FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1989

V. volební období

147

Vládní návrh

Zákon

ze dne ................... 1989,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1971 Sb.,

o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 21/1971 Sb. o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 písm. c/ se slovo "jednotlivých" nahrazuje slovy "struktury vlastních nákladů a dalších".

2. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který zní:

"§ 3a

/1/ Při vedení sociálně ekonomických informací lze použít technických nosičů dat a prostředků výpočetní a jiné techniky.

/2/ Při poskytování sociálně ekonomických informací lze použit technických nosičů dat a dálkového přenosu dat pomocí prostředků výpočetní a jiné techniky jen se souhlasem orgánu, kterému se informace poskytují.".

3. V § 4 odst. 4 se za slova "statistického zjišťování" vkládají slova "a účetního výkaznictví".

4. V § 6 odst. 1 se na konci připojují slova: "pro oblast sociálně ekonomických informací".

5. V § 7 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který zní:

"/2/ Federální statistický úřad vytváří celostátně platné integrační a unifikační nástroje ke vzájemné koordinaci tvorby, propojení a funkce všech celostátních informačních soustav. Přitom postupuje v součinnosti s příslušnými ústředními orgány státní správy a s ústředními etatistickými orgány republik."

6. § 8 odst. 2 písm. c/ zní:

"c/ vytváří a zavádí jednotné soustavy sociálně ekonomických klasifikací a číselníků a národohospodářských ukazatelů, pověřuje v součinnosti s příslušnými ústředními orgány vybrané organizace funkcí gestorů při vytváření a udržování oborových číselníků, určuje způsob přidělování identifikačních čísel organizací a jejich vnitřních organizačních jednotek a rodných čísel obyvatelů, vymezuje geografickou /územní/ sít pro účely statistických zjišťování,".

7. V § 9 písm. a/ se slova "národohospodářských plánů" nahrazují slovy "komplexních státních plánů hospodářského a sociálního rozvoje".

8. § 9 písm. f/ zní:

"f/ určovat v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik koncepci rozvoje výpočetní techniky pro zpracování sociálně ekonomických informací v orgánech státní statistiky a působit k sjednocování technických a programových prostředků pro zpracování sociálně ekonomických informací.",

9. § 11 odst. 2 a 4 se vypouští a odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.

10. § 14 včetně nadpisu zní:

"§ 14

Federální ministerstvo financí

/1/ Federální ministerstvo financí vykonává v rozsahu působnosti československé socialistické republiky působnost v oborech účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a v účetním výkaznictví stanovením

a/ podmínek a náležitostí vedení účetnictví,

b/ účtových osnov a směrnic k nim,

c/ ostatní metodiky účetnictví,

d/ vzorů účetních výkazů a metodiky k nim,

e/ metodiky rozpočetnictví a kalkulace,

f/ podmínek a náležitostí provádění inventarizaci hospodářských prostředků.

Při výkonu působnosti podle písmene d/ postupuje v dohodě s Federálním statistickým úřadem.

/2/ Federální ministerstvo financí a finanční orgány republik zabezpečují dohled nad informační soustavou organizací v rozsahu § 16 odst. 1 tohoto zákona.".

11. § 15 věta druhá zní:

"Informace v této soustavě jsou organizace povinny vést správně, pravdivě a včas.".

12. V § 16 odst. 1 se slova "podřízených organizací" nahrazují slovy "organizací v jejich řídící působnosti".

13. V § 16 odst. 2 písm. d/ se slova "vlastní potřebu" nahrazují slovy "vlastní informační systém".

14. V § 16 odst. 2 písm. e/ se slovo "řízení" nahrazuje slovy "vlastní informační systém".

15. § 16 odst. 4 zní:

"/4/ Ústředními orgány se pro účely tohoto zákona rozumějí ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy, Ústřední rada družstev a svazy družstev, ústřední orgány společenských organizací, příslušné národní výbory, generální prokuratury a Státní banka československá.".

16. § 17 se vypouští.

17. § 18 včetně nadpisu zní:

"§ 18

Úkoly národních výborů

Národní výbory plní tyto úkoly:

a/ soustřeďují a zpracovávají informace zjišťované jejich prostřednictvím u organizací v jejich působnosti,

b/ vykonávají dohled nad informační soustavou organizací ve své působnosti,

c/ připravují a provádějí podle jednotných zásad stanovených Federálním statistickým úřadem sčítání lidu, domů a bytů a poskytují pomoc orgánům státní statistiky i při. jiných statistických zjišťováních /při zemědělských soupisech a dalších zjišťováních u obyvatelstva/ a při vedení jednotných evidencí, rejstříků a pasportů,

d/ v rozsahu stanoveném obecně závaznými právními předpisy poskytují orgánům státní statistiky informace o věcných plněních a výkonech, poskytovaných občany na základě povolení národního výboru.".

18. Nadpis nad § 19 zní:

"Pravomoc k provádění statistických zjišťování a účetního výkaznictví".

19. V § 19 odst. 2 se za slova "Připravovaná statistická zjišťování" vkládají slova "a účetní výkaznictví".

20. V § 19 odst. 3 se na konci připojuje tato věta:

"Tohoto souhlasu není zapotřebí při vyžadování informací od občanů poskytujících věcná plnění a výkony na základě povolení národního výboru, jde-li o informace týkající se této činnosti vyžadované podle obecně závazných právních předpisů.".

21. Za § 19 se vkládá § 19a, který zní:

"§ 19a

O statistických zjišťováních, která provádějí orgány státní statistiky, a účetním výkaznictví i o jejich metodice rozhodují v rámci své působnosti orgány státní statistiky a federální ministerstvo financí registrací.".

22. V § 20 se za slova "která neprovádějí orgány státní statistiky" vkládají slova "a metodika k nim". Na konci se doplňuje věta: "Jiná statistická zjišťování nelze provádět.".

23. Za § 20 se vkládá § 20a, který zní:

"§ 20a

/1/ V registrovaném /§ 19a/ nebo schváleném /§ 20/ rozsahu se stávají statistická zjišťování a účetní výkaznictví a jejich metodika pro zpravodajské jednotky závazné.

/2/ Na řízení o registraci a schvalování se nevztahují ustanovení správního řádu.".

24. § 21 odst. 1 písm. a/ zní:

a/ k statistickým zjišťováním, která se provádějí jen uvnitř organizace a výhradně pro její potřebu nebo při nichž si oprávněný orgán opatřuje informace v mezích své pravomoci sám z podkladů dotazovaného.".

25. V § 21 odst. 1 písm. d/ se slova "národohospodářských plánů" nahrazují slovy "komplexních státních plánů hospodářského a sociálního rozvoje ".

26. § 22 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

"/4/ Organizace zajistí splnění zpravodajské povinnosti i za své vnitřní organizační jednotky.".

27. § 23 zní:

"§ 23

/1/ Zakladatel nebo zřizovatel organizace, která se zapisuje do podnikového rejstříku, je povinen před zápisem do tohoto rejstříku vyžádat si od orgánu státní statistiky, v jehož obvodu působnosti bude mít organizace své sídlo, přidělení identifikačního čísla organizace.

/2/ U organizací, které nemají zakladatele nebo zřizovatele a zapisují se do podnikového rejstříku, povinnost uvedenou v odstavci 1 má ten, kdo podává návrh na zápis organizace do podnikového rejstříku.

/3/ Organizace, které se nezapisují do podnikového rejstříku, jsou povinny za účelem přidělení identifikačního čísla organizace hlásit neprodleně svůj vznik orgánu státní statistiky, v jehož obvodě působnosti mají své sídlo; stejnou povinnost mají, i pokud jde o jejich zánik nebo změnu předmětu /místa/ jejich činnosti.

/4/ Pro statistické a evidenční účely určuje obyvatelům Československé socialistické republiky - s výjimkou osob požívajících diplomatických imunit a výsad - příslušný orgán státní statistiky rodné číslo podle zásad vydaných Federálním statistickým úřadem.

/5/ U občanů poskytujících věcná plnění a výkony na základě povolení národního výboru plní funkci identifikačního čísla rodné číslo.

28. § 24 včetně nadpisu zní:

"§ 24

Poskytování podkladů a pomůcek

Orgány státní statistiky a federální ministerstvo financí nebo finanční orgány republik mohou vyžadovat od organizací nebo orgánů hospodářského řízení zapůjčení individuálních podkladů, popřípadě zapůjčení nebo postoupení technických pomůcek, jichž bylo použito při zpracování dat pomocí výpočetní a jiné techniky; přitom nesmějí narušit plnění úkolů organizace, popřípadě orgánu hospodářského řízení."

29. V § 34 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a vypouští se část věty třetí před středníkem:

"Výjimky z předpisů o statistice týkající se zvláštních částí státních plánů povoluje Státní plánovací komise po projednání s Federálním statistickým úřadem;".

30. § 34 se doplňuje odstavcem 2, který zní:

"/2/ Státní plánovací komise stanoví po projednání s příslušnými ústředními orgány státní správy závazný postup včetně vydávání obecně závazných právních předpisů pro statistiku, která se týká zvláštní částí plánů.".

31. § 35 odst. 2 a 3 zní:

"/2/ Federální statistický úřad může vydat prováděcí předpisy k ustanovením § 2 písm. d/ až f/, § 7 až 9, § 20, a s výjimkou věcí patřících do působnosti federálního ministerstva financí k § 3 a § 15 až 18.

/3/ Federální ministerstvo financí vydá prováděcí předpisy k ustanovením § 2 písm. a/ a c/ a k § 14 a v dohodě s Federálním statistickým úřadem k § 3 /účetní výkaznictví/. Federální ministerstvo financí může vydat prováděcí předpisy k § 2 písm. b/.".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.

Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

Základní principy přestavby hospodářského mechanismu, zejména podstatné zvyšování účinnosti řídících funkcí centrálních orgánů spojené s rozšiřováním pravomoci a odpovědnosti podniků a jiných organizací, kladou i nové požadavky na informace o stavu a rozvoji ekonomiky a společnosti.

Realizace úkolů uložených ve: Směrnici k zabezpečení komplex ní přestavby hospodářského mechanismu bude zabezpečena především zdokonalením obsahové stránky sociálně ekonomických informaci, jejich racionálností, rozvojem automatizovaných statistických informačních systémů a uplatněním progresivních metod hodnocení stavu a vývoje ekonomiky a společnosti. Nové úkoly vyžadují však i některé legislativní úpravy.

Oblast sociálně ekonomických informací je v současné době upravena zákonem č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací /dále jen "zákon"/; otázky působnosti národních republik v této oblasti upravují zákony národních rad /zák. ČNR č. 40/1972 Sb. a zák. SNR č. 41/1972 Sb./. Tvorba a využívání sociálně ekonomických informaci v jednotlivých organizacích je podrobněji upravena nařízením vlády SSSR č. 15/1971 Sb., o informační soustavě organizací.

Zkušenosti s využíváním zákona při organizování a rozvíjení jednotné soustavy sociálně ekonomických informací prokazují že tento právní předpis přispěl významnou měrou k zabezpečení informačních potřeb naší společnosti a že většina jeho ustanovení vyhovuje i podmínkám přestavby hospodářského mechanismu.

Obsah informační soustavy organizací, postavení a působnost Federálního statistického úřadu i povinnosti ústředních orgánů na úseku sociálně ekonomických informací se v podstatě nemění. Nadále platí i základní principy statistických zjišťování, tj. zpravodajská povinnost organizací i osob, ochrana individuálních údajů, povinnost mlčenlivosti i zásada oficiálnosti informací. Rovněž je třeba zachovat i ustanovení o oprávněních souvisejících s prováděním statistických zjišťování a prověrek. Nezbytné nejsou změny ani v oblasti ukládání sankcí; uplatněné principy umožňují aplikovat dosavadní ustanovení zákona v souladu s požadavky zvyšování odpovědnosti vedoucích pracovníků za věrohodnost dat, s rostoucími nároky na zkvalitňování práce útvarů zodpovědných. v organizacích za informace a přiměřeně zohlednit i podmínky, které organizace vytvářejí pro práci odpovědných pracovníků v těchto útvarech.

Navrhuje se proto pouze dílčí. novelizace zákona, která zahrnuje jen nejnutnější úpravy, vyplývající ze změn v řízení a plánování naší ekonomiky a společnosti. Navrhované úpravy zohledňují postupující integraci informačních soustav, aplikaci progresivních informačních technologií, zvýšení samostatnosti a odpovědnosti socialistických organizací a některé další aspekty. Řada úprav směřuje k vyšší racionalitě v oblasti informačních toků. Zabezpečuje se zákonná ochrana organizací a osob před vyžadováním informací neschválených příslušnými orgány.

Úkoly, které pro statistické a finanční orgány vyplynou z novely zákona, budou zajištěny v rámci současného stavu pracovních sil a nevyžádají si zvýšení státního rozpočtu federace a republik.

V souvislosti s rozvojem samostatné hospodářské činnosti občanů vzrostou pravděpodobně i úkoly národních výborů v souvislosti se zabezpečováním informací v této oblasti naší ekonomiky. Zda si tyto úkoly vyžádají nároky na pracovní síly, případně na státní rozpočet, nelze zatím posoudit; uvedené otázky budou řešeny v souvislosti s přípravou dalších obecně závazných předpisů, které budou úkoly na tomto úseku konkretizovat.

II. Zvláštní část /odůvodnění jednotlivých ustanovení/

K článku I:

K bodu 1:

V 2 písm. c/ se upřesňuje vymezení informací z oboru kalkulace.

K bodu 2:

Nový § 3a upravuje možnost použití technických nosičů dat a prostředků výpočetní a jiné techniky při vedení a poskytování sociálně ekonomických informací. Vychází ze současného stavu, kdy prostředky výpočetní a jiné techniky jsou v praxi běžně používány. Při poskytování sociálně ekonomických informací mohou být formy a prostředky výpočetní techniky použity jen se souhlasem orgánu, kterému se informace poskytuji, aby byla zajištěna racionálnost dalšího postupu jejich technologického zpracování.

K bodu 3:

V § 4 se pojem "zpravodajská jednotka" zavádí i pro účely účetního výkaznictví.

K bodu 4:

V § 6 odst. 1 se upřesňuje postavení Federálního statistického úřadu v souladu se zákonem č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy.

K bodu 5:

Padle zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, Federální statistický úřad zajišťuje propojeni jednotné soustavy sociálně ekonomických informací /SEI/ s ostatními celostátními informačními soustavami a vzájemnou koordinaci tvorby, propojení a funkce všech celostátních informačních soustav. Při této koordinační činnosti bude Federální statistický úřad postupovat v souladu s koncepcí informační politiky; jejímu zajištění budou sloužit celostátní integrační a unifikační nástroje, které Federální statistický úřad vytváří v součinnosti s příslušnými ústředními orgány státní správy a ústředními statistickými orgány republik. Přitom bude třeba přihlížet i k metodickým nástrojům přijatým a využívaným při mezinárodní spolupráci.

Základními integračními nástroji umožňujícími propojit jednotlivé informační soustavy jsou např. ekonomické klasifikace, číselníky, nomenklatury, celostátní registry, katalogy a prvky statistického metainformačního systému.

Integraci ukazatelů /a jejich atributů/ v různých informačních soustavách umožňuje jednotná soustava národohospodářských ukazatelů /JSNU/. Základními nástroji vytvářené JSNU jsou jednotná klasifikace a metodické listy národohospodářských ukazatelů a seznam položek těchto ukazatelů, včetně číselníků a jejich druhových specifikací.

K bodu 6:

Vzhledem ke zrušení středních článků řízení, bude možno podle upraveného znění § 8 odst. 2 písm. c/ napříště funkcí gestorů při vytváření a udržováni oborových číselníků pověřovat pouze organizace, nikoliv nadřízené orgány.

Mezi úkoly Federálního statistického úřadu se nově výslovně uvádí určování způsobu přidělování identifikačních čísel organizací a jejich vnitřních organizačních jednotek.

K bodu 7:

V § 9 se výraz "národohospodářské plány" uvádí do souladu s terminologií nového zákona o národohospodářském plánování. Stejná úprava se navrhuje i v § 21 zákona /bod 25 novely/.

K bodu 8:

Úprava § 9 písm. f/ vyplývá z poznání, že rozvoj nových směrů výpočetní, záznamové i spojovací techniky je tak rychlý a mnohotvárný, že plnění úkolů uložených Federálnímu statistickému úřadu dosavadním zněním tohoto ustanovení je nereálné. Na významu však nabývá úsilí o sjednocování dosud nejednotné tvorby programového vybavení výpočetní techniky.

K bodu 9:

Vztahy mezi Federálním statistickým úřadem a statistickými orgány republik upravuje nyní v obecné formě zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, ustanovení § 11 odst. 2 a 4 se proto vypouští.

K bodu 10:

V tomto ustanovení se formulují, v novém znění § 14, úkoly federálního ministerstva financí. Vychází se přitom ze záměru, aby působnost FMF konkretizovaná v odst. 1 písm. a/ až f/ obsahově navazovala na prováděcí předpisy.

Působnost uvedená pod písm. a/ a f/ je zabezpečena vyhl. č. 154/1971 Sb., o účetnictví, ve znění vyhl. č. 86/1980 Sb. a vyhl. č. 155/1971 Sb., o inventarizacích hospodářských prostředků, jejichž dílčí novelizace se připravují. Pro obor kalkulace se připravuje nová vyhláška, která nahradí dosavadní směrnice pro kalkulaci vlastních nákladů a dalších složek ceny a poměrně obsáhlou úpravu oborových kalkulačních vzorců.

Působnost uvedená pod písm. b/ a c/ je zabezpečována samostatnými výnosy /u písm. b/ pro hospodářské, rozpočtové a společenské a ostatní organizace, pro peněžní a pojišťovací ústavy; u písm. c/ výnosy o zjednodušeném účetnictví, např. pro malé organizace/. Připravuje se vydání nových výnosů o účtových osnovách a směrnic k nim.

Působnost uvedená pod písm. d/ je zabezpečována v dohodě s FSÚ. Prováděcím předpisem je zde nová vyhláška č. 243/1988 Sb., o statistických zjišťováních a účetním výkaznictví. V souvislosti s novými vzory účetních výkazů se předpokládá i novelizace metodiky k nim.

K bodu 11:

Základní úkoly organizací /§ 15/ při vytváření vlastni informační. soustavy se doplňují o povinnost vést informace správně, pravdivě a včas; dosavadní znění zákona /§ 22/ stanoví tuto zásadu pouze pro poskytování informací.

K bodům 12 až 15:

Úkoly ústředních orgánů včetně povinnosti vykonávat dohled nad stavem informační soustavy organizací zůstávají v podstatě nezměněny. Dosavadní znění se pouze upřesňuje v souvislosti s uplatňováním nového systému řízení a s vytvářením obousměrných informačních systémů v některých resortech.

Při výkonu dohledu dohlížející orgán sleduje, zda celková úroveň informační soustavy organizací odpovídá potřebám řízení a stanovené metodice a dbá, aby byla kompatibilní s ostatními informačními soustavami. Za správnost vedených a poskytovaných informací odpovídají v plném rozsahu vedoucí příslušných organizací.

Vzhledem ke změnám v organizaci spotřebního, výrobního a bytového družstevnictví upravuje se pro účely tohoto zákona nově pojem "ústřední orgány".

K bodu 16:

V souvislosti s novými principy řízení uplatňovanými v rámci přestavby hospodářského mechanismu a řízením na základě dvoustupňové organizace stává se ustanovení o povinnosti orgánů středního článku řízení bezpředmětným, a proto se dosavadní znění § 17 vypouští.

K bodu 17:

V § 18 se upravují úkoly národních výborů vzhledem k jejich specifikům. Nově se stanoví úkoly na úseku informací o učených plněních a výkonech poskytovaných občany na základě povolení národního výboru.

K bodům 18 až 20:

Postup stanovený zákonem pro přípravu statistických zjišťování /§ 19 odst. 2/ se zavádí i pro účetní výkaznictví.

Dosavadní ustanovení zákona /§ 19 odst. 3/ vyžaduje, aby ke stanovení zpravodajské povinnosti občanům při sčítání lidu, domů a bytů a při ostatních statistických zjišťováních u obyvatelstva dala souhlas příslušná vláda. Nově se navrhuje, aby statistické zjišťování u občanů poskytujících věcná plnění a výkony na základě povolení národního výboru bylo možno provádět bez tohoto souhlasu, půjde-li o informace o této činnosti vyžadované na základě obecně závazných právních předpisů.

K bodům 21 až 23:

K usnadnění kontroly nepovolených statistických zjišťování se stanoví, že statistická zjišťování, účetní výkaznictví a metodika k nim podléhají registraci nebo schvalování u příslušných orgánů. Rozhodnutím o registraci nebo schválení stanou se registrovaná nebo schválená statistická zjišťování, účetní výkaznictví a metodika k nim závaznými pro okruh zpravodajských jednotek v nich uvedených. Zároveň zákon výslovně stanoví, že jiná statistická zjišťování nelze provádět.

K bodu 24:

V § 21 se pouze formulačně upřesňuje ustanovení pod písm. a/. Ostatní ustanovení zůstávají beze změny s tím, že za plánovací podklady /písm. d/ se považují i podklady pro mezinárodní obchodně politická jednání.

K bodu 26:

Ustanovení § 22 o zpravodajské povinnosti se doplňuje ve smyslu § 50 zákona č. 88/1988 Sb., o státním podniku, § 39 zákona č. 94/1988 Sb., o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví a § 6 zákona č. 90/1988 Sb., o zemědělském družstevnictví, povinností organizace poskytovat informace i za své vnitřní organizační jednotky k zajištění ekonomické, organizační a územní struktury informací.

K bodu 27:

Ustanovení § 23 se novelizuje v souvislosti s přestavbou organizačních struktur a zdokonalováním systému přidělování identifikačních čísel organizací.

U občanů při poskytování věcných plnění a výkonů na základě povolení národního výboru plní funkci identifikačního čísla jejich radné číslo.

K bodu 28:

Doplněním § 24 se právo vyžadovat od organizací zapůjčení podkladů nebo postoupení technických pomůcek /nosičů informací/ rozšiřuje i na federální ministerstvo financí.

K bodům 29 a 30:

Ustanovení o působnosti na úseku statistiky, která se týká zvláštních částí plánů, se uvádí do souladu se zněním připravovaného zákona o národohospodářském plánování.

K bodu 31:

Zmocňovací ustanovení /§ 35 odst. 2 a 3 zákona/ se nahrazují novým zněním, které ve srovnání s dosavadním stavem omezuje možnost Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí vydávat prováděcí předpisy.

K článku II.:

S ohledem na realizaci opatření k zabezpečení přestavby hospodářského mechanismu, předpokládá se účinnost tohoto zákona od 1. ledna 1990.

V Praze dne 20. dubna 1989




Předseda vlády ČSSR



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP