Čtvrtek 19. prosince 1991

(Další dotaz z lavice.)

Nezlobte se, ale rozprava byla uzavřena.

(Hlas z pléna: to není otázka do rozpravy. Další hlas: je !)

Vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych vás požádat, abychom v této složité situaci nejenom dodržovali ...

(připomínky z pléna) ... děkuji za četná upozornění. Vidím pana zpravodaje s faktickou poznámkou, stejně tak jako pana ministra, že se hlásí o slovo. Chtěl jsem doříci větu, dovolte, abych tak učinil. Děkuji za pochopení. Chtěl jsem nás všechny vyzvat, abychom dodržovali nejenom Jednací řád, ale také určité normy slušnosti a nepokřikovali na sebe z lavic. Děkuji.

A nyní jsem nepostřehl, kdo se hlásil o slovo dříve. Udělil bych slovo panu ministrovi, pokud pan zpravodaj dovolí. Pan ministr se nehlásí o slovo, pan zpravodaj má slovo.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: V úvodu tohoto pozměňovacího návrhu jsem řekl, že se jedná o prostředky z rezerv kapitoly "Všeobecná pokladní správa".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Přistoupíme k hlasování. Kdo je pro takto upřesněný návrh, nechť zvedne ruku. (94).

Kdo je proti? (19).

Tento návrh byl přijat.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Dalším pozměňovacím návrhem je návrh paní poslankyně Vorlové, podporovaný některými dalšími poslanci na převedení částky 60 mil. Kčs z rezerv "Všeobecné pokladní správy" do kapitoly ministerstva kultury a tuto částku účelově vázat na havarijní opravy architektonických památek. Vláda souhlasí.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro tento. návrh, ať zvedne ruku. (132).

Kdo je proti? (2).

Tento návrh byl přijat. Prosím o další návrh.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Dalším pozměňovacím návrhem, byl pozměňovací návrh pana poslance Klenera, který navrhuje převést částku 62 mil. Kčs z hlavní rezervy pro vědu a technologie do kapitoly Československé akademie věd s účelový m použitím pro grantovou agenturu. Vláda s tímto přesunem nesouhlasí.

Poslanec Pavel Klener: Chtěl bych jenom říci, že to bylo špatně interpretováno. Řekl jsem, že s tím souhlasím, ale že žádám pana ministra, kdyby mohl říci, že ze všeobecné pokladní správy se budou tyto prostředky uvolňovat plynule od začátku roku. Čili nešlo o převedení částky.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Jsem zde dlužen vysvětlení. Jedná se o částku, jejíž postupné uvolňování je plně v pravomoci vlády formou rozpočtových opatření. To, co bylo jádro vašeho problému, mám zato, že je tímto vysvětlením řešeno.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Mohu tedy rozumět tak, že není třeba o jakémsi přesunu hlasovat. Prosím o další návrh.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Tím jsme vyčerpali přílohu č. 3 návrhu zákona. Byly zde ještě dva náměty přednesené pány poslanci Chromým a Stibicem, ale ty budou uvedeny při projednávání návrhu usnesení, takže můžeme tuto tabulku přílohu č. 3 uzavřít. Důsledkem změn, které jsme svým hlasováním provedli bude provedení odpovídajících změn v příloze č. 1, ale podle propočtu, který jsme provedli a podle charakteru změn, všechny jsou změnami mezi kapitolami, t.j. z rezerv na konkrétní použití nebo naopak z konkrétního použití do rezerv se nenarušují nijak rozpočtové vztahy ani rozpočtová úroveň. Zjednodušeně řečeno, změny, které jsme schválili se nepromítnou do textové části zákona, do toho, co obvykle nazýváme paragrafovým zněním.

Tím bychom tedy uzavřeli přílohy a můžeme přejít k hlasování o vlastním textu, paragrafech, návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky.

Prvním pozměňovacím návrhem, který se týká vlastního zákona, je pozměňovací návrh paní poslankyně Vorlové, kdy požaduje, aby účelové určení státních dluhopisů, které vláda bude moci emitovat na základě § 3, bylo rozšířeno o základní školy. Toto už bylo vysvětleno při jednání o příloze č. 2. Mohu než konstatovat, že vláda tento návrh nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (1).

Kdo je proti? (21).

Tento návrh nebyl přijat.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Další pozměňovací návrh se týká rovněž § 3, podal ho pan poslanec Palkoska a navrhuje. změnit slovo "za" v druhém řádku textu § na slovo "do". Význam je ten, že dluhopisy nebudou splatné za, ale do pěti let. Vláda nemá námitek.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tuto změnu, ať zvedne ruku. (123)

Kdo je proti? (Nikdo).

Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Dalším návrhem je pozměňovací návrh pana poslance Homoly - týká se § 5, to je na další straně uprostřed. Navrhuje slovo "České" v druhém řádku změnit za slovo "Českomoravské". Název banky by tedy byl Českomoravská záruční a rozvojová banka. Vláda doporučuje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku.(107).

Kdo je proti? (5).

Tento návrh byl přijat.

Poslanec Ivo Svoboda: K § 5 dále vystoupil v rozpravě poslanec Palkoska. K jeho vystoupení bych jen poskytl určité upřesnění. V tomto paragrafu se nejedná a ani nemůže jednat o zřízení této banky, neboť podle dosud platného zákona o bankách i podle nového, může banku založit za jistých podmínek ústřední orgán státní správy. Nejsem si pouze jist, zdali to musí být ministerstvo financí. Za tuto nepřesnost se omlouvám. Zde v tomto paragrafu se jedná pouze o uvolnění jistých prostředků ze státních aktiv České republiky. Tolik na upřesnění a dostáváme se k dalšímu pozměňovacímu návrhu.

Tento pozměňovací návrh se týkal § 36, až na konci v části, kterou se mění a doplňují rozpočtová pravidla republiky. Je to na str. 5, bod 5, zde tedy bychom v měněném § 36 v písm. b) za slova "až do výše" vložili slova "nákupní hodnoty". Tento návrh byl projednán se Státní bankou i s ministerstvem financí. Jedná se o to, aby návrh zákona obsahoval čistou částku oproštěnou o negativní dopad diskontní sazby při emisi a prodeji pokladničních poukázek.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 87. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Ivo Svoboda: Tím jsou vyčerpány veškeré pozměňovací návrhy podané v rozpravě o návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky, tisk 516 ve znění společné zprávy tisk 526, takže mám zato, že bychom mohli hlasovat o zákonu jako o celku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, je někdo jiného názoru? Pro upřesnění se ptám, zda-li jsme na něco nezapomněli, na nějaký pozměňovací návrh, hlásí se pan poslanec Svoboda.

Poslanec Ivo Svoboda: Chtěl bych pouze podat procedurální návrh. (Ano, prosím.) Podávám procedurální návrh, aby se o celém tomto zákoně jakožto o nejdůležitějším zákoně celého roku, hlasovalo jmenovitě, obvyklým způsobem.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Ještě než přistoupíme k hlasování, rozhodneme o tomto procedurálním návrhu.

Kdo je pro jmenovité hlasování o státním rozpočtu na rok 1992, ať zvedne ruku. 82. Děkuji.

Kdo je proti? 10. Děkuji.

Tento návrh byl přijat.

Až přistoupíme k hlasování o celku, budeme hlasovat jmenovitě. Nyní jsem zaznamenal procedurální návrh - ať mě kolegyně a kolegové opraví, pokud jsem ho nezachytil přesně. Je zde návrh na to, aby před závěrečným hlasováním byla schůze přerušena na 15 minut, aby měly možnost se sejít jednotlivé poslanecké kluby. Domnívám se, že tento návrh má svou logiku, dáme o něm hlasovat.

Kdo je prosím pro tento návrh, ať zvedne ruku. 90. Děkuji.

Kdo je proti? 9. Děkuji.

Tento návrh byl přijat.

Přerušuji tedy schůzi do 11,55 hodin.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Přerušili jsme projednávání tohoto bodu na krátkou přestávku, poté, co jsme odhlasovali jednotlivé pozměňovací návrhy. Před závěrečným hlasováním v tomto okamžiku se hlásí o slovo ještě pan místopředseda Kalvoda, jako člen předsednictva. Má právo ve smyslu § 19, 11 jednacího řádu vystoupit kdykoliv a já mu uděluji slovo.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, osměluji se požádat o slovo v intencích § 19 zákona o jednacím řádu, jak bylo předesláno, a nezdržím vás dlouho. Chci se velmi stručně vyjádřit osobně, chci přednést velmi stručné stanovisko Klubu ODA a přečíst návrh, který přednáším za poslanecké kluby ODS, ODA, Klub nezávislých a Klub KDU. Pokud jde o mě, jednu stručnou větu:

Tato sněmovna v několika usneseních podmínila konstrukci a schválení profederálního rozpočtu jakýmsi politickým klimatem, jakýmisi akty, řekněme politickými zárukami ze strany slovenských ústavních orgánů, které by směřovaly k pokračování v kontinuitě společného státu. Nic z toho se nestalo. Proto já osobně proti tomuto rozpočtu, který profederálním je, budu hlasovat.

Pokud jde o Klub ODA, pro stručnost bych chtěl odkázat na včerejší vystoupení pana poslance Ledvinky, který konstrukci a technologii i výstavbu tohoto rozpočtu kritizoval tak, jak ji kritizoval, a Klub ODA jeho hlediska sdílí. Jsem ovšem zmocněn konstatovat, že odmítá kritiku, která vůči tomuto návrhu státního rozpočtu odezněla ze strany poslanců levicových politických stran, a to zcela zásadně. Pokud jde o třetí bod, který jsem avizoval, jedná se o návrh zmíněných parlamentních klubů, který si teď dovolím přečíst.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Mezi těmi kluby je také Klub KDS.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Návrh na doplnění návrhu usnesení k návrhu státního rozpočtu ČR, zpracovaného ve společné zprávě výborů ČNR v tisku 526 v části jedna:

1. Před začátek usnesení doplnit: Česká národní rada konstatuje, že dosud platné zásady a pravidla pro sestavování rozpočtu opomíjejí tvorbu příjmové složky rozpočtu, což činí konstrukci rozpočtu problematickou. Dochází k asymetrii ve tvorbě zdrojů a jejich užití na území obou republik. Tato asymetrie se v praxi projevuje tzv. přerozdělováním. Vyjadřuje zásadní nespokojenost s formou předloženého rozpočtu, zejména v nepřehlednosti a nedostatku údajů. Prohlašuje, že schválením státního rozpočtu ČR považuje jednání o jakémkoliv dalším přerozdělování za nepřijatelné, neboť by bylo v rozporu s oprávněnými zájmy daňových poplatníků ČR.

Proto se dále navrhuje:

2. Doplnit v bodě b) na začátek další odrážky urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých částí státního rozpočtu, předložila všechny rozpočtové přehledy jednotlivých oblastí, zejména státní správy, ekologie, sociální oblasti, vědy a výzkumu, vzdělávání a dalších.

V bodě d) nahradit dosavadní odrážku tímto zněním: předložila všem poslancům ČNR všechny podklady vyžádané od vlády podle bodu d).

Toť vše, co přednáším z pověření - dovolte mi zkratku konzervativního bloku. Prosím ještě na závěr, dámy a pánové, abyste odlišili mé osobní stanovisko, kterým jsem odůvodňoval to, proč budu hlasovat proti návrhu státního rozpočtu, proč jsem řekl, že Klub ODA nepodpoří tento rozpočet, od toho, co jsem v závěru přečetl.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, jsme v situaci, kdy odezněly pozměňovací návrhy a bylo hlasováno o pozměňovacích návrzích k tisku 516 a kdy v souvislosti s projednáváním tisku 516 pracujeme také se společnou zprávou s tiskem 526, kde je návrh usnesení ČNR. Mám procedurální návrh, totiž aby před konečným hlasováním o návrhu zákona o státním rozpočtu, o tisku 516 proběhlo hlasování o jednotlivých návrzích týkajících se usnesení ČNR podle tisku 526 a pozměňovacích návrzích, tak jak byly k tomuto tisku předneseny.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pan poslanec Bělehrádek chtěl vystoupit, uděluji mu slovo jako členovi předsednictva.

Poslanec Stanislav Bělehrádek: Pane předsedající, dámy a pánové, mám doplnění k doplňku návrhu na usnesení, který přednesl místopředseda České národní rady pan Kalvoda.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Promiňte, jen pro upřesnění. Tím, že vystoupil pan místopředseda Kalvoda, má na to právo jako člen předsednictva, ale nebyla tím otevřena rozprava. Samozřejmě vy na to máte také právo jako člen předsednictva. Jen upřesňuji, že to stále ještě není návrh na usnesení. Teprve poté, co vystoupí člen vlády k této věci, budeme moci pracovat s návrhem na usnesení. Upřesněte ale, prosím, obsah svého vystoupení.

Poslanec Stanislav Bělehrádek: Bod B., 1. odrážka - hovoří se zde o jednotlivých částech rozpočtu. Můj návrh je, aby tato část usnesení byla změněna na následující znění: "jednotlivých kapitol státního rozpočtu dle organizačních celků ministerstev".

Jde o to, aby bylo zcela jasné, co ČNR na vládě a na jednotlivých ministerstvech požaduje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za toto upřesnění. Pan ministr Horálek se hlásí.

Ministr práce a sociálních věcí Milan Horálek: Vážený pane předsedající, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, jsem si vědom, že těmito slovy otevírám rozpravu. Velmi naléhavě bych ale doporučoval, aby do usnesení ke státnímu rozpočtu byly zařazeny formulace, které by v souladu s tím, o čem se zde včera hovořilo a co získalo podporu řady poslanců, vyjádřily stanoviska, která by umožnila, abychom mohli důrazněji provádět v příštím roce aktivní politiku zaměstnanosti, selektivní sociální pomoc, a tím jsme dokázali celou sociální sféru ctihodným způsobem uspokojit, ale zároveň nezvýšit plošné náklady na její provádění.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Horálkovi. Dále se hlásí pan poslanec Frkal jako člen předsednictva, ale konstatuji, že byla otevřena rozprava.

Poslanec Jiří Frkal: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, chtěl bych sněmovnu seznámit s tím, že o přestávce se sešel klub poslanců Demokratické strany práce a dohodli jsme se tak, že nepodpoříme návrh rozpočtu, nikoliv však proto, že by byl profederální, ale pro ty důvody, které tady zazněly z mých úst včera v rozpravě.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Frkalovi. Do rozpravy se dále přihlásil pan místopředseda Kalvoda.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, hlásím se o slovo pouze proto, že mé první vystoupení bylo umožněno ustanovením § 19 zákona o Jednacím řádu, podle kterého mám právo vystoupit kdykoliv. Nebyla otevřena rozprava, která však teď už probíhá. Proto vás žádám, abyste návrh, který jsem přečetl jako stanovisko uvedených klubů, považovali jako návrh změny, čímž jej činím teď v rozpravě. Táži se, zda si přejete, abych jej přečetl znovu. /Ano./ Slyším ano, přečetl bych jej tedy:

Návrh na doplnění návrhu usnesení k návrhu státního rozpočtu ČR zpracovaného ve společné zprávě výborů ČNR tisk 526 v části I.:

1. Před začátek usnesení doplnit: "ČNR konstatuje, že dosud platné zásady a pravidla pro sestavování rozpočtu opomíjejí tvorbu příjmové složky rozpočtu, což činí konstrukci rozpočtu problematickou. Dochází k asymetrii v tvorbě zdrojů a jejich užití na území obou republik. Tato asymetrie se v praxi projevuje tzv. přerozdělováním. Vyjadřuje zásadní nespokojenost s formou předloženého rozpočtu, zejména v nepřehlednosti a nedostatku údajů. Prohlašuje, že schválením státního rozpočtu ČR považuje jednání o jakémkoli dalším přerozdělování za nepřijatelné, neboť by bylo v rozporu s oprávněnými zájmy daňových poplatníků ČR."

2. Proto se dále navrhuje doplnit v bodě B. na začátek další odrážky: "urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých částí státního rozpočtu, předložila všechny rozpočtové přehledy jednotlivých oblastí, zejména státní správy, ekologie, sociální oblasti, vědy a výzkumu, vzdělávání a dalších". V bodě D. nahradit dosavadní odrážky tímto zněním: "předložila všem poslancům ČNR všechny podklady vyžádané od vlády podle bodu B.".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP