Úterý 14. května 1991

Chci tím pouze říci, že samotná existence nějakého registru nebo v něm uvedených zápisů není ještě nepochybným důkazem. Pouze ve středověku platila zásada quod non est in actis, non est in mundo, co není v lejstrech, není na světě. Všechny moderní procesní řády včetně našich platných procesních řádů se řídí zásadou volného hodnocení důkazů. Domnívám se, že ve vyšetřovací komisi budou dostateční odborníci, máme výhodu, že tam nepochybně bude ing. Nedbálek nebo ing. Müller, kteří o této věci něco vědí.

Do 22. března jsem si myslel, že pochybnosti mohou vzniknout pokud jde o KTS nebo D. S tím, že u kategorie tajný spolupracovník je věc naprosto jasná. 22. březen mě ovšem přesvědčil o tom, když to vezmu z pohledu obhájce, advokáta, že minimálně u 4 poslanců Federálního shromáždění, kteří byli uváděni jako agenti, u mne budilo vážné pochybnosti nebo dokonce pochybnosti takové, které byly vyjádřeny nejen senátorem Paulem Simonem, ale i předním komentátorem londýnského nedělníku Independent of Sunday, který řekl, že pokud toto řízení bude probíhat tímto způsobem, pak lustracemi může být ohrožena demokracie v Československu.

Věřím, že uděláme všechno pro to, aby se tak nestalo. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím pana poslance Válka. Připraví se pan poslanec Čermák.

Poslanec Alois Válek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, budu velice stručný. Poslanci označení jako spolupracovníci StB mají možnost řešit svůj případ nejen před vyšetřovací komisí ČNR, ale také před soudem. Nechci jim upírat právo na obranu, ale domnívám se, že by nebylo únosné, abychom byli nuceni vyslechnout historky o odbojářském dítěti sedícím na konvi od mléka se zbraněmi, nebo že někdo zakopal svou babičku na zahradě. Domnívám se, že v průběhu 14 dnů od oznámení komise má každý označený poslanec dost času, aby zformuloval případné prohlášení tak, aby nám nevyprávěl celý svůj životopis a řekl pouze to podstatné.

Proto navrhuji, aby toto prohlášení bylo časově omezeno maximálně na 15 minut. Dále navrhuji, aby všechny dokumenty dokládající spolupráci byly předloženy každému poslanci ČNR, který o to komisi požádá. Tak bychom předešli nekonečným diskusím, které zproblematizovaly lustrace ve Federálním shromáždění. Zároveň pochopitelně pokládám za nutné, aby byla veřejnost informována prostřednictvím přímého televizního přenosu mimo jiné. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Čermák a, připraví se pan poslanec Effenberger.

Poslanec Petr Čermák: Pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, jsme opakovaně svědky zpochybňování výsledků lustrací. Ano, optický přenos z FS skutečně mohl vzbudit určité rozpaky, ale zeptejme se, proč? Komise nemohla zveřejnit vše, co věděla. Zveřejnila pouze jména těch lidí, kteří nepochybně o své spolupráci s StB věděli. Je zásadní chybou, že nemohlo dojít k úplnému zveřejnění jejich kompletních svazků, jimi vypracovaných udávání a zpráv a i stvrzenek za přijaté peníze, za dobře odvedenou zpravodajskou práci. Toto bylo umožněno pouze poslancům FS, z nichž, myslím, že řada změnila velmi rychle názor na to, jak komise pracovala nebo nepracovala. Dále si dovoluji upozornit na to, že všichni poslanci, alespoň za bývalé OF, podepsali prohlášení, že se Státní bezpečností nikdy nespolupracovali a vědomě tedy podvedli a obelhali veřejnost, své voliče a vzali na sebe tím i vědomé riziko, že budou odhaleni a zveřejněni.

Domnívám se, že občan má právo znát pravdu, dozvědět se, kdo ho udával, fízloval, kdo porušoval základní lidská práva a kdo se jimi dnes hájí a proč. To vše i proto, že přece žijeme v právním státě, nebo snad ne? Zdá se mi poněkud zvláštní, že žijeme v zemi, kde si právně ale i morálně nevíme dodnes rady s Husáky, Bilaky, Kincly, nomenklaturními komunisty a estébáky, ale víme si alespoň právně rady se studentem, který natřel tank na netypickou barvu. Proto podporuji zveřejnění všech agentů StB tak, jak navrhl kolega, posl. Budinský. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Effenbergera, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové, my zde vlastně dnes projednáváme návrh na zřízení vyšetřovací komise, ale jak vypadá rozprava, je naše pozornost neustále strhávána jediným aspektem této činnosti, a to problémem lustrací. Tato záležitost má dvě složky - jednu praktickou, to jest přirozenou snahu očistit jistá místa a výkonné orgány státní moci od lidí nevhodných, ale má také složku morální, která se dotýká existence, života a perspektivy těchto lidí v tom smyslu, že následky tohoto odhalení nejsou zcela předvídatelné a v debatách na toto téma jsem se setkal se snahou tyto možné důsledky bagatelizovat. Jde totiž o to, že tento problém není samozřejmě problémem právním, nemůže být posuzován z tohoto hlediska, není porovnatelný se soudním řízením, nicméně nás nutí, abychom to ve svém právním povědomí s právními postupy srovnávali, což v rozpravě již odeznělo. Přitom ale chybí základní postulát, který při právním jednání automaticky vyžadujeme a očekáváme, to jest sledování nebo popis skutkové podstaty.

Lustrace je vlastně jakási dohoda, soubor dohod, prostě konvence, při které jsem se usnesli, že za splnění jistých předpokladů - pokud si vzpomínám, jsou vlastně tři - budeme osoby na vytypovaných místech pokládat za nepřijatelné a směřovat k tomu, aby tato místa opustily. Přitom toto jejich působení je hodnoceno z hlediska formálního, jak jsem již řekl, nikoli skutkového. Nevíme a ani se příliš nestaráme o to, co konkrétně spáchaly a zda to vůbec spáchaly. Vzpomínám si na jeden z těch bodů, který má být naplněn - jde o takovou věc, jako je technický styk s řídícím důstojníkem StB. Zda se scházely tam nebo onde. Je tomu přikládána značná důležitost, ale já osobně mám pocit, že když mluvíme o morálce, pak tento aspekt je přece jen poněkud podružný. K tomu přistupuje ještě další pochybnost, že celá otázka morální odpovědnosti zahrnuje spektrum, a to spektrum spojité, čili jinými slovy řečeno, vinu na tom, co se zde dělo, neseme v jistém slova smyslu všichni, až na zcela nepatrné výjimky. A my jsme si z toho širokého spektra vybrali určitou, a to velmi úzkou část a ta je někde uprostřed. To, co je pod a zejména nad, to tímto způsobem nepostihneme. Já bych zde připomněl to, na co narazil pan poslanec Payne, že doufá, že to je první krok na cestě k očistě důkladné. Já se obávám, že za okolností, které nastaly, to jest za přijetí těchto pravidel, že to bude první krok jen těžko, protože u případů těžších se nevyhneme tomu, abychom zkoumali onu vzpomínanou podstatu skutkovou - jinak to nebude možné.

Ještě je zde jedna okolnost, že totiž někteří lidé mohou být donuceni, aby opustili místa, která zastávají, aniž spáchali cokoliv, co by mohlo být právem klasifikováno jako skutek nehodný, nečestný atd. Prostě výtka se bude pohybovat v úrovni jakéhosi formálního pochybení. Nebude to vždycky, ale v některých případech ano. To je věc, které se nemůžeme za těchto okolností vyhnout a komise pracovat bude, lustrace budou probíhat, ale v rámci možností bychom na tato nebezpečí pamatovat měli.

Jinak bych chtěl ještě říci, že pravidla této hry připadají mi trochu absurdní a není to relativně vlídná absurdita Václava Havla, ale poněkud deprimující absurdita, jak ji známe od France Kafky.

Pokud se týká ještě textu - usnesení č. 211 - zde bych měl jenom formální připomínku k závěrečnému odstavci č. 7, kde Česká národní rada konstatuje, že všechna zjištění vyšetřovací komise nemohou být považována za rozhodnutí o vině atd. Rád bych se zeptal autorů tohoto textu, zda měli na mysli to, co tato věta skutečně navozuje, že některá zjištění mohou a některá nemohou. Mám pocit, že měli spíše na mysli vyloučení všech zjištění v tomto směru, že žádná zjištění nemohou být považována za rozhodnutí. Je-li tomu tak, pak čeština vyžaduje tento dvojí zápor, tedy slůvko "všechna" je bezpodmínečně nutná nahradit slůvkem "žádná." Jinak to stylisticky není únosné. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Koháčka, aby se ujal slova.

Poslanec Petr Koháček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, zaznělo zde několik příspěvků na téma lustrace. Znovu opakujeme to, co jsme opakovali na tomto místě již několikrát. Už jsme se v podstatě rozhodli, že lustrace provedeme, dokonce jsme už k tomu dali určité zásady. Nyní se z řady poslanců tyto lustrace a jejich způsob provedení zpochybňuje. Já bych se chtěl s ohledem na dnes probíhající diskusi zmínit o jednom bodu. Mluví se tady o právních otázkách, o právní ochraně osobnosti, o Listině lidských práv. Rád bych ale upozornil, že zatímco v této sněmovně v našem volebním období mluvili vždy a jenom poslanci, nevyužili jsme ještě práva, abychom dali slovo někomu jinému. My jako poslanci, se domnívám, nemáme taková práva, jako mají naši ostatní spoluobčané. My tu nezastupujeme pouze sebe, ale zastupujeme zde i své voliče, kteří nám dali svůj hlas a kteří mají právo o nás vědět více, než kolik mají právo vědět o svém sousedovi, který bydlí v jejich ulici. Já se domnívám, že tato otázka, je otázka v prvé řadě morální odpovědnosti poslance, člena vlády a dalších vysokých představitelů našeho státu tak, jak je navrhováno v usnesení ústavně právního výboru č. 211. Budeme-li se dívat sami na sebe jako na každého jiného občana, myslím, že dobře nechápeme, co jsme, kdo jsme a proč tady jsme. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím pana poslance Rozlivku.

Poslanec Vladimír Rozlivka: Vážená sněmovno, jenom velice krátce. Domnívám se, že název tak, jak je uveden ve stanovisku nebo v stisku 212 např. v nadpisu - jednací řád vyšetřovací komise ČNR - že plně neodpovídá účelu, pro který je tato komise složena. Tato komise se ustavuje vyloženě pro otázky lustrací a proto si myslím, že i v názvu by to mělo být jednoznačně definováno. Proto navrhuji, aby v tisku 212 a obdobně i v ostatním, kde se vyskytuje, aby hlavně v názvu bylo napsáno Jednací řád vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustrací. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, posledním, prozatím, písemně přihlášeným k rozpravě je pan poslanec Šuman.

Poslanec Vladimír Šuman: Vážení přítomní, bylo tu řečeno mnoho a kupodivu nebyla řečena jedna věc. Odpověď na to, co vlastně znamená vystoupení komunistických poslanců tak, jak dnes vystoupili. Znamená to snad, že dr. Řezáč tím, že tvrdí a "jednoznačně či nepochybně" odvozuje, že předložený návrh není v souladu s československým právem, chce tedy říci, že ti ostatní právníci, kteří návrh v našem ústavně právním výboru schválili, jsou buď špatní právníci, proto nerozpoznají, že jde o protiprávní řešení, nebo že jsou špatní lidé, protože vědomě souhlasí s názorem, který je protiprávní? Z tohoto hlediska dost dobře nechápu, že právníci s ústavně právního výboru se tomuto tvrzení neopřeli velice důkladně a argumentovaně. Domnívám se, že bychom měli posoudit celý vývoj postoje komunistických poslanců k lustracím. Od začátku negativní, nyní přece jen se zdá, že za určitých okolností, protože navrhují změny, jsou ochotni je připustit, ale mně se zdá, že ta motivace je někde jinde než v právních argumentacích. Já to prostě tak pánové cítím, že to tak je. Já se nemohu ubránit tomu, že v tom, o čem tady mluvil teď si nemohu vzpomenout na jméno poslance - že vy v tom vidíte skutečně nebezpečí toho prvního kroku, který podle mne musí v této společnosti jít dál ve smyslu toho, jak mluvil kolega Payne. My se s tou minulostí musíme vyrovnat, důsledky, které podle mých představ by měly být především v oblasti morální, ale pojmenovat aktivní nositele prostě musíme. My jsme tomu povinováni tomuto národu a podle mého názoru i budoucnosti. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Ptám se - hlásí se k rozpravě pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane předsedající, kolegové, těžko nereagovat, jste-li vyzváni. Ani já, ani kolega Řezáč, jsme nikdy ve svém vystoupení nezpochybnili kvalitu ústavně právního výboru a podotýkám, že odbornosti všech členů tohoto výboru si velice vážíme. Je však nezadatelným právem každého poslance, aby ve svém vystoupení uvedl argumenty, o nichž se domnívá, že argumenty jsou. A nevím, jak mám rozumět tak trochu expozé pana poslance Šumana, abychom se zabývali postojem komunistických poslanců. Má snad na mysli, abychom to zařadili jako zvláštní bod na dnešní jednání? Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, konstatuji, že v průběhu naší rozpravy se počet poslanců, kteří jsou podepsáni jako přítomní, zvýšil na 167. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoli, nezbývá, než rozpravu ukončit, což tímto činím. Navrhuji zpravodajům, resp. paní navrhovatelce a panu zpravodaji, aby nám sdělili, jaký čas si podle jejich názoru, kromě času na oběd, vyžádá úprava materie.

Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, my bychom žádali půl hodiny na to, abychom mohli dát dohromady pozměňovací návrhy a půl hodiny na oběd. Takže hodina by nám stačila.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: To znamená, pokud souhlasíte, pan místopředseda Kasal navrhuje, aby schůze byla přerušena do 13.45. (Projevy nesouhlasu z pléna) jiný návrh - to znamená ve 13.30 h.

(Přerušení schůze.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, zahájíme přerušené jednání. Jsme ve fázi, kdy byla skončena rozprava. Chce se ještě paní navrhovatelka vyjádřit?

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych se vyjádřila k návrhům obsažených ve společné zprávě a k návrhům, které odezněly jako pozměňovací.

Na úvod bych chtěla říct po obecné rovině několik slov k vystoupení pana poslance Chromého, Ortmana a Řezáče. Domnívám se, že v těchto vystoupeních došlo k určitému zaměňování pojmů. Parlamentní vyšetřovací komise v žádném parlamentu na světě nenahrazuje vyšetřování orgánů činných v trestném řízení, neřku-li soud. Není to tudíž žádné nahrazování soudu, je to prostě parlamentní vyšetřování ve věci, kterou sněmovna vyšetřovací komisi zadá. Tzn., že ani v tomto případě nemůžeme hovořit o presumpci neviny a o podobných záležitostech, které se týkají soudního jednání. Na adresu pana poslance Řezáče bych jen chtěla říci, že presumpce neviny je v našem právním řádu obsažena u trestního řízení, např. v civilním řízení, u odpovědnosti na náhradu škody je naopak presumpce viny. Takže není to obecně platná formule pro celý právní řád. Ale tím bych se nechtěla zabývat, protože soudní řízení je jedna věc, parlamentní vyšetřování druhá věc. Nyní k jednotlivým pozměňovacím návrhům. Budu se snažit být velice stručná. Pozměňovací návrhy obsažené ve společné zprávě, tisk 263.

Ústavně právní výbor neboli navrhovatelé k první připomínce, která odezněla ve výboru petičním pro ochranu a bezpečnost, nemají námitek. Pouze tato připomínka není konkretizovaná, není zde přímo navržen text, tudíž bychom žádali společného zpravodaje, aby to precizoval. S druhou připomínkou (výboru pro sociální politiku a zdravotnictví) navrhovatelé souhlasí. S druhým a třetím návrhem výboru pro sociální politiku a zdravotnictví také navrhovatelé souhlasí.

Navrhovatelé rovněž souhlasí s doplněním § 12, jak jej navrhl výbor pro vědu, vzdělání a kulturu, aby se § 12 jednacího řádu pro vyšetřovací komisi takto doplnil.

Pokud jde o pozměňovací návrhy na straně 2, tj. k samotnému usnesení o obsahu práce vyšetřovací komise. Navrhovatelé souhlasí s pozměňovacím návrhem prvním, tj. návrhem výboru petičního pro právní ochranu a bezpečnost. Nesouhlasí s návrhem národohospodářského výboru, tj. doplnit o přednosty okresního úřadu. Už jsem o tom mluvila v úvodním slově, tato vyšetřovací komise by měla být zřízena pro vyšetřování a lustrace nejvyšších státních orgánů. Domníváme se, že lustrační komise bude nadále pokračovat, pravděpodobně v jiném složení a jiným způsobem u dalších zaměstnanců ve státní správě. Co se týče druhého pozměňovacího návrhu národohospodářského výboru, s tím navrhovatelé souhlasí.

S ostatními pozměňovacími návrhy, které jsou na straně 2, navrhovatelé nesouhlasí. Pokud jde o poslední návrh, tj. výbor pro obchod a cestovní ruch doporučuje..., o kterém jsem mluvila už v úvodním slově, domníváme se, že by to nemělo být obsahem usnesení, že si to může plénum ČNR na zasedání, kdy se o těchto věcech bude jednat, samo stanovit. Tolik ke společné zprávě.

Pokud jde o pozměňovací návrhy vzešlé z pléna. Rovněž je nebudu číst, jen vám řeknu, co který poslanec navrhl a zda s tím navrhovatelé souhlasí nebo ne.

Pan poslanec Chromý navrhl vypustit bod 7. Navrhovatelé s tímto návrhem nesouhlasí. Domníváme se, že komisi by nemělo jít o právní či morální posouzení, ale pouze o zjištění, kdo byl evidován jako spolupracovník, tzn., že by alespoň proklamativně v našem usnesení mělo odeznít, že se nejedná o právní či morální vinu nebo o právní či morální posouzení. S dalším návrhem pana poslance Chromého - k bodu 4 - rovněž navrhovatelé nesouhlasí. Další pozměňovací návrh pana poslance Chromého se týká podání žaloby u soudu atd. S tím navrhovatelé také nesouhlasí, protože se domnívají, že každý občan tohoto státu má právo podat žalobu u soudu. Nemusíme to usnesením přikazovat ani doporučovat.

Další pozměňovací návrh byl od pana poslance Dohnala. S tím navrhovatelé souhlasí.

Dále měl pozměňovací návrhy pan poslanec Ortman. S prvním navrhovatelé nesouhlasí, tj., že by vědomě plnili úkoly StB - v preambuli. Domníváme se, že je to zbytečné, protože dále v usnesení se o těchto věcech daleko pregnantněji jedná, než jak by se dalo napsat do preambule. Dále pan poslanec Ortman navrhuje místo "všemi dostupnými prostředky - průkazným způsobem" - v tomto směru necháváme zcela na posouzení sněmovny, nedoporučujeme ani tak ani onak.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Promiňte, paní poslankyně, jen faktická připomínka. (Poslanci si stěžují, že není slyšet.)

Poprosil bych tedy aparát ČNR, zda by se nezabýval otázkou reprodukční techniky. Paní kolegyni bych poprosil, aby se pokoušela mluvit zřetelněji a nahradila tak nedostatky techniky.

Poslankyně Anna Röschová: Další pozměňovací návrh pana poslance Ortmana, který navrhoval v usnesení v bodu II odst. 3 svým způsobem přehodit písmeno b) a c). Domníváme se, že tento návrh je zbytečný, že je tam obsažen a nesouhlasíme s tím.

Další návrh byl pana poslance Budinského. Navrhovatelé se domnívají, že by to měl být v podstatě samostatný bod, nebyl to žádný pozměňovací návrh a sněmovna se pravděpodobně o tom rozhodne usnesením zcela mimo toto, až asi na závěr.

Další pozměňovací návrh měl pan poslanec Stodůlka. Navrhoval před slova "všemi dostupnými prostředky" vložit slovo "zákonnými". Toto je samozřejmě sporná záležitost. Domnívám se, i navrhovatelé se domnívají, že "všemi zákonnými dostupnými prostředky" tam být nemůže, protože ne všechno bylo stanoveno zákonem, jsou to různé vnitřní směrnice, které ministerstvo vnitra a StB vydávalo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP