Pátek 24. ledna 1992

Zároveň bych vás chtěla upozornit na to, že země je jen větší region. Nebojme se slova region. Region rovná se území, nějaký územní celek. Zákon o regionální politice vůbec nemusí být zákon o regionálním zřízení v užším slova smyslu. Zákon o regionální politice je zákon o politice v rámci určitých územních celků a mezi jednotlivými územními celky. Z toho důvodu tyto dva zákony souvisejí, a proto si myslím, že by měly být projednávány co nejdříve, tedy v únoru a zároveň.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Zeman, připraví se pan poslanec Bělehrádek.

Poslanec Vladimír Zeman: Vážená sněmovno, jsem opravdu vždy smutný z toho, že se naše jednání o zemské samosprávě vždy zadrhne a že dobrá vůle chybí právě lidem pravé vůle.

Je paradoxní, že nejen v této otázce se pravicoví politici chovají jako typičtí levičáci. Nepochopitelně chtějí fixovat tuhý centralismus a to, co přinesly sovětské tanky v roce 1968. Jsem přesvědčen, že problém zemské samosprávy vyřešíme do konce našeho mandátu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zemanovi, slovo uděluji panu poslanci Bělehrádkovi.

Poslanec Stanislav Bělehrádek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, domnívám se, že by bylo velice špatné, abychom zaváděli emoce do našeho jednání. Je třeba, abychom jednali věcně a konstruktivně, abychom věděli, co vlastně chceme.

Je zcela jasné, že bychom měli uvažovat nad tím, zda zákon o samosprávném zemském zřízení budeme chtít projednat na březnovém zasedání. Souhlasím s paní kolegyní Marvanovou, že bude vhodné, když bude projednán současně zákon o regionální politice, protože tyto zákony mohou na sebe navazovat. Byl bych velice nerad, kdybychom tady předjímali, jak zákon o samosprávném zemském zřízení bude vůbec vypadat. Na to jsme tady přece my, poslanci, abychom rozhodli, zda se nám vládní návrh líbí nebo nelíbí, zda v něm budeme chtít nějaké změny nebo nebudeme chtít žádné změny. Proto nepředbíhejme, diskutujme některé otázky, které tady byly položeny, až bude tento zákon předložen, a v současné době se zabývejme tím, jak bude vypadat usnesení k přerušenému bodu jednání.

Podporoval bych stanovisko, že usnesení by mělo být tak, jak bylo předloženo výborem pro územní správu a národnosti, a aby bylo doplněno o dodatek paní kolegyně Marvanové, že zákon o regionální politice by měl být také současně projednán.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bělehrádkovi. Protože se nikdo do rozpravy nehlásí, končím rozpravu a prosím pana společného zpravodaje, aby nám sdělil, zdali je schopen v tuto chvíli zahrnout připomínky do návrhu usnesení. (Zpravodaj poslanec Hrazdíra: Ano.) Pane poslanče, máte tedy slovo.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Snad by měl ještě dostat slovo zástupce vlády, protože pokud se týká ustanovení zákona a podle dopisu, který dostala paní předsedkyně - je to dopis z 15. ledna 1992 - o legislativních úkolech ČR na první pololetí se počítá, že návrh zákona bude předložen až v měsíci červnu. Je tedy třeba, aby se k tomu vyjádřil přítomný zástupce vlády.

Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, mé vyjádření k této věci bude velmi obtížné. Obávám se, že legislativa nebude k tomuto termínu schopna kvalitně návrh připravit, protože má i své omezené kapacity. Nicméně bude-li to uloženo, bude se o to ministerstvo vnitra snažit. Nic více k tomu nemohu říci. Je to záležitost toho, že se na legislativu dá naložit určité množství úkolů, ale více už nic. Není to tedy otázka nějakého záměru nebo politiky, ale kapacitních možností, které resort má.

Poslanec Antonín Hrazdíra: V tom případě jde o dva pozměňovací návrhy, které zazněly v diskusi. Návrh paní poslankyně Marvanové, která doporučuje, aby usnesení bodu číslo jedna znělo - Česká národní rada bere na vědomí harmonogram postupu legislativních prací pro realizaci koncepce místní správy v ČR obsažený v příloze vlády ČR č. 292 ze dne 21. 8. 1991.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dám o tomto pozměňovacím návrhu hlasovat.

Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 76

Kdo je proti? 3

Kdo se zdržel hlasování? 31

Návrh byl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Druhý návrh paní poslankyně Marvanové - doplnit usnesení v bodu IV, první odstavec - žádá vládu České republiky, aby návrh zákona o zemské samosprávě a návrh zákona o regionální politice byly předloženy České národní radě nejpozději do 20. února 1992.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám hlasovat.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 85

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 31

Pozměňovací návrh byl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Ještě se zde objevily dva pozměňovací návrhy, poslanec Nerad hovořil o tom, že by bylo vhodné, aby byl také připraven zákon o profilu státního úředníka. Beru toto jeho sdělení jako připomínku a nikoli jako pozměňovací návrh. Je to tak, pane poslanče? (Není přítomen.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Není přítomen, ale zdá se, že sněmovna tomu rozuměla obdobně.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Stejně tak pohlížíme na připomínku pana poslance Stibice ve věci přípravy volebního zákona buď do moravskoslezského nebo moravského a slezského sněmu s volbami do parlamentu. Je to tak, pane poslanče? (Poslanec Stibic: Ano.)

Dalších připomínek a doplňovacích návrhů k usnesení nebylo. Bylo by tedy vhodné hlasovat nyní o usnesení, snad o jednotlivých bodech.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je někdo proti tomuto návrhu? (Nikdo se nehlásil.) Budeme tedy hlasovat o jednotlivých bodech.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Bod číslo jedna: Česká národní rada bere na vědomí harmonogram postupu legislativních prací pro realizaci koncepce místní správy v České republice, obsažený v příloze usnesení vlády ČR. Tento odstavec byl již odsouhlasen poměrem 76 hlasů pro.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Souhlasím a můžeme přikročit k dalšímu odstavci.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Druhý odstavec: Česká národní rada konstatuje, že informace předsedy vlády ČR Petra Pitharta o koncepci místní správy v ČR neposkytla ČNR úplný rozbor všech aspektů, z nichž bude vycházet vlastní legislativní úprava.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 112

Kdo je proti? 1

Návrh byl přijat.

Poslance Antonín Hrazdíra: Třetí odstavec: Česká národní rada předpokládá, že připravované novely zákonů budou obsahově vycházet z usnesení ČNR č. 105 ze dne 14. 2. 1991, číslo 150 ze dne 26. 4. 1991 a číslo 174 ze dne 23. 5. 1991.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) 111

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Pokud se týká odstavce 4, byla první odrážka již odsouhlasena sněmovnou počtem 85 hlasů.

Druhá odrážka - ostatní příslušné legislativní návrhy, aby byly předloženy ČNR nejpozději do 20. března 1992 tak, aby je Česká národní rada mohla projednat ve své dubnové schůzi, která by se měla uskutečnit nejdříve ve dnech 22. - 24. dubna 1992.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 115

Kdo je proti? 1

Návrh byl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: K bodu IV. důvodové zprávy, aby ke všem legislativním návrhům obsahovaly výsledky připomínkového řízení.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám i o tomto bodu hlasovat.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 114

Kdo je proti? 2

Takže i tento návrh byl přijat.

Pane společný zpravodaji, děkuji Vám.

Domnívám se, že tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu a budeme pokračovat bodem č. XIII, kterým je

Informace vlády České republiky o předběžných výsledcích národního hospodářství za rok 1991 a případném dopadu na rozpočet na rok 1992

Slova se ujme pan ministr Špaček, kterého prosím o poskytnutí základních informací.

Ministr financí Karel Špaček: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil s předběžnými výsledky rozpočtového hospodaření České republiky v roce 1991.

Těmito předběžnými výsledky se na svém zasedání 13. ledna již zabývala Finanční rada a považuji za účelné, abyste věděli, jakým způsobem Finanční rada celkové výsledky hospodaření celé rozpočtové soustavy federace hodnotila. Prohlášení Finanční rady v této věci zní takto:

"Finanční rada se na svém zasedání dne 13. ledna 1992 zabývala předběžnými výsledky rozpočtového hospodaření v roce 1991 především z hlediska účinnosti finanční a rozpočtové politiky v průběhu celého uplynulého roku.

V této souvislosti konstatovala, že ve svém celku působila tato politika pozitivně jako účinný nástroj makroekonomické regulace, v souladu se záměry ekonomické reformy. Dařilo se brzdit inflační vývoj, řešit sociální dopady a vytvářet podmínky pro transformaci ekonomiky přesto, že vnější ekonomické vlivy působily negativně výrazněji, než se předpokládalo.

Finanční rada však současně velmi kriticky hodnotila vývoj rozpočtového hospodaření v závěru roku, kdy došlo ke zlomu ve výsledcích rozpočtů, zejména v důsledku zrychlení vývoje rozpočtových výdajů, které neodpovídalo vývoji příjmů a na které rozpočtová politika dostatečně účinně nezareagovala. I přes opatření, která přijaly jednotlivé vlády k regulaci výdajů, se nepříznivý vývoj v prosinci nepodařilo zvrátit.

Kromě přežívajících stereotypů v rozpočtovém chování organizací koncem roku a autonomnosti ve vývoji značné části výdajů, bylo to způsobeno nízkou účinností kontrolních a regulačních mechanismů zabudovaných v celém systému rozpočtového hospodaření. Svůj podíl na tomto stavu však má i malá účinnost koordinační funkce Finanční rady, jejíž postavení a působnost je nezbytné výrazněji posílit.

Na základě konečných výsledků státních rozpočtů bude zpracována podrobná analýza příčin nesplnění rozpočtových záměrů, jejíž výsledky budou předloženy vládám a zákonodárným sborům v rámci projednávání státních závěrečných účtů.

Dosavadní průběh tzv. dodatkového období, v němž ještě dobíhají některé rozpočtové příjmy a výdaje týkající se roku 1991 a které bude účetně uzavřeno k 15. lednu 1992, naznačuje, že konečné výsledky rozpočtového hospodaření za minulý rok budou pravděpodobně příznivější, než bylo dosud vykázáno.

Finanční rada rovněž přijala některá opatření, která by měla zabránit opakování vývoje z konce roku 1991. Jde zejména o zajištění operativnější regulace rozpočtových výdajů ve vztahu k vývoji rozpočtových příjmů v průběhu roku a zdokonalení a zrychlení informací o plnění státních rozpočtů.

Dále konstatovala, že je nezbytné v rámci zákonodárství ČSFR jasně vymezit úlohu a funkce Finanční rady při koordinaci finanční a rozpočtové politiky."

Potud usnesení Finanční rady, které, jak vidíte, v podstatě celkové rozpočtové hospodaření za celý rok hodnotí pozitivně a kritizuje vývoj na konci roku. K tomu se vrátím ve svém dalším výkladu.

Nyní vám řeknu cifry hospodaření státního rozpočtu České republiky. Jde o cifry předběžné, ale předpokládám, že vám poskytnou přibližný obrázek o vývoji rozpočtového hospodaření republiky.

K 15. lednu činil pokladní schodek 14,8 mld. Kčs. Do 31. ledna budou ještě zúčtovány některé další příjmy státního rozpočtu. Jde o mimořádný odvod volných zdrojů podniku Transgas 1,2 mld. a 40ti procentní podíl na odvodu ze zisku bank, tj. 900 mil. Kčs. Tyto prostředky jsme už obdrželi.

Takže ve státním závěrečném účtu za rok 1991, který se takto uzavře, bude položka schodku ve výši 12,7 mld. Kčs.

Při finančním vypořádání dojde ke snížení tohoto schodku o částku odložených odvodů z objemu mezd u zemědělských organizací. Tato částka bude odvedená do 15. února, což sníží schodek o 3,3 mld.

Celkový ekonomický výsledek ústředního rozpočtu tedy bude činit 9,4 mld.

Pokud jde o celkový ekonomický výsledek rozpočtové soustavy ČR, je třeba vzít v úvahu přebytek místních rozpočtů, tzn. územních rozpočtů, který činí 4,8 mld. Čili celkový úhrnný výsledek rozpočtové soustavy ČR bude ekonomicky činit podle našich předpokladů a podle předběžných cifer 4,6 mld. Kčs.

Kdo jste si to zaznamenával, vidíte, jak k těmto cifrám dochází.

Pro srovnání českého rozpočtu se slovenským uvádím, že v částce 14,8, tj. ten pokladní výsledek k 15. lednu, je na Slovensku 9,5 mld., k té částce ekonomické 9,4 je na Slovensku schodek 6 mld. a po započtení přebytků územních rozpočtů, jak jsem již řekl v České republice tento schodek 4,6 mld., na Slovensku 4,4 mld.

Pokud jde o federální rozpočet, ten v současné době má přebytek zhruba ve výši 6 mld. Kčs.

K průběhu rozpočtového hospodaření během roku bych chtěl uvést, že až do konce měsíce října byl vcelku vyrovnaný, resp. jen s nepatrným schodkem, který se náhle v ústředním rozpočtu v měsíci listopadu zhoršil o 5,8 mld. Přitom však existoval přebytek územních rozpočtů ve výši 11 mld., takže ještě koncem listopadu činil přebytek rozpočtové soustavy České republiky 4 mld. Kčs.

Samozřejmě ihned jsme reagovali na prudké zhoršení ústředního rozpočtu a přistoupili jsme k nezbytným rozpočtovým opatřením. Byly rozeslány dopisy ústředním orgánům, aby nepřipustily nehospodárnost v čerpání prostředků ze státního rozpočtu, aby blokovaly výdaje celkově ve výši 2 miliardy 100 miliónů Kčs. Dále obdobně všem okresním úřadům byly rozeslány podobné dopisy a tam to bylo ještě podpořeno tím, že okresním úřadům nebyla poskytnuta část dotace za prosinec, což znamenalo úsporu ve výši 1 miliarda 500 miliónů Kčs. Zejména jsme požadovali, aby koncem roku nebyly dočerpávány výdaje až do výše rozpočtových limitů. Přesto v prosinci došlo k řádovému zvýšení výdajů a k nezvykle nízkému vývoji příjmů, což potom vedlo k tomu náhlému rozpočtovému schodku v prosinci. Proto provedeme přísné kontroly použití rozpočtových prostředků v závěru roku z hlediska oprávněnosti jejich čerpání v souladu s rozpočtovými pravidly a pravidly pro hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací. Stejně tak požádáme finanční úřady o provedení kontrol a revizí vykazování zisku hospodářských organizací. Máme signály, že v řadě případů byly do nákladů vyúčtovány položky, které tam nepatří a tím došlo ke snížení zisku a tím i základny pro odvody příslušných daní.

Zvlášť je třeba rozebrat hospodaření na úseku výdajů a na úseku příjmů. Pokud jde o oblast výdajů, upravený rozpočet činil 239 miliard 900 miliónů Kčs. Byl splněn ve výši 239 miliard 300 miliónů Kčs, čili jak vidíte, došlo dokonce k malé úspoře. Rozpočtované výdaje nebyly překročeny. A to přesto, že v rámci těchto schválených výdajů jsme řešili dvě velké výdajové položky. A to na zabezpečení valorizovaných výdajů sociálního zabezpečení, které nás stálo 11 miliard 400, jsme měli v rozpočtu rezervu jenom 7 miliard. Museli jsme navíc uhradit 4 miliardy 400. Dále, jak víte, byl jsem tady na podzim, byla provedena valorizace některých výdajů, zejména ve zdravotnictví a ve školství, ve výši 3 miliardy 600. Rovněž tato valorizace byla uhrazena v rámci plánovaných výdajů. To znamená, že úsporami výdajů na jiných úsecích jsme řešili dvě tato velká překročení, dvě tato zvýšení výdajů celkově ve výši 8 miliard. Našli jsme některé úspory ve výdajích na jiných úsecích, zejména dvě miliardy 300 se ušetřily z rezervy na nezaměstnanost, ve fondu tržní regulace úspora půl miliardy, odložení splátky okresním úřadům 1,5 miliardy, blokace u resortů, o kterých jsem mluvil, které sice nebyly v plné výši dosaženy, ale přesto přinesly úsporu ve výši podle našich odhadů 700 miliónů Kčs až 1 miliardu. Takže vidíte, že výdaje nebyly překročeny, přičemž se uhradila řada mimořádných výdajů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP