JUDr. Josefa Bartončíka, PhDr. Věry Bartoškové,
Ing. Jaroslava Cuhry, JUDr. Lubomíra Fanty, MUDr. Stanislava
Hanáka, Blanky Hykové, JUDr. Miroslava Jansty, Jaroslava
Jenerála, prof. JUDr. Zdeňka Jičínského,
DrSc., JUDr. Bohuslava Kučery, Stanislava Kukrála,
MVDr. Jiřího Ládra, Ladislava Lise, JUDr.
PhDr. Zdeňka Masopusta, DrSc., JUDr. Jiřího
Medřického, MUDr. Juraje Mesíka, JUDr. Vladimíra
Mikule, Ing. Jany Moltašové, CSc., Bohumila Servuse,
Ing. Jozefa Stanka, CSc., prof. Ing. Uěnka Šilhana,CSc.,
Ing. Jozefa Šimútha, Dobromily Vávrové
a Ing. Konstantina Viktorína, CSc.
Federální shromáždění
Československé republiky se usneslo na tomto ústavním
zákoně:
Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, se mění takto:
1. V článku 30 odstavec 1 zní:
"(1) Sněmovna lidu má 150 poslanců,
kteří jsou voleni v celé Československé
republice přímou volbou.".
2. V článku 103 odstavec 1 zní:
"(1) Česká národní rada má
150 poslanců. Slovenská národní rada
má 100 poslanců.".
3. V článku 47 se doplňuje odstavec 1 tohoto
znění:
"(1) Výkon poslaneckého mandátu je neslučitelný
s výkonem poslaneckého mandátu národní
rady a s výkonem funkcí soudce, prokurátora,
arbitra, vojáka z povolání, příslušníka
Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné
výchovy.".
Dosavadní text článku 47 se označuje
jako odstavec 2.
4. V článku 113 se doplňuje odstavec 1 tohoto
znění:
"(1) Výkon poslaneckého mandátu je neslučitelný
s výkonem poslaneckého mandátu Federálního
shromáždění a s výkonem funkcí
soudce, prokurátora, arbitra, vojáka z povolání,
příslušníka Sboru národní
bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy.".
Dosavadní text článku 113 se označuje
jako odstavec 2.
5. V článku 48 v odstavci 1 text prvé věty
slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí
věrnost Československé republice.".
6. V článku 68 text prvé věty slibu
zní: "Slibuji na svou čest a svědomí
věrnost Československé republice.".
7. V článku 114 v odstavci 2 text prvé věty
slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí
věrnost Československé republice a České
republice.".
V odstavci 3 text prvé věty slibu zní: "Slibuji
na svou čest a svědomí věrnost Československé
republice, Slovenské republice a odkazu Slovenského
národního povstání.".
8. V článku 126 v odstavci 1 text prvé věty
slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí
věrnost Československé republice a České
republice.".
V odstavci 2 text prvé věty slibu zní: "Slibuji
na svou čest a svědomí věrnost Československé
republice, Slovenské republice a odkazu Slovenského
národního povstání.".
Ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava
Československé socialistické republiky se
mění takto:
1. V článku 2 text odstavce 2 končí
za slovy "jsou jím voleny". Zbytek věty
se vypouští.
2. V článku 3 odstavec 2 zní:
"(2) Členové zastupitelských sborů
- poslanci - jsou povinni vykonávat svůj mandát
osobně, podle svého svědomí a nejlepšího
přesvědčení; nesmí od nikoho
přijímat příkazy týkající
se výkonu mandátu.".
Dosavadní odstavce 2 a 3 se vypouštějí.
3. V článku 86 text odstavce 2 končí
za slovy "jsou lidem voleni". Zbytek věty se
vypouští.
4. V článku 88 odstavec 1 zní:
"(1) Poslanec národního výboru je povinen
pracovat ve svém volebním obvodu, účastnit
se iniciativně práce národního výboru
a pracovat v některé jeho komisi.".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 2.
V textu tohoto odstavce první věta slibu zní:
"Slibuji na svou čest a svědomí věrnost
Československé republice.".
Dosavadní odstavce 1 a 2 se vypouštějí.
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem
Současný počet poslanců Federálního
shromáždění a obou národních
rad, jichž je celkem 700, se jeví jako neúměrně
vysoký mimo jiné též s ohledem na velikost
státu a počet jeho obyvatel. Tento stav je již
delší dobu kritizován a proto se navrhuje snížení
celkového počtu poslanců zákonodárných
sborů o 150. V návrhu ústavního zákona
se doporučuje vyrovnat počet poslanců Sněmovny
lidu s počtem poslanců ve Sněmovně
národů. Počty poslanců v národních
radách se snižují úměrně
dosavadnímu stavu. Uvedená změna nijak neoslabí
činnost těchto sborů, protože se předpokládá
podstatné zvýšení profesionální
úrovně jejich členů.
Z týchž důvodů se jeví jako účelné
upravit neslučitelnost výkonu určitých
funkcí a činností s výkonem poslaneckého
mandátu, které by mohly mít nežádoucí
vliv na objektivnost rozhodování poslance. Rovněž
duplicita výkonu poslaneckého mandátu ve
dvou zákonodárných sborech by nebyla zřejmě
vhodná jak z důvodu časové zátěže,
tak i z hlediska známých negativních důsledků
kumulace společensky tak významných funkcí.
S ohledem na nedávno přijatý ústavní
zákon, jímž byl upraven čl. 63 ústavního
zákona č. 143/1960 Sb., o československé
federaci, je potřebné změnit obdobně
i znění slibů poslanců Federálního
shromáždění, národních
rad, národních výborů, jakož
i členů vlád.
Nové postavení poslanců zastupitelských
sborů, kteří by měli být politicky
schopnými zaujímat samostatná stanoviska
k zákonným projektům, a u nichž by se
měla projevovat ve zvýšené míře
i jejich profesionální zdatnost, vyžaduje též
nově upravit postavení poslanců zejména
z hlediska jejich vztahu k voličům, k politickým
stranám popř. k politickým hnutím,
na jejichž kandidátce byli zvoleni. Poslanec musí
hájit především zájmy celé
společnosti.
Realizace ústavního zákona si nevyžádá
zvýšení nároků na státní
rozpočet ani na pracovní síly. Spíše
se očekává úsporný efekt.