Technická normalizace zjišťuje a určuje
pro opakované technické úkoly nejvhodnější
řešení zejména z hlediska jakosti, hospodárnosti,
ochrany života a zdraví občanů, bezpečnosti
práce a technických zařízení,
požární ochrany a ochrany a tvorby životního
prostředí a pracovního prostředí.
Technická normalizace působí ke zvyšování
technickoekonomické úrovně produkce a jakosti
výrobků v souladu s nejnovějšími
poznatky vědy a techniky ve světě.
Základními nástroji technické normalizace
jsou státní a podnikové normy. Účelem
zákona je upravit úkoly orgánů a organizací
při tvorbě, projednávání a
schvalování státních a podnikových
norem a jejich uplatňování.
Odůvodnění
V zásadě je stručně vyjádřena
charakteristika technické normalizace způsobem odpovídajícím
dosavadní úpravě, zvýrazňuje
se však její úloha v oblasti zvyšování
technickoekonomické úrovně produkce a jakosti
výrobků. Technickými úkoly, kterými
se zabývá technická normalizace se rozumí
ty, které vyplývají z technické činnosti,
tj. zejména stanovení rozměrů, parametrů,
ukazatelů jakosti a dalších charakteristických
údajů výrobků a metod jejich ověření
a sladění technických požadavků
s ekonomickými, bezpečnostními, ekologickými,
zdravotními a jinými požadavky. Dále
se za ně považují řešení
problematiky koordinace a unifikace různých technických
činností a vytváření podmínek
pro jejich uplatnění. Současně se
zásadou vymezuje účel zákona, kterým
je úprava státních a podnikových norem.
Státní normy jsou technické předpisy
zpracované, projednané a schválené
podle tohoto zákona, jejichž schválení
bylo zveřejněno způsobem stanoveným
tímto zákonem.
Obsahem státních norem je určení všeobecně
technických věcí /např. jednotky,
názvy, značky, statistické metody/ a určení
požadavků na výrobky a na technické
činnosti, pokud je jejich specifikace nezbytná k
zabezpečování rozvoje společenského
reprodukčního procesu, ochrany života a zdraví
občanů, bezpečnosti práce a technických
zařízení, požární ochrany
a tvorby životního prostředí a pracovního
prostředí. Obsahem státních norem
není úprava společenských vztahů
a úprava otázek zasahujících do vnitřních,
zejména řídících a pracovních
vztahů organizací.
V pochybnostech o tom, co může být obsahem
připravované státní normy, rozhoduje
Federální úřad pro normalizaci a měření
/dále jen "Úřad" /.
Odůvodnění:
Zásadou jsou charakterizovány státní
normy jako samostatné předpisy a vymezen jejich
obsah, který je mimo jiné odlišuje od obecně
závazných právních předpisů.
Vymezení obsahu státních norem je provedeno
obecně formou pozitivního i negativního vymezení.
Demonstrativní výčet předmětu
technických norem z dosavadní úpravy nebyl
převzat, protože se v praxi neosvědčil.
Jediným kritériem pro to, co lze v rámci
tohoto vymezení řešit státními
normami bude celospolečenská potřeba úpravy
technických požadavků na výrobky a technické
činnosti při nezasahování do společenských
a řídících vztahů. V rámci
tohoto vymezení na úrovni státních
norem budou zpracovávány:
- normy upravující všeobecně technické
věci /např. jednotky, názvy, značky,
statistické metody apod./,
- předpisové normy mající celostátní
racionalizační působnost,
- normy, kde je významné uplatnění
požadavků zaměnitelnosti a slučitelnosti,
- normy, kde je státní ovlivnění zvláště
významné z hlediska vnitřního a zahraničního
obchodu,
- normy, kde je normalizace na státní úrovni
podmínkou uplatnění mezinárodních
dohod,
- parametrické a rozměrové normy výrobků
velkého výrobního objemu, kde je unifikace
hospodářsky významná z celostátního
a nejen podnikového hlediska,
- předmětové normy spotřebního
zboží s omezením na celostátně
významné výrobky, přednostně
tvorbou kmenových norem pro skupiny výrobků,
- normy na výrobky, kde je zvláštní
zájem státu na uplatnění bezpečnostních
/ochrana osob i majetku/, zdravotních a ekologických
požadavků, přednostně tvorbou kmenových
norem skupin výrobků s omezením na tyto požadavky,
- normy pro zkoušení a ověřování
parametrů technické úrovně a jakosti
výrobků stanovené předmětovými
normami a obdobně i pro služby.
Vymezení pravomoci Úřadu při rozhodování
o pochybnostech o obsahu státních norem vyskytujících
se při projednávání návrhů
státních norem je nezbytné zejména
pro případy, ve kterých by ústřední
orgán, s nímž musí být obsah
návrhu státní normy dohodnut, trval na tom,
aby normou byly řešeny i takové otázky,
které vybočují z vymezeného rámce
předmětu státních norem.
Návrhy státních norem zpracovává
příslušné státní normalizační
středisko nebo organizace, s nimiž to Úřad
dohodl, popřípadě Úřad /dále
jen "zpracovatel"/.
Státními normalizačními středisky
jsou organizace, které s jejich souhlasem a po projednání
s jejich zakladatelem nebo zřizovatelem pověřil
touto funkcí Úřad.
Státní normalizační střediska
zpracovávají ve vymezené oblasti návrhy
státních norem a provádějí
další dohodnuté výkony a práce.
Úřad je oprávněn v případech
významných pro národní hospodářství
uložit, po projednání s příslušným
ústředním orgánem organizaci, aby
zajistila zpracování návrhu státní
normy.
Za zpracování návrhů státních
norem a za další dohodnuté výkony a
práce v oblasti technické normalizace přísluší
organizacím a státním normalizačním
střediskům úhrada podle zvláštních
předpisů.
Návrhy státních norem musí navazovat
zejména na mezinárodní technické normy,
na výsledky vyřešených úkolů
plánů rozvoje vědy a techniky a musí
obsahovat technické požadavky k ochraně zdraví
a životního i pracovního prostředí
a podle povahy věci též technické požadavky
k zajištění obranyschopnosti státu.
Podrobnosti o postupu při plánování,
zpracování a projednání návrhů
státních norem a náležitosti návrhů
státních norem předkládaných
ke schválení a při zveřejňování
schválených státních norem stanoví
Úřad obecně závazným právním
předpisem.
Odůvodnění:
Upouští se od direktivního stanovování
nositelů normalizačního úkolu /tj.
ústředních orgánů/ státním
plánem a jimi zakládané povinnosti organizací
zpracovávat návrhy státních norem
a přechází se na způsob, ve kterém
budou návrhy státních norem zpracovávat
subjekty, s nimiž to Úřad dohodne. Nově
budou zpracovateli návrhů státních
norem též státní normalizační
střediska. Touto funkcí budou na základě
dohody pověřovány organizace, které
jsou nejvíce spjaty s technickým rozvojem v oblasti,
pro kterou budou pověřeny. Zřizování
těchto středisek je potřebné z důvodu
jednotného přístupu ke zpracování
problematiky, která se týká více organizací.
Existence státních normalizačních
středisek umožní zpracovávání
návrhů státních norem a provádění
dalších souvisejících prací na
potřebné odborné úrovni a umožní
i efektivní zapojení do mezinárodní
normalizační spolupráce. Předpokládá
se proto, že touto funkcí budou pověřovány
např. organizace, které jsou státními
zkušebnami, výzkumné ústavy apod.
Provádění výkonů a prací,
včetně tvorby státních norem, se bude
nově řídit ustanoveními hospodářského
zákoníku /nynější část
osmá A/ a vyhláškou o základních
podmínkách dodávky VTR /nynější
vyhláška FMTIR č. 181/1982 Sb./. Státní
normalizační středisko nebo Úřad
budou smluvně zabezpečovat dílčí
spolupráci u ostatních organizací, popř.
Úřad bude pro zabezpečení dílčí
spolupráce využívat pracovních skupin
složených z předních odborníků
v daném oboru.
Dalšími výkony a pracemi se rozumí např.
zpracování návrhů prognóz a
programů, prověrky, změny a revize norem
a zajištění evidenční a informační
činnosti. Zásadou se dále vymezují
rámcově požadavky pro zpracování
návrhu státní normy.
V zásadě se zakotvuje dosavadní stav, kdy
je za úkony související s tvorbou státních
norem poskytována úhrada ze státního
rozpočtu.
Návrhy státních norem zpracovatel projedná
s účastníky, již jsou příslušné
státní zkušebny a organizace, které
se jako účastník přihlásí.
Dotýkají-li se návrhy státních
norem zájmů chráněných zvláštními
předpisy jsou účastníkem řešení
normalizačního úkolu vždy ústřední
orgány zajišťující výkon
státní správy v uvedených oblastech
nebo jimi pověřené orgány /dále
jen "neopomenutelní účastníci"/.
Pro zabezpečení souladu obsahu státních
norem se stanovenými koncepcemi rozvoje národohospodářských
odvětví se k návrhům státních
norem, u nichž si to vyhradí, vyjadřují
též příslušné ústřední
orgány.
Návrhy státních norem určené
k projednání s účastníky se
zasílají vždy Úřadu.
Odůvodnění:
Zásada obecně vymezuje subjekty, s nimiž je
nutno návrh státní normy projednat. Vymezení
je provedeno tak, aby na tvorbě státní normy
se mohly podílet ty výrobní, výzkumné
a jiné organizace, popř. vysoké školy,
které budou mít zájem na účasti
při řešení daného úkolu.
Podmínkou pro to bude zveřejnění informace
o nově řešených úkolech tvorby
státních norem ve Věstníku Úřadu.
Okruh neopomenutelných účastníků
tj. orgánů, které mají pravomoc vydávat
o otázkách řešených v návrhu
státní normy obecně závazné
práv ní předpisy je vymezen obdobně
jako v dosavadní úpravě. Zvláštními
předpisy se zde rozumí např. právní
předpisy o péči o zdraví lidu, o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek,
o ochraně a tvorbě životního prostředí,
o přesnosti měřidel a měření,
o bezpečnosti práce a technických zařízení,
o požární ochraně, o výbušninách,
o investiční výstavbě apod. Úloha
odvětvových ústředních orgánů
je navržena v souladu s jejich novou působností
jako orgánů především koncepčních.
Zasílání návrhů Úřadu
je převzato z dosavadní právní úpravy
a je nezbytné pro plnění koordinační
úlohy Úřadu.
Účastníci sdělí bezplatně
zpracovateli stanovisko k návrhu státní normy
odpovídající soudobým poznatkům
vědy a techniky formou konkrétních připomínek
k návrhu nebo vyjádřením souhlasu
s obsahem návrhu ve stanovené lhůtě,
která nesmí být kratší než
30 dnů od doručení návrhu. S účastníky,
kteří uplatnili podstatné připomínky
k návrhu státní normy. zpracovatel projedná
výsledky řešení.
Ke stanovisku účastníka uplatněnému
po uplynutí stanovené lhůty se nemusí
přihlédnout.
Odůvodnění:
Základní principy projednávání
návrhů státních norem jsou ve srovnání
s dosavadními principy zjednodušeny především
v zájmu urychlení procesu tvorby norem a tím
i k urychlenému zavádění výsledků
vědy a techniky do praxe. K odstranění průtahů
při projednávání návrhů
státních norem se stanoví, že k opožděně
zaslaným stanoviskům účastníků
se nemusí přihlédnout. Navržený
požadavek bezplatného předávání
stanovisek k návrhům státních norem
organizacemi, jichž se norma týká, odpovídá
dosavadnímu stavu a je odůvodněn skutečností,
že existence státních norem je i v zájmu
těchto organizací a že zaslání
stanoviska k návrhu státní normy je oprávněním,
nikoliv povinností.
Úřad posoudí, zda návrh státní
normy byl projednán stanoveným způsobem,
a rozhodne o návrhu. Pokud vznikne rozpor s neopomenutelným
účastníkem o otázce patřící
do jeho pravomoci, Úřad rozhodne v dohodě
s ním.
Státní norma musí být v souladu s
obecně závaznými právními předpisy.
Odůvodnění:
Schvalování státních norem přísluší
jako dosud výlučně Úřadu. Zásadou
se stanoví jednak úkoly Úřadu, jednak
jeho pravomoc při řešení rozporů
v podstatě tak, že vznikne-li rozpor s neopomenutelným
účastníkem, je Úřad vázán
jeho konečným stanoviskem, pokud řešení
dané otázky je svěřeno zákonem
do pravomoci neopomenutelného účastníka.
Pokud by však rozpor vznikl mezi stanovisky neopomenutelných
účastníků, nebude možno příslušnou
otázku státní normou upravit. Rozpory vzniklé
při projednávání návrhu státní
normy s jiným než s neopomenutelným účastníkem
byly dosud řešeny postupně tak, že o nich
rozhodoval orgán nadřízený organizacím,
mezi nimiž tyto sporné otázky vznikly, popř.
nadřízený ústřední orgán.
Pokud šlo o rozpory mezi organizacemi podřízenými
různým ústředním orgánům,
příslušelo rozhodnutí Úřadu.
Vzhledem ke změnám v řízení
organizací se nově navrhuje, aby tyto rozpory rozhodoval
Úřad, a to při rozhodování
o návrhu státní normy.
Z pravomoci Úřadu schvalovat státní
normy vyplývá jeho povinnost vypustit z návrhu
státní normy ustanovení, která neodpovídají
vymezení předmětu státních
norem, která jsou nebo by měla být upravena
právními předpisy apod. Z hlediska racionalizace
a přehlednosti vyplývá naopak potřeba,
aby obecně závaznými předpisy nebyly
řešeny technické požadavky, což v
případech převzetí mezinárodních
norem bez změn a úprav vyvolává duplicity.
Organizace a občané poskytující služby,
popřípadě prodávající
zboží na základě povolení orgánů
státní správy jsou povinni řídit
se při své činnosti státními
normami, mohou se však odchýlit od těch ustanovení
státních norem, která nejsou označena
jako závazná. Jako závazná se stanoví
vždy ustanovení týkající se ochrany
zdraví nebo ochrany životního a pracovního
prostředí. Pro ostatní občany je státní
norma závazná, jen pokud to stanovil správní
orgán ve svém rozhodnutí.
Odůvodnění:
Dosavadní právní úprava závaznosti
všech technických norem negativně ovlivňuje
jejich úroveň, protože z povahy této
závaznosti plyne, že nelze schválit normu,
jejíž ustanovení by nebyla splnitelná
většinou organizací. Tím zejména
státní normy dostatečně aktivně
nemohly podporovat zvyšování jakosti a technické
úrovně výrobků a zabezpečovat
pružné přejímání technického
pokroku specifikovaného v mezinárodních a
zahraničních normách.
Zásadou se zachovává dosavadní povinnost
organizací řídit se státními
normami v oblastech nesporného celospolečenského
zájmu, jakým jsou např. hygienické,
bezpečnostní a protipožární požadavky,
jako závazná však lze stanovit i další
ustanovení, upravující např. vlastnosti
důležitých výrobků zejména
tam, kde dočasně převažuje poptávka
nad nabídkou zejména u spotřebního
zboží, kde obchodní organizace nemá
možnost výběru apod. Takové státní
normy, popř. jejich příslušná
ustanovení, budou v tomto směru jednoznačně
označeny. Nově se navrhuje stanovit povinnost občanů
poskytujících služby, popřípadě
prodávajících zboží, řídit
se státními normami ve stejném rozsahu jako
organizace.
Zásadou se dále vytvářejí nově
širší předpoklady pro to, aby se organizace
mohly odchýlit od ustanovení státních
norem, která nejsou označena jako závazná
s tím, že odpovědnost za realizovanou odchylku
přechází na tyto organizace. Tím se
současně vytvářejí předpoklady
pro to, aby státní normy mohly odpovídat
mezinárodním technickým normám a normám
průmyslově vyspělých států.
Vychází se z toho, že dodržování
státních norem je i v těchto případech
žádoucí a že zde státní
normy budou plnit úlohu normativního informačního
regulátoru.
Tlak na dodržování nezávazných
ustanovení státních norem bude možno
zabezpečit nepřímo, např. vyhlášením
výrobku úřadem k povinné certifikaci
podle státních norem, dohodou organizací
při uzavírání hospodářských
smluv, popř. ekonomickými nástroji.
Výjimku ze závazných ustanovení státní
normy organizacím a občanům poskytujícím
služby, popřípadě prodávajícím
zboží povoluje na jejich žádost Úřad.
Pokud se rozhodnutím správního orgánu
stala státní norma závaznou pro ostatní
občany, výjimku ze závazných ustanovení
státní normy občanovi povoluje správní
orgán, který rozhodnutí vydal. Výjimku
lze povolit jen v mimořádných případech
a jen tehdy, zabezpečuje-li náhradní řešení
účel státní normy přiměřeně
k podmínkám daného případu.
Žádost o povolení výjimky musí
být projednána se všem i orgány a organizacemi,
které budou povolením výjimky dotčeny,
a doložena doklady stanovenými v prováděcích
předpisech. Výjimku z ustanovení státní
normy, které se týká bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, požární
ochrany, hygieny a dalších právními
předpisy chráněných zájmů,
lze povolit jen, pokud žadatel předloží
kladné stanovisko orgánu, který chrání
zájmy společnosti v dané oblasti podle zvláštních
předpisů.
Povolená výjimka může být vázána
na povinnost splnit stanovené podmínky. Platnost
výjimky je omezena dobou nebo i objemem výroby,
popř. i jinak, např. rozsahem činností,
na něž se vztahuje. Orgán oprávněný
k povolování výjimek rozhodne o výjimce
do 30 dnů od podání žádosti.
Je-li třeba před rozhodnutím o výjimce
doplnit žádost nebo si vyžádat stanoviska,
běží 30 denní lhůta ode dne doručení
požadovaných dokladů.
Podrobnosti o postupu při povolování výjimek
upraví Úřad obecně závazným
právním předpisem.
Bez udělení výjimky se mohou organizace odchýlit
od ustanovení státních norem, která
jsou označena jako závazná
- u výrobků určených pouze pro účely
vývoje nebo výzkumu a zařízení
přímo souvisejících s uvedenými
činnostmi a dále u stavebního experimentu,
- u výrobků vyvážených, pokud
to nevylučuje převzatý mezinárodní
závazek,
- u výrobků dovážených s výjimkou
případu, kdy to vylučuje převzatý
mezinárodní závazek, nebo v případě,
kdy pro výrobky dovážené je ve státní
normě dodržení jejich požadavků
výslovně předepsáno,
- jde-li o výrobky určené jako náhradní
díly, pokud však jejich vlastnosti odpovídají
vlastnostem stanoveným státní nornou účinnou
v době, v níž byl dodán výrobek,
pro který jsou tyto náhradní díly
určeny.
V uvedených případech však organizace
odpovídají za to, že odchylkou se nesnížila
úroveň ochrany zdraví, ochrany životního
a pracovního prostředí, bezpečnosti
práce a technických zařízení.
Odůvodnění:
Zásada odpovídá dosavadní právní
úpravě a stanoví případy, ve
kterých je možno se odchýlit od závazného
ustanovení státní normy. Jedná se
jednak o případy vymezené zákonem,
a dále o případy týkající
se individuálně určeného žadatele.
Povolování výjimek se soustřeďuje
u Úřadu s výjimkou případů,
ve kterých závaznost státní normy
vyplývá z rozhodnutí správního
orgánu /např. stavebního úřadu
vůči individuálnímu stavebníkovi/.
Současně se upravuje zmocnění Úřadu
stanovit prováděcím předpisem, podrobnosti
o postupu při povolování výjimek.
Návrhy na změnu nebo zrušení státních
norem se zpracovávají, projednávají
a schvalují obdobným způsobem jako návrhy
státních norem. Návrh na změnu nebo
zrušení státní normy může
podat Úřadu jakýkoliv orgán nebo organizace.
Zjistí-li Úřad, že dodržování
státní normy se dostalo do rozporu s obecně
závazným právním předpisem
nebo již neodpovídá požadavkům
národního hospodářství, zruší
nebo změní státní normu po projednání
s dotčenými neopomenutelnými účastníky.
Odůvodnění:
Pro návrhy změn a zrušení státních
norem se stanoví podobně jako v nynějších
předpisech povinnost jejich projednávání
s účastníky; aby však bylo možno
urychleně zrušit nebo změnit státní
normu, která působí škodlivě,
např. která se dodatečně dostala do
rozporu s právními předpisy nebo jinými
normami, nebo která neodpovídá požadavkům
národního hospodářství, stanoví
se nově výjimka, která umožňuje
přijmout pružnější opatření.
Má-li být převzata norma zpracovaná
mezinárodními organizacemi, postupuje se při
jejím projednávání a schvalování
obdobně jako u státní normy.
Zjednodušeným způsobem se postupuje v případě,
kdy to vyžaduje plnění závazků
vyplývajících z mezinárodních
smluv, popř. jiné důležité důvody.
Úřad schválí takovou mezinárodní
normu jako státní normu pouze po projednání
s neopomenutelnými účastníky, jejichž
působnosti se obsah státní normy týká.
Odůvodnění:
Pro vnitřní potřebu budou návrhy mezinárodních
norem, popř. již schválené mezinárodní
normy, před tím, než budou schváleny
jako státní normy, projednány stejným
způsobem jako návrh státní normy.
Pro případy, ve kterých bude nutno zavedení
mezinárodní normy do souboru státních
norem urychlit, stanoví se podmínky pro pružnější
postup.
Schválení státní normy, její
změny nebo zrušení se zveřejní
ve Věstníku Federálního úřadu
pro normalizaci a měření /dále jen
"Věstník Úřadu"/. Zveřejnění
je podmínkou platnosti státní normy.
Odůvodnění:
Zásadou se stanoví pravidla pro zveřejnění
státních norem jako základní podmínky
platnosti státních norem. Zveřejněním
se rozumí oznámení publikované ve
Věstníku Úřadu o tom, že státní
norma byla schválena a že byla vydána tiskem.
Současně se zásadou vymezuje publikační
zdroj.
Na projednávání a schvalování
státních norem a na povolování výjimek
z jejich závaznosti se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení.
Odůvodnění:
Zásadou se pro upřesnění vylučuje
působnost obecných předpisů o správním
řízení pro proces tvorby technických
norem a pro povolování výjimek z jejich závaznosti.
Zásada odpovídá dosavadní praxi a
pro dané řízení je účelná,
protože nejde o rozhodování o právech
a povinnostech individuálně určených
organizací.
Podnikové normy jsou technické předpisy,
které byly schváleny v jednotlivých organizacích.
Způsob projednávání, schvalování
a vyhlašování podnikových norem je v
působnosti příslušné organizace.
V případech, ve kterých přejímají
mezinárodní normu, oznamuje se jejich schválení
ve Věstníku Úřadu.
Obsahem podnikových norem je určení technických
požadavků na výrobky a na technické
činnosti sloužící k jejich zabezpečení,
pokud je jejich specifikace potřebná k zabezpečení
činnosti organizace.
Podnikové normy stanoví technickou úroveň
výrobků a činností od povídající
v době zpracování návrhu úrovni
dosahované v průmyslově vyspělých
státech a musí upravovat požadavky na ochranu
zdraví a životního a pracovního prostředí.
Podnikové normy nesmějí být v rozporu
s právními předpisy a se závaznými
ustanoveními státních norem.
Organizace se mohou dohodnout na společném uplatňování
a využívání podnikové normy.
Dohoda o tom musí mít písemnou formu a musí
obsahovat též ujednání o podmínkách
pro odstoupení od dohody, a o možnosti odchýlit
se od ustanovení podnikové normy.
Odůvodnění:
Návrh vychází z toho, že podnikové
normy se v praxi osvědčily a že mají
i nadále své opodstatnění. Jejich
podrobnější právní regulace není
potřebná, protože jde v podstatě o vnitropodnikový
akt řízení.
Nově se stanoví, že budou-li podnikovou normu
jedné organizace využívat i další
organizace, může se tak stát na základě
dohody mezi nimi a stanoví se podstatné náležitosti
takové dohody tak, aby podnikové normy mohly působit
i ke zjednodušení při uzavírání
smluv o dodávce výrobku.
Nově se rovněž zavádí možnost
zavést mezinárodní normu formou podnikové
normy. Půjde např. o případy vyvolané
mezinárodní dohodou, kde mezinárodní
norma se týká prakticky jediné organizace,
popř. omezeného okruhu organizací.
Úřad v oblasti technické normalizace
a/ plánuje úkoly tvorby státních norem,
b/ zastupuje Československou socialistickou republiku v
mezinárodních orgánech a organizacích
zabývajících se technickou normalizací,
pokud tato pravomoc nepřísluší podle
zvláštních předpisů jiným
orgánům,
c/ koordinuje, metodicky řídí a zajišťuje
v součinnosti s ostatními ústředními
orgány účast orgánů a organizací
na plnění úkolů vyplývajících
z mezinárodních smluv a z činnosti mezinárodních
organizací v oblasti technické normalizace,
d/ je oprávněn v organizacích kontrolovat
plnění povinností stanovených právními
předpisy pro oblast technické normalizace,
e/ poskytuje informační služby v oblasti technické
normalizace,
f/ zřizuje a řídí odborné vědeckovýzkumné
organizace pro plnění odborných úkolů
v oblasti technické normalizace,
g/ vydává Věstník Úřadu
a zveřejňuje v něm schválení
státních norem, jejich změn a zrušení
s uvedením údajů o jejich účinnosti,
popřípadě jiné dokumenty z oblasti
normalizace; zveřejňuje též přehled
úkolů plánu tvorby státních
norem a oznamuje, které organizace pověřil
funkcí státního normalizačního
střediska,
h/ zajišťuje vydávání státních
norem a jejich změn.
Odůvodnění:
Úkoly Úřadu se v porovnání
s dosavadní úpravou v návrhu mění
tak, aby odpovídaly úloze státní správy
v technické normalizaci při realizaci úkolů
státní technické politiky, zejména
při prohlubování mezinárodní
spolupráce v oblasti technické normalizace a při
urychlování procesu tvorby státních
norem.
Ústřední orgány státní
správy a svazy družstev /dále jen "ústřední
orgány"/ se v rámci své působnosti
podílejí na tvorbě technických norem
a jejich uplatňování v souladu se stanovenými
koncepcemi rozvoje příslušných odvětví
a oborů, v součinnosti s Úřadem se
účastní na práci mezinárodních
normalizačních organizací a účastní
se vybraných mezinárodních normalizačních
jednání s cílem zabezpečit zvyšování
efektivnosti vyvážených výrobků
a odstraňování technických překážek
jejich uplatnění na zahraničních trzích.
Odůvodnění:
Zásadou se stanoví úkoly ústředních
orgánů v oblasti technické normalizace tak,
aby odpovídaly současnému poslání
jednotného řídícího výkonného
centra.
1. V oblasti technické normalizace plní organizace
tyto úkoly:
a/ využívají výsledky normalizační
činnosti k racionalizaci výroby, ke zvyšování
jakosti výrobků, ke specializaci nebo zhromadňování
výroby a k jiným způsobům zvyšování
technickoorganizační úrovně výroby,
b/ při řešení úkolů plánu
rozvoje vědy a techniky zajišťují, aby
nehmotné realizační výstupy byly uplatněny
projednaným návrhem technické normy, popř.
návrhem změny technické normy,
c/ oznamují v případech, ve kterých
zjistí, že některá státní
norma zastarala, tuto skutečnost Úřadu a
navrhují zpracování nové státní
normy nebo její změny, popř. zrušení
dosavadní státní normy,
d/ vypracovávají a schvalují podnikové
normy a zabezpečují jejich potřebnou technickoekonomickou
úroveň,
e/ bezplatně poskytují schválené podnikové
normy příslušnému státnímu
normalizačnímu středisku a schválené
podnikové normy přejímající
mezinárodní normu Úřadu,
f/ informují odběratele o tom, že jim byla
povolena výjimka ze závaznosti státní
normy týkající se vlastností výrobků,
které jsou předmětem dodávky této
organizaci, a upozorňují na tuto skutečnost
v průvodní dokumentaci k těmto výrobkům,
g/ vedou seznam podnikových norem a zabezpečují
jeho aktualizaci jako součást informačního
systému organizace. Na vyžádání
předkládají tento seznam státnímu
normalizačnímu středisku nebo Úřadu,
h/ sledují a využívají výsledky
mezinárodní a zahraniční normalizační
činnosti v oboru své působnosti, podílejí
se na řešení úkolů mezinárodní
normalizační spolupráce a na koncepčních
úkolech čs. normalizace.
2. Organizace a občané poskytující
služby nebo prodávající zboží
jsou povinni umožnit pracovníkům Úřadu
a pracovníkům, kteří plní jeho
úkoly stanovené právními předpisy
v oblasti technické normalizace kontrolu jejich dodržování.
Organizace jsou dále na vyžádání
povinny zapůjčit, popřípadě
jim poskytnout bezplatně, podklady související
s řešením úkolů tvorby státních
norem a sdělit všechny skutečnosti, které
jsou pro řešení těchto úkolů
a jejich kontrolu potřebné.
Odůvodnění:
Povinnosti stanovené v této zásadě
jsou nezbytné k náležitému využití
technické normalizace v organizacích, především
v oblasti tvorby a uplatňování státních
a podnikových norem.
Úřad uloží pokutu
a/ až do výše 500.000 Kčs organizaci,
která nedodržuje závazná ustanovení
státních norem,
b/ až do výše 10.000 Kčs organizaci, která
nesplní povinnost stanovenou v zásadě 16
odst. 2, pokud tím znemožní nebo podstatně
ztíží plnění úkolů
Úřadu.
Při opětovném porušení povinností,
za jejichž nedodržení byla již pokuta uložena,
Úřad uloží pokutu podle bodu a/ až
do výše 1,000 000 Kčs, podle bodu b/ až
do výše 20.000 Kčs. Pokutu nelze uložit,
byla-li za totéž porušení povinnosti uložena
již pokuta jiným orgánem.
Pravomocná rozhodnutí o uložení pokut
se zasílají příslušné
finanční správě. Pokuta je splatná
do 30 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci
rozhodnutí, jímž byla uložena. Pokutu
lze uložit jen do jednoho roku ode dne, kdy bylo porušení
povinnosti zjištěno, nejpozději však do
tří let, kdy k němu došlo. Pokuty jsou
příjmem státního rozpočtu federace
nebo republik podle příslušnosti orgánů,
do jejichž působnosti pokutované organizace
patří.
Odůvodnění:
Dosavadní právní předpisy neobsahují
zmocnění k ukládání sankcí
výslovně za nedodržení povinností
v oblasti normalizace, zejména pokud jde o nedodržování
norem. Nedodržení některých předmětových
norem je však nepřímo postiženo sankcemi
ukládanými podle jiných právních
předpisů, podle nichž je postižitelné
porušení povinností stanovených v těchto
předpisech. Protože uplatňování
sankcí je nezbytnou podmínkou právních
záruk dodržování norem v praxi je řešení
zabezpečeno v návrhu.
Navrhuje se nově, aby porušení povinnosti dodržovat
závazná ustanovení státních
norem bylo postižitelné pokutou a nově se navrhuje
postihnout pokutou i neposkytnutí stanovené součinnosti
v souvislosti s tvorbou státních norem.
Přestupku se dopustí občan, který
nedodrží závazné ustanovení státní
normy při poskytování služeb nebo prodeji
zboží na základě povolení orgánu
státní správy, nebo nesplní povinnost
stanovenou v zásadě 16 odst. 2, pokud tím
znemožní nebo podstatně ztíží
plnění úkolů Úřadu.
Za přestupek uloží Úřad pokutu
až do výše 5.000 Kčs. Kontrolní
orgány Úřadu jsou oprávněny
ukládat a vybírat blokové pokuty v blokovém
řízení až do výše 500 Kčs.
Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí
o přestupcích a jejich projednávání
obecné předpisy.
Odůvodnění:
Zásada v návaznosti na úpravu závaznosti
státních norem pro občany poskytující
služby nebo prodávající zboží
obsahuje úpravu přestupků včetně
ustanovení o blokových pokutách.
Závaznost státních norem schválených
před účinností tohoto zákona
se posuzuje do 31. 12. 1995 podle dosavadních právních
předpisů, pokud v této době úřad
tyto státní normy nezmění.
Závaznost oborových norem schválených
před účinností tohoto zákona
se posuzuje do 31. prosince 1995 podle dosavadních předpisů,
pokud v této době nebudou tyto oborové normy
zrušeny organizací, která je schválila,
nebo ústředním orgánem, do jehož
působnosti tato organizace patří, popřípadě
Úřadem. Oborové normy schválené
před účinností tohoto zákona
pozbývají platnosti nejpozději dnem 31. prosince
1995.
Podnikové normy schválené před účinností
tohoto zákona zůstávají v platnosti.
Pokud se v jiných obecně závazných
právních předpisech používá
pojmu "technická norma" rozumí se tím
nadále "státní norma".
Odůvodnění:
V zásadě se řeší přechod
závaznosti dosavadních státních norem,
v nichž není jejich závaznost vyznačena,
na nově koncipovanou povinnost organizací řídit
se státními normami. Pro případ, že
by nedošlo do pěti let po nabytí účinnosti
tohoto zákona ke změně některých
těchto norem, stanoví se, že povinnost organizací
řídit se jejich ustanoveními zaniká
uplynutím stanovené doby. Takové státní
normy budou platné, ale nebudou obsahovat závazná
ustanovení.
Zásada dále vychází z předpokladu,
že některé z dosavadních oborových
norem budou nahrazeny státními normami, některé
podnikovými normami. Pro obě z těchto možností
je tu stanoven způsob jejich zrušení. Bude-li
nahrazena oborová norma normou státní, bude
tato skutečnost oznámena ve Věstníku
Úřadu v souvislosti s oznámením o
vydání příslušné státní
normy Úřadem. V opačném případě
bude publikovat toto sdělení organizace, která
oborovou normu schválila, popř. příslušný
ústřední orgán, a to např.
v souvislosti s tím, že bude vydána odpovídající
podniková norma. Aby nebyly pochybnosti o platnosti některých
oborových norem, u nichž je nejasné, na kterou
organizaci přešla práva organizace, která
je původně schválila, stanoví se lhůta,
po jejímž uplynutí přestanou být
oborové normy platné.
Odchylky od závaznosti státních norem vyplývající
z potřeb obrany a bezpečnosti Československé
socialistické republiky stanoví ministr národní
obrany Československé socialistické republiky
nebo ministr vnitra Československé socialistické
republiky po projednání s předsedou Úřadu.
Odůvodnění:
Tato zásada analogicky k jiným zákonům
umožňuje stanovení účelných
výjimek z hlediska specifických potřeb ozbrojených
sil.
Zákonem se zruší:
1. § 10 odst. 3 zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
č. 4/1962 Sb., o vyhlašování zákonů
a jiných právních předpisů.
2. Zákon č. 96/1964 Sb., o technické normalizaci.
3. Vyhláška Úřadu pro normalizaci a
měření č. 97/1964 Sb., kterou se provádí
zákon o technické normalizaci.
Zákon nabude účinnosti dnem 1. 1. 1991.
1. Úvod
Technická normalizace je činnost, jejímž
základním smyslem je stanovení a používání
pravidel zavádějících pořádek
do činností v dané oblasti ku prospěchu
a za účasti všech organizací, zejména
pro dosažení celospolečenské optimální
hospodárnosti, při dodržení funkčních
podmínek a bezpečnostních požadavků.
Opírá se o výsledky vědy, techniky
a praktických zkušeností. Stanoví základy
nejen současného, ale i budoucího rozvoje
a musí jít v souladu s pokrokem a musí vytvářet
technické a ekonomické předpoklady pro zvyšování
úrovně produkce. Takto je technická normalizace
chápána prakticky na celém světě.
Potřeba cílevědomého usměrňování
činností organizací v podmínkách
přestavby hospodářského mechanismu
vyvolává v současné době potřebu
upravit právními předpisy nově a efektivněji
i společenské vztahy vznikající v
oblasti technické normalizace.
2. Stručná charakteristika současného
stavu právní úpravy a její nedostatky
Technická normalizace je na území našeho
státu upravena zákonem od roku 1948 (zák.
č. 84/1948 Sb.). V současné době je
základem právní úpravy zákon
č. 96/1964 Sb., o technické normalizaci, kterým
byla novelizována předchozí právní
úprava (zákon č. 35/1957 Sb.).
Dosud platný zákon odpovídá svým
obsahem a pojetím době svého vzniku, a proto
již současným potřebám rozvoje
národního hospodářství plně
nevyhovuje. Příznačné jsou pro něj
relativně volné formulace, které dostatečně
nepodporují rozvoj ekonomiky. To platí např.
o nutnosti urychlovat zavádění nejnovějších
poznatků vědy a techniky do praxe prostřednictvím
technických norem. Charakteristická pro tento zákon
je široce pojatá působnost Úřadu
pro normalizaci a měření, ústředních
orgánů a částečně též
orgánů středního článku
řízení, s níž je v rozporu jejich
minimální pravomoc k zajišťování
stanovených úkolů.
Zákon upravující technickou normalizaci rovněž
nevyhovuje z hlediska rozvoje mezinárodní spolupráce.
Na základě dlouhodobých poznatků získaných
zejména činností v mezinárodních
organizacích zabývajících se technickou
normalizací se ukazuje nutnost vytvořit právní
předpoklady pro aktivnější vliv této
činnosti na ekonomiku ČSSR, která nabývá
trvale rostoucí zásadní význam pro
mezinárodní dělbu práce a pro mezinárodní
obchod. Obdobné závěry vyplývají
i z poznatků z vnitrostátní praxe získaných
zejména při schvalování státních
technických norem a při povolování
výjimek z jejich závaznosti.
Dosavadní právní úprava rovněž
nevytváří dostatečné předpoklady
pro aktivní působení této činnosti
na hospodářský mechanismus v pojetí
jeho přestavby. Zejména tím, že se opírá
o řídící vztahy mezi ministerstvy,
VHJ a podniky, a tím, že absolutní závaznost
státních a oborových norem nevytváří
prostor pro iniciativu podniků především
v oblasti jakosti výrobků.
Výrazné nedostatky se projevují ve vlastním
normalizačním procesu, kde neúměrně
velký počet účastníků,
některá nevhodná procesní ustanovení
a nedostatečná pravomoc Úřadu neobyčejně
celý proces zpomalují. Současná právní
úprava neřeší dostatečně
efektivně otázky rychlého uplatnění
mezinárodních technických norem, postavení
normalizačních středisek a zejména
otázku práva kontroly a uplatňování
postihů za nedodržování závazných
ustanovení technických norem. Tento delikt je dosud
postižitelný, pouze dojde-li jím k porušení
předpisů hospodářsko-právních,
pracovněprávních nebo trestněprávních,
nikdy však samostatně. Dosavadní úprava
závaznosti všech technických norem negativně
ovlivňuje jejich úroveň a neumožňuje
pružné přejímání technického
pokroku vyjádřeného v mezinárodních
normách.
3. Charakteristika navrhované právní
úpravy
Návrh zásad vychází především
z nutnosti zakotvit v právním řádu
racionální úpravu technické normalizace,
která by zejména tvorbou státních
norem odpovídajících svojí úrovní
normám průmyslově vyspělých
států aktivně napomáhala k uskutečňování
cílů přestavby hospodářského
mechanismu ČSSR. S ohledem na to se navrhuje především
řešení těchto otázek:
- vymezení předmětu technických norem
tak, aby se vytvořily předpoklady k odstranění
možných kolizí s právními předpisy,
- změna dosavadní třístupňové
soustavy technických norem na soustavu dvoustupňovou,
v níž budou pouze normy státní a normy
podnikové,
- vymezení podmínek závaznosti státních
norem, včetně racionálního řešení
případů, ve kterých bude možno
se od jejich ustanovení odchýlit tak, aby státní
normy vytvořily větší prostor pro působení
dodavatelsko-odběratelských vztahů,
- úprava procesu tvorby a schvalování technických
norem, kterou se vytvoří předpoklady k nezbytnému
zkrácení doby od začátku prací
na návrhu technické normy po její schválení
a vydání,
- zvýšení úrovně technických
norem tak, aby odpovídaly mezinárodním normám
a aby tím plnily svoji úlohu při odstraňování
technických překážek v mezinárodním
obchodu,
- zvýšení pravomoci Úřadu při
změnách nebo rušení technických
norem, které zao stávají za úrovní
poznatků vědy a techniky ve světě,
- vytváření státních normalizačních
středisek, která budou plnit úkoly na úseku
tvorby státních technických norem a na úseku
mezinárodní normalizační spolupráce
apod. na smluvním základě,
- stanovení úkolů organizací jen v
míře zcela nezbytné pro výkon státní
správy v oblasti normalizace a pro uplatnění
technické normalizace v činnosti organizací,
- úprava sankcí za porušení povinností
stanovených připravovaným zákonem,
zejména povinnosti dodržovat závazná
ustanovení státních norem. Pokuty budou ukládány
řadem pevně stanovenou částkou, naplní-li
organizace svým jednáním skutkovou podstatu
uvedenou v zákoně.
V přechodných ustanoveních bude jednoznačně
řešena platnost norem vydaných před
nabytím účinnosti navrhovaného zákona
a uvedeny i předpisy, které bude nutno v souvislosti
s novelizací částečně nebo
úplně zrušit.
4. Charakteristika obsahu předpokládaných
prováděcích předpisů
Prováděcí vyhláškou k zákonu
o technické normalizaci se upraví:
a) Podrobnosti o postupu při plánování
úkolů tvorby státních norem
- stanoví se druhy plánovacích dokumentů
(dlouhodobý výhled, plán jmenovitých
úkolů)
- stanoví se náležitosti návrhů
pro zařazování úkolů do plánu
(název a specifikace úkolu, technickoekonomické
zdůvodnění návrhu, porovnání
se stavem v zahraničí apod.) a termíny pro
jejich předkládání
b) Podrobnosti o postupu při zpracování
a projednání návrhů státních
norem
- stanoví se náležitosti návrhu státní
normy určeného k projednání s účastníky
(návrh státní normy, odůvodnění
navrhovaného řešení, s uvedením
předpokládaných ekonomických dopadů
zavedení státní normy) a obdobně u
návrhů norem mezinárodních organizací
- stanoví se způsoby zavádění
norem mezinárodních organizací do soustavy
státních norem
c) Náležitosti návrhu státní
normy předkládaného ke schválení
- stanoví se náležitosti návrhu (návrh
státní normy a závěrečná
zpráva obsahující zejména ekonomické
odůvodnění návrhu, porovnání
s normami mezinárodních organizací popř.
s významnými zahraničními normami,
výsledky projednání s účastníky
apod.)
d) Podrobnosti o zveřejňování schválených
státních norem
- stanoví se, kde je možné do státní
normy nahlédnout
- stanoví se způsob distribuce schválených
státních norem
- stanoví se náležitosti oznámení
o schválení státní normy (zejména
název státní normy, její číselné
označení, den účinnosti)
e) Podrobnosti o postupu při povolování
výjimek ze závaznosti
- stanoví se náležitosti žádosti
o výjimku (ustanovení normy, které nelze
dodržet a důvody, které k tomu vedou, návrh
znění výjimky, technickoekonomické
odůvodnění žádosti apod.)
- stanoví se náležitosti povolené výjimky
(zejména znění výjimky, rozsah a omezení
platnosti, podmínky které je nutno splnit)
5. Vztah k právní úpravě
v zahraničí a k mezinárodní spolupráci
Při přípravě návrhu zásad
bylo nutno především respektovat specifika
československého právního řádu.
Vedle toho však je rovněž nutné vytvářet
předpoklady pro rozšiřování mezinárodní
vědeckotechnické a hospodářské
spolupráce s členskými státy RVHP
a předpoklady k odstranění technických
bariér v mezinárodním obchodě s ostatními
státy. Proto bylo při uvedené přípravě
souběžně přihlíženo jednak
k právní úpravě v jiných státech,
jednak k činnosti příslušných
mezinárodních organizací.
Oblast normalizace je v socialistických státech
upravena právními předpisy s výjimkou
SSSR, kde jsou i základní vztahy upraveny technickou
normou. Obsahové rozdíly spočívají
zejména ve vymezení předmětu technických
norem - v některých z nich mohou být technickými
normami stanoveny i povinnosti zasahující do vnitřní
organizace podniků, popř. řešeny otázky,
které jsou v ČSSR předmětem úpravy
hospodářsko-právní. V nesocialistických
státech se normalizace rozvíjí činností
normalizačních společností, které
vydávají technické normy mající
charakter doporučení, avšak jsou výrobou
respektovány zejména tam, kde v národních
normách jsou transformovány normy mezinárodních
odborných organizací.
Pro činnost v oblasti technické normalizace je příznačná
mezinárodní spolupráce, kterou zajišťuje,
popř. koordinuje Úřad. Zásadní
význam zde má spolupráce v Radě vzájemné
hospodářské pomoci, a to v rámci Stálé
komise pro spolupráci v oblasti normalizace, která
je rozvíjena na základě Úmluvy o uplatňování
norem RVHP (vyhláška č. 92/1975 Sb.). Význam
mezinárodní spolupráce v oblasti technické
normalizace se v současné době zvyšuje
v souvislosti se snahami členských států
RVHP o vybudování společného trhu
RVHP, kde normy RVHP budou plnit úlohu rozhodujícího
technického dokumentu regulujícího technické
podmínky vzájemné výměny zboží
a služeb. V celosvětovém měřítku
působí nevládní Mezinárodní
organizace pro normalizaci (ISO), kde se soustřeďuje
na 60% světové normalizační činnosti,
a nevládní Mezinárodní elektrotechnická
komise (IEC) zabývající se tvorbou technických
norem v oboru elektrotechniky a elektroniky. Přínos
aktivní československé účasti
na činnosti orgánů ISO a IEC spočívá
jednak v možnosti ovlivňovat proces tvorby mezinárodních
norem, jednak v možnosti získávat aktuální
a v některých případech dosud nepublikované
informace o trendech rozvoje jednotlivých oborů,
včetně důležitých informací
technického a ekonomického charakteru.
Mezinárodní harmonizaci technických předpisů
a norem řeší dále např. Dohoda
o technických překážkách obchodu
uzavřená v rámci GATT, kde Úřad
zajišťuje činnost národního informačního
centra.
Význam má i dvoustranná mezinárodní
spolupráce zaměřená na vypracovávání
společných norem nebo unifikovaných národních
norem. Z dvoustranných smluv lze uvést Dohodu mezi
vládou ČSSR a vládou SSSR o spolupráci
v oblasti technické normalizace, metrologie a péče
o jakost (vyhláška č. 54/1986 Sb.).
Navrhovaná právní úprava vytváří
předpoklady nejen pro aktivní zapojení ČSSR
do činnosti těchto organizací, ale i pro
legislativní zabezpečení závazků,
které by mohly k usnadnění mezinárodního
obchodu vznikat na základě mnohostranných
nebo dvoustranných mezinárodních smluv.
6. Hledisko ústavněprávní
Ústavní zákon o československé
federaci č. 143/1968 Sb., ve znění ústavního
zákona č. 125/1970 Sb., svěřil v čl.
24 odst. 2 písm. d) úpravu normalizace a výkon
státní správy na uvedeném úseku
ve věcech, u nichž to stanoví zákon
Federálního shromáždění,
do působnosti federace.
V těchto ústavních mezích jsou navrhovány
zásady nového zákona.
7. Nárok na státní rozpočet
Realizace zákona si nevyžádá zvýšení
rozpočtových prostředků nad rámec
prostředků, které jsou v současné
době poskytovány na státní a resort
ní normalizaci a dále na navazující
činnosti Úřadu a jeho podřízených
organizací.
Návrh zákona předpokládá soustředit
prostředky poskytované doposud ze státního
rozpočtu na zabezpečení normalizační
činnosti jednotlivým resortům do jediného
centra, tj. do Úřadu. Tato změna umožní
plánovat, organizovat a financovat rozvoj normalizace z
jednoho centra s návaznou přímou odpovědností
za dosažené výsledky z celospolečenského
hlediska a koordinovat finanční a devizové
zajištění mezinárodní spolupráce
z jednoho centra. Ze státního rozpočtu budou
financovány ty činnosti a oblasti, které
jsou předmětem celospolečenského zájmu.
Normalizační činnost, která bude prováděna
z hlediska potřeb podnikové sféry (část
předmětových norem) apod. bude hrazena z
jejích nákladů.