Federální shromáždění
československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
/1/ Státní banka československá je
ústřední bankou Československé
socialistické republiky.
/2/ Státní banka československá má
postavení ústředního orgánu
státní správy Československé
socialisticko republiky v oblasti měny a v rozsahu stanoveném
tímto zákonem a zvláštními zákony
[Např. § 391 odst. 5 hospodářského
zákoníku, § 119 odst. 1, § 123 odst. 2
a § 272 odst. 2 zákoníku práce, §
508 odst. 1 občanského zákoníku, §
119 odst. 1, písm. g/ a § 22 písm. g/ zákona
č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích
se zahraničím, ve znění zákona
č. 102/1988 Sb. /úplné znění
č. 184/1988 Sb./, § 5 odst. 2 a § 18 zákona
č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční
majetkovou účastí, § ... zákona
č. ..../1989 Sb., o bankách a spořitelnách,
§ ... devizového zákona č. ..../1989
Sb.] v oblasti bankovnictví,
při udělování povolení a vydávání
obecně závazných právních předpisů.
/3/ Při výkonu své působnosti Státní
banka československá používá
ekonomických nástrojů a vydává
obecně závazné právní předpisy.
/1/ Státní banka československá je
právnickou osobou se sídlem v Praze; její
označení v jazyce českém je "Státní
banka československá" a v jazyce slovenském
"Štátna banka československá".
/2/ Státní banka československá vystupuje
v právních vztazích svým jménem
a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.
/3/ Státní banka československá neručí
za závazky státu, pokud výslovně takovou
záruku nepřevezme. Stát ručí
za závazky Státní banky československé,
jen je-li tak výslovně stanoveno zákonem
nebo pokud takovou záruku výslovně převezme.
/1/ Státní banka československá zabezpečuje
ve své působnosti úkoly související
se sjednáváním mezinárodních
smluv, s účastí Československé
socialistické republiky v mezinárodních organizacích
a zabezpečuje úkoly vyplývající
pro Československou socialistickou republiku z těchto
smluv a z činností v těchto organizacích.
/2/ Státní banka československá udržuje
styk se zahraničními ústředními
bankami.
Státní banka československá při
plnění svých funkcí a činností
spolupracuje s příslušnými ústředními
orgány státní správy federace a republik
a za tím účelem jim poskytuje a od nich vyžaduje
potřebné informace a podklady. Státní
banka československá zaujímá stanovisko
k návrhům, které předkládají
vládě Československé socialistické
republiky a vládám republik jiné orgány,
pokud se dotýkají její působnosti.
/1/ Státní banka československá se
podílí na tvorbě komplexních státních
plánů hospodářského a sociálního
rozvoje Československé socialistické republiky,
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky a státních rozpočtů
federace a republik z hlediska peněžní rovnováhy
a vytváření podmínek pro stabilitu
československé měny. Státní
banka československá v rámci své působnosti
zajišťuje provádění těchto
plánů a státních rozpočtů.
/2/ Státní banka československá zpracovává
měnové analýzy, v nichž z měnových
hledisek hodnotí sociálně ekonomický
vývoj a navrhuje potřebná opatření.
/1/ Státní banka československá ve
spolupráci s příslušnými ústředními
orgány státní správy federace a republik
vypracovává a předkládá vládě
Československé socialistické republiky ke
schválení a vládě České
socialistické republiky a vládě Slovenské
socialistické republiky k projednání návrh
pětiletého a ročního měnového
plánu, členěného na úvěrový,
pokladní a devizový plán.
/2/ Závaznými výstupy pětiletého
a ročního měnového plánu se
řídí banky a spořitelny a v rozsahu
stanoveném zvláštním zákonem
[např. devizový zákon
č. ..../1989 Sb.] i jiné právnické
osoby.
/1/ Státní banka československá vypracovává
a po projednání s vládou České
socialistické republiky a vládou Slovenské
socialistické republiky předkládá
vládě Československé socialistické
republiky ke schválení návrh bankovní
měnové politiky zahrnující úvěrovou,
depozitní, úrokovou a devizovou politiku a odpovídá
v rámci své působnosti za její provádění.
/2/ Podle vývoje národního hospodářství
provádí Státní banka československá
v rozsahu zmocnění vládou Československé
socialistické republiky nezbytné úpravy schválených
měnových plánů a bankovní měnové
politiky.
Státní banka československá
a/ má výhradní právo vydávat
československé peníze;
b/ dohlíží na ochranu měny, na tisk
a ražbu peněz;
c/ vyhlašuje vydání jednotlivých druhů
peněz a jejich popis, jakož i jejich stažení
z oběhu;
d/ řídí hotovostní peněžní
oběh;
e/ určuje a vyhlašuje kurs československé
měny k cizím měnám na podkladě
zásad schválených vládou Československé
socialistické republiky, s přihlédnu tím
zejména k vývoji národního hospodářství,
platební bilance a situace na devizových trzích;
f/ určuje cenu zlata v bankovních operacích;
g/ provádí operace se zlatem a devizovými
prostředky;
h/ spravuje měnové rezervy ve zlatě a v devizových
prostředcích;
i/ spravuje zásoby československých peněz
a zásoby devizových prostředků;
j/ řídí pokladní operace a směnárenskou
činnost;
k/ řídí provádění platebního
styku a zúčtování v tuzemsku;
l/ v rozsahu nezbytném pro realizaci měnového
plánu a bankovní měnové politiky vytváří
v dohodě s Federálním statistickým
úřadem dílčí informační
systém [§ 16 zákona č. 21/1971 Sb.,
o jednotné soustavě sociálně ekonomických
informací, ve znění zákona č.
..../1989 Sb.] Státní
banky československé, bank a spořitelen,
jakož i dalších organizací provádějících
platební styk a zúčtování`
m/ provádí zvláštní bankovní
operace.
/1/ Státní banka československá usměrňuje
postup bank a spořitelen při poskytování
úvěrů právnickým osobám
a při přijímání vkladů
od právnických osob.
/2/ Státní banka československá usměrňuje
postup bank s výjimkou bank založených jako
státní peněžní ústavy,
při poskytování půjček fyzickým
osobám a při přijímání
vkladů od fyzických osob.
/3/ Státní banka československá spolu
s federálním ministerstvem financí a v dohodě
s ministerstvy financí, cen a mezd republik usměrňuje
postup bank založených jako státní.
peněžní ústavy a postup spořitelen
při poskytování půjček fyzickým
osobám a při přijímání
vkladů od fyzických osob.
Státní banka československá vykonává
působnost podle devizového zákona, zejména
a/ odpovídá za provádění devizové
politiky z hlediska vývoje platební bilance a kursu
československé měny;
b/ usměrňuje postup československých
bank a spořitelen při přijímání
a poskytování devizových úvěrů.
/1/ Státní banka československá spolu
s federálním ministerstvem financí předkládá
vládě Československé socialistické
republiky
a/ návrhy zákonných úprav československé
měny;
b/ návrhy zásadních měnových
a finančních opatření; mají-li
tato opatření dopad na státní rozpočet
republiky, postupuje v dohodě s příslušným
ministerstvem financí, cen a mezd republiky;
c/ návrhy zásad pro stanovování kursů
československé měny k cizím měnám;
d/ návrhy na úpravy devizového hospodářství.
/2/ Státní banka československá spolu
s federálním ministerstvem financí usměrňuje
z měnových hledisek peněžní trh.
Státní banka československá
a/ vede účty bank a spořitelen a přijímá
jejich vklady;
b/ vede účty státního rozpočtu
federace a republik a účty státních
finančních rezerv.
Státní banka československá odpovídá
za provádění pokladního plnění
státního rozpočtu federace a státních
rozpočtů republik; toto provádění
zajišťuje sama nebo prostřednictvím pověřené
banky, a to při provádění pokladního
plnění státního rozpočtu federace
v dohodě s federálním ministerstvem financí
a při provádění pokladního
plnění státních rozpočtů
republik v dohodě s příslušným
ministerstvem financí, cen a mezd republiky.
Státní banka československá je oprávněna
pověřit banky a spořitelny po předchozí
dohodě s nimi úschovou zásob československých
peněz a zásob devizových prostředků.
Státní banka československá usměrňuje
činnost bank a spořitelen
a/ výší úvěru, který poskytuje
bankám jako zdroj pro poskytování úvěrů
právnickým osobám a půjček
fyzickým osobám;
b/ výší úroku z úvěru
podle písmene a/ a výší úroku
z vkladů ukládaných bankami a spořitelnami
u Státní banky československé, jakož
i z ostatních úvěrových zdrojů,
které si banky a spořitelny vzájemně
poskytují;
c/ pravidly likvidity bank a spořitelen;
d/ výší povinných rezerv bank a spořitelen
u Státní banky československé.
Státní banka československá vydává
na základě tohoto zákona obecně závazné
právní předpisy o
a/ měnovém plánování;
b/ oběhu zákonných peněz;
c/ poskytování náhrady za poškozené
peníze;
d/ vydání jednotlivých druhů peněz
a jejich popisu, jakož i o jejich stažení z oběhu;
e/ pokladních operacích a směnárenské
činnosti;
f/ dílčím informačním systému
Státní banky československé, bank
a spořitelen, jakož i dalších právnických
osob provádějících platební
styk a zúčtování v tuzemsku;
g/ zásadách pro stanovení odměn za
poskytování peněžních služeb.
/1/ Státní banka československá provádí
bankovní dohled nad dodržováním
a/ obecně závazných právních
předpisů vydaných Státní bankou
československou, jakož i v případech,
kdy je k tomu obecně závaznými právními
předpisy zmocněna;
b/ závazných výstupů měnového
plánu;
c/ podmínek stanovených vydanými povoleními.
/2/ Právnické osoby jsou povinny na požádání
předkládat Státní bance československé
potřebné doklady, poskytovat jí požadované
informace, umožnit prověrky na místě
a i jinak jí umožňovat výkon její
působnosti.
/3/ Výkon bankovního dohledu se netýká
správy vkladů a půjček ve vztahu k
fyzickým osobám.
/4/ Jestliže při výkonu bankovního dohledu
bylo zjištěno závažné porušení
povinnosti při provádění bankovních
obchodů a operací a peněžních
služeb, určí Státní banka československá
lhůtu k odstranění zjištěných
nedostatků. Jestliže tyto nedostatky nebyly ve stanovené
lhůtě odstraněny, Státní banka
československá pozastaví nebo odejme v omezeném
nebo v celém rozsahu oprávnění k provádění
bankovních obchodů a operací a peněžních
služeb.
/1/ Státní banku československou řídí
předseda Státní banky československé;
v době jeho nepřítomnosti ho v plném
rozsahu zastupuje první místopředseda Státní
banky československé.
/2/ V rozsahu stanoveném předsedou Státní
banky československé ho zastupují první
místopředseda a ostatní místopředsedové.
Předsedu Státní banky československé
jmenuje a odvolává prezident Československé
socialistické republiky na návrh vlády Československé
socialistické republiky. Prvního místopředsedu
Státní banky československé a místopředsedy
Státní banky československé jmenuje
a odvolává vláda Československé
socialistické republiky na návrh předsedy
Státní banky československé.
Státní banka československá vykonává
svou činnost ústředím v Praze, pobočkami
a účelovými organizačními jednotkami.
Ústředí Státní banky československé
zabezpečuje jak vztahy k orgánům federace,
tak vztahy k orgánům republik. Vztahy k orgánům
republik zabezpečuje ústředí Státní
banky československé prostřednictvím
hlavních ústavů.
Státní banka československá hospodaří
podle zásad stanovených vládou Československé
socialistické republiky.
Státní banka československá vytváří
statutární fond, všeobecný rezervní
fond, fondy podle obecně závazných právních
předpisů, popřípadě další
fondy stanovené vládou Československé
socialistické republiky.
/1/ Statutární fond činí 1,4 miliardy
Kčs a slouží k zabezpečení závazků
Státní banky československé.
/2/ Všeobecný rezervní fond činí
k 1. lednu 1990 1,4 miliardy Kčs a slouží k
hrazení ztráty státní baroky československé;
doplňuje se ze zisku Státní banky československé
až dosáhne výše 4,2 miliardy Kčs.
/1/ Státní banka československá sestavuje
roční účetní závěrku
a výroční zprávu se základními
údaji o československé měně
a jejím vývoji a předkládá
je do tří měsíců po skončení
kalendářního roku ke schválení
vládě Československé socialistické
republiky.
/2/ Státní banka československá je
povinna schválenou roční účetní
závěrku a výroční zprávu
zveřejňovat v rozsahu a způsobem určeným
vládou Československé socialistické
republiky.
Státní banka československá je subjektem
odvodů do státního rozpočtu stanovených
zákonem o odvodech do státního rozpočtu.
Na všechny bankovní operace Státní banky
československé, včetně stavu na účtech,
které vede, se vztahuje bankovní tajemství.
Zprávu o stavu na účtě lze podat jen
v případech stanovených zákonem.
Pracovníci Státní banky československé
jsou povinni zachovávat mlčenlivost ve služebních
věcech. Povinnost zachovávat mlčenlivost
trvá i po skončení pracovně právního
vztahu nebo funkce. Zproštěni této povinnosti
mohou být ve výjimečném případě
a, důvodu obecného zájmu předsedou
Státní banky československé.
Státní banka československá vydá
do šesti měsíců po nabytí účinnosti
tohoto zákona statut, v němž podrobněji
upraví svou činnost, organizaci a hospodaření;
statut schvaluje vláda Československé socialistické
republiky.
Pokud se oprávnění vydávat obecně
závazné právní předpisy v dosavadních
zákonech přiznává předsedovi
Státní banky československé, rozumí
se tím napříště Státní
banka československá.
Zrušuje se:
1. zákon č. 144/1970 Sb., o Státní
bance československé, ve znění čl.
I zákona č. 175/1988 Sb.;
2. § 53 zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy;
3. § 3 odst. 2 a § 9 písm. a/ zákona č.
41/1953 Sb.;
4. vládní nařízení č.
711954 Sb., o oběhu zákonných peněz,
ve znění vládního nařízení
č. 17/1960 Sb.;
5. § 2 odst. 2 vládního nařízení
č. 35/1954 Sb., o pamětních mincích.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
I. Všeobecná část
Podle Směrnic k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu,
schválených usnesením vlády Československé
socialistické republiky č. 29/1988, mají
být v oblasti bankovnictví uplatněny dvě
relativně oddělené linie řízení,
a to k realizaci činnosti emisní /ústřední
banka/ a úvěrové /obchodní banky a
státní spořitelny/. Bankovní systém
má být ekonomicky řízen a kontrolován
ústřední bankou. Ústřední
banka státu bude řídit a regulovat v souladu
se státním pětiletým plánem
peněžní oběh, řídit provádění
bankovní měnové politiky a tím plnit
základní úkol v upevňování
peněžní rovnováhy a kupní síly
československé měny; bude vyhlašovat
zásady bankovní měnové politiky, důsledně
využívat měnových nástrojů,
zejména měnová kritéria a měnový
plán, a vydávat pravidla platebního a zúčtovacího
styku.
Podle usnesení vlády Československé
socialistické republiky č. 196/1988 se mají
posílit měnové funkce ústřední
banky státu, v její činnosti se má
zajistit účinnější působení
na měnový vývoj, řízení
úvěrové emise a vývoj platební
bilance; v souvislosti s tím se má s účinností
od 1. ledna 1990 nově upravit postavení, úkoly
a právní poměry Státní banky
československé ve funkci ústřední
banky státu, která jako součást jednotného
výkonného řídícího centra
odpovídá v rámci pravomocí, stanovených
jí zákonem, za měnovou, úvěrovou
a devizovou politiku, bankovnictví a další
činnosti v bankovně měnové oblasti.
Tyto úkoly, ukládané ústřední
bance, vyžadují novelizovat zákon č.
144/1970 Sb., o Státní bance československé.
Podle článku 14 odst. 2 ústavního
zákona o československé federaci se postavení,
povinnosti a odpovědnost Státní banky československé,
jakož i způsob její správy a její
vztah k orgánům republik stanoví zákonem
Federálního shromáždění.
V současné době jím je zákon
č. 14/1970 Sb., o Státní bance československé.
Podle tohoto zákona je Státní banka československá
ústřední bankou Československé
socialistické republiky a v národním hospodářství
plní úkoly ústřední banky,
ale současně i úkoly úvěrové
a investiční banky a banky pro provádění
platebního styku a zúčtování..
Je uspořádána jako jednotná emisní,
úvěrová a zúčtovací
organizace a jako jednotně řízená
federální instituce, a to instituce svého
druhu, která jednak plní úkoly charakteristické
pro federální ústřední orgány
státní správy, aniž ji zákon
výslovně za takový orgán označuje,
jednak plní funkce ústřední banky
státu a kromě toho navazuje v národním
hospodářství četné hospodářsko-právní
vztahy k jiným socialistickým organizacím
a v oblasti směnárenské i k občanům.
Zákon č. 144/1970 Sb. přiznává
předsedovi Státní banky československé
postavení vedoucího federálního ústředního
orgánu a z tohoto titulu je předseda banky na základě
zákona o Státní bance československé,
popřípadě k provedení hospodářského
zákoníku oprávněn vydávat obecně
závazné právní předpisy; toto
postavení předsedy Státní banky československé
je podtrženo i způsobem jeho jmenování
prezidentem Československé socialistické
republiky.
Vzhledem k tomu, že Státní banka československá
je už dnes ústřední bankou, není
třeba řešit otázku jejího zřízení
v souvislosti s přestavbou bankovní soustavy,: nýbrž
stačí oddělit od ní funkce a činnosti,
které do náplně ústřední
banky nepatří a zřídit pro tyto funkce
a činnosti, pokud nejsou vykonávány už
existujícími bankami, nové obchodní
banky.
Nový zákon o Státní bance československé
respektuje zásady federativního uspořádání
státu, vyplývající z ústavního
zákona o československé federaci, který
stanoví, že v jednotném plánovaném
hospodářství Československé
socialistické republiky se uplatňuje jedna měna
/Čl. 4 odst. 3/, že měna je ve výlučné
pravomoci Československé socialistické republiky
/čl. 7 odst. 1 písm. c/, a že do výlučné
pravomoci federace patří stanovení koncepce
devizové a úvěrové politiky a určování
nástrojů pro její uskutečňování,
jakož i určování rozsahu devizových
rezerv a stanovení způsobu jejich správy
/čl. 14 odst. 1/. V souladu s tím se v zákoně
o Státní bance československé upravují
vztahy Státní banky československé
jednak k vládě Československé socialistické
republiky, jednak k vládám obou republik.
Na rozdíl od dosavadního zákona nový
zákon výslovně stanoví, že Státní
banka československá má postavení
ústředního orgánu státní
správy v zákonem přesně vymezených
oblastech, souvisejících s její funkcí
ústřední banky státu, která
se oproti dosavadnímu stavu zvýrazňuje; svými
nezastupitelnými funkcemi je součástí
jednotného výkonného řídícího
centra. Již dnes plní řadu funkcí federálního
ústředního orgánu státní
správy /vydávání obecně závazných
právních předpisů, povolovací
činnost k poskytování zahraničně
hospodářských služeb v oblasti bankovně
finanční a ke zřizování podniků
se zahraniční majetkovou účastí
v oblasti bankovnictví, jakož i zabezpečování
jednotného informačního systému pro
celou bankovní soustavu, apod./. Tyto funkce se napříště
dále prohloubí, což už dnes nachází
výraz v tom, že řada návrhů nových
zákonů, vydávaných v souvislosti s
přestavbou hospodářského mechanismu,
označuje Státní banku československou
z hlediska příslušného zákona
za ústřední orgán, což odpovídá
navrhovanému pojetí jejího postavení
v návrhu zákona o Státní bance československé.
Tak například návrh nového zákona
o národohospodářském plánování
stanoví v § 23, že "z hlediska tohoto zákona
se za průřezový ústřední
orgán považuje i Státní banka československá".
Rovněž návrh zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon č. 21/1971
Sb., o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací, v novém znění
§ 16 odst. 4 stanoví: "Ústředními
orgány se pro účely tohoto zákona
rozumějí ministerstva... a Státní
banka československá".
Navrhovanou úpravou postavení Státní
banky československé bude jednak odstraněn
dosavadní nesoulad mezi faktickým stavem, který
se za platnosti zákona č. 144/1970 Sb. vytvořil,
a stavem právním, jednak bude uzákoněno
postavení Státní banky československé
jako ústřední banky státu, které
odpovídá jejím pravomocem a působnosti
a jejím úkolům v podmínkách
komplexní přestavby ekonomického mechanismu.
Předložený návrh zákona /po vyřešení
důsledků vyplývajících z toho,
že dosud výnos emise mincí byl příjmem
státního rozpočtu federace, zatímco
nově bude příjmem Státní banky
československé/ nemá " finanční
dopad na státní rozpočet.
II. Zvláštní část /odůvodnění
jednotlivých ustanovení/
K části první: Základní
ustanovení
K § 1:
Podle dosud platného zákona č. 144/1970 Sb.,
o Státní bance československé, je
Státní banka československá ústřední
bankou státu a současně plní i úkoly
obchodních bank. Podle předloženého
návrhu zákona se Státní banka československá
ve funkci ústřední banky státu oprošťuje
od činností spojených s běžným
úvěrováním a prováděním
dalších bankovních funkcí a služeb
ve vztahu k organizacím, které budou provádět
napříště obchodní banky a spořitelny.
Oddělení emisní a úvěrově
obchodní činnosti umožňuje Státní
bance československé fungovat výlučně
jako měnová banka státu a "banka bank".
V souvislosti s oddělením emisní funkce od
funkce úvěrově obchodní se zvýrazňuje
úloha Státní banky československé
jakožto součásti jednotného výkonného
řídícího centra, v jehož rámci
plní v měnové oblasti úkoly související
s hospodářskou politikou státu. Proto je
třeba, aby Státní banka československá
měla postavení ústředního orgánu
státní správy ve věcech vymezených
zákonem. Zákon určuje dva způsoby
výkonu pravomoci Státní banky československé,
t. j. pomocí ekonomických nástrojů
a formou obecně závazných právních
předpisů, přičemž používání
ekonomických nástrojů se bude postupně
rozšiřovat. Formy právních předpisů
bude Státní banka československá používat
pouze v rámci zmocnění stanovených
v zákonech.
K § 2:
Ústřední bance se ponechává
dosavadní název "Státní banka
československá" vzhledem k tomu, že tento
název odpovídá charakteru ústřední
banky a je účelné jej zachovat i v zájmu
kontinuity jejích vztahů k zahraničním
subjektům.
Státní banka československá je způsobilá
vlastním jménem nabývat práv a zavazovat.
se. Její samostatnost je zdůrazněna tím,
že neodpovídá za závazky státu,
ale ani stát zásadně neodpovídá
z její závazky.
K § 3:
Státní banka československá má
v oboru své působnosti při přípravě
a provádění mezinárodních smluv
a při zabezpečování úkolů
souvisejících s účastí Československé
socialistické republiky v mezinárodních organizacích
obdobné postavení jako ústřední
orgány státní správy federace.
K § 4:
Jde o úpravu spolupráce, která je nezbytná
pro koordinaci jednotlivých nástrojů hospodářské
politiky státu a která odpovídá úpravě
stanovené v zákoně č. 194/1988 Sb.,
o působnosti federálních ústředních
orgánů státní správy.
K části druhé: Měnové
plánování
K § 5 až 7:
Nově je třeba vymezit vztahy Státní
banky československé ke komplexnímu státnímu
plánu vzhledem k tomu, že tento plán bude slaďovat
hmotné a hodnotové vztahy a zabezpečovat
i základní cíl měnové politiky,
kterým je upevňování peněžní
rovnováhy a stability měny, na něž bude
Státní banka československá - jakožto
ústřední banka státu - svou činnost
zaměřovat. Proto se bude Státní banka
československá podílet na tvorbě komplexního
státního plánu Československé
socialistické republiky a komplexních státních
plánů republik, přičemž z měnových
hledisek bude konfrontovat vztahy mezi komplexním státním
plánem a měnovým plánem a prosazovat
do komplexních státních plánů
měnově stabilizační hlediska, vyjádřená
v měnových kriteriích. Při tom bude
vycházet z měnových analýz, které
zahrnují celý peněžní oběh
a vazby mezi sférou návratného úvěrování
a nenávratného financování.
Měnový plán, členěný
na úvěrový, pokladní a devizový
plán, bude základním nástrojem řízení
úvěrové emise, devizového hospodářství
a hotovostního peněžního oběhu.
Vzhledem k tomu bude Státní banka československá
i při existenci státního plánu v jeho
komplexním pojetí předkládat do vlády
Československé socialistické republiky ke
schválení a vládám republik k projednání
návrhy měnových plánů. Nedílnou
součástí měnových plánů
je devizový plán zaměřený na
zajištění žádoucího vývoje
platební bilance a vytváření devizových
rezerv státu. Obsah, metody tvorby a realizace devizového
plánu vytvářejí prostor pro uplatňování
a postupné rozšiřování devizového
samofinancování v hospodářské
sféře.
Státní banka československá předkládá
do vlády Československé socialistické
republiky, po projednání s vládami republik,
ke schválení návrh bankovní měnové
politiky na pětileté, popřípadě
kratší období, upravující zaměření
úvěrové, depozitní, úrokové
a devizové politiky na příslušné
období.
K části třetí: Činnosti
Státní banky československé
K § 8:
V Československé socialistické republice
je podle čl. 4 ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
ústavního zákona č. 125/1970 Sb.,
jedna měna, která podle čl. 7 téhož
ústavního zákona patří do výlučné
působnosti federace. Vykonávání správy
československé měny v zákonem stanoveném
rozsahu svěřuje zákon ústřední
bance, jak je to i jinde ve světě obvyklé.
Dosavadní právo Státní banky československé
vydávit bankovky se rozšiřuje o vydáváni
mincí; tím se odstraňuje mezera v dosavadním
právním řádu, v němž pravomoc
k vydávání mincí není upravena.
Jelikož zákon dává Státní
bance československé výhradní právo
vydávat československé peníze, je
racionální, aby jí dal i odvozené
pravomoci vyplývající z tohoto výhradního
práva k vydávání peněz a z
pravomoci vykonávat správu československé
měny, tj. pravomoc dohlížet na ochranu měny,
na tisk a ražbu peněz, upravovat oběh zákonných
peněz a poskytování náhrady za poškozené
peníze a vyhlašovat vydání jednotlivých
druhů peněz, jejich popis a jejich stažení
z oběhu ve Sbírce zákonů.
Z hlediska zabezpečení úkolů v měnovém
plánování a bankovní měnové
politice vytváří Státní banka
československá dílčí informační
systém společný pro celou bankovní
soustavu.
V ustanovení písmene e/ se přejímá
znění dosavadní zákonné úpravy,
podle níž Státní banka československá
určuje kurs československé měny k
cizím měnám na podkladě zásad
schválených vládou Československé
socialistické republiky. Nově zákon stanoví
skutečnosti, ke kterým se při určování
kursu československé měny k cizím
měnám přihlíží.
Kromě činností charakteristických
pro ústřední banku umožňuje zákon,
aby Státní banka československá prováděla
i zvláštní bankovní operace.
K § 9:
Státní banka československá usměrňuje
úvěrovou a depozitní činnost bank
a spořitelen jednak ekonomickými nástroji,
a to především formou poskytování
úvěrů bankám a spořitelnám
a stanovením jeho podmínek, jednak vydáváním
obecně závazných právních předpisů.
K § 10:
V tomto ustanovení se upravuje působnost Státní
banky československé, která souvisí
se zvýrazněním její funkce jako ústřední
banky státu v devizové oblasti a kterou podrobněji
upravuje devizový zákon.
K § 11:
Navrhovaná úprava vychází z nutnosti
úzké koordinace finanční a měnové
politiky a proto zakládá společnou působnost
Státní banky československé a federálního
ministerstva financí při předkládání
návrhů vládě ČSSR ve vymezeném
rozsahu a při usměrňování peněžního
trhu.
K § 12:
Obchodní banky a spořitelny budou mít otevřeny
účty u Státní banky československé,
na nichž budou mít uloženy své prostředky.
Vedení účtů státních
rozpočtů federace a republik, jakož i účtů
státních aktiv a pasiv Státní bankou
československou vyplývá z funkcí a
postavení ústřední banky.
K § 13:
Vzhledem k tomu, že Státní banka československá
nebude mít tak členitou síť poboček
jako obchodní banky, počítá se s pověřováním
některých obchodních bank zajišťováním
pokladního plnění státního
rozpočtu federace a státních rozpočtů
republik.
K § 14:
Uplatňování hledisek maximální
hospodárnosti vyžaduje, aby Státní banka
československá měla možnost pověřit
jiné banky a spořitelny úschovou zásob
československých peněz a zásob devizových
prostředků, pro niž nemá v dostatečné
míře nezbytné materiálně technické
předpoklady a dostatečně členitou
pobočkovou síť.
K § 15:
K zabezpečení peněžní rovnováhy
a stability měny v činnostech barok a spořitelen
se bude používat ekonomických forem a nástrojů,
nikoli přímého administrativního řízení.
V oblasti úvěrování a devizové
činnosti se kromě dosud používaného
řízení obecně závaznými
právními předpisy začne používat
nových forem a nástrojů používaných
ústředními bankami; jejich konkrétní
náplň bude stanovena v měnovém plánu
na pětileté, popřípadě roční
období s přihlédnutím k měnovým
analýzám Státní banky československé
a zaměření bankovní měnové
politiky a bude Státní bankou československou
pružně upravována v rámci usměrňování
ekonomiky.
K § 16:
Z nového postavení Státní banky československé
jako ústředního orgánu státní
správy Československé socialistické
republiky vyplývá i její pravomoc vydávat
obecně závazné právní předpisy
v oboru své působnosti. Rozsah vydávání
obecně závazných právních předpisů
je vymezen tak, aby zahrnoval všechny činnosti, u
nichž je nezbytné zajistit jejich řízení
formou obecně závazného právního
předpisu a pro něž není zmocnění
v jiných zákonech.
K § 17:
Z postavení Státní banky československé
a jejích činností vyplývá potřeba
provádět bankovní dohled. Účinnost
bankovního dohledu vyžaduje, aby byl prováděn
nejen u bank, spořitelen a jiných právnických
osob, jejichž činnost je předmětem bankovního
dohledu, ale i přímo na místě u organizací,
u nichž se uplatňování bankovní
měnové politiky v praxi projevuje. K tomu cíli
se ukládá povinnost všem bankám a spořitelnám,
jakož i jiným právnickým osobám,
poskytovat Státní bance československé
při provádění bankovního dohledu
potřebnou součinnost. Z provádění
bankovního dohledu vyplývá oprávnění
Státní banky československé uplatňovat
při zjištění nedostatků podle
jejich rozsahu a závažnosti vhodná opatření
k prosazení nápravy.
K části čtvrté: Řízení
a organizace Státní banky československé
K § 18:
Dosavadní zákon č. 144/1970 Sb., o Státní
bance československé, zná funkce předsedy,
místopředsedy a generálních ředitelů
Státní banky československé a generálních
ředitelů hlavních ústavů pro
ČSR a SSR Státní banky československé.
Při zachování funkce předsedy Státní
banky československé se pro další nejvyšší
funkcionáře Státní banky československé
navrhuje označení první místopředseda
a místopředsedové. Předpokládají
se tři místopředsedové Státní
banky československé.
První místopředseda je přímo
ze zákona oprávněn zastupovat předsedu
Státní banky československé v době
jeho nepřítomnosti v plném rozsahu. V rozsahu
stanoveném předsedou Státní banky
československé ho na jednotlivých úsecích
činnosti Státní banky československé
zastupují první místopředseda a místopředsedové
Státní banky československé.
K § 19:
Při jmenování vedoucích představitelů
Státní banky československé se přejímá
dosavadní úprava.
K § 20:
Vztahy Státní banky československé
jak k orgánům federace, tak i k orgánům
republik zabezpečuje ústředí Státní
banky československé, což je nutné vzhledem
k zásadě dvoustupňového řízení.
Vztahy k orgánům republik bude ústředí
zabezpečovat prostřednictvím hlavních
ústavů, jakožto součásti ústředí
Státní banky československé.
K části páté: Hospodaření
Státní banky československé
K § 21 až 25:
Státní banka československá je bankovní
institucí zvláštního druhu, která
hospodaří podle zásad stanovených
vládou Československé socialistické
republiky. Zisk podléhající konjunkturním
výkyvům nemůže být cílem
ústřední banky státu, která
střeží jednotnou měnu a peněžní
rovnováhu.
Z fondů Státní banky československé
se upravuje statutární fond a všeobecný
rezervní fond, zatímco fond kulturních a
sociálních potřeb a fond odměn podléhají
jejich obecné právní úpravě.
Nelze vyloučit potřebu dalších fondů,
které se vyskytují u ústředních
bank v zahraničí a jejichž případné
vytvoření se ponechává na rozhodnutí
vlády Československé socialistické
republiky podle konkrétních potřeb.
Pokud jde o odvod zisku Státní banky československé
do státního rozpočtu federace, předpokládá
se rámcová úprava zákonem o odvodech
do státního rozpočtu, kterým mohou
být stanoveny i další druhy odvodů.
K části šesté: Všeobecná
ustanovení
K § 26 až 28:
Ustanovení o bankovním tajemství a o povinnosti
zachovávat mlčenlivost ve věcech služebních
je obdobné ustanovením v zákonech o ústředních
bankách v ostatních státech.
Státní bance československé se ukládá
povinnost vydat statut, který schválí vláda
Československé socialistické republiky. Ve
statutu se podrobněji upraví činnosti Státní
banky československé, její organizace a hospodaření.
K části sedmé: Přechodná
a závěrečná ustanovení
K § 29 až 31:
Z důvodů uvedených k § 8 se novelizuje
zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních
ústředních orgánů státní
správy tím, že se ruší jeho §
53 a překonaná kompetenční ustanovení
zákona č. 41/1953 Sb., vládního nařízení
č. 7/1954 Sb., o oběhu zákonných peněz,
ve znění vládního nařízení
č. 17/1960 Sb., a vládního nařízení
č. 35/1954 Sb., o pamětních mincích.
V souvislosti se zrušením vládního nařízení
č. 7/1954 Sb., o oběhu zákonných peněz,
ve znění vládního nařízení
č. 17/1960 Sb., vydá Státní banka
československá podle § 16 písm. b/ navrhovaného,
zákona vyhlášku o oběhu zákonných
peněz, a to s účinností od 1., ledna
1990.
Státní banka československá stanoví
podle § .... odst. ... písm. .... zákona č.
..../1989 Sb., o Státní bance československé:
(1) Fyzické osoby a Státní banka československá,
jiné banky, spořitelny, pošty a pokladny ostatních
právnických osob (dále jen "právnické
osoby") jsou povinny přijímat bankovky bez
omezení.
(2) Fyzické osoby jsou povinny přijímat mince
s výjimkou pamětních mincí do částky
20,- Kčs, nejvýše však 10 kusů
mincí téže hodnoty.
(3) Právnické osoby jsou povinny přijímat
mince s výjimkou pamětních mincí bez
omezení.
(4) Pamětní mince jsou povinny přijímat
k výměně nebo při placení Státní
banka československá, jiné banky, spořitelny
a pošty.
(5) Povinnost přijímat peníze podle předcházejících
odstavců se vztahuje pouze na peníze nepoškozené.
(1) Právnické osoby jsou povinny pečovat
o čistotu peněz v oběhu.
(2) Právnické osoby přijímají
oběhem opotřebované peníze (tj. např.
ušpiněné, pomačkané, natržené),
je-li jimi placeno a nedávají je zpět do
oběhu; odvádějí je odděleně
od peněz neopotřebovaných oběhem.
Výměnu peněz určitých hodnot
za peníze jiných hodnot provádí Státní
banka československá a jiné banky v případech
odůvodněné potřeby; podle stavu svých
hotovostí a podle provozních podmínek provádějí
výměnu též spořitelny a pošty.
(1) Padělané, pozměněné, nebo
v tomto směru podezřelé peníze (dále
jen "padělané peníze") převezmou
právnické osoby na potvrzenku a zašlou je spolu
s kopií potvrzenky Státní bance československé
na adresu: Státní banka československá,
Na příkopě 28, Praha 1.
(2) V potvrzence se uvedou údaje o totožnosti toho,
kdo padělané peníze předložil
(jméno, rodné číslo, popř.
datum narození, číslo občanského
průkazu, popř. cestovního pasu a bydliště),
druh a hodnota bankovky a její série a číslo,
u mincí letopočet ražby. Nemá-li ten,
kdo padělané peníze předložil
průkaz totožnosti, vyžádají si
právnické osoby asistenci příslušníků
Veřejné bezpečnosti ke zjištění
jeho totožnosti.
(3) Zjištění padělaných peněz
je nutno neprodleně hlásit příslušné
okresní (obvodní) správě Sboru národní
bezpečnosti.
(4) Ustanovení předcházejících
odstavců tohoto paragrafu se vztahují i na padělané
peníze cizích států.
(1) Peníze poškozené jinak než oběhem
(např. náhodou, neopatrností, živelní
událostí a peníze polité, slepované
a promaštěné), pokud jsou celé, vyměňují
banky, spořitelny a pošty za peníze nepoškozené
a neopotřebované oběhem bez jakýchkoliv
srážek, nebo je mohou přijímat při
placení.
(2) Vyměňují se pouze ty peníze, u
nichž nejsou pochybnosti o jejich pravosti. Má-li
banka nebo pošta o jejich pravosti pochybnosti, převezme
peníze na potvrzenku a zašle Státní
bance československé na adresu uvedenou v §
4 odst. 1.
(2) Za bankovky necelé, tj. takové, u nichž
část schází, se poskytuje náhrada
podle plošné výměry předloženého
zbytku. Jestliže je k výměře nebo k
vyměření náhrady předložena
bankovka složená z více částí,
může být posuzována jako celek pouze
tehdy, nejsou-li pochybnosti o tom, že jednotlivé
části patří k sobě (např.
podle čísla nebo podle tvaru okraje v místě
roztržení). Části jiné bankovky
musí být posuzovány samostatně.
(2) Náhradu za necelé peníze poskytují
Státní banka československá, jiné
banky, spořitelny a pošty.
(3) Náhrada se poskytuje:
a) ve výši nominální hodnoty bankovky,
jestliže je předložen zbytek větší
než tři čtvrtiny plošné výměry
bankovky,
b) jedné poloviny nominální hodnoty, činí-li
předložený zbytek polovinu až tři
čtvrtiny plošné výměry bankovky,
c) ve výši jedné čtvrtiny nominální
hodnoty, činí-li předložený zbytek
více než čtvrtinu a méně než
polovinu plošné výměry bankovky.
(4) Za zbytek bankovky menší než jedna čtvrtina
plošná výměry se náhrada neposkytuje.
(5) Plošná výměra se počítá
podle mřížek, které rozdělují
plochu bankovky na 100 políček a jejichž vyobrazení
je uvedeno v příloze k této vyhlášce.
(6) Do plošné výměry zbytku bankovky
se započítávají polička, která
jsou zbytkem bankovky zaryta více než z jedné
poloviny.
(7) Banky s výjimkou Státní banky československé,
spořitelny a pošty vybírají od toho,
kdo necelou bankovku předložil, za vyměření
náhrady odměnu, jestliže je předložená
bankovka složena z více částí,
nebo je-li předložen zbytek menší než
tři čtvrtiny plošné výměry
bankovky.
Poškozené bankovky, za které nelze náhradu
vzhledem k povaze poškození vyměřit
(ohořelé, zuhelnatělé, zetlelé,
rozpadávající se apod.) zasílají
občané spolu se žádostí a náhradu
Státní bance československé na adresu
uvedenou v § 4 odst. 1. Zásilku je nutno označit
textem: "Poškozené peníze".
1) Předávají-li si právnické
osoby peníze navzájem, jsou povinny skládat
bankovky téže hodnoty a vzoru do samostatných
balíčků, mince balit do samostatných
sáčků (ruliček). Bankovky musí
být v balíčku srovnány podle stran
a směru textu. Balíčky a sáčky
musí být označeny názvem a adresou
právnické osoby, která peníze balila
a podpisem pracovníka, který obsah balíčku
nebo sáčku počítal. V balíčku
nesmí být více než 100 kusů bankovek
téže hodnoty a vzoru (plný balíček).
Je-li v balíčku méně než 100
kusů bankovek (neúplný balíček),
označí pokladna předávající
právnické osoby pásku, kterou je balíček
svázán, počtem kusů a hodnotou balíčku.
Na sáčku s mincemi uvede vždy počet
kusů a hodnotu sáčku.
(2) Předávají-li právnické
osoby oběhem opotřebované peníze,
vytříděné podle § 2 odst. 2,
označují balíčky bankovek nebo sáčky
s mincemi textem "Neupotřebitelné peníze".
(3) Z deseti plných balíčků bankovek
se tvoří svazek bankovek (1000 kusů bankovek
téže hodnoty a vzoru). Ve svazku nesmí být
smíchány upotřebitelné (oběhem
neopotřebované a nepoškozené) a neupotřebitelné
(oběhem opotřebované a poškozené)
bankovky.
Předseda Státní banky československé
má právo poskytnout výjimku z ustanovení
§ 6 odst. 3
Ruší se směrnice Státní banky
československé ze dne 22. července 1960 o
poskytování náhrady za poškozené
peníze.
Tato vyhláška nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
Obecná část
Základní zásady oběhu československých
peněz v hotovostní formě jsou stanoveny ve
vládním nařízení č.
7/1954 Sb., o oběhu zákonných peněz,
ve znění vládního nařízení
č. 17/160 Sb. Vládní nařízení
stanoví, v jakém počtu jsou jednotlivé
druhy peněz povinny přijímat pokladny hospodářských,
rozpočtových a ostatních organizací
a v jakém fyzické osoby, kdo provádí
výměnu peněz určitých hodnot
za peníze jiných hodnot, jak má být
nakládáno s penězi padělanými,
pozměněnými nebo zlehčenými
a kdo je oprávněn rozhodnout o tom, zda jde o peníze
opotřebované oběhem, poškozené,
pozměněné nebo zlehčené. Toto
vládní nařízení bude zrušeno
novým zákonem o Státní bance československé.
Poskytování náhrad za poškozené
peníze je upraveno směrnicí Státní
banky československé ze dne 22. července
1960 o poskytování náhrad za peníze
poškozené, vydanou se souhlasem ministra financí
podle § 4 odst. 1 vládního nařízení
č. 7/1954 Sb. a vyhlášenou v částce
34/1960 Ú. l.
Navrhovaná úprava výrazně zjednodušuje
hierarchii právních předpisů na úseku
československé měny a peněžního
oběhu. Navazuje na novou koncepci postavení Státní
banky československé jako ústřední
banky státu a součásti řídícího
ekonomického centra s výrazně posílenými
pravomocemi. Proto lze v této oblasti dosud čtyřstupňovou
soustavu právních předpisů (zákon,
vládní nařízení, vyhláška,
směrnice) nahradit klasickým schématem zákon
- prováděcí vyhláška. Posiluje
se tak možnost operativních reakci na situaci v peněžním
oběhu i možnost poskytování výjimek
u některých mimořádných případů.
Podle současné úpravy mohla Státní
banka československá poskytovat výjimky pouze
se souhlasem federálního ministerstva financí,
i když šlo o náhradu za pochozené bankovky,
k jejichž emisi má banka výhradní právo.
Požadavek vydání nového obecně
závazného právního předpisu
dále vyplývá ze skutečnosti, že
od 1. 1. 1990 dojde k výrazným změnám
ve struktuře peněžních ústavů.
Vyhláška proto nově stanoví práva
a povinnosti bank, spořitelen, pošt a jiných
právnických osob i fyzických osob v této
oblasti. Promítají se do ní poznatky z hotovostního
peněžního oběhu za dobu více
než třicetileté platnosti vládního
nařízení č. 7/1954 Sb.
Zvláštní část
K § 1
Nově se stanoví množství mincí,
které jsou fyzické osoby povinny přijímat.
Dosavadní úprava, která tuto povinnost stanovila
na 20 kusů mincí téže hodnoty nebyla
praktická, neboť dovolovala organizacím zbavovat
se mincí a neodvádět je Státní
bance československé. U jiných organizací
pak mince scházely. Omezení částkou
20 Kčs by mělo situaci poněkud zlepšit.
Omezuje se povinnost přijímat pamětní
mince. Při placení pamětními stříbrnými
mincemi v obchodních organizacích vznikaly problémy,
neboť většina pracovníků obchodu
nezná všech více než sedmdesát
druhů platných pamětních mincí.
Neodbornou manipulací při placení zboží
v obchodech těmito mincemi byly mince poškozovány
a ztrácely pro sběratele hodnotu.
K § 2
Vyhláška nově stanoví povinnost bank,
spořitelen, pošt a jiných právnických
osob (zejména organizací obchodu a služeb)
spolupracovat se Státní bankou československou
v péči o čistotu peněz v oběhu.
Na rozdíl od současné úpravy budou
tyto instituce přijímat peníze opotřebované
oběhem, nebudou je však dávat dále do
oběhu. Povinnost oddělovat peníze opotřebované
oběhem od peněz oběhu schopných urychlí
manipulaci s penězi a zvýší možnosti
udržování čistoty oběživa
na patřičné úrovni. Spolupráce
právnických osob se Státní bankou
československou v péči o čistotu peněz
v oběhu bude nezbytná, neboť na rozdíl
od současného stavu nebude mít Státní
banka československá svou pobočku v každém
okrese.
K § 3
Ustanovení v podstatě přejímá
dosavadní úpravu. Odůvodněnou potřebou
je míněno vše, co povede ke zlepšení
a racionalizaci pokladních operaci. Ohledem na provozní
podmínky u pošt a spořitelen se např.
vylučuje možnost zdržovat pokladní operace
na poštách v době placení inkasa požadavkem
přepočtu velkého počtu mincí.
K § 4:
Nově se upravuje postup při zjištění
padělaných a pozměněných peněz.
Modifikuje se dosavadní praxe, podle které poškozené
peníze a padělky zasílaly ústředí
Státní banky československé její
pobočky.
V souvislosti s ustanovením § 168 trestního
zákona (trestný čin neoznámení
trestného činu) se zavádí povinnost
bank, spořitelen, pošt a dalších právnických
osob hlásit zjištění padělku
SNB.
Vzhledem k tomu, že se postup při výskytu padělaných
valut v žádném jiném obecně závazném
právním předpisu neupravuje, nově
se v souvislosti s § 143 trestního zákona (společné
ustanovení) zavádí povinnost postupovat při
zjištění padělku valut stejně
jako při zjištění padělku československých
peněz.
K § 5
V návaznosti na ustanovení § 2 a v důsledku
změn v soustavě bank se ukládá povinnost
vyměňovat poškozené peníze též
jiným bankám, spořitelnám a poštám.
Tyto instituce také mohou poškozené peníze,
pokud jsou celé, přijímat při placení.
Pro potřeby této vyhlášky se ruší
rozlišovaní poškozených peněz na
úmyslně a neúmyslně poškozené.
Úmyslné poškozování peněz
bude případ od případu oznamováno
orgánům činným v trestním řízení.
K § 6
Způsob vyměřování náhrady
se přejímá z dosavadní úpravy.
Rozšiřuje se síť míst, která
mohou náhradu za necelé peníze poskytnout
o jiné banky, spořitelny a pošty. Smyslem tohoto
rozšíření je zvýšení
možností občanů získat náhradu
za necelé peníze, aniž by museli vynakládat
další výdaje např. na jízdné
nebo poštovné cenných zásilek. Předpokládá
se, že mřížky k vyměřování
náhrady by byly tiskopisem běžně distribuovaným
SEVT. Vzhledem k tomu, že banky, spořitelny a pošty
budou mít s touto agendou určité náklady,
nově se navrhuje vybírat za tento úkon odměnu.
Je proto nutné i určité zpřesnění,
aby poplatek nemohl být vymáhán při
nepatrném poškození bankovky a aby proto nedocházelo
ke sporům. Výše odměny bude stanovena
v souladu s vyhláškou Státní banky československé
o zásadách pro stanovení odměn za
poskytování peněžních služeb.
K § 7
Nově se v souvislosti se změnou v soustavě
bank upravuje postup při žádosti o poskytnutí
náhrady za peníze poškozené takovým
způsobem, že náhradu za ně bude moci
vyměřit pouze ústředí Státní
banky československé. Odpadl mezičlánek
poboček Státní banky československé.
Náklady na odeslání ponese předložitel
bankovek.
K § 8
Povinnost předávat peníze jiné právnické
osobě roztříděné, srovnané
a balené v určitých počtech je stanovena
nově. Neznamená však práci navíc,
neboť v minulosti organizace při odvodech tržeb
tuto činnost prováděly na základě
dohod. Cílem jednotné úpravy je zjednodušit
manipulaci s penězi v pokladnách přejímajících
organizaci. Toto ustanovení rovněž navazuje
na ustanovení § 2
K § 9
Vyhláškou je dána možnost povolit výjimku
v případech náhrady za necelé peníze.
Někdy je nutno postupovat odchylně, neboť např.
peníze zuhelnatělé při požáru.
podstatně změní velikost. Striktní
dodržování textu vyhlášky by v
těchto případech, vedlo k tvrdostem vůči
jednotlivým občanům.