Zákon upraví vztahy vznikající
z vytvoření a společenského uplatnění
vynálezů, průmyslových vzorů
a zlepšovacích návrhů. Jeho účelem
je zabezpečit právní ochranu vynálezů,
průmyslových vzorů a zlepšovacích
návrhů zejména při jejich využití
v národním hospodářství.
Odůvodnění:
Rozsah působnosti zákona bude vymezen vzhledem k
jednotlivým výsledkům tvůrčí
činnosti a iniciativy pracujících, které
jsou buď kvalitativně zcela novým technickým
řešením (vynálezy) nebo novou vnější
úpravou výrobků (průmyslové
vzory), anebo technickým zdokonalením či
jiným zlepšením práce, provozu či
hospodářské činnosti organizace (zlepšovací
návrhy). Oproti dosavadnímu stavu však zákon
nebude upravovat zvláštní ochranu objevů
založenou dosud na jejich formálním přihlašování
a zápisu u správního orgánu. Tato
právní úprava se neosvědčila.
Z vědeckého hlediska jsou s objevy spojovány
nejvýznamnější výsledky vědy
a základního výzkumu, které jsou prověřovány
a uznávány světovou vědeckou veřejností;
aniž by takové uznání bylo podmíněno
formálním rozhodnutím orgánu státní
správy. Za dobu účinnosti současné
právní ochrany objevů bylo podáno
téměř 1500 přihlášek objevů,
ale jen necelá 2% z nich splňovala požadavky
na zápis ve státním rejstříku
objevů. U ostatních byl nákladný věcný
průzkum přihlášek objevů prováděn
zbytečně. Proto v souladu se stanoviskem ČSAV
a SAV zásady zákona o vynálezech, průmyslových
vzorech a zlepšovacích návrzích navrhují
od této úpravy upustit s tím, že ochrana
skutečných vědeckých objevů
se bude řídit principy a zvyklostmi běžnými
ve vědeckém světě, tj. jejich zveřejněním.
Vytvořením vynálezu, průmyslového
vzoru a zlepšovacího návrhu vzniká jejich
původci právo na původcovství a jeho
ochranu, jakož i další práva stanovená
tímto zákonem. Vznikl-li vynález, průmyslový
vzor nebo zlepšovací návrh společnou
tvůrčí prací, podílejí
se jeho spolupůvodci na právech a povinnostech stejným
dílem, pokud se nedohodnou jinak nebo pokud jinak nerozhodne
soud.
Odůvodnění:
Vynálezy, průmyslové vzory a zlepšovací
návrhy jsou výsledkem duševní tvůrčí
činnosti a všechna ostatní práva a povinnosti
k těmto výsledkům se od této rozhodné
právní skutečnosti odvozují. Zásady
zachovávají dosavadní autorský princip
k těmto výsledkům, avšak oproti dosavadní
úpravě používají namísto
pojmu autor (autorství) vyraz původce (původcovství),
který je u nás tradiční a vhodně
odlišuje tyto tvůrce od autorů děl literárních,
vědeckých a uměleckých. Toto pojmové
rozlišení odpovídá i obdobným
úpravám v zahraničí a tendencím
projevujícím se v pracích na harmonizaci
patentového práva, kterých se Československá
socialistická republika jako člen Světové
organizace duševního vlastnictví aktivně
zúčastňuje. Dalšími právy
se rozumí např. právo na odměnu. Práva
upravená jinými právními předpisy
zůstávají nedotčena. Pro výši
podílů jednotlivých spolupůvodců
bude i nadále při sporu rozhodující
tvůrčí přínos každého
z nich na vytvoření vynálezu, průmyslového
vzoru a zlepšovacího návrhu.
V případě neoprávněného
zásahu do práva chráněného
tímto zákonem může se ten, jehož
právo bylo porušeno, domáhat, aby rušení
práva bylo zakázáno a následky porušení
byly odstraněny. Byla-li tímto zásahem způsobena
škoda, má poškozeny právo na její
náhradu; nahrazuje se to, oč se majetek poškozeného
škodnou událostí změnil (skutečná
škoda) a čeho by byl dosáhl, kdyby nebyla nastala
škodná událost (ušlý zisk). Při
nemajetkové újmě má poškozený
právo na přiměřené zadostiučinění,
které může spočívat i v peněžitém
plnění.
Odůvodnění:
Neoprávněným zásahem do práva
chráněného zákonem se rozumí
především využití vynálezu
nebo průmyslového vzoru bez souhlasu majitele patentu.
V souladu s odpovědností za způsobenou škodu
zaručí zákon právo na její
náhradu, včetně náhrady ušlého
zisku. V případě nemajetkové újmy,
která v průmyslových právech může
mít nemalý význam, má oprávněný
nárok na přiměřené zadostiučinění.
Nemajetkovou újmou se rozumí například
poškození dobré pověsti organizace nebo
jejích výrobků popřípadě
činnosti, které může zhoršit její
postavení jako socialistického podnikatele v ekonomické
soutěži.
Práva upravená tímto zákonem, pokud
to jejich povaha připouští, jsou převoditelná.
Odůvodnění:
Možnost převodu práv z vynálezu, průmyslového
vzoru a zlepšovacího návrhu na další
subjekt vyplývá z jejich výlučnosti,
která je vyjádřena zejména v zásadě
11, podle níž k využití vynálezu
nebo průmyslového vzoru chráněného
patentem je zapotřebí souhlasu majitele patentu,
pokud zákon nestanoví jinak. Převod patentu
nebo souhlas majitele patentu k využití vynálezu
nebo průmyslového vzoru je možný na
základě smlouvy.
Z povahy práva vyplývá, že právo
na původcovství je nepřevoditelné.
Vynálezem je technické řešení,
které je nové, nezřejmé a průmyslově
využitelné.
Vynálezem není zejména:
a) objev, vědecká teorie a matematická
metoda;
b) návrh týkající se jen vnější
úpravy výrobku;
c) plán, pravidla a způsoby vykonávání
duševní činnosti;
d) program pro počítače;
e) odrůda rostlin nebo plemeno zvířat,
jakož i biologický způsob jejich pěstování
a šlechtění;
f) způsob prevence, diagnostiky a léčení
nemocí lidí, zvířat a rostlin.
Odůvodnění:
Pojem vynálezu zásady vymezují definicí,
která stanoví podmínky patentovatelnosti
vynálezu. Technické řešení se
považuje za nové, pokud netvoří známý
stav světové techniky. Technické řešení
se považuje za průmyslově využitelné,
pokud může být využito v jakékoliv
oblasti národního hospodářství.
Obě tyto podmínky byly již obsaženy v
dosavadní právní úpravě a zákon
je toliko upřesní. Oproti dosavadnímu stavu,
kdy podmínkou patentovatelnosti vynalezu byl rovněž
jeho nový nebo vyšší účinek,
zákon stanoví novou podmínku patentovatelnosti
vynálezu, jíž je nezřejmost řešení.
Tato podmínka je v porovnání s podmínkou
vyššího nebo nového účinku
přísněji, výstižněji charakterizuje
požadavek, aby vynález obohacoval světový
stav techniky a podněcuje k tvorbě řešení,
která budou mít skutečně srovnatelnou
úroveň se špičkovým stavem techniky.
Tuto podmínku splní jen ta neočekávaná
technická řešení, která pro odborníka
zjevně nevyplývají z dosavadního stavu
techniky, ale naopak přesahují rámec poznatků
a předvídavosti takového odborníka.
V tom smyslu musí byt vynález výsledkem tvůrčího
myšlení a vynálezecké tvořivosti.
Navrhovaná podmínka nezřejmosti vynálezu,
která je obsažena v obdobných právních
úpravách většiny zemí s vyspělou
průmyslově právní ochranou, je založena
na kvalitativním přístupu k problému
řešenému vynálezem a odpovídá
náročnějšímu měřítku
na kvalitu výsledků technické tvorby a jejich
způsobilosti ochrany. Výraz nezřejmost vynálezu
je v průmyslově právní ochraně
odborným termínem. Pojem vynálezu bude v
zákoně vymezen i negativně, tj. výčtem
řešení, která buď nejsou považována
za technická řešení nebo nejsou způsobilá
k ochraně jako vynálezy. Naproti tomu nic nebrání,
aby byly zrušeny dosavadní výluky z patentování
chemicky vyrobených látek, léčiv,
poživatin, průmyslových produkčních
mikroorganismů, jakož i látek vzniklých
přeměnou atomových jader a technických
řešení spojených výlučně
se získáváním nebo využíváním
jaderné energie, které jsou rovněž považovány
za vynálezy, ale dosud mohly být chráněny
jen autorským osvědčením. Možnému
zneužití výlučných práv
z patentu na tato řešení bude bráněno
příslušnými právními prostředky,
zejména udělením nucené licence.
Průmyslovým vzorem je plošné nebo
prostorové řešení vnější
úpravy výrobku, které je použitelné
v průmyslové výrobě a oproti dosavadnímu
stavu ve světě je nové a vyznačuje
se zpravidla vyšší estetickou úrovní.
Průmyslovým vzorem není zejména:
a) pouhé technické a konstrukční
řešení;
b) přenesení známé vnější
úpravy výrobku na výrobek jiného druhu
nebo vnější úprava vytvořená
zvětšením nebo zmenšením známé
vnější úpravy výrobku;
c) použití či záměna materiálu
vnější úpravy výrobku;
d) stavba a architektonické řešení;
e) vnější úprava výrobku zjistitelná
jen při zvláštní pozornosti.
Odůvodnění:
Pojem průmyslového vzoru zásady rovněž
vymezují definicí, která stanoví podmínky
patentovatelnosti průmyslového vzoru. Vnější
úprava výrobku spočívá zejména
ve zvláštním tvaru, obrysech, kresbě
nebo ve zvláštním uspořádání
barev. Přípustná je rovněž kombinace
těchto znaků, přičemž barva bude
chráněna jen ve spojení s tvarem, obrysem
nebo kresbou. Vnější úprava výrobků
je použitelná v průmyslové výrobě,
jestliže se podle ní mohou zhotovovat předměty
opakovaným způsobem. Při splnění
této podmínky mohou být průmyslovými
vzory i díla užitého umění. Podmínka
světové novosti vnější úpravy
výrobku je splněna, pokud shodné řešení
nebylo obsaženo v známém dosavadním
stavu vnějších úprav výrobků.
Podmínky světové novostí a průmyslové
využitelnosti průmyslového vzoru byly obsaženy
již v dosavadní úpravě, osvědčily
se a netřeba je měnit. Oproti dosavadnímu
stavu zákon stanoví zcela novou podmínku,
aby vnější úprava se vyznačovala
ve srovnání s dosavadním stavem zpravidla
vyšší estetickou úrovní, tj. vyznačovala
se určitou osobitostí. Takto vymezené průmyslové
vzory budou mít povahu vzoru vkusového. Pojem průmyslového
vzoru bude v zákoně vymezen i negativně,
tj. výčtem řešení, která
buď nelze považovat za vnější úpravu
výrobků anebo se příčí
jinak povaze průmyslového vzoru.
Vynálezy a průmyslové vzory se přihlašují
u Federálního úřadu pro vynálezy
(dále jen "Úřad"). O udělení
patentu na vynález a patentu na průmyslový
vzor se žádá přihláškou,
kterou může podat původce vynálezu nebo
průmyslového vzoru nebo jeho právní
nástupce (dále jen "přihlašovatel").
Jde-li o vynález nebo průmyslový vzor, který
jeho původce nebo některý ze spolupůvodců
vytvořil ke splnění úkolů z
pracovního poměru, členského nebo
jiného obdobného vztahu k organizaci nebo za její
hmotné podpory (dále jen "v pracovním
poměru"), je oprávněná k podání
takové přihlášky tato organizace; v
případě, že tak neučiní
do tří měsíců, kdy se o vytvoření
vynálezu nebo průmyslového vzoru dozvěděla,
může takovou přihlášku podat jeho
původce. Organizace ani původce nesmějí
v této lhůtě vynález nebo průmyslový
vzor zveřejnit.
Odůvodnění:
Základním principem práv z vytvoření
a společenského uplatnění vynálezů
a průmyslových vzorů je požadavek jejich
zápisu u příslušného zápisného
místa. Tím se tato práva liší
od ostatních práv z výsledků duševní
tvůrčí činnosti. Zásada jediného
přihlašovacího místa pro vynálezy
a průmyslové vzory odpovídá Pařížské
úmluvě na ochranu průmyslového vlastnictví,
kterou je Československá socialistická republika
vázána (vyhláška ministra zahraničních
věcí ČSSR č. 64/1975 Sb., /dále
jen "Pařížská úmluva"/).
Právo na udělení patentu náleží
původci vynálezu nebo průmyslového
vzoru, který může své právo postoupit.
Tato zásada odpovídá základnímu
principu převoditelnosti práv z vynálezu
a průmyslového vzoru a je běžná
ve všech zemích s vyspělou průmyslově
právní ochranou. Zákonné oprávnění
organizace podat přihlášku vynalezu nebo průmyslového
vzoru, vytvořeného za podmínek stanovených
v zásadě, odpovídá hospodářské
samostatnosti státních podniků a dalších
chozrasčotních organizací a je v souladu
s pojetím průmyslových práv v novém
hospodářském mechanismu. Osobní a
majetková práva původce takového vynálezu
nebo průmyslového vzoru zůstávají
zásadou nedotčena. Pro případ, že
by organizace své zákonné právo k
přihlášení takového vynálezu
nebo průmyslového vzoru neuplatnila, zásada
umožňuje, aby toto právo uplatnil původce
vynalezu nebo průmyslového vzoru.
V přihlášce musí být uvedeno,
kdo je původcem vynálezu nebo průmyslového
vzoru.
Odůvodnění:
V souladu s posílením práv původce
vynálezu nebo průmyslového vzoru zásada
výslovně stanoví povinnost uvádět
v každé přihlášce jeho jméno,
nebo jde o jedno ze základních osobních práv
k výsledkům duševní tvůrčí
činnosti.
Podáním přihlášky vzniká
přihlašovateli právo přednosti v okamžiku,
kdy přihláška došla Úřadu.
Právo přednosti může být rovněž
uplatněno podle mezinárodní smlouvy, jíž
je Československá socialistická republika
vázána.
Odůvodnění:
Právo přednosti spočívá v tom,
že ten, kdo jako první přihlásí
určitý vynález nebo průmyslový
vzor, má přednost před každým,
kdo stejný vynález nebo průmyslový
vzor přihlásí později. Zásada
o právu přednosti odpovídá dosavadní
úpravě s výjimkou, že zákon nepřevezme
dosavadní institut výstavní priority, který
se v nynějším pojetí neosvědčil
a ani nedoznal širšího uplatnění.
Rovněž nedotčeny zůstávají
naše závazky z Pařížské
úmluvy pro případ práva přednosti
z přihlášky podané v některé
členské zemi Pařížské
úmluvy. Navíc zákon umožní i
případný přístup Československé
socialistické republiky k dalším mezinárodním
smlouvám týkajícím se mj. práva
přednosti z mezinárodní přihlášky.
Úřad podrobí každou přihlášku
předběžnému průzkumu, zda splňuje
náležitosti stanovené tímto zákonem
a její předmět není zjevně
vyloučen z patentování. Budou-li při
předběžném průzkumu shledány
závady v přihlášce, vyzve Úřad
přihlašovatele, aby ve stanovené lhůtě
závady odstranil. Nebudou-li v této době
závady odstraněny, Úřad řízení
zastaví.
Přihláška se zveřejní ve Věstníku
Federálního úřadu pro vynálezy
a kdokoliv k ní může vznést připomínky.
Podmínkou pro udělení patentu je věcný
průzkum. Žádost o provedení věcného
průzkumu musí být podána nejpozději
do 36 měsíců od podání přihlášky,
je-li jejím předmětem vynález, a do
12 měsíců od podání přihlášky,
je-li jejím předmětem průmyslový
vzor. Žádost o provedení věcného
průzkumu může podat kdokoli, popřípadě
může tento průzkum být proveden z podnětu
Úřadu.
Nepožádá-li přihlašovatel o
věcný průzkum ve stanovené lhůtě,
platí, že přihláška byla odvolána.
Nebyly li při věcném průzkumu shledány
překážky pro udělení patentu,
Úřad udělí přihlašovateli
patent; v opačném případě přihlášku
zamítne.
Patent se neudělí na vynález nebo průmyslový
vzor, který je v rozporu se společenskými
zájmy, zejména se zásadami lidskosti a morálky.
V takových případech Úřad přihlášku
zamítne.
Přihlašovatel nebo jeho právní nástupce,
kterému Úřad udělí patent,
se stává majitelem patentu. Majiteli patentu vydá
Úřad patentovou listinu, v níž musí
být uvedeno jméno původce vynálezu
nebo průmyslového vzoru. Patent se zapíše
do patentového rejstříku, který vede
Úřad.
Odůvodnění:
V souladu se snahou o zhospodárnění a zefektivnění
činnosti státních orgánů zavádějí
zásady jednu z nejvýznamnějších
změn v řízení před Úřadem
a to tzv. "odložený průzkum vynálezů
a průmyslových vzorů". Smyslem této
změny, oproti dosavadní právní úpravě,
je to, aby časově i finančně náročný
věcný průzkum přihlášek
byl za současného působení finančně
ekonomických nástrojů prováděn
jen u vynálezů a průmyslových vzorů,
u nichž je reálný předpoklad hospodářského
uplatnění. Tato změna je v plném souladu
s tendencemi moderních systémů ochrany průmyslových
práv ve vyspělých průmyslových
zemích a je obsažena i v obdobném návrhu
zákona v SSSR. Aby nedošlo k újmě práv
státu a přihlašovatelů, zákon
stanoví mimo jiné lhůty pro provedení
předběžného průzkumu, lhůtu
pro zveřejnění přihlášky
a lhůtu, do které je třeba požádat
o provedení věcného průzkumu. Lhůty
pro podání žádosti o věcný
průzkum jsou v souladu s procesní ekonomikou řízení
u Úřadu a odpovídají obdobným
lhůtám v zákonodárstvích, která
přešla na tento systém. V rejstříku
vedeném Úřadem jsou uvedeny všechny
skutečnosti rozhodné pro vznik a zánik patentů,
majetková práva k patentům a licence k využití
vynálezu nebo průmyslového vzoru. Průzkum
přihlášek průmyslových vzorů
bude s ohledem na jejich odlišnou povahu od přihlášek
vynálezů vhodně modifikován.
Na vynálezy a průmyslové vzory, při
splnění podmínek stanovených tímto
zákonem, uděluje Úřad patenty. K využití
vynálezu nebo průmyslového vzoru chráněných
patentem je zapotřebí souhlasu majitele patentu,
pokud zákon nestanoví jinak:
Odůvodnění:
Forma právní ochrany vynálezu patentem je
obvyklá v ostatních členských zemích
Rady vzájemné hospodářské pomoci
a odpovídá i stavu legislativních prací
na obdobném návrhu zákona v SSSR.
Dosavadní právní úprava připouštěla
sice ochranu vynálezu patentem, ale tato forma ochrany
vynálezu se v praxi v podstatě neuplatňovala
pro vynálezy vytvořené v Československé
socialistické republice. Vynálezy zde vytvořené
byly chráněny autorským osvědčením.
Autorské osvědčení ve svých
účincích neumožňovalo hospodařit
s vynálezem jako s jiným majetkovým právem.
Výkon výlučného práva z chráněného
vynálezu nebo průmyslového vzoru, tj. výroba,
prodej a nakládání s nimi, nesmí být
uskutečňován na úkor socialistických
výrobních vztahů. Zneužití práv
z patentu bude zabráněno prolomením výlučného
dispozičního práva v těch případech,
kdyby majitel patentu na vynález nebo průmyslový
vzor bránil jejich využití v rozporu se zájmy
národního hospodářství a státu.
Souhlas majitele patentu bude možné nahradit rozhodnutím
Úřadu podle zásady 14. Majitelem patentu
se rozumí fyzická či právnická
osoba, jíž byl patent udělen nebo jej jinak
nabyla.
Patentem se stvrzuje předmět přihlášky
za vynález nebo průmyslový vzor, původcovství
k vynálezu nebo průmyslovému vzoru, práva
majitele patentu, a doba vzniku práv k vynálezu
nebo průmyslovému vzoru.
Patent na vynález platí dvacet let od podání
přihlášky.
Patent na průmyslový vzor platí pět
let od podání přihlášky a požádá-li
o to majitel patentu, bude jeho platnost prodloužena dvakrát
vždy o dalších pět let. Patent na vynález
nebo průmyslový vzor zaniká uplynutím
doby jeho platnosti, nezaplacením příslušných
správních poplatků nebo vzdá-li se
ho jeho majitel.
Odůvodnění:
Patentem se stvrzují základní subjektivní
práva původce vynálezu nebo průmyslového
vzoru, jakož i práva majitele patentu. Navrhovaná
doba 20 let platnosti patentu na vynález odpovídá
požadavku na harmonizaci patentového práva.
Zásada zachovává dosavadní pětiletou
dobu platnosti ochrany průmyslového vzoru, kterou
však oproti dosavadnímu stavu bude možno prodloužit
opakovaně vždy o dalších pět let.
Tato úprava je v souladu s ustanoveními Haagské
dohody o mezinárodním přihlašování
průmyslových vzorů, jejímž členem
Československá socialistická republika dosud
není, ale pro její přístup k této
mezinárodní smlouvě má zákon
vytvořit vhodné předpoklady. Účelem
navrhované úpravy je déle chránit
hospodářsky zvlášť významné
průmyslové vzory, případně
ty, které předstihly současný stav
do té míry, že průmyslový vzor
nebylo možné během pětiletého
ochranného období řádně využívat.
Zánik patentu má účinky od okamžiku,
kdy nastala skutečnost, s níž zákon
zánik patentu spojuje, na rozdíl od zrušení
patentu podle zásady 17, které má účinky
od počátku jeho platnosti.
Souhlas k využití vynálezu nebo průmyslového
vzoru chráněných patentem se uděluje
ve smlouvě (dále jen "licenční
smlouva"), která nabývá účinnosti
zápisem do patentového rejstříku.
Odůvodnění:
Základním účinkem patentové
ochrany je její výlučnost. Smlouvy o udělení
souhlasu k využití vynálezu nebo průmyslového
vzoru, na nějž byl udělen patent, budou převážně
uzavírány mezi organizacemi. Registrace licenčních
smluv v patentovém rejstříku je upravena
i dosud platným právním předpisem,
osvědčila se a není třeba ji měnit.
Nedošlo-li u patentu na vynález k uzavření
licenční smlouvy, může Úřad
udělit nucenou licenci:
a) je-li majitelem patentu československá právnická
nebo fyzická osoba a má-li vynález pro stát
mimořádný význam;
b) nevyužívá-li majitel patentu vynález
vůbec nebo ho využívá nedostatečně;
tuto nucenou licenci nelze udělit před uplynutím
čtyř let od podání přihlášky
vynálezu nebo tří let od udělení
patentu, přičemž platí lhůta,
která uplyne později; nucenou licenci Úřad
neudělí, ospravedlní-li majitel patentu svou
nečinnost řádnými důvody.
Udělením nucené licence není dotčeno
právo na úhradu licenčních poplatků.
Odůvodnění:
Udělení nucené licence je běžným
právním prostředkem, jímž se
čelí zneužívání výlučných
práv z patentu na vynález. Výlučnost
práv z patentu na vynález musí byt vhodně
prolomena v případě celospolečenských
zájmů. Vynález má pro stát
mimořádný význam; týká-li
se např. závazných výstupů
státního plánu, výživy a zdraví
lidu, životního prostředí, splnění
závazků z mezinárodních smluv, zajištění
jeho bezpečnosti a obrany. Ke zneužití práv
z patentu na vynález může dojit i nevyužíváním
vynálezu za účelem omezení technického
rozvoje v daném oboru. Zneužitím výlučných
práv z patentu na vynález je i jeho nedostatečné
využívání za účelem nízké
saturace trhu, vysoké poptávky a následného
dosažení neúměrně vysokých
cen. Oba tyto důvody zneužití práv z
patentu na vynález jsou důvodem pro udělení
nucené licence i podle čl. 5 Pařížské
úmluvy.
Patent nepůsobí proti tomu, kdo před podáním
přihlášky využíval vynález
nebo průmyslový vzor nezávisle na původci
vynálezu nebo průmyslového vzoru nebo majiteli
patentu nebo k tomu vykonal prokazatelná opatření.
Odůvodnění:
Zásada chránící právo předchozího
uživatele je obdobná s dosavadním právním
stavem, osvědčila se a není třeba
ji měnit.
Pro řízení před Úřadem
platí obecné předpisy o správním
řízení s odchylkami uvedenými v zákoně
a s výjimkou ustanovení § 29 a § 49 zákona
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).
Odůvodnění:
Vedle hmotně právních ustanovení je
nezbytné, aby byla stanovena základní procesní
pravidla pro řízení před Úřadem.
Řízení před Úřadem jako
orgánem státní správy je správním
řízením a lze tedy použít obecnou
právní úpravu. Nicméně v některých
případech, s ohledem na specifickou povahu právních
vztahů, bude nezbytné některá procesní
pravidla stanovit odchylně (např. náležitosti
podání), případně zcela vyloučit
aplikaci některých ustanovení správního
řádu. Jde o ustanovení o přerušení
řízení (§ 29 správního
řádu) a lhůtách pro rozhodnutí
(§ 49 správního řádu), která
jsou, vzhledem k pojetí odloženého průzkumu,
nadbytečná. Úkony před Úřadem
budou podléhat správním poplatkům,
což odpovídá požadavku na hospodárnost
v činnosti státní správy a spolu se
stanovením odpovídajících lhůt
pro tyto úkony je předpokladem ke zkvalitnění
specifických správních činností
Úřadu.
Úřad zruší patent úplně
nebo částečně, a to i bez návrhu,
kdykoliv zjistí, že nebyly splněny podmínky
pro jeho udělení. Úplné nebo částečné
zrušení patentu působí od počátku
jeho platnosti.
Na žádost toho, kdo prokáže právní
zájem, Úřad určí, zda předmět
v žádosti popsaný spadá do rozsahu určitého
patentu.
Odůvodnění k zásadám 17 a 18:
Zrušovací i určovací řízení
v patentových věcech představují vhodný
prostředek zjištění nebo odstranění
protiprávního stavu, osvědčila se
a není třeba je měnit. V případě
průmyslového vzoru se předmětem v
žádosti popsaným. rozumí, s ohledem
na povahu průmyslových vzorů, předmět
zobrazený.
Zrušení patentu má účinky od
počátku jeho platnosti, takže zrušením
patentu nastává stav, jako kdyby patent vůbec
nebyl udělen.
Proti konečnému a pravomocnému rozhodnutí
Úřadu o zamítnutí přihlášky,
zrušení nebo částečném
zrušení patentu nebo určení, zda řešení
v žádosti popsané spadá do rozsahu určitého
patentu, je přípustná žádost
o jeho přezkoumání příslušným
soudem.
Odůvodnění:
Zásadně pro opravná řízení
ve věcech vynálezů a průmyslových
vzorů se přijímá dosavadní
úprava obsažená v obecných předpisech
o správním řízení. Proti rozhodnutí
Úřadu bude i nadále přípustný
rozklad, o němž rozhoduje předseda Úřadu.
V zájmu prohloubení záruk socialistické
zákonnosti se však navrhuje, aby přezkoumání
vybraných rozhodnutí v řízení
před Úřadem bylo uskutečněno
příslušným soudem. Pokud nebude přijata
zvláštní úprava o přezkoumání
správních rozhodnutí soudem, budou pro toto
přezkoumání platit příslušná
ustanovení občanského soudního řádu
č. 99/1963 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Ke zveřejňování údajů
týkajících se řízení
o vynálezech a průmyslových vzorech vydává
Úřad Věstník Federálního
úřadu pro vynálezy.
Odůvodnění:
Uvedená povinnost Úřadu zajistit informování
veřejnosti o řízení v patentových
věcech formou periodického úředního
listu vyplývá z ustanovení čl. 12
Pařížské úmluvy a byla z tohoto
důvodu zařazena i v dosavadní právní
úpravě. Ve Věstníku Federálního
úřadu pro vynálezy se publikují podstatné
skutečnosti týkající se řízení
o vynálezech a průmyslových vzorech, které
se zapisují do rejstříku.
Zlepšovacím návrhem se řeší
technické zdokonalení nebo jakékoliv jiné
zlepšení práce, provozu či hospodářské
činnosti organizace, které je pro ni nové
a přináší jí užitek. Zlepšovacím
návrhem není vynález nebo průmyslový
vzor, na které byl udělen patent, a řešení,
které je výsledkem pracovního úkolu
původce.
Odůvodnění:
Právní konstrukce zlepšovacího návrhu,
s nímž mohou být spojeny účinky
podle zásad, vykazuje oproti dosavadnímu stavu výraznou
změnu. Dosavadní úprava přinášela
v praxi značné potíže právě
v otázce, jaké řešení lze za
zlepšovací návrh, s nímž jsou spojeny
zejména majetkové nároky původce zlepšovacího
návrhu, vlastně považovat. Tuto koncepci zásady
opouštějí a chápou zlepšovací
návrhy podstatně šířeji a zahrnují
sem jakákoliv řešení včetně
těch, která se týkají bezpečnosti
práce a ochrany životního prostředí.
Vychází se z toho, že zlepšovacími
návrhy budou i nepatentované výrobně
technické poznatky (know-how), pokud nabyvateli nejsou
jinak známé a pokud je jako takové organizace
přijme. Sem patří i programy výpočetní
techniky a tzv. "nové objekty techniky", popřípadě
jiné nehmotné statky, jejichž ochrana není
dosud dostatečně legálně upravena.
Rozhodnou skutečností pro přijetí
zlepšovacího návrhu bude zejména hospodářský
zájem organizace, nikoliv to, zda návrh splňuje
formální definiční znaky, jako je
tomu např. u vynálezů. Je věcí
příslušného organizačního
uspořádání, v jakém rozsahu
bude na jednotlivých pracovištích organizace
sledována novost zlepšovacích návrhů.
Vynález nebo průmyslový vzor jsou patentovaná
řešení. Negativní vymezení vychází
z toho, že průmyslové právo registrované
u státního orgánu je silnější
než právo, které by jinak mohlo vzniknout mimo
tuto sféru. Tato konstrukce přejatá ze současné
právní úpravy se osvědčila.
Zlepšovací návrhy se podávají
u socialistických organizací a dalších
československých právnických osob
(dále jen "organizace"), k nimž je původce
v pracovním poměru, popřípadě
osob fyzických.
Jde-li o řešení, které se netýká
oboru práce nebo činnosti této organizace,
může původce podat zlepšovací návrh
u jiné organizace; totéž platí, jestliže
organizace zmíněná v první větě
řešení odmítla.
Nejde-li o případ uvedený ve větě
první, podává původce zlepšovací
návrh u organizace, jejíhož oboru práce
nebo činnosti se řešení týká.
Odůvodnění:
Naprostá většina zlepšovacích návrhů
vzniká v souvislosti s prací původce v organizaci,
k níž je v pracovním poměru a která
je podacím místem z důvodu zabránění
přenosu jejích nezveřejněných
výrobně technických poznatků do jiných
organizací. Zásada odpovídá zvýšené
hospodářské samostatnosti organizací
a jejich novému postavení v hospodářském
mechanismu. Pro případ zlepšovacího
návrhu původce, který není v pracovním
poměru, nebo který nevytvořil zlepšovací
návrh z oboru práce nebo činnosti organizace,
k níž je v pracovním poměru, zůstává
volba podacího místa na jeho úvaze. Stejně
je tomu tak i v případě, kdy organizace jeho
zlepšovací návrh odmítla.