JUDr. Vlasty Parkánové, JUDr. Petra Tomana, Lea
Dvořáka, doc. JUDr. Mariána Pslucha, CSc.,
doc. JUDr. Jozefa Oleje, CSc., JUDr. Miroslava Jansty a JUDr.
Vladimíra Mikule
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o prokuratuře
Návrh znění zákona
Federální shromáždění
Československé republiky se usneslo na tomto zákoně
Zákon č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve znění
zákonů č. 71/1967 Sb., č. 147/1969
Sb., č. 29/1978 Sb. a č. 196/1988 Sb. se mění
a doplňuje takto:
1. § 1 odstavec 1 zní:
"/1/ Dozor nad důsledným prováděním
a zachováváním zákonů a jiných
právních předpisů ministerstvy a Sinými
orgány státní správy, národními
výbory a organizacemi i občany přísluší
prokuratuře, v jejímž čele stojí
generální prokurátor Československé
republiky."
2. V § 1 se za odst. 1 vkládá nový odst.
2, který zní:
"/2/ Postavení a oprávnění prokurátorů
před soudy a státními notářstvími
upravují zvláštní zákony."
3. V § 1 se dosavadní odstavce 2, 3 a 4 označují
jako odstavce 3, 4 a 5. Dosavadní odstavec 5 se vypouští.
4. § 2 zní:
/1/ Prokuratura střeží, prosazuje a upevňuje
zákonnost bez ohledu na jakékoliv místní
vlivy, zajišťuje jednotu zákonnosti na celém
území republiky.
/2/ Výkonem dozoru nad správným a jednotným
prováděním a zachováváním
zákonů a jiných právních předpisů
prokuratura chrání
a) stát a jeho ústavní zřízení,
b) politická, osobní, rodinná, pracovní,
sociální, bytová, majetková a jiná
práva a zákonem chráněné zájmy
občanů,
c) práva a zákonem chráněné
zájmy organizací,
d) bojeschopnost ozbrojených sil i ozbrojených sborů
a kázeň a pořádek v nich stanovených.
/3/ Celou svou činností prokuratura přispívá
k zvyšování úcty k právnímu
řádu, k plnění občanských
povinností a k respektování občanských
práv a svobod."
5. § 3 odstavec 1 písm. a), d) znějí:
"a) dozorem nad důsledným prováděním
a zachováváním zákonů a jiných
právních předpisů ministerstvy a jinými
orgány státní správy, národními
výbory, organizacemi a jednotlivými občany,
d) účastí a uplatňováním
oprávnění v řízení před
soudy a státními notářstvími
podle zvláštních zákonů."
§ 3 odstavec 3 se vypouští.
6. V § 4 se slovo "socialistické" vypouští.
7. V § 7 odstavec 1 se vypouští slovo "socialistické".
8. § 9 odstavec 2 zní:
"/2/ Prokurátoři jsou oprávnění
účastnit se s poradním hlasem zasedání
národních výborů a jejich orgánů,
jiných orgánů státní správy
a organizací."
9. § 10 zní:
/1/ Prokurátoři působí k tomu, aby
orgány státní správy, národní
výbory a organizace samy zabezpečovaly dodržování
zákonnosti jak při výkonu své působnosti,
tak u podřízených orgánů, a
dbaly, aby ten, kdo zavinil její porušení,
byl volán k odpovědnosti.
/2/ Prokurátoři dozírají, zda a jak
kontrolní orgány plní své povinnosti
při zabezpečování zákonnosti
uložené jim právními předpisy
a působí svými prostředky k odstranění
zjištěných závad."
10. § 11 zní:
/1/ Ministerstva, jiné orgány státní
správy, národní výbory a organizace
jsou povinny pomáhat prokurátorům při
plnění jejich úkolů, ve stanovené
lhůtě vyhovovat jejich dožádání,
zejména jim půjčovat spisy a doklady a podávat
jim vysvětlení a umožnit jim za účelem
zjištění, zda jsou zachovávány
zákony a jiné obecně závazné
právní předpisy, vstup do svých úředních
budov a dalších objektů.
/2/ K plnění úkolů stanovených
v tomto zákoně napomáhají prokurátorům
také soudy a státní notářství
zejména tím, že jim zapůjčují
spisy a doklady.
/3/ Prokurátoři jsou oprávněni vyžadovat
od státních orgánů a organizací
provedení prověrek a revizí, pokud jich je
nezbytně třeba ke zjištění, zda
došlo k porušení zákonnosti, popřípadě
zda byl spáchán trestný čin. Tyto
orgány a organizace jsou povinny žádostem ve
lhůtách prokurátorem stanovených vyhovět.
/4/ Povinnosti a oprávněni uvedené v odstavcích
1, 2 a 3 se nevztahují na věci operační
a mobilizační povahy."
11. V § 12 odstavec 1 se vypouští slova "socialistické".
12. V § 12 odstavec 2 ve druhé větě
se vypouštějí slova "socialistické"
a "a jeho příčin".
13. V § 13 odstavec 4 se částka "200 Kčs"
nahrazuje částkou "500 Kčs".
14. § 14 odstavec 1 zní:
"/1/ Prokurátoři vykonávají dozor
nad důsledným prováděním a
zachováváním zákonů a jiných
obecně závazných právních předpisů
ministerstvy a jinými orgány státní
správy, národními výbory, organizacemi
a jednotlivými občany a nad tím, aby nikdo
nebyl nezákonně omezován ve svých
právech."
15. § 17 odstavec 1 zní:
"/1/ Ministerstvům a jiným orgánům
státní správy, národním výborům
a organizacím podávají prokurátoři
upozornění za účelem odstranění
porušování zákonů a jiných
právních předpisů:"
16. § 19 se vypouští.
17. Název oddílu 3 zní:
"Účast a působnost prokurátora
v řízení před soudy a státními
notářstvími".
18. § 20 odstavec 1 se vypouští. Dosavadní
odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 1 a 2.
19. § 33 zní:
/1/ Generální prokurátor Československé
republiky, generální prokurátoři republik
a hlavní vojenský prokurátor řídí
a kontrolují činnost všech jim podřízených
prokuratur. K plnění úkolů vydávají
příkazy a pokyny závazné pro všechny
podřízené pracovníky prokuratury.
Vydávají také obecně závazné
předpisy, pokud je k tomu zmocňuje zákon.
/2/ Ke sjednocení výkladu zákonů a
jiných obecně závazných právních
předpisů vydaných orgány Československé
republiky vydává generální prokurátor
Československé republiky stanoviska, která
jsou závazná pro všechny prokurátory
a vyšetřovatele prokuratury. Generální
prokurátoři republik ke sjednocení výkladu
zákonů a jiných obecně závazných
právních předpisů vydaných
orgány republik vydávají stanoviska závazná
pro podřízené prokurátory a vyšetřovatele
prokuratury.
/3/ Generální prokurátory zastupují
ve stanoveném rozsahu jejich náměstci. Jedním
z náměstků generálního prokurátora
Československé republiky je hlavní vojenský
prokurátor, který zastupuje generálního
prokurátora Československé republiky při
plnění úkolů v ozbrojených
silách a ozbrojených sborech."
20. § 37 odstavec 1 zní:
/1/ Prokurátorem nebo vyšetřovatelem prokuratury
může být ustanoven odborně vyspělý,
bezúhonný československý občan,
který
a) dosáhl věku nejméně 24 let,
b) není členem žádné politické
strany,
c) má úplné vysokoškolské právnické
vzdělání,
d) po stanovenou dobu konal čekatelskou praxi a úspěšně
složil závěrečnou zkoušku."
21. V § 37 odstavec 3 se vypouští poslední
část věty za středníkem.
22. § 39 zní:
Prokurátoři a vyšetřovatelé prokuratury
složí při svém prvním ustanovení
do rukou nadřízeného prokurátora tento
slib:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu věren Československé republice, že
budu prosazovat a upevňovat zákonnost, dbát
při plnění svých povinností
zájmů republiky a zachovávat mlčenlivost
ve věcech úředních"."
23. § 40 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"/4/ O skončení pracovního poměru
rozhodne nadřízený prokurátor (§
38) také tehdy, jestliže ztratil prokurátor
nebo vyšetřovatel prokuratury československé
státní občanství, nebo je členem
politické strany,"
24. § 43 zní:
Prokurátoři a vyšetřovatelé prokuratury
jsou povinni při plnění svých úkolů
zachovávat zákony i jiné právní
předpisy. Jsou také povinni dbát služebních
příkazů a zachovávat mlčenlivost
v úředních věcech, pokud nebyli této
povinnosti pro určitý případ zproštěni
nadřízeným prokurátorem oprávněným
k rozhodnutí podle § 38. Dále jsou povinni
zdržet se při výkonu své funkce i v
občanském životě všeho, co by mohlo
narušit vážnost prokuratury nebo snížit
důvěru občanů k ní."
25. Za § 49 se vkládá nový § 49a,
který zní:
/1/ Vyjde-li po lhůtě stanovené v §
47 odstavec 1 k zavedení kárného řízení
najevo podezření, že se prokurátor nebo
vyšetřovatel prokuratury dopustil kárného
provinění, pro které by mohl ztratit potřebnou
důvěru před veřejností nebo
v prokuratuře k výkonu své funkce, může
proti němu nadřízený prokurátor
oprávněný k rozhodnutí podle §
38 ve lhůtě do 6 měsíců od
účinnosti tohoto zákona zahájit mimořádné
kárné řízení.
/2/ kárným opatřením v mimořádném
kárném řízení je propuštění."
1. Prokurátoři a vyšetřovatelé
prokuratury, kteří jsou k datu účinnosti
zákona členy politické strany neztrácejí
předpoklady pro výkon funkce, jestliže do dvou
měsíců od nabytí účinnosti
tohoto zákona své členství v nich
ukončí.
2. Slib prokurátorů a vyšetřovatelů
prokuratury složený podle dosavadních předpisů
se považuje za slib podle tohoto zákona.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
o prokuratuře, jak vyplývá z pozdějších
zákonů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem..................
Dosavadní práce na novelizaci zákona o prokuratuře
o jejichž Nezbytností nebylo pochyb, vedly v říjnu
1989 k závěru, že definitivní znění
návrhu novelizace bude zpracováno až po schválení
nové Ústavy ČSSR s tím, že by
však novelizační práce měly pokračovat.
Současný společenský a politický
vývoj však vyžaduje, aniž by se vyčkávalo
nové ústavy, uskutečnit dílčí
novelizaci zákona o prokuratuře bez prodlení.
Principu soudcovské nezávislosti soud neodpovídá
dosavadní výkon dozoru prokuratury nad zákonností
postupu a rozhodování soudů. Dosud platný
zákon o prokuratuře obsahuje ustanovení proklamativní
místo normativní povahy, jsou v něm preferovány
již překonané politické požadavky
místo požadavků právních.
Proto bez ohledu na možnost pozdější rekodifikace
zákona o prokuratuře a v návaznosti na předpokládanou
novou ústavu, je třeba bez průtahů
v nezbytné míře zákon o prokuratuře
novelizovat alespoň dílčím způsobem
tak, aby jeho aplikace v praxi byla v souladu s nynějším
společenským vývojem.
Změny, které se týkají vztahů
dosud upravených v Ústavě ČSSR a v
jiných ústavních zákonech (zák.
č. 155/1969 Sb.) je možné provést jen
ústavním zákonem, pokud by tomu tak nebylo,
bylo by třeba s jejich provedením vyčkat
do přijetí nové ústavy.
Navrhované úpravy tedy v některých
ustanoveních předbíhají budoucí
právní úpravu a budou vyžadovat i změnu
současné ústavy v čl. 104 odstavec
1, čl. 106 odstavec 1 a čl. 97.
V návaznosti na očekávanou změnu názvu
státu a republik byly již provedeny změny v
§ 1 odstavec 1, § 33 odstavec 1, § 39. Pokud bude
k dílčí novelizaci tohoto zákona přikročeno;
bude muset být důsledně provedena změna
také v celém zákoně o prokuratuře
(§ 1 odst. 2, 3, 4, § 6, 7 odst. 1, 2, 3, § 8,
§ 9 odst. 1, § 23, § 30 odst. 1, § 31, 31a,
§ 33, § 36 odst. 1, 4, 5, § 37 odst. 3, §
38 odst. 1, § 46 odst. 2, § 48 odst. 1, § 50 odst.
1, 2, § 51 odst. 3).
V návrhu se důsledně promítá
opuštění principů výkonu dozoru
prokurátora nad prováděním a zachováváním
zákonů soudy v zájmu nerušeného
a nezávislého výkonu soudcovské funkce.
Za neodůvodněné se považují dosavadní
rozdíly v povinnostech dodržovat zákony mezi
dobrovolnými společenskými organizacemi a
ostatními organizacemi či občany.
Opouští se rovněž dosud uplatňovaný
princip odpovědnosti prokuratury za koordinaci prevence
trestné činnosti všech orgánů
státní správy, národních výborů
a organizací.
V návrhu novelizace zákona se nepromítají
požadavky, vztahující se ke změnám,
části páté zákona, dotýkající
se na straně jedné liberalizace důvodů
skončení pracovního poměru prokurátora
či vyšetřovatele prokuratury a na straně
druhé zpřísněni postihu za kárné
provinění. Proti změnám v této
části při dílčí novelizaci
je argumentováno složitostí této problematiky,
vyžadující komplexní, důsledné
a všestranné posouzení.
Dosavadní zákon o prokuratuře upravuje skončení
pracovního poměru prokurátora nebo vyšetřovatele
prokuratury propuštěním v ustanovení
§ 40 odstavec 3 písmeno a), bylo-li propuštění
uloženo jako kárné opatření.
Kárné řízení lze podle §
47 odstavec 1 zákona zavést do jednoho měsíce
ode dne, kdy kárné provinění vyšlo
najevo, nejpozději však do jednoho roku a jde-li o
provinění zjištěné při
prověrkách práce do dvou let ode dne, kdy
se prokurátor nebo vyšetřovatel prokuratury
provinění dopustil. Po uplynutí dvou let
nelze pracovní poměr s prokurátorem nebo
vyšetřovatelem prokuratury ukončit, ledaže
by proti němu bylo zahájeno trestní stíhání
pro trestný čin takového druhu, že to
může mít vliv na jeho další setrvání
ve funkci. Platná právní úprava tedy
neumožňuje vůbec ukončení pracovního
poměru v případech vážných
závad při plnění pracovních
povinností nebo porušení pracovní kázně,
které mohou vyjít najevo při nápravě
nezákonností z minulých let. Proto osnova
na přechodnou dobu šesti měsíců
od účinnosti zákona řeší
tyto případy tak, že kárné provinění
(§ 45 odstavec 1 zákona), které má za
následek ztrátu důvěry potřebné
k zastávání dosavadní funkce, je považováno
za důvod k okamžitému skončení
pracovního poměru.
V návrhu novelizace se nepromítá požadavek
ministerstva vnitra ČSSR, aby prokuratura uvážila
možnost výkonu dozoru nad používáním
zpravodajsko-technických prostředků (odposlechy
telefonů, sledování osob atp.). Takovýto
dozor by neměl být svěřen prokuratuře
zákonem o prokuratuře, ale problematika by mohla
být upravena v trestním řádu nebo
pro případy před zahájením
trestního řízení v zákoně
o SNB.
Vedle již odůvodněných změn závažnější
povahy obsahuje návrh zákona i dílčí
úpravy.
K bodu 1. (§ 1):
Zde se promítá princip nezávislosti soudů
a požadavek od upuštění od proklamací
politické povahy.
K bodu 4. (§ 2):
Upouští se od neživotných či nadbytečných
testů a politických proklamací.
K bodu 5. (§ 3)
Důsledně se promítají změny
v rozsahu výkonu prokurátorského dozoru,
včetně vztahu k dobrovolným společenských
organizacím. Jejich vynětí z dozoru, kromě
výkonu státní správy, pozbývá
významu.
K bodům 6. a 7. (§ 4 a 7)
Jde o změny v duchu obecných zásad.
K bodu 8. (§ 9):
Odstraněno rozlišování organizací
podle formy hospodaření či vlastnictví.
K bodu 9. (§ 10)
Promítnut princip nezávislosti soudů. Zároveň
odstraněno ustanovení ukládající
prokuratuře obecně povinnosti koordinace a oznamování
poznatků kontrolním orgánům, bez jasného
vymezení těchto povinností a ke kterým
kontrolním orgánům.
K bodu 10. (11):
Jde o promítnutí uznání principu nezávislosti
soudů při rozhodování, který
však nemůže vést k tomu, aby byl ztěžován
účel výkon všech dosavadních
forem prokurátorského dozoru. Proto je zakotven
požadavek zapůjčování spisů
a dokladů. Odmítání či opožděné
zapůjčování spisů soudy znamená
průtahy ve vyřizování podnětů
občanů prokuraturou a může vést
i k zmaření účelu výkonu prokurátorských
funkcí za účelem prosazení zákonnosti.
Uplatnění požadavku v odstavci 2 tohoto ustanovení
nemůže však samozřejmě znamenat
přednost povinnosti soudů spis zapůjčit
před povinností ověřit, zda se zapůjčením
neztíží či neoddálí vyřízení
věci v soudním řízením.
K bodům 11., 12., 13., 14. (§ 12, 13, 14):
Jde o nezbytné úpravy textu uvedených ustanovení.
Částka pokuty se zvyšuje v návaznosti
na obdobné oprávnění soudu.
K bodu 15. (§ 17):
Změna je důsledkem stanoviska, že prokurátor
nemůže postihnout a není tedy ani oprávněn
fundovaně posuzovat příčiny vedoucí
k nezákonnosti spočívající
v řešení odborných otázek (jiných
než právních) a že jejich zjištění
a odstranění je vnitřní věcí
dotčené instituce či organizace.
K bodu 16., 17., 18. (§ 19, 20):
Jde o promítnutí změn v koncepci práce
prokuratury i ve výkonu prokurátorského dozoru
ve vztahu zejména k soudům a státním
notářstvím.
K bodu 19. (§ 33):
Navrhované úpravy vycházejí z požadavku
návaznosti zákona o prokuratuře na další
významné právní. normy, počínaje
trestním řádem a konče zákonem
o Sbírce zákonů.
K bodu 20., 21, (§ 37):
Navrhovaná úprava vychází jednak z
principu požadavků na odborný a morální
profil prokurátora či vyšetřovatele
prokuratury a na nezávislost při jejich rozhodování
na jakýchkoliv, tedy i politických vlivech. Návrh
formulace uvedený pod písmenem b) budil pochybnosti
tím, že uplatněný požadavek se
snad vztahuje jen na stav v době ustanovení prokurátorem
či vyšetřovatelem prokuratury a nikoliv na
dobu po ustanovení. Tato pochybnost je odstraněna
zněním bodu 26., jímž je doplněno
ustanovení § 40 o další 4. odstavec. Jako
jeden z předpokladů výkonu funkce prokurátora
se tak zakotvuje apolitičnost prokurátorů
po celou dobu výkonu jejich funkce.
Politickým stranám nebude moci být samostatným
právním předpisem zakazováno, koho
mohou přijmout za svého člena a koho nikoli.
Bude se jednat o výlučnou pravomoc politické
strany a oprávnění občana do politické
strany vstoupit. Tuto problematiku budou proto muset řešit
právě zákony samostatně upravující
postavení jednotlivých kategorií státních
zaměstnanců a tedy i zákon o prokuratuře.
Pouhý zákaz politické aktivity na pracovišti
by nemohl vyloučit možnost ovlivňováni
rozhodování prokurátorů a vyšetřovatelů
prokuratury cestou využívání jejich
event. politické příslušnosti k prosazování
politických zájmů jednotlivých stran
v prokuratuře.
Pasivní volební právo má i podle nového
zákona o volbách do Federálního shromáždění
každý československé občan za
splnění dalších podmínek a kdyby
budoucí zákon o politických stranách
zakazoval přijímat za členy politických
stran určité kategorie občanů, šlo
by o ustanovení diskriminační, znemožňující
jim plný výkon občanských práv,
nebo kandidátní listiny podávají a
sestavují pouze politické strany. Při právní
úpravě provedené v zákoně o
prokuratuře bude na vůli prokurátora nebo
vyšetřovatele prokuratury, zda si zvolí politickou
kariéru neb o výkon na politických stranách
nezávislého povolání.
Zrušeni výjimky v podobě prominutí vysokoškolského
vzdělání je zcela nezbytné, avšak
nemůže dopadat na prokurátory a vyšetřovatele
prokuratury ustanovené do funkcí již před
novelizací.
K dobu 22., 24. (§ 39, 43):
Úprava slibu je nezbytným požadavkem bez ohledu
na zamýšlenou změnu názvu státu,
ke které již přihlíží. Pokud
by prokurátoři již ustanovení do funkcí
nesouhlasili s novým slibe bude jim ponechána možnost
požádat o zproštění funkce a o
ukončení pracovního poměru.
K bodu 25. (§ 49a):
Důvodem pro zahájení mimořádného
kárného řízení proti prokurátorovi
nebo vyšetřovateli prokuratury může být
podle nového dočasného ustanovení
pouze porušení povinností vyplývajících
ze zákona o prokuratuře. Mělo by jít
především o případy nesprávné
aplikace zákona bez přihlížení
ke společenským potřebám nebo o případy
nesprávného hodnocení stupně společenské
nebezpečnosti jednání lidí v trestním
řízení.
Takové řízení by mělo být
vedeno i za závažné porušení povinností
stanovených prokurátorům nebo vyšetřovatelům
prokuratury tímto zákonem, spočívající
zejména v tom, že nestřežili, neprosazovali
a neupevňovali zákonnost bez ohledu na jakékoliv
místní vlivy, nechránili politická,
osobní, sociální a jiná práva
a zákonem chráněné zájmy občanů,
neučinili opatření k odstranění
porušení zákonnosti bez ohledu na to, kdo ji
porušil a nezajistili, aby každý, kdo zavinil
porušení zákonnosti byl volán k odpovědnosti.
Navrhovanými úpravami zásadně nedojde
ke zvýšení nákladů na činnost
prokuratury či jiných orgánů.
Vzhledem k četnosti a rozsahu novelizací zákona
o prokuratuře po roce 1970, včetně této,
se navrhuje jeho republikace.