Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 150/1969 Sb., o přečinech
ve znění zákona č. 46/1973 Sb. a zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění ČSSR č. 10/1989
Sb. se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se vypouštějí slova "do
výše 10 000 Kčs".
V § 2 písm. d) za slovo "hromadí"
se vkládají slova "bez povolení".
2. V § 3 odst. 1 větě první se vypouštějí
slova "do výše 10 000 Kčs", ve větě
druhé částka "1 500 Kčs"
se nahrazuje částkou"3 000 Kčs";
v § 3 odst. 2 věta první se vypouštějí
slova "do výše 2 000 Kčs", částka
"5 000 Kčs" ve větě druhé
se nahrazuje částkou "15 000 Kčs".
3. § 4 se vypouští.
4. V § 5 prvé větě se vypouštějí
slova "do výše 5 000 Kčs", dále
se vypouštějí ustanovení pod písmeny
a/, d/.
Dosavadní ustanovení pod písmeny b/ a c/
se označují písmeny a/ a b/, dosavadní
ustanovení pod písmenem e/ se označuje písmenem
c/.
5. V § 6 prvé větě se vypouštějí
slova "do výše 20 000 Kčs".
6. V § 7 prvé větě se vypouštějí
slova "do výše 5 000 Kčs".
7. § 8 zní:
Pro přečin proti pracovní kázni bude
potrestán odnětím svobody až na tři
měsíce nebo nápravným opatřením
nebo peněžitým trestem nebo zákazem
činnosti, kdo
a/ odpírá plnit povinnosti vyplývající
z jeho služebního postavení nebo pracovního
zařazení v úmyslu narušit veřejný
pořádek nebo podpořit akce poškozující
zájmy socialistické společnosti, nebo
b/ v témže úmyslu jiného k takovému
neplnění povinností vybízí."
8. § 9 se vypouští.
9. V § 10 se vypouštějí slova "do
výše 5 000 Kčs".
10. V § 11 se vypouštějí slova "do
výše 5 000 Kčs".
11. V § 13 odst. 1 se za písmeno a/ vkládají
nová ustanovení pod písmeny b/ až e/,
která zní:
"b/ trest odnětí svobody lze uložit za
přečin jen za podmínky, že by vzhledem
k povaze spáchaného přečinu a k osobě
pachatele uložení jiného trestu zjevně
nesplnilo účel trestu,
c/ trest zákazu činnosti za přečin
lze uložit na jeden rok až pět let,
d/ peněžitý trest za přečin lze
uložit ve výměře od 1 000 Kčs
do 30 000 Kčs,
e/ trest zákazu pobytu za přečin lze uložit
na jeden rok až pět let,";
dosavadní ustanovení pod písmenem b/ se označuje
písmenem f/ a připojuje se ustanovení pod
písmenem g/, které zní:
"g/ po výkonu trestu uloženého za přečin,
popřípadě po výkonu všech takových
trestů, se na pachatele hledí, jako by nebyl odsouzen."
1. Trest odnětí svobody nebo ochranný dohled
uložený před účinností
tohoto zákona za přečin, který není
přečinem podle tohoto zákona, popřípadě
jeho nevykonaný zbytek, se nevykoná; ustanovení
trestního zákona o souhrnném trestu se v
takovém případě neužije. Byl-li
za takový přečin a sbíhající
se jiný čin uložen úhrnný nebo
souhrnný trest, soud trest poměrně zkrátí.
2. Ustanovení článku II. č. 3 písm.
a/, b/, č. 4 písm. b/, č. 5 a 6 zákona
č. .............., kterým se mění
a doplňuje trestní zákon, se užije přiměřeně
i pro přečiny.
V § odst. 2 zákona č. 4/1973 Sb., o ochranném
dohledu, se vypouštějí slova "nebo úmyslný
přečin".
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
o přečinech, jak vyplývá z pozdějších
předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1990.
Obecná část
Obecné důvody, vedoucí k novelizaci zákona
č.150/1969 Sb., o přečinech, jsou obdobné
jako důvody, které vedou k novelizaci trestního
zákona. Odkazuje se proto na všeobecnou část
důvodové zprávy k trestnímu zákonu.
Také základní principy novelizace tohoto
zákona jsou obdobné.
Navrhovaná úprava trestního zákona
si nevyžádá zvýšení finančních
nákladů ze státního rozpočtu
ani zvýšení nároků na pracovní
síly.
Zvláštní část
K článku I:
K č. 1:
S ohledem na změnu ustanovení § 13, které
stanoví možnost uložit za přečin
peněžitý trest do 30 000 Kčs, je třeba
ze skutkových podstat všech přečinů
vypustit výši sankce u peněžitého
trestu. Přečin spekulace podle § 2 písm.
d) je nutno uvést do souladu s úpravou § 117
tr. zákona.
K č. 2:
Dosavadní vývoj životní úrovně,
cen a mezd vedl k tomu, že tam, kde výše škody
byla znakem přečinu, byly jednotlivé částky
judikaturou přiměřeně zvýšeny
tak, aby odpovídaly současným cenovým
i mzdovým relacím. Aby nedocházelo k neodůvodněnému
zpřísňování trestního
postihu, je třeba tyto částky zvýšit
i v tomto ustanovení, kde jsou uvedeny výslovně,
nikoli jen obecným termínem.
Pokud jde o úpravu výše peněžitého
trestu, viz důvody k odstavci 2.
K č. 3:
Cílem novelizace zákona o přečinech
je vyloučit z trestního postihu před soudy
taková jednání menší závažnosti,
která se dají účinněji postihovat
administrativně, popřípadě kárně.
Dosavadní ustanovení o přečinu pytláctví
bylo v praxi užívané jen výjimečně
vzhledem k tomu, že pokud pachatel zásahem do práva
myslivosti získal majetkový prospěch (zvěřinu,
ryby), byl postihován podle přísnějších
ustanovení zákona o přečinech (§
3 odst. 1), popřípadě trestního zákona
(§ 132). Pokud k takovému následku nedojde,
jeví se administrativní postih jako zcela postačující.
K č. 4:
Návrh novely trestního zákona vychází
z předpokladu, že trestným činem porušování
předpisů o oběhu zboží ve styku
s cizinou podle § 124 bude nadále jednání,
spočívající v zatajení zboží
kolem 80 000 Kčs nebo zkrácením cla ve větším
rozsahu. Této situaci bylo zapotřebí přizpůsobit
i znění zákona o přečinech.
Postih jednání, dosud posuzovaných jako přečin,
pro celní přestupek bude dostatečně
účinný.
Navrhovaná úprava trestného činu opuštění
republiky podle § 109 tr. zák., která předpokládá
administrativní postih opuštění republiky,
logicky vylučuje, aby jednání méně
závažné bylo posuzováno jako přečin.
Pokud jde o úpravu výše peněžitého
trestu, viz důvody k odstavci 2.
K č. 5 a 6:
Viz odůvodnění odstavce 2.
K č. 7:
Nové mechanismy hospodaření s pracovními
silami v zásadě vylučují potřebu
postihu deliktů proti pracovní kázni podle
§ 8 zákona o přečinech. Návrhem
je vytvářen tlak na socialistické organizace,
aby řešily porušení pracovní kázně
především ve své kompetenci, k čemuž
dává dostatek prostoru novela zákoníku
práce.
Pokud jde o důvody úpravy výše peněžitého
trestu, viz důvody k odstavci 2.
K č. 8:
Jednání uvedená v § 9 jsou vesměs
porušením administrativních předpisů
a již nyní jsou postihována z převážné
části jako přestupky. Přečinem
bylo jednání opakované nebo závažnější.
Zvýšení sankcí předpokládané
v zákoně o přestupcích umožňují,
aby i tato jednání byla s dostatečnou účinností
postihována administrativně.
K č. 9 a 10:
Viz odůvodnění odstavce 2.
K č. 11:
Přečiny tvoří samostatnou kategorii
deliktů, která je ve své podstatě
obdobná přestupkům postihovaným administrativně
a jejich vyřizování před samosoudcem
bude přechodem k administrativnímu postihu a bude
časově omezeno do vytvoření administrativního
soudnictví.
Proto bylo do zákona o přečinech nutno zavést
některá omezení, která se týkají
především ukládání trestu
odnětí svobody, jejž bude nadále možno
ukládat jen výjimečně, obdobně
jako je tomu za trestné činy se sazbou trestu odnětí
svobody nepřevyšující jeden rok.
Oproti trestným činům bylo nutno omezit možnost
ukládání trestu zákazu činnosti
a zákazu pobytu na pět let, neboť rozpětí
stanovené v trestním zákoně u těchto
trestů ukládaných za trestné činy
by bylo u přečinů nepřiměřené.
Stejně tak bylo nutno omezit rozpětí trestní
sazby peněžitého trestu ukládaného
za přečiny tak, aby byla srovnatelná se sazbou
ukládanou za trestné činy se sazbou trestu
odnětí svobody nepřevyšující
jeden rok.
Kromě toho zvláštní povaha přečinů
umožňuje, aby se po výkonu trestu uloženého
za přečin, popřípadě po výkonu
všech takových trestů, na pachatele hledělo,
jako by nebyl odsouzen. Tím se předejde negativním
důsledkům, které měly záznamy
v rejstříku trestů na občanské
postavení pachatelů i tomu, že na pachatele
v podstatě drobné delikvence se postupně
hledělo jako na zvlášť nebezpečné
recidivisty.
Předpokládá se, že přečiny
napříště nebudou vykazovány v
přehledech kriminality a nebudou evidovány pro jiné
účely než pro potřeby orgánů
činných v trestním řízení.
Půjde však o evidenci sloužící
pouze k charakteristice osoby pachatele, obdobně, jako
je tomu např. v evidenci dopravních přestupků
v evidenční kartě řidiče.
K článku II.
Potřeba úpravy přechodných a závěrečných
ustanovení v novelizaci zákona o přečinech
je vyvolána obdobnými důvody, jako úprava
těchto ustanovení v novele trestního zákona.
Proto se přechodných ustanovení novely trestního
zákona použije pro přečiny přiměřeně.
K článku III.
V souladu s novým charakterem přečinů
(srov. odůvodnění zejm. čl. I. č.
11) je na místě, aby odsouzení za pouhý
přečin nemohla mít za následek uložení
ochranného dohledu (který je jako ochranné
opatření zpravidla ukládáno těžko
napravitelným osobám).
K článku IV.
Republikace zákona o přečinech je účelná
vzhledem k tomu, že novela se týká všech
jeho ustanovení.
V Praze dne 28. září 1989
Předseda vlády ČSSR