Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Účelem tohoto zákona je upravit způsob,
jímž se ve Sbírce zákonů vyhlašují
obecně závazné právní předpisy
(dále jen "právní předpisy")
nebo opatření federálních orgánů
a mezinárodní smlouvy, jakož i stanovit pravidla
vydávání Sbírky zákonů.
Ve Sbírce zákonů se vyhlašují
uveřejněním plného znění:
a/ ústavní a jiné zákony Federálního
shromáždění a zákonná
opatření předsednictva Federálního
shromáždění;
b/ nařízení vlády Československé
socialistické republiky;
c/ právní předpisy federálních
ústředních orgánů státní
správy a ostatních federálních ústředních
orgánů s výjimkami uvedenými v §
3; tyto právní předpisy se označují
názvem "vyhláška".
(1) Ve Sbírce zákonů se mohou vyhlásit
právní předpisy federálních
ústředních orgánů státní
správy a ostatních federálních ústředních
orgánů uveřejněním oznámení
o jejich vydání. Lze tak učinit, jde-li o
právní předpisy
a/ týkající se malého počtu
organizací,
b/ upravující podrobnosti o právech a povinnostech
úzkého okruhu osob v pracovněprávních
vztazích a sociálním zabezpečení
nebo podrobnosti o právech a povinnostech vyplývajících
ze služebních poměrů vojáků
v činné službě a příslušníků
ozbrojených sborů.
(2) Právní předpisy, které se ve Sbírce
zákonů vyhlašují uveřejněním
oznámení o jejich vydání, se označují
názvem "výnos". Této formy vyhlášení
nelze použít pro právní předpisy
federálních ústředních orgánů
státní správy a ostatních federálních
ústředních orgánů, jimiž
se doplňují, mění nebo zrušují
vyhlášky.
(3) Oznámení o vydání výnosu
musí obsahovat
a/ název a datum vydání výnosu,
b/ zmocňovací ustanovení zákona, na
jehož základě se výnos vydává,
c/ stručné vyjádření obsahu
výnosu včetně informace o okruhu adresátů,
kterým je především určen;
d/ údaj o tom, které právní předpisy
se výnosem doplňují, mění nebo
zrušují,
e/ počátek účinnosti výnosu,
f/ údaj o tom, kdy a jakým způsobem bylo
plné znění výnosu uveřejněno
a u kterých orgánů a organizací musí
být výnos každému přístupný.
Vyhlášení Právních předpisů
uvedených v § 2 a 3 ve Sbírce zákonů
je podmínkou jejich platnosti.
Stanoví-li tak zákon České národní
rady nebo zákon Slovenské národní
rady, vyhlašují se ve Sbírce zákonů
zákony a jiné právní předpisy
orgánů republik.
(1) Právní předpisy uvedené v §
2 a 3 nabývají platnosti dnem jejich vyhlášení
ve Sbírce zákonů.
(2) Pokud není stanovena účinnost pozdější,
nabývají právní předpisy uvedené
v § 2 a 3 účinnosti patnáctým
dnem po vyhlášení. Vyžaduje-li to naléhavý
obecný zájem, lze výjimečně
stanovit dřívější počátek
účinnosti, nejdříve však dnem
vyhlášení.
(1) Ve Sbírce zákonů se vyhlašují
sdělení federálního ministerstva zahraničních
věcí o sjednání mezinárodních
smluv, jimiž je Československá socialistická
republika vázána, spolu s jejich plným zněním,
sdělení o výpovědi mezinárodních
smluv a o jiných skutečnostech důležitých
pro jejich provádění, jestliže jde
a/ o mezinárodní smlouvy ratifikované prezidentem
Československé socialistické republiky nebo
b/ o jiné mezinárodní smlouvy obsahující
úpravu týkající se právního
postavení nebo zájmů osob a organizací.
(2) Plné znění mezinárodních
smluv uvedených v odstavci 1 písm. b/ se nevyhlašuje,
jestliže se úprava v nich obsažená týká
malého počtu organizací. V tomto případě
sdělení federálního ministerstva zahraničních
věcí obsahuje údaj o tom, kde je plné
znění mezinárodní smlouvy k nahlédnutí.
(3) Je-li podle mezinárodní smlouvy pro její
výklad rozhodné jiné znění
než znění v českém nebo slovenském
jazyce, obsahuje sdělení federálního
ministerstva zahraničních věcí údaj,
kde lze nahlédnout do znění mezinárodní
smlouvy, jež je rozhodné pro její výklad.
(1) Ve Sbírce zákonů se vyhlašují
uveřejněním plného znění
nebo oznámením o jejich vydání:
a/ opatření prezidenta Československé
socialistické republiky, Federálního shromáždění,
předsednictva Federálního shromáždění
nebo vlády Československé socialistické
republiky, stanoví-li tak zákon nebo jestliže
tak rozhodnou;
b/ opatření federálních ústředních
orgánů státní správy a ostatních
federálních ústředních orgánů,
stanoví-li tak zákon.
(2) Pro opatření uvedená v odstavci 1 a pro
vnitřní směrnice nelze použít
název "vyhláška" nebo "výnos".
Stanoví-li tak zákon České národní
rady nebo zákon Slovenské národní
rady, vyhlašují se ve Sbírce zákonů
opatření orgánů republik.
(1) Sbírka zákonů vychází současně
ve vydání českém a ve vydání
slovenském.
(2) Právní předpisy uvedené v §
2, oznámení o vydání výnosu
podle § 3 odst. 3, sdělení podle § 7,
popřípadě plné znění
mezinárodní smlouvy podle § 7 odst. 1 a opatření
federálních orgánů podle § 8
se v českém vydání Sbírky zákonů
otiskují v českém znění a ve
slovenském vydání Sbírky zákonů
ve slovenském znění; obě znění
jsou rovnocenná.
(1) Sbírka zákonů se vydává
v postupně číslovaných částkách,
které obsahují v záhlaví označení
dne, kdy byly vydány; tento den je dnem vyhlášení
právních předpisů a opatření,
které jsou v částce obsaženy.
(2) Částky Sbírky zákonů se
zpravidla dělí na část, v níž
se vyhlašují právní předpisy
a sdělení podle § 7, a na část,
v níž se vyhlašují opatření
podle § 8.
(3) Právní předpisy a sdělení
podle § 7 se opatřují pořadovými
čísly. Tato číselná řada,
jakož i číselná řada jednotlivých
částek Sbírky zákonů, se uzavírá
koncem kalendářního roku.
(4) Tiskové chyby se ve Sbírce zákonů
opravují redakčním sdělením.
Redakci Sbírky zákonů zabezpečuje
orgán, který určí vláda Československé
socialistické republiky.
Sbírka zákonů je každému přístupná
u příslušných národních
výborů [Zákon
České národní rady č. ..../1989
Sb., o vyhlašování obecně závazných
právních předpisů a jiných
opatření České socialistické
republiky ve Sbírce zákonů.
Zákon Slovenské národní rady č.
..../1989 Sb., o vyhlašování obecně
závazných právních předpisů
a jiných opatření orgánů Slovenské
socialistické republiky ve Sbírce zákonů.]
(1) Federální ústřední orgány
státní správy a ostatní federální
ústřední orgány jsou povinny zabezpečit,
aby jimi vydaný výnos byl každému přístupný
ode dne jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů,
a to jak u nich, tak i u orgánů a organizací,
které jsou uvedeny v oznámení o vydání
výnosu.
(2) Federální ústřední orgány
státní správy a ostatní federální
ústřední orgány jsou povinny výnos,
který vydaly po dni účinnosti tohoto zákona,
zaslat na území Československé socialistické
republiky za úhradu každému, kdo o to požádá.
(1) Cenová opatření federálních
ústředních orgánů jsou závazná
pro všechny subjekty v nich uvedené; nevyhlašují
se ve Sbírce zákonů.
(2) Opatření federálního ministerstva
financí upravující závazně
sazby daně z obratu se vyhlašují oznámením
o jejich vydání podle § 8.
Právní předpisy a jiná opatření,
jejichž vydání bylo oznámeno ve Sbírce
zákonů do 31. prosince 1968, pokud upravují
věci spadající do působnosti Československé
socialistické republiky, pozbývají platnosti.
Zrušuje se zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění
č. 4/1962 Sb., o vyhlašování zákonů
a jiných právních předpisů,
s výjimkou ustanovení § 10 odst. 3, ve znění
zákona č. 164/1968 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
Obecná část
Uskutečňování rozsáhlého
legislativního programu sledujícího zvýšení
obsahové a formální kvality právních
předpisů při současném omezování
administrativních forem řízení zahrnuje
i nová řešení některých
otázek spojených s publikací zákonů
a jiných právních předpisů
ve Sbírce zákonů.
Navrhovaná zákonná úprava vyhlašování
právních předpisů a opatření
federálních a republikových orgánů
ve Sbírce zákonů vychází z
aktuálního požadavku na zdokonalení
právního řádu a na snadnější
orientaci občanů a organizací v oblasti právní
regulace. Je součástí systémových
opatření, která směřují
k odstranění příčin negativně
ovlivňujících náš právní
řád.
Platný právní stav a jeho zhodnocení
Vyhlašování zákonů a ostatních
právních předpisů, mezinárodních
smluv a jiných opatření nejvyšších
státních orgánů ČSSR a dalších
federálních ústředních orgánů
je v současné době upraveno zákonným
opatřením č. 4/1962 Sb. ve znění
zákona č. 164/1968 Sb. V návaznosti na tuto
právní úpravu stanoví způsob
vyhlašování republikových zákonů
a ostatních právních předpisů
a jiných opatření orgánů republik
zákony národních rad (zák. SNR č.
205/1968 Sb. a zák. ČNR č. 3/1969 Sb.).
Podle této právní úpravy se ve Sbírce
zákonů ČSSR publikují jak právní
předpisy, tak i jiná důležitá
opatření federálních orgánů,
která nemají obecně závazný
charakter. Přitom u řady publikovaných, zejména
resortních předpisů nelze z jejich názvu
ani ze systematického uspořádání
Sbírky zákonů zjistit, zda mají obecnou
závaznost či nikoliv, a tuto pro realizaci práv
a povinností adresátů právních
předpisů zásadní skutečnost
je nutno dovozovat až na základě posouzení
obsahu předpisu.
Vyhlášení jako podmínka platnosti je
doposud stanoveno pouze u zákonů a zákonných
opatření. Pro ostatní federální
právní předpisy není jejich vyhlášení
jako podmínka platnosti zákonem stanovena.
Podle platné právní úpravy je třeba
právní předpisy federálních
ústředních orgánů státní
správy a jiných federálních ústředních
orgánů, jejichž plné znění
není účelné ve Sbírce zákonů
vyhlásit, zejména pro omezený okruh organizací
nebo osob, na které se vztahují, ve Sbírce
zákonů oznámit. Zákonná úprava
umožňuje těmto orgánům, aby samy
posoudily, co je, resp. není účelné
ve Sbírce zákonů vyhlásit. Přitom
resortní hlediska nejsou vždy totožná
s celospolečenskými potřebami.
Za více než 20 let od přijetí platné
zákonné úpravy došlo k řadě
nežádoucích posunů při aplikaci
tohoto ustanovení, které negativně ovlivňují
dostupnost, a v důsledku toho i kvalitu resortních
právních předpisů. Na federální
úrovní bylo v letech 1969 až 1988 z celkového
počtu vydaných právních předpisů
ve Sbírce zákonů 6,6% zákonů,
3,2% nařízení vlády a 90,2% právních
předpisů ministerstev a jiných ústředních
orgánů. Přitom z celkového počtu
těchto předpisů federálních
ústředních orgánů v témže
sledovaném období činil podíl tzv.
oznámených (registrovaných) předpisů
65,6%. Situace ve vydávání právních
předpisů v republikách je obdobná.
Provedené rozbory potvrzují, že právě
resortní předpisy vykazují nejzávažnější
nedostatky spočívající zejména
v tom, že
- jako právní předpisy jsou touto formou
vyhlašována opatření, která nemají
obecně závazný charakter, např. různé
metodické pokyny, kalkulační vzorce, řídící
akty apod.,
- jsou v nich upravovány vztahy, které nejsou způsobilé
být předmětem právní úpravy,
- vycházejí poměrně brzy z evidence
orgánů, které je vydaly, a tím spíše
z evidence podřízených orgánů
a organizací.
Uvedené poznatky svědčí zároveň
o tom, že ve vydávání těchto
předpisů se odrážejí obecné
nedostatky řízení, jako je nerespektování
působnosti a odpovědnosti nižších
orgánů ze strany nadřízených
orgánů, často i "řízení"
v malichernostech.
Tyto základní důvody spolu s potřebou
dílčích změn některých
ustanovení platného právního předpisu
o vyhlašování ve Sbírce zákonů
vedly k závěru, že výrazný posun
ve směru žádoucího zlepšení
skladby právních předpisů a zkvalitnění
jejich publikace může v návaznosti na přijatá
opatření vlády ČSSR i vlád
republik přinést pouze nová zákonná
úprava.
Principy nové právní úpravy
Navrhovaná právní úprava vychází
z čl. 45 odst. 3 ústavního zákona
o československé federaci, který vyžaduje
zvláštní zákonnou úpravu způsobu
vyhlašování zákonů Federálního
shromáždění. V souladu s tím
navrhovaný zákon upravuje i vyhlašování
ostatních federálních právních
předpisů, dalších aktů vydaných
orgány federace a mezinárodních smluv. Čl.
111 odst. 3 ústavního zákona o československé
federaci vyžaduje samostatnou zákonnou úpravu
způsobu vyhlašování zákonů
národních rad. Počítá se proto
s tím; že obdobná opatření v
oblasti vyhlašování právních
předpisů a jiných opatření
ve Sbírce zákonů budou přijata v rámci
obou republik.
Návrh zákona vychází z osvědčených
forem publikace právních předpisů,
mezinárodních smluv a jiných opatření.
Zachovává jednotný oficiální
publikační prostředek pro uveřejňování
všech právních předpisů na celém
území ČSSR - Sbírku zákonů.
Proto se rovněž předpokládá,
že národní rady v rámci vlastních
publikačních zákonů potvrdí
Sbírku zákonů jako jediný publikační
nástroj i pro vyhlašování právních
předpisů a jiných opatření
orgánů republik,
Navrhovaná zákonná úprava zejména
- stanoví vyhlášení ve Sbírce
zákonů jako podmínku platnosti pro právní
předpisy vydávané federálními
orgány,
- vytváří účinné omezující
regulativy pro vydávání resortních
právních předpisů, které se
ve Sbírce zákonů vyhlašují pouze
formou oznámení o jejich vydání,
- stanoví dvě formy vyhlášení
právních předpisů, a to vyhlášení
uveřejněním plného znění
předpisu a vyhlášení uveřejněním
oznámení o vydání předpisu,
- zjednodušuje informaci veřejnosti o tom, které
předpisy vyhlašované ve Sbírce zákonů
mají obecně závazný charakter,
- vytváří předpoklady pro zvýšení
informovanosti i o těch právních předpisech,
jejichž vydání se ve Sbírce zákonů
pouze oznamuje,
- zakotvuje právní předpoklady pro zlepšení
dostupnosti právních předpisů,
- sjednocuje režim vyhlašování mezinárodních
smluv.
Nově se zavádějí jednotné názvy
"vyhláška" a "výnos" pro
právní předpisy vydávané v
souladu s čl. 80 ústavního zákona
o československé federaci federálními
ministerstvy a ostatními federálními ústředními
orgány.
Proti dosavadnímu právnímu stavu se zpřísňují
formální i obsahové náležitosti
vydávání výnosů.
V zájmu odstranění nedostatků, které
se v praxi při zabezpečování požadavku
dostupnosti právních předpisů vyskytují,
je navrhováno stanovit orgánům vydávajícím
výnosy povinnost zasílat je na území
Československé socialistické republiky za
úhradu každému, kdo o to požádá.
Dalším z cílů sledovaných navrhovaným
ustanovením je omezování počtu nově
vydávaných výnosů. Federální
ústřední orgány musí již
při přípravě výnosu důsledně
zvažovat, zda jsou skutečně splněny
zákonné podmínky, za kterých je lze
vyhlásit touto formou. Z povahy věci plyne, že
pokud federální ústřední orgány
použijí formy vyhlášky, tyto "nepříjemné"
důsledky je nečekají.
V souladu s obecnými požadavky na dostupnost všech
právních předpisů se vyžaduje
také otištění plného znění
výnosů, a to již přede dnem jejich vyhlášení
ve Sbírce zákonů. Jde o uveřejnění
odpovídající co do rozsahu povaze předpisu,
např. i v Hospodářských novinách,
odborných časopisech apod., přičemž
je respektována i dosavadní praxe, kdy jsou tyto
předpisy publikovány především
v resortních věstnících.
Lze očekávat, že navrhovaná opatření
se pozitivně projeví v omezení počtu
registrovaných předpisů, tj. výnosů,
přitom však zřejmě dojde ke zvýšení
počtu předpisů vyhlašovaných
ve Sbírce zákonů v plném znění.
Z tohoto hlediska si realizace zákona vyžádá
zabezpečení, resp. zvýšení tiskárenských
kapacit, zvýšení bilance papíru a úpravu
personálního obsazení redakce Sbírky
zákonů. V dlouhodobější perspektivě
by po 1. 1. 1990 měly začít působit
vlivy omezující četnost vydávaných
právních předpisů vyvolané
nahrazováním převážně
administrativních metod řízení ekonomiky
metodami ekonomickými.
Konkrétní dopady a vzájemné působení
obou základních tendencí však nelze
pro oblast finanční, materiální a
pro nároky na pracovníky ani přibližně
odhadnout.
Určité zvýšení finančních
a materiálních nákladů lze předpokládat
i u jednotlivých federálních resortů,
zejména těch, které vydávají
větší množství výnosů,
a to při plnění povinnosti zaslat tyto výnosy
za úhradu každému, kdo o to požádá.
Jestliže zasílání výnosů
se uskuteční v rozsáhlejším měřítku,
nelze vyloučit ani nutnost personálního posílení
jednotlivých resortů na tomto úseku.
Zvláštní část
K § 1
Účelem nové právní úpravy
je vedle způsobu vyhlašování právních
předpisů stanovit rovněž postup vyhlašování
mezinárodních smluv a dalších opatření
federálních orgánů. Navrhovaná
úprava dále zakotvuje základní pravidla
vydávání Sbírky zákonů
a zpřesňuje některé důležité
pojmy související s vyhlašováním
právních předpisů.
K 2 až 4
Ustanovení 2 vymezuje právní předpisy,
které se vyhlašují ve Sbírce zákonů
uveřejněním plného znění,
a zavádí jednotný název "vyhláška"
pro tuto formu resortních právních předpisů.
Důvodem této úpravy je potřeba sjednotit
názvy resortních právních předpisů
vyhlašovaných ve Sbírce zákonů
uveřejněním plného znění,
odlišit je od výnosů (3) a jiných opatření
uvedených v 8 odst. 1.
Ustanovením § 3 se přebírá z
dosavadní právní úpravy možnost
vyhlašovat ve Sbírce zákonů resortní
právní předpisy výnosy - formou uveřejnění
oznámení o jejich vydání.
Jde o formu vyhlášení resortních právních
předpisů, která je odůvodněna
především praktickou potřebou a hospodárností,
neboť právní úprava se dotýká
podstatně užšího okruhu adresátů
- orgánů, organizací (např. v oblasti
bankovnictví, provozování letecké
činnosti) a občanů. Pokud by uvažovaná
úprava měnila, doplňovala nebo zrušovala
právní předpisy uvedené v 2 písm.
c/, vyhlašuje se stejnou formou jako tyto předpisy,
tj. formou vyhlášky.
Rozhodování o použití této formy
vyhlašování náleží především
orgánu vydávajícímu výnos a
další postup se řídí legislativními
pravidly.
Předpokládá se, že v návaznosti
na zavádění výpočetní
techniky v oblasti státní správy a národního
hospodářství a s tím souvisejícího
postupného vytváření systému
právních informací bude výčet
podrobnějších náležitostí
oznámení upřesňován s ohledem
na požadavky takovéhoto systému.
Ústavní zákon o čs. federaci stanoví
vyhlášení v čl. 45 odst. 3 a v čl.
58 odst. 3 jako podmínku platnosti pouze u zákonů
a zákonných opatření předsednictva
Federálního shromáždění.
U nařízení vlády a právních
předpisů federálních ministerstev
a ostatních federálních ústředních
orgánů byla tato podmínka dovozována
pouze per analogiam. Navrhovaná úprava zavádí
proto vyhlašování ve Sbírce zákonů
jako podmínku platnosti též pro právní
předpisy vydávané těmito orgány.
K § 5
Navrhovaná právní úprava vychází
z toho, že Sbírka zákonů bude i nadále
jediným společným publikačním
prostředkem pro vyhlašování federálních
i republikových právních předpisů.
Předpokládá se, že národní
rady v rámci vlastních zákonů o publikaci
právních předpisů potvrdí Sbírku
zákonů jako jediný publikační
nástroj i pro vyhlašování právních
předpisů republik, a to zejména v zájmu
jednoty našeho právního řádu.
Jednotná sbírka usnadní též evidenci
právních předpisů a jejich vyhledávání.
K § 6
Nově se výslovně zakotvuje počátek
nabytí platnosti právních předpisů,
který byl dosud jen dovozován na základě
pravidel vžitých v oblasti praxe.
Protože přiměřená legisvakanční
lhůta je jedním z předpokladů pro
seznámení se s právními předpisy,
omezuje se možnost určit počátek účinnosti
právních předpisů ve lhůtě
kratší než patnáct dní ode dne
vyhlášení.
K § 7
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy
se v oblasti mezinárodních smluv nahrazuje vyhláška
ministra zahraničních věcí ČSSR
formou sdělení federálního ministerstva
zahraničních věcí. K uvedené
úpravě dochází zejména proto,
že termín "vyhláška" se nadále
důsledně používá pouze pro označení
resortních právních předpisů
vydaných federálními ministerstvy a ostatními
federálními ústředními orgány.
Nově se řeší i způsob informování
veřejnosti o mezinárodních smlouvách.
Především v zájmu právní
jistoty občanů a organizací se stanoví,
kdy se ve Sbírce zákonů vyhlašuje plné
znění mezinárodní smlouvy a kdy se
vyhlašuje pouze sdělení o jejím sjednání.
Navrhovaná úprava tak při vyhlášení
sdělení a platného znění mezinárodních
smluv respektuje obdobná hlediska, jako je tomu u vyhlašování
právních předpisů. Ve Sbírce
zákonů se mezinárodní smlouvy vždy
vyhlašují sdělením federálního
ministerstva zahraničních věcí, jde-li
o smlouvy vyžadující ratifikaci prezidentem
ČSSR a jiné mezinárodní smlouvy týkající
se osob a organizací, přičemž se zároveň
s tímto sdělením vyhlašuje i plné
znění těchto mezinárodních
smluv.
Jinými skutečnostmi důležitými
pro provádění mezinárodních
smluv je např. přístup dalších
smluvních stran, výhrady k některým
ustanovením apod.
K § 8
Opatřeními uvedenými v odstavci 1 mohou být
rozhodnutí prezidenta ČSSR o sjednávání
mezinárodních smluv, o amnestii, usnesení
Federálního shromáždění
o vyhlašování doplňovacích voleb,
usnesení vlády ČSSR apod.
Vyhlášení těchto opatření
ve Sbírce zákonů není podmínkou
jejich platnosti ani účinnosti.
K § 9
Obdobně jako opatření federálních
orgánů mohou být ve Sbírce zákonů
vyhlašována i opatření orgánů
republik, stanoví-li tak zákony národních
rad.
K § 10
Při vyhlašování právních
předpisů a opatření podle odstavce
2 ve Sbírce zákonů se plně realizuje
ústavní princip rovnoprávného užívání
českého a slovenského jazyka.
K § 11
Na rozdíl od dosavadní praxe ve vydávání
Sbírky zákonů se ruší její
samostatná část, obsahující
oznámení o vydání právních
předpisů. Tato oznámení se jako jedna
z forem vyhlášení právních předpisů
zařazují spolu se sdělením podle §
7 do části k právním předpisům
vyhlášeným ve Sbírce zákonů
uveřejněním plného znění
a vztahuje se na ně jednotné pořadové
číslování.
V druhé části Sbírky zákonů
budou vyhlašována opatření podle §
8. Tato část nebude opatřována pořadovými
čísly.
K § 12
Vláda ČSSR určí orgán, který
bude zabezpečovat základní materiální
předpoklady pro vydávání Sbírky
zákonů. Přitom se bude přihlížet
k možnostem využívat moderní tiskařské
a informační techniky.
K § 13
Zachovává se dosavadní stav, kdy Sbírka
zákonů má být každému
přístupná u národních výborů.
Stupeň a druh národních výborů
stanoví zákony národních rad.
K § 14
V odstavci 1 je zachován dosavadní právní
stav. Místem, kde by měl být tento resortní
právní předpis především
přístupný, bude zpravidla právní
útvar příslušného federálního
ústředního orgánu a právní
útvary orgánů a organizací stanovených
v oznámení.
V zájmu zvýšení právní
jistoty občanů a organizací a zabezpečení
možnosti seznámit se se všemi právními
předpisy, tedy i s výnosy, se v odstavci 2 nově
stanoví povinnost federálních ústředních
orgánů státní správy a ostatních
federálních ústředních orgánů
zaslat na požádání výnos každému
na území ČSSR.
Povaze věci přitom odpovídá, aby zájemce
o zaslání výnosu plně uhradil náklady
s tím spojené. Úhrada veškerých
nákladů má současně vytvářet
předpoklady k tomu, aby nedocházelo k neodůvodněným
požadavkům na zaslání výnosů.
Cena výnosů bude stanovena podle cenových
předpisů:
K 15 až 17
Důležitou součást předkládaného
návrhu tvoří opatření směřující
k očištění právního řádu
od registrovaných právních předpisů.
Z provedeného rozboru vyplývá, že je
možné přistoupit ke zrušení předpisů
registrovaných do 31. prosince 1968, protože jsou
fakticky i právně překonány pozdějšími
úpravami nebo přirozeným vývojem řešení
řady otázek v průběhu uplynulých
dvaceti let. Existence právních předpisů
této skupiny zatěžuje právní
řád bez viditelného efektivního působení
na regulaci společenských vztahů.
Uvedené předpisy pozbudou platnosti dnem, kdy zákon
nabude účinnosti.
Výslovně se upravují otázky závaznosti
a vyhlašování cenových a některých
daňových opatření, která nemají
povahu právního předpisu; v oblasti cen jde
zejména o cenové výměry.
Tímto zákonem se nahrazuje dosavadní zákonná
úprava s výjimkou ustanovení § 10 odst.
3 zákonného opatření Národního
shromáždění č. 4/1962 Sb., které
se týká vyhlašování technických
norem. Toto ustanovení bude ponecháno v platnosti
pouze po přechodnou dobu a bude zrušeno novým
zákonem o technické normalizaci.
Předpokládá se, že zákon nabude
účinnosti dnem 1. ledna 1990. K témuž
dni nabudou účinnosti příslušné
zákony národních rad.
Ministr vlády ČSSR