Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Zřizuje se Správa ochrany prezidenta Československé socialistické republiky (dále jen "správa ochrany prezidenta").
(2) Správa ochrany prezidenta zajišťuje osobní bezpečnost prezidenta Československé socialistické republiky a vnitřní ochranu areálu Pražského hradu, popřípadě objektů, které jsou dočasným sídlem prezidenta.
(3) Správa ochrany prezidenta je podřízena
náčelníku Vojenské kanceláře
prezidenta Československé socialistické republiky
[§ 2 odst. 2 zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 16/1976 Sb., o
Kanceláři presidenta Československé
socialistické republiky].
Náčelník Vojenské kanceláře
prezidenta Československé socialistické republiky
má vůči příslušníkům
Sboru národní bezpečnosti služebně
zařazeným ve správě ochrany prezidenta
oprávnění jako ministr vnitra Československé
socialistické republiky stanovená zvláštními
předpisy [Zejména jde
o: zákon č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, ve zněni zákona
č. 63/1983 Sb., zákon č. 100/1988 Sb., o
sociálním zabezpečení; zákon
č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči
v ozbrojených silách, ve znění pozdějších
předpisů.].
(1) Hradní stráž Československé socialistické republiky /dále jen "Hradní stráž"/ se vyčleňuje z vojsk ministerstva vnitra a začleňuje do Československé lidové armády; podřizuje se náčelníku Vojenské kanceláře prezidenta Československé socialistické republiky.
(2) Náčelník Vojenské kanceláře
prezidenta Československé socialistické republiky
ustanovuje do funkce a odvolává z ní velitele
Hradní stráže.
(1) Hradní stráž plní tyto úkoly:
a) provádí vnější ostrahu areálu Pražského hradu, zabezpečuje jeho obranu a provádí vnější ostrahu a obranu objektů, které jsou dočasným sídly prezidenta Československé socialistické republiky a jeho hostů,
b) organizuje a zajišťuje vojenské pocty zejména při oficiálních návštěvách představitelů jiných států a při přijetí vyslanců u prezidenta Československé socialistické republiky.
(2) Hradní stráž nesmí být použita
k plnění jiných úkolů bez souhlasu
prezidenta Československé socialistické republiky.
Náčelník Vojenské kanceláře
prezidenta Československé socialistické republiky
má vůči vojákům Hradní
stráže oprávnění jako ministr
národní obrany Československé socialistické
republiky stanovená zvláštními předpisy
[Zejména jde o: branný zákon, zákon
č. 76/1959 Sb., o některých služebních
poměrech vojáků, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 88/1952 Sb., o
materiálním zabezpečení příslušníků
ozbrojených sil ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 100/1988 Sb., o
sociálním zabezpečení, zákon
č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči
v ozbrojených silách, ve znění pozdějších
předpisů.].
Zrušuje se Statut Hradní stráže Československé
socialistické republiky vydaný rozkazem ministra
vnitra Československé socialistické republiky
č. 13/1977 (reg. v částce č. 14/1977
Sb.).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. února 1990.
Zajištění efektivní osobní ochrany a bezpečnosti prezidenta Československé socialistické republiky, ostrahy a obrany areálu Pražského hradu a dočasného sídla prezidenta Československé socialistické republiky vyžaduje provést určité změny spočívající v soustředění sil a prostředků na tomto úseku pod jednotné řízení. Navrhuje se zřídit Správu ochrany prezidenta Československé socialistické republiky, vyčlenit Hradní stráž Československé socialistické republiky z vojsk ministerstva vnitra a začlenit ji do Československé lidové armády; Správu ochrany prezidenta Československé socialistické republiky a Hradní stráž Československé socialistické republiky podřídit náčelníku Vojenské kanceláře prezidenta Československé socialistické republiky.
Podle platné právní úpravy je ochrana ústavních činitelů, včetně ochrany prezidenta Československé socialistické republiky a vnitřní ochrana areálu Pražského hradu uskutečňována v souladu s § 4 písm. d) a e) zákona č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti, příslušníky SNB Správy ochrany ústavních činitelů SNB. Ostraha areálu Pražského hradu je zabezpečována v souladu se Statutem Hradní stráže Československé socialistické republiky, vydaným rozkazem ministra vnitra Československé socialistické republiky č. 13/1977 a registrovaným v částce č. 14/1977 Sb., vojáky z povolání a vojáky základní služby Hradní stráže Československé socialistické republiky vojsk ministerstva vnitra.
S ohledem na nezbytnost provedení shora uvedených změn se navrhuje tyto řešit formou zákona Federálního shromáždění.
Z hlediska ústavně právních aspektů je toto řešení možné, neboť podle čl. 37 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, je zákonodárná pravomoc na tomto úseku svěřena Federálnímu shromáždění. Podle čl. 8 odst. 1 písm. n) v návaznosti na čl. 27 odst. 1 zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, je třeba dovozovat, že právní úprava zajištění osobní ochrany prezidenta Československé socialistické republiky, vnitřní ostraha areálu Pražského hradu a dočasného sídla prezidenta Československé socialistické republiky patří do výlučné působnosti Československé socialistické republiky. Pokud se jedná o právní úpravu zabezpečování vnější ostrahy a obrany areálu Pražského hradu a dočasného sídla prezidenta Československé socialistické republiky Hradní stráží, která se začleňuje do Československé lidové armády, je třeba dovozovat, že tato náleží podle čl. 7 odst. 1 písm. b) zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, do výlučné působnosti Československé socialistické republiky.
Z výše uvedených hledisek návrh zákona upravuje zřízení, úkoly a postavení Správy ochrany prezidenta Československé socialistické republiky a úkoly a postavení Hradní stráže Československé socialistické republiky, přičemž se oba tyto subjekty podřizují náčelníku Vojenské kanceláře prezidenta Československé socialistické republiky. Současně se stanoví oprávnění náčelníka Vojenské kanceláře prezidenta Československé socialistické republiky vůči příslušníkům Sboru národní bezpečnosti služebné zařazeným ve Správě ochrany prezidenta Československé socialistické republiky a vůči vojákům Hradní stráže.
Přijetí navrhované právní úpravy
neklade požadavky na bilanci pracovních sil ani na
zvýšení finančních prostředků
ze státního rozpočtu.