Předsednictvo Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
na tomto zákonném patření:
Zákon č. 218/1949 56., o hospodářském
zabezpečení církví a náboženských
společností státem, se mění
takto:
1. První věta § 1 zní:
"Stát poskytuje padle dalších ustanovení
zákona osobní požitky duchovním církví
a náboženských společností státem
uznaných, kteří působí v duchovní
správě, církevní administrativě
nebo v ústavech pro výchovu duchovních".
2. § 2 zní:
"Duchovenskou činnost v církevních a
náboženských společnostech mohou vykonávat
je; osoby, které jsou bezúhonné.
3. Ustanovení § 7 se zrušuje.
Všechna ustanovení prováděcích
předpisů k zákonu č. 218/1949 Sb.,
o hospodářském zabezpečení
církví a náboženských společností
státem, která odporují tomuto zákonu,
pozbývají platnosti.
Toto zákonné opatření nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Smyslem předkládané novely zákona č. 218/1949 Sb., o hospodářském zabezpečení církvi a náboženských společnosti, je odstranit institut státního souhlasu k výkonu duchovenské činnosti, který je vývojem v Československu překonán.
Touto novelou není dotčeno ustanovení Modu vivendi - úmluvy sjednané mezi Čs. republikou a Vatikánem v lednu 1928 - podle které mimo jiné Svatá stolice, dříve než přikročí k jmenování arcibiskupů, diecézních biskupů a koadjutorů cum jure successionis, oznámí Československé vládě jméno kandidátovo, aby se ujistila, že vláda nemá důvodů rázu politického proti této volbě. Uvedení preláti musí být českoslovenští státní příslušnici.
Navrhované úpravy zaručují v mezích dosavadních platných právních předpisů poskytování osobních požitků duchovním církví a náboženských společností státem uznaných, kteří působí v duchovní správě, v církevní administrativě, v ústavech pro výchovu duchovních nebo jsou činní jinak.
Smyslem derogační klauzule je obsáhnout všechna ustanovení dosud platných prováděcích předpisů, jež byly přijaty po roce 1949 k provedeni cit, zákona a jsou v rozporu se zrušením institutu státního souhlasu.
Předkládaný návrh zákona je
dílčí úpravou, jejíž naléhavá
potřeba je vyvolána demokratickými proměnami
ve společnosti. V celém rozsahu budou otázky
postavení církví a náboženských
společností předmětem připravované
komplexní právní úpravy o svobodě
náboženského vyznáni, o církvích
a náboženských společnostech.
Poznámka: | Zákonodárná pravomoc Federálního shromáždění k vydání novely zákona č. 218/1949 Sb. vyplývá z ustanovení čl. 37 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci. |