Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 21/1971 Sb. o jednotné soustavě
sociálně ekonomických informací, se
mění a doplňuje takto:
1. V § 2 písm. c/ se slovo "jednotlivých"
nahrazuje slovy "struktury vlastních nákladů
a dalších".
2. Za § 3 se vkládá nový § 3a,
který zní:
/1/ Při vedení sociálně ekonomických
informací lze použít technických nosičů
dat a prostředků výpočetní
a jiné techniky.
/2/ Při poskytování sociálně
ekonomických informací lze použit technických
nosičů dat a dálkového přenosu
dat pomocí prostředků výpočetní
a jiné techniky jen se souhlasem orgánu, kterému
se informace poskytují.".
3. V § 4 odst. 4 se za slova "statistického zjišťování"
vkládají slova "a účetního
výkaznictví".
4. V § 6 odst. 1 se na konci připojují slova:
"pro oblast sociálně ekonomických informací".
5. V § 7 se dosavadní text označuje jako odstavec
1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který
zní:
"/2/ Federální statistický úřad
vytváří celostátně platné
integrační a unifikační nástroje
ke vzájemné koordinaci tvorby, propojení
a funkce všech celostátních informačních
soustav. Přitom postupuje v součinnosti s příslušnými
ústředními orgány státní
správy a s ústředními etatistickými
orgány republik."
6. § 8 odst. 2 písm. c/ zní:
"c/ vytváří a zavádí jednotné
soustavy sociálně ekonomických klasifikací
a číselníků a národohospodářských
ukazatelů, pověřuje v součinnosti
s příslušnými ústředními
orgány vybrané organizace funkcí gestorů
při vytváření a udržování
oborových číselníků, určuje
způsob přidělování identifikačních
čísel organizací a jejich vnitřních
organizačních jednotek a rodných čísel
obyvatelů, vymezuje geografickou /územní/
sít pro účely statistických zjišťování,".
7. V § 9 písm. a/ se slova "národohospodářských
plánů" nahrazují slovy "komplexních
státních plánů hospodářského
a sociálního rozvoje".
8. § 9 písm. f/ zní:
"f/ určovat v součinnosti s ústředními
statistickými orgány republik koncepci rozvoje výpočetní
techniky pro zpracování sociálně ekonomických
informací v orgánech státní statistiky
a působit k sjednocování technických
a programových prostředků pro zpracování
sociálně ekonomických informací.",
9. § 11 odst. 2 a 4 se vypouští a odstavec 3
se označuje jako odstavec 2.
10. § 14 včetně nadpisu zní:
/1/ Federální ministerstvo financí vykonává
v rozsahu působnosti československé socialistické
republiky působnost v oborech účetnictví,
rozpočetnictví a kalkulace a v účetním
výkaznictví stanovením
a/ podmínek a náležitostí vedení
účetnictví,
b/ účtových osnov a směrnic k nim,
c/ ostatní metodiky účetnictví,
d/ vzorů účetních výkazů
a metodiky k nim,
e/ metodiky rozpočetnictví a kalkulace,
f/ podmínek a náležitostí provádění
inventarizaci hospodářských prostředků.
Při výkonu působnosti podle písmene
d/ postupuje v dohodě s Federálním statistickým
úřadem.
/2/ Federální ministerstvo financí a finanční
orgány republik zabezpečují dohled nad informační
soustavou organizací v rozsahu § 16 odst. 1 tohoto
zákona.".
11. § 15 věta druhá zní:
"Informace v této soustavě jsou organizace
povinny vést správně, pravdivě a včas.".
12. V § 16 odst. 1 se slova "podřízených
organizací" nahrazují slovy "organizací
v jejich řídící působnosti".
13. V § 16 odst. 2 písm. d/ se slova "vlastní
potřebu" nahrazují slovy "vlastní
informační systém".
14. V § 16 odst. 2 písm. e/ se slovo "řízení"
nahrazuje slovy "vlastní informační
systém".
15. § 16 odst. 4 zní:
"/4/ Ústředními orgány se pro
účely tohoto zákona rozumějí
ministerstva a ostatní ústřední orgány
státní správy, Ústřední
rada družstev a svazy družstev, ústřední
orgány společenských organizací, příslušné
národní výbory, generální prokuratury
a Státní banka československá.".
16. § 17 se vypouští.
17. § 18 včetně nadpisu zní:
Národní výbory plní tyto úkoly:
a/ soustřeďují a zpracovávají
informace zjišťované jejich prostřednictvím
u organizací v jejich působnosti,
b/ vykonávají dohled nad informační
soustavou organizací ve své působnosti,
c/ připravují a provádějí podle
jednotných zásad stanovených Federálním
statistickým úřadem sčítání
lidu, domů a bytů a poskytují pomoc orgánům
státní statistiky i při. jiných statistických
zjišťováních /při zemědělských
soupisech a dalších zjišťováních
u obyvatelstva/ a při vedení jednotných evidencí,
rejstříků a pasportů,
d/ v rozsahu stanoveném obecně závaznými
právními předpisy poskytují orgánům
státní statistiky informace o věcných
plněních a výkonech, poskytovaných
občany na základě povolení národního
výboru.".
18. Nadpis nad § 19 zní:
19. V § 19 odst. 2 se za slova "Připravovaná
statistická zjišťování" vkládají
slova "a účetní výkaznictví".
20. V § 19 odst. 3 se na konci připojuje tato věta:
"Tohoto souhlasu není zapotřebí při
vyžadování informací od občanů
poskytujících věcná plnění
a výkony na základě povolení národního
výboru, jde-li o informace týkající
se této činnosti vyžadované podle obecně
závazných právních předpisů.".
21. Za § 19 se vkládá § 19a, který
zní:
O statistických zjišťováních, která
provádějí orgány státní
statistiky, a účetním výkaznictví
i o jejich metodice rozhodují v rámci své
působnosti orgány státní statistiky
a federální ministerstvo financí registrací.".
22. V § 20 se za slova "která neprovádějí
orgány státní statistiky" vkládají
slova "a metodika k nim". Na konci se doplňuje
věta: "Jiná statistická zjišťování
nelze provádět.".
23. Za § 20 se vkládá § 20a, který
zní:
/1/ V registrovaném /§ 19a/ nebo schváleném
/§ 20/ rozsahu se stávají statistická
zjišťování a účetní
výkaznictví a jejich metodika pro zpravodajské
jednotky závazné.
/2/ Na řízení o registraci a schvalování
se nevztahují ustanovení správního
řádu.".
24. § 21 odst. 1 písm. a/ zní:
a/ k statistickým zjišťováním,
která se provádějí jen uvnitř
organizace a výhradně pro její potřebu
nebo při nichž si oprávněný orgán
opatřuje informace v mezích své pravomoci
sám z podkladů dotazovaného.".
25. V § 21 odst. 1 písm. d/ se slova "národohospodářských
plánů" nahrazují slovy "komplexních
státních plánů hospodářského
a sociálního rozvoje ".
26. § 22 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"/4/ Organizace zajistí splnění zpravodajské
povinnosti i za své vnitřní organizační
jednotky.".
27. § 23 zní:
/1/ Zakladatel nebo zřizovatel organizace, která
se zapisuje do podnikového rejstříku, je
povinen před zápisem do tohoto rejstříku
vyžádat si od orgánu státní statistiky,
v jehož obvodu působnosti bude mít organizace
své sídlo, přidělení identifikačního
čísla organizace.
/2/ U organizací, které nemají zakladatele
nebo zřizovatele a zapisují se do podnikového
rejstříku, povinnost uvedenou v odstavci 1 má
ten, kdo podává návrh na zápis organizace
do podnikového rejstříku.
/3/ Organizace, které se nezapisují do podnikového
rejstříku, jsou povinny za účelem
přidělení identifikačního čísla
organizace hlásit neprodleně svůj vznik orgánu
státní statistiky, v jehož obvodě působnosti
mají své sídlo; stejnou povinnost mají,
i pokud jde o jejich zánik nebo změnu předmětu
/místa/ jejich činnosti.
/4/ Pro statistické a evidenční účely
určuje obyvatelům Československé socialistické
republiky - s výjimkou osob požívajících
diplomatických imunit a výsad - příslušný
orgán státní statistiky rodné číslo
podle zásad vydaných Federálním statistickým
úřadem.
/5/ U občanů poskytujících věcná
plnění a výkony na základě
povolení národního výboru plní
funkci identifikačního čísla rodné
číslo.
28. § 24 včetně nadpisu zní:
Orgány státní statistiky a federální
ministerstvo financí nebo finanční orgány
republik mohou vyžadovat od organizací nebo orgánů
hospodářského řízení
zapůjčení individuálních podkladů,
popřípadě zapůjčení
nebo postoupení technických pomůcek, jichž
bylo použito při zpracování dat pomocí
výpočetní a jiné techniky; přitom
nesmějí narušit plnění úkolů
organizace, popřípadě orgánu hospodářského
řízení."
29. V § 34 se dosavadní text označuje jako
odstavec 1 a vypouští se část věty
třetí před středníkem:
"Výjimky z předpisů o statistice týkající
se zvláštních částí státních
plánů povoluje Státní plánovací
komise po projednání s Federálním
statistickým úřadem;".
30. § 34 se doplňuje odstavcem 2, který zní:
"/2/ Státní plánovací komise
stanoví po projednání s příslušnými
ústředními orgány státní
správy závazný postup včetně
vydávání obecně závazných
právních předpisů pro statistiku,
která se týká zvláštní
částí plánů.".
31. § 35 odst. 2 a 3 zní:
"/2/ Federální statistický úřad
může vydat prováděcí předpisy
k ustanovením § 2 písm. d/ až f/, §
7 až 9, § 20, a s výjimkou věcí
patřících do působnosti federálního
ministerstva financí k § 3 a § 15 až 18.
/3/ Federální ministerstvo financí vydá
prováděcí předpisy k ustanovením
§ 2 písm. a/ a c/ a k § 14 a v dohodě
s Federálním statistickým úřadem
k § 3 /účetní výkaznictví/.
Federální ministerstvo financí může
vydat prováděcí předpisy k §
2 písm. b/.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
I. Všeobecná část
Základní principy přestavby hospodářského
mechanismu, zejména podstatné zvyšování
účinnosti řídících funkcí
centrálních orgánů spojené
s rozšiřováním pravomoci a odpovědnosti
podniků a jiných organizací, kladou i nové
požadavky na informace o stavu a rozvoji ekonomiky a společnosti.
Realizace úkolů uložených ve: Směrnici
k zabezpečení komplex ní přestavby
hospodářského mechanismu bude zabezpečena
především zdokonalením obsahové
stránky sociálně ekonomických informaci,
jejich racionálností, rozvojem automatizovaných
statistických informačních systémů
a uplatněním progresivních metod hodnocení
stavu a vývoje ekonomiky a společnosti. Nové
úkoly vyžadují však i některé
legislativní úpravy.
Oblast sociálně ekonomických informací
je v současné době upravena zákonem
č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací /dále jen "zákon"/;
otázky působnosti národních republik
v této oblasti upravují zákony národních
rad /zák. ČNR č. 40/1972 Sb. a zák.
SNR č. 41/1972 Sb./. Tvorba a využívání
sociálně ekonomických informaci v jednotlivých
organizacích je podrobněji upravena nařízením
vlády SSSR č. 15/1971 Sb., o informační
soustavě organizací.
Zkušenosti s využíváním zákona
při organizování a rozvíjení
jednotné soustavy sociálně ekonomických
informací prokazují že tento právní
předpis přispěl významnou měrou
k zabezpečení informačních potřeb
naší společnosti a že většina
jeho ustanovení vyhovuje i podmínkám přestavby
hospodářského mechanismu.
Obsah informační soustavy organizací, postavení
a působnost Federálního statistického
úřadu i povinnosti ústředních
orgánů na úseku sociálně ekonomických
informací se v podstatě nemění. Nadále
platí i základní principy statistických
zjišťování, tj. zpravodajská povinnost
organizací i osob, ochrana individuálních
údajů, povinnost mlčenlivosti i zásada
oficiálnosti informací. Rovněž je třeba
zachovat i ustanovení o oprávněních
souvisejících s prováděním
statistických zjišťování a prověrek.
Nezbytné nejsou změny ani v oblasti ukládání
sankcí; uplatněné principy umožňují
aplikovat dosavadní ustanovení zákona v souladu
s požadavky zvyšování odpovědnosti
vedoucích pracovníků za věrohodnost
dat, s rostoucími nároky na zkvalitňování
práce útvarů zodpovědných.
v organizacích za informace a přiměřeně
zohlednit i podmínky, které organizace vytvářejí
pro práci odpovědných pracovníků
v těchto útvarech.
Navrhuje se proto pouze dílčí. novelizace
zákona, která zahrnuje jen nejnutnější
úpravy, vyplývající ze změn
v řízení a plánování
naší ekonomiky a společnosti. Navrhované
úpravy zohledňují postupující
integraci informačních soustav, aplikaci progresivních
informačních technologií, zvýšení
samostatnosti a odpovědnosti socialistických organizací
a některé další aspekty. Řada
úprav směřuje k vyšší racionalitě
v oblasti informačních toků. Zabezpečuje
se zákonná ochrana organizací a osob před
vyžadováním informací neschválených
příslušnými orgány.
Úkoly, které pro statistické a finanční
orgány vyplynou z novely zákona, budou zajištěny
v rámci současného stavu pracovních
sil a nevyžádají si zvýšení
státního rozpočtu federace a republik.
V souvislosti s rozvojem samostatné hospodářské
činnosti občanů vzrostou pravděpodobně
i úkoly národních výborů v
souvislosti se zabezpečováním informací
v této oblasti naší ekonomiky. Zda si tyto
úkoly vyžádají nároky na pracovní
síly, případně na státní
rozpočet, nelze zatím posoudit; uvedené otázky
budou řešeny v souvislosti s přípravou
dalších obecně závazných předpisů,
které budou úkoly na tomto úseku konkretizovat.
II. Zvláštní část /odůvodnění
jednotlivých ustanovení/
K článku I:
K bodu 1:
V 2 písm. c/ se upřesňuje vymezení
informací z oboru kalkulace.
K bodu 2:
Nový § 3a upravuje možnost použití
technických nosičů dat a prostředků
výpočetní a jiné techniky při
vedení a poskytování sociálně
ekonomických informací. Vychází ze
současného stavu, kdy prostředky výpočetní
a jiné techniky jsou v praxi běžně používány.
Při poskytování sociálně ekonomických
informací mohou být formy a prostředky výpočetní
techniky použity jen se souhlasem orgánu, kterému
se informace poskytuji, aby byla zajištěna racionálnost
dalšího postupu jejich technologického zpracování.
K bodu 3:
V § 4 se pojem "zpravodajská jednotka" zavádí
i pro účely účetního výkaznictví.
K bodu 4:
V § 6 odst. 1 se upřesňuje postavení
Federálního statistického úřadu
v souladu se zákonem č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy.
K bodu 5:
Padle zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy, Federální statistický
úřad zajišťuje propojeni jednotné
soustavy sociálně ekonomických informací
/SEI/ s ostatními celostátními informačními
soustavami a vzájemnou koordinaci tvorby, propojení
a funkce všech celostátních informačních
soustav. Při této koordinační činnosti
bude Federální statistický úřad
postupovat v souladu s koncepcí informační
politiky; jejímu zajištění budou sloužit
celostátní integrační a unifikační
nástroje, které Federální statistický
úřad vytváří v součinnosti
s příslušnými ústředními
orgány státní správy a ústředními
statistickými orgány republik. Přitom bude
třeba přihlížet i k metodickým
nástrojům přijatým a využívaným
při mezinárodní spolupráci.
Základními integračními nástroji
umožňujícími propojit jednotlivé
informační soustavy jsou např. ekonomické
klasifikace, číselníky, nomenklatury, celostátní
registry, katalogy a prvky statistického metainformačního
systému.
Integraci ukazatelů /a jejich atributů/ v různých
informačních soustavách umožňuje
jednotná soustava národohospodářských
ukazatelů /JSNU/. Základními nástroji
vytvářené JSNU jsou jednotná klasifikace
a metodické listy národohospodářských
ukazatelů a seznam položek těchto ukazatelů,
včetně číselníků a jejich
druhových specifikací.
K bodu 6:
Vzhledem ke zrušení středních článků
řízení, bude možno podle upraveného
znění § 8 odst. 2 písm. c/ napříště
funkcí gestorů při vytváření
a udržováni oborových číselníků
pověřovat pouze organizace, nikoliv nadřízené
orgány.
Mezi úkoly Federálního statistického
úřadu se nově výslovně uvádí
určování způsobu přidělování
identifikačních čísel organizací
a jejich vnitřních organizačních jednotek.
K bodu 7:
V § 9 se výraz "národohospodářské
plány" uvádí do souladu s terminologií
nového zákona o národohospodářském
plánování. Stejná úprava se
navrhuje i v § 21 zákona /bod 25 novely/.
K bodu 8:
Úprava § 9 písm. f/ vyplývá z
poznání, že rozvoj nových směrů
výpočetní, záznamové i spojovací
techniky je tak rychlý a mnohotvárný, že
plnění úkolů uložených
Federálnímu statistickému úřadu
dosavadním zněním tohoto ustanovení
je nereálné. Na významu však nabývá
úsilí o sjednocování dosud nejednotné
tvorby programového vybavení výpočetní
techniky.
K bodu 9:
Vztahy mezi Federálním statistickým úřadem
a statistickými orgány republik upravuje nyní
v obecné formě zákon č. 194/1988 Sb.,
o působnosti federálních ústředních
orgánů státní správy, ustanovení
§ 11 odst. 2 a 4 se proto vypouští.
K bodu 10:
V tomto ustanovení se formulují, v novém
znění § 14, úkoly federálního
ministerstva financí. Vychází se přitom
ze záměru, aby působnost FMF konkretizovaná
v odst. 1 písm. a/ až f/ obsahově navazovala
na prováděcí předpisy.
Působnost uvedená pod písm. a/ a f/ je zabezpečena
vyhl. č. 154/1971 Sb., o účetnictví,
ve znění vyhl. č. 86/1980 Sb. a vyhl. č.
155/1971 Sb., o inventarizacích hospodářských
prostředků, jejichž dílčí
novelizace se připravují. Pro obor kalkulace se
připravuje nová vyhláška, která
nahradí dosavadní směrnice pro kalkulaci
vlastních nákladů a dalších složek
ceny a poměrně obsáhlou úpravu oborových
kalkulačních vzorců.
Působnost uvedená pod písm. b/ a c/ je zabezpečována
samostatnými výnosy /u písm. b/ pro hospodářské,
rozpočtové a společenské a ostatní
organizace, pro peněžní a pojišťovací
ústavy; u písm. c/ výnosy o zjednodušeném
účetnictví, např. pro malé
organizace/. Připravuje se vydání nových
výnosů o účtových osnovách
a směrnic k nim.
Působnost uvedená pod písm. d/ je zabezpečována
v dohodě s FSÚ. Prováděcím
předpisem je zde nová vyhláška č.
243/1988 Sb., o statistických zjišťováních
a účetním výkaznictví. V souvislosti
s novými vzory účetních výkazů
se předpokládá i novelizace metodiky k nim.
K bodu 11:
Základní úkoly organizací /§
15/ při vytváření vlastni informační.
soustavy se doplňují o povinnost vést informace
správně, pravdivě a včas; dosavadní
znění zákona /§ 22/ stanoví tuto
zásadu pouze pro poskytování informací.
K bodům 12 až 15:
Úkoly ústředních orgánů
včetně povinnosti vykonávat dohled nad stavem
informační soustavy organizací zůstávají
v podstatě nezměněny. Dosavadní znění
se pouze upřesňuje v souvislosti s uplatňováním
nového systému řízení a s vytvářením
obousměrných informačních systémů
v některých resortech.
Při výkonu dohledu dohlížející
orgán sleduje, zda celková úroveň
informační soustavy organizací odpovídá
potřebám řízení a stanovené
metodice a dbá, aby byla kompatibilní s ostatními
informačními soustavami. Za správnost vedených
a poskytovaných informací odpovídají
v plném rozsahu vedoucí příslušných
organizací.
Vzhledem ke změnám v organizaci spotřebního,
výrobního a bytového družstevnictví
upravuje se pro účely tohoto zákona nově
pojem "ústřední orgány".
K bodu 16:
V souvislosti s novými principy řízení
uplatňovanými v rámci přestavby hospodářského
mechanismu a řízením na základě
dvoustupňové organizace stává se ustanovení
o povinnosti orgánů středního článku
řízení bezpředmětným,
a proto se dosavadní znění § 17 vypouští.
K bodu 17:
V § 18 se upravují úkoly národních
výborů vzhledem k jejich specifikům. Nově
se stanoví úkoly na úseku informací
o učených plněních a výkonech
poskytovaných občany na základě povolení
národního výboru.
K bodům 18 až 20:
Postup stanovený zákonem pro přípravu
statistických zjišťování /§
19 odst. 2/ se zavádí i pro účetní
výkaznictví.
Dosavadní ustanovení zákona /§ 19 odst.
3/ vyžaduje, aby ke stanovení zpravodajské
povinnosti občanům při sčítání
lidu, domů a bytů a při ostatních
statistických zjišťováních u obyvatelstva
dala souhlas příslušná vláda.
Nově se navrhuje, aby statistické zjišťování
u občanů poskytujících věcná
plnění a výkony na základě
povolení národního výboru bylo možno
provádět bez tohoto souhlasu, půjde-li o
informace o této činnosti vyžadované
na základě obecně závazných
právních předpisů.
K bodům 21 až 23:
K usnadnění kontroly nepovolených statistických
zjišťování se stanoví, že
statistická zjišťování, účetní
výkaznictví a metodika k nim podléhají
registraci nebo schvalování u příslušných
orgánů. Rozhodnutím o registraci nebo schválení
stanou se registrovaná nebo schválená statistická
zjišťování, účetní
výkaznictví a metodika k nim závaznými
pro okruh zpravodajských jednotek v nich uvedených.
Zároveň zákon výslovně stanoví,
že jiná statistická zjišťování
nelze provádět.
K bodu 24:
V § 21 se pouze formulačně upřesňuje
ustanovení pod písm. a/. Ostatní ustanovení
zůstávají beze změny s tím,
že za plánovací podklady /písm. d/ se
považují i podklady pro mezinárodní
obchodně politická jednání.
K bodu 26:
Ustanovení § 22 o zpravodajské povinnosti se
doplňuje ve smyslu § 50 zákona č. 88/1988
Sb., o státním podniku, § 39 zákona
č. 94/1988 Sb., o bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví a § 6
zákona č. 90/1988 Sb., o zemědělském
družstevnictví, povinností organizace poskytovat
informace i za své vnitřní organizační
jednotky k zajištění ekonomické, organizační
a územní struktury informací.
K bodu 27:
Ustanovení § 23 se novelizuje v souvislosti s přestavbou
organizačních struktur a zdokonalováním
systému přidělování identifikačních
čísel organizací.
U občanů při poskytování věcných
plnění a výkonů na základě
povolení národního výboru plní
funkci identifikačního čísla jejich
radné číslo.
K bodu 28:
Doplněním § 24 se právo vyžadovat
od organizací zapůjčení podkladů
nebo postoupení technických pomůcek /nosičů
informací/ rozšiřuje i na federální
ministerstvo financí.
K bodům 29 a 30:
Ustanovení o působnosti na úseku statistiky,
která se týká zvláštních
částí plánů, se uvádí
do souladu se zněním připravovaného
zákona o národohospodářském
plánování.
K bodu 31:
Zmocňovací ustanovení /§ 35 odst. 2
a 3 zákona/ se nahrazují novým zněním,
které ve srovnání s dosavadním stavem
omezuje možnost Federálního statistického
úřadu a federálního ministerstva financí
vydávat prováděcí předpisy.
K článku II.:
S ohledem na realizaci opatření k zabezpečení
přestavby hospodářského mechanismu,
předpokládá se účinnost tohoto
zákona od 1. ledna 1990.
Předseda vlády ČSSR