FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1989

V. volební období

192

Zásady

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb.,

o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)

ČÁST PRVNÍ

ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ

Oddíl 1.

Cíle a úkoly územního plánování

Zásada č. 1

Úprava § 1

Územní plánování je součástí systému řízení rozvoje společnosti. Je soustavnou činností, která v souladu se základními cíli plánovitého řízení hospodářského a sociálního rozvoje a podmínkami osídlení komplexně řeší funkční využití a prostorové uspořádání území, stanoví zásady jeho urbanizace a věcně a časově koordinuje výstavbu a jiné činnosti ovlivňující rozvoj území.

Územní plánování se zřetelem na souhrnnou péči o životní prostředí, zejména ochranu jeho hlavních složek - půdy; vody a ovzduší - a ochranu přírodních zdrojů, vytváří předpoklad k zabezpečení trvalého souladu všech přírodních, civilizačních a kulturních hodnot v území a vypracovává podklady pro návrhy koncepcí. oblastí včetně základních směrů komplexního hospodářského a sociálního rozvoje územních celků a obcí.

Územní plánování soustavně dbá na efektivnost a hospodárnost návrhů na řešení uspořádání území při současném uplatňování vysoké úrovně urbanismu a architektury.

Odůvodnění:

V cílech územního plánování se upravuje návaznost na nové pojetí národohospodářského plánováni v komplexní přestavbě hospodářského mechanismu. Nově se zakotví, že územní plánování výsledky své činnosti ovlivňuje a prakticky limituje zpracování plánů hospodářského a sociálního rozvoje územních celků a obcí.

Dále se nově zdůrazňuje odpovědnost za komplexnost péče o životní prostředí, provázanost činnosti územního plánování s rozvojem osídlení a urbanizace a vytváření podmínek pro rozvoj urbanismu a architektury. Praxe ukázala, že je nutné v zákoně zakotvit i povinnost dbát zásad maximální hospodárnosti a efektivnosti návrhů na řešení uspořádání území.

Zásada č. 2

Úprava § 2

1. Územní plánování

- vymezuje funkce území, řeší jejich optimální plošné a prostorové uspořádání a stanoví zásady výhledu rozvoje území,

- vytváří předpoklady pro urbanisticko-architektonický rozvoj území a stanoví zásady tohoto rozvoje,

- určuje základní směry, podmínky a nástroje urbanizace,

- navrhuje zásady efektivní a koordinované péče o všechny složky životního prostředí.

2. územní plánování vychází zejména z poznatků přírodních, technických a společenských véd, ze záměrů stanovených souhrnnou prognózou, dlouhodobými výhledy hospodářského a sociálního rozvoje a střednědobými (pětiletými) státními plány a z podkladů zpracovaných pro uvedené národohospodářské dokumenty v oblasti urbanizace a tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů, z průzkumů a rozborů řešeného území, jakož i dalších podkladů, které byly pro řešené území zpracovány.

Odůvodnění:

Navrhovaná úprava zpřesňuje vztah úkolů územního plánování na úseku urbanismu a architektury a zdůrazňuje odpovědnost za návrh zásad efektivní a koordinované péče o všechny složky životního prostředí. Zároveň se v úkolech územního plánování prohlubuje odpovědnost za stanovení tzv. regulačních prvků v územně plánovací dokumentaci.

V odstavci 2 se v souladu se směrnicí k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu, schválenou usnesením vlády ČSSR č. 29/1988, upraví vztah k národohospodářským cílům a úkolům. Nově se zdůrazní povinnost, aby územní plánování vycházelo též z podkladů, které již byly zpracovány pro národohospodářské úvahy na úseku péče o životní prostředí (např. směrný vodohospodářský plán) nebo na úseku urbanismu.

Oddíl 2

Územně plánovací podklady

Zásada č. 3

Úprava § 3

Mezi územně plánovací podklady se vloží jako další druh koncepce urbanizace.

Zásada č. 4

Doplnění nového ustanovení za § 3

Koncepce urbanizace je modelem výhledového uspořádání osídlení území Československé socialistické republiky a území České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky a funkcí v území. Je základním podkladem pro tvorbu územně plánovací dokumentace velkých územních celků, sídelních útvarů, celostátních dlouhodobých koncepcí rozmístění výrobních sil, struktury osídlení a koncepce tvorby a ochrany životního prostředí.

Koncepci urbanizace pořizuje Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, jde-li o celostátní koncepci a ministerstvo výstavby a stavebnictví České socialistické republiky nebo ministerstvo výstavby a stavebnictví Slovenské socialistické republiky (dále jen "ministerstva výstavby a stavebnictví republik") ve spolupráci s národními výbory, jde-li o území České socialistické republiky nebo Slovenské socialistické republiky.

Odůvodnění zásady č. 3 a 4:

Po nabytí účinnosti stavebního zákona se začala v praxi územního plánování zpracovávat koncepce urbanizace, aniž je ve stavebním zákoně zařazena. Přitom koncepce urbanizace slouží zejména:

- jako podklad pro usměrňování urbanistických řešení v územně plánovací dokumentaci,

- k usměrnění rozvojových studií, prognóz, dlouhodobých výhledů odvětví apod. z hledisek územně technických, jakož i ke koordinaci dalších koncepčních materiálů, které se svými návrhy dotýkají podmínek v území,

- ke koordinaci systému osídlení se sousedními státy a jejím prostřednictvím se uplatňuje jednotná státní technická politika.

Koncepce urbanizace se bude rozvíjet zejména s vazbou na práce spojené se souhrnnými prognózami a dlouhodobými výhledy. V tomto duchu se bude prohlubovat součinnost územního, oblastního a odvětvového plánování z hlediska podmínek času a prostoru.

Zásada č. 5

Úprava § 4

Urbanistická studie řeší komplexně problémy v území, pro které není dosud zpracována a schválena územně plánovací dokumentace nebo řeší specifické dílčí problémy, je-li nutné prohloubit nebo ověřit řešení obsažené v územně plánovací dokumentaci.

Zpracovává se jako podklad pro územní rozhodování v území s komplikovanými územně technickými, urbanistickými nebo architektonickými podmínkami.

Urbanistickou studii pořizuje stavební úřad nebo orgán územního plánování; který ji potřebuje pro řízení investiční výstavby nebo jiné činnosti v území.

Odůvodnění:

Navrhované zaměření urbanistické studie odpovídá existujícím potřebám praxe. Zdůrazňuje se, že má-li urbanistická studie nahrazovat územně plánovací dokumentaci, musí řešit vztahy v území komplexně. Současně se stanoví, který orgán urbanistickou studii pořizuje.

Zásada č. 6

Úprava § 5

Územní generel pořizuje stavební úřad nebo orgán územního plánování, který jej potřebuje pro řízení investiční výstavby nebo jiné činnosti v území.

Odůvodnění:

Stávající znění stavebního zákona neobsahuje úpravu, který orgán územní generel pořizuje. Proto se v tomto směru zákon doplňuje.

Zásada č. 7

Úprava § 7

Pokud některý druh územně plánovacích podkladů se souhlasem orgánu územního plánování pořídí jiný orgán nebo organizace, může být územně plánovací podklad využit při řízení v území jen na základě schválení orgánu územního plánování, v jehož území se má využít.

Odůvodnění:

V tomto ustanovení se připouští, aby územně plánovací podklady, je-li to účelné, pořídil i jiný orgán nebo organizace, než orgán územního plánování. Může tomu být např. u dokumentů souhrnných pozemkových úprav pořizovaných zejména s cílem ochrany a lepšího využití zemědělského půdního fondu. Jejich využití jako územně plánovacího podkladu, musí schválit národní výbor, který je orgánem územního plánování a v jehož území má být podklad použit. Před schválením musí orgán územního plánování zkoumat, zda předložený podklad řeší území komplexně a v souladu s cíli a úkoly územního plánování.

Oddíl 3

Územně plánovací dokumentace

Zásada č. 8

Úprava § 9

Územní prognóza připravuje nebo prověřuje možnosti dlouhodobého urbanistického rozvoje území, popřípadě jeho jednotlivých urbanistických funkcí. Vychází přitom zejména z rozboru územně technických a územně ekonomických podmínek, demografických a sociologických úvah, jakož i ze záměrů technického a hospodářského a sociálního rozvoje území, koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů a zpracovává se v souladu se souhrnnou prognózou a základními cíli dlouhodobých výhledů hospodářského a sociálního rozvoje.

Odůvodnění:

V zaměření územní prognózy se prohlubuje její vztah ke koncepci tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů; upravuje se i vztah ke změnám v pojetí národohospodářského plánování.

Zásada č. 9

Úprava § 11

Územní projekt stanoví způsob využití ploch vymezených pro místně a časově soustředěnou výstavbu a způsob jejich zástavby a určuje urbanistické a architektonické zásady hmotového (prostorového) a výškového uspořádání výstavby a stanoví podmínky věcné a časové koordinace výstavby. Územní projekt vychází zejména z cílů a úkolů dlouhodobých výhledů hospodářského a sociálního rozvoje a střednědobých (pětiletých) státních plánů; jde-li o přestavbu (modernizaci), územní projekt navrhuje postup přestavby (modernizace) a zahrnuje též návrh politickoorganizačních a sociálních opatření.

Odůvodnění:

V územním projektu se klade důraz na prohloubení regulačních prvků (prostorové a výškové uspořádání) a na urbanistické a architektonické podmínky.

Uzpůsobují se též vztahy, které je třeba respektovat vzhledem k novému pojetí národohospodářského plánování.

Předpokládá se, že projekt přestavbových území bude zahrnovat nejen návrh postupu výstavby, ale i návrh na opatření spojená s přestěhováním obyvatelstva, s dislokačními opatřeními apod., včetně návrhu na politickoorganizační zajištění akce.

Oddíl 4

Pořizování územně plánovací dokumentace

Zásada č. 10

Úprava § 17 odst. 3

Ministerstva výstavby a stavebnictví republik usměrňují navrhované řešení v územně plánovací dokumentaci, vyžaduje-li to soulad se závazky vyplývajícími z uzavřených nebo připravených mezinárodních a mezistátních dohod nebo v zájmu vyřešení nezbytných návazností na širší územně plánovací vztahy než návrh územně plánovací dokumentace řeší. Podle potřeby uloží příslušnému orgánu zpracování územně plánovací dokumentace nebo její úpravu, popř. zastavení prací na územně plánovací dokumentaci. To se netýká případů, kdy si pořízení územně plánovací dokumentace vyhradí Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj.

Odůvodnění:

Z § 17 odst. 3 stavebního zákona vyplývá, že bývalá ministerstva výstavby a techniky republik usměrňují řešení věcných problémů v územně plánovací dokumentaci a dohlížejí, zda je účelně územně plánovací dokumentace pořizována v odůvodněných případech a v souladu s cíli a úkoly stanovenými národohospodářskými plány a v odpovídajícím rozsahu.

Ustanovení o usměrňování věcných problémů v územně plánovací dokumentaci vyvolalo v minulosti interpretační potíže, nebo při komplexní odpovědnosti národních výborů za územní rozvoj, zejména měst a obcí, není míra věcných zásahů do navrhovaného řešení odvislá jen od volné úvahy nadále přijatelná. Při dalším rozšíření zejména samosprávných funkcí národních výborů je proto nutné v tomto směru pravomoce ústředního orgánu územního plánování republiky jednak taxativně zpřesnit, jednak procesně upravit.

Zásada č. 11

Úprava § 18 odst. 2

Územně plánovací dokumentaci sídelních útvarů a zón pořizují okresní národní výbory, Národní výbor hlavního města Prahy, Národní výbor hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy, národní výbory měst Brna, Ostravy, Plzně, Ústí nad Labem a Košic a městské národní výbory první kategorie. Se souhlasem okresního národního výboru mohou územně plánovací dokumentaci sídelních útvarů a zón pořizovat i městské národní výbory druhé a třetí kategorie, pokud jsou pro tuto činnost odborně vybaveny.

Odůvodnění:

Toto ustanovení se zpřesňuje a doplňuje v souladu s působností městských národních výborů, jak byla stanovena na úseku územního plánování zákony ČNR č. 137/1982 Sb. a SNR č. 139/1982 Sb. a se zřízením Národního výboru města Košice (§ 11 zákona SNR č. 139/1982 Sb.) a Národního výboru města Ústí nad Labem (zákonné opatření předsednictva ČNR č. 1/1986 Sb.). Umožňuje se, aby se souhlasem okresního národního výboru mohly pořizovat územně plánovací dokumentaci sídelních útvarů a zón další městské národní výbory s podmínkou, že tato činnost bude odborně zajištěna.

Zásada č. 12

Úprava § 21 odst. 2

Řešení územního plánu a územního projektu musí být dohodnuto s dotčenými orgány státní správy, které zabezpečují zájmy obrany a bezpečnosti státu t§ 125), ochranu složek životního prostředí a jiné zvláštní zájmy (§ 126); s jinými orgány státní správy a s organizacemi, které se v rozhodující míře podílejí na hospodářském a sociálním rozvoji území, se řešení projedná.

Odůvodnění:

Existující úprava projednávání návrhů územně plánovací dokumentace výslovně stanoví, že návrh územního plánu a návrh územního projektu musí být dohodnut se všemi dotčenými orgány státní správy.

V souladu se směrnicí o komplexní přestavbě hospodářského mechanismu je zřejmé, že při projednávání napříště musí být rozlišena priorita zájmů na ochraně a tvorbě životního prostředí a jiných zvláštních zájmů od hospodářské aktivity, která se musí přizpůsobit racionálnímu využívání přírodních zdrojů, potřebám ochrany a tvorby životního prostředí a cílevědomému formování sídelní struktury.

Vysoký počet dotčených orgánů státní správy, s nimiž musí být docílena dohoda bez diferenciace úloh v řízení územního rozvoje, vede v praxi k průtahům v projednávání a oslabování autority národních výborů zodpovídajících za harmonický územní rozvoj.

Navrhovaný postup projednávání zvýrazňuje prioritu ekologických zájmů v území a jiných důležitých zájmů a vytváří i vztah k prostorovým faktorům, které posuzují jak je sladěn celkový oblastní rozvoj s potřebami jednotlivých odvětví a oborů; přihlíží se též k zájmům organizací, které v rozhodující míře ovlivňují život v území a s nimiž se napříště návrhy územně plánovací dokumentace budou projednávat přímo.

Zásada č. 13

Úprava § 23 odst. 1 a 2

Národní výbory a ostatní orgány státní správy a organizace jsou povinny sdělit svá stanoviska k návrhu územně plánovací dokumentace do 60 dnů ode dne, kdy byly vyrozuměny; jestliže tyto orgány z vážných důvodů nemohou sdělit své stanovisko, musí oznámit, která část územně plánovací dokumentace bude dotčena. Zároveň oznámí lhůtu, do které stanovisko předají. Tato lhůta nesmí přesáhnout 30 dnů.

Jestliže národní výbory, ostatní orgány státní správy a organizace nesdělí stanovisko v předepsané nebo prodloužené lhůtě, orgán územního plánování nemusí k později předanému stanovisku přihlédnout.

Právo orgánů státní správy vydat samostatné stanovisko není dotčeno, jestliže to zvláštní předpisy na ochranu jimi sledovaných zájmů, stanoví.

Odůvodnění:

Lhůta ke sdělení stanovisek k územně plánovací dokumentaci se prodlužuje vzhledem k obtížnosti problematiky ze 30 dnů na 60 dnů, přičemž se stanoví možnost ve velmi složitých případech prodloužit tuto lhůtu o dalších 30 dnů. Tato lhůta je však limitní a po jejím uplynutí si orgán územního plánování může učinit o věci úsudek sám a k později předanému stanovisku nemusí přihlédnout.

Oddíl 5

Schvalování územně plánovací dokumentace

Zásada č. 14

Úprava § 26 odst. 2

Územní plány a územní projekty sídelních útvarů a zón schvalují okresní národní výbory, Národní výbor hlavního města Prahy, Národní výbor hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy, národní výbory měst Brna, Ostravy, Plzně, Ústí nad Labem a Košic a městské národní výbory první kategorie. Městské národní výbory druhé a třetí kategorie schvaluji územní plány a územní projekty sídelních útvarů a zón, pokud byly jejich pořizovateli.

Odůvodnění:

Ustanovení § 26 odst. 2 stavebního zákona se zpřesňuje a doplňuje v souladu s úpravou § 18 odst. 2 (zásada č. 11).

Oddíl 6

Závaznost územně plánovací dokumentace

Zásada č. 15

Úprava § 29

Územně plánovací dokumentace obsahuje závazné a směrné části řešení. Závazné jsou zásady funkčního využití, urbanistického a architektonického uspořádání území a zásady tvorby a ochrany životního prostředí; ostatní části jsou směrné.

Závazné a směrné části územně plánovací dokumentace vymezí schvalující orgán. Závazná část územních plánů, včetně územních plánů schválených vládou České socialistické republiky nebo vládou Slovenské socialistické republiky nebo vládou Československé socialistické republiky se veřejně vyhlásí v územních obvodech dotčených národních výborů. Zároveň se stanoví, kde mohou organizace a občané nahlížet do územně plánovací dokumentace. Podrobnosti vyhlašování upraví prováděcí předpis.

Schválená územně plánovací dokumentace je ve stanoveném rozsahu závazným nebo směrným podkladem pro vypracování následných kategorií a stupňů územně plánovací dokumentace, pokud je její zpracování třeba, pro územní rozhodování, pro projektovou přípravu investičních akcí a staveb a rozhodování o změně užívání staveb a je podkladem pro plánování hospodářského a sociálního rozvoje územních celků a sídelních útvarů.

Odůvodnění:

V souvislosti se směrnicemi pro komplexní přestavbu hospodářského mechanismu se doplňuje závazná část územně plánovací dokumentace o zásady tvorby a ochrany životního prostředí. Podrobnosti budou stanoveny v prováděcím předpise.

Současně se stanoví povinnost napříště každý územní plán vyhlásit v jeho závazné části v místě a upřesňuje se postup při vyhlašování závazných částí územních plánů schválených vládami. Prohlubují se tím předpoklady pro vyšší disciplinu v investiční a jiné činnosti v území a předpoklady pro prohloubení pravomoci národních výborů. Současně se prohloubí i informovanost veřejnosti, neboť při vyhlášení musí být stanoveno, kde lze do územně plánovací dokumentace nahlížet.

Reaguje se na skutečnost, že rozhodnutí o změně využívání stavby pro nový účel (např. dislokační opatření), se kterým záměry územního plánování neuvažovaly, může vyvolat skryté nároky na vybavenost území, dopravu a celkovou povahu místa. Proto se předepisuje, aby bylo v souladu se schválenou územně plánovací dokumentací.

Dále se stanoví, že schválená územně plánovací dokumentace je podkladem pro národohospodářské plánování.

Zásada č. 16

Doplnění nového ustanovení za § 31

Stavební úřady ve spolupráci s orgány územního plánování poskytují stavebníkům a organizacím připravujícím investiční akce a stavby územně plánovací informace potřebné pro racionální přípravu staveb a jejich povolování nebo pro změny ve využití území v případech, kdy nebyla schválena územně plánovací dokumentace nebo nejsou zřejmé z její podrobnosti potřebné údaje a tyto údaje nejsou zřejmé ani z jiných rozhodnutí nebo opatření o území.

Odůvodnění:

V praxi stavebníků jsou opakovaně postrádány včasné informace o podmínkách v území nezbytné pro účely pohotové a kvalitní předprojektové přípravy staveb. Podle zkušeností Útvaru hlavního architekta hlavního města Prahy, který tyto informace poskytuje, jedná se o způsob práce, jenž vnáší do přípravy investiční výstavby racionalizační efekt a může být jedním z předpokladů pro zjednodušení dalších správních řízení.

Bude-li k lokalizaci stavby vydáno stanovisko orgánu oblastního plánování podle předpisů k postupu při projednávání staveb z hlediska oblastního plánování a bude-li zahrnovat vyjádření i z hlediska územního plánování, nebude se územně plánovací informace vydávat. Rovněž se nebude vydávat, jestliže byl například proveden výběr staveniště, při němž byly poskytnuty stavebními úřady nebo orgány územního plánování potřebné informace.

Oddíl 7

Územní řízení

Zásada č. 17

Doplnění nového ustanovení za § 32

Drobné stavby, stavební úpravy a udržovací práce nevyžadují vydání rozhodnutí o umístění stavby.

Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, může stavební úřad sloučit řízení o umístění stavby se stavebním řízením v případech, kdy podmínky umístění jsou vzhledem k poměrům v území jednoznačné, zejména jsou-li stanoveny územně plánovací dokumentací nebo územně plánovacími podklady, popř. vyplývají z územně plánovací informace (zásada č. 16).

Podrobnosti postupu stavebních úřadů při sloučeném územním a stavebním řízení stanoví obecně závazný právní předpis.

Odůvodnění:

Umožňuje se sloučit územní a stavební řízení u všech staveb povolovaných národními výbory, které jsou stavebními úřady. Toto opatření se bude rozvíjet s vyšší četností schválené územně plánovací dokumentace v obcích, popř. s územně plánovacími podklady, které ji mohou nahradit.

Důležitý aspekt pro toto zjednodušení bude vytvářet i neformální styk národního výboru, který je stavebním úřadem, předpokládaný podle zásady č. 16.

Zásada č. 18

Úprava § 33 odst. 3

Národní výbor, který je stavebním úřadem, může chráněné území, ochranné pásmo a stavební uzávěru vyhlásit obecně závazným nařízením.

Odůvodnění:

Jeví se potřebné zakotvit možnost vyhlásit obecně závazným nařízením i rozsáhlejší ochranná pásma, což podle stávající dikce tohoto ustanovení nebylo možné. Sjednocuje se tak režim vyhlášení všech územních rozhodnutí podle § 32 písm. c) a d) stavebního zákona. Zakotvení tohoto pravidla v zákoně přispěje též ke kontrole činnosti stavebních úřadů ze strany veřejnosti v případech, kdy nejsou právně kvalifikovaným způsobem jinak zabezpečena práva a právem chráněné zájmy organizací a občanů.

Zásada č. 19

Úprava § 35

Neposkytuje-li předložený návrh na vydání územního rozhodnutí dostatečný podklad pro posouzení navrhovaného opatření v území, vyzve stavební úřad navrhovatele, aby návrh v přiměřené lhůtě doplnil nebo jej uvedl do souladu s řešením v územně plánovací dokumentaci a upozorní jej, že jinak územní řízení zastaví.

Nebyl-li návrh ve stanovené lhůtě doplněn, stavební úřad řízení zastaví.

Odůvodnění:

V § 60 stavebního zákona je odchylka od obecných předpisů o správním řízení, která umožňuje zastavit stavební řízení v případě, že stavebník nedoplní žádost podle výzvy stavebního úřadu. Toto racionální ustanovení chybí v územním řízení, kde problematika doplňování podkladů na výzvu stavebního úřadu je řešena obdobně, aniž je však stanoveno, že řízení je možné zastavit.

ČÁST DRUHÁ

STAVEBNÍ ŘÁD

Oddíl 1

Oprávnění k projektové a inženýrské činnosti

a k provádění staveb

Zásada č. 20

Úprava § 43

Organizace mohou projektovou a inženýrskou činnost provádět jen v souladu s předmětem činnosti vymezeným jim příslušným zakladatelem nebo zřizovatelem.

Projektovou činností se rozumí zpracování územně plánovací dokumentace, územně plánovacích podkladů a dokumentace předkládané k vydání územního rozhodnutí, stavebního povolení a dokumentace předkládané orgánům státní expertizy.

Inženýrskou činností se rozumí činnost, kterou provádí organizace za investorskou organizaci, nebo která je technickou pomocí nahrazující dílčí činnost, kterou by jinak musela provádět investorská organizace.

Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj vede celostátní evidenci projektových a inženýrských organizací. Projektové a inženýrské organizace jsou povinny přihlásit k evidenci své založení a všechny případné statutární změny.

Organizace musí zaměstnávat pracovníky s průkazem zvláštní způsobilosti v rozsahu stanoveném obecně závazným právním předpisem, aby byly vytvořeny předpoklady pro kvalitní projektovou a inženýrskou činnost.

Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a ministerstva výstavby a stavebnictví republik vykonávají dohled, zda dotčené organizace plní shora uvedené podmínky a podle výsledku dohledu vyzvou tyto organizace k odstranění zjištěných nedostatků. Neodstraní-li organizace zjištěné nedostatky ve stanovené lhůtě, uloží jí uvedené orgány podle příslušnosti pokutu podle zásady č. 40.

Oprávnění k projektové činnosti projektantům jednotlivcům pro jednoduché stavby občanů a společenských organizací, některé stavby akcí "Z" a některé stavby družstevní bytové výstavby stanovené obecně závazným právním předpisem vydávají okresní národní výbory, příslušné podle bydliště projektanta. Oprávnění k projektové činnosti může udělit osobám, které mají vydán průkaz zvláštní způsobilosti v oboru projektové činnosti. Současně v oprávnění určí druh staveb a lhůtu platnosti oprávnění. Okresní národní výbor může udělené oprávnění odejmout, jestliže projektant porušuje při výkonu své činnosti právní či technické předpisy, podmínky stanovené v oprávnění nebo jestliže tuto činnost vykonává nekvalitně.

Seznamy projektantů jednotlivců vedou ONV.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava udělování oprávnění organizacím k projektové a inženýrské činnosti se dává do souladu se zákony o státním podniku a o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví. Úprava vymezuje pojem projektové a inženýrské činnosti a respektuje trend vývoje zaměření činnosti a organizace ústředních orgánů vyjádřený ve Směrnici k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu, schválené usnesením vlády ČSSR č. 29/1988.

V souladu s těmito novými úkoly se navrhuje dosavadní udělování oprávnění k projektové a inženýrské činnosti zrušit. Nadále bude v zákoně stanovena jen povinnost pro organizace zaměstnávat odpovídající počty odborných pracovníků - nositelů průkazů zvláštní způsobilosti a vykonávat projektovou nebo inženýrskou činnost kvalitně.

Zároveň je stanovena povinnost evidence těchto organizací u Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. U této komise a ministerstev výstavby a stavebnictví republik se soustřeďuje dohled, zda organizace plní shora uvedené podmínky a v případě zjištěných nedostatků mají pravomoc požadovat jejich odstranění, popřípadě postihovat organizace pokutami.

U povolování projektové činnosti občanů se upouští od právní úpravy, která vyžadovala vydávat povolení opakovaně u každé konkrétní stavby a zvyšuje se přehlednost o udělených oprávnění obdobně jako je tomu např. u soudních znalců. Osoby, které mají vydán průkaz zvláštní způsobilosti v oboru projektové činnosti, mohou rovněž získat oprávnění jednotlivce k projektování.

Zásada č. 21

Úprava § 44 odst. 1

Občan může provádět jednoduché a drobné stavby pro jiného občana, jakož i řemeslné práce a opravy na stavbách jiných občanů nebo organizací za úplatu jen tehdy, obdrží-li povolení od příslušného orgánu státní správy k poskytování služeb podle zvláštních předpisů.

Odůvodnění:

Navržená úprava je v souladu s úpravou drobného podnikání občanů vyplývající z nařízení vlády ČSR č. 1/1988 Sb. a z nařízení vlády SSR č. 2/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování jiných služeb občany na základě povolení národního výboru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP