poslanců Federálního shromáždění
Jiřího Neuberta, Miroslava Španiela, Miloslava
Štanceľa, Josefa Trejbala, Jiřiny Veselé,
Miroslava Zavadila
na vydání
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
1/ Tento zákon upravuje řešení kolektivních
pracovních sporů, jejichž předmětem
jsou sociální nebo ekonomické nároky
a požadavky, popřípadě podmínky
činnosti pracovního kolektivu, vzniklé při
plnění jeho úkolů nebo v přímé
souvislosti s ním /dále jen "kolektivní
spory"/.
2/ Kolektivní spory podle tohoto zákona nejsou spory
o plnění závazků vyplývajících
z kolektivní smlouvy [§
20 odst. 6 zákoníku práce.] a spory mezi
organizací a pracovníkem o nároky z pracovního
poměru nebo obdobného vztahu, jejichž projednávání
a rozhodování je upraveno zvláštními
předpisy. [Například § 7 občanského
soudního řádu, § 207 odst. 1 zákoníku
práce.]
1/ Účastníkem kolektivního sporu je
pracovní kolektiv organizace, popřípadě
pracovní kolektiv organizační jednotky organizace,
v níž působí odborový orgán
mající právní subjektivitu /dále
jen "pracovní kolektiv"/.
Pracovní kolektiv v kolektivním sporu zastupuje
a jeho jménem jedná příslušný
orgán Revolučního odborového hnutí
působící v organizaci.
2/ Organizace je účastníkem kolektivního
pracovního sporu, spadá-li uspokojení uplatňovaných
nároků, požadavků či vytvoření
podmínek činnosti pracovního kolektivu do
její působnosti. Jinak je účastníkem
kolektivního sporu též orgán nadřízený
organizaci.
Vedoucí pracovníci organizace jsou povinni vytvářet
podmínky pro uspokojování oprávněných
zájmů, sociálních a ekonomických
nároků a požadavků pracovních
kolektivů a tím předcházet vzniku
sporů. Přitom úzce spolupracují se
společenskými organizacemi, zejména s Revolučním
odborovým hnutím a Socialistickým svazem
mládeže.
Vznikne-li kolektivní spor, jsou jeho účastníci
povinni zahájit bez zbytečného odkladu jednání
tak, aby došlo v době co nejkratší k vyřešení
kolektivního sporu; přitom postupují v součinnosti
s orgánem nadřízeným organizaci a
příslušným vyšším orgánem
Revolučního odborového hnutí, popřípadě
s příslušnými orgány státní
správy. Dohodnuté závěry nesmí
být v rozporu s právními předpisy
nebo zájmy společnosti.
1/ Nedojde-li k vyřešení kolektivního
sporu jednáním, projedná jej ve smírčím
řízení komise, složená ze zástupců
účastníků kolektivního sporu.
Každý z účastníků může
určit nejvýše tři členy smírčí
komise.
2/ Smírčí komise je povinna přizvat
k jednání zástupce příslušného
vyššího orgánu Revolučního
odborového hnutí a zástupce orgánu
nadřízeného organizaci, pokud tento orgán
není sám účastníkem kolektivního
sporu.
3/ Smírčí komise musí být ustavena
do tří pracovních dnů ode dne, kdy
jeden z účastníků kolektivního
sporu navrhne provedení smírčího řízení.
Smírčí řízení musí
být ukončeno nejpozději do 15 pracovních
dnů po vytvoření smírčí
komise; pokud se její členové nedohodnou
jinak.
4/ Kolektivní spor je ve smírčím řízení
vyřešen přijetím závěrů,
schválených účastníky kolektivního
sporu; jinak je smírčí řízení
bezvýsledné.
5/ Dohodnuté závěry nesmí být
v rozporu s právními předpisy.
V organizacích, kde působí orgány
socialistické samosprávy,se rada pracovního
kolektivu podílí na předcházení
kolektivních sporů /§ 3/, jejich řešení
/§ 4/ a smírčím řízení
/§ 5/. [Zákon č.
88/1988 Sb., o státním podniku]
K prosazení nároků a požadavků,
které jsou předmětem kolektivního
sporu /§ 1 odst. 1/ může pracovní kolektiv
použít jako výjimečný prostředek
přerušení práce /dále je "stávka"/.
1/ Stávka může být vyhlášena,
jen pokud příslušný orgán Revolučního
odborového hnutí navrhl provedení smírčího
řízení a druhý účastník
ustavení smírčí komise zmařil;
popřípadě smírčí řízení
bylo bezvýsledné a anebo nejsou-li plněny
závěry přijaté smírčí
komisí.
2/ Stávku může vyhlásit příslušný
orgán Revolučního odborového hnutí
působící v organizaci jestliže s ní
souhlasí většina příslušného
pracovního kolektivu, a to jen v případě,
kdy ke stávce dal předchozí souhlas příslušný
vyšší orgán Revolučního
odborového hnutí.
3/ Stávka musí být vyhlášena
nejméně 7 pracovní dnů před
jejím zahájením a o jejím vyhlášení
a důvodech musí být současně
písemně vyrozuměn vedoucí organizace.
Není přípustná stávka
a/ zaměřená na změny socialistického
státního a společenského zřízení,
b/ spočívající v obsazení objektů
organizace s cílem zabránit jejich dalšímu
provozu,
c/ příslušníků ozbrojených
sil a ozbrojených sborů, příslušníků
sborů požární ochrany včetně
pracovníků závodních jednotek požární
ochrany a členů záchranných sborů,
zřízených podle zvláštních
předpisů pro rizikové pracoviště,
d/ pracovníků obranného průmyslu,
obsluhujících naváděcí nebo
zabezpečovací zařízení v dopravě,
obsluhujících zařízení v jaderných
elektrárnách nebo v jiných zařízeních
se štěpným materiálem, obsluhujících
provozní zařízení rozvodů,
plynovodů nebo chemických výrob;
e/ pracovníků zabezpečujících
zásobování obyvatelstva základními
potravinami /jejich výrobu, skladování, zásobování/,
elektrickou energií, vodou, teplem, plynem,
f/ pracovníků spojů
g/ pracovníků zdravotnických zařízení
nebo zařízení sociální péče,
h/ pracovníků státních orgánů
a bankovnictví,
i/ pracovník ČSD a železničních
organizací,
j/ pracovníků zajišťujících
pravidelnou městskou hromadnou dopravu a leteckou; silniční
a vodní dopravu.
Při řešení kolektivních sporů
se v těchto případech postupuje podle §
3 - 6.
Nesmí být dále vyhlášena, popřípadě
musí být ukončena stávka
a/ v případě branné pohotovosti státu,
b/ v oblastech postiženými živelnými událostmi,
v kterých byla příslušnými státními
orgány vyhlášena mimořádná
opatření,
c/ jestliže soud rozhodne, že stávka není
v souladu s tímto zákonem,
d/ v jejímž průběhu klesl počet
jejích účastníků pod polovinu
počtu všech členů pracovního
kolektivu.
Stávka je ukončena, rozhodl-li o tom orgán
Revolučního odborového hnutí, který
stávku vyhlásil; o ukončení stávky
vyrozumí bez zbytečného odkladu vedoucího
organizace.
1/ Účastník kolektivního sporu, národní
výbor [§ 32 občanského
soudního řádu.] a prokurátor [§
35 občanského soudního řádu.]
mohou podat k soudu návrh na určení, zda
stávka byla vyhlášena nebo pokračuje
v souladu s tímto zákonem.
2/ K rozhodnutí je příslušný
krajský soud; v jehož obvodu má sídlo
organizace, která je účastníkem kolektivního
sporu.
3/ Proti rozhodnutí soud u není přípustné
odvolání.
Orgán Revolučního odborového hnutí,
který stávku vyhlásil, je povinen poskytnout
vedoucímu organizace součinnost při zabezpečování
ochrany majetku před poškozením, ztrátou,
zničením nebo zneužitím a při
zabezpečení nezbytné činnosti a provozu
zařízení, u nichž to vyžaduje jejich
charakter nebo účel, zejména s ohledem na
bezpečnost, zdraví nebo možnost vzniku škody.
Státní orgány poskytnou organizaci potřebnou
součinnost v případě stávky,
která byla vyhlášena nebo v níž
je pokračováno v rozporu s tímto zákonem;
v případě bránění ve
výkonu práce a v případě uvedeném
v předchozím ustanovení.
1/ Účast na stávce, která byla vyhlášena
a proběhla v souladu s tímto zákonem, se
posuzuje jako omluvená nepřítomnost v práci;
za tuto dobu nepřísluší pracovníku
mzda ani náhrada mzdy.
2/ Účast na stávce, která byla vyhlášena
nebo pokračovala v rozporu s tímto zákonem,
se posuzuje jako neomluvená nepřítomnost
v práci.
3/ Mzdové nároky pracovníků, kteří
se nezúčastní stávky, ale v důsledku
stávky nemohou konat práci, jako i pracovníků
konajících činnosti podle § 13 se řídí
ustanoveními zákoníku práce o mzdě
při výkonu jiné práce, popřípadě
o náhradě mzdy při překážce
v práci na straně organizace.
1/ Po dobu trvání stávky nenáleží
jejím účastníkům nemocenské
a podpora při ošetřování člena
rodiny, pokud podmínky stanovené předpisy
o nemocenském zabezpečení pro poskytování
těchto dávek byly splněny v době účasti
na stávce. [§ 15 odst. 1, § 16 a § 25
odst. 1 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců, ve znění
pozdějších předpisů. § 6,
§ 8 odst. 1 a § 16 odst. 1 zákona č. 103/1964
Sb., o zabezpečení družstevních rolníků
v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte,
ve znění pozdějších předpisů
/úplné znění č. 240/1988 Sb./.]
2/ Nárok na dávky uvedené v odstavci 1 vzniká
nejdříve dnem následujícím
po ukončení stávky, trvají-li stanovené
podmínky, které byly splněny až v době
stávky, k tomuto dni.
3/ Pro účely důchodového zabezpečení
se považuje účast na stávce, která
byla vyhlášena a proběhla v souladu s tímto
zákonem, za výkon práce a dobu zaměstnání.
Doba účasti na takové stávce se vylučuje
při výpočtu průměrného
měsíčního výdělku [§
12 odst. 7 a 9 vyhlášky č. 149/1988 Sb., kterou
se provádí zákon o sociálním
zabezpečení.] a započítává
se jako doba zaměstnání III. pracovní
kategorie; pokud však účastník této
stávky vykonával podle § 13 tohoto zákona
práci zařazenou do I. /II./ pracovní kategorie,
započítává se doba výkonu těchto
prací do I. /II./ pracovní kategorie za podmínek
stanovených předpisy důchodového zabezpečení.
[Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení. Nařízení vlády
ČSSR č. 117/1987 Sb., o zařazování
zaměstnání do I. a II. pracovní kategorie
pro účely důchodového zabezpečení.]
4/ Při zjišťování výše
příjmů pro poskytnutí dávek
a služeb sociální péče sociálně
potřebným občanům [§
139 vyhlášky č. 149/1988 Sb.] se nepřihlíží
ke ztrátě nebo poklesu příjmů
z důvodů účasti na stávce.
1/ Úraz, který utrpěl účastník
stávky, se nepovažuje za pracovní úraz,
s výjimkou případů úrazu utrpěného
při činnostech uvedených v § 13.
2/ Práva a povinnosti účastníků
stávky vyplývající z jiných
něž pracovněprávních vztahů
nejsou účastí na stávce dotčeny,
pokud tento zákon nestanoví jinak.
Řešení kolektivních sporů v družstvech
se řídí ustanoveními tohoto zákona
s těmito odchylkami:
a/ kolektivní pracovní spor podle tohoto zákona
mezi pracovním kolektivem členů jednotného
zemědělského družstva nebo jiného
družstva, kde obsahem členství je též
pracovní vztah, může vzniknout jen týká-li
se ekonomických nebo sociálních nároků,
popřípadě podmínek činnosti
pracovního kolektivu vzniklých při plnění
úkolů družstva nebo v přímé
souvislosti s ním, jejíž řešení
není v působnosti členské schůze,
b/ kde se v tomto zákoně hovoří o
odborových orgánech, vykonávají jejich
působnost uvedenou v písm. a/ v družstvech
příslušné družstevní orgány
určené podle družstevně právních
předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
Obecná část
V podmínkách nového hospodářského
mechanismu se uplatňují převážně
ekonomické nástroje, které budou působit
na diferenciaci jednotlivých subjektů hospodářského
řízení, na prosazování zásluhovosti
a sociální spravedlnosti a na užší
spojení životních i pracovních podmínek
a sociálního rozvoje pracovních kolektivů
s výsledky hospodářské činnosti.
Nové ekonomické podmínky jsou charakteristické
zvýšením samostatnosti organizací, zvláště
státních podniků, které disponují
řadou oprávnění podmiňujících
rozhodování o tvorbě disponibilních
zdrojů a jejich používání.
Uvedené skutečnosti vyvolají možnost
vzniku nových druhů konfliktních situací,
ve kterých budou vystupovat organizace, resp. orgány
jim nadřízené a pracovní kolektivy,
reprezentované příslušnými orgány
Revolučního odborového hnutí a které
budou mít charakter kolektivních pracovních
sporů /dále jen "kolektivní spory"/.
Dosavadní způsob řešení a regulace
konfliktních situací vychází z politických,
ekonomických, sociálních a právních
možností účasti a podílu pracovníků
a pracovních kolektivů na rozvoji, řízení
a kontrole činnosti organizací, které jsou
charakteristické vysokým stupněm výrobní
demokracie a jsou zabezpečováni především
prostřednictvím společenských organizací.
sdružených v Národní frontě a
působících v organizaci, zejména orgány
a organizacemi Revolučního odborového hnutí
a orgány socialistické samosprávy pracovních
kolektivů.
Navrhovaná právní úprava řešení
kolektivních pracovních sporů předpokládá
využití dosavadních forem podílu a účasti
pracovníků na rozvoji, řízení
a kontrole činnosti organizace, zejména prostřednictvím
orgánů Revolučního odborového
hnutí a socialistické samosprávy při
uspokojování oprávněných sociálních
a ekonomických požadavků, zájmů
a potřeb pracovních kolektivů. V návaznosti
na dosažený stav a stupeň výrobní
demokracie obsahuje úkoly při předcházení
kolektivním pracovním sporům a určuje
postup při jejich řešení.
Návrh právní úpravy řešení
kolektivních pracovních sporů předpokládá
rozšíření úpravy sociálně
ekonomických práv občanů ČSSR
o právo na stávku, a to za podmínek stanovených
zákonem jako krajní prostředek uplatňování
oprávněných sociálních a ekonomických
zájmů a požadavků pracovních
kolektivů.
Současná právní úprava tyto
otázky neřeší. Z hlediska úpravy
v pracovněprávních předpisech by účast
na stávce znamenala porušení pracovní
kázně, pokud by se podle trestněprávních
předpisů zároveň nejednalo o přečin
proti pracovní kázni, popřípadě
některý z trestných činů. Pro
tyto případy je účelné vytvořit
v právním řádu podmínky pro
zákonné řešení kolektivních
pracovních sporů, s cílem jejich včasného
vyřešení na základě jednání,
a tím předcházet případnému
přerušení práce a zároveň
právně vymezit podmínky přípustnosti
přerušení práce jako krajního
řešení těchto sporů.
Navrhovaná právní úprava odpovídá
mezinárodním závazkům, přijatým
Československou socialistickou republikou v rámci
Organizace spojených národů, kde byl členskými
státy přijat Mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech. Podle
čl. 8 odst. 1 písm. d) se "smluvní strany
Paktu zavazují zajistit právo na stávku za
předpokladu, že je vykonáváno v souladu
se zákony příslušné země".
Československá socialistická republika Pakt
podepsala v roce 1968 a po vyslovení souhlasu Federálním,
shromážděním ČSSR v roce 1975
jej prezident republiky v témže roce ratifikoval.
Pak pro ČSSR vstoupil v platnost dnem 23. března
1976 a byl publikován vyhláškou ministra zahraničních
věcí ČSSR č. 120/1976 Sb. spolu s
Mezinárodním paktem o občanských a
politických právech. Tím se ČSSR také
ve smyslu čl. 2 Paktu zavázala podniknout kroky
k postupnému dosažení plného uskutečnění
práv uznaných v Paktu, všemi vhodnými
prostředky, včetně přijetí
zákonodárných opatření.
Postup při řešení kolektivních
pracovních sporů, včetně práva
na stávku, je upravován právními předpisy
v převážné většině
zemí. K právní regulaci těchto otázek
se přistupuje postupně i v socialistických
zemích /např. Jugoslávie, PLR, MLR, SSSR/.
Navrhovaná úprava řešení kolektivních
pracovních sporů je v souladu s konvencemi a doporučeními
Mezinárodní organizace práce, jakož
i s poznatky a zkušenostmi z právní praxe jejích
členských států. Respektuje doporučení
o mezinárodně všeobecně uznávaných
postupech při regulaci kolektivních pracovních
sporů, jejich předcházení a stanovení
podmínek řešení, včetně
otázek právní odpovědnosti, s vyloučením
hmotné odpovědnosti vyhlašovatele stávky.
V souladu se socialistickými principy postavení
pracovních kolektivů a možnostmi, které
pro řešení kolektivních pracovních
sporů vytváří demokratické
prvky nového hospodářského mechanismu
prostřednictvím podílu a účasti
na rozvoji, řízení a kontrole činnosti
organizací, navrhovaná úprava řešení
kolektivních pracovních sporů bude působit
relativně a preventivně a v jednotě s ostatními
právními předpisy přispěje
k posílení sociálně ekonomických
práv pracujících.
Navrhovaná právní úprava si nevyžádá
zvýšení výdajů ze státního
rozpočtu federace a nebude klást požadavky
na plán pracovních sil.
Podle čl. 22 a čl. 37 odst. 1 písm. b) ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, patří do působnosti Československé
socialistické republiky - mimo jiné - stanovit jednotné
zásady pracovněprávních vztahů.
Protože krajním prostředkem řešení
kolektivních pracovních sporů má být
přerušení práce vykonávané
občanem v pracovněprávním nebo obdobném
vztahu, patří navrhovaná právní
úprava do působnosti Československé
socialistické republiky.
Zvláštní část
K § 1
Vymezení pojmu kolektivního pracovního sporu
určuje obsah právní úpravy v následujících
ustanoveních. Vychází z charakteristiky jeho
předmětu, který obsahuje dvě skutkové
podstaty kolizních situací mezi účastníky
kolektivního pracovního sporu: sociální
nebo ekonomické nároky a požadavky, popřípadě
sociální nebo ekonomické podmínky
činnosti pracovního kolektivu. Pojem kolektivního
pracovního sporu není účelné
vázat pouze na sporné otázky, týkající
se pracovních podmínek z hlediska právní
úpravy obecných pracovněprávních
předpisů, ale vymezit jej šířeji
z hlediska řešení sociálních
nebo ekonomických nároků a požadavků,
popřípadě podmínek činnosti
pracovního kolektivu. Přitom však základním
znakem kolektivního pracovního sporu je souvislost
sociálních nebo ekonomických nároků,
požadavků a podmínek, činnosti pracovního
kolektivu, s plněním jeho úkolů nebo
v přímé souvislosti s ním. Na druhé
straně není účelné za kolektivní
pracovní spor považovat spor týkající
se plnění závazků vyplývajících
z kolektivní smlouvy, nebo individuální pracovní
spory mezi organizací a pracovníkem o nároky
z pracovního poměru nebo obdobného vztahu.
Způsob řešení těchto sporů
je upraven v pracovněprávních předpisech
a vzhledem k této právní úpravě
není důvodné na ně vztahovat úpravu
podle navrhovaného zákona ani v případě,
budou-li se případně týkat většího
počtu pracovníků organizace. Navrhovaná
úprava však nevylučuje vznik kolektivních
pracovních sporů, které se sice dotýkají
kolektivní smlouvy, ale netýkají se závazků
z ní vyplývajících.
K § 2
Vymezení účastníků kolektivního
pracovního sporu se navrhuje ve vztahu k postavení
odborových orgánů, majících
právní subjektivitu. Účastníkem
kolektivního pracovního sporu jsou pracovní
kolektivy a organizace, resp. orgány nadřízené
organizacím. Na straně pracovních kolektivů
to může být pracovní kolektiv celé
organizace, popřípadě pracovní kolektiv
organizační jednotky organizace. U kolektivních
pracovních sporů pracovního kolektivu organizační
jednotky se navrhuje jejich vymezení ve vztahu k působnosti
příslušných odborových orgánů
v organizačních jednotkách a tímto
způsobem rozsah platnosti navrhovaného zákona
omezit na organizační jednotky určité
velikosti.
V souladu s úlohou odborů i s mezinárodně
uznávanou praxí se zastupování pracovních
kolektivů v kolektivních sporech svěřuje
odborovým orgánům. Určení příslušnosti
orgánů a organizací Revolučního
odborového hnutí je vnitřní věcí
ROH, což je v souladu se zákonem č.37/1959
Sb. o postavení závodních výborů
základních organizací ROH.
Účastníkem kolektivního pracovního
sporu je vždy organizace jako celek, i když vznikl v
její organizační jednotce (§ 2 odst.
2). Vymezení organizace, mající právní
subjektivitu obsahuje hospodářský zákoník,
zákoník práce, zákon o zemědělském
družstevnictvím, zákon o státním
podniku a další právní předpisy.
Navrhovaná úprava vymezením pojmu účastníků
kolektivního pracovního sporu umožňuje
kumulaci účastníků, jestliže
uspokojení nároků, požadavků
či vytvoření podmínek činnosti
pracovního kolektivu spadá do působnosti
organizace i orgánů nadřízeného
organizaci. Návrhem není dotčeno ustanovení
§ 8 až § 10 zákoníku práce.
K § 3
Základním principem právní úpravy
kolektivních sporů musí být vytváření
podmínek pro jejich prevenci. Za tím účelem
se navrhuje stanovit povinnost vedoucích pracovníků
organizace vytvářet podmínky pro uspokojování
oprávněných zájmů, sociálních
a ekonomických nároků a požadavků
pracovních kolektivů. Přitom se vychází
z toho, že zejména jiné právní
předpisy /zákoník práce, zákon
o státním podniku a další/ v souladu
s dosaženým stupněm a úrovní
výrobní demokracie vytvářejí
předpoklady pro řešení oprávněných
zájmů a potřeb pracovních kolektivů.
Významnými formami účasti pracujících
a pracovních kolektivů na rozvoji, řízení
a kontrole činnosti organizací jsou formy organizované
společenskými organizacemi, zejména orgány
a organizacemi Revolučního odborového hnutí
a Socialistického svazu mládeže.
Využití všech forem podílu a účasti
pracovníků a jejich kolektivů na rozvoji,
řízení a kontrole činnosti organizací
umožňují uspokojování jejich
oprávněných sociálních a ekonomických
zájmů a požadavků a tím předcházet
vzniku kolektivních pracovních sporů.
K § 4
V zájmu zabezpečení úspěšného
plnění úkolů organizací a příznivých
vztahů mezi organizacemi a pracovními kolektivy
je nezbytné předcházet kolektivním
pracovním sporům včasným řešením
a uspokojováním oprávněných
požadavků pracovních kolektivů. Pokud
přesto ke kolektivnímu pracovnímu sporu dojde,
je potřebné k odstranění jeho příčin
včas a bez zbytečného odkladu jednat s pracovním
kolektivem, objasnit mu stav věci, možnosti řešení
z hlediska platné právní úpravy a
zájmů společnosti a jejich možností,
s cílem včasného řešení
kolektivního sporu a zamezení jeho prohlubování.
Cílem jednání organizace s příslušným
odborovým orgánem je v co nejkratší
době vyřešit kolektivní pracovní
spor. Vzhledem k postavení a úloze orgánů
ROH v této oblasti je nezbytná součinnost
vyššího orgánu ROH a příslušných
orgánů státní správy od počátku
zahájení řešení kolektivního
pracovního sporu. o těchto jednání
je potřebné včas zapojit i orgán nadřízený
organizaci.
K § 5
V procesu řešení kolektivního pracovního
sporu se navrhuje jako další stadium jeho obligatorní
řešení před smírčí
komisí, a to v případech, kdy nedojde k jeho
vyřešení při předchozím
jednání. Smírčí komise je složena.:
ze zástupců účastníků
kolektivního pracovního sporu, kteří
ve smírčím řízení budou
usilovat o vyřešení sporu dohodnutím
závěrů, které je v dané věci
přijatelné pro všechny zúčastněné
strany. Členové komise mají při jednání
rovné postavení.
Aby byly vytvořeny předpoklady pro racionální
jednání, navrhuje se, že do smírčí
komise může určit každý z účastníků
kolektivního sporu nejvýše tři členy.
K zamezení průtahů v řešení
kolektivního pracovního sporu se navrhuje stanovit
přiměřenou dobu k provedení obligatorního
smírčího řízení, o které
může podle výsledků předchozího
jednání kdykoliv v jeho průběhu požádat
kterýkoliv z účastníků kolektivního
pracovního sporu: Pokud by šlo o projednávání
složitých otázek, k nimž bude potřebné
vyžádat si případné vyjádření
odborníků nebo příslušných
orgánů, umožňuje se k tomu účelu
dohodnout ve smírčí komisi prodloužení
doby k projednání kolektivního. pracovního
sporu tak, aby si mohla opatřit potřebné
podklady.
S ohledem, na další možný postup v případě
nevyřešení kolektivního pracovního
sporu ve smírčím řízení,
je nezbytné zabezpečit v celém jeho průběhu
možnost účasti zástupců příslušného
vyššího orgánu Revolučního
odborového hnutí a zástupce orgánu
nadřízeného organizaci, aniž by sami
ve věci rozhodovali. Navrhovaná úprava přitom
nevylučuje, aby smírčí komise přizvala
k jednání i další zástupce orgánů
státní správy, do jejichž působnosti
náleží řešení předmětu
kolektivního pracovního sporu.
K § 6
Navrhuje se, aby pro organizace, kde působí orgány
socialistické samosprávy, které nesou spoluodpovědnost
za hospodářskou a sociální činnost
organizace, byl v zákoně vymezen jejich podíl
na předcházení kolektivních pracovních
sporů a jejich řešení. Konkrétní
účast orgánů socialistické
samosprávy je dána mechanismem jejich účastí
na rozvoji, řízení a kontrole činnosti
organizace.
K § 7
Právo vyhlásit stávku se, s ohledem na možnost
řešení oprávněných sociálních
a ekonomických zájmů a požadavků
pracovníků v socialistické společnosti,
jejich podílem a účastí na rozvoji,
řízení a kontrole činnosti organizace,
navrhuje jako krajní a výjimečný prostředek
k prosazení jejich nároků a požadavků.
Navržená právní úprava proto
vylučuje stávky směřující
k prosazení politických požadavků, stávky
spočívající v obsazení objektů
organizace a solidární stávky.
Navrhovaná právní úprava stávky
je v souladu s Mezinárodním paktem o hospodářským,
sociálních a kulturních právech.
K § 8
Stávka může být vyhlášena
jen za podmínek stanovených navrhovaným zákonem,
určením konkrétních podmínek,
které musí být splněny před
jejím vyhlášením. Vyhlášení
stávky i její trvání je vyjádřením
vůle většiny pracovního kolektivu, který
zastupuje příslušný orgán Revolučního
odborového hnutí a zabezpečuje také
vyslovení souhlasu pracovního kolektivu se stávkou.
Úlohou příslušného vyššího
orgánů ROH při schvalování
vyhlášení stávky, bude zejména
posoudit její odůvodněnost z hlediska oprávněnosti
prosazovaného řešení ekonomických
nebo sociálních požadavků příslušného
pracovního kolektivu a předchozímu řešení
kolektivního pracovního sporu. Konkrétní
určení příslušných odborových
orgánů je vnitřní věcí
Revolučního odborového hnutí. K zamezení
nežádoucích dopadů na činnost
dalších organizací nebo obyvatelstvo, popřípadě
jejich zmírnění včasným přijetím
potřebných opatření, je účelné
stanovit přiměřenou dobu pro vyhlášení
stávky před jejím zahájením.
K § 9
Navrhuje se zakázat stávky zaměřené
na změny socialistického státního
a společenského zřízení. Zejména
v případech stávky pracovního kolektivu
organizační jednotky organizace /například
závodu/ je potřebné počítat
s tím, že bude nezbytné pro navazující
činnost dalších organizačních
jednotek zabezpečit po dobu stávky provoz v této
organizační jednotce a zamezit tím dalším
ztrátám. Obdobně tomu může být
v případě stávky v určitých
organizacích, v nichž by přerušení
práce mohlo vést ke značným národohospodářským
ztrátám nebo vážným důsledkům
pro obyvatelstvo. Proto se navrhuje zakázat okupační
stávku, aby při potřebě zabezpečit
v organizaci provoz v době stávky, byly omezeny
případy konfliktních situací s účastníky
stávky.
Vzhledem k závažným důsledkům
přerušení práce v době stávky
se navrhuje vymezit, v kterých organizacích a pro
jaký okruh pracovníků je stávka zakázána.
Jde o případy, kdy by stávka měla
vážné důsledky pro bezpečnost
státu a životně důležité
zájmy občanů nebo kdy by stávka způsobila
vážné potíže národnímu
hospodářství. Vymezení případů,
kdy je stávka zakázána, odpovídá
omezením práva na stávku, která při
výkonu odborových práv připouštějí
i příslušné orgány Mezinárodní
organizace práce.
V těchto organizacích se při řešení
kolektivního sporu postupuje podle § 3 - 6.
K § 10
V případě branné pohotovosti státu
nebo živelních událostí nelze zakotvit
právo na stávku, vzhledem k povinnostem občanů
stanoveným pro tyto případy ve zvláštních
předpisech, a oprávněním příslušných
státních orgánů ukládat při
nich povinnosti také organizacím, například
podle zákona o národních výborech
v případě živelních událostí.
Ze zvláštních předpisů dále
vyplývá oprávnění příslušných
orgánů omezit právo na stávku v oblastech,
v nichž bylo vyhlášeno stanné právo.
Vylučuje se přípustnost stávky v případě,
kdy její vyhlášení nebo pokračování
bude podle rozhodnutí soudu v rozporu se zákonem
(§ 11).
Navrhuje se stanovit povinné ukončení stávky
v případě, kdy při jejím pokračování
z jednání členů pracovního
kolektivu vyplyne, že stávka již není
projevem vůle většiny, což odpovídá
principům demokracie uplatňovaným v činnosti
odborových orgánů a v činnosti organizací.
K § 11
Navrhuje se stanovit, že rozhodnutím vyhlašovatele
stávky o jejím ukončení je stávka
ukončena. V případě, nerespektování
tohoto rozhodnutí účastníky stávky,
by se pokračující stávka dostala do
rozporu se zákonem a nenastoupení do práce
by bylo považováno za neomluvenou nepřítomnost
v práci s důsledky z toho vyplývajícími
podle pracovněprávních a dalších
právních předpisů.
K § 12
Navrhuje se stanovit, aby posouzení zákonem stanovených
podmínek přípustnosti stávky, vzhledem
k vážným důsledkům vyplývajícím
pro účastníky protiprávní stávky,
náleželo do pravomoci objektivního státního
orgánu, to je soudu. Vzhledem k potřebě včasného
rozhodnutí o přípustnosti stávky nebo
její protiprávnosti, se navrhuje jednoinstanční
řízení, které bude provedeno buď
na návrh kteréhokoliv účastníka
kolektivního pracovního sporu podaného před
zahájením stávky, v jejím průběhu,
popřípadě i jejím ukončení,
nebo příslušných státních
orgánů, jestliže to bude vyžadovat zájem
společnosti.
K § 13
Navrhuje se stanovit postup k zamezení ztrát na
majetku organizace v důsledku stávky, včetně
případných nenahraditelných nebo těžko
nahraditelných škod pro společnost v důsledku
přerušení práce v některých
zařízeních organizace. Nutná opatření,
například ochranu objektů, jejich vytápění
nebo údržbu určitých zařízení,
musí zabezpečit organizace v součinnosti
s příslušným odborovým orgánem,
který stávku vyhlásil, z hlediska jeho působení
na pracovníky organizace, v níž je stávka
vyhlášena.
K § 14
Navrhuje se stanovit oprávnění příslušných
státních orgánů k přijetí
odpovídajících opatření v případě
stávky vykonávané v rozporu s navrhovaným
zákonem, pro případ, kdy takové oprávnění
nevyplývá již z příslušných
právních. předpisů, pokud by potřebná
opatření nemohla zabezpečit organizace v
součinnosti s příslušným odborovým
orgánem.
K § 15
Účast na stávce, která bude v souladu
s navrhovaným zákonem, nemůže mít
pro pracovníka negativní následky v oblasti
pracovněprávních vztahů. Posuzováním
účast na stávce jako omluvené nepřítomnosti
v práci se především vyjadřuje,
že pracovník tím neporušuje pracovní
kázeň, a také v dalších případech
stanovených pracovněprávními předpisy
bude ve stejném právním postavení
jako při jiné omluvené nepřítomnosti
v práci, například z důvodů
pracovní neschopnosti.
Účast na stávce, která bude v rozporu
s navrhovaným zákonem, bude přímo
ze zákona posuzována jako neomluvená nepřítomnost
v práci. Tuto otázku nebude rozhodovat organizace
v dohodě s příslušným odborovým
orgánem podle § 55 odst. 5 nařízení
vlády ČSSR č.223/1988 Sb., kterým
se provádí zákoník práce.
Pokud pracovník, který se nezúčastní
stávky, v důsledku ní nebude moci konat svoji
dosavadní práci, nemůže mu být
stávka na újmu. Totéž se vztahuje na
pracovníka, který se zúčastní
stávky, avšak vykonává nezbytné
činnosti podle § 13. Podle § 35 odst. 1 písm
a) zákoníku práce má organizace povinnost
ode dne vzniku pracovního poměru přidělovat
pracovníku práci podle pracovní smlouvy.
V uvedeném případě bude mít
organizace možnost převést pracovníka
na jinou práci z důvodu jiné nezbytně
provozní potřeby (37 odst.4 písm. c) zákoníku
práce), a to bez jeho souhlasu na dobu 30 pracovních
dnů v kalendářním roce: po tuto dobu
bude pracovníku příslušet mzda podle
vykonávané práce, nejméně však
ve výši průměrného výdělku,
kterého dosahoval před převedením.
Pokud by převedení trvalo delší dobu
a pracovník s výkonem jiné práce nesouhlasil,
avšak tuto práci přes svůj nesouhlas
konal, příslušel by mu k dosažené
mzdě doplatek do výše průměrného
výdělku před převedením. Pokud
by k převedení na jinou práci nedošlo,
šlo by o překážku v práci na straně
organizace a pracovníku by příslušela
náhrada mzdy ve výši průměrného
výdělku. Ve vztahu k uvedeným pracovníkům
je třeba vycházet z úpravy stanovené
zákoníkem práce.
K § 16
V oblasti sociálního zabezpečení je
třeba vzhledem k povaze a účelu dávek
považovat účast na stávce za výkon
práce, avšak s navrhovanými odchylkami, které
mají zabránit zneužívání
dávek. Účast na stávce, která
nebyla vyhlášena a neproběhla v souladu s navrhovaným
zákonem, bude mít negativní dopad na pracovníka,
neboť tato zásada platit nebude.
V oblasti nemocenského zabezpečení se budou
i po dobu trvání stávky, kdy pracovník
nekoná práci, dále poskytovat ty opakující
se peněžité dávky nahrazující
ušlý příjem, na které vznikl
nárok před zahájením stávky.
V těchto případech je třeba vycházet
z toho, že pracovníku ve výkonu práce
brání ta skutečnost, pro kterou již
před zahájením stávky vznikl nárok
na příslušnou peněžitou dávku,
nikoliv stávka, i když se příjemce dávky
vyslovil k účasti na ní. Pokud se však
podmínky pro nárok na nemocenské a podporu
při ošetřování člena rodiny
splní u účastníka stávky až
v době jejího trvání, pak mu po dobu
trvání stávky nebudou tyto dávky náležet,
neboť účastníku stávky nenáleží
po dobu stávky mzda ani náhrada mzdy, a neuchází
mu tedy výdělek. Dávky se začnou poskytovat
až ode dne následujícího po ukončení
stávky v organizaci.
Pokud jde o ostatní dávky nemocenského zabezpečení
(pojištění), navrhovaný zákon
nestanoví odchylky.
Přídavky na děti vzhledem k účelu
dávky se budou poskytovat vždy s výjimkou účasti
na stávce, která nebyla vyhlášena a
neproběhla v souladu s navrhovaným zákonem,
kdy nebude splněna podmínka odpracované doby.
Náležet budou také všechny jednorázové
dávky (podpora při narození dítěte
a pohřebné).
Účast na stávce bude započitatelná
jako doba zaměstnání pro účely
důchodového zabezpečení, avšak
jen ve III. pracovní kategorii, pokud není nadále
konána práce v preferované kategorii podle
§ 12 navrhovaného zákona. Nebylo by odůvodněné
hodnotit dobu stávky v I. nebo II. pracovní kategorii,
když pracovník není vystaven nebezpečí
nebo riziku plynoucím z výkonu zaměstnání
I. nebo II. pracovní kategorie a když na základě
svého dobrovolného rozhodnutí o účasti
na stávce tuto práci nevykonává. Doba
účasti na této stávce nebude však
rozmělňovat průměrný měsíční
výdělek při výpočtu důchodů,
neboť se bude považovat za vyloučenou dobu; tím,
že se pracovník bude účastnit povolené
stávky, nebude tedy postižen při výpočtu
důchodu.
Rovněž v oblasti sociální péče
bude zamezeno tomu, aby byly poskytovány dávky sociální
péče z důvodu snížení
přijmu v důsledku účasti na stávce.
K § 17
Pro účely pracovněprávní, nemocenského
a sociálního zabezpečení nebude úraz,
který utrpěl účastník stávky
považován za pracovní úraz. Pokud však
účastník stávky bude zabezpečovat
ochranu majetku nebo činnost a provoz určitých
zařízení organizace, kdy to navrhovaný
zákon stanoví, a utrpí přitom úraz,
půjde o pracovní úraz s důsledky z
toho vyplývajícími.
Pokud navrhovaný zákon nestanoví jinak, účastí
na stávce nebudou dotčena práva a plnění
povinností, vyplývajících pro účastníky
stávky z příslušných právních
předpisů. Jde zejména o plnění
občanských povinností a odpovědnost
za jejich neplnění, včetně trestní
odpovědnosti, kromě případů,
kdy by šlo o odpovědnost za neplnění
povinnosti související s povinností vykonávat
práci (například přečin proti
pracovní kázni nebo některé hospodářské
trestné činy při neplnění pracovních
povinností).
K § 18
Navrhuje se úprava ve vztahu k postavení a činnosti
družstev podle zákona č. 90/1988 Sb., o zemědělském
družstevnictví a zákona č.94/1988 Sb.,
o bytovém, spotřebním a výrobním
družstevnictví, v nichž je vzhledem k působnosti
členské schůze jako nejvyššího
orgánu družstva, pojmově vyloučen kolektivní
spor mezi pracovním kolektivem členů družstva
a družstvem. Pokud jde o družstva, v nichž nepůsobí
odborové orgány, navrhuje se pro účely
navrhovaného zákona i pro JZD vycházet z
úpravy podle zákona č. 94/1988 Sb., v němž
je tato otázka řešena. Uvedené zákony
také vymezují pro pracovní vztahy mezi družstvem
a jeho členy pojmy, používané v zákoníku
práce, uvedené i v navrhovaném zákoně
(kolektivní smlouva, vedoucí organizace, pracovník,
mzda a náhrada mzdy).