(1) Dobou volební kampaně se pro účely
tohoto zákona rozumí období počínající
40 dnů a končící 2 den, přede
dnem konání voleb.
(2) V době volební kampaně má každá
kandidující politická strana rovný
přístup ke státním veřejným
informačním prostředkům. V rozhlasu
a televizi se každé kandidující politické
straně poskytnou celkem 4 vysílací hodiny.
Vysílací časy a jejich rozdělení
musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících
politických stran.
(3) Vyhradí-li místní národní
výbor plochu pro vylepení volebních plakátů,
musí její využívání odpovídat
zásadě rovnosti kandidujících politických
stran.
(4) Den před konáním voleb a v den voleb
je zakázána volební agitace pro politické
strany slovem, písmem, zvukem a obrazem ve státních
veřejných informačních prostředcích
a v budovách, kde sídlí okrskové volební
komise. Zveřejňovat výsledky předvolebních
průzkumů veřejného mínění
je dovoleno nejvýše do sedmého dne přede
dnem voleb.
(5) lenové volebních komisí a subkomisí,
pracovníci jejich odborných útvarů,
nesmějí poskytovat informace o průběhu
a dílčích výsledcích voleb,
až do podepsání zápisu o výsledku
hlasování.
Po provedení kontroly podle § 25 odst. 1 prohlásí
předseda okrskové volební komise se souhlasem
komise volby za zahájené. Jako první hlasují
předseda a ostatní členové komise.
(1) Volič hlasuj osobně. Zastoupení není
přípustné. Členové okrskové
volební komise nesmějí voličům
upravovat hlasovací lístky. Voliči předstupují
před okrskovou volební komisi a hlasují v
pořadí, v jakém se dostavili do volební
místnosti.
(2) Volič po příchodu do volební místnosti
odevzdá legitimační lístek a po záznamu
v obou stejnopisech seznamu voličů obdrží
od komise prázdnou obálku opatřenou úředním
razítkem. Tyto obálky musí být neprůhledné,
stejné velikosti, jakosti a barvy. Nemá-li volič
legitimační lístek a žádný
z členů okrskové volební komise ho
nezná, komise požádá, aby volič
prokázal svou totožnost. Nemůže-li tak
učinit průkazem totožnosti nebo svědectvím
dvou komisi známých osob ani do ukončení
hlasování, nebude mu hlasování umožněno.
Předtím, než komise voliče připustí
k hlasování, zkontroluje má-li volič
všechny hlasovací lístky, jež mají
být dodány, neseškrtané a jinak neoznačené,
nesmí mu však měnit pořadí, v
jakém je předkládá ke kontrole. Za
chybějící, škrtané nebo jinak
označené mu dodá jiné tak, aby volič
měl všechny hlasovací lístky.
(3) Voliče, který se dostavil do volební
místnosti s voličským průkazem, zapíše
okrsková volební komise do seznamu voličů.
Zápis podepíše předseda a dva členové
komise; voličský průkaz se připojí
k prvému stejnopisu seznamu voličů. Poté
komise vydá voliči hlasovací lístky
pro volbu Sněmovny lidu; voliči, jehož bydliště
jej opravňuje k volbě té části
poslanců Sněmovny národů, jejíž
volba probíhá ve volebním okrsku, kde byl
dodatečně zapsán do seznamu voličů,
vydá okrsková volební komise hlasovací
lístky i pro volby do této sněmovny.
(4) Po obdržení hlasovacích lístků
a úřední obálky vstoupí volič
do prostoru k tomu určenému (§ 26). V tomto
prostoru vloží do úřední obálky
po jednom hlasovacím lístku pro volbu každé
ze sněmoven. Na každém hlasovacím lístku,
který vkládá do obálky, může
přitom zakroužkováním pořadového
čísla nejvýše u čtyř kandidátů
uvedených na jednom hlasovacím lístku vyznačit,
kterému z kandidátů dává přednost.
Jiné úpravy hlasovacího lístku provádět
nemůže. Ostatní hlasovací lístky
volič odloží do k tomu určené
schránky v odděleném prostoru.
(5) Volič, který nemůže sám upravit
hlasovací lístek pro tělesnou vadu nebo proto,
že nemůže číst nebo psát,
má právo vzít s sebou do prostoru určeného
pro úpravu hlasovacích lístků jiného
voliče, aby za něj hlasovací lístek
podle jeho pokynů upravil a vložil do obálky.
(6) Volič hlasuje tak, že po opuštění
prostoru určeného pro úpravu hlasovacích
lístků vloží úřední
obálku před okrskovou volební komisí
do volební schránky. Voliči, který
se neodebral do tohoto prostoru, komise hlasování
neumožní. To platí obdobně pro hlasování
ve zvláštních volebních okrscích
/§ 7 odst. 4/ s přihlédnutím k podmínkám,
za kterých se hlasování koná.
Za pořádek ve volební místnosti odpovídá
předseda okrskové volební komise. Jeho pokyny
k zachování pořádku ve volební
místnosti a důstojného průběhu
hlasování jsou závazné pro všechny
přítomné.
Nastanou-li okolnosti, které znemožňují
zahájit hlasování, pokračovat v něm
nebo je ukončit, může okrsková volební
komise po dohodě s krajskou volební komisí
odročit zahájení hlasování
na pozdější hodinu nebo prodloužit dobu
hlasování. Celková doba hlasování
(§ 23) však tímto opatřením nesmí
být zkrácena. Okrsková volební komise
o takovém opatření vyrozumí voliče
způsobem v místě obvyklým. V případě,
že hlasování je přerušeno, zapečetí
okrsková volební komise volební dokumenty
a volební schránku. Při opětovném
zahájení hlasování předseda
za přítomnosti komise neporušenost pečetí
ověří a poznamená v zápise
o průběhu hlasování.
Jakmile uplyne hodina stanovená pro ukončení
voleb, uzavře se volební místnost, avšak
předtím odvolí ještě všichni,
kteří jsou ve volební místnosti nebo
před ní. Potom prohlásí předseda
okrskové volební komise hlasování
za ukončené.
V místnosti, kde okrsková volební komise
sčítá hlasy, mají právo být
přítomni členové volebních
komisí vyššího stupně a pracovníci
jejich odborných útvarů.
/1/ Po ukončení hlasování dá
předseda okrskové volební komise zapečetit
zvláštní schránky pro odkládání
hlasovacích lístků /§ 29 odst. 4/, zbylé
nepoužité hlasovací lístky a obálky
a poté dá otevřít volební schránku.
V případě, že bylo okrskovou volební
komisí na výslovnou žádost jednotlivých
voličů nebo podle § 7 odst. S použito
i přenosné volební schránky, komise
obsah schránek po jejich otevření smísí.
/2/ Okrsková volební komise vyjme obálky
s hlasovacími lístky z volební schránky,
spočítá úřední obálky
a porovná počet obálek se záznamy
v seznamu voličů. Neúřední
obálky komise vyloučí.
/3/ Po vynětí hlasovacích lístků
z úředních obálek komise rozdělí
a sečte hlasovací lístky, které byly
odevzdány pro jednotlivé politické strany,
zvlášť pro volby do Sněmovny lidu a zvlášť
pro volby do Sněmovny národů a zjistí,
kolik voličů politické strany využilo
práva přednostního hlasu. Přitom vyloučí
neplatné hlasovací lístky. Dále komise
sečte přednostní hlasy, které byly
odevzdány jednotlivým kandidátům na
hlasovacích lístcích.Tyto výsledky
zapíše do zápisu o výsledku hlasování,
který pořídí ve dvojím vyhotovení.
/4/ Každý člen okrskové volební
komise může nahlížet do hlasovacích
lístků. Předseda okrskové volební
komise kontroluje správnost sčítání
hlasů.
/1/ Ve prospěch kandidátní listiny politické
strany se počítají i takové hlasovací
lístky, na nichž jsou jména kandidátů
škrtána, měněna nebo dopisována.
K takovým úpravám se nepřihlíží.
Pokud volič dal na hlasovacím lístku přednostní
hlas více než čtyřem kandidátům,
počítá se takový hlasovací
lístek ve prospěch politické strany, k přednostním
hlasům se však nepřihlíží.
/2/ Neplatné jsou hlasovací lístky, které
nejsou na předepsaném tiskopise. Je-li v obálce
několik kandidátních listin různých
politických stran pro volbu do téže sněmovny,
jsou všechny tyto hlasy neplatné, pokud se volby do
této sněmovny týče. Neplatný
není hlas, odevzdal-li volič obálku s hlasovacím
lístkem pouze pro volbu některé sněmovny.
Je-li v obálce více hlasovacích lístků
téže politické strany pro volbu do téže
sněmovny, počítají se jako jeden hlas;
byla-li na některém z těchto hlasovacích
lístků provedena přednostní volba,
přihlíží se k tomuto lístku nebo
k lístku, kde bylo odevzdáno více přednostních
hlasů.
/1/ Okrsková volební komise vyhotoví ve dvojím
stejnopise zápis o průběhu a výsledku
hlasování zvlášť pro každou
sněmovnu federálního shromáždění.
Zápis podepíše předseda, místopředseda
a ostatní členové komise. Důvody odmítnutí
podpisu se poznamenají.
/2/ V zápise okrskové volební komise o průběhu
a výsledku hlasování musí být
uvedeno:
a/ doba počátku a ukončení hlasování,
popř. jeho přerušení,
b/ celkový počet osob ve volebním okrsku
zapsaných do seznamu voličů,
c/ počet voličů, kterým byly vydány
úřední obálky,
d/ počet odevzdaných úředních
obálek,
e/ počet platných hlasů odevzdaných
pro každou kandidátní listinu,
f/ počet platných přednostních hlasů
odevzdaných pro každou kandidátní listinu,
g/ počet platných přednostních hlasů
odevzdaných pro jednotlivé kandidáty podle
kandidátních listin,
h/ stručný obsah oznámení a stížností,
které byly podány okrskové volební
komisi, usnesení, která komise přijala a
jejich stručné zdůvodnění.
/3/ K uvedení údajů podle odst. 2 písm.
g/ komise využije potřebný počet nepoužitých
hlasovacích lístků, které po ukončení
voleb pro tento účel výslovně označil
předseda za přítomnosti komise.
/1/ Po sečtení hlasů a podepsání
zápisů o průběhu a výsledku
hlasování ohlásí předseda okrskové
volební komise výsledek hlasování
a jeden stejnopis zápisu zašle neprodleně okresní
subkomisi a vyčká jejího pokynu k ukončení
činnosti.
/2/ Okrsková volební komise zapečetí
odevzdané hlasovací lístky, úřední
obálky, seznamy a předá je spolu s ostatními
volebními doklady místnímu národnímu
výboru do úschovy.
V místnosti, kde okresní subkomise zpracovávají
výsledky hlasování za okrskové volební
komise, mohou být přítomni kromě členů
těchto subkomisí jen členové volebních
komisí vyššího stupně a pracovníci
jejich odborných útvarů.
/1/ Krajská volební komise sčítá
hlasy a zjišťuje výsledky hlasování
ve volebním kraji na podkladě zápisů
o průběhu a výsledku hlasování
zaslaných okrskovými volebními komisemi.
/2/ V místnosti, kde krajská volební komise
sčítá hlasy a zjišťuje výsledky
hlasování, mohou být přítomni
jen členové Ústřední volební
komise a pracovníci odborných útvarů.
/1/ Krajská volební komise vyhotoví ve dvojím
stejnopise pro každou sněmovnu zvlášť
zápis o výsledku hlasování ve volebním
kraji zápis podepíše předseda, místopředseda
a ostatní členové komise. Důvody odmítnutí
podpisu se poznamenají.
/2/ V zápise krajské volební komise o výsledku
hlasování musí být uvedeno:
a/ počet volebních okrsků ve volebním
kraji a počet okrskových volebních komisí,
které zaslaly výsledek hlasování,
b/ počet osob, zapsaných v seznamu voličů
ve volebním kraji,
c) počet voličů, kterým byly vydány
úřední obálky,
d) počet odevzdaných úředních
obálek,
e) počet platných hlasů, odevzdaných
pro každou kandidátní listinu,
f) počet přednostních platných hlasů
odevzdaných pro jednotlivé kandidáty podle
kandidátních listin,
g) stručný obsah oznámení a stížností,
které byly podány krajské volební
komisi, usnesení, která komise přijala a
jejich stručné zdůvodnění.
(3) Po podepsání obou stejnopisů zápisů
o výsledků hlasování zašle předseda
jeden stejnopis zápisu neprodleně Ústřední
volební komisi. Ostatní volební spisy zašle
do úschovy příslušného národního
výboru.
(1) Ústřední volební komise přezkoumá
zápisy krajských volebních komisí
a zjistí podle nich součet všech platných
hlasů, které byly odevzdány pro všechny
kandidátní listiny v každém volebním
kraji v České republice a ve Slovenské republice,
zvlášť pro volby do každé sněmovny.
Tento údaj vydělí počtem mandátů,
které na základě státního mandátového
čísla (§ 6) nebo ústavního předpisu
v případě Sněmovny národů
byly republice přiděleny. Tím se stanoví
republikové mandátové číslo.
(2) Republikovým mandátovým číslem
dělí celkový počet platných
hlasů odevzdaných v každém volebním
kraji. Číslo takto vypočtené je počtem
mandátů, které připadají jednotlivým
volebním krajům.
(3) Nebyly-li takto rozděleny všechny mandáty
připadající na Českou republiku nebo
Slovenskou republiku, přidělí Ústřední
volební komise tyto mandáty postupně v téže
republice volebním krajům, které vykazují
největší zbytek. Při rovnosti zbytků
rozhoduje los.
/1/ Ústřední volební komise zjistí,
kolik platných hlasů celkem bylo odevzdáno
pro každou politickou stranu v rámci celé české
republiky a v rámci celé Slovenské republiky,
zvlášť pro volbu každé sněmovny.
Zjistí, které politické strany získaly
méně než 5 procent z celkového počtu
platných hlasů odevzdaných v rámci
České republiky nebo v rámci Slovenské
republiky. Při dalším zjišťování
volebních výsledků a přidělování
mandátů již k těmto politickým
stranám a hlasům pro ně odevzdaným
nepřihlíží. Podá-li politická
strana kandidátní listiny v České
republice i v Slovenské republice, stačí,
když získá 5 procent v jedné z republik.
(2) Ostatní politické strany postupují do
prvního skrutinia, ve kterém se rozdělují
mandáty v rámci volebních krajů.
/1/ Součet platných hlasů odevzdaných
pro politické strany, které postoupily do prvního
skrutinia, se vydělí počtem mandátů,
které byly tomuto volebnímu kraji přiděleny
/§ 41/; celé číslo, které vyšlo
tímto dělením, je krajským volebním
číslem.
/2/ Celkový počet platných hlasů,
který obdržela politická strana v rámci
volebního kraje, se dělí krajským
volebním číslem a straně se přikáže
tolik mandátů, kolikrát je volební
číslo obsaženo v součtu platných
hlasů, které tato strana získala,
/3/ V rámci jednotlivých politických stran
obdrží mandáty straně přikázané
kandidáti podle pořadí, jak jsou uvedeni
na hlasovacím lístku. Využila-li však
nejméně jedna desetina z celkového počtu
voličů, kteří odevzdali platný
hlas pro tuto politickou stranu, práva přednostního
hlasu, obdrží nejdříve mandát
ten z kandidátů, který získal nadpoloviční
většinu hlasů voličů politické
strany, kteří využili práva přednostního
hlasu. V případě, že je politické
straně přikázáno více mandátů
a více kandidátů splnilo tuto podmínku
podle předchozí věty, mandáty obdrží
kandidáti postupně v pořadí podle
nejvyššího počtu získaných
přednostních hlasů. V případě
rovnosti přednostních hlasů je rozhodující
pořadí na hlasovacím lístku. Nejmenovala-li
některá politická strana tolik kandidátů,
kolik jí podle výsledků prvého skrutinia
přísluší, obdrží jen tolik
mandátů, kolik osob kandidovalo.
/1/ Všechny mandáty, které nebyly v České
republice a Slovenské republice přikázány
v prvém skrutiniu, přikáže Ústřední
volební komise ve druhém skrutiniu. Do druhého
skrutinia se převádějí zbytky hlasů
jednotlivých politických stran pro ně odevzdaných
/a nedostala-li politická strana v prvé: skrutiniu
ani jeden mandát, potom všechny hlasy pro ni odevzdané/
v rámci České republiky nebo Slovenské
republiky.
/2/ Nejpozději před zahájením druhého
skrutinia odevzdají členové Ústřední
volební komise jejímu předsedovi kandidátní
listiny svých stran, zvláště pro Českou
republiku a zvláště pro Slovenskou republiku.
Počet kandidátů na těchto kandidátních
listinách není omezen; politická strana však
na ně může zařadit pouze jména
těch kandidátů, kteří byli
kandidováni v některém volebním kraji
příslušné republiky a nebyli zvoleni
v prvém skrutiniu. Po odevzdání kandidátních
listin již nelze měnit jména kandidátů
ani pořadí, v jakém jsou uvedeni na kandidátní
listině.
/3/ Ústřední volební komise ve druhém
skrutiniu sečte zbytky hlasů jednotlivých
politických stran v rámci České republiky
a v rámci Slovenské republiky a pro každou
sněmovnu. Tento součet vydělí počtem
mandátů, které mají obsadit v příslušné
republice, zvětšeným o jednu. Celé číslo
vyšlé dělením a zaokrouhlené
na jednotky je republikovým volebním číslem.
Na tomto základě přikáže každé
politické straně v příslušné
republice tolik mandátů, kolikrát je republikové
volební číslo obsaženo v součtu
zbytků hlasů odevzdaných pro jednotlivou
politickou stranu.
/4/ Nebyly-li tímto způsobem obsazeny všechny
mandáty nebo proto, že politická strana ohlásila
méně kandidátů než kolik mandátů
na ni připadá, přikáže Ústřední
volební komise tyto mandáty postupně těm
stranám, které podaly platné kandidátní
listiny v příslušné republice a které
vykazují největší zbytek dělení.
Při rovnosti zbytků se přikáže
mandát straně, jež má větší
součet zbytků ve druhém skrutiniu. Jsou-li
tyto součty zbytků stejné, přikáže
se mandát straně, jež obdržela v rámci
České republiky a Slovenské republiky více
hlasů; je-li počet stejný, rozhodne los.
/5/ Bylo-li takto obsazeno o jeden mandát více,
než se mělo obsadit, odečte se přebývající
mandát té politické straně, která
vykázala nejmenší zbytek dělení
ve druhém skrutiniu; při stejném zbytku menší
počet hlasů ve volebních krajích v
rámci republiky; je-li i počet hlasů stejný,
rozhodne los.
/6/ V rámci jednotlivých politických stran
obdrží mandáty straně přikázané
kandidáti podle pořadí, jak jsou uvedeni
na kandidátní listině pro druhé skrutinium.
Kandidáti, kteří neobdrželi mandát
ani v prvém ani ve druhém skrutiniu, se stávají
náhradníky.
/1/ Po provedení prvého a druhého skrutinia
vyhotoví Ústřední volební komise
zápis o výsledku voleb zvlášť pro
každou sněmovnu Federálního shromáždění.
Zápis podepíše předseda, místopředseda
a ostatní členové komise.
/2/ V zápise o výsledku volby se uvádí:
a/ celkový počet osob zapsaných v seznamech
voličů;
b/ celkový počet voličů, kterým
byly vydány úřední obálky;
c/ počet platných hlasů odevzdaných
pro každou kandidátní listinu v rámci
České republiky a Slovenské republiky zvlášť
a pro jednotlivé ostatní kraje zvlášť;
d/ jména kandidátů, kteří byli
z jednotlivých kandidátních listin zvoleni
v prvním skrutiniu spolu s údaji o výsledcích
přednostního hlasování, a kandidátů
zvolených ve druhém skrutiniu, jakož i kandidátů,
kteří se stali náhradníky.
/3/ Ústřední volební komise uveřejní
celkové výsledky voleb do Sněmovny lidu a
do Sněmovny národů Federálního
shromáždění ihned po podepsání
zápisu o výsledku voleb podle jednotlivých
volebních krajů. Může též
uveřejnit předběžné výsledky,
ve kterých uvede údaje podle odst. 2 písm.
a/ až c/.
Ústřední volební komise vydá
kandidátům zvoleným za poslance osvědčení
o zvolení.
/1/ Stížnost proti vydání osvědčení podle § 46 může vznést každý občan, zapsaný v seznamu voličů ve volebním okrsku, kde byl poslanec zvolen, jakož i každá strana, která v daném volebním kraji podala kandidátní listinu.
Stížnost musí být odůvodněna.
Stížnost se předkládá písemně
do 10 dnů po uveřejnění volebního
výsledku Nejvyššímu soudu Československé
republiky.
/2/ Nejvyšší soud Československé
republiky projedná stížnost do 10 dnů
v senátu složeném z předsedy a 2 soudců.
Ustanovení občanského soudního řádu
o přezkoumávání rozhodnutí
jiných orgánů se použijí přiměřeně.
/3/ Proti usnesení Nejvyššího soudu Československé
republiky o stížnosti se nelze odvolat.
/4/ Své dobrozdání obsažené v
usnesení zašle Nejvyšší soud Československé
republiky předsednictvu Federálního shromáždění,
které je postoupí příslušné
sněmovně.
Nedošlo-li z jakýchkoli důvodů v některém
volebním kraji k řádnému provedení
voleb podle tohoto zákona zcela nebo zčásti,
předsednictvo Federálního shromáždění
nejpozději do týdne po vyhlášení
výsledku voleb učiní potřebná
opatření, aby volby byly dodatečně
nebo znovu provedeny, přičemž lhůty
mohou být přiměřeně zkráceny.
/1/ Uprázdní-li se v některé sněmovně
mandát, nastupuje náhradník téže
politické strany podle pořadí, v jakém
byl uveden na kandidátní listině pro volbu
v témže volebním kraji, v němž
byl kandidován poslanec, jehož mandát se uprázdnil.
Není-li takového, nastupuje náhradník
téže strany podle pořadí, v jakém
byl uveden na kandidátní listině pro volbu
Sněmovny lidu nebo příslušné
části Sněmovny národů pro druhé
skrutinium.
/2/ Není-li náhradníka téže strany,
zůstane mandát uprázdněn až do
konce volebního období.
(3) Nastoupení náhradníka prohlásí
předsednictvo Federálního shromáždění
do 15 dnů poté, kdy se uprázdnila funkce
poslance. Předá tomuto náhradníkovi
osvědčení o tom, že se stal poslancem,
kterým dnem se jím stal, a současně
o tom vyrozumí předsednictvo příslušné
sněmovny.
/1/ Všechny pomocné prostředky, zejména
volební místnosti a potřeby pro ně,
úřední obálky a pomocné pracovní
síly zajistí pro okrskové volební
komise místní národní výbory,
v jejichž obvodu jsou zřízeny.
/2/ Pro okresní subkomise zajistí všechny pomocné
prostředky okresní národní výbor,
pro krajské volební komise krajský národní
výbor, jehož sídlo je sídlem příslušné
volební komise. Je-li sídlo krajské volební
komise v sídle okresního národního
výboru, zajistí tyto prostředky tento národní
výbor.
/1/ Všechny orgány státní správy,
státní, družstevní a jiné socialistické
organizace jsou povinny spolupůsobit při provádění
tohoto zákona.
/2/ Organizace, popř. osoby zabývající
se polygrafickou činností, jsou povinny na žádost
orgánů zajišťujících úkoly
podle tohoto zákona zajistit, aby kandidátní
listiny, legitimační lístky, voličské
průkazy a všechny ostatní potřebné
úřední dokumenty byly včas a řádně
rozmnoženy.
Výkon funkce člena volební komise je čestnou
povinností. Člen komise nesmí být
pro výkon své funkce zkrácen na právech
a nárocích, vyplývajících z
jeho pracovního nebo obdobného poměru, zejména
má nárok na pracovní volno s náhradou
ušlého výdělku.[
Vyhl. Federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 236/1988 Sb., o jiných úkonech
v obecném zájmu; vládní nařízení
č. 12/1968 Sb., o úpravě odměn a náhrad
a některých dalších poměrů
poslanců národních výborů a
členů komisí a aktivů národních
výborů, ve znění pozdějších
předpisů.]
/1/ Kandidát má právo, aby v době
ode dne následujícího po registraci kandidátní
listiny, na níž je uveden, do konce dne předcházejícího
volbám, mu ten, k němuž je v pracovním
nebo obdobném poměru (dále jen "zaměstnavatel"),
poskytl pracovní volno.
/2/ Náhradu ušlého výdělku mu
vyplatí zaměstnavatel, požádá-li
o to kandidát.
/3/ Zaměstnavatel má právo, aby mu politická
strana, na jejíž kandidátní listině
je kandidát zapsán, uhradila to, co kandidátovi
vzhledem k ušlému výdělku vyplatil.
/4/ Kandidátovi, který není v pracovním
nebo obdobném poměru, vyplatí náhradu
ušlého výdělku politická strana,
na jejíž kandidátní listině je
uveden.
/5/ Ušlý výdělek kandidátů
se vypočítává jako ušlý
výdělek členů volebních komisí.
/6/ Okolnost, že je někdo kandidátem, nesmí
být na újmu v jeho pracovně právních
nebo obdobných vztazích. Doba pracovního
volna podle odstavce 1 se považuje za dobu výkonu
práce.
(1) Výdaje spojené s volbami do Federálního
shromáždění se hradí ze státního
rozpočtu federace. Konají-li se volby do Federálního
shromáždění současně s
volbami do jiných zastupitelských sborů,
stanoví se způsob úhrady po dohodě
příslušných orgánů Československé
republiky, České republiky a Slovenské republiky.
(2) Každá politická strana hradí náklady
své volební kampaně sama, popř. s
využitím úvěru banky nebo spořitelny.
Při žádosti o úvěr politická
strana předloží údaje o svém
majetku a příjmech z členských příspěvků
či jiných zdrojů. Banka (spořitelna)
může požadovat ručení určitého
počtu ručitelů.
(3) Po ověření voleb poslanců sněmovnami
Federálního shromáždění
sdělí předsednictvo Federálního
shromáždění federálnímu
ministerstvu financí údaje o počtu platných
hlasů, odevzdaných pro jednotlivé politické
strany; politické straně, která ve volbách
získala více než dvě procenta z celkového
počtu platných hlasů, odevzdaných
v rámci České republiky nebo v rámci
Slovenské republiky při volbách do Sněmovny
lidu nebo do Sněmovny národů, bude za každý
odevzdaný hlas ze státního rozpočtu
federace uhrazeno 10 Kčs.
(L) Kde se v tomto zákoně uvádí pojem
okresní národní výbor, rozumí
se tím i národní výbor měst
Brna, Ostravy, Plzně, Ústí n. Labem a Košic.
(2) Kde se v tomto zákoně uvádí pojem
krajský národní výbor, rozumí
se tím i Národní výbor hlavního
města Prahy a Národní výbor hlavního
města Slovenské republiky Bratislavy.
§ 177 trestního zákona č. 140/1961 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
zní:
Kdo jinému násilím nebo pohrůžkou
bezprostředního násilí nebo lstí
brání ve výkonu volebního práva,
nebo
kdo padělá údaje v dokladu o počtu
členů politické strany nebo na petici pro
volební účely nebo v jiném volebním
dokumentu, nebo kdo vědomě použije takového
dokumentu jako pravého, nebo
kdo vědomě nesprávně sečte
hlasy či poruší tajnost hlasování,
nebo
kdo jinak hrubým způsobem maří přípravy
nebo průběh voleb do zastupitelského sboru,
bude potrestán odnětím svobody na šest
měsíců až tři léta."
(1) Federální ministerstvo vnitra po dohodě
s ministerstvem vnitra České republiky a ministerstvem
vnitra a životního prostředí Slovenské
republiky
a) stanoví podrobnosti o úkolech národních výborů při
1. vytváření volebních okrsků,
2. sestavování seznamů voličů,
3. vystavování voličských průkazů,
4. zajišťování a vybavování volebních místností,
5. úschově hlasovacích lístků
a jiných volebních dokumentů;
b) stanoví vzory hlasovacího lístku, seznamu
voličů, voličského průkazu,
legitimačního lístku, osvědčení
o zvolení a může stanovit vzory dalších
volebních dokumentů;
c) může stanovit podrobnosti o spolupráci orgánů
státní správy (§ 51 odst. 1) při
kontrole pravdivosti údajů podle § 18 odst.
1.
(2) Federální statistický úřad
po dohodě s ministerstvem vnitra České republiky
a ministerstvem vnitra a životního prostředí
Slovenské republiky a ve spolupráci s Českým
statistickým úřadem a Slovenským statistickým
úřadem vydá metodiku zpracování
výsledků hlasování.
(3) Na opatření, učiněná příslušnými
orgány státní správy k přípravě
provedení tohoto zákona již v době před
počátkem jeho účinnosti, pokud neodporují
zákonu, se hledí tak, jako by byla učiněna
za jeho účinnosti.
Zrušuje se zákon č. 44/1971 Sb., o volbách
do Federálního shromáždění.