Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví
(letecký zákon), ve znění zákona
č. 40/1964 Sb., a zákona č. 43/1976 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. V 6 odst. 3 se vypouští slova: "je při
plnění svých úkolů".
2. § 53 zní:
"/1/ Leteckou dopravu cestujících, zavazadel,
zásilek a pošty a letecké práce za úplatu
mohou provozovat organizace pro provozování letecké
dopravy a organizace vykonávající letecké
práce (6 odst. 1 písm. a).
/2/ Jiné organizace než jsou uvedeny v odst. 1 mohou
provozovat za úplatu leteckou dopravu nebo vykonávat
letecké práce pouze se souhlasem federálního
ministerstva dopravy vydaným na základě žádosti
organizace.
/3/ Žádost o souhlas k provozování letecké
dopravy nebo leteckých prací za úplatu musí
obsahovat:
a) skutečnosti rozhodné pro posouzení způsobilosti
žadatele k zajištění zamýšleného
rozsahu a podmínek provozu; vyžaduje-li provoz nebo
jeho zajištění součinnost s jinou organizací,
doklad o způsobu této součinnosti,
b) dopravní podmínky, tarify a ceny poskytovaných
služeb, které podléhají schválení
nebo vyhlášení federálního ministerstva
dopravy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem.............
V souvislosti se změnami probíhajícími
v naší společnosti předkládají
stále častěji organizace federálnímu
ministerstvu dopravy žádosti o umožnění
provádět jako placenou službu veřejnosti
letecké práce v zemědělství
(zejména u nově vyráběných
tzv. ultralehkých letadel, možnost letecky snímkovat
a kontrolovat liniové stavby. Provozovatelé, kteří
mají již povolenou leteckou závodovou dopravu
požadují využití volné kapacity
letadel i pro veřejnou dopravu cestujících
a zboží za úplatu.
Dosavadní právní úprava provedená
zákonem o civilním letectví umožňuje
podnikat, to znamená poskytovat leteckou dopravu a letecké
práce za úplatu, jen organizacím zřízeným
federálním ministerstvem dopravy. Jsou to státní
podniky Československé aerolinie a Slov-air.
Ostatní organizace mohou provozovat civilní letadla
jen pro vlastní potřeby, tj. pro závodovou
dopravu, letecké práce, letecký sport.
Navrhovaná dílčí novela vychází
vstříc požadavkům na uvolnění
podnikání v této oblasti i pro organizace
jiných resortů.
V této souvislosti se navrhuje úprava 6 a nové
znění 53 zákona o civilním letectví.
Změna umožní, že vedle organizací,
které jsou k podnikání oprávněny
přímo ze zákona, budou moci podnikat v této
oblasti i další organizace.
Tyto další organizace však mohou podnikat jen
na základě souhlasu federálního ministerstva
dopravy. Souhlas je nezbytný vzhledem k charakteru letecké
činnosti, k vysokým nárokům na zajištění
bezpečnosti leteckého provozu a způsobilosti
leteckého personálu a letecké techniky. Důležitým
aspektem je přitom požadavek dodržování
závazků vyplývajících z mezinárodních
smluv, jimiž je Československá socialistická
republika vázána.
Předpokládá se, že novela zákona
nabude účinnosti od 1. dubna 1990.
Předložený návrh dílčí
novely zákona neklade žádné požadavky
na státní rozpočet.