Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Tímto zákonem se upravuje:
a) důchodová daň,
b) daň z objemu mezd.
(1) Důchodové dani podléhají:
a) státní podniky, jejichž zakladatelem jsou
národní výbory;
b) bytová družstva, spotřební družstva,
výrobní a jiná družstva, jejich svazy,
Ústřední rada družstev a družstevní
podniky; [Zákon č. 94/1988 Sb., o bytovém,
spotřebním a výrobním družstevnictví.]
c) společenské organizace, jejich podniky a hospodářská
zařízení;
d) Ústředí české advokacie
a Ústředí slovenské advokacie i za
krajská (městská) sdružení advokátů;
e) podniky se zahraniční majetkovou účastí;
[Zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční
majetkovou účastí.]
f) sdružení s právní subjektivitou,
jestliže alespoň polovina jejich členů
je poplatníkem důchodové daně;
g) ostatní socialistické organizace, jejichž
vztah ke státnímu rozpočtu není upraven
jinými obecně závaznými právními
předpisy;
h) organizace s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice; [Zákon č. 116/1985
Sb., o podmínkách činností organizací
s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice.]
i) jiné organizace než socialistické, jsou-li
právnickými osobami;
j) subjekty se sídlem v cizině; (dále jen
"poplatníci").
Podrobnější vymezení poplatníků
uvedených v písmenech c), i) a j) stanoví
prováděcí předpis.
(2) Od důchodové daně jsou osvobozeny:
a) ústřední, krajské a okresní
orgány a jim na roveň postavené orgány
společenských organizací sdružených
v Národní frontě, podniky a hospodářská
zařízení přímo napojené
na rozpočty ústředních orgánů
těchto organizací;
b) zařízení svazů družstev zabezpečující
výběrovou rekreaci vlastních členů;
c) umělecké svazy, kulturní fondy a socialistické
organizace zastupující autory nebo výkonné
umělce, podniky a zařízení provozované
těmito svazy, fondy a organizacemi.
(3) Důchodové dani nepodléhají:
a) státní podniky, jejichž zakladatelem jsou
národní výbory a které provádějí
odvod ze zisku formou odvodu stanoveného na základě
finančního plánu [Nařízení
vlády Československé socialistické
republiky č. ..../1989 Sb., a provádění
odvodu ze zisku na základě finančního
plánu.], nebo které podléhají
dáni že zisku podle zákona o zemědělské
dani; [Zákon č. 172/1988 Sb., o zemědělské
dani.]
b) rozpočtové a příspěvkové
organizace,
c) subjekty se sídlem v cizině, jsou-li fyzickými
osobami.
(1) Předmětem důchodové daně
je veškerá činnost a příjmy z
ní plynoucí s výjimkami uvedenými
v odstavcích 2, 4 až 6.
(2) U bytových družstev a jejich svazů s výjimkou
uvedenou v odstavci 4, u společenských organizací
a u organizací s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice jsou předmětem důchodové
daně příjmy plynoucí z trvalé
hospodářské činnosti.
(3) Trvalou hospodářskou činností
se pro účely tohoto zákona rozumějí
veškeré činnosti směřující
k dosahování zisku, pokud z nich plynoucí
hrubé příjmy a výnosy převyšují
ve zdaňovacím období v úhrnu částku
250 000 Kčs. Za činnosti směřující
k dosahování zisku se nepovažují činnosti,
které se omezují na plnění základního
poslání organizace a doplňkových činností
uvedených v prováděcím předpise.
(4) U okresních výstavbových bytových
družstev a dalších bytových družstev,
která se zabývají převážně
činnostmi pro jiné odběratele než pro
bytová družstva, která jsou vlastníky
družstevního bytového fondu, je předměte
důchodové daně veškerá činnost
a příjmy z ní plynoucí.
(5) U církví a jejich organizací nejsou předmětem
důchodové daně příspěvky
členů církví, dary, výnosy
kostelních sbírek a úplaty za církevní
úkony.
(6) U subjektů se sídlem v cizině jsou předmětem
důchodové daně příjmy plynoucí
z činností vykonávaných ve stálé
provozovně na území Československé
socialistické republiky a dále všechny ostatní
příjmy, jejichž zdroj je na území
Československé socialistické republiky, pokud
mezinárodní smlouva, kterou je Československá
socialistická republika vázána, nestanoví
jinak.
(7) Za stálou provozovnu se považuje zařízení
k výkonu činností na území
Československé socialistické republiky. Staveniště,
stavební montážní práce včetně
oprav se považují za stálou provozovnu jen
tehdy, přesáhne-li jejich trvání (bez
ohledu na zdaňovací období) 6 měsíců.
(8) Podrobnosti k odstavcům 6 a 7 stanoví prováděcí
předpis.
(1) Základem důchodově daně u poplatníků
uvedených v 2 odst. 1 písm. a) až i) je zisk
z činností tvořících předmět
daně, zjištěný v účetnictví
a zvýšený o:
a) částky, o které byly zvýšeny
náklady nebo sníženy výnosy v rozporu
s právními předpisy;
b) rozdíl, o který placené penále
a pokuty převyšují přijaté penále,
pokuty a náhrady škody za zaplacené penále
a pokuty;
c) poplatky za znečišťování ovzduší
včetně přirážky; [Zákon
č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování
ovzduší ve znění pozdějších
předpisů.]
d) přirážky k základním úplatám
za vypouštění odpadních vod. [Nařízení
vlády ČSSR č. 35/1979 Sb., o úplatách
ve vodním hospodářství, ve znění
nařízení vlády ČSSR č.
91/1988 Sb.]
Podrobnosti k vymezení základu důchodové
daně u poplatníků uvedených v §
2 odst. 1 písm. a) a b), jakož i k písmenu
a) stanoví prováděcí předpis.
O částky uvedené pod písmeny c) a
d) se základ důchodové daně zvýší,
jen byly-li zahrnuty do nákladů.
(2) Základ důchodové daně podle odstavce
1 se snižuje o:
a) rozdíl, o který placené úroky převyšují
přijaté úroky, nejsou-li účtovány
v nákladech;
b) částky, které již byly u téhož
poplatníka podrobeny důchodové dani, jsou-li
součástí zisku.
(3) Výdaje, jejichž rozsah nebo výše je
upravena pro státní podniky obecně závaznými
právními předpisy s výjimkou mzdových
a ostatních osobních nákladů, zahrnou
se pro výpočet základu důchodové
daně u poplatníků uvedených v §
2 odst. 1 písm. b) až i) do nákladů
maximálně v tom rozsahu a do té výše,
kterou stanoví tyto předpisy. [Např.
o financování podnikové společenské
spotřeby, o cestovních náhradách.]
Tohoto ustanovení se nepoužije u poplatníků,
pro něž rozsah nebo výši výdajů
upravily svazy družstev nebo ústřední
orgány společenských organizací v
dohodě s federálním ministerstvem financí
nebo ministerstvy financí, cen a mezd republik.
(4) U poplatníků, u nichž předmětem
daně jsou příjmy plynoucí z trvalé
hospodářské činnosti (§ 3 odst.
2), a u poplatníků uvedených v § 2 odst.
1 písm. i) se uznávají jako náklady
pouze výdaje nutně vynaložené na dosažení
a zajištění příjmů, které
jsou předmětem daně. Způsob uznávání
nákladů v případě, že
nejsou samostatně sledovány podle jednotlivých
činností, stanoví prováděcí
předpis.
(5) U poplatníků, uvedených v § 2 odst.
1 písm. a) až i), kteří nevykáží
zisk nebo vykáží ztrátu, je základem
důchodové daně úhrn částek
uvedených v odstavci 1 převyšující
součet vykázané ztráty a částek
uvedených v odstavci 2.
(6) U poplatníků uvedených v § 2 odst.
1 písm. i), s výjimkou církví a jejich
organizací, činí základ důchodové
daně nejméně 30% nákladů na
hrubé mzdy.
(7) Základem důchodové daně u subjektů
se sídlem v cizině (§ 2 odst. 1 písm.
j)) jsou:
a) příjmy z licenčních a jim podobných
poplatků a příjmy za technickou pomoc a služby;
b) příjmy z autorských a provozovacích
práv;
c) příjmy z úroků, nájemného
a podílů na zisku (dividend);
d) všechny ostatní příjmy, které
jsou předmětem důchodové daně
po odečtení nákladů nutně vynaložených
na jejich dosažení a zajištění.
Základ důchodové daně nemůže
být nižší, než jakého by dosáhla
při stejném nebo podobném rozsahu činností
organizace se sídlem na území Československé
socialistické republiky, nejméně však
30% nákladů na hrubé mzdy.
Podrobnosti k ustanovením písmen a), b) a d) stanoví
prováděcí předpis.
(8) Náklady na hrubé mzdy podle odstavců
6 a 7 zahrnují i pojistné nemocenského pojištění.
(9) U poplatníků v likvidaci a u poplatníků
zaniklých bez provedení likvidace, pokud nelze základ
důchodové daně stanovit podle předchozích
odstavců, je základem důchodové daně
likvidační přebytek.
(1) Sazba důchodové daně činí
ze základu důchodové daně:
a) 65% u bank a pojišťoven založených jako
družstevní podniky [Zákon
č. 94/1988 Sb., o bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví] a u bank
a pojišťoven založených jako akciové
společnosti [Zákon č. 173/1988 Sb., o
podniku se zahraniční majetkovou účastí.];
b) 55% u družstevních podniků pro zahraniční
obchod;
c) nepřesahujícího 200 000 Kčs 20%
a z částky přesahující tuto
částku 55% u poplatníků uvedených
v § 2 odst. 1 písm. a) až d), f),g) a i) s výjimkou
poplatníků uvedených pod písmenem
h);
d) nepřesahujícího 200 000 Kčs 20%
a z částky přesahující tuto
částku 40% u poplatníků uvedených
v § 2 odst. 1 písm. e) a h);
e) 40% u poplatníků uvedených v § 2
odst. 1 písm. j) ze základu důchodové
daně podle § 4 odst. 7 písm. d);
f) 30% u poplatníků uvedených v § 2
odst. 1 písm. j) ze základu důchodové
daně podle § odst. 7 písm. a);
g) 25% u poplatníků uvedených v § 2
odst. 1 písm. j) ze základu důchodové
daně podle § 4 odst. 7 písm. b) a c);
h) u spotřebních družstev včetně
družstevních podniků svazů spotřebních
družstev s převážně obchodní
činností a u organizací s obchodní
činností poskytujících převážně
služby veřejného stravování a
veřejného ubytování, jejichž
podrobnější vymezení stanoví
prováděcí předpis,
při rentabilitě | ze základu důchodové daně |
do 8% | 10,-% |
nad 8% do 12% | 10,-% + 4,-% a |
nad 12% do 15% | 26,-% + 3,-% a |
nad 15% do 20% | 35,-% + 2,-% a |
nad 20% do 30% | 45,-% + 1,-% a |
nad 30% | 55,-% |
Rentabilita se vypočítává jako poměr
základu důchodové daně k nákladům
celkem s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení).
Činitel "a" se rovná procentu rentability
(vypočtené s přesností na desetiny)
přesahujícímu spodní hranici příslušného
daňového pásma.
(2) Sazba důchodové daně z likvidačního
přebytku činí 55%.
(1) Státním podnikům, jejichž zakladatelem
jsou národní výbory s výjimkou poplatníků
uvedených v § 5 odst. 1 písm. h), výrobním
družstvům a bytovým družstvům uvedeným
v § 3 odst. 4, družstevním podnikům založeným
výrobními družstvy, bytovými družstvy
a svazy výrobních a bytových družstev
se sazba důchodové daně stanovená
ze základu přesahujícího 200 000 Kčs
snižuje za každé procento podílu redukovaných
výkonů služeb vymezených v prováděcím
předpise na celkových redukovaných výkonech
o 0,3 bodu a poplatníkům, u nichž celková
rentabilita vypočtená jako poměr zisku k
celkovým nákladům přesahuje 12%, o
0,2 bodu.
(2) Procento podílu redukovaných výkonů
služeb obyvatelstvu na celkových redukovaných
výkonech podle odstavce 1 se vypočte s přesností
na desetiny (bez zaokrouhlení).
(3) Výrobním družstvům invalidů
se důchodová daň dále snižuje
o částku 4 000 Kčs za každého
pracovníka se změnnou pracovní schopností
a o částku 8 000 Kčs za každého
pracovníka se. změněnou pracovní schopností
s těžším zdravotním postižením.
Pro výpočet celkové výše slevy
je rozhodný průměrný přepočtený
počet těchto pracovníků ve zdaňovacím
období (zaokrouhlený na celá čísla
nahoru).
Podrobnější vymezení této skupiny
poplatníků a způsob výpočtu
průměrného přepočteného
počtu pracovníků stanoví prováděcí
předpis.
(4) Ústředí české advokacie
a Ústředí slovenské advokacie se sazba
důchodové daně stanovená ze základu
přesahujícího 200 000 Kčs snižuje
za každé procento podílu výkonů
služeb veřejnosti vymezených v prováděcím
předpise na celkových výkonech o 0,3 bodu.
Procento těchto služeb se vypočte s přesností
na desetiny (bez zaokrouhlení).
(1) Dani z objemu mezd podléhají poplatníci
uvedení v § 2 odst. 1 písm. a), b, d) až
g) a podniky a hospodářská zařízení
společenských organizací s výjimkou
poplatníků uvedených v odstavci 2.
(2) Poplatníky daně z objemu mezd podle odstavce
1 nejsou bytová družstva a jejich svazy s výjimkou
bytových družstev uvedených v § 3 odst.
4, poplatníci uvedení v § 2 odst. 2 písm.
b), umělecké svazy, kulturní fondy a socialistické
organizace zastupující autory nebo výkonné
umělce, podniky a hospodářská zařízení
přímo napojené na rozpočty politických
stran, ústředních orgánů Revolučního
odborového hnutí, další podniky a hospodářská
zařízení ústředních
orgánů společenských organizací
sdružených v Národní frontě s
činností nakladatelskou a vydavatelskou a podnik
Sazka.
(1) Základem daně z objemu mezd je objem mzdových
prostředků zúčtovaných k výplatě
v běžném roce, snížený o
odměny poskytnuté podle předpisů autorského
práva a průmyslového práva [Zákon
č. 35/1965 Sb., o dílech literárních,
vědeckých a uměleckých (autorský
zákon) a doplňující předpisy
a zákon č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech,
zlepšovacích návrzích a průmyslových
vzorech.] zúčtované k výplatě
v běžném roce.
(2) Daň z objemu mezd zahrnuje i pojistné nemocenského
pojištění. [§ 57 zákona č.
54/1956 Sb., o nemocenském pojištění
zaměstnanců, ve znění pozdějších
předpisů.] Daň z objemu mezd je součástí
nákladů organizace.
(1) Sazba daně z objemu mezd činí 50% ze
základu daně z objemu mezd s těmito odchylkami:
a) 20% u státních podniků Československé
automobilové dopravy, u ústavů lékařské
kosmetiky, u Československé obchodní a průmyslové
komory, u Ústřední rady družstev, u
svazů výrobních a spotřebních
družstev, u organizací cestovního ruchu, u
Ústředí české advokacie a Ústředí
slovenské advokacie, u podniků a hospodářských
zařízení vyšších orgánů
společenských organizací v ekonomické
působnosti ministerstva zemědělství
a výživy České socialistické
republiky a ministerstva zemědělství a výživy
Slovenské socialistické republiky, a u podniků
a zařízení provozovaných uměleckými
svazy, kulturními fondy a socialistickými organizacemi
zastupujícími autory nebo výkonné
umělce;
b) 20% u poplatníků poskytujících
služby, a to z části základu daně
z objemu mezd podle § 8, který připadá
na druhy služeb vymezené v prováděcím
předpise, v němž se též stanoví
způsob výpočtu této části
základu daně z objemu mezd;
c) 10% u výrobních družstev invalidů
a u podniků a hospodářských zařízení
svazů invalidů, které zaměstnávají
převážně občany se změněnou
pracovní schopností.
(2) Vláda Československé socialistické
republiky může nařízením zúžit
okruh poplatníků uvedených v odstavci 1.
(3) Sazbu daně z objemu mezd uvedenou v odstavci 1 písmenu
b) není poplatník povinen uplatňovat.
(1) Poplatníkům, podléhajícím
dani z objemu mezd (§ 7 odst. 1) s výjimkou výrobních
družstev invalidů a podniků a hospodářských
zařízení svazu invalidů se daň
z objemu mezd snižuje o:
a) částku 12 000 Kčs za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností
s těžším zdravotním postižením;
b) částku 3 000 Kčs za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností,
a to do třiapůlprocentního podílu
pracovníků se změněnou pracovní
schopností z celkového přepočteného
počtu pracovníků, a o částku
8 000 Kčs za každého pracovníka se změněnou
pracovní schopností nad třiapůlprocentní
podíl.
(2) Pro výpočet slevy podle odstavce 1 je rozhodný
průměrný přepočtený
počet pracovníků se změněnou
pracovní schopností s těžším
zdravotním postižením a pracovníků
se změněnou pracovní schopností ve
zdaňovacím období (zaokrouhlený na
celá čísla nahoru). Způsob výpočtu
průměrného přepočteného
počtu pracovníků stanoví prováděcí
předpis.
(3) Daň z objemu mezd po odečtení slev podle
odstavce 1 nemůže činit méně
než 10% základu daně z objemu mezd (§
8 odst. 1).
(1) Poplatníci, u nichž předmětem důchodové
daně jsou příjmy z veškeré činnosti,
jsou povinni se přihlásit u orgánu vykonávajícího
správu důchodové daně a daně
z objemu mezd (dále jen "orgán vykonávající
správu daně") k daňové registraci
do 15 dnů od svého vzniku.
(2) Zánik poplatníka uvedeného v odstavci
1 je povinen oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastal,
orgánu vykonávajícímu správu
daně jeho právní nástupce nebo likvidátor,
a není-li jich, pak orgán, který o zrušení
rozhodl.
(3) Poplatníci, u nichž předmětem daně
jsou příjmy z trvalé hospodářské
činnosti, jsou povinni se přihlásit u orgánu
vykonávajícího správu daně
k daňové registraci do 15 dnů ode dne, kdy
nabylo účinnosti povolení k provozování
hospodářské činnosti, a je-li k jejímu
provozování zapotřebí rozhodnutí
orgánu státní správy do 15 dnů
ode dne, kdy nabylo právní moci. Není-li
povolení udělováno, učiní tak
do 15 dnů ode dne, kdy byla započata činnost
směřující k dosahování
zisku. Ukončení trvalé hospodářské
činnosti. nebo odnětí povolení jsou
poplatníci povinni oznámit do 15 dnů ode
dne, kdy byla tato činnost ukončena nebo kdy nabylo
právní moci rozhodnutí a odnětí
povolení.
(4) Poplatníci uvedení v § 2 odst. 1 písm.
j) jsou povinni přihlásit se k daňové
registraci u orgánu vykonávajícího
správu daně do 15 dnů ode dne zřízení
stálé provozovny na území Československé
socialistické republiky a v přihlášce
uvést údaje stanovené prováděcím
předpisem. Zrušení stálé provozovny
jsou povinni oznámit nejméně 30 dnů
předem. V oznámení jsou povinni uvést
předpokládanou výši daně.
(5) Poplatníci uvedení v odstavci 1 a 3 jsou povinni
oznámit orgánům vykonávajícím
správu daně změnu svého sídla,
a to do 15 dnů ode dne, kdy nastala.
(1) Orgán vykonávající správu
daně může uložit pokutu až do výše
50 000 Kčs poplatníkům, kteří
nesplnili povinnosti stanovené v § 11.
(2) V řízení o uložení pokuty
se postupuje podle správního řádu.
[Zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád).]
(3) Řízení o uložení pokuty lze
zahájit do jednoho roku ode dne, kdy se orgán vykonávající
správu daně dověděl o nesplnění
povinností podle § 11, nejdéle však do
tří let ode dne, kdy tyto skutečnosti nastaly.
Zdaňovacím obdobím je kalendářní
rok.
(1) Poplatník je povinen podat přiznání
k důchodové dani a dani z objemu mezd (dále
jen "přiznání") tomu orgánu
vykonávajícímu správu daně,
v jehož obvodu měl sídlo 31. prosince zdaňovacího
období, a to do 15. února po uplynutí zdaňovacího
období a připojit k němu účetní
závěrku a další potřebné
podklady. Poplatníci uvedení v § 3 odst. 2,
u nichž je předmětem důchodové
daně trvalá hospodářská činnost
(§ 3 odst. 3), podávají přiznání
jen v případě, že jim vznikne daňová
povinnost. Orgán vykonávající správu
daně může v odůvodněných
případech prodloužit lhůtu pro podání
přiznání, a to nejdéle do konce února
po uplynutí zdaňovacího období.
(2) Poplatník je povinen v přiznání
si sám důchodovou daň a daň z objemu
mezd vypočítat a uvést též případné
výjimky, zvýhodnění a slevy a vyčíslit
jejich výši.
(3) Poplatníci se sídlem na území
Československé socialistické republiky si
mohou od důchodové daně odečíst
obdobnou daň zaplacenou v cizině, nejvýše
však do částky důchodové daně
připadající podle tohoto zákona na
příjmy plynoucí z ciziny.
(4) Pokud příjmy plynou ze státu, s nímž
Československá socialistická republika uzavřela
smlouvu o zamezení dvojího zdanění,
postupuje se při vyloučení dvojího
zdanění podle této smlouvy. Důchodová
daň zaplacená ve druhém smluvním státě
se však započte nejvýše částkou,
která může být ve druhém smluvním
státě vybrána v souladu se smlouvou o zamezení
dvojího zdanění.
(5) Zanikne-li poplatník bez provedení likvidace,
je jeho právní nástupce nebo orgán,
který o zrušení rozhodl, povinen podat do konce
následujícího měsíce od jeho
zániku přiznání za uplynulou část
zdaňovacího období.
(6) V případě likvidace trvá daňová
povinnost i povinnost podávat každoročně
přiznání až do skončení
likvidace. Po skončení likvidace je likvidátor
povinen podat do konce následujícího měsíce
přiznání za uplynulou část
zdaňovacího období a v přiznání
uvést též likvidační přebytek.
Přiznání je povinen doložit počáteční
a konečnou likvidační rozvahou a údaji
o použití likvidačního přebytku.
(7) Při zrušení stálé provozovny
na území Československé socialistické
republiky jsou poplatníci uvedení v § 2 odst.
1 písm. j) povinni podat přiznání
nejpozději do konce následujícího
měsíce za uplynulou část roku.
(8) Zjistí-li poplatník do uplynutí tří
let od lhůty stanovené v odstavci 1, že předložené
přiznání je neúplné nebo nesprávné,
je povinen předložit do konce měsíce
následujícího po tomto zjištění
dodatečné přiznání. Stejnou
povinnost má poplatník i tehdy, zjistí-li,
že důchodová daň nebo daň z objemu
mezd mají být vyšší než byly
vyměřeny. Dodatečné přiznání
se nepodává v případech, kdy neúplnost
nebo nesprávnost zjistí finanční orgány
republik nebo federální ministerstvo financí.
(9) Nebylo-li přiznání nebo dodatečné
přiznání podáno včas, může
orgán vykonávající správu daně
zvýšit důchodovou daň a daň z
objemu mezd až o 10%. U dodatečného přiznání
je základem tohoto zvýšení důchodové
daně a daně z objemu mezd výše rozdílu
mezi v něm uvedenou výší daně
a tou její částí, která byla
uvedena v již dříve předloženém
přiznání nebo byla již vyměřena.
(1) Důchodovou daň a daň z objemu mezd vyměří
orgán vykonávající správu daně
po uplynutí zdaňovacího období; v
případech uvedených v § 14 odst. 5 až
8 může orgán vykonávající
správu daně vyměřit důchodovou
daň a daň z objemu mezd i před uplynutím
zdaňovacího období.
(2) Skutečnosti rozhodné pro vyměření
důchodové daně a daně z objemu mezd
se posuzují pro každé zdaňovací
období samostatně.
(3) O vyměření důchodové daně
a daně z objemu mezd vyrozumí orgán vykonávající
správu daně poplatníka platebním výměrem.
(4) Dojde-li u poplatníka ke změně ve výši
důchodové daně nebo daně z objemu
mezd, sdělí orgán vykonávající
správu daně nově upravenou výši
důchodové daně nebo daně z objemu
mezd poplatníkovi dodatečným platebním
výměrem.
Důchodová daň a daň z objemu mezd
se zaokrouhlují na celé stovky Kčs nahoru
a jejich základy se zaokrouhlují na celé
tisíce Kčs dolů. Zvýšení
důchodové daně a daně z objemu mezd
(§ 14 odst. 9) i penále (§ 21) se zaokrouhlují
na celé desítky Kčs dolů.
(1) Poplatníci, kteří jsou povinni předkládat
výkaz o výsledku hospodaření měsíčně,
platí měsíční zálohy
na důchodovou daň nejpozději třetího
dne před koncem každého měsíce
s výjimkami uvedenými v odst. 2 a 4 takto:
a) v lednu ve výši jedné dvanáctiny
plánované roční daňové
povinnosti;
b) v únoru ve výši důchodové
daně vypočtené ze zisku uvedeného
ve výkazu o výsledku hospodaření na
leden;
c) v následujících měsících
ve výši rozdílu mezi důchodovou daní
vypočtenou ze zisku uvedeného ve výkazu o
výsledku hospodaření od počátku
roku a splatnými zálohami od počátku
roku s výjimkou zálohy splatné v lednu.
(2) Ostatní poplatníci platí měsíční
zálohy na důchodovou daň nejpozději
třetího dne před koncem každého
měsíce ve výši jedné dvanáctiny
plánované (předpokládané) roční
daňové povinnosti. Po uplynutí každého
čtvrtletí, kromě IV. čtvrtletí,
vypočte poplatník, s výjimkou poplatníků,
kteří nesestavuji výkazy o výsledku
hospodaření, kolik činí důchodová
daň ze zisku uvedeného ve výkazu o výsledku
hospodaření od počátku roku, a rozdíl,
o který je daňová povinnost vyšší
nebo nižší než součet splatných
záloh na daň od počátku roku, zúčtuje
se zálohou splatnou v prvním měsíci
následujícího čtvrtletí.
(3) Poplatníci, u nichž důchodová daň
za uplynulé zdaňovací období činila
méně než 400 000 Kčs, platí nejpozději
třetího dne před koncem prvního měsíce
po skončení I., II. a III. čtvrtletí
zálohy na důchodovou daň čtvrtletně,
a to ve výši důchodové daně vypočtené
ze zisku vykázaného od počátku roku
po odečtení již dříve splatných
záloh. Pokud tito poplatníci nesestavují
výkaz o výsledku hospodaření, platí
zálohy za I., II. a III. čtvrtletí ve výši
jedné čtvrtiny daňové povinnosti uplynulého
zdaňovacího období. Nově vzniklí
poplatníci, u nichž plánovaná (předpokládaná)
roční daňová povinnost činí
méně než 400 000 Kčs, platí zálohy
za I., II. a III. čtvrtletí ve výši
jedné čtvrtiny plánované (předpokládané)
roční daňové povinnosti.
(4) Poplatníci, u nichž důchodová daň
za uplynulé zdaňovací období činila
méně než 100 000 Kčs, a nově
vzniklí poplatníci, u nichž plánovaná
(předpokládaná) roční daňová
povinnost činí méně než 100 000
Kčs, neplatí zálohy a roční
daňovou povinnost uhradí ve lhůtě
pro podání přiznání.
(5) Při výpočtu záloh na důchodovou
daň včetně rentability rozhodné pro
výši sazby se nepřihlíží
k položkám zvyšujícím a snižujícím
zisk (§ 4 odst. 1 písm. a) až d) a odst. 2 písm
a) a b)) ani k výdajům uvedeným v §
4 odst. 3. Sleva podle § 6 odst. 1 se pro zálohy na
důchodovou daň vypočte podle plánované
skladby činností.
(6) Orgán vykonávající správu
daně m§že stanovit poplatníkům
se sídlem v cizině povinnost složit k zajištění
důchodové daně přiměřenou
zálohu při zahájení činnosti
v případech, kdy není zajištěna
srážkou u dlužníka.
(7) Vznikne-li poplatníkovi přeplatek záloh
na důchodovou daň, s výjimkou měsíce
prosince nebo IV. čtvrtletí, zúčtuje
se s nejbližší splatnou zálohou na důchodovou
daň nebo na žádost poplatníka může
být zúčtován na zálohy na daň
z objemu mezd, popřípadě může
být vrácen.
(1) Poplatníci jsou povinni platit měsíční
zálohy na daň z objemu mezd nejpozději třetího
dne před koncem každého měsíce
takto:
a) v lednu ve výši jedné dvanáctiny
plánované roční daňové
povinnosti;
b) v únoru ve výši daně z objemu mezd
vypočtené ze základu daně z objemu
mezd za leden;
c) v následujících měsících
ve výši rozdílu mezi daní z objemu mezd
vypočtenou ze základu daně z objemu mezd
od počátku roku a splatnými zálohami
od počátku roku s výjimkou zálohy
splatné v lednu.
(2) Zálohy na daň z objemu mezd v únoru a
následujících měsících
si může poplatník snížit o jednu
dvanáctinu plánované roční
slevy podle § 10.
(1) Jestliže důchodová daň a daň
z objemu mezd vypočtené v přiznání
jsou vyšší než zaplacené zálohy,
je poplatník povinen zaplatit rozdíl ve lhůtě
stanovené pro podání přiznání.
Jsou-li zaplacené zálohy vyšší
než důchodová daň a daň z objemu
mezd vypočtené v přiznání,
zúčtuje se přeplatek za uplynulé zdaňovací
období na zálohy důchodové daně
a daně z objemu mezd v běžném roce nebo
se na žádost vrátí poplatníkovi.
(2) Rozdíl vyplývající z dodatečného
přiznání je poplatník povinen zaplatit
ve lhůtě stanovené pro předložení
dodatečného přiznání (§
14 odst. 8).
(3) Jestliže důchodová daň a daň
z objemu mezd stanovená platebním výměrem
jsou vyšší než vypočtené přiznání,
je poplatník povinen zaplatit rozdíl do 15 dnů
ode dne doručení platebního výměru.
(4) V odůvodněných případech
může orgán vykonávající
správu daně na žádost poplatníka
stanovit zálohy jinak; poplatníkům uvedeným
v § 2 odst. 1 písm. j) může stanovit povinnost
složit k zajištění důchodové
daně zálohu již při zahájení
činnosti.
(5) Zálohy na důchodovou daň a na daň
z objemu mezd se zaokrouhlují na celé tisíce
Kčs dolů.