FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1989

V. volební období

199

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne ....... prosince 1989

o státním rozpočtu federace na rok 1990 a o změnách zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu, ve znění zákona č. 112/1966 Sb., zákona č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, ve znění zákona č. 162/1968 Sb., a zákona č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy

(zákon o státním rozpočtu federace na rok 1990)

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část první

Státní rozpočet federace na rok 1990

§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu federace se stanoví částkou 139 372 700 000 Kčs.
   Celkové výdaje státního rozpočtu federace se stanoví částkou 144 472 700 000 Kčs.


Celkový přehled státního rozpočtu federace je uveden v příloze.

(2) Z celkových výdajů státního rozpočtu federace činí:

A. Účelové dotace do státních rozpočtů republik

- České socialistické republice 36 048 950 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 23 164 905 000 Kčs


z toho:

I. dotace na vybrané investiční akce s dosahem pro celou federaci a další rozvoj republik

- České socialistické republice 10 678 300 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 6 478 900 000 Kčs


II. dotace na vybrané neinvestiční akce

- České socialistické republice 25 370 650 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 16 686 005 000 Kčs


v tom:

a) dotace na družstevní bytovou výstavbu

- České socialistické republice 3 300 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 3 030 000 000 Kčs


b) dotace na individuální bytovou výstavbu

- České socialistické republice 2 740 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 1 650 000 000 Kčs


c) dotace na modernizaci bytového fondu

- České socialistické republice 1 008 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 75 000 000 Kčs


d) dotace na státní programy technického rozvoje

- České socialistické republice 343 100 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 157 100 000 Kčs


e) vybrané druhy cenových dotací a intervencí

- České socialistické republice 9 126 700 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 6 356 900 000 Kčs


f) dotace na ekonomické nástroje v zahraničním obchodě

- České socialistické republice 8 031 100 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 5 033 700 000 Kčs


g) dotace na potřeby branné povahy včetně výzkumných a vývojových úkolů

- České socialistické republice 821 750 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 383 305 000 Kčs.


B. Globální dotace

- České socialistické republice 1 969 150 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice 996 795 000 Kčs


C. Rozpočtová rezerva vlády Československé socialistické republiky 500 000 000 Kčs.
D. Účelové rezervy 6 309 000 000 Kčs


v tom:

a) na řešení problémů finančního vývoje spojených s přechodem na nový hospodářský mechanismus 5 100 000 000 Kčs
b) na úkoly rozvoje vědy a techniky 80 000 000 Kčs
c) na investice organizací výzkumné a vývojové základny 29 000 000 Kčs
d) na ekologické investice2 00 000 000 Kčs
e) na platové úpravy ve školství a zdravotnictví 900 000 000 Kčs.


§ 2

Schodek státního rozpočtu federace ve výši 5 100 mil. Kčs vyplývající z § 1 odst. 1 se uhradí z prostředků státních finančních aktiv federace.

§ 3

Podíl na výnosu daně z obratu se stanoví ve výši 18,9% pro Českou socialistickou republiku a ve výši 25,7% pro Slovenskou socialistickou republiku.

§ 4

Limit výdajů ze státních finančních aktiv federace na financování vládních úvěrů se stanoví částkou 4 111 mil. Kčs.

§ 5

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné výstupy státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami závazných výstupů státního plánu, změnami cenovými, organizačními a metodickými, s úpravami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě, změnami úrovně kursu československé koruny a při uvolňování prostředků z rozpočtové rezervy vlády Československé socialistické republiky. Těmito opatřeními nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu federace.

Část druhá

Zákon č. 73/1952 Sb., o dani z obratu, ve znění zákona č. 112/ /1966 Sb., o zemědělské dani, se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se vypouštějí slova: "vytvářená podniky socialistického sektoru".

2. § 2 zní:

"§ 2

Kdo daň odvádí

(1) Daň odvádějí:

1. státní podniky, státní hospodářské organizace, sdružení s právní subjektivitou, akciové společnosti, státní organizace Československé státní dráhy, bytová, spotřební, výrobní a jiná družstva, svazy družstev, Ústřední rada družstev, družstevní podniky a jednotná zemědělská družstva a společné podniky, podniky a hospodářská zařízení společenských organizací;

2. podniky zahraničního obchodu, sdružení a akciové společnosti pro zahraniční obchod, podniky se zahraniční majetkovou účastí;

3. subjekty se sídlem v cizině.

(2) Daň odvádějí výjimečně též některé rozpočtové a další organizace, které vykonávají hospodářskou činnost a prodávají zboží za ceny s daní, jestliže tak stanoví federální ministerstvo financí, pokud jde o subjekty v působnosti orgánů federace a ministerstvo financí, cen a mezd České socialistické republiky a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské socialistické republiky, pokud jde o ostatní subjekty. Pokud se dále používá pojmu "podnik", rozumějí se jím subjekty uvedené v odstavcích 1 a 2.".

3. § 6 zní:

"§ 6

Stanovení daně

Sazby daně stanoví federální ministerstvo financí v sazebníku daně z obratu.".

4. § 17 odstavec 1 zní:

"(1) Při dovozu neobchodního zboží z ciziny bez prostřednictví podniku určeného nebo zřízeného pro zahraniční obchod se daň vybere jako součást celní pohledávky; vztahují se na ni předpisy o cle.".

Část třetí

Vyhláška č. 95/1967 Sb., kterou se provádí zákon o dani z obratu, se mění takto:

Článek 1 se zrušuje.

Část čtvrtá

Zákon č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, ve znění zákona č. 162/1968 Sb., se doplňuje o § 12a, který zní:

"§ 12a

(1) Vláda Československé socialistické republiky upraví nařízením finanční hospodaření státních pojišťoven.

(2) Federální ministerstvo financí upraví obecně závazným právním předpisem způsob financování podnikové společenské spotřeby státních pojišťoven.".

Část pátá

Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy, se v § 21 doplňuje o odstavec 3, který zní:

"(3) Federální ministerstvo financí upraví obecně závazným právním předpisem způsob financování podnikové společenské spotřeby Československých státních drah.".

Část šestá

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.

Příloha k zákonu č. ....


Celkový přehled

státního rozpočtu federace
(v tisících Kčs)


Příjmy

Příjmy ze socialistického hospodářství 138 680 956
z toho:
z hospodářství 119 079 788
z vědy a techniky 365 759
z peněžních a technických služeb 17 025 181
ze společenských služeb a činností pro obyvatelstvo 53 228
z obrany a bezpečnosti 2 157 000
Daně od obyvatelstva a poplatky 160 000
Ostatní příjmy 531 744
Úhrnem 139 372 700


(v tisících Kčs)


Výdaje

Výdajefederálních organizací na hospodářství 28 230 170
vědu a techniku 5 168 106
peněžní a technické služby 5 096 864
společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo 3 101 722
obranu a bezpečnost 38 152 152
správu2 543 886
Celkem82 292 900
z toho: vojenské výdaje 35 821 000


Dotace ze státního rozpočtu federace do státních rozpočtů republik celkem 62 179 800
Úhrnem144 472 700
Schodek5 100 000


Důvodová zpráva

Návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1990 byl vypracován na základě ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění zákona č. 125/1970 Sb. a ustanovení § 52 odst. 1 písm. b) zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy. Při tvorbě návrhu zákona se již vycházelo z právní úpravy vyplývající ze zákona o rozpočtové soustavě ČSSR a o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky, který byl 15. listopadu 1989 schválen Federálním shromážděním a nabude účinnosti dnem 1. ledna 1990.

Návrh zákona o státním rozpočtu federace i samotné státní " rozpočty federace, ČSR a SSR jsou vypracovány v souladu s novým hospodářským mechanismem platným od roku 1990.

K části první § 1

Návrh zákona je vypracován v ekonomických podmínkách roku 1990. V navržených objemech příjmů a výdajů jsou obsaženy základní finanční údaje státního rozpočtu federace, které vyjadřují vedle číselných objemů příjmů a výdajů federálních ústředních orgánů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci. Převažující pozornost bude v oblasti působení státního rozpočtu kladena na úlohu ekonomických nástrojů, uplatňování principů chozrasčotu a samofinancování, racionalizaci hodnotových vztahů a omezování nežádoucích přerozdělovacích procesů jak v rámci rozpočtové soustavy, tak mezi státním rozpočtem a podnikovou sférou. Jedním z hlavních úkolů státního rozpočtu v roce 1990 je zabezpečení plynulého rozvoje našeho národního hospodářství se snahou o obnovu a upevnění ekonomické rovnováhy.

K části první § 2

Z předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu federace vyplývá schodek ve výši 5,1 mld. Kčs, který odráží napětí mezi celkovými příjmy a výdaji celé rozpočtové soustavy. Jeho vznik souvisí s tím, že souběžně s řešením úkolů, zejména v oblasti financování společenské spotřeby, které již byly vládou v průběhu roku schváleny, bylo nezbytné vytvořit ve výdajích státního rozpočtu federace rezervu na řešení problémů a krytí rizik ve finanční oblasti spojených s přechodem na nový hospodářský mechanismus, s financováním rozpracovaných investičních akcí, které jsou závaznými úkoly státního plánu, s uplatněním konsolidačních programů a řešením některých otázek v nevýrobních odvětvích. Plánované příjmy neumožnily krýt všechny plánované potřeby vč. rezervy a jejich další zvýšení by již nebylo reálné. Proto se navrhuje, aby byl rozpočtový schodek kryt z prostředků státních finančních aktiv federace. Tato možnost vyplývá z § 35 zákona o rozpočtových pravidlech, přičemž je nezbytné, aby toto řešení schválilo Federální shromáždění. 0 použití rezervy bude Federálnímu shromáždění podána zpráva v rámci zpráv o plnění státního rozpočtu a při státním závěrečném účtu za rok 1990.

K části první § 3

Navržené ustanovení vychází z nové právní úpravy pravidel hospodaření s rozpočtovými prostředky a vedle globálních dotací představuje nástroj k plánovanému vyrovnávání rozpočtových zdrojů republik.

K části první § 4

Návrh limitu výdajů na financování vládních úvěrů z prostředků státních finančních aktiv vychází z toho, že počínaje rokem 1990 přechází financování vládních úvěrů z úvěrového plánu na státní rozpočet. Pro státní rozpočet představuje tato změna ve srovnání s rokem 1989 dopad, jehož řešení by bylo při značném napětí ve státním rozpočtu obtížně realizovatelné. Přitom by šlo o jednostranné zatížení státního rozpočtu, neboť splátky dříve poskytnutých vládních úvěrů jsou zapracovány jako zdroj úvěrového plánu.

K části druhé a třetí

V roce 1989 byla přijata zásadní opatření v oblasti podnikové organizační základny, dochází k rozšiřování zahraničně obchodní činnosti státních podniků, družstev a u dalších organizací, rozšiřuje se i počet podniků se zahraniční majetkovou účastí a v budoucnu je nutno řešit i otázku odvodu daně z obratu u subjektů se sídlem v cizině v případě přímého prodeje zboží v ČSSR. Těmto změnám neodpovídá dosavadní zákon o dani z obratu, který byl přijat v roce 1952 a proto se navrhuje jeho novelizace. Přitom je nutno upravit jak okruh plátců, tak i způsob stanovení daně včetně sjednocení daně z obratu a rozdílů vnitřního trhu tak, aby právní úprava umožňovala reagovat na změněné podmínky včetně aktivizace cla i řešení sledující zásadní racionalizaci daně v návaznosti na racionalizaci maloobchodních cen.

K části čtvrté

Vzhledem k tomu, že nový zákon o pojišťovnictví nabude účinnosti od 1. ledna 1991, je třeba po přechodnou dobu upravit obecné závaznými předpisy finanční hospodaření a způsob financování podnikové společenské spotřeby státních pojišťoven.

K části páté

Zmocnění pro federální ministerstvo financí se navrhuje vzhledem k tomu, že je třeba upravit obecně závazným právním předpisem způsob financování podnikové společenské spotřeby Československých státních drah a zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československých státních drah, takové zmocnění neobsahuje.

K příloze

Ve výdajích státního rozpočtu jsou nově uváděny vojenské výdaje. Údaje o těchto výdajích vychází ze standardizované metodiky OSN. Vykazování vojenských výdajů pro potřeby OSN schválila 43. schůze Rady obrany státu a předsednictvo vlády ČSSR usnesením č. 107/1989 a je potřebné, aby byly rovněž veřejně publikovány.

Ve vojenských výdajích jsou zahrnuty výdaje rozpočtu kapitoly federální ministerstvo národní obrany s výjimkou výdajů, které přímo nesouvisí se zabezpečováním obrany, mezi něž patří např. bytová výstavba federálního ministerstva národní obrany ve vlastní investorské péči, dotace hospodářským organizacím a výdaje vrcholového sportu. Dále jsou ve vojenských výdajích započteny výdaje na vojenský výzkum a vývoj resortů, výdaje pohraniční stráže federálního ministerstva vnitra, železničního vojska federálního ministerstva dopravy a spojů a civilní obrana.

V souvislosti s konstrukcí vojenských výdajů jsou vykazovány novou metodikou i výdaje na obranu a bezpečnost. Stejně jako vojenské výdaje zahrnují i některé výdaje, které byly dříve zahrnuty v jiných částech rozpočtu.

V Praze dne 6. prosince 1989

Předseda vlády ČSSR




Ministr financí ČSSR






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP