77. § 222 odst. 2 zní:
"/2/ Soud postoupí věc jinému orgánu,
jestliže shledá, že nejde o trestný čin,
avšak zažalovaný skutek by mohl být jiným
orgánem posouzen jako přestupek nebo kárné
provinění, o nichž je tento orgán příslušný
rozhodovat."
78. V § 233 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"/2/ Vystupoval-li v hlavním líčení
před okresním soudem společenský zástupce,
vyrozumí předseda senátu krajského
soudu o veřejném zasedání konaném
o odvolání též zájmové
sdružení občanů, které společenského
zástupce vyslalo."
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
79. V § 239 se nadpis "Ochranné léčení
a zabrání věci" přesunuje nad
číselné označení paragrafu.
80. Za § 239 se vkládá nový § 239a,
který zní:
/1/ Nelze-li v řízení o zabrání
věci spolehlivě zjistit vlastníka věci,
jež má být zabrána, nebo není-li
jeho pobyt znám, ustanoví mu předseda senátu
opatrovníka. Opatrovník má v řízení
o zabrání věci stejná práva
jako její vlastník.
/2/ Všechny písemnosti určené pro vlastníka
věci se doručují pouze opatrovníku.
Předvolání vlastníka věci k
veřejnému zasedání se vhodným
způsobem uveřejní. Veřejné
zasedání se pak provede i v nepřítomnosti
vlastníka věci,a to bez ohledu na to, zda se vlastník
věci o něm dověděl.
/3/ Proti rozhodnutí o ustanovení opatrovníka
je přípustná stížnost. "
81. V § 257 v ustanovení písmene a) se odkaz
v závorce na " (§ 222 odst. 1 až 3)"
nahrazuje odkazem na "(§ 222 odst. 1 a 2)". 82.
V § 259 odst. 3 se vypouští ustanovení
písmene c).
83. § 264 odst. 2 zní: "/2/ Byl-li napadený
rozsudek zrušen jen v důsledku odvolání
podaného ve prospěch obžalovaného, nemůže
být obžalovanému v novém řízení
uložen přísnější trest,
než jaký mu byl uložen zrušeným rozsudkem."
84. V § 266 se za odstavec 3 vkládají nové
odstavce 4,5, 6, které zní:
"/4/ Stížnost pro porušení zákona
v neprospěch obviněného proti pravomocnému
rozhodnutí soudu nelze podat jen z toho důvodu,
že soud postupoval v souladu s § 259 odst. 4, §
264 odst. 2, § 273 nebo § 289 písm. b).
/5/ Ustanovení odstavce 4 se užije přiměřeně
i na rozhodnutí soudu, prokurátora, vyšetřovatele
nebo vyhledávacího orgánu učiněné
v souladu s § 150 odst. 1 nebo 3"
/6/ Generální prokurátor nebo ministr spravedlnosti
může vzít zpět stížnost
pro porušení zákona, kterou podal, a to až
do doby, než se nejvyšší soud odebere k
závěrečné poradě. Zpětvzetí
stížnosti vezme usnesením na vědomí
předseda senátu nejvyššího soudu."
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 7.
85. V § 271 odst. 1 se vypouští ustanovení
písmene c)
86. V § 276 větě čtvrté se slova
"příkazu k dodání do vazby"
nahrazují slovy "příkazu k zatčení".
87. V § 2A8 odst. 2 větě druhé se slova
"příkazu k dodání do vazby"
nahrazují slovy "příkazu k zatčení".
Odstavec 3 zní:
"/3/ Byl-li podán návrh na povolení
obnovy řízení ve prospěch obviněného,
může soud vzhledem k povaze skutečností
a důkazů, jež nově vyšly najevo,
odložit nebo přerušit výkon trestu pravomocně
uloženého v původním řízení.
88. § 301 odst. 3 zní:
"/3/ Ustanovení tohoto oddílu o účasti
orgánu pověřeného péčí
o mládež se neužije
a) v oboru vojenského soudnictví,
b) ve vykonávacím řízení, jestliže
se úkon provádí po dovršení devatenáctého
roku mladistvého."
89. V hlavě devatenácté se vypouští
oddíl třetí (§ 307 až § 314)"
90. § 314a odst. 1 zní:
"/1/ Samosoudce koná řízení o
trestných činech, na které zákon stanoví
trest odnětí svobody, jehož horní hranice
nepřevyšuje jeden rok."
V odstavci 2 se vypouštějí slova "proti
osobě, která byla soudem již odsouzena jako
zvlášť nebezpečný recidivista".
91. § 314b zní:
/1/ Samosoudce má stejná práva a povinnosti
jako senát a jeho předseda.
/2/ Neveřejné zasedání samosoudce
nekoná. "
92. § 314c zní:
/1/ Samosoudce obžalobu předběžně
neprojednává, přezkoumá ji však
z hledisek uvedených v § 181 odst. 1 a § 186"
Podle výsledku přezkoumání obžaloby
samosoudce
a) učiní některé z rozhodnutí
uvedených v § 188 odst. 1 písm. a) až
e),
b) může zastavit trestní stíhání,
jsou-li tu okolnosti uvedené v § 172 odst. 2, nebo
c) vrátí věc prokurátorovi k došetření,
jestliže vyhledáváním nebyly objasněny
základní skutečnosti důležité
pro rozhodnutí o vině.
/2/ Ustanovení § 189 až 191 se užijí
i na řízení před samosoudcem.
/3/ Je-li obviněný ve vazbě, rozhodne samosoudce
po přezkoumání obžaloby vždy také
o dalším trvání vazby, pokud nenařídí
hlavní líčení.
/4/ Proti rozhodnutí podle odstavce 1 může
prokurátor podat stížnost, jež má,
nejde-li o přerušení trestního stíhání,
odkladný účinek."
93. § 314d zní:
"/1/ Neučiní-li samosoudce žádné
z rozhodnutí uvedených v § 314c odst. 1, nařídí
hlavní líčení.
/2/ Jestliže se po vyhlášení rozsudku
prokurátor i obviněný vzdali odvolání,
může samosoudce vyhotovit zjednodušený
písemný rozsudek, který neobsahuje odůvodnění."
94. § 314e odst. 1 zní:
"/1/ Samosoudce může bez projednání
věci v hlavním líčení vydat
trestní příkaz,
a) jestliže se obviněný v průběhu
přípravného řízení doznal
a samosoudce vzhledem k výsledku přípravného
řízení nemá důvod pochybovat
o pravdivosti tohoto doznání, a
b) jestliže prokurátor navrhl vydání
trestního příkazu nebo souhlasil, aby trestní
příkaz byl vydán; návrh nebo souhlas
prokurátora se musí vztahovat též na
druh a výměru trestu, který se má
trestním příkazem uložit. "
V odstavci 2 se vypouštějí slova "trest
odnětí svobody do dvou měsíců,
nápravné opatření do čtyř
měsíců, " a slova "ani spolu s
uloženým trestem odnětí svobody".
V odstavci 3 se vypouštějí ustanovení
písmene a) a b) a dosavadní ustanovení pod
písmeny c), d) se označují písme ny
a),b).
95. V hlavě dvacáté se vypouští
oddíl první (§ 316 až 319).
96. V § 321 odst. 3 se citace "§ 69 odst. 2"
nahrazuje citací "§ 69 odst. 3".
97. § 322 odst. 2 zní:
"/2/ Výkon trestu odnětí svobody na
těhotné ženě a na matce novorozeného
dítěte předseda senátu odloží
až na dobu šesti měsíců po porodu.
"
Odstavec 3 se vypouští.
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 3.
98. V § 325 odst. 1 se slova "vždy, jde-li o těhotnou
ženu nebo" nahrazují slovy "na těhotné
ženě vždy, a jde-li" a slova "očekávaného
nebo" se vypouštějí.
99. § 329 odst. 1 zní:
"/1/ Jakmile nabyl právní moci rozsudek, ukládající
trest odnětí svobody, jehož výkon byl
podmíněně odložen se zřetelem
na to, že se zájmové sdružení občanů
zaručilo za nápravu odsouzeného, zašle
předseda senátu opis rozsudku zájmovému
sdružení, které záruku převzalo,
a požádá je o výchovné spolupůsobení.
Požádá je zároveň, aby v případě,
že by záruka neplnila své poslání
a zájmové sdružení pro způsob
života odsouzeného, porušování
omezení a podmínek stanovených soudem nebo
z jiných příčin záruku odvolalo,
sdělilo toto své rozhodnutí soudu. "
V odstavci 2 se slova "Společenskou organizaci činnou"
nahrazují slovy "Zájmové sdružení
občanů činné" a slovo "její"
se nahrazuje slovem "jeho".
V odstavci 3 se slova "společenských organizací"
nahrazují slovy "zájmových sdružení
občanů".
100. V § 330 odst. 1 větě druhé se slova
"společenské organizace" nahrazují
slovy "zájmovým sdružením občanů".
V odstavci 2 se slova "společenské organizace"
nahrazují slovy "zájmového sdružení
občanů".
101. V § 331 odst. 2 se ve větě první
slova "organizace uvedená" nahrazují slovy
"zájmové sdružení občanů
uvedené" a ve větě druhé se slovo
"jí" nahrazuje slovem "mu".
V odstavci 3 se slova "společenské organizace"
nahrazují slovy "zájmového sdružení
občanů".
102. V § 332 odst. 1 větě první se slova
"společenskou organizací" nahrazují
slovy "zájmovým sdružením občanů".
V odstavci 2 se slova "společenské organizace"
nahrazují slovy "zájmového sdružení
občanů".
103. Za § 334 se vkládá nový §
335, který včetně nadpisu zní:
Upuštění od výkonu zbytku trestu odnětí
svobody vykonávaného ve vojenském nápravném
útvaru
/1/ O upuštění od výkonu zbytku trestu
odnětí svobody vykonávaného ve vojenském
nápravném útvaru rozhodne ve veřejném
zasedání vojenský soud, v jehož obvodě
se trest odnětí svobody vykonává,
na návrh prokurátora nebo náčelníka
vojenského nápravného útvaru anebo
na žádost odsouzeného.
/2/ Proti rozhodnutí podle odstavce 1 je přípustná
stížnost, jež má odkladný účinek.
"
104. V hlavě dvacáté se vypouští
oddíl třetí (§ 336 až 340).
105. V § 344 odst. 1 se slova "je-li zjevné,
že by vymáhání nemělo výsledku
nebo že" nahrazují slovy "nebo jeho zbytku,
jestliže se odsouzený v důsledku okolností
na jeho vůli nezávislých stal dlouhodobě
neschopným peněžitý trest zaplatit nebo".
V odstavci 2 se za slovo "zaplacen" vkládá
čárka a slova "a je-li zjevné, že
by výkon tohoto trestu nebo jeho části mohl
být zmařen" se nahrazují slovy "nepřichází-li
v úvahu postup podle odstavce 1 nebo § 342 odst. 1
a vymáhán by nevedlo k výsledku. "
106. § 350 včetně nadpisu zní:
/1/ Předseda senátu rozhodne ihned po právní
moci rozsudku, jímž byl odsouzenému uložen
trest zákazu činnosti, o započtení
doby, po kterou bylo odsouzenému před právní
mocí rozsudku podle zvláštních předpisů
nebo na základě opatření státního
orgánu odňato oprávnění k činnosti,
která je předmětem zákazu, do doby
výkonu uloženého trestu zákazu činnosti.
Proti tomuto rozhodnutí je přípustná
stížnost.
/2/ Na řízení o podmíněném
upuštění od výkonu zbytku trestu zákazu
činnosti, jakož i na řízení o
nařízení výkonu zbytku tohoto trestu
se užije přiměřeně ustanovení
§ 331 až 333. Všechna rozhodnutí však
činí soud, který ve věci rozhodl v
prvním stupni (§ 315 odst. 2). "
107. § 359 včetně nadpisu zní:
Přijal-li soud záruku zájmového sdružení
uvedeného v § 4 odst. 1 a v důsledku toto upustil
od potrestání, doručí zájmovému
sdružení opis rozsudku. Současně je
požádá, aby ve smyslu záruky vzalo na
sebe péči o nápravu odsouzeného a
dbalo, aby nahradil škodu, kterou způsobil trestným
činem, jestliže se tak nestalo už dříve.
"
108. V § 363 se slova "organizace uvedené"
nahrazují slovy "zájmového sdružené
uvedeného".
109. V § 364 odst. 3 se za slovem "stupni" nahrazuje
čárka tečkou a slova "a jde-li o podmíněně
propuštěného, soud, který vyslovil,
že se podmíněně propuštěný
mladistvý osvědčil, " se vypouštějí.
110. V § 369 poslední větě se slova
" společenskými organizacemi" nahrazují
slovy "zájmovými sdruženími občanů.
"
111. § 370a včetně nadpisu se vypouští.
112. V § 377 odst. 2 se číslovka "48"
nahrazuje číslovkou "24".
113. V § 378 se v odstavci 3 vypouští poslední
věta a připojují se nové odstavce
4 a 5, které zní:
"/4/ vydá-li cizí stát k výkonu
trestu nebo ochranného opatření osobu, které
byl pravomocným rozsudkem uložen trest nebo ochranné
opatření, a učiní-li přitom
výhradu vztahující se na rozsudek nebo řízení
mu předcházející, krajský soud
po převzetí odsouzeného orgány Sboru
národní bezpečnosti v neveřejném
zasedání rozsudek v potřebném rozsahu
zruší a rozhodne o dalším postupu tak,
aby bylo vyhověno výhradě. Zruší-li
celý rozsudek nebo jen jeho výrok o trestu, rozhodne
zároveň o vazbě. Je-li třeba doplnit
skutková zjištění, může
věc vrátit prokurátorovi k došetření.
/5/ Proti rozhodnutí podle odstavců 3 a 4 je přípustná
stížnost, jež má, nejde-li rozhodnutí
o vazbě, odkladný účinek."
114. V § 381 odst. 1 větě první se tečka
nahrazuje čárkou a připojují se slova
"pokud tak již neučinil prokurátor podle
odstavce 1."
Dosavadní odstavec 1 se označuje jako odstavec 2
a dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec
1.
115. § 382 odst. 2 zní:
"/2/ Vydání po jeho povolení a s tím
související propuštění osoby,
o jejíž vydání jde, z vazby, zařídí
předseda senátu krajského soudu."
116. V hlavě dvacáté čtvrté
se za oddíl druhý vkládá nový
oddíl třetí, který včetně
nadpisu zní:
O návrhu příslušného orgánu
cizího státu, aby trestní stíhání
československého občana, který na
území tohoto státu spáchal soudně
trestný čin, převzaly příslušné
československé orgány, rozhoduje Generální
prokuratura Československé socialistické
republiky nebo jí pověřená složka
prokuratury, která v případě kladného
rozhodnutí o návrhu dá bezodkladně
podnět věcně a místně příslušnému
orgánu k trestnímu stíhání
podle ustanovení tohoto zákona.
Je-li proti státnímu občanu cizího
státu vedeno trestní stíhání
pro trestný čin spáchaný na území
Československé socialistické republiky, může
Generální prokuratura Československé
socialistické republiky a po podání obžaloby
ministerstvo spravedlnosti předat trestní stíhání
příslušnému orgánu cizího
státu, jehož je obviněný státním
občanem."
Dosavadní oddíl třetí se označuje
jako oddíl čtvrtý a dosavadní oddíl
čtvrtý jako oddíl pátý.
117. § 385 zní:
Od ............. 1990 lze předpisů o trestním
řízení platných před tímto
dnem užít jen v mezích ustanovení této
části. "
118. § 386 zní:
/1/ Na řízení o přečinu ve
věcech, v nichž byl soudu doručen návrh
na potrestání před ........... 1990, se užije
předpisů platných před tímto
dnem.
/2/ Na výkon trestu nápravného opatření
uloženého před ............. 1990, se užije
předpisů platných před tímto
dnem. "
119. § 389 zní:
/1/ Rozhodnutí o tom, že podle článku
II zák.č. ............. 1990 Sb., se nevykoná
trest uložený před 1990, učiní
soud, který ve věci rozhodl v prvním stupni.
/2/ Rozhodnutí o tom, že podle článku
II. zák.č. ............. 1990 Sb., se poměrně
zkrátí trest uložený před 1990,
učiní ve veřejném zasedání
soud, který ve věci rozhodl v prvním stupni.
/3/ Byl-li trest smrti uložený před .............
1990 změněn v trest odnětí svobody,
rozhodne o způsobu jeho výkonu ve veřejném
zasedání soud, který ve věci rozhodl
v prvním stupni.
/4/ Proti rozhodnutí podle odstavců 1 až 3
je přípustná stížnost, jež
má odkladný účinek."
120. Za § 391 se vkládají nové §
391a a 391b, které zní:
/1/ Federální ministerstvo národní
obrany se zmocňuje vydat jednací řád
pro vojenské soudy, kterým podrobněji upraví
postup vojenských soudů při vyřizování
trestních věcí.
/2/ Ministerstvo spravedlnosti České republiky a
ministerstvo spravedlnosti Slovenské republiky se zmocňují
vydat jednací řád pro okresní a krajské
soudy, kterým podrobněji upraví postup okresních
a krajských soudů při vyřizování
trestních věcí.
Ministerstvo financí, cen a mezd České republiky
a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské republiky
se zmocňují upravit v dohodě s Generální
prokuraturou České republiky, Generální
prokuraturou Slovenské republiky, s ministerstvem spravedlnosti
České republiky a ministerstvem spravedlnosti Slovenské
republiky a s federálním ministerstvem národní
obrany obecně závazným právním
předpisem postup národních výborů
při zabezpečení a správě zajištěného
majetku".
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění trestního
řádu, jak vyplývá z pozdějších
zákonů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ............. 1990.
Návrh novelizace zákona č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní
řád), ve znění předpisů
jej měnících a doplňujících,
tvoří součást předkládané
novelizace základních trestněprávních
předpisů. Obsahuje několik okruhů
nových úprav, z nichž jen některé
jsou nutným důsledkem změn navrhovaných
v oblasti trestního práva hmotného a na tyto
změny přímo navazují. Řada
dalších návrhů směřuje
zejména k posílení ochrany práv občanů
a k širšímu zajištění zákonnosti
trestního řízení. Do návrhu
se také promítají závazky z mezinárodních
smluv, jimiž je ČSSR v oblasti trestního řízení
vázána, případně i z doporučení
vyplývajících z dalších mezinárodních
dokumentů.
Předkládaný návrh si neklade za cíl
vybudovat zcela novou koncepci trestního řízení.
Při jeho zpracování se naopak vycházelo
z předpokladu, že po přijetí nové
ústavy bude nutné provést širokou analýzu
trestního práva hmotného i procesního
a v poměrně krátké době připravit
jeho rekodifikaci. Návrh novelizace se proto omezuje na
úpravy, jejichž provedení je skutečně
aktuální.
K posílení záruk zákonnosti postupu
orgánů činných v trestním řízení
směřuje zejména rozšíření
práva na obhajobu, a to jak obecně v průběhu
celého trestního řízení, tak
i v jeho jednotlivých stadiích, zejména v
přípravném řízení. Nově
se také upravuje postup soudu a prokurátora při
rozhodování o vazbě a současně
se výraznějším způsobem rozšiřují
prostředky, jimiž lze vazbu nahradit. Přehledněji
se vymezuje rozsah forem přípravného řízení,
t.j. vyšetřování a vyhledávání
tak, aby byla důsledněji vyjádřena
zásada, že vyšetřování se
koná o všech společensky závažnějších
trestných činech. Zároveň se vytvářejí
podmínky k podstatně širší účasti
občanů na trestním řízení.
Nově se zavádí institut deliktů stíhaných
jen na návrh, jehož smyslem je zabránit trestnímu
postihu v případech, kdy z hlediska zájmů
poškozených i společnosti není žádoucí.
K posílení právní jistoty směřuje
i důslednější zákonné
vyjádření zákazu reformace in peius.
Přímo v zákoně se také upravují
instituty převzetí trestní věci z
ciziny a odevzdání do ciziny, které se dosud
realizují pouze na základě interních
předpisů.
K jednotlivým ustanovením:
K bodům 1 až 7 (§ 1 až § 6)
Navrhovanými změnami se sleduje nahrazení
ideologických termínů termíny právními.
Současně se navrhuje, aby možnost účastnit
se trestního řízení a přispívat
k dosažení jeho účelu, nebyla omezována
jen na úzký okruh společenských organizací,
ale i na další kolektivy občanů, organizované
na platformě určitého společného
zájmu (včetně pracovních kolektivů
podniků a družstev nebo církevních organizací),
pro jejichž obecné vyjádření
se volí termín zájmové sdružení
občanů. V zájmu posílení nezávislosti
soudního rozhodování se oprávnění
účastnit se trestního řízení
nepřiznává politickým stranám
a dalším politickým hnutím.
Dosud taxativní výčet společenských
organizací oprávněných vyslat k řízení
před soudem svého zástupce, případně
nabídnout převzetí záruky za nápravu
obviněného, se předem nijak neomezuje Ponechává
se na soudu, aby podle konkrétních okolností
jednotlivého případu posoudil, zda zájmové
sdružení občanů má reálnou
možnost účinně pozitivně ovlivňovat
chování obviněného a podle toho rozhodl.
Současně se navrhuje rozšířit
možnost zájmových sdružení občanů
účastnit se trestního řízení
nejen v řízení před okresním
soudem, ale i v odvolacím řízení konaném
před krajským soudem.
Na základě zkušeností společenských
organizací se zrušuje výlučné
rozdělení vysílaných zástupců
na společenské žalobce a společenské
obhájce. Odstraněním tohoto rozdělení
se umožní, aby zástupce zájmového
sdružení vyjadřoval jak případný
odsudek jednání obviněného, tak i
poukázal na skutečnosti svědčící
v jeho prospěch a přispěl tak ke zjištění
skutečného stavu věci.
K bodu 8 (§ 8)
Text odstavce 1 se zpřesňuje jednak ve výčtu
subjektů, které mají povinnost napomáhat
orgánům činným v trestním řízení,
jednak ve vymezení obsahu oznamovací povinnosti
(zda se jedná o trestný čin se zjišťuje
teprve v trestním řízení).
K bodu 9 (§ 10)
Vynětí osob požívajících
výsad a imunit podle zákonů a mezinárodního
práva z pravomoci orgánů činných
v trestním řízení se ve smyslu tzv.
Vídenské úmluvy z 18.4.1961 (č. 137/1964
Sb.) upravuje tak, aby se vztahovalo i na další osoby,
které nelze označit za diplomatické zástupce.
Jde např. o hlavy cizích států a členy
jejich vlád včetně jejich doprovodu při
oficiálních návštěvách
ČSSR, o rodinné příslušníky
diplomatické mise a těch jejich členů,
kteří mají diplomatickou hodnost.
K bodu 10 (§ 11)
Vzhledem k časovému odstupu od zrušení
místních lidových soudů (dnem 1. ledna
1970) se stávající ustanovení písm.
g) stalo bezpředmětným. Naopak je nutné
do § 11 promítnout nově zaváděný
institut deliktů stíhaných jen na návrh,
kde vedení trestního stíhání
se podmiňuje souhlasem poškozeného (§
163a) a dále závazky z některých mezinárodních
smluv, jimiž je ČSSR vázána, směřující
k tomu, aby pro stejný skutek nebyl pachatel trestně
stíhán ve dvou nebo více státech.
K bodu 11 (§ 12)
Změny, které se navrhují, souvisejí
jednak se zrušením kategorie přečinů
a institutu objasňování, jednak s úpravou
navrhovanou pod bodem 6.
K bodu 12 (§ 13)
Změna názvů státních orgánů
souvisí se změnou názvů republik.
K bodu 13 (§ 14)
Výčet trestných činů, jejichž
pachatelé za určitých okolností podléhají
pravomoci vojenských soudů,se upravuje v souladu
se změnami navrhovanými v novelizaci trestního
zákona.
K bodu 14 (§ 17)
Výčet trestných činů, o nichž
je příslušný konat řízení
v prvním stupni krajský soud, se upravuje tak, aby
odpovídal změnám navrhovaným v novelizaci
trestního zákona.
K bodu 15 (§ 20)
Navržené změny vyplývají ze zrušení
kategorie přečinů.
K bodu 16 (§ 30)
Změna souvisí s úpravou navrhovanou pod bodem
6.
K bodu 17 (§ 33)
Navrhovanou změnou se sleduje posílení práva
na obhajobu jako jedné ze základních zásad
trestního řízení. Výslovně
se zakotvuje právo obviněného nevypovídat,
právo kdykoliv i v průběhu prováděných
úkonů se radit se svým obhájcem a
jeho právo na to, aby obhájce byl přítomen
jeho výslechu a v rozsahu dalších ustanovení
i při provádění dalších
úkonů přípravného řízení.
Současně se zužuje možnost odmítnout
obviněnému rozmluvu s obhájcem bez přítomnosti
třetí osoby, neboť tím se realizace
práva na obhajobu fakticky výrazně a neodůvodněně
omezovala.
K bodu 18 (§ 34)
Trestní řád neobsahuje ustanovení,
které by orgánům činným v trestním
řízení umožňovalo ustanovit obviněnému
opatrovníka k výkonu oprávnění
zákonného zástupce obviněného,
jestliže zákonný zástupce svá
oprávnění daná mu v trestním
řízení nemůže vykonávat.
Jde především o případy, kdy
obviněný je mladistvý nebo osoba zčásti
nebo zcela zbavená způsobilosti k právním
úkonům a rodiče mladistvého nebo opatrovník
zmíněných osob jsou např. po delší
dobu v cizině nebo dlouhodobě hospitalizováni
ve zdravotnickém zařízení anebo jejich
pobyt není znám. Vyskytují se i případy,
kdy zákonný zástupce obviněného
nemůže vykonávat svá oprávnění,
neboť v trestní věci vedené proti obviněnému
dochází ke kolizi jejich zájmů. Ve
všech uvedených a jim obdobných případech
musí orgán činný v trestním
řízení požádat o ustanovení
opatrovníka obviněnému příslušný
soud, což vyžaduje určitou, mnohdy poměrně
dlouhou dobu, čímž se trestní řízení
prodlužuje. Kromě toho, jde-li o úkon, který
je nutné v zájmu obviněného nebo k
dosažení účelu trestního řízení
provést urychleně, může dojít
k újmě na právech a postavení obviněného.
Navrhovaná úprava zmíněnou zákonnou
mezeru a nedostatky z ní vyplývající
odstraní.
K bodu 19 (§ 35)
Navrhovanou změnou se plně realizuje právo
obviněného zvolit si svého obhájce,
vyjádřené i v ústavě. Zrušuje
se ustanovení, podle kterého v některých
případech mohl být obhájcem pouze
důstojník v činné službě
zařazený do vojenského soudnictví.
Tato výjimka byla ve srovnání s právními
řády jiných států zcela ojedinělá
a nemá opodstatnění. V případě,
že v trestním řízení jsou probírány
skutečnosti tvořící státní
tajemství, je jejich ochrana zajištěna tím,
že obhájcem může být pouze osoba
oprávněná se ve smyslu zákona s těmito
skutečnostmi seznamovat,
K bodům 20 až 22 (§ 36 až § 38)
V soudní praxi se projevuje nejednotnost v otázce
výkladu a aplikace § 36, pokud jde o řízení
konané po právní moci rozsudku nebo usnesení
o zastavení trestního stíhání
anebo o postoupení věci. K zajištění
jednotného postupu se proto navrhuje otázku nutné
obhajoby v řízení po právní
moci rozhodnutí upravit přímo v zákoně
a omezit ji skutečně na případy, kde
je odůvodněna povahou projednávaných
věcí. Nutná obhajoba přichází
obecně v úvahu v případech, kdy pro
rozhodování soudu je předepsána forma
veřejného zasedání. Důvod nutné
obhajoby je třeba bezvýjimečně spatřovat
v omezené způsobilosti obviněného
náležitě se hájit, tedy v případě,
kdy se jedná o osobu, která byla soudním
výrokem zbavena nebo omezena ve způsobilosti k právním
úkonům. Totéž platí i pro řízení
o podmíněném propuštění
z výkonu trestu odnětí svobody mladistvého,
který dosud nedovršil devatenáctý rok
věku. V řízení konaném po právní
moci meritorního rozhodnutí je nezbytně třeba
zajistit nutnou obhajobu odsouzenému, pokud vzhledem ke
zjištěným okolnostem týkajícím
se jeho osoby vzniknou pochybnosti o tom, že je způsobilý
sám se náležitě hájit.
V řízení o mimořádných
opravných prostředcích (stížnosti
pro porušení zákona a návrhu na povolení
obnovy) se navrhuje jako další důvod nutné
obhajoby ta skutečnost, že jde o trestný čin
vyššího stupně typové nebezpečnosti
pro společnost ohrožený sazbou trestu odnětí
svobody s horní hranicí přes pět let.
Míní se tu i případ, kdy v předchozím
řízení šlo o trestný čin
mírněji trestný, avšak opravný
prostředek podaný v neprospěch obviněného
cílí k tomu, aby skutek, pro který byl obviněný
stíhán, byl posouzen jako trestný čin
ohrožený právě zmíněnou
sazbou trestu odnětí svobody.
Je-li obviněný mladistvý, je třeba
se zřetelem ke zvláštnostem řízení
o mimořádných opravných prostředcích
zajistit jeho řádnou obhajobu formou nutné
obhajoby ve všech případech, pokud nedovršil
devatenáctý rok věku.
Navrhovanou úpravou se nic nemění na právu
odsouzeného si ve všech případech kdykoliv
zvolit obhájce.
K bodu 23 (§ 39)
Navržená úprava souvisí jednak s úpravou
pod bodem 19, jednak s koncepcí připravovaného
zákona o advokacii, který nepředpokládá,
že by se advokáti sdružovali v advokátních
poradnách. V zájmu nestranného postupu při
ustanovení obhájce se ustanovení nesvěřuje
přímo tomu orgánu, který bezprostředně
vede řízení, ale příslušnému
prokurátorovi nebo předsedovi soudu.
K bodu 24 (§ 40)
V zájmu právní jistoty se výslovně
uvádí orgán příslušný
k rozhodnutí o zproštění ustanoveného
obhájce povinnosti obhajování. Nemusí
se jednat o stejný orgán, který obhájce
ustanovil, rozhodující je, kdy nastanou důvody
pro zproštění.
K bodu 25 (§ 43)
Navrhuje se zrušit možnost, aby prokurátor navrhoval
přiznání nároku na náhradu
škody, byla-li způsobena na určitém
druhu vlastnictví.
K bodu 26 (§ 44)
Navržená změna souvisí s úpravou
pod bodem 89.
K bodu 27 (§ 47)
V zájmu zrovnoprávnění všech
druhů vlastnictví se navrhuje nevázat právo
prokurátora zajišťovat majetek obviněného
bez návrhu poškozeného jen na případy,
kdy škoda byla způsobena na určitém
druhu vlastnictví.
K bodu 28 (§ 50)
Navržená změna souvisí s úpravou
pod bodem 19, spočívající ve zrušení
ustanovení o obhájci - důstojníku
v činné službě zařazeného
do vojenského soudnictví.
K bodu 29 (§ 58)
Vzhledem k tomu, že podle platné právní
úpravy se předseda nejvyššího soudu
může účastnit rozhodování
o stížnosti pro porušení zákona
pouze jako předseda senátu, není důvod
mu přiznávat zvláštní oprávnění
otevřít protokol o hlasování.
K bodu 30 (§ 62)
Tato změna souvisí s úpravou pod bodem 9,
i když jí zcela pro odlišnou problematiku, kterou
řeší, nekoresponduje.
K bodu 31 (§ 65)
Navrhovaná změna souvisí s úpravou
provedenou pod bodem 6.
K bodu 32 (§ 66)
Zvýšením horní hranice pořádkové
pokuty z dosavadních 500 na 1000 Kčs se sleduje
poskytnout orgánům činným v trestním
řízení důraznější
a účinnější prostředek
proti lhostejnosti a nekázni, které v praxi vedou
ke ztěžování řízení.
Vzhledem k tomu, že podle zkušeností praxe jsou
ukládané kázeňské tresty (u
osob ve vazbě pořádková opatření)
mnohdy citelnější než pořádková
pokuta, umožňuje se, aby proti rozhodnutí orgánu
činného v trestním řízení
o přenechání ke kázeňskému
postihu byl přípustný opravný prostředek.
Rovněž se zajišťuje, aby tento orgán
byl dodatečně informován o použitém
způsobu postihu.
Obdobný postup, jako u osob uvedených v odstavci
2, se navrhuje umožnit ve vztahu k obhájcům
a v řízení před soudem i prokurátorům.
Projevy nekázně těchto osob v naprosté
většině spočívají v tom,
že se nedostaví na předvolání
k soudu. Příslušné orgány advokacie,
resp. prokuratury v těchto případech mají
lepší možnost urychleně prověřit
důvody takového jednání a zajistit
nápravu.
K bodu 33 (§ 69)
Dosavadní znění § 69 se navrhuje zpřesnit
a doplnit tak, aby byla plně zajištěna ochrana
osobní svobody obviněného a aby k jejímu
omezení docházelo jen v nezbytné míře,
na zákonném podkladě a aby bylo vyloučeno
nedůvodné prodlužování takového
omezení. Navrhuje se zpřesnění tohoto
ustanovení i po stránce formální tak,
aby odpovídalo skutečnému stavu věci.
Dosavadní termín "příkaz k dodání
do vazby" vzhledem k tomu, že není logický
v případech, k nimž v praxi dochází,
kdy obviněný dodaný orgánu, který
příkaz vydal, je po provedené výslechu
propuštěn na svobodu, se navrhuje nahradit termínem
"příkaz k zatčení ". Zatčení
je zadržení obviněného a krátkodobé
omezení jeho osobní svobody za účelem
jeho dodání orgánu, který příkaz
k zatčení vydal.
V zákoně se zakotvuje, že orgán SNB,
který provedl zatčení, neprodleně
dopraví zatčeného přímo k prokurátorovi
či soudu, který příkaz vydal, aby
bylo možné provést výslech. To však
předpokládá změnu dosavadní
praxe umísťování zadržených
osob do věznic na území ČR, vyplývající
ze společné směrnice ministra spravedlnosti
a ministra vnitra ČR, které s sebou neslo řadu
obtíží. Tím se zároveň
ujednotí praxe na území ČR a SR, která
již od roku 1986 výkon zadržení pro potřeby
orgánů SNB SR ve věznicích MS SR neprovádí.
Výraznou měrou se tak odliší zadržení
(zatčení) od vazby, když dosud oba tyto instituty
měly v podstatě stejný režim. Ve věznicích
budou nadále umísťovány pouze osoby,
které tam z titulu uvalení vazby patří.
V souladu se společenským požadavkem se zkracuje
lhůta, ve které orgány SNB musí zatčeného
dodat orgánu, který příkaz k zatčení
vydal, i lhůta, ve které tento orgán musí
obviněného vyslechnout a poté rozhodnout
o vazbě. Současně se upravuje postup v případech,
kdy vzhledem ke značné vzdálenost mezi místem
zatčení a sídlem orgánu příslušného
k rozhodnutí o vazbě nebude možné obviněného
v této lhůtě k uvedenému orgánu
dopravit.