Důvodová zpráva

K § 1

Návrh novely hospodářského zákoníku především reaguje na návrh zákonné právní úpravy soukromého (živnostenského) podnikání provozovaného jednotlivými fyzickými osobami, které se má co nejdříve stát rozšířeným a zcela rovnoprávným způsobem ekonomické aktivity, zahrnujícím jak drobné podnikání (upravené dosud nařízeními vlády ČSR č. 1/1988 Sb. a vlády SSR č. 2/1988 Sb.), tak i individuální podnikání "ve velkém" (neomezené ani v počtu zaměstnávaných osob, ani rozsahem nabývaného majetku), které dosud upraveno není.

Tito noví podnikatelé budou nutně (stejně jako dosud jen státní podniky, družstva a jiné organizace) vstupovat do směnných vztahů s jinými podnikateli i dosavadními organizacemi při nákupu či prodeji, popř. i do jiných vzájemných vztahů při zajišťování svých potřeb a při realizaci výsledků své činnosti. Současný stav je však takový, že úprava těchto nových vztahů v našem právním řádu chybí (hospodářský zákoník dosud pouze upravuje jednak vzájemné vztahy socialistických organizací, jednak vztahy mezi nimi a orgány hospodářského řízení, a pokud jde o občanský zákoník, je v dosavadní podobě pro vyhovující regulaci těchto vztahů nezpůsobilý).

Proto se v novele provádí zásadní koncepční změna hospodářského zákoníku spočívající v tom, že soukromí podnikatelé se stanou účastníky jím upravovaných podnikatelských vztahů, čímž i jim bude umožněno využívat smluvních i jiných právních nástrojů, nutných pro výkon podnikatelské činnosti, jednak se stanou právně rovnocennými subjekty ekonomické aktivity.

Formálně je tato změna zajištěna tím, že pojem "organizace" na základě legislativní zkratky v § 1 odstavec 1 zahrnuje i fyzické osoby, oprávněné k podnikatelské činnosti podle zákona o individuálním podnikání fyzických osob.

Výčet hospodářských subjektů v poznámce pod čarou je pouze demonstrativní, což zajišťuje, že hospodářský zákoník se bude vztahovat i na hospodářskou činnost případných dalších subjekt podle později vydaných předpis.

K § 2

Vymezení pojmu "podnikatelská činnost" je potřebné ze dvou důvodů: za prvé jde o nový pojem užitý při úpravě předmětu hospodářského zákoníku, za druhé na vymezení tohoto pojmu v h.z. odkazuje připravovaný zákon o individuálním podnikání fyzických osob. Jde o pravidelnou činnost, jejímž účelem je opatřit si trvalý peněžní příjem zisk. Tato činnost není samoúčelná a je zacílena na výrobu, obchod, služby a další činnosti v podmínkách tržního hospodářství se zaměřením na uspokojování potřeb obyvatelstva i organizací.

K § 3

Novela hospodářského zákoníku neznamená ještě plný přechod na regulaci pouze obchodních vztah. Na dosavadní organizace, zejména státní, dopadají jak omezená kontraktační povinnost (§ 158), tak i možnost ukládání hospodářských závazků v mimořádných případech (§ 118 odst. 1). Tyto zásahy do hospodářskoprávních vztahů nemohou být uplatňovány vůči podnikatelským subjektům, které vyvíjejí svoji činnost na základě zákona o individuálním podnikání fyzických osob a na základě zákona o podniku se zahraniční majetkovou účastí. Kromě toho praxe může ukázat další potřebu vyslovit v rámci interpretace hospodářského zákoníku, že na subjekty podnikající podle těchto zákonů nelze vztáhnout i některá další ustanovení hospodářského zákoníku. Půjde o ustanovení, v nichž se ukáže, že plně neodpovídají charakteru těchto forem podnikání, nebo že jsou v rozporu s vymezeným postavením takových podnikajících subjektů v uvedených zákonech.

K § 4

Novela hospodářského zákoníku shrnuje a zakotvuje obecně princip samostatnosti všech subjekt podnikatelské činnosti a ochranu těchto subjektů proti neoprávněným zásahům a kontrolám. Oprávnění k zásahům a kontrolám vyžadují zákonnou úpravu.

K § 5

Nově se zařazuje ochrana obchodního názvu, kterou obsahoval, avšak v nevyhovující formě, jen občanský zákoník z roku 1950. Stanoví se požadavky na to, jak má být tvořen název podnikatelského subjektu, a zabezpečuje se výlučné právo užívat firmy a právo domáhat se u hospodářské arbitráže ochrany proti jejímu nedovolenému užívání. Řeší se i důsledky zániku firmy a vystoupení společníka z firmy pro právo k obchodnímu názvu. V souvislosti s touto úpravou se navrhuje zrušit i dosud platný § 22 občanského zákoníku z roku 1950.

K § 8, 9, 9a a 10

Ustanovení § 8 a 9 neodpovídají současné situaci a i jako zcela proklamativní se vypouštějí. V § 9a se upřesňuje vymezení majetku tak, aby zahrnovalo i majetková práva organizací. Změna v § 10 odst.2 zakládá organizacím výlučné právo užívat výsledky výzkumně, vývojové, projektové a jiné obdobné činnosti a nakládat s nimi. Navrhované doplnění § 10 odst. 3 se provádí s ohledem na platnou úpravu objeví a vynálezů v zákoně č. 84/1972 Sb.

K § 11 až 16

Změny v textu § 11 až 12 jsou nutné vzhledem k rozšíření subjektů hospodářskoprávních vztahů. Nová úprava se vztahuje i na nově vytvářené subjekty oprávněné k podnikatelské činnosti, a to bez ohledu na formu vlastnictví (např. obchodní společnosti). V souvislosti s tím bylo nutno vypustit i § 14 až 16 o socialistických organizacích.

K § 18

Ustanovení dává právní základ existence odštěpných závodů, s kterými počítá např. připravovaná novela zákona o státním podniku.

K § 20 až 24l

V dosavadním hospodářském zákoníku byly právní úkony upraveny nedostatečné. Mimo to se v této části užívalo pojmů, které by neodpovídaly postavení a organizaci soukromých podniků. Proto je nutno tuto oblast upravit znovu obecně tak, aby byla dostatečně podrobná a vyhovovala pro všechny druhy hospodářskoprávních subjektů.

K jednotlivým ustanovením je možno blíže uvést:

K § 20

Ustanovení zavádí obecnou definici právních úkonů, která v hospodářském zákoníku zatím upravena nebyla. Současně se upravují pravidla pro výklad právního úkonu a jeho působnost vůči jiným subjektům.

K § 21 a 22

Nově je upravena i neplatnost právních, úkon. Do právní úpravy byly zahrnuty i nové podmínky platnosti úkonu - vážnost, určitost a srozumitelnost, jakož i ustanovení o omylu. Nová je také úprava důsledků selhání prostředků spojové a výpočetní techniky, které ve stále větší míře zprostředkují styk mezi organizacemi.

K § 23 a 24

Forma právních úkonů vychází z dosavadní úpravy, je však rozšířena o výčet technických prostředků, jejichž použití se považuje za písemnou formu, tak jak to vyžaduje rozvoj technických prostředků zpracování administrativy.

K § 24c a 24d

V těchto ustanoveních se obecné upravuje možnost vázat práva a povinnosti na podmínky. Užívání podmíněných právních úkonů se pravděpodobně rozšíří, což souvisí i s vypuštěním zákazu uvádění podmínek v hospodářských smlouvách (§ 152 odst. 1). Upraveny jsou podmínky odkládací i rozvazovací, podrobné je upraveno i časové působení podmínek.

K § 24e až 24l

Nová jsou ustanovení o zastupování organizace. Na rozdíl od dosavadního stavu je zastoupení rozděleno na zastoupení, které vzniká přímo na základě zákona, stanov nebo jiného vnitřního předpisu, a na zastoupení smluvní. Podrobně je nyní upraveno udělování plné moci, její odvolání a zánik, jakož i důsledky jejího zneužití. Jako zcela nová forma jednání jménem organizace je upravena prokura.

K § 64, 74b a 75

Vymezení pojmu národní majetek se v souladu s novým zněním § 9a vrací k pojetí, podle něhož předmětem vlastnictví jsou věci; jinak se obsahově rozsah nemění. Po doplnění § 74b o § 69 odst. 3 nebudou u státních podniků převody vlastnictví národního majetku napříště omezeny prováděcí vyhláškou o hospodaření s národním majetkem. Proto též dochází ke zrušení příslušných ustanovení vyhl. č. 119/1988 Sb. (viz zrušovací ustanovení). Navržené znění § 75 písm. a) a c) uvedené změně rovněž odpovídá. Kromě toho se upouští od možnosti, aby prováděcí předpisy upravily pro státní podniky vymáhání jejich pohledávek a nakládání s nimi.

K § 94 a 98

S ohledem na celkovou změnu v pojetí vlastnictví bylo nutno ustanovení o družstevním socialistickém vlastnictví vypustit. Ze stejných důvodů byl vypuštěn § 98, upravující vlastnictví společenských organizací. Úprava vlastnictví těchto subjektů v § 95 a 99 je postačující.

K novým částem čtvrté A a B

Další významnou změnou, jež má přispět k rozvoji tržního mechanismu, je doplnění hospodářského zákoníku o celou paletu možných právních forem společného podnikání (obchodních společností). Je totiž nutno předpokládat, že podnikatelé (zejména soukromí) se neomezí pouze na samostatné individuální působení, nýbrž že z nejrůznějších, zejména ekonomických důvodů, budou inklinovat i ke kolektivnímu podnikání ve formě obchodních společností. V novele jde o provizorní, ale dostačující úpravu, která má překrýt dosavadní mezeru v regulaci těchto vztahů do vydání ucelené, podrobné kodifikace v rámci budoucího obchodního zákoníku, popřípadě samostatného zákona o obchodních společnostech. U jednotlivých obchodních společností jsou v novele upraveny nejdůležitější vztahy, jimiž se jednotlivé druhy obchodních společností od sebe navzájem liší, dále právní otázky zakládání společnosti, poměru mezi společníky navzájem i vůči třetím osobám, podmínky zrušení společnosti, popř. specifika charakteristická pouze pro daný typ.

K nové části čtvrté C

Novou úpravou tzv. společného podniku se do hospodářského zákoníku vrací v rozšířené podobě právní úpravu sdružování, na jehož základě vzniká nový právní subjekt. Jak se ukázalo v praxi, původní záměr, vzniklý v souvislosti se zákonem o státním podniku, zabránit faktickému zachování dosavadních VHJ tím, že se z hospodářského zákoníku vypustí ustanovení o možnosti vzniku právně samostatné organizace na základě smlouvy o sdružení, se ukázal jako nedomyšlený. Demonopolizace a dekoncentrace probíhá nyní podle jiných pravidel a dobrovolné sdružování, při němž vzniká nový právní subjekt, je třeba v hospodářském zákoníku znovu upravit, a to obecně a jednotně pro všechny podnikatelské subjekty.

Nová úprava společného podniku postihuje též dosavadní organizačně právní formy společného podniku podle zákona č. 90/1988 Sb. a družstevního podniku založeného družstevními organizacemi podle zákona č. 94/1988 Sb.

K § 107 až 112

Navrhovaná úprava podnikového rejstříku respektuje změny v souvislosti s novými organizačně-právními formami podnikatelské činnosti včetně individuálního podnikání fyzických osob.

K § 113 až 114a, 116 a 117

Ustanovení upravující poměr plánu a závazku se vypouštějí, neboř jsou úzce spojena s dosavadním pojetím plánovitého řízení národního hospodářství. Totéž platí pro obecnou úpravu hospodářských smluv a závazků z jednostranných úkonů podle dosavadních § 116 a 117.

K § 118 odst. 1

Návrh omezuje dosavadní oprávnění orgánů hospodářského řízení a možnost uložit organizacím povinnost uzavřít hospodářskou smlouvu nebo přistoupit na změnu či zrušení závazku z hospodářské smlouvy.

K § 119 odst. 1 a 2

Dosavadní znění těchto ustanovení bezprostředně navazovalo na překonané pojetí řízení národního hospodářství. Obdobná zásada pro podmínky tržního hospodářství je nově formulována v navrhovaném § 119c.

K § 119a odst. 2 až 4

Ustanovení se navrhují vypustit, neboř stejné zásady jsou nově formulovány v následujících ustanoveních § 119b až 119e.

K novým § 119b až 119e

Novela hospodářského zákoníku bere v úvahu též potřebu právní ochrany před jednáním, jež by mělo charakter tzv. nekalé soutěže, a dále i potřebu zákonné zápovědi jakékoli diskriminace odběratelů (spotřebitelů), což má význam zejména v období přechodu od dosavadního trhu dodavatele k normálním tržním vztahům. Za tím účelem přináší jednak zcela novou úpravu zakazující a postihující jednání, jež jsou v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže a mohou jiné soutěžící subjekty poškodit, jednak, vedle výslovného zákazu jakékoliv formy diskriminace odběratele, zákaz jednání či vzájemných dohod, které by omezovaly nebo jinak nepříznivě ovlivňovaly činnost jiných podnikatelů, anebo byly na újmu spotřebitelů. Také v tomto případě jde o provizorní řešení do doby vydání antimonopolních předpisů a ucelené úpravy hospodářské soutěže buď v novém obchodním zákoníku nebo v samostatném předpisu.

K § 129c až 129i

V nejbližší době se předpokládá výrazný rozvoj podnikatelských aktivit, zejména soukromých podnikatelů. To by se mělo projevit i ve zvýšené činnosti obchodních bank, na které se již dnes obrací celá řada zájemců o úvěr. Dosavadní nedostatečná úprava zajištění závazků v hospodářském zákoníku však brání bankám v potřebné míře úvěry poskytovat. Proto se do hospodářského zákoníku zařazuje pasáž o zástavním právu, které umožňuje, aby oprávněná organizace byla uspokojena ze zastavené věci, pokud povinná organizace svůj závazek včas nesplní. Přitom se předpokládá, jak již bylo naznačeno, že této formy zajištění závazku budou využívat především banky, a to i při poskytování úvěru soukromým podnikatelům. Zástavní právo lze smluvit na omezenou dobu; po skončení této doby, nedošlo-li ve smyslu § 129g odst. 3 a 4 k prodeji zástavy, bude oprávněná organizace povinna, pokud má zástavu v držení, ji povinné organizaci vrátit.

K § 129j až 129k

Do novely hospodářského zákoníku byl zařazen další způsob zajištění závazku - zadržovací právo. Na rozdíl od zástavního práva se zadržovací právo týká pouze movitých věcí a jeho předpokladem není uzavření smlouvy. I tento nový právní institut má zvýšit právní jistotu při navazování partnerských podnikatelských vztahů. Zadržovací právo má z hlediska zajištění závazku podpůrný charakter, proto zaniká zřízením jiného zajišťovacího prostředku.

K § 129l až 129o

Další možností zajištění práva je ručení. Navrhované znění upravuje ručení jednoho subjektu i ručení několika společných ručiteli.

K § 130 až § 132

Dosavadní úprava hospodářského zákoníku zná jen prekluzi práva, tzn. že právo, které nebylo uplatněno u arbitráže nebo u soudu ve stanovené lhůtě, zanikne. Z toto vyplývá, že po uplynutí této lhůty oprávněný nemůže požadovat zaplacení dluhu a dlužník jej ani nesmi zaplatit. Pokud jej zaplatil, může žádat jeho vrácení.

Tato úprava nevyhovuje postavení podniků v tržním hospodářství. Je třeba podpořit jejich rozhodnutí, zda např. v zájmu zachování dobrých obchodních vztahů své závazky vyrovnají i po uplynutí doby stanovené zákonem pro uplatnění práva. To umožňuje zaváděný institut promlčení. Arbitráž nebo soud nepřihlíží k promlčení z moci úřední, ale na návrh dlužníka. Zaplatí-li tedy dlužník svůj dluh až po uplynutí lhůty stanovené pro jeho uplatnění, plní svůj pravý dluh a nemůže žádat jeho vrácení.

Institut prekluze práva se v zákoníku ponechává pouze pro výslovně stanovené případy (reklamace, práva z odpovědnosti za vady).

V návaznosti na zaváděnou úpravu promlčení se upravuje i institut uznání závazku v tom, že bude možno oprávněně uznat i promlčený závazek.

K § 141 až 144

Počet a výše majetkových sankcí měly, jak známo, vždy spíše vzestupnou tendenci. K tomu se pojila zákonná povinnost jejich účtová ní a vymáhání, sankcionovaná odvodem do státního rozpočtu (v případ prekluze zapříčiněné nesplněním uvedené povinnosti). Teprve novela h.z. z roku 1988 učinila do této koncepce rázný průlom, když obligatornost účtování a vymáhání omezila na nejdůležitější výstupy státního plánu a otázku odvodu ponechala na úvaze arbitrážního orgánu.

Nynější návrh novely vychází z plné fakultativnosti majetkových sankcí, to znamená, že zcela ponechává na vůli samostatných podnikatelských subjektů, zda sankce obsažené v zákoně, nebo sankce vůbec využijí či nikoliv. Účelem je vytvořit podmínky, v nichž se hlavním prostředkem obchodního styku stává smlouva, ve které si účastníci pro případ porušení závazků sjednají i příslušné majetkové sankce.

K § 145 až 150

Hospodářský zákoník se doplňuje o odpovědnost za škodu způsobenou provozem organizace (dosud upraveno ve vládním nařízení č. 46/1967 Sb.). Dále se nově upravuje odpovědnost za škodu způsobnou věcí, pokud organizace nedbala potřebné péče o opatrování věci nebo o dohled na ni.

Protože se očekává, že hospodářská činnost bude ve větší míře prováděna prostřednictvím jiných organizací, je v novele upravena odpovědnost organizace za škodu způsobenou organizací, která byla k takovému plnění použita a postih vůči této organizaci.

K § 151

Ustanovení se vypouští jako nadbytečné a proklamativní.

K § 152

V odstavci 1 se vypouští zákaz uvádět v hospodářských smlouvách výhrady (podmínky). Takový zákaz je v rozporu se smluvní volností, která je předpokladem tržních vztahů. Vypouští se rovněž jako nadbytečné ustanovení o tom, že hospodářské smlouvy musí být uzavřeny včas.

V odstavci 2 se vypouští lhůta pro předložení návrhu smlouvy. Včasnost návrhu jako podmínka vzniku kontraktační povinnosti je upravena přímo v novelizovaných ustanoveních § 158 a 159.

K § 153

Celková koncepce uzavírání hospodářských smluv zůstává zachována. z § 153 se pouze vypouštějí odstavec 2 (o uzavření smlouvy, nedošlo-li k dohodě o nevýznamné podrobnosti předmětu plnění) a odstavec 7 (o možnosti rozhodování sporů týkajících se uzavření smlouvy jiným orgánem než státní arbitráží).

K § 158 až 160

Co se týče dosavadní úpravy povinnosti uzavřít hospodářskou smlouvu, byla i po novelizaci z roku 1988 nutně poplatná celkové koncepci právní úpravy národohospodářského plánování (zák. č. 67/1989 Sb.), a vedle povinnosti vyplývající z plánovacích rozhodnutí (plánovacích aktů) obsahovala celou řadu dalších případů povinnosti uzavřít smlouvu (ve vazbě na prioritní předmět dodávky), které ovšem k faktickému zabezpečení potřeb odběratelů stejně nevedly.

Návrh novely ponechává z dosavadní úpravy kontraktační povinnosti pouze tři případy jejího vzniku: za prvé na podkladě plánovacího aktu, za druhé k zajištění obranyschopnosti a bezpečnosti státu a za třetí na základě smlouvy o přípravě dodávek. Vychází z toho, že v tržním hospodářství se koncepce plánování od základu mění, a že zajištění potřebných dodávek nelze vynucovat prostředky blízkými administrativně-direktivnímu řízení. Pro přechodné období se pro nejdůležitější celospolečenské priority ještě ponechává již zmíněná možnost vzniku kontraktační povinnosti na podkladě plánovacího aktu (jmenovité úkoly státního plánu, limity dosud deficitního zboží) a k zajištění obranyschopnosti a bezpečnosti státu; pokud jde o třetí případ, povinnost uzavřít dodávkovou smlouvu na základě předchozí smlouvy (o přípravě dodávek), je běžná i ve společnostech s plným tržním hospodářstvím a je vlastním smyslem této smlouvy.

K § 162 až 164

Celková koncepce přípravných smluv se zásadně zjednodušuje. Vypouští se zvláštní typ smlouvy o spolupráci, neboč jeho podrobná úprava není nutná. Pokud bude přípravná smlouva obsahovat závazek uzavřít v budoucnu hospodářskou smlouvu, jde o smlouvu o přípravě dodávek (legislativní zkratka je nutná zejména s ohledem na § 158 a 159).

K § 165 až 210

Ustanovení o smlouvě o dodávce výrobků byla pro praxi příliš složitá a podrobná, čímž omezovala iniciativu podniků. Proto byla celá řada nadbytečných ustanovení vypuštěna a zůstala jen ustanoven., která tvoří podstatu tohoto typu smlouvy.

K jednotlivým ustanovením je možno blíže uvést:

K § 166

Ustanovení se vypouští, nebo jde o zastaralý pohled na funkci smlouvy o dodávce výrobků. Odpovědnost za zásobování národního hospodářství nelze v novém hospodářském systému touto formou organizacím stanovit.

K § 168

V souladu se zásadou smluvní volnosti se organizacím dává možnost upravit splnění dodávky odchylně od hospodářského zákoníku. S odchylnou úpravou v prováděcích předpisech se již nepočítá.

K § 170

Ustanovení je pozůstatkem direktivního systému řízení. Za nových ekonomických podmínek je nutno případy upravené dosud v § 170 ponechat dohodě stran.

K § 171

Ustanovení se zjednodušuje tak, že se plnění započítává na nejdříve dospělý závazek, pokud se strany nedohodnou jinak. Vypouští se zmocnění pro odchylnou úpravu v prováděcích předpisech a ustanovení odstavce 3 o bilancovaných výrobcích, které bylo v minulé době značně zneužíváno.

K § 172

Drobná úprava ustanovení navazuje na předpokládanou novelizaci zákona o normalizaci, která předpokládá zrušení oborových technických norem.

K § 173

Z odstavce 1 se vypouští druhá věta, která zakládala kontraktační povinnost. Obsahově byly spojeny odstavce 1 a 2.

K § 174

Znění odstavce 1 se přesněji formuluje, nejde o obsahovou změnu.

K § 179

Vzhledem k tomu, že se paralelně navrhuje zrušení vyhlášky č. 4/1986 Sb., o hospodaření s obaly při dodávkách výrobků, podstatně se rozšiřuje dosavadní ustanovení hospodářského zákoníku o obalech a balení. Navržená úprava vychází z toho, že všechny obaly budou fakturovány, aby se tak předešlo zbytečné administrativě a odběratel byl k vracení obalů nucen především ekonomicky. Pokud odběratel vrátí obaly do jednoho roku, má nárok na vrácení fakturované částky. Celá úprava hospodaření s obaly je dispozitivní a organizace mohou proto padle okolností sjednat postup jiný.

K § 185

Vypouští se ustanovení o povinnosti dohody s organizací pověřenou ministerstvem vnitřního obchodu. Ústřední orgány nebudou, podle nových ekonomických pravidel, takové podrobnosti řešit.

K § 187

Vypouští se v plném rozsahu ustanovení o dodacích lhůtách. Stanovení dodací lhůty se tak ponechává zcela v dispozici stran, a je na nich, aby dohodly lhůtu, která v optimální míře spojuje jejich zájmy.

K § 192

Z ustanovení se vypouští část o kontrole před splněním, proto se mění i název paragrafu. Případná možnost kontroly jakosti před splněním se ponechává dohodě stran.

K § 193

Ustanovení o odběru od předávající organizace se vypouštějí. Je na odběrateli, aby zajistil provedení takových úkonů, kterými by opatřil dostatečné důkazy pro případný reklamační či přepravní spor.

K § 196

Vypouští se odstavec 4 tohoto ustanovení, který opravňoval Úřad pro normalizaci a měření, aby stanovil povinnost organizací sjednávat statistickou přejímku. V souladu s vyjádřením Úřadu pro normalizaci a měření je sjednání statistické přejímky ponecháno dohodě.

K § 197

Ustanovení se vypouští ze stejných důvodů jako § 193.

K § 204 až 208

V návaznosti na změny v § 141 až 144 se mění formulace všech ustanovení o majetkových sankcích tak, že jde o oprávnění účtovat sankce, nikoliv o povinnost druhé strany sankce zaplatit. Obsahově zůstávají ustanovení beze změny.

K § 209

Z ustanovení se vypouštějí zmínky o plánech rozvoje vědy a techniky, s nimiž se již v praxi nepočítá.

K § 211 až 258

Předpokládá se, že dosavadní převládající forma zajišťování vývozu a dovozu prostřednictvím podniků zahraničního obchodu bude v novém ekonomickém modelu nahrazena ve velké míře přímými vztahy se zahraničními subjekty, s případným zprostředkováním ze strany organizací oprávněných k zahraničně obchodní činnosti.

Dosavadní systém však nelze bez dalšího ihned zrušit, neboť stávající vztahy budou ještě nějakou dobu přežívat. Je proto třeba ponechat organizacím možnost, aby samy zvolily způsob, který je pro ně nejvýhodnější. Z tohoto důvodu nebyla ustanovení o závazcích při vývozu a dovozu zatím zrušena jako celek, byla však podstatně zjednodušena. Z dosavadní úpravy byla vypuštěna nebo upravena všechna příliš podrobná nebo diskriminující ustanovení (např. o dodávkovém příkazu aj.). Byla ponechána jen ta ustanovení, která v nutné míře propojují tuzemský a zahraniční dodavatelský vztah v otázkách, kde obecná úprava závazků je nedostatečná nebo nevyhovující.

Jde o ustanovení o jakosti (§ 217 odst. 1 a § 242), o možnosti nepři jmout opožděné plnění (§ 219), o dílčím plnění (§ 220 odst. 1), o přechodu nebezpečí nahodilé ztráty nebo poškození (§ 220 odst. 4 a § 248a), o reklamacích (§ 231 odst. 1, § 232 až 235a, § 249, § 252, o změnách závazků (§ 241a), o splnění dodávky z dovozu (§ 246), o přepravních dispozicích (§ 248), o prodloužení lhůty pro uplatnění práv (§ 251a) a o náhradě škody způsobené zahraničním dodavatelem (§ 257).

Protože se současně ruší výnosy FMZO o základních podmínkách dodávky, bylo nutno do hospodářského zákoníku převzít obecná ustanovení o reklamačních lhůtách při dovozu (doplněno do § 250).

K § 259

Z hlediska zabezpečení národohospodářských potřeb výživy obyvatelstva je zapotřebí ponechat možnost zásahu státu do oběhu zemědělských výrobků nebo zemědělských potřeb.

Jde o to, aby vláda mohla svým nařízením stanovit, že v případě potřeby budou určité zemědělské výrobky (např. obiloviny) jejich výrobci povinni dodat jen těm odběratelům, kteří je použijí k národohospodářským účelům (např. pro mlýnskopekárenské účely, pro stanovenou hmotnou rezervu, pro vývoz). Takto určené výrobky nebudou po stanovenou dobu předmětem volného podnikání.

Pro zabezpečení koordinace rostlinné a živočišné výroby a jednotného trhu zemědělskými a potravinářskými výrobky je nutné obdobně regulovat i oběh zemědělských potřeb, zejména krmiv, krmných komponentů a hnojiv.

Opatření vlády by byla časově omezena a vycházela by na základě § 83 kompetenčního zákona z návrhů federálního ministerstva zemědělství a výživy.

Státní regulace výroby, oběhu a spotřeby, jakož i cenových, daňových a úvěrových poměrů s tím spojených, byla v naší republice uplatňována již ve 30-tých letech (např. vládní nařízení č. 137/1934 Sb. z. a n., o úpravě obchodu s obilím, moukou a mlýnskými výrobky a některými krmivy, ve znění vládního nařízení č. 152/1935 Sb. z. a n.) a je uplatňována i v současné době různými formami v řadě stát (např. Rakousko, NSR, Dánsko, USA).

K § 262 až 266

Nezbytnost doplnění hospodářského zákoníku o tato ustanovení je dána zcela specifickými podmínkami nákupu zemědělských výrobků, při kterém většinu povinností spojených se splněním dodávky vykonává odběratel, nikoli zemědělská organizace.

K § 280 odst. 1 a § 282 odst. 1

Navrhovanou úpravou se zajišťuje soulad s připravovanou vyhláškou o projektově přípravě a státní expertíze staveb.

K § 284 odst. 2

Ustanovení se vypouští jako nadbytečné. Všechny smlouvy, kdy na straně odběratele je více investorů, se i bez uvedeného ustanovení posuzují jako smlouvy podílové ve smyslu § 155 h.z.

K § 286 a 287

Zrušením vyhlášky č. 37/1983 Sb., o fakturování a placení dodávek pro investiční výstavbu a geologických prací, které se rovněž navrhuje, jsou uvedená ustanovení nadbytečná.

K § 295 odst. 2

Dosavadní zkušenosti s uplatňováním tohoto ustanovení prokázaly jeho přílišnou tvrdost, zejména pří dodávkách pro stavby velkého rozsahu, např. jaderné elektrárny, kdy základ pro výpočet penále byl tak vysoký, že vypočtené penále mnohonásobně převyšovalo náklady na odstranění reklamované vady a ve svém důsledku přestalo plnit svou funkci. Pokud jde o další odstavce § 295, jsou v nich zapracovány pouze formulační úpravy v souvislosti s potřebou vyjádřit plnou fakultativnost všech majetkových sankcí v h.z.

K § 298

V navrhované úpravě se vypouští jako nadbytečná první část věty, podle které mohly prováděcí předpisy "k podpoře zavádění nových strojů a zařízení, zejména jde-li o stroje a zařízení, jež jsou zahrnuty v plánu rozvoje vědy a techniky" stanovit zvláštní dodací podmínky. Prováděcí předpisy mohou podle návrhu novely obecně upravit zvláštní dodací podmínky a odpovědnost při použití provozně nevyzkoušených strojů nebo zařízení.

K § 319

Úprava dodavatelského systému u dodávek investiční výstavbu je v dosavadní podobě úzce spjata s pojetím plánovitého řízení národního hospodářství. V podmínkách tržního mechanismu budou dodavatelé i odběratelé tvořit dodavatelské systémy podle zákonitostí trhu, bez zásahu orgánů hospodářského řízení. To na druhé straně nebrání organizacím, aby se ve smlouvě o přípravě dodávek o dodavatelském systému dohodly.

K § 320

Úpravu dodávek pro zemědělsko-investiční výstavbu jednotných zemědělských družstev, popřípadě odchylek od obecné úpravy, nelze ponechat prováděcím předpisům, s nimiž se podle návrhu novely již nepočítá.

K § 356a a 356b

V souvislosti s předpokládaným využíváním státních zakázek, jimiž stát hodlá zajišťovat naléhavé potřeby především v oblasti zahraničních závazků; obrany státu a tvorby federálních hmotných rezerv (a bude také odběratelem příslušných dodávek), byl uplatněn požadavek na úpravu dosavadního ustanovení o veřejné soutěži. Navržená úprava výslovně stanoví oprávnění ústředního orgánu státní správy k vyhlášení veřejné soutěže na předložení nejvhodnějšího návrhu hospodářské smlouvy.

K § 358 odst. 2

Podle dosavadní úpravy mohla být předmětem smluvního pojištění odpovědnost za pracovní úrazy, jen byly-li splněny podmínky stanovené vládou ČSSR. Toto ustanovení je nepraktické, neboť vláda zatím žádné podmínky nestanovila a proto ani nemohly být uzavírány smlouvy o pojištění odpovědnosti za pracovní úrazy. Je namístě toto omezení zrušit a umožnit tak smluvní pojištění této odpovědnosti bez dalších podmínek, jak to přichází v úvahu například u profesionálních sportovců apod.

K úpravám v části jedenácté

Nezbytné úpravy se v novele navrhují rovněž i pro oblast platebních vztahů a úvěrových vztahů, zejména ve spojitosti s novým postavením peněžních ústavů, funkcemi peněz a podstatně volnější dispozicí s finančními prostředky vůbec.

Provedeny jsou úpravy, které zejména vyplývají z nového postavení bank a spořitelen, a dále se prostřednictvím těchto úprav posiluje postavení a samostatnost organizací v platebních, úvěrových a vkladových vztazích. O úpravu vkladových vztahů se tato část rozšiřuje. Kromě bank a spořitelen mohou v těchto vztazích vystupovat i jiné oprávněné právnické osoby.

Z hlediska posílení samostatnosti organizací je důležité vypuštění § 362, které umožňuje vzájemné poskytování peněžních prostředků mezi organizacemi.

Zásada bezhotovostního placení mezi organizacemi zůstává zachová na při zvýšení limitu hotovostních plateb na 1.000 Kčs (§ 366 odst. 1), ale v této úpravě se přímo stanoví výjimka pro podnikající fyzické osoby, jimž se možnost platit v hotovosti dává obecně. V tomto ustanovení se Zároveň doplňuje obsah a forma smlouvy o účtu.

Úpravami v § 367 se zabezpečuje organizacím nové oprávnění volit svůj peněžní ústav a mít své účty u více bank a spořitelen.

Významným prvkem novely h.z. je zařazení podrobnější úpravy fakturačních vztahů (§ 375a), která vede ke zjednodušení této úpravy a ke zrušení příliš podrobných a komplikovaných fakturačních vyhlášek. Zrušuje se rovněž institut penále za opožděné vyhotovování faktur, který byl kritizován jako nadbytečný v podmínkách tržní ekonomiky.

V § 382 se upravují základní podmínky vkladových vztahů, které až dosud vzhledem k hromadnosti bankovních úvěrů nebyly běžné, ale v podmínkách tržního hospodářství je na ně třeba pamatovat základní zákonnou úpravou. Jde i o zavedení nového typu smlouvy o vkladu.

Úprava na úseku úvěrových vztahů, zejména vypuštění dřívějšího obsahu § 382, jakož i nové znění § 383 posiluje samostatnost organizací a partnerské vztahy mezi organizací a bankou.

K § 375a

Oprava fakturování v hospodářském zákoníku se rozšiřuje o vymezení náležitostí faktury, o oprávnění odběratele vrátit fakturu, neobsahuje-li některou z náležitostí, stanovení lhůty splatnosti a způsobu vypořádání záloh. Úprava je koncipována tak, že převažují normy dispozitivního charakteru. Organizacím je tak dána možnost řešit otázky spojené s fakturováním dohodou.

Doposud byly otázky fakturování upraveny převážně v prováděcích předpisech, vydaných federálním ministerstvem financi (vyhláška č. 154/1975 Sb., a vyhl. č. 37/1983 Sb.), které tato zákonná úprav umožňuje zrušit.

K § 378 a 378a

Ustanovení se upravují tak, aby bylo zřejmé, že i tyto druh majetkových sankcí jsou fakultativní.

K § 381 a 382

Vypouštějí se obecná ustanovení o úvěru, která navazovala na dosavadní systém řízení. Úprava úvěrové smlouvy byla navržena tak, aby odpovídala novým ekonomickým podmínkám.

K § 394

Důležitou změnou je vypuštění § 394, který dosud obsahoval řadu důležitých zmocnění, na základě nichž bylo možno vyhláškou (výnosem) konkrétně na přechodnou dobu upravit hospodářské smluvní i jiné závazkové vztahy odchylně od hospodářského zákoníku. Koncepce právního státu, ústavní zásady provádění zákonů, nová koncepce působení na podnikatelskou sféru a potřeba právní jistoty podnikatelů vyvolávají neudržitelnost takových oprávnění. Možnost přechodné odchylné úpravy hospodářských závazků se v návrhu přenáší přímo na vládu ČSSR (§ 393).

K čl. V

Velmi závažnou změnou je návrh na podstatnou redukci všech vyhlášek a výnosů upravujících dosud základní podmínky dodávky výrobků nebo jiných plnění určitého odvětví nebo oboru činnosti. Jde o 57 vyhlášek, které spolu s hospodářským zákoníkem vytvářely základní strukturu hospodářskoprávních předpisů; postupem času však natolik zbytněly, že často do nejmenších podrobností upravovaly chování podniků v dodavatelskoodběratelských vztazích a do určité míry se staly nástrojem manipulace podnikovou sférou a prosazování zejména resortních odvětvových zájmů.

Celková revize těchto předpisů, kterou v roce 1989 provedla Státní arbitráž ČSSR, ukázala jejich nedostatky v plné šíři a přinesla návrhy na podstatnou redukci jejich počtu i obsahu, která byla v řadě případů realizována jejich novelami k 1.1.1990. Z hlediska koncepce urychleného otevření tržní ekonomiky by však bylo třeba provést podstatnější změnu. Vzhledem k celkové situaci (kdy je třeba důsledně dbát toho, aby zakotvení práv a povinností podnikajících subjektů bylo provedeno výlučně v zákonech, kdy právní úprava základních podmínek dodávek je stále příliš podrobná a její realizace často administrativně náročná, a kdy je třeba vytvořit podmínky nikoli pro centrálně řízený oběh, nýbrž pro živý konkurenční obchod) se proto navrhuje zrušit všechny ZPD jako právní předpisy. Na základě toho by se měly stát základem pro fakultativní obchodní podmínky s obdobným určením a použitím jako v jiných vyspělých státech (NSR a dalších), tzn. pro usnadnění činnosti smluvních partner, pokud se těchto podmínek ve smlouvě dovolají.

Vzhledem k tomu, že na základě dosavadního zmocnění v hospodářském zákoníku se v základních podmínkách dodávky stanoví některé podrobnosti o právech z odpovědnosti za vady (např. záruční doby) nebo 0 odpovědnosti za škodu, bylo nutno některá ustanovení těchto předpisů zachovat. Pro přechodnou dobu, pokud bude platit princi zákonné záruky se totiž nelze obejít bez podrobné úpravy odpovědnosti za vady diferencovaně pro některá odvětví nebo výrobky (potraviny, léčiva).

Důsledkem přijetí tohoto řešení je též návrh na vypuštění dosavadních zmocnění dodavatelských resort k vydávání vyhlášek o ZPD, což by zásadně omezilo přebujelou resortní legislativu v hospodářskoprávní oblasti, která, jak známo, trpí mnoha neduhy vyplývajícími z postavení a funkcí ministerstev při dosavadním administrativně-direktivním řízení národního hospodářství.

* * *

Realizace navržené úpravy v novele hospodářského zákoníku bude, podle vyjádření ministerstva spravedlnosti ČSR, znamenat značný nárůst práce rejstříkových soudů. Další náklady si podle tohoto vyjádření vyžádá rozšířená agenda ověřovací činnosti státních notářství. Uvedený resort hodlá v souvislosti s těmito skutečnostmi požadovat navíc cca 39 pracovníků a mzdové náklady ve výši 1,580.000, Kčs ročně.

V Praze dne 12. března 1990

předseda vlády ČSSR

M. Čalfa v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP