Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 98/1987 Sb., o zvláštním
příspěvku horníkům, se mění
a doplňuje takto:
1. § 1 až 6 znějí:
Hornické organizace poskytují pracujícím
v hornictví ke zmírnění hmotných
a sociálních důsledků spojených
se změnou zaměstnání nebo s uvolněním
k výkonu veřejné funkce jako sociální
dávku zvláštní příspěvek
horníkům (dále jen "zvláštní
příspěvek").
(1) Nárok na zvláštní příspěvek
má pracující, který pro dosažení
nejvyšší přípustné expozice
nebo ohrožení nemocí z povolání
z dosavadního zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech [§
14 odst. 2 písm. a) zákona č. 100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení.
Příloha č. 2 nařízení
vlády ČSSR č.117/1988 Sb., o zařazování
zaměstnání do I. a II. pracovní kategorie
pro účely důchodového zabezpečení.]
a) byl převeden na jinou, méně rizikovou
práci v podzemí hlubinných dolů,
b) byl převeden na jinou práci mimo podzemí
hlubinných dolů, nebo
c) skončil pracovní poměr k organizaci,
v níž vykonával uvedené zaměstnání.
(2) Nárok na zvláštní příspěvek
má též pracující, který
po dosažení nejvyšší přípustné
expozice nebo zjištění ohrožení
nemocí z povolání byt ze zaměstnání
uvedeného v odstavci 1 uvolněn k výkonu veřejné
funkce.
(3) Nárok na zvláštní příspěvek
má též pracující, který
byl zaměstnán celkem nejméně 15 roků
v zaměstnání uvedeném v odstavci 1,
dosáhl za jeho trvání věku aspoň
50 let a přestal je vykonávat.
(4) Nárok na zvláštní příspěvek
má též pracující, který
z důvodu provádění útlumového
programu schváleného příslušnou
vládou
a) přešel ze zaměstnání uvedeného
v odstavci 1, v němž byt zaměstnán celkem
více než tři roky, do zaměstnání
mimo podzemí hlubinných dolů,
b) přešel z jiného zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví vykonávaného
pod zemí v hlubinných dolech [§ 14 odst. 2
písm. b) zákona o sociálním zabezpečení.
Příloha č. 2 nařízení
vlády ČSSR č. 117/1988 Sb., o zařazování
zaměstnání do I. a II. pracovní kategorie
pro účely důchodového zabezpečení],
v němž byl zaměstnán celkem nejméně
pět roků do zaměstnání, z něhož
nevzniká nárok na zvláštní příspěvek,
nebo
c) přešel ze zaměstnání I.
pracovní kategorie při úpravě a konečném
zpracování uranové rudy [§ 14 odst.
2 písm. h) zákona o sociálním zabezpečení.],
v němž byl zaměstnán celkem nejméně
pět roků, do zaměstnání, z
něhož nevzniká nárok na zvláštní
příspěvek.
Zvláštní příspěvek
nenáleží, jestliže
a) se pracujícímu vyplácí, starobní
nebo invalidní důchod, a jde-li o zvláštní
příspěvek podle § 2 odst. 1 až
3 též, jestliže se mu vyplácí ve
vyšší nebo stejné výši částečný
invalidní důchod,
b) pracujícímu vyplácí organizace
mzdové vyrovnání [§ 10 vyhlášky
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č.102/1987 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci.
§ vyhlášky federálního ministerstva
práce a sociálních věcí č.
/1989 Sb., o mzdovém vyrovnání uvolňovaných
pracovníků, jejich rekvalifikaci a hmotném
zabezpečení občanů před nástupem
do zaměstnání.] nebo doplatek do průměrného
výdělku [§ 115 odst.7 zákoníku
práce.
§ 10 odst. 6 vyhlášky č. 102/1987 Sb.];
zvláštní příspěvek však
vedle mzdového vyrovnání nebo doplatku do
průměrného výdělku náleží,
pokud jej pracující pobírá ke dni
vzniku nároku na mzdové vyrovnání
nebo doplatek do průměrného výdělku,
c) pracující není zaměstnán
po dobu delší dvou měsíců; do
této doby se nezapočítává doba,
po kterou se pracujícímu vyplácí nemocenské
nebo po kterou je veden v evidenci národního výboru
jako uchazeč o zaměstnání; za zaměstnání
se přitom považuje pracovní činnost
zakládající účast na důchodovém
zabezpečení,
d) pracující
1. znovu vykonává rizikovou práci v zaměstnání
uvedeném v § 2 odst. 1, jde-li o zvláštní
příspěvek podle 2 odst. 1 nebo 2,
2. je zaměstnán v zaměstnání
uvedeném v § 2 odst. 1, jde-li o zvláštní
příspěvek podle § 2 odst.4 písm.
a),
3. je zaměstnán v zaměstnání,
z něhož vzniká nárok na zvláštní
příspěvek, jde-li o zvláštní
příspěvek podle § 2 odst. 3 nebo 2 odst.4
písm. b) nebo c),
e) pracující dosáhl věku 60 let.
(1) Nejvyšší přípustnou expozici
pro práce na jednotlivých pracovištích
v podzemí hlubinných dolů stanoví
závazný posudek příslušného
orgánu hygienické služby. Zařazování
prací do kategorií rizika a sledování
expozice u jednotlivých pracujících v podzemí
hlubinných dolů provádějí organizace
podle tohoto závazného posudku.
(2) Méně rizikovou prací v podzemí
hlubinných dolů se rozumí práce,
a) která je podle posudku příslušného
orgánu hygienické služby zařazena do
kategorie prací nepřesahujících nízkou
míru rizika, jde-li o převedení pro dosažení
nejvyšší přípustné expozice,
nebo
b) při které pracující není
vystaven riziku, které vedlo k ohrožení nemocí
z povolání, jde-li o převedení pro
ohrožení nemocí z povolání na
základě lékařského posudku
příslušného orgánu státní
zdravotní správy.
(3) Zaměstnáním mimo podzemí hlubinných
dolů se rozumí jiné zaměstnání,
než jsou zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech [§ 14 odst. 2
písm. b) zákona o sociálním zabezpečení.
Příloha č. 2 nařízení
vlády ČSSR č. 117/1988 Sb., o zařazování
zaměstnání do I. a II. pracovní kategorie
pro účely důchodového zabezpečení]
a ostatní zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví vykonávaná pod zemí
v hlubinných dolech [§ 14 odst. 2 písm. b)
zákona o sociálním zabezpečení].
(4) Zaměstnání zařazená
do I. pracovní kategorie se pro účely poskytování
zvláštního příspěvku hodnotí
za podmínek stanovených předpisy o sociálním
zabezpečení [§ 8,
14, 15 odst. 2 až § 5 a 16 zákona o sociálním
zabezpečení.
Nařízení vlády ČSSR č.
117/1988 Sb.]
(1) Výše zvláštního příspěvku
činí, pokud není dále stanoveno jinak,
a) 1900 Kčs měsíčně,
b) 1500 Kčs měsíčně v případech
uvedených v § 2 odst. 1 písm. a).
(2) Pracujícímu uvedenému v § 2 odst.4
písm. a) se poskytuje zvláštní příspěvek
v částce 1900 Kčs měsíčně
po dobu
a) tří měsíců, jestliže
byl zaměstnán celkem méně než
pět roků v zaměstnání uvedeném
v 2 odst. 1,
b) šesti měsíců, jestliže byl
zaměstnán celkem pět roků v zaměstnání
uvedeném v § 2 odst. 1; doba poskytování
zvláštního příspěvku se
prodlužuje o tři měsíce za každý
další rok zaměstnání, z něhož
vzniká nárok na zvláštní příspěvek,
nejvýše však o 30 měsíců.
(3) Pracujícímu uvedenému v 2 odst.4 písm.
a), který byl ke dni přechodu do jiného zaměstnání
rubačem, lamačem, razičem nebo hlubičem,
se poskytuje zvláštní příspěvek
v částce 1900 Kčs měsíčně
po dobu
a) pěti měsíců, jestliže byl
zaměstnán celkem méně než pět
roků v zaměstnání uvedeném
v § 2 odst. 1,
b) 16 měsíců, jestliže byl zaměstnán
celkem pět roků v zaměstnání
uvedeném v § 2 odst. 1; doba poskytování
zvláštního příspěvku se
prodlužuje o tři měsíce za každý
další rok zaměstnání, z něhož
vzniká nárok na zvláštní příspěvek,
nejvýše však o 30 měsíců.
(4) Pracujícímu uvedenému v § 2 odst.4
písm. b) a c) se poskytuje zvláštní
příspěvek v částce 1500 Kčs
měsíčně po dobu tří
měsíců, jestliže byl zaměstnán
celkem pět roků v zaměstnání,
z něhož vzniká nárok na zvláštní
příspěvek; doba poskytování
zvláštního příspěvku se
prodlužuje o tři měsíce za každý
další rok zaměstnání, z něhož
vzniká nárok na zvláštní příspěvek,
nejvýše však o 30 měsíců.
(5) Jestliže náleží zvláštní
příspěvek vedle mzdového vyrovnání
nebo doplatku do průměrného výdělku,
poskytuje se v nezměněné výši.
(6) Jestliže náleží zvláštní
příspěvek vedle částečného
invalidního důchodu, poskytuje se ve výši
a) rozdílu mezi oběma dávkami, jde-li
o zvláštní příspěvek podle
§ 2 odst. 1 až 3,
b) jedné poloviny, jde-li o zvláštní
příspěvek podle 2 odst.4.
(7) Jestliže pracující splňuje podmínky
nároku na zvláštní příspěvek,
popřípadě na jeho výplatu, jen po
část měsíce, nebo jestliže se
výše zvláštního příspěvku
v průběhu měsíce změní;
částky uvedené v předchozích
odstavcích se poměrně upraví; přitom
denní částka zvláštního
příspěvku činí jednu třicetinu
příslušné měsíční
částky a výsledná výše
dávky se zaokrouhlí na celé koruny nahoru.
(8) Vláda Československé socialistické
republiky může nařízením zvýšit
měsíční částky zvláštního
příspěvku v závislosti na změnách,
které nastaly ve vývoji mzdové úrovně
nebo ve výši dávek důchodového
zabezpečení.
(1) Nárok na zvláštní příspěvek
uplatňuje pracující písemnou žádostí
u organizace, v níž naposledy vykonával před
změnou nebo skončením zaměstnání
podle 2 zaměstnání, z něhož vzniká
nárok na tuto sociální dávku.
(2) Organizace je povinna do dvou měsíců
po doručení žádosti doručit do
vlastních rukou žadatele písemné oznámení
o tom, zda mu byl zvláštní příspěvek
přiznán či nikoliv; před posouzením
žádosti je povinna opatřit si všechny
potřebné podklady.
(3) Oznámení organizace o přiznání
zvláštního příspěvku musí
obsahovat údaj, od kdy se zvláštní příspěvek
přiznává, jeho výši, důvody
přiznání a den splatnosti, a jde-li o zvláštní
příspěvek podle § 2 odst.4, též
dobu jeho poskytování; oznámení o
nepřiznání zvláštního
příspěvku musí obsahovat důvody,
proč zvláštní příspěvek
nenáleží. Oznámení musí
vždy obsahovat poučení o možnosti obrátit
se na soud.".
2. V § 7, 9, 12, 13 odst. 2, § 14 a 17 odst. 1 se
vypouští slovo "hornická".
3. § 8 zní:
(1) Zvláštní příspěvek
vyplácí organizace uvedená v § 6 odst.
1 měsíčně pozadu.
(2) Při souběhu nároků na zvláštní
příspěvek podle § 2 odst. 1 až
3 a na zvláštní příspěvek
podle 2 odst.4 se zvláštní příspěvek
podle 2 odst.4 vyplácí ve výši jedné
poloviny částek uvedených v § 5 odst.
2 až 4. Při souběhu nároků na
zvláštní příspěvky podle
§ 2 odst.4 se vyplácí jen zvláštní
příspěvek, na který vznikl nárok
dříve; doba poskytování dalšího
zvláštního příspěvku se
krátí o dobu, po kterou trval souběh nároků.
(3) Zvláštní příspěvek
se nevyplácí po dobu pobytu oprávněného
v cizině. Po návratu z ciziny se zvláštní
příspěvek doplatí, nejdéle
však za dobu jednoho roku ode dne, kdy oprávněný
oznámí návrat z ciziny organizaci.
(4) Zvláštní příspěvek
nepodléhá dani.".
4. V § 11 odst. 3 a 4, § 12 a 15 se vypouští
slovo "hornické".
5. § 13 odst. 1 včetně nadpisu zní:
(1) Poživatel zvláštního příspěvku
je povinen ohlásit organizaci, která mu zvláštní
příspěvek vyplácí, do osmi
dnů změny ve skutečnostech rozhodných
pro trvání nároku na zvláštní
příspěvek, jeho výši a výplatu
(§ 3, 5 a § 8 odst. 2 a 3). Jestliže nesplnil tuto
povinnost anebo vědomě jinak způsobil, že
zvláštní příspěvek byl
vyplacen neprávem nebo v nesprávné výši,
je povinen zvláštní příspěvek
nebo jeho část vrátit ode dne, od něhož
nenáležel vůbec nebo od něhož náležel
v nižší výši; uplatňuje-li
nárok na další zvláštní
příspěvek, je povinen ohlásit organizaci,
u níž tento nárok uplatňuje, i skutečnost,
že pobírá zvláštní příspěvek
od jiné organizace.".
6. V § 14 se za slovo "výši" vkládají
slova "a době poskytování".
7. V § 15 se slova "ministerstev práce"
nahrazují slovy "ministerstev zdravotnictví".
8. V § 16 se vypouští odstavec 2; zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
9. V § 17 odst. 1 se slova "hornické zaměstnání"
nahrazují slovy "zaměstnání uvedené
v § 2 odst. 1".
10: Za § 7 se vkládá nový §
17a, který zní:
Pro účely náhrady škody způsobené
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
se ke zvláštnímu příspěvku
podle § 2 odst.4 nepřihlíží.".
1. Zvláštní příspěvek
podle § 2 odst.4 náleží, jestliže
podmínky pro jeho přiznání byly splněny
po 31. prosinci 1989.
2. Pro nárok na zvláštní příspěvek
se započítávají i doby zaměstnání
před 1. lednem 1990 od počátku jejich prokázaného
výkonu.
3. Jestliže pracujícímu nevznikl nebo zanikl
v době před 1. lednem 1990 nárok na zvláštní
příspěvek jen proto, že mu byl vyplácen
částečný invalidní důchod,
zvláštní příspěvek náleží
nejdříve od 1.ledna 1990, pokud jsou k tomuto dni
splněny i ostatní podmínky nároku,
a to ve výši a za podmínek stanovených
tímto zákonem.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 98/1987 Sb., o zvláštním příspěvku
horníkům, jak vyplývá ze změn
a doplnění provedených tímto zákonem.
Zrušuje se nařízení vlády
Československé socialistické republiky č.
1/1989 Sb., o zvýšení zvláštního
příspěvku horníkům.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
Obecná část:
Přestavba hospodářského mechanismu
v ČSSR je spojena s potřebou provést některé
strukturální změny, které povedou
k omezování neefektivních výrobních
a jiných činností. Podle současného
stavu prací na centrální variantě
dlouhodobého výhledu ČSSR do roku 2005 projednaném
na zasedání vlády ČSSR dne 25. května
1989 a předsednictva ústředního výboru
KS 23. června 1989 je nutné předpokládat
pro období 9. a 10. pětiletky rovněž
postupné snižování těžeb
černého a hnědého uhlí a těžby
rud.
Předsednictvo vlády ČSSR svým usnesením
ze dne 11. května 1989 č. 47 již rozhodlo o
zpracování útlumového programu těžby
a úpravy uranu. V základní variantě
útlumu těžby a úpravy uranu je uvažováno
se snížením stavu pracovníkům
v 9. a 10. pětiletce o 7 926, z toho 2 982 pracovníků
bude řešeno regulací fluktuace a 4 944 pracovníků
bude uvolněno z důvodu realizace útlumového
programu.
Snižování těžeb uhlí,
případně zastavení některých
provozů bude záviset na potřebách
národního hospodářství a obyvatelstva
a na skutečném snižování energetické
náročnosti národního hospodářství
a reálných možnostech zajištění
dovozu zemního plynu. Obdobná situace je i v těžbě
rudných a nerudných surovin. Koncepce zaměstnanosti
v uhelném průmyslu vycházející
ze současného stavu prací na centrální
variantě předpokládá snížení
stavu pracovníků v uhelných revírech
o 7 287 v 9. pětiletce a 5 291 v 10. pětiletce.
Ve státních podnicích Severočeské
hnědouhelné doly, koncern Most a Hnědouhelné
doly a briketárny, koncern Sokolov bude snižování
počtu pracovníků v 9. pětiletce o
1 400 pracovníků (v 10. pětiletce bez poklesu)
realizováno přirozenou fluktuací. Ve státních
podnicích Kamenouhelné doly, koncern Kladno, Ostravsko-karvinské
doly, koncern Ostrava, Slovenské uholné bane, koncern
Prievidza a Jihomoravské lignitové doly Hodonín
se uvažuje se zpracováním útlumových
programů při snížení počtu
pracovníků v 9. pětiletce o 4 880 pracovníků
a v 10. pětiletce o 2 950 pracovníků.
V odvětví těžby rudných a
nerudných surovin pracuje v podzemí hlubinných
dolů celkem 8 500 horníků. Podle současných
předpokladů uvedených v podkladových
materiálech pro přípravu ekonomických
kritérií těžby rud v 9. a 10. pětiletce,
by se útlumové programy mohly dotknout asi 2 500
pracovníků celkem, z toho v podzemí hlubinných
dolů cca 1000 horníků. Mimo to ve státním
podniku Banské stavby Prievidza je na důlně
stavebních pracích v podzemí pro přípravu
těžby uhlí zaměstnáno 450 horníků,
u kterých bude nutné uplatnit útlumový
program odvětví paliv.
Proces uvolňování pracovníků
hlubinných dolů a uranového průmyslu
při realizaci útlumových programů
se bude realizovat na základě obecně platné
úpravy uvolňování pracovníků
v souvislosti s prováděním racionalizačních
a organizačních opatření (46 odst.
1 písm. a) až c) zákoníku práce,
nová vyhláška federálního ministerstva
práce a sociálních věcí o mzdovém
vyrovnání uvolňovaných pracovníků,
jejich rekvalifikaci a hmotném zabezpečení
občanů před nástupem do zaměstnání).
K potřebnému sociálnímu a zdravotnímu
zajištění uvolňovaných pracovníků
přijmou příslušné státní
podniky programy zajišťující především
nové pracovní příležitosti, rekvalifikaci
pracovníků a opatření ve zdravotní
a sociální oblasti. Uvolňování
pracovníků z důvodu útlumového
programu se bude týkat pracovníků všech
profesí zařazených do různých
pracovních kategorií. Respektování
zvláštností hornické práce a
výrazně zhoršených podmínek adaptability
uvolňovaných horníků a některých
pracovníků uranových úpraven oproti
ostatním pracujícím národního
hospodářství si vyžaduje přijetí
zvláštního sociálního opatření
nad rámec obecné úpravy. Navrhované
poskytování zvláštního příspěvku
horníkům se bude vztahovat jen na pracovníky
vykonávající práce v podzemí
hlubinných dolů a pracovníky při úpravě
a konečném zpracování uranové
rudy v podnicích a závodech, které budou
zařazeny do útlumového programu schváleného
příslušnou vládou; nebude se vztahovat
na běžné případy snižování
těžeb, racionalizaci práce apod.
Uvolnění z práce v podzemí hlubinných
dolů přináší ztrátu řady
preferenčních výhod poskytovaných
v národním hospodářství výhradně
horníkům a hrazených z podnikových
zdrojů,. s nemalým dopadem na životní
úroveň a společenské postavení
pracovníka (dodatková dovolená, rekondiční
pobyty, ochranná strava, deputátní požitky,
věrnostní přídavek horníků
aj.), ale i odchod z prostředí, které poskytování
těchto výhod podmiňuje.
Přijetí uvedeného řešení
zohledňuje zejména následující
důsledky, k nimž vede dlouhodobý výkon
zaměstnání v podzemí hlubinných
dolů:
- působení nepříznivých
vlivů pracovního prostředí v podzemí
hlubinných dolů vede i před dosažením
nejvyšší přípustné expozice
k úbytku pracovních sil a zvýšenému
opotřebení organismu, takže pracovník
po uvolnění není schopen srovnatelných
výkonů v ostatních povoláních.
Je prokázáno, že dlouholetá práce
v podzemí hlubinných dolů vede komplexním
vlivem všech negativních faktorů (těžká
fyzická práce, tepelná zátěž,
prach, hluk, vibrace), kterým je horník při
práci v dole vystaven, k výrazně nižší
fyzické zdatnosti oproti ostatní populaci. Např.
zátěžové testy u souboru razičů
a rubačů v OKD ve věku 30 - 45 let s expozicí
v dole nad 10 let prokázaly statisticky významně
nižší hodnoty fyzické zdatnosti proti
kontrolní skupině stejně staré ostravské
průmyslové populace, a to u skupiny s prašným
rtg nálezem v průměru 52 - 70% a u skupiny
"zdravých" horníků 82 - 86% hodnot
fyzické zdatnosti kontrolního souboru. Obdobně,
pokud jde o uranové hornictví v Příbrami
bylo v období od roku 1980 do 30. června 1989 hlášeno
celkem 1 873 případů nemocí z povolání;
z toho bylo hlášeno 870 onemocnění nemocí
z povolání již v prvních 10 letech práce
v riziku. Tato skupina pracovníků se na celkovém
počtu hlášených případů
nemocí z povolání podílí 46,5%,
- specifické podmínky důlních prací
vedou k jednostranné specializaci pracovníka a ztrátě
jeho původní kvalifikace, popř. k malé
možnosti využití získané hornické
kvalifikace v jiných odvětvích národního
hospodářství,
- mzdová preference hornické práce a dosahované
výdělky vedou po uvolnění pracovníka
k prudkému poklesu pracovních příjmů
a tím i k zásadnímu zásahu do životní
úrovně horníka a jeho rodiny,
- uvolněním ztrácí pracovník
i řadu preferencí spojených s výkonem
hornického povolání, z nichž nejvíce
bude pociťována ztráta věrnostního
přídavku horníků a naturálního
paliva. Samy tyto dvě preference představují
ročně ztrátu až 8 000,- Kčs.
Uvolněný pracovník nezíská
ani nárok na zvláštní příspěvek
horníkům podle dnes platné právní
úpravy poskytovaný ze zdravotních důvodů
při dosažení nejvyšší přípustné
expozice nebo zjištění ohrožení
nemocí z povolání, který při
průměrné době poskytování
zvláštního příspěvku 15
let představuje částku 342 000,- Kčs.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem, zejména
mimořádně výraznému negativnímu
ekonomickému dopadu spojenému s uvolňováním
pracovníků z podzemí hlubinných dolů
a z uranového průmyslu při realizaci útlumových
programů se navrhuje přiznat vedle nároků
vyplývajících z výše uvedené
obecné úpravy v těchto případech
na časově omezenou dobu zvláštní
příspěvek horníkům, který
umožní překlenutí prvého období
po ukončení práce v podzemí hlubinných
dolů a uranového průmyslu a adaptaci na nové
pracovní a životní podmínky. Výše
a doba poskytování zvláštního
příspěvku jsou navrhovány diferencovaně
podle délky zaměstnání a vykonávané
práce v podzemí hlubinných dolů a
uranovém průmyslu tak, aby částečně,
úměrně pracovním zásluhám,
kompenzovaly celkový pokles příjmů
uvolněného pracovníka.
K jednotlivým ustanovením:
K bodu 1 (§ 1 až 4):
Zákon č. 98/1987 Sb.,o zvláštním
příspěvku horníkům, se vztahuje
na pracovníky převedené ze zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech
(tzv. I. AA pracovní kategorie) na jinou, méně
rizikovou práci, popř. uvolněné do
jiného zaměstnání ze zdravotních
důvodů (pro dosažení nejvyšší
přípustné expozice, zjištění
ohrožení nemocí z povolání),
jimž se tato zvláštní dávka poskytuje
při splnění stanovených podmínek
do odchodu do důchodu, nejdéle do 60 let.
Nově se bude zvláštní příspěvek
jako samostatný nárok na časově omezenou
dobu (nejdéle na 46 měsíců) poskytovat
pracovníkům vykonávajícím zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví pod zemí
v hlubinných uhelných, uranových a ostatních
rudných a nerudných dolech (§ 14 odst. 2 písm.
a) a b) a § 15 odst.5 zákona č. 100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení - tzv. I.
AA, I. A a I. C pracovní kategorie) nebo zaměstnání
I. pracovní kategorie při úpravě a
konečném zpracování uranové
rudy (§ 14 odst. 2 písm. h) zákona o sociálním
zabezpečení), kteří přejdou
na jinou práci nebo budou z takového zaměstnání
uvolněni z důvodu provádění
útlumového programu schváleného vládou
ČSSR. Pro nárok ze zaměstnání
I. AA pracovní kategorie bude stanovena čekací
doba více než 3 roky takového zaměstnání,
v ostatních případech doba nejméně
5 roků zaměstnání zakládajících
nárok na zvláštní příspěvek.
Pracovníkům vykonávajícím jiná
zaměstnání (zejména zaměstnání
II. a III. pracovní kategorie) v organizacích, v
nichž bude realizován útlumový program,
zvláštní příspěvek poskytován
nebude vzhledem k tomu, že u nich nepůsobí
negativní vlivy uvedené v obecné části.
V souladu s touto změnou se upravuje § 1 zákona
č.98/1987 Sb. a podmínky nároku na zvláštní
příspěvek pro uvolněné (přecházející)
pracovníky v § 2 tohoto zákona.
Pokud jde o negativní podmínky nároku
na zvláštní příspěvek
přiznávaný v souvislosti s prováděním
útlumových programů, přebírá
se s dílčími úpravami dnes platná
právní úprava obsažená v §
3 citovaného zákona. To znamená, že
i v těchto případech nárok na zvláštní
příspěvek zanikne, bez ohledu na to, po jak
dlouhou dobu byl poskytován, např. při odchodu
do starobního důchodu, invalidního důchodu
nebo při dosažení věku 60 tet. Umožňuje
se však nově poskytovat zvláštní
příspěvek vedle částečného
invalidního důchodu, který je nižší,
a to ve výši rozdílu mezi oběma dávkami,
a půjde-li o zvláštní příspěvek
poskytovaný z důvodu útlumu, ve výši
jedné poloviny. V těchto případech
dříve neměl poživatel částečného
invalidního důchodu, který jinak splňoval
podmínky nároku na zvláštní příspěvek,
možnost vzdát se důchodu, a byl tak v případech,
kdy příspěvek by byl vyšší,
poškozen ve svých nárocích. Pokud v
uvedených případech za účinnosti
zákona č. 98/187 Sb. nárok na zvláštní
příspěvek nevznikl (zanikl), vznikne, popř.
obnoví se znovu, od 1.ledna 1990.
I u nově navrhovaného zvláštního
příspěvku poskytovaného z důvodu
útlumu vznikne nárok na tuto dávku teprve
po uplynutí doby, po kterou uvolněný (přecházející)
pracovník pobíral mzdové vyrovnání
- v těchto případech poskytované podle
nové vyhlášky federálního ministerstva
práce a sociálních věcí o mzdovém
vyrovnání uvolňovaných pracovníků,
jejich rekvalifikaci a hmotném zabezpečení
občanů před nástupem do zaměstnání.
V souvislosti s uvolněním pracovníka může
nastat situace, že by pracovník přechodně
nenašel pracovní uplatnění. V takovém
případě by byla dnes platná podmínka
nároku na zvláštní příspěvek,
že pracovník není zaměstnán nejvýše
dva měsíce, neodůvodněně tvrdá.
Proto se tato podmínka upravuje tak, že do doby dvou
měsíců se nezapočítává
vedle doby, po kterou pracovník pobírá nemocenské,
také doba, po kterou je veden v evidenci národního
výboru jako uchazeč o zaměstnání.
Nově je upraven okruh zaměstnání,
jejichž výkon brání nároku na
zvláštní příspěvek, a
to podle důvodů, které vedly k přiznání
této dávky. Pracující, kteří
byli uvolněni (převedeni) ze zaměstnání
I. AA pracovní kategorie, budou mít možnost
pracovat i v jiných zaměstnáních zakládajících
nárok na zvláštní příspěvek,
než v I. AA pracovní kategorii, zatímco ostatní
pracující budou muset vykonávat jiná
zaměstnání. Pokud by přesto pracující
začal vykonávat některé ze zaměstnání
uvedených v 3 písm. d) zákona, nárok
na zvláštní příspěvek
zanikne, popř. nevznikne.
Tam, kde zákon používá pojem zaměstnání,
z něhož vzniká nárok na zvláštní
příspěvek, má tím na mysli
zaměstnání uvedená v § 2 odst.
1 a odst.4 písm. a) až c), tj. zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech
(I. AA pracovní kategorie), ostatní zaměstnání
I. pracovní kategorie vykonávaná v podzemí
(I. A a I. C pracovní kategorie) a zaměstnání
I. pracovní kategorie při nápravě
a konečném zpracování uranové
rudy.
V ustanoveních zákona o zvláštním
příspěvku týkajících
se podmínek nároku na tuto zvláštní
dávku se provádějí některé
další dílčí úpravy a zpřesnění,
vyplývající zejména z přijetí
nových předpisů o sociálním
zabezpečení s účinností od
1. října 1988.
K bodu 1 (§ 5):
Výše zvláštního příspěvku
stanovená zákonem č. 98/1987 Sb. v měsíčních
částkách 1000 Kčs a 1500 Kčs
byla zvýšena s účinností od 1.
ledna 1989 v souvislosti s přijetím nového
zákona č.100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení. Zvýšení bylo provedeno
nařízením vlády ČSSR č.
1/1989 Sb., o zvýšení zvláštního
příspěvku horníkům.
Navrhovaná nová úprava poskytování
zvláštního příspěvku pracovníkům
převedeným na jinou práci (uvolňovaným)
z důvodu realizace útlumových programů
schválených příslušnou vládou
vychází z uvedených měsíčních
částek s tím, že tyto částky
budou vypláceny po časově omezenou dobu v
závislosti na vykonávané profesi a celkové
odpracované době v zaměstnání
zakládajícím nárok na zvláštní
příspěvek, nejdéle 46 měsíců.
Zvláštní příspěvek
horníkům bude vyplácen ve výši
1900 Kčs měsíčně pracovníkům
převedeným na jinou práci nebo uvolněným
ze zaměstnání I. pracovní kategorie
v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí hlubinných dolů, a to až do
dosažení celkové částky 87 400
Kčs u profesí rubač, lamač, razič
a hlubič, popřípadě do dosažení
částky 68 400 Kčs u ostatních profesí.
Rubačem, lamačem, razičem a hlubičem
se pro účely zákona rozumí pracovník
v profesi "horník", vykonávající
práce při vlastním hlubinném dobývání
nerostů, lamačské práce na předku,
ražení překopů, chodeb a prorážek
nebo hloubení a dovrchní ražení svislých
důlních děl. Například rubač
po 5 letech výkonu hornického zaměstnání
obdrží zvláštní příspěvek
horníkům celkem ve výši 30 400 Kčs,
po 10 letech ve výši 58 000 Kčs a po 15 a více
letech 87 400 Kčs, narážeč oproti tomu
po 5 letech obdrží zvláštní příspěvek
horníkům ve výši celkem 11 400 Kčs,
po 10 letech 39 900 Kčs a po 15 a více letech 68
400 Kčs. Zvláštní příspěvek
horníkům ve výši 1500 Kčs měsíčně
bude vyplácen ostatním pracovníkům
uvedeným v 2 odst. 4 zákona, a to až do dosažení
celkové částky až 49 500 Kčs.
Návrh na poskytování uvedených
měsíčních částek zvláštního
příspěvku na časově omezenou
dobu vychází především z prokázaného
úbytku pracovního potenciálu převáděného
(uvolňovaného) pracovníka úměrného
délce odpracované doby v podzemí hlubinných
dolů nebo při úpravě a konečném
zpracování uranových surovin, a tím
obtížnější adaptability takového
pracovníka na nové povolání oproti
pracovníkům v jiných odvětvích
národního hospodářství.
V úvahu byl brán i mimořádně
nepříznivý finanční dopad uvolnění
pracovníka z hornického zaměstnání
v podzemí hlubinných dolů a vliv tohoto dopadu
na sociální situaci pracovníka a jeho rodiny
(konkrétní údaje jsou převzaty z uranového
průmyslu). Např. rozdíl průměrného
výdělku dosahovaného na pracovištích
v podzemí hlubinných dolů a na povrchových
pracovištích představuje částku
cca 36 000,- Kčs ročně. U nejnáročnějších
povolání rubače, lamače a raziče
nebo hlubiče se tato částka zvyšuje
o dalších cca 24 000,- Kčs ročně.
Jednorázová náhrada věrnostního
přídavku horníků v částce
až šestinásobku, která by náležela
při uvolnění ze zdravotních důvodů,
by představovala částku od 17 400,- do 37
200,- Kčs v závislosti na počtu odpracovaných
let v podzemí hlubinných dolů. Předčasným
převedením na jinou práci (uvolněním)
pracovníka ze zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech nedojde k dosažení
nejvyšší přípustné expozice
a pracovník proto nezíská nárok na
zvláštní příspěvek horníkům
podle dnes platné právní úpravy, který
by pobíral přibližně po dobu 15 let,
což by představovalo částku 342 000,-
Kčs.
Při souběhu nároků na zvláštní
příspěvky (např. pracovníkovi,
který byl převeden pro ohrožení nemocí
z povolání na méně rizikovou práci;
v podzemí, a pobírá proto zvláštní
příspěvek ve výši 1900,- Kčs,
vznikne nárok na další zvláštní
příspěvek po uvolnění z hornické
organizace v souvislosti s prováděním útlumového
programu) bude zvláštní příspěvek
poskytovaný ze zdravotních důvodů
(§ 2 odst. 1, 2 a 4 navrhované úpravy) poskytován
nadále v nezměněné výši
a příspěvek poskytovaný z důvodu
útlumu ve výši jedné poloviny. Pracující
tak nebude při poskytování více zvláštních
příspěvků výši sociálních
příjmů neodůvodněně
zvýhodněn proti poživateli starobního
důchodu, a právní úprava vycházející
ze skutečnosti, že zvláštní příspěvek
vyplácí řada různých organizací,
nebude administrativně náročná.
Zůstává zachováno zmocnění
pro vládu ČSSR ke zvyšování měsíčních
částek zvláštního příspěvku
v závislosti na změnách, které nastaly
ve vývoji mzdové úrovně nebo ve výši
dávek důchodového zabezpečení.
K ostatním ustanovením
Ustanovení § 6 až 19 zákona č.
98/1987 Sb., o zvláštním příspěvku
horníkům, týkající se uplatnění
nároku na tuto zvláštní dávku,
jeho výplaty, promlčení, změn v jeho
poskytování, pravomoci soudů k rozhodování
sporů o zvláštní příspěvek
apod., zůstávají bez věcných
změn. V návaznosti na zavedení nového
právního titulu ke vzniku nároku na zvláštní
příspěvek v § 2 odst. 4 zákona
(při přechodu na jinou práci nebo uvolňování
z důvodu realizace útlumového programu) se
provádějí v těchto ustanoveních
potřebné legislativní úpravy a zpřesnění
stávajícího znění (např.
nahrazení pojmu "hornická organizace"
vázaného k dosavadnímu užšímu
osobnímu a věcnému rozsahu působnosti
zákona pojmem "organizace").
Vzhledem k tomu, že při souběhu nároků
na zvláštní příspěvky
bude náležet příspěvek poskytovaný
z důvodu realizace útlumového programu jen
ve výši poloviny částek uvedených
v § 5 (tj. místo 1900 Kčs měsíčně
jen 950 Kčs a místo 1500 Kčs jen 750 Kčs
měsíčně), upravuje se v § 13
zákona potřebná ohlašovací povinnost
žadatele o "útlumový zvláštní
příspěvek" vůči organizaci,
u níž o tuto dávku žádá,
o skutečnosti, že již je poživatelem zvláštního
příspěvku horníků.
S ohledem na krátkodobost poskytování
zvláštního příspěvku podle
§ 2 odst.4 a zejména proto, že tento příspěvek
podléhá režimu ustanovení § 3 odst.
2 písm. d) vyhlášky č.235/1988 Sb.,
o zjišťování a používání
průměrného výdělku, podle kterého
se tato dávka nezahrnuje do hrubého výdělku,
navrhuje se stanovit, že pro účely náhrady
škody způsobené pracovním úrazem
a nemocí z povolání se k nově zaváděnému
zvláštnímu příspěvku podle
§ 2 odst. 4 nepřihlíží. Pokud jde
o zvláštní příspěvky podle
§ 2 odst. 1 až 3, platí i nadále úprava
této problematiky obsažená v § 13 vyhlášky
č. 102/1987 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci.
Vzhledem k tomu, že navrhovanými věcnými
změnami v podmínkách nároku na zvláštní
příspěvek se podstatně mění
hmotně právní část zákona
č. 98/1987 Sb., zmocňuje se předsednictvo
Federálního shromáždění
k vyhlášení úplného znění
tohoto zákona ve Sbírce zákonů. V
souvislosti s přijetím navrhované úpravy
se zrušuje nařízení vlády ČSSR
č. 1/1989 Sb., o zvýšení zvláštního
příspěvku horníkům; měsíční
částky zvláštního příspěvku
upravené tímto nařízením byly
převzaty do navrhované novely zákona č.
98/1987 Sb. Účinnost novely se navrhuje v souladu
s předpokládaným uplatněním
útlumových programů v uranovém průmyslu
od 1. ledna 1990.
Finanční dopad
Uvolňování pracovníků v
důsledku realizace útlumových programů
přinese podstatnou úsporu vynakládaných
mzdových prostředků, vyvolá však
náklady (celkově výrazně nižší)
na jejich hmotné a sociální zabezpečení.
Výše nákladů na zvláštní
příspěvek horníkům poskytovaný
podle navrhované úpravy vyplývá z
následujícího přehledu. Provedené
vyčíslení těchto nákladů
je s výjimkou uranového průmyslu hrubým
odhadem vzhledem k tomu, že v uhelném a rudném
hornictví nejsou v současné době ujasněny
útlumové programy natolik, aby dovolovaly přesný
propočet celkových nákladů a jejich
úhrady z prostředků hornických organizací
a zhodnocení jejich důchodové situace a z
toho vyplývající potřebu případné
účasti státního rozpočtu na
jejich krytí. Jejich přesné promítnutí
do důchodové situace hornických organizací
a do státního rozpočtu bude vyjádřeno
při schvalování konkrétních
útlumových programů vládou ČSSR.
uranový průmysl | 2220 | 107,8 | 950 | 45,9 | 3170 | 153,7 |
uhelné hornictví | 3644 | 164,0 | 2645 | 119,0 | 6289 | 283,0 |
rudné a nerudné hornictví | 1000 | 65,0 | 450 | 29,3 | 1450 | 94,3 |
Celkem | 6864 | 336,8 | 4045 | 194,2 | 10909 | 531,0 |
Realizace navrhované úpravy si nevyžádá
nové nároky na plán práce, administrativní
náročnost spojená s přiznáváním
zvláštního příspěvku v
souvislosti s realizací útlumových programů
se zvýší výrazněji jen v některých
organizacích uranového průmyslu, které
dosud zvláštní příspěvky
podle zákona č. 98/1987 Sb. nepřiznávaly;
v této souvislosti může též dojít
k nárůstu počtu případů
řešených soudy na základě §
14 zákona.