FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

403

Návrh

skupiny poslanců Federálního shromáždění

Milana Andrýska, Ludovíta Baldovského, Miroslava Bartoše, Václavy Bendy, Jozefa Habovštiaka, Josefa Macka a Miroslava Tahy

Zákon

ze dne .................................. 1990,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení

Federální shromáždění Československé federativní republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení se mění a doplňuje takto:

Ustanovení § 73 se doplňuje o odst. 6, který zní:

"(6) Podle tohoto zákona se řídí přiměřeně i jiné organizace zabývající se sociální péčí, a to v rozsahu odpovídajícím vymezení předmětu jejich činnosti. Těmto organizacím může být poskytován příspěvek, který odpovídá rozsahu poskytovaných služeb, a to zejména:

a) pro pečovatelskou službu až do výše příspěvku na jednotlivé příjemce, dávky a služby,

b) pro formy ústavní péče (případně náhradní péče poskytované v domácnosti) až do výše průměrného nákladu na pobyt v obdobném státním zařízení na osobu a den (případně hodinu).

Stát je oprávněn vykonávat dohled nad výkonem těchto činností, jakož i nad způsobem užití poskytovaného příspěvku."

Důvodová zpráva

V nových společenských podmínkách dochází ke vzniku nebo obrodě některých institucí a organizací, jejichž posláním je péče o sociálně slabé a zdravotně postižené občany. Jedná se zejména o instituce založené církvemi (například katolická Charita nebo evangelická Diakonie).

Jejich úkolem není nahrazovat státem poskytovanou péči, ale doplňovat ji tam, kde je z různých příčin zajišťována nedostatečně. Přednostně se chce ujímat lidí těžce zdravotně postižených, lidí starých a opuštěných. Další sférou činnosti je péče o umírající, například pomoc rodinám, které jsou ochotny, ale neumí se doma postarat o příbuzné v terminálním stadiu onemocnění zhoubnými národy apod.

Takováto intenzívní pečovatelská služba v rodinách byla zahájena Charitou 1. 3. 1990 pod tlakem skutečné potřeby, avšak v omezeném rozsahu. Skutečná potřeba je nesrovnatelně vyšší, jak vyplývá z četných žádostí Charitě adresovaných. Výhledově se bude Charita snažit zřizovat i denní a týdenní stacionáře, aby byl provoz ekonomičtější, případně i ústavy sociální péče a domovy důchodců.

Veškerá činnost na tomto poli vykonávaná i do budoucna plánovaná dosud naráží na bariéry právní (její začlenění do existující struktury institucí sociální služby poskytující se všemi dalšími návaznostmi) a ekonomické (platy, režijní náklady). Proto smyslem navrhované legislativní úpravy je:

a) umožnit organizacím zabývajícím se sociální péčí (viz například organizace výše uvedené) doplňování státem nedostatečně poskytované péče tam, kde ji stát z nějakého důvodu plně zajistit nemůže nebo je pro příjemce tato alternativní péče z vážného důvodu přijatelnější - například péče o umírající v rodině místo v ústavním zařízení;

b) pokrýt režii s touto péčí spojenou.

Finanční prostředky na takovou péči jsou již ve státním rozpočtu de facto zahrnuty, jsou však vázány skutečností, že národní výbory, resp. orgány, které jsou pověřeny jejím vykonáváním, nejsou často z kapacitních důvodů schopny tyto úkoly řešit. Došlo by tedy jen k přesunu finančních prostředků na tuto oblast přidělených do sféry její realizace.

Navrhovaná právní úprava si tedy nevyžádá zvýšení nároků na zdroje státního rozpočtu. Dokonce může přinést i finanční úsporu, a to především v případech, kdy příjemcem služby bude osoba, která musí být za stávající situace hospitalizována při nákladech značně vyšších. Navíc lze do této alternativní formy péče očekávat rychlé řešení aspoň nejpalčivějších problémů v sociální sféře včetně jejího zlidštění.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP