Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě
a vnitrostátním zasílatelství, se
mění a doplňuje takto:
1. V § 13 se vypouští odstavec 2.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.
2. § 16 odst. 1 se doplňuje o nová písmena
f) a g), která zní:
"f) užívat v provozu jen vozidla, jejichž
technický stav byl shledán vyhovujícím
při technické prohlídce, od níž
neuplynula doba delší než 1 rok, popř.
kratší doba stanovená orgánem státní
správy, který provozování silniční
dopravy povolil;
g) pří provozu vozidel dodržovat bezpečnostní
přestávky, doby odpočinku a doby řízení
stanovené pro řidiče silničních
motorových vozidel zvláštními předpisy.
[Vyhláška Českého úřadu
bezpečnosti práce č. 88/1980 Sb., o bezpečnosti
práce a technických zařízení
při provozu silničních vozidel, ve znění
vyhlášky č. 62/1981 Sb., Vyhláška
Slovenského úřadu bezpečnosti práce
č. 71/1980 Sb., o bezpečnosti práce a technických
zařízení při provozu silničních
vozidel. § 8, 9, 11, 12 výnosu ministerstva vnitra
ČSR č.j. SD/33-1908/75, o určování
pracovní doby jízdních pracovníků
silniční a městské dopravy reg. v
částce 33/1975 Sb., ve znění výnosu
ministerstva vnitra ČSR č.j. SD/33-2831/77, reg.
v částce 2/1978 Sb. Výnos ministerstva vnitra
SSR č.j. SD-349/76-3, o určování pracovní
doby některých pracovníků silniční
a městské dopravy reg. v částce 13/1976
Sb., ve znění výnosu ministerstva vnitra
SSR č.j. SD-4349/78-4, reg. v částce 29/1978
Sb.]"
3. § 24 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
" (4) Pro dopravu pro vlastní potřeby provozovanou
podle odst. 3 písm. c) platí ustanovení §
16 odst. 1 písm. f) a g).".
4. § 25 odst. 2 zní:
"Jiná organizace nebo fyzická osoba [Zákon
č. .../1990 Sb., o individuálním podnikání
fyzických osob.] mohou provozovat silniční
motorovou dopravu pro cizí potřeby za úplatu
jen obdrží-li k tomu, pokud nejde o případy
uvedené v § 26, povolení od příslušného
orgánu státní správy."
5. V § 25 se odstavce 3, 4 a 5 vypouští.
6. § 26 odst. 1 zní:
" (1) Povolení k provozování silniční
dopravy pro cizí potřeby podle 25 se nevyžaduje,
jde-li o:
a) dopravu osob a věcí prováděnou
v rámci péče o vlastní pracovníky
a členy družstev, kde obsahem členství
je též pracovní vztah; včetně
jejich dopravy do zaměstnání a dopravy jejich
dětí do škol,
b) nepravidelnou hromadnou dopravu osob prováděnou
společenskou nebo družstevní organizací
pro své členy a jejich rodinné příslušníky,
c) nepravidelnou hromadnou dopravu dětí za rekreačními,
kulturními nebo tělovýchovnými účely
a do školských zařízení,
d) dopravu věcí, které jsou předmětem
vlastní výrobní nebo obchodní činnosti
pro odběratele,
e) dopravu, kterou si na základě smlouvy o sdružení
nebo o družstevní spolupráci navzájem
poskytují účastníci této smlouvy,
f) dopravu cestujících, zavazadel a leteckých
zásilek z letiště do městského
centra nebo místa ubytování a zpět,
jakož i náhradní dopravu prováděnou
československým leteckým dopravcem,
g) dopravu pro organizace a zařízení vykonávající
údržbu dálnic, silnic a místních
komunikací v rámci zimní údržby
těchto komunikací."
7. V § 28 se vypouští ustanovení písm.
b) a ustanovení písm. c) se označuje písmenem
b).
8. V § 29 odst. 2 se vypouští ustanovení
písmene b) a zrušuje se označení písmenem
a).
9. V § 31 se vypouští ustanovení písmene
b) a ustanovení písmene c) se označuje písmenem
b).
Zrušují se:
1. Vyhláška č. 139/1980 Sb., o vytěžování
silničních nákladních vozidel, ve
znění vyhlášky č. 7/1982 Sb.,
a vyhlášky č. 117/1984 Sb.
2. Vyhláška č. 58/1980 Sb., kterou se stanoví
další osvobození silniční dopravy
pro cizí potřeby od povolení.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ........ 1990.
Záměr zákona o živnostenském
podnikání zrovnoprávnit postavení
občanů a organizací nemůže být
důsledně realizován v oblasti silniční
dopravy samotným přijetím zákona o
živnostenském podnikání.
Zákon o silniční dopravě a vnitrostátním
zasílatelství stanoví nestejné podmínky
pro provozování dopravy socialistickými organizacemi,
jinými než socialistickými organizacemi a občany.
Pouze na základě zákona o živnostenském
podnikání by nebylo možné určit,
do jakého právního režimu (socialistické
či jiné než socialistické organizace)
občan nastupuje. Nebyly by vytvořeny stejné
podmínky pro všechny provozovatele silniční
dopravy při zrovnoprávnění všech
druhů vlastnictví tak, jak předpokládá
programové prohlášení vlády.
V této souvislosti se navrhuje úprava 25 zákona;
úpravy § 13, 16, 24, 26, 28 a 29 na ni navazují.
V zájmu liberalizace podnikání v silniční
dopravě se v povolovacím řízení
upouští od zkoumání okolnosti, zda uspokojování
přepravních potřeb vyžaduje dalšího
provozovatele; tím se odstraňuje subjektivní
hledisko posuzovatele při udělování
povolení, zakotvené dosud v 31 písm. b) zákona.
K odstranění administrativního způsobu
zasahování do hospodaření organizací
je nezbytné zrušit vyhlášku č.
139/1980 Sb., o vytěžování silničních
nákladních vozidel ve znění pozdějších
předpisů.
V souvislosti s navrhovanými změnami zákona
je nutno zrušit též vyhlášku č.
58/1980 Sb., kterou se stanoví další osvobození
silniční dopravy pro cizí potřeby
od povolení.
Předpokládá se, že novela zákona
nabude účinnosti současně s účinností
zákona o živnostenském podnikání.
Předložený návrh novely zákona
neklade žádné požadavky na státní
rozpočet.