kterým se mění a doplňuje zákon
č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a o ostatních
hromadných informačních prostředcích
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku
a o ostatních hromadných informačních
prostředcích, ve znění zákona
č. 84/1968 Sb., zákona č. 127/1968 Sb. a
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 99/1969 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. § 5 odst. 1 zní:
"/1/ Periodický tisk lze vydávat jen na základě
registrace."
2. Za § 8 zákona se vkládají nová
ustanovení § 8a, § 8b, která zní:
/1/ Organizaci, která vydává periodický
tisk bez registrace nebo takový tisk rozšiřuje,
může být orgánem příslušným
k provedení registrace uložena pokuta až do výše
50 000 Kčs.
/2/ Pokutu lze organizaci uložit do jednoho roku ode dne,
kdy k porušení právní povinnosti došlo.
Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí
o jejím uložení nabylo právní
moci.
/3/ Při stanovení výše pokuty se přihlédne
zejména k závažnosti, způsobu, době
trvání a následkem protiprávního
jednání.
/4/ Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak,
platí v řízení o uložení
pokuty obecné předpisy o správním
řízení.
Občanovi, který vydává periodický
tisk nebo takovou činnost umožňuje nebo takový
tisk rozšiřuje, může být jako za
přestupek Federálním úřadem
pro tisk a informace uložena pokuta až do výše
10 000 Kčs. Vedle toho může být vysloveno
propadnutí nebo zabrání věci. Není-li
v tomto zákoně stanoveno jinak, platí o přestupcích
a jejich projednávání obecné předpisy.
[Zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních
výborů při zajišťování
socialistického pořádku, ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení /správní řád/.]
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
Obecná část
Základní právní normou regulace tiskově
právních vztahů ve společnosti je
zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku
a o ostatních hromadných informačních
prostředcích /tzv. tiskový zákon/.
Přesto, že dynamický společenský
vývoj si za dobu platnosti tohoto zákona vyžádal
jeho čtyři přímé a řadu
nepřímých dílčích novelizací,
byla takto aktualizovaná právní kodifikace
stále zjevně společenskopolitickým
pohybem překonávána, a to věcně,
institucionálně i terminologicky.
Usnesení předsednictva ÚV KSČ z 21.
října 1987 k uplatňování leninské
zásady otevřené informovanosti veřejnosti
tiskem, rozhlasem a televizí uložilo Federálnímu
úřadu pro tisk a informace provést politicko-právní
analýzu účinnosti stávající
právní úpravy dané oblasti, zda odpovídá
podmínkám a potřebám přestavby,
delší demokratizace společnosti, a veřejné
informovanosti.
Na základě provedeného rozboru bylo sekretariátem
ÚV KSČ dne 30. června 1988 uloženo zahájit
práce na návrhu nového tiskového zákona,
který by odpovídal současné etapě
rozvoje naší společnosti.
Práce byly bezodkladně započaty, a to v úzké
návaznosti na koncipování nové Ústavy
ČSSR. Z toho vyplývá, že současný
právní stav v oblasti tiskově právních
vztahů ještě určitý čas
potrvá.
Naplňování závěrů 7.,
9. a 10. zasedání ÚV KSČ ke komplexní
společenské přestavbě a prohlubování
socialistické demokracie se v nadstavbové sféře
odráží ve větší otevřenosti
stranické a státní politiky, ve výraznější
informovanosti veřejnosti a ve společenské
aktivizaci mas.
Tyto pozitivní tendence současného politického
života jsou však některými jedinci a skupinami
osob zneužívány k narušování
jednoty socialistického společenského vědomí
našeho lidu, k prosazování opozičních
politických struktur, k vyvolávání
sociálního napětí, k destabilizaci
socialistického společenského řádu
a k diskreditaci KSČ jako vedoucí síly ve
společnosti - a to mj. i pomocí nelegálně
vydávaných periodických tiskovin.
Federální úřad pro tisk a informace
má v současné době zaznamenánu
existenci 129 titulů domácích periodických
tiskovin, které jsou vydávány bez požadované
registrace a svým obsahem jsou v příkrém
rozporu se společenským posláním hromadných
informačních prostředků, stanoveným
tiskovým zákonem.
Z toho v 64 případech jsou v daných tiskovinách
prezentována jména a adresy osob, které se
touto nelegální činností zabývají
v samozvaném postavení vydavatele, redaktora či
člena redakční rady.
Ze zaznamenaných 129 periodik je 61 titulů opozičně
politických, jejichž vydavatelem jsou protagonisté
Charty 77, Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných,
hnutí Demokratická iniciativa, Nezávislého
mírového sdružení, Hnutí za občanskou
svobodu, ale i aktivisté reformního ekonomismu,
objektivistické historiografie, čs. buržoazní
filozofie /vč. křesťanské a judaistické
ideologie/, pacifistického hnutí, hnutí punk
apod. Útočí v nich na vedoucí úlohu
strany, na socialistickou hodnotovou orientaci naší
společnosti, na politický systém, socialistický
právní řád atd. Usilují o destabilizaci
socialismu a jeho transponaci v sociálně demokratické
až pravicově buržoazní zřízení.
Tzv. druhou kulturu představuje 39 titulů; vydavateli
jsou převážně chartisté a osoby
spojené s bývalou Jazzovou sekcí Svazu hudebníků
či nynějším Unijazzem. Jde o silně
zpolitizovaná kulturní periodika, orientovaná
na tzv. samizdatovou a exilovou literaturu a na "nekonformní"
"alternativní" hudební a výtvarný
život u nás. Hrubě napadají kulturní
politiku strany, státní řízení
kultury a umění, ideově umělecká
kritéria socialismu atd., a to z antisocialistických
až sociálně nihilistických pozic.
24 tituly jsou náboženského charakteru, většinou
laické katolické provenience /vč. dvou titulů
františkánů/, v nichž dominují
otázky víry, církví a sekt, s důrazem
na jejich nelegální struktury. Ostře kritizují
ideologické základy socialistické společnosti,
státní církevní politiku, uplatňování
občanských svobod apod., vytvářejí
nátlakovou atmosféru proti našemu státu.
Pět periodik vydávají skupiny kolem bývalých
exponentů reformistického hnutí uvnitř
KSČ z éry vnitrostranické krize na konci
60. let; dožadují se zde rehabilitace politiky a protagonistů
tohoto období, jež vydávají za prvopočátky
nynější přestavby a útočí
na současnou politickou reprezentaci strany a státu.
K výrobě uvedených periodik jsou využívány
nejrůznější rozmnožovací
přístroje, počínaje cyklostyly až
po moderní výpočetní techniku, dodávanou
pro tyto účely zahraničními ideocentry
konkrétním osobám. V některých
případech bylo zjištěno zneužití
rozmnožovací techniky státních či
hospodářských institucí.
Tiskoviny jsou rozšiřovány buď oficiálním
poštovním stykem, nebo sítí distributorů,
pracujících utajeným způsobem.
Závažnou stránkou působení uvedených
periodik je jejich úzké propojení s antisocialistickou
a protičeskoslovenskou propagandou, vedenou západními
rozhlasovými stanicemi.
Navíc je vydávání řady těchto
tiskovin finančně podporováno emigrantskými
institucemi či jejich západními poručníky,
a to formou rozličných stipendií, nadací
a honorovaných cen.
Společenská nežádoucnost těchto
negativních jevů je násobena i silnou internacionalizací
disidentských kruhů a jejich nelegálních
vydavatelských aktivit, úzkým spojením
čs. opozičních sil s obdobnými hnutími
v SSSR, NDR, MLR a s legalizovanými uskupeními v
PLR. Velmi aktivně zde působí multinárodní
"Východoevropská informační agentura"
a "Demokratické tiskové středisko".
Dopad předložené úpravy na státní
rozpočet se nepředpokládá, avšak
vzroste administrativní náročnost výkonu
státní správy v orgánech příslušných
konat řízení o uložení pokuty.
Organizační zajištění uvedení
novely zákona v život je s předstihem řešeno
v těsné součinnosti Federálního
úřadu pro tisk a informace s kompetentními
orgány ministerstva vnitra ČSSR.
Navrhovaná právní úprava zákona
o periodickém tisku a o ostatních hromadných
informačních prostředcích bezdůvodně
neomezuje ústavně zaručenou svobodu projevu.
Ústavní koncepce nachází svůj
výraz v celém komplexu forem jimiž i jednotlivec
má možnost vyjádřit své myšlenky.
Svoboda projevu ústavně vychází z
toho, že je vykonávána v souladu se zájmy
pracujícího lidu a občané ji využívají
jak ve prospěch rozvoje své osobnosti, tak i v zájmu
své aktivní účasti na správě
státu a na hospodářské a kulturní
výstavbě země.
Podle čl. 8 odst. 1 písm. o/ ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů, náleží věci
tisku a jiných informačních prostředků
do společné působnosti Československé
socialistické republiky a obou republik.
Podle § 1 písm. c/ zákona č. 167/1968
Sb., o vymezení působnosti Československé
socialistické republiky ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků, právní
úprava společenských vztahů na úseku
tisku a jiných informačních prostředků
náleží do působnosti Československé
socialistické republiky. Ve smyslu uvedených ustanovení
je úprava zákona o periodickém tisku a o
ostatních hromadných informačních
prostředcích zákonem Federálního
shromáždění odůvodněna.
Příslušnost Federálního úřadu
pro tisk a informace k řízení o uložení
pokuty vyplývá z § 3 písm. b/ zákona
č. 180/1980 Sb., o zřízení Federálního
úřadu pro tisk a informace. Právní
úprava společenských vztahů na úseku
tisku a jiných informačních prostředků
náleží podle již citovaného zákona
č. 167/1968 Sb. do působnosti Československé
socialistické republiky. Lze tedy zákonem stanovit
příslušnost Federálního úřadu
pro tisk a informace k řízení o uložení
pokuty i pro případy, kdy nelze určit orgán
příslušný k registraci, tj. v případech
řízení proti občanovi.
Navrhovaná právní úprava zákona
o periodickém tisku a o ostatních hromadných
informačních prostředcích není
v rozporu se závazky čs. státu přijatými
v rámci helsinského procesu. Respektuje právo
jednotlivce, instituce a organizace na získávání,
vlastnění, reprodukování a rozšiřování
informačních materiálů. Vzhledem k
tomu, že uvedený princip ve vztahu k jednotlivci není
obligatorně směrován na periodický
tisk, lze jej realizovat i jiným způsobem. Navržená
úprava není omezením těchto práv,
nýbrž nezbytnou regulací formy jejich uplatnění.
Vychází se zde z práva každého
účastnického státu svobodně
vybrat a rozvíjet své politické, sociální,
hospodářské a kulturní systémy,
stejně jako stanovit vlastní zákony, správní
předpisy, praxi a určovat politiku" /Principy,
čl. 3/.
Návrh respektuje i čl. 19 Mezinárodního
paktu o občanských a politických právech.
Zvláštní část
K § 5 odst. 1
Podle zákona o periodickém tisku a o ostatních
hromadných informačních prostředcích
mohou vydávat periodický tisk politické strany,
dobrovolné společenské organizace, státní
orgány, vědecké a kulturní instituce,
hospodářské a jiné organizace k plnění
svých společenských úkolů.
K vydávání periodického tisku je třeba,
aby příslušný orgán státní
správy provedl jeho registraci.
Registraci nelze provést pouze v případech
není-li vydávání periodika materiálně,
technicky, finančně a hospodářsky
řádně zabezpečeno, nebo neposkytují-li
údaje z přihlášky záruku, že
předmětná tiskovina bude plnit společenské
poslání hromadného informačního
prostředku, stanovené v § 2 tiskového
zákona.
V současné době je vydáváno
značné množství titulů periodického
tisku bez takovéto registrace. Návrh novely zákona
o periodickém tisku a o ostatních hromadných
informačních prostředcích proto především
formuluje přesněji právní předpoklad
pro oprávnění k vydavatelské činnosti
jako činnosti povolené.
K § 8a
Řadu let existuje přibližně 2 500 periodických
tiskovin vydávaných různými právnickými
osobami, aniž by tiskoviny byly registrovány příslušným
státním orgánem.
Vydávání těchto periodik bez registrace
narušuje právní pořádek v oblasti
výkonu státní správy ve věcech
tisku, omezuje účinnost ochrany důležitých
státních zájmů, jakož i kontrolu
ekonomického hospodaření s papírem
/roční spotřeba cca 3 000 tun/.
Dosavadní právní úprava neumožňuje
dostatečný postih zmíněného
protiprávního jednání.
Neoprávnění vydavatelé mohou být
postiženi za porušení tiskového zákona
podstatně mírněji než kdyby tato periodika
byla vydávána na základě požadované
registrace. Proto se sjednocuje odpovědnost za vydávané
tiskoviny v zájmu rovného postavení subjektů
tiskově právních vztahů a zavádí
se účinnější sankcionování
vydavatelů, kteří se nepodrobí registraci.
K § 8b
Roste počet tiskovin periodické povahy, vydávaných
fyzickými osobami nebo skupinami osob, které vzhledem
k § 4 tiskového zákona vydavatelem nemohou
být.
Návrh ustanovení § 8b je formulován
tak, aby bylo zjevné, že občan nemůže
být podle platné právní úpravy
subjektem řízení o registraci. Občan
bude pokutován za to, že vydává periodický
tisk, nikoli za to, že ho vydává bez registrace.
Jeho právní postavení je jiné, než
právní postavení organizace.
Zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních
výborů při ochraně socialistického
pořádku, podle kterého byl postih doposud
prováděn, bude již připravovanými
zákony České a Slovenské národní
rady o přestupcích zrušen. Nedostatečnost
nebo absence postihu v této oblasti etátní
správy není přípustná.
Návrh novely navazuje na zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky č.
10/1989 Sb., k ochraně veřejného pořádku,
které založilo postih přečinu pro jednání
spočívající ve vyhotovení,
umožnění vyhotovení nebo rozšiřování
tiskovin, které svým obsahem narušují
zájem socialistického státu na zachování
veřejného pořádku.
Oproti tomu předložená novela zakládá
možnost postihu za formální tiskový
delikt, tedy za fakt samotného neoprávněného
vydávání periodického tisku, tj. za
činnost zpravidla soustavnější a dlouhodobější,
organizovanější, konanou širším
okruhem osob se závažnějšími protispolečenskými
záměry.