FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1989

V. volební období

198

Návrh

poslanců Federálního shromáždění Jiřího Neuberta, Miroslava Španiela, Miloslava Štanceľa, Josefa Trejbala, Jiřiny Veselé, Miroslava Zavadila

na vydání

zákona o kolektivních pracovních sporech

Zákon

ze dne ..........................

o kolektivních pracovních sporech

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Kolektivní pracovní spory

1/ Tento zákon upravuje řešení kolektivních pracovních sporů, jejichž předmětem jsou sociální nebo ekonomické nároky a požadavky, popřípadě podmínky činnosti pracovního kolektivu, vzniklé při plnění jeho úkolů nebo v přímé souvislosti s ním /dále jen "kolektivní spory"/.

2/ Kolektivní spory podle tohoto zákona nejsou spory o plnění závazků vyplývajících z kolektivní smlouvy [§ 20 odst. 6 zákoníku práce.] a spory mezi organizací a pracovníkem o nároky z pracovního poměru nebo obdobného vztahu, jejichž projednávání a rozhodování je upraveno zvláštními předpisy. [Například § 7 občanského soudního řádu, § 207 odst. 1 zákoníku práce.]

§ 2

Účastníci kolektivního sporu

1/ Účastníkem kolektivního sporu je pracovní kolektiv organizace, popřípadě pracovní kolektiv organizační jednotky organizace, v níž působí odborový orgán mající právní subjektivitu /dále jen "pracovní kolektiv"/.

Pracovní kolektiv v kolektivním sporu zastupuje a jeho jménem jedná příslušný orgán Revolučního odborového hnutí působící v organizaci.

2/ Organizace je účastníkem kolektivního pracovního sporu, spadá-li uspokojení uplatňovaných nároků, požadavků či vytvoření podmínek činnosti pracovního kolektivu do její působnosti. Jinak je účastníkem kolektivního sporu též orgán nadřízený organizaci.

§ 3

Předcházení kolektivním pracovním sporům

Vedoucí pracovníci organizace jsou povinni vytvářet podmínky pro uspokojování oprávněných zájmů, sociálních a ekonomických nároků a požadavků pracovních kolektivů a tím předcházet vzniku sporů. Přitom úzce spolupracují se společenskými organizacemi, zejména s Revolučním odborovým hnutím a Socialistickým svazem mládeže.

§ 4

Řešení kolektivních sporů

Vznikne-li kolektivní spor, jsou jeho účastníci povinni zahájit bez zbytečného odkladu jednání tak, aby došlo v době co nejkratší k vyřešení kolektivního sporu; přitom postupují v součinnosti s orgánem nadřízeným organizaci a příslušným vyšším orgánem Revolučního odborového hnutí, popřípadě s příslušnými orgány státní správy. Dohodnuté závěry nesmí být v rozporu s právními předpisy nebo zájmy společnosti.

§ 5

Smírčí komise

1/ Nedojde-li k vyřešení kolektivního sporu jednáním, projedná jej ve smírčím řízení komise, složená ze zástupců účastníků kolektivního sporu. Každý z účastníků může určit nejvýše tři členy smírčí komise.

2/ Smírčí komise je povinna přizvat k jednání zástupce příslušného vyššího orgánu Revolučního odborového hnutí a zástupce orgánu nadřízeného organizaci, pokud tento orgán není sám účastníkem kolektivního sporu.

3/ Smírčí komise musí být ustavena do tří pracovních dnů ode dne, kdy jeden z účastníků kolektivního sporu navrhne provedení smírčího řízení. Smírčí řízení musí být ukončeno nejpozději do 15 pracovních dnů po vytvoření smírčí komise; pokud se její členové nedohodnou jinak.

4/ Kolektivní spor je ve smírčím řízení vyřešen přijetím závěrů, schválených účastníky kolektivního sporu; jinak je smírčí řízení bezvýsledné.

5/ Dohodnuté závěry nesmí být v rozporu s právními předpisy.

§ 6

V organizacích, kde působí orgány socialistické samosprávy,se rada pracovního kolektivu podílí na předcházení kolektivních sporů /§ 3/, jejich řešení /§ 4/ a smírčím řízení /§ 5/. [Zákon č. 88/1988 Sb., o státním podniku]

§ 7

Přerušení práce

K prosazení nároků a požadavků, které jsou předmětem kolektivního sporu /§ 1 odst. 1/ může pracovní kolektiv použít jako výjimečný prostředek přerušení práce /dále je "stávka"/.

§ 8

1/ Stávka může být vyhlášena, jen pokud příslušný orgán Revolučního odborového hnutí navrhl provedení smírčího řízení a druhý účastník ustavení smírčí komise zmařil; popřípadě smírčí řízení bylo bezvýsledné a anebo nejsou-li plněny závěry přijaté smírčí komisí.

2/ Stávku může vyhlásit příslušný orgán Revolučního odborového hnutí působící v organizaci jestliže s ní souhlasí většina příslušného pracovního kolektivu, a to jen v případě, kdy ke stávce dal předchozí souhlas příslušný vyšší orgán Revolučního odborového hnutí.

3/ Stávka musí být vyhlášena nejméně 7 pracovní dnů před jejím zahájením a o jejím vyhlášení a důvodech musí být současně písemně vyrozuměn vedoucí organizace.

§ 9

Není přípustná stávka

a/ zaměřená na změny socialistického státního a společenského zřízení,

b/ spočívající v obsazení objektů organizace s cílem zabránit jejich dalšímu provozu,

c/ příslušníků ozbrojených sil a ozbrojených sborů, příslušníků sborů požární ochrany včetně pracovníků závodních jednotek požární ochrany a členů záchranných sborů, zřízených podle zvláštních předpisů pro rizikové pracoviště,

d/ pracovníků obranného průmyslu, obsluhujících naváděcí nebo zabezpečovací zařízení v dopravě, obsluhujících zařízení v jaderných elektrárnách nebo v jiných zařízeních se štěpným materiálem, obsluhujících provozní zařízení rozvodů, plynovodů nebo chemických výrob;

e/ pracovníků zabezpečujících zásobování obyvatelstva základními potravinami /jejich výrobu, skladování, zásobování/, elektrickou energií, vodou, teplem, plynem,

f/ pracovníků spojů

g/ pracovníků zdravotnických zařízení nebo zařízení sociální péče,

h/ pracovníků státních orgánů a bankovnictví,

i/ pracovník ČSD a železničních organizací,

j/ pracovníků zajišťujících pravidelnou městskou hromadnou dopravu a leteckou; silniční a vodní dopravu.

Při řešení kolektivních sporů se v těchto případech postupuje podle § 3 - 6.

§ 10

Nesmí být dále vyhlášena, popřípadě musí být ukončena stávka

a/ v případě branné pohotovosti státu,

b/ v oblastech postiženými živelnými událostmi, v kterých byla příslušnými státními orgány vyhlášena mimořádná opatření,

c/ jestliže soud rozhodne, že stávka není v souladu s tímto zákonem,

d/ v jejímž průběhu klesl počet jejích účastníků pod polovinu počtu všech členů pracovního kolektivu.

§ 11

Stávka je ukončena, rozhodl-li o tom orgán Revolučního odborového hnutí, který stávku vyhlásil; o ukončení stávky vyrozumí bez zbytečného odkladu vedoucího organizace.

§ 12

1/ Účastník kolektivního sporu, národní výbor [§ 32 občanského soudního řádu.] a prokurátor [§ 35 občanského soudního řádu.] mohou podat k soudu návrh na určení, zda stávka byla vyhlášena nebo pokračuje v souladu s tímto zákonem.

2/ K rozhodnutí je příslušný krajský soud; v jehož obvodu má sídlo organizace, která je účastníkem kolektivního sporu.

3/ Proti rozhodnutí soud u není přípustné odvolání.

§ 13

Orgán Revolučního odborového hnutí, který stávku vyhlásil, je povinen poskytnout vedoucímu organizace součinnost při zabezpečování ochrany majetku před poškozením, ztrátou, zničením nebo zneužitím a při zabezpečení nezbytné činnosti a provozu zařízení, u nichž to vyžaduje jejich charakter nebo účel, zejména s ohledem na bezpečnost, zdraví nebo možnost vzniku škody.

§ 14

Státní orgány poskytnou organizaci potřebnou součinnost v případě stávky, která byla vyhlášena nebo v níž je pokračováno v rozporu s tímto zákonem; v případě bránění ve výkonu práce a v případě uvedeném v předchozím ustanovení.

§ 15

Pracovněprávní nároky

1/ Účast na stávce, která byla vyhlášena a proběhla v souladu s tímto zákonem, se posuzuje jako omluvená nepřítomnost v práci; za tuto dobu nepřísluší pracovníku mzda ani náhrada mzdy.

2/ Účast na stávce, která byla vyhlášena nebo pokračovala v rozporu s tímto zákonem, se posuzuje jako neomluvená nepřítomnost v práci.

3/ Mzdové nároky pracovníků, kteří se nezúčastní stávky, ale v důsledku stávky nemohou konat práci, jako i pracovníků konajících činnosti podle § 13 se řídí ustanoveními zákoníku práce o mzdě při výkonu jiné práce, popřípadě o náhradě mzdy při překážce v práci na straně organizace.

§ 16

Nároky ze sociálního a nemocenského zabezpečení

1/ Po dobu trvání stávky nenáleží jejím účastníkům nemocenské a podpora při ošetřování člena rodiny, pokud podmínky stanovené předpisy o nemocenském zabezpečení pro poskytování těchto dávek byly splněny v době účasti na stávce. [§ 15 odst. 1, § 16 a § 25 odst. 1 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů. § 6, § 8 odst. 1 a § 16 odst. 1 zákona č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte, ve znění pozdějších předpisů /úplné znění č. 240/1988 Sb./.]

2/ Nárok na dávky uvedené v odstavci 1 vzniká nejdříve dnem následujícím po ukončení stávky, trvají-li stanovené podmínky, které byly splněny až v době stávky, k tomuto dni.

3/ Pro účely důchodového zabezpečení se považuje účast na stávce, která byla vyhlášena a proběhla v souladu s tímto zákonem, za výkon práce a dobu zaměstnání. Doba účasti na takové stávce se vylučuje při výpočtu průměrného měsíčního výdělku [§ 12 odst. 7 a 9 vyhlášky č. 149/1988 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení.] a započítává se jako doba zaměstnání III. pracovní kategorie; pokud však účastník této stávky vykonával podle § 13 tohoto zákona práci zařazenou do I. /II./ pracovní kategorie, započítává se doba výkonu těchto prací do I. /II./ pracovní kategorie za podmínek stanovených předpisy důchodového zabezpečení. [Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení. Nařízení vlády ČSSR č. 117/1987 Sb., o zařazování zaměstnání do I. a II. pracovní kategorie pro účely důchodového zabezpečení.]

4/ Při zjišťování výše příjmů pro poskytnutí dávek a služeb sociální péče sociálně potřebným občanům [§ 139 vyhlášky č. 149/1988 Sb.] se nepřihlíží ke ztrátě nebo poklesu příjmů z důvodů účasti na stávce.

§ 17

1/ Úraz, který utrpěl účastník stávky, se nepovažuje za pracovní úraz, s výjimkou případů úrazu utrpěného při činnostech uvedených v § 13.

2/ Práva a povinnosti účastníků stávky vyplývající z jiných něž pracovněprávních vztahů nejsou účastí na stávce dotčeny, pokud tento zákon nestanoví jinak.

§ 18

Kolektivní spory v družstvech

Řešení kolektivních sporů v družstvech se řídí ustanoveními tohoto zákona s těmito odchylkami:

a/ kolektivní pracovní spor podle tohoto zákona mezi pracovním kolektivem členů jednotného zemědělského družstva nebo jiného družstva, kde obsahem členství je též pracovní vztah, může vzniknout jen týká-li se ekonomických nebo sociálních nároků, popřípadě podmínek činnosti pracovního kolektivu vzniklých při plnění úkolů družstva nebo v přímé souvislosti s ním, jejíž řešení není v působnosti členské schůze,

b/ kde se v tomto zákoně hovoří o odborových orgánech, vykonávají jejich působnost uvedenou v písm. a/ v družstvech příslušné družstevní orgány určené podle družstevně právních předpisů.

§ 19

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.

Důvodová zpráva

Obecná část

V podmínkách nového hospodářského mechanismu se uplatňují převážně ekonomické nástroje, které budou působit na diferenciaci jednotlivých subjektů hospodářského řízení, na prosazování zásluhovosti a sociální spravedlnosti a na užší spojení životních i pracovních podmínek a sociálního rozvoje pracovních kolektivů s výsledky hospodářské činnosti. Nové ekonomické podmínky jsou charakteristické zvýšením samostatnosti organizací, zvláště státních podniků, které disponují řadou oprávnění podmiňujících rozhodování o tvorbě disponibilních zdrojů a jejich používání.

Uvedené skutečnosti vyvolají možnost vzniku nových druhů konfliktních situací, ve kterých budou vystupovat organizace, resp. orgány jim nadřízené a pracovní kolektivy, reprezentované příslušnými orgány Revolučního odborového hnutí a které budou mít charakter kolektivních pracovních sporů /dále jen "kolektivní spory"/.

Dosavadní způsob řešení a regulace konfliktních situací vychází z politických, ekonomických, sociálních a právních možností účasti a podílu pracovníků a pracovních kolektivů na rozvoji, řízení a kontrole činnosti organizací, které jsou charakteristické vysokým stupněm výrobní demokracie a jsou zabezpečováni především prostřednictvím společenských organizací. sdružených v Národní frontě a působících v organizaci, zejména orgány a organizacemi Revolučního odborového hnutí a orgány socialistické samosprávy pracovních kolektivů.

Navrhovaná právní úprava řešení kolektivních pracovních sporů předpokládá využití dosavadních forem podílu a účasti pracovníků na rozvoji, řízení a kontrole činnosti organizace, zejména prostřednictvím orgánů Revolučního odborového hnutí a socialistické samosprávy při uspokojování oprávněných sociálních a ekonomických požadavků, zájmů a potřeb pracovních kolektivů. V návaznosti na dosažený stav a stupeň výrobní demokracie obsahuje úkoly při předcházení kolektivním pracovním sporům a určuje postup při jejich řešení.

Návrh právní úpravy řešení kolektivních pracovních sporů předpokládá rozšíření úpravy sociálně ekonomických práv občanů ČSSR o právo na stávku, a to za podmínek stanovených zákonem jako krajní prostředek uplatňování oprávněných sociálních a ekonomických zájmů a požadavků pracovních kolektivů.

Současná právní úprava tyto otázky neřeší. Z hlediska úpravy v pracovněprávních předpisech by účast na stávce znamenala porušení pracovní kázně, pokud by se podle trestněprávních předpisů zároveň nejednalo o přečin proti pracovní kázni, popřípadě některý z trestných činů. Pro tyto případy je účelné vytvořit v právním řádu podmínky pro zákonné řešení kolektivních pracovních sporů, s cílem jejich včasného vyřešení na základě jednání, a tím předcházet případnému přerušení práce a zároveň právně vymezit podmínky přípustnosti přerušení práce jako krajního řešení těchto sporů.

Navrhovaná právní úprava odpovídá mezinárodním závazkům, přijatým Československou socialistickou republikou v rámci Organizace spojených národů, kde byl členskými státy přijat Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech. Podle čl. 8 odst. 1 písm. d) se "smluvní strany Paktu zavazují zajistit právo na stávku za předpokladu, že je vykonáváno v souladu se zákony příslušné země".

Československá socialistická republika Pakt podepsala v roce 1968 a po vyslovení souhlasu Federálním, shromážděním ČSSR v roce 1975 jej prezident republiky v témže roce ratifikoval. Pak pro ČSSR vstoupil v platnost dnem 23. března 1976 a byl publikován vyhláškou ministra zahraničních věcí ČSSR č. 120/1976 Sb. spolu s Mezinárodním paktem o občanských a politických právech. Tím se ČSSR také ve smyslu čl. 2 Paktu zavázala podniknout kroky k postupnému dosažení plného uskutečnění práv uznaných v Paktu, všemi vhodnými prostředky, včetně přijetí zákonodárných opatření.

Postup při řešení kolektivních pracovních sporů, včetně práva na stávku, je upravován právními předpisy v převážné většině zemí. K právní regulaci těchto otázek se přistupuje postupně i v socialistických zemích /např. Jugoslávie, PLR, MLR, SSSR/.

Navrhovaná úprava řešení kolektivních pracovních sporů je v souladu s konvencemi a doporučeními Mezinárodní organizace práce, jakož i s poznatky a zkušenostmi z právní praxe jejích členských států. Respektuje doporučení o mezinárodně všeobecně uznávaných postupech při regulaci kolektivních pracovních sporů, jejich předcházení a stanovení podmínek řešení, včetně otázek právní odpovědnosti, s vyloučením hmotné odpovědnosti vyhlašovatele stávky.

V souladu se socialistickými principy postavení pracovních kolektivů a možnostmi, které pro řešení kolektivních pracovních sporů vytváří demokratické prvky nového hospodářského mechanismu prostřednictvím podílu a účasti na rozvoji, řízení a kontrole činnosti organizací, navrhovaná úprava řešení kolektivních pracovních sporů bude působit relativně a preventivně a v jednotě s ostatními právními předpisy přispěje k posílení sociálně ekonomických práv pracujících.

Navrhovaná právní úprava si nevyžádá zvýšení výdajů ze státního rozpočtu federace a nebude klást požadavky na plán pracovních sil.

Podle čl. 22 a čl. 37 odst. 1 písm. b) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, patří do působnosti Československé socialistické republiky - mimo jiné - stanovit jednotné zásady pracovněprávních vztahů. Protože krajním prostředkem řešení kolektivních pracovních sporů má být přerušení práce vykonávané občanem v pracovněprávním nebo obdobném vztahu, patří navrhovaná právní úprava do působnosti Československé socialistické republiky.

Zvláštní část

K § 1

Vymezení pojmu kolektivního pracovního sporu určuje obsah právní úpravy v následujících ustanoveních. Vychází z charakteristiky jeho předmětu, který obsahuje dvě skutkové podstaty kolizních situací mezi účastníky kolektivního pracovního sporu: sociální nebo ekonomické nároky a požadavky, popřípadě sociální nebo ekonomické podmínky činnosti pracovního kolektivu. Pojem kolektivního pracovního sporu není účelné vázat pouze na sporné otázky, týkající se pracovních podmínek z hlediska právní úpravy obecných pracovněprávních předpisů, ale vymezit jej šířeji z hlediska řešení sociálních nebo ekonomických nároků a požadavků, popřípadě podmínek činnosti pracovního kolektivu. Přitom však základním znakem kolektivního pracovního sporu je souvislost sociálních nebo ekonomických nároků, požadavků a podmínek, činnosti pracovního kolektivu, s plněním jeho úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Na druhé straně není účelné za kolektivní pracovní spor považovat spor týkající se plnění závazků vyplývajících z kolektivní smlouvy, nebo individuální pracovní spory mezi organizací a pracovníkem o nároky z pracovního poměru nebo obdobného vztahu. Způsob řešení těchto sporů je upraven v pracovněprávních předpisech a vzhledem k této právní úpravě není důvodné na ně vztahovat úpravu podle navrhovaného zákona ani v případě, budou-li se případně týkat většího počtu pracovníků organizace. Navrhovaná úprava však nevylučuje vznik kolektivních pracovních sporů, které se sice dotýkají kolektivní smlouvy, ale netýkají se závazků z ní vyplývajících.

K § 2

Vymezení účastníků kolektivního pracovního sporu se navrhuje ve vztahu k postavení odborových orgánů, majících právní subjektivitu. Účastníkem kolektivního pracovního sporu jsou pracovní kolektivy a organizace, resp. orgány nadřízené organizacím. Na straně pracovních kolektivů to může být pracovní kolektiv celé organizace, popřípadě pracovní kolektiv organizační jednotky organizace. U kolektivních pracovních sporů pracovního kolektivu organizační jednotky se navrhuje jejich vymezení ve vztahu k působnosti příslušných odborových orgánů v organizačních jednotkách a tímto způsobem rozsah platnosti navrhovaného zákona omezit na organizační jednotky určité velikosti.

V souladu s úlohou odborů i s mezinárodně uznávanou praxí se zastupování pracovních kolektivů v kolektivních sporech svěřuje odborovým orgánům. Určení příslušnosti orgánů a organizací Revolučního odborového hnutí je vnitřní věcí ROH, což je v souladu se zákonem č.37/1959 Sb. o postavení závodních výborů základních organizací ROH.

Účastníkem kolektivního pracovního sporu je vždy organizace jako celek, i když vznikl v její organizační jednotce (§ 2 odst. 2). Vymezení organizace, mající právní subjektivitu obsahuje hospodářský zákoník, zákoník práce, zákon o zemědělském družstevnictvím, zákon o státním podniku a další právní předpisy. Navrhovaná úprava vymezením pojmu účastníků kolektivního pracovního sporu umožňuje kumulaci účastníků, jestliže uspokojení nároků, požadavků či vytvoření podmínek činnosti pracovního kolektivu spadá do působnosti organizace i orgánů nadřízeného organizaci. Návrhem není dotčeno ustanovení § 8 až § 10 zákoníku práce.

K § 3

Základním principem právní úpravy kolektivních sporů musí být vytváření podmínek pro jejich prevenci. Za tím účelem se navrhuje stanovit povinnost vedoucích pracovníků organizace vytvářet podmínky pro uspokojování oprávněných zájmů, sociálních a ekonomických nároků a požadavků pracovních kolektivů. Přitom se vychází z toho, že zejména jiné právní předpisy /zákoník práce, zákon o státním podniku a další/ v souladu s dosaženým stupněm a úrovní výrobní demokracie vytvářejí předpoklady pro řešení oprávněných zájmů a potřeb pracovních kolektivů. Významnými formami účasti pracujících a pracovních kolektivů na rozvoji, řízení a kontrole činnosti organizací jsou formy organizované společenskými organizacemi, zejména orgány a organizacemi Revolučního odborového hnutí a Socialistického svazu mládeže.

Využití všech forem podílu a účasti pracovníků a jejich kolektivů na rozvoji, řízení a kontrole činnosti organizací umožňují uspokojování jejich oprávněných sociálních a ekonomických zájmů a požadavků a tím předcházet vzniku kolektivních pracovních sporů.

K § 4

V zájmu zabezpečení úspěšného plnění úkolů organizací a příznivých vztahů mezi organizacemi a pracovními kolektivy je nezbytné předcházet kolektivním pracovním sporům včasným řešením a uspokojováním oprávněných požadavků pracovních kolektivů. Pokud přesto ke kolektivnímu pracovnímu sporu dojde, je potřebné k odstranění jeho příčin včas a bez zbytečného odkladu jednat s pracovním kolektivem, objasnit mu stav věci, možnosti řešení z hlediska platné právní úpravy a zájmů společnosti a jejich možností, s cílem včasného řešení kolektivního sporu a zamezení jeho prohlubování. Cílem jednání organizace s příslušným odborovým orgánem je v co nejkratší době vyřešit kolektivní pracovní spor. Vzhledem k postavení a úloze orgánů ROH v této oblasti je nezbytná součinnost vyššího orgánu ROH a příslušných orgánů státní správy od počátku zahájení řešení kolektivního pracovního sporu. o těchto jednání je potřebné včas zapojit i orgán nadřízený organizaci.

K § 5

V procesu řešení kolektivního pracovního sporu se navrhuje jako další stadium jeho obligatorní řešení před smírčí komisí, a to v případech, kdy nedojde k jeho vyřešení při předchozím jednání. Smírčí komise je složena.: ze zástupců účastníků kolektivního pracovního sporu, kteří ve smírčím řízení budou usilovat o vyřešení sporu dohodnutím závěrů, které je v dané věci přijatelné pro všechny zúčastněné strany. Členové komise mají při jednání rovné postavení.

Aby byly vytvořeny předpoklady pro racionální jednání, navrhuje se, že do smírčí komise může určit každý z účastníků kolektivního sporu nejvýše tři členy. K zamezení průtahů v řešení kolektivního pracovního sporu se navrhuje stanovit přiměřenou dobu k provedení obligatorního smírčího řízení, o které může podle výsledků předchozího jednání kdykoliv v jeho průběhu požádat kterýkoliv z účastníků kolektivního pracovního sporu: Pokud by šlo o projednávání složitých otázek, k nimž bude potřebné vyžádat si případné vyjádření odborníků nebo příslušných orgánů, umožňuje se k tomu účelu dohodnout ve smírčí komisi prodloužení doby k projednání kolektivního. pracovního sporu tak, aby si mohla opatřit potřebné podklady.

S ohledem, na další možný postup v případě nevyřešení kolektivního pracovního sporu ve smírčím řízení, je nezbytné zabezpečit v celém jeho průběhu možnost účasti zástupců příslušného vyššího orgánu Revolučního odborového hnutí a zástupce orgánu nadřízeného organizaci, aniž by sami ve věci rozhodovali. Navrhovaná úprava přitom nevylučuje, aby smírčí komise přizvala k jednání i další zástupce orgánů státní správy, do jejichž působnosti náleží řešení předmětu kolektivního pracovního sporu.

K § 6

Navrhuje se, aby pro organizace, kde působí orgány socialistické samosprávy, které nesou spoluodpovědnost za hospodářskou a sociální činnost organizace, byl v zákoně vymezen jejich podíl na předcházení kolektivních pracovních sporů a jejich řešení. Konkrétní účast orgánů socialistické samosprávy je dána mechanismem jejich účastí na rozvoji, řízení a kontrole činnosti organizace.

K § 7

Právo vyhlásit stávku se, s ohledem na možnost řešení oprávněných sociálních a ekonomických zájmů a požadavků pracovníků v socialistické společnosti, jejich podílem a účastí na rozvoji, řízení a kontrole činnosti organizace, navrhuje jako krajní a výjimečný prostředek k prosazení jejich nároků a požadavků. Navržená právní úprava proto vylučuje stávky směřující k prosazení politických požadavků, stávky spočívající v obsazení objektů organizace a solidární stávky.

Navrhovaná právní úprava stávky je v souladu s Mezinárodním paktem o hospodářským, sociálních a kulturních právech.

K § 8

Stávka může být vyhlášena jen za podmínek stanovených navrhovaným zákonem, určením konkrétních podmínek, které musí být splněny před jejím vyhlášením. Vyhlášení stávky i její trvání je vyjádřením vůle většiny pracovního kolektivu, který zastupuje příslušný orgán Revolučního odborového hnutí a zabezpečuje také vyslovení souhlasu pracovního kolektivu se stávkou.

Úlohou příslušného vyššího orgánů ROH při schvalování vyhlášení stávky, bude zejména posoudit její odůvodněnost z hlediska oprávněnosti prosazovaného řešení ekonomických nebo sociálních požadavků příslušného pracovního kolektivu a předchozímu řešení kolektivního pracovního sporu. Konkrétní určení příslušných odborových orgánů je vnitřní věcí Revolučního odborového hnutí. K zamezení nežádoucích dopadů na činnost dalších organizací nebo obyvatelstvo, popřípadě jejich zmírnění včasným přijetím potřebných opatření, je účelné stanovit přiměřenou dobu pro vyhlášení stávky před jejím zahájením.

K § 9

Navrhuje se zakázat stávky zaměřené na změny socialistického státního a společenského zřízení. Zejména v případech stávky pracovního kolektivu organizační jednotky organizace /například závodu/ je potřebné počítat s tím, že bude nezbytné pro navazující činnost dalších organizačních jednotek zabezpečit po dobu stávky provoz v této organizační jednotce a zamezit tím dalším ztrátám. Obdobně tomu může být v případě stávky v určitých organizacích, v nichž by přerušení práce mohlo vést ke značným národohospodářským ztrátám nebo vážným důsledkům pro obyvatelstvo. Proto se navrhuje zakázat okupační stávku, aby při potřebě zabezpečit v organizaci provoz v době stávky, byly omezeny případy konfliktních situací s účastníky stávky.

Vzhledem k závažným důsledkům přerušení práce v době stávky se navrhuje vymezit, v kterých organizacích a pro jaký okruh pracovníků je stávka zakázána. Jde o případy, kdy by stávka měla vážné důsledky pro bezpečnost státu a životně důležité zájmy občanů nebo kdy by stávka způsobila vážné potíže národnímu hospodářství. Vymezení případů, kdy je stávka zakázána, odpovídá omezením práva na stávku, která při výkonu odborových práv připouštějí i příslušné orgány Mezinárodní organizace práce.

V těchto organizacích se při řešení kolektivního sporu postupuje podle § 3 - 6.

K § 10

V případě branné pohotovosti státu nebo živelních událostí nelze zakotvit právo na stávku, vzhledem k povinnostem občanů stanoveným pro tyto případy ve zvláštních předpisech, a oprávněním příslušných státních orgánů ukládat při nich povinnosti také organizacím, například podle zákona o národních výborech v případě živelních událostí. Ze zvláštních předpisů dále vyplývá oprávnění příslušných orgánů omezit právo na stávku v oblastech, v nichž bylo vyhlášeno stanné právo.

Vylučuje se přípustnost stávky v případě, kdy její vyhlášení nebo pokračování bude podle rozhodnutí soudu v rozporu se zákonem (§ 11).

Navrhuje se stanovit povinné ukončení stávky v případě, kdy při jejím pokračování z jednání členů pracovního kolektivu vyplyne, že stávka již není projevem vůle většiny, což odpovídá principům demokracie uplatňovaným v činnosti odborových orgánů a v činnosti organizací.

K § 11

Navrhuje se stanovit, že rozhodnutím vyhlašovatele stávky o jejím ukončení je stávka ukončena. V případě, nerespektování tohoto rozhodnutí účastníky stávky, by se pokračující stávka dostala do rozporu se zákonem a nenastoupení do práce by bylo považováno za neomluvenou nepřítomnost v práci s důsledky z toho vyplývajícími podle pracovněprávních a dalších právních předpisů.

K § 12

Navrhuje se stanovit, aby posouzení zákonem stanovených podmínek přípustnosti stávky, vzhledem k vážným důsledkům vyplývajícím pro účastníky protiprávní stávky, náleželo do pravomoci objektivního státního orgánu, to je soudu. Vzhledem k potřebě včasného rozhodnutí o přípustnosti stávky nebo její protiprávnosti, se navrhuje jednoinstanční řízení, které bude provedeno buď na návrh kteréhokoliv účastníka kolektivního pracovního sporu podaného před zahájením stávky, v jejím průběhu, popřípadě i jejím ukončení, nebo příslušných státních orgánů, jestliže to bude vyžadovat zájem společnosti.

K § 13

Navrhuje se stanovit postup k zamezení ztrát na majetku organizace v důsledku stávky, včetně případných nenahraditelných nebo těžko nahraditelných škod pro společnost v důsledku přerušení práce v některých zařízeních organizace. Nutná opatření, například ochranu objektů, jejich vytápění nebo údržbu určitých zařízení, musí zabezpečit organizace v součinnosti s příslušným odborovým orgánem, který stávku vyhlásil, z hlediska jeho působení na pracovníky organizace, v níž je stávka vyhlášena.

K § 14

Navrhuje se stanovit oprávnění příslušných státních orgánů k přijetí odpovídajících opatření v případě stávky vykonávané v rozporu s navrhovaným zákonem, pro případ, kdy takové oprávnění nevyplývá již z příslušných právních. předpisů, pokud by potřebná opatření nemohla zabezpečit organizace v součinnosti s příslušným odborovým orgánem.

K § 15

Účast na stávce, která bude v souladu s navrhovaným zákonem, nemůže mít pro pracovníka negativní následky v oblasti pracovněprávních vztahů. Posuzováním účast na stávce jako omluvené nepřítomnosti v práci se především vyjadřuje, že pracovník tím neporušuje pracovní kázeň, a také v dalších případech stanovených pracovněprávními předpisy bude ve stejném právním postavení jako při jiné omluvené nepřítomnosti v práci, například z důvodů pracovní neschopnosti.

Účast na stávce, která bude v rozporu s navrhovaným zákonem, bude přímo ze zákona posuzována jako neomluvená nepřítomnost v práci. Tuto otázku nebude rozhodovat organizace v dohodě s příslušným odborovým orgánem podle § 55 odst. 5 nařízení vlády ČSSR č.223/1988 Sb., kterým se provádí zákoník práce.

Pokud pracovník, který se nezúčastní stávky, v důsledku ní nebude moci konat svoji dosavadní práci, nemůže mu být stávka na újmu. Totéž se vztahuje na pracovníka, který se zúčastní stávky, avšak vykonává nezbytné činnosti podle § 13. Podle § 35 odst. 1 písm a) zákoníku práce má organizace povinnost ode dne vzniku pracovního poměru přidělovat pracovníku práci podle pracovní smlouvy. V uvedeném případě bude mít organizace možnost převést pracovníka na jinou práci z důvodu jiné nezbytně provozní potřeby (37 odst.4 písm. c) zákoníku práce), a to bez jeho souhlasu na dobu 30 pracovních dnů v kalendářním roce: po tuto dobu bude pracovníku příslušet mzda podle vykonávané práce, nejméně však ve výši průměrného výdělku, kterého dosahoval před převedením. Pokud by převedení trvalo delší dobu a pracovník s výkonem jiné práce nesouhlasil, avšak tuto práci přes svůj nesouhlas konal, příslušel by mu k dosažené mzdě doplatek do výše průměrného výdělku před převedením. Pokud by k převedení na jinou práci nedošlo, šlo by o překážku v práci na straně organizace a pracovníku by příslušela náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku. Ve vztahu k uvedeným pracovníkům je třeba vycházet z úpravy stanovené zákoníkem práce.

K § 16

V oblasti sociálního zabezpečení je třeba vzhledem k povaze a účelu dávek považovat účast na stávce za výkon práce, avšak s navrhovanými odchylkami, které mají zabránit zneužívání dávek. Účast na stávce, která nebyla vyhlášena a neproběhla v souladu s navrhovaným zákonem, bude mít negativní dopad na pracovníka, neboť tato zásada platit nebude.

V oblasti nemocenského zabezpečení se budou i po dobu trvání stávky, kdy pracovník nekoná práci, dále poskytovat ty opakující se peněžité dávky nahrazující ušlý příjem, na které vznikl nárok před zahájením stávky. V těchto případech je třeba vycházet z toho, že pracovníku ve výkonu práce brání ta skutečnost, pro kterou již před zahájením stávky vznikl nárok na příslušnou peněžitou dávku, nikoliv stávka, i když se příjemce dávky vyslovil k účasti na ní. Pokud se však podmínky pro nárok na nemocenské a podporu při ošetřování člena rodiny splní u účastníka stávky až v době jejího trvání, pak mu po dobu trvání stávky nebudou tyto dávky náležet, neboť účastníku stávky nenáleží po dobu stávky mzda ani náhrada mzdy, a neuchází mu tedy výdělek. Dávky se začnou poskytovat až ode dne následujícího po ukončení stávky v organizaci.

Pokud jde o ostatní dávky nemocenského zabezpečení (pojištění), navrhovaný zákon nestanoví odchylky.

Přídavky na děti vzhledem k účelu dávky se budou poskytovat vždy s výjimkou účasti na stávce, která nebyla vyhlášena a neproběhla v souladu s navrhovaným zákonem, kdy nebude splněna podmínka odpracované doby. Náležet budou také všechny jednorázové dávky (podpora při narození dítěte a pohřebné).

Účast na stávce bude započitatelná jako doba zaměstnání pro účely důchodového zabezpečení, avšak jen ve III. pracovní kategorii, pokud není nadále konána práce v preferované kategorii podle § 12 navrhovaného zákona. Nebylo by odůvodněné hodnotit dobu stávky v I. nebo II. pracovní kategorii, když pracovník není vystaven nebezpečí nebo riziku plynoucím z výkonu zaměstnání I. nebo II. pracovní kategorie a když na základě svého dobrovolného rozhodnutí o účasti na stávce tuto práci nevykonává. Doba účasti na této stávce nebude však rozmělňovat průměrný měsíční výdělek při výpočtu důchodů, neboť se bude považovat za vyloučenou dobu; tím, že se pracovník bude účastnit povolené stávky, nebude tedy postižen při výpočtu důchodu.

Rovněž v oblasti sociální péče bude zamezeno tomu, aby byly poskytovány dávky sociální péče z důvodu snížení přijmu v důsledku účasti na stávce.

K § 17

Pro účely pracovněprávní, nemocenského a sociálního zabezpečení nebude úraz, který utrpěl účastník stávky považován za pracovní úraz. Pokud však účastník stávky bude zabezpečovat ochranu majetku nebo činnost a provoz určitých zařízení organizace, kdy to navrhovaný zákon stanoví, a utrpí přitom úraz, půjde o pracovní úraz s důsledky z toho vyplývajícími.

Pokud navrhovaný zákon nestanoví jinak, účastí na stávce nebudou dotčena práva a plnění povinností, vyplývajících pro účastníky stávky z příslušných právních předpisů. Jde zejména o plnění občanských povinností a odpovědnost za jejich neplnění, včetně trestní odpovědnosti, kromě případů, kdy by šlo o odpovědnost za neplnění povinnosti související s povinností vykonávat práci (například přečin proti pracovní kázni nebo některé hospodářské trestné činy při neplnění pracovních povinností).

K § 18

Navrhuje se úprava ve vztahu k postavení a činnosti družstev podle zákona č. 90/1988 Sb., o zemědělském družstevnictví a zákona č.94/1988 Sb., o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví, v nichž je vzhledem k působnosti členské schůze jako nejvyššího orgánu družstva, pojmově vyloučen kolektivní spor mezi pracovním kolektivem členů družstva a družstvem. Pokud jde o družstva, v nichž nepůsobí odborové orgány, navrhuje se pro účely navrhovaného zákona i pro JZD vycházet z úpravy podle zákona č. 94/1988 Sb., v němž je tato otázka řešena. Uvedené zákony také vymezují pro pracovní vztahy mezi družstvem a jeho členy pojmy, používané v zákoníku práce, uvedené i v navrhovaném zákoně (kolektivní smlouva, vedoucí organizace, pracovník, mzda a náhrada mzdy).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP