Pátek 31. ledna 1992

Jak víte, toto jednání začíná příští pondělí. Budeme odjíždět odsud v 9 h. dopoledne a bude trvat celý týden, počítáme až do dalšího týdne do úterý.

V pondělí je na programu úprava kompetencí zahraniční vztahy a celnictví, v úterý 4. 2. bezpečnost, ochrana hranic, ochrana dat, otázky války a míru. Ve středu jednání poběží po dvou skupinách (subkomisích). První skupina se bude zabývat dopravou, spoji a médii, druhá skupina - banky, hospodářská soutěž, federální a regionální rozvojové programy, státní ekologická politika a event. další problémy. Ve čtvrtek bychom se měli vrátit a projednat věc v poslaneckých klubech. Proto bych chtěla poprosit předsedy výborů, aby na čtvrtek nesvolávali výbory, ale vyhradili celý čtvrtek k jednání v poslaneckých klubech, aby dopoledne mohly proběhnout poslanecké kluby zvlášť a odpoledne mohlo pokračovat příp. dohodovací řízení, politické grémium. Aby tedy čtvrtek zůstal vyhrazen této nesmírně důležité otázce. V pátek potom se bude probírat preambule, otázka účastníků smlouvy, systém nejvyšších orgánů - vymezení oblastí zákonodárné moci. Sobota je rezervována pro pokračování pátečního programu, který je dost náročný. V neděli by mělo být volno, v pondělí volno příp. poslanecké kluby, záleží na tom, jak pokročíme. V úterý legislativní úpravy a příp. zbývající problémy a otázky, které bychom nevyřídili. Ve středu by se mělo pokračovat v jednání v národních radách.

Ještě bych vás chtěla informovat o složení této komise, myslím, že vás to bude zajímat. Je to komise, jak už jsem na začátku říkala, byla původně určená pro přípravu ústavy a pro jednání ve FS, pak byla předsednictvem pověřená ještě přípravou jednání mezi předsednictvy.

Ze slovenské strany jsou to poslanci Mikloško, Čarnogurský, Tatár, Nagy, Brndiar, Szabó, Pokorný, Moravčík, Fogaš, Balážik.

Z naší strany je to komise deseti lidí, počítám i alternáty, protože jsme se dohodli, že se budeme snažit, aby se účastnili maximálně ti, kteří se v té které problematice vyznají, a samozřejmě se nevyzná nikdo v celé problematice kromě čestných výjimek. Jsou to tedy tito poslanci: Burešová, Žák (alt. Müller, Bursík), Kalvoda (alternace dosud neznámá), Payne, Röschová (alt. Lom, Syka,), Janů (alt., Výborný, Kasal), Ortman (alt. Josef Hájek, Řezáč), Kraus (alt. Adámek, Frkal), Štindl (alt. Effenberger), Popovič (alt. Ledvinka).

Jak už jsem říkala, odjezd v pondělí je v 9 h., v dalších dnech se bude odjíždět v 7 h. od budovy ČNR, každý den se bude vracet mikrobus příp. autobus do Prahy.

Myslím, že jsem vám řekla vše, bylo to snad jasné. Nejdůležitější je v pondělí sraz tady v 9 h., odjezd bude po 9. h., ale to neznamená, že s podstatným skluzem. Začínáme obědem ve 12 h. a ve 13 h. už bychom měli začít jednat.

Prosím tedy o dochvilnost, doufám, že bylo všechno jasné. Pokud nikoliv, ráda odpovím na dotazy.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní předsedkyni Burešové za tuto informaci.

Budeme se nyní věnovat bodu, který jsem zahájil. Bez dlouhých úvodů předávám nyní slovo panu premiéru Pithartovi.

Předseda vlády Petr Pithart: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda, které jste dali svou důvěru, vychází od samého počátku z nezbytnosti zásadní a rychlé transformace ekonomiky na tržní systém. Jedním z pilířů této transformace je převod vlastnictví státu na jiné osoby, neboli privatizace. Potřeba rychlého postupu si vyžádala vedle metod standardních také použití metody nestandardní, metody kupónové privatizace. Vláda ČR je přesvědčena, že bez použití této metody by transformace ekonomiky trvala příliš dlouho. A čím déle by trvala, tím větší by bylo riziko, že naše nevelké společné jmění odevzdáme jednou skutečným vlastníkům, možno-li ještě ochuzené. Proto vláda i nadále považuje kupónovou metodu za nezbytnou, i když nikoliv jedinou metodu privatizace.

Problémy, které s sebou kupónová privatizace přináší, jsou problémy, kterým se originální řešení nemohou vyhnout. S dílčími chybami bylo nutné počítat od samého počátku. Kdo nepočítal s tím, že se ojediněle vyskytnou, byl v zajetí komunistické plánovací logiky. Nejde o předstírání dokonalosti a předvídání nepředvídatelného. Jde o to, chyby včas rozpoznat a podle možností napravit.

Stejně jako ve všech ostatních oblastech jsou i v případě kupónové privatizace kompetence státních orgánů rozdělené mezi federaci a republiky. Právní úprava je v kompetenci federace. Její nedostatky - a o ty především jde - musejí tedy odstranit příslušné federální orgány. V případě nařízení federální vlády č. 383/1991 sb. se tak stalo právě včera. Stalo se tak do značné míry z iniciativy vlády ČR, i když nebyly přijaty některé návrhy, které jsme považovali za zásadní.

Česká vláda přijala na svém zasedání 29. ledna návrh na upřesnění termínu pro ukončení předkola první vlny kupónové privatizace. Podle názoru vlády se nemělo předkolo skončit dříve než 14 dní po zveřejnění posledního schváleného privatizačního projektu. Smyslem tohoto návrhu bylo zajištění rovnosti šancí jak pro privatizované akciové společnosti, tak pro investiční privatizační fondy jako účastníky kupónové privatizace. Nepřijetí návrhu federální vládou povede, bohužel, ke zvýhodnění privatizačních fondů a těch akciových společností, jejichž privatizační projekty budou schváleny v předstihu.

Česká vláda na svém zasedání 29. ledna přijala také návrh na omezení podílu privatizačních fondů, založených jedním zakladatelem, na konkrétní akciové společnosti na 25 %. Federální vláda zůstala u 40 % a nepřiklonila se tedy k našemu návrhu. jehož smyslem bylo omezit nežádoucí soustředění ekonomické moci.

Vláda České republiky vyvinula skutečně veškerou iniciativu, kterou vyvinout mohla. Již 14. ledna letošního roku jednali někteří její členové interně o návrhu na novelizaci nařízení federální vlády č. 383/1991 Sb. 16. ledna byl tento návrh projednán ve výboru Hospodářské rady české vlády. 17. ledna byl potom v Piešťanech projednán oběma republikovými ministry pro správu národního majetku a jeho privatizaci za přítomnosti náměstka federálního ministra financí. 20. ledna se návrhem zabývala vláda ČR na svém mimořádně svolaném zasedání. 23. ledna proběhla zde v ČNR závazná diskuse o závěrech tohoto mimořádného zasedání. Iniciativa české vlády se potom stala základem jednání federální vlády a jejího návrhu novelizace nařízení č. 383/1991. K tomuto návrhu česká vláda na svém pravidelném zasedání 29. ledna připojila ještě výše zmíněné doplňky, které, jak už řečeno, federální vláda do konečného znění novely nezahrnula.

Vláda ČR nepřihlížela tedy nečinně, přestože za nedostatky v legislativní přípravě kupónové privatizace nenese odpovědnost. Česká vláda nese odpovědnost za nabídkovou stránku kupónové privatizace a za udělování souhlasu k činnosti investičních privatizačních fondů. Souhlas k činnosti fondů, který uděluje ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci, je ovšem pouze hmotně právní podmínkou jejich vzniku. Všechno ostatní se dnes řídí Obchodním zákoníkem. Udělením souhlasu fond nevzniká. Vzniká až zápisem do obchodního rejstříku. Možnosti kontroly působení fondů jsou omezené. Chybí zvláštní zákon o investičních fondech, jehož přijetí nelze podle názoru vlády ČR odkládat. Určitá regulace činnosti fondů v průběhu kupónové privatizace je sice možná - a právě novela nařízení č. 383/1991 Sb. přijatá z iniciativy české vlády se tímto problémem zabývá. Činnost fondů poté, kdy se stanou správci skutečných akcií, skutečného kapitálu, je ovšem bez přesného zákonného rámce sotva představitelná.

Vláda ČR se na svém zasedání 29. ledna letošního roku zabývala právní problematikou kupónové privatizace plných 7 hodin. Během jednání se uvnitř vlády neprojevily žádné závažné rozpory. Česká vláda kupónovou metodu privatizace i nadále podporuje a nechce ji v žádném případě odkládat. Proto souhlasila se zahájením předkola její první vlny 17. února letošního roku. V zájmu fair play ale navrhla, jak už řečeno, aby předkolo nebylo ukončeno dříve než 14 dní po zveřejnění posledního schváleného privatizačního projektu. Právě odpovědnost za nabídkovou stránku kupónové privatizace nás vedla k tomuto návrhu, jehož přijetí by zajistilo rovnost šancí. Na počátku celého procesu nemohl nikdo vědět, kolik bude privatizačních projektů včetně konkurenčních. Sešlo se jich více, než se dalo původně očekávat. Vláda to vítá, ale pokládá za svou základní povinnost garantovat jejich věcně správné, tj. důkladné zpracování. Jinak ostatně hrozí, že nebudou u nezávislých soudů registrovány. To si ovšem vyžádá větší než původně předpokládané časové rozmezí. Také proto naše, bohužel, zatím neúspěšná snaha o poskytnutí 14denní lhůty občanům ke zvážení úplné nabídky všech schválených privatizačních projektů.

Kupónová privatizace je sice jen jednou z privatizačních metod, ale je metodou nezastupitelnou. Občané projevili zájem o účast v ní v takové míře, jakou neočekávali ani největší optimisté. To jen dokazuje, že skepse, za níž se mnohdy skrývá fundamentální, politicky motivovaný odpor k privatizaci a k tržnímu hospodářství vůbec, nebyla a není na místě. Nemusíme se obávat nedůvěry občanů v kupónovou privatizaci, ale ani dravosti některých privatizačních fondů. Právě miliónová účast občanů spolu s celkovým počtem fondů prakticky vylučuje jakoukoliv nebezpečnou nerovnováhu. Z agresívního chování dvou nebo tří fondů nelze dělat ustrašený závěr, že se nám kupónová privatizace vymyká z rukou.

Za českou vládu mohu prohlásit: Stojíme za kupónovou privatizací a uděláme všechno pro to, abychom korektně a včas připravili nabídku pro jednotlivé vlny. Budeme ovšem také, i když převážně jen jako iniciátoři, trvat na dotvoření právního rámce celého privatizačního procesu, zejména potom na vypracování zákona o investičních fondech.

Poctivý průběh privatizace, to znamená rovnost šancí pro všechny, pro předkladatele privatizačních projektů, pro občany i pro fondy, je pro nás kategorickým imperativem. Nejsme bezmocni, vždyť chvíle zveřejnění posledního schváleného privatizačního projektu jako podmínka ukončení předkola je v rukou české vlády.

Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, vláda se rozhodla, že o tomto komplexu problémů promluví čtyři členové vlády tak, jak odpovídá jejich odpovědnosti. Takže se svým vystoupením je připraven ještě místopředseda vlády pan Stráský, ministr Ježek a pan předseda Bělehrádek.

Děkuji vám. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu premiérovi za jeho vystoupení. Nyní se o slovo přihlásil pan místopředseda vlády Stráský.

Místopředseda vlády Jan Stráský: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, ve svém navazujícím vystoupení chci reagovat na další podněty, které zazněly v poslední rozpravě, kterou tato sněmovna věnovala problému privatizace. Zvláštní pozornost chci věnovat právě investičním privatizačním fondům. Dovolte mi krátkou genezi tohoto problému.

Investiční fondy jsou v tržní ekonomice zvláštní ústavy, které se zabývají investováním volného kapitálu, shromážděného od drobných držitelů akcií, jimž je ošetřují. Jejich existence je v tržní ekonomice nezbytná, stejně jako legislativní úprava působení těchto institutů. Proč se tedy ocitly již ve spektru našich institucí teď bez tohoto legislativního vymezení?

V diskusích a polemikách kolem kupónové privatizace se vyskytovala často námitka proti velkému rozptýlení akcií spojenému s kupónovou metodou, jíž by se účastnili samostatně jednotliví občané, a to výhradně jednotliví občané. Směřovala k tomu, že není zajištěno odpovědné nakládání s majetkem a v první fázi ztíženo prosazování vlastnického zájmu v řízení právě privatizovaných podniků. Tuto námitku mělo překonat předběžné a velmi omezené zapojení IPF do koncepce kupónové privatizace. V této fázi IPF mají pouze zkoncentrovat individuální vlastníky, kteří neprojeví osobní zájem o vlastnickou aktivitu, jednak po dohodě s nimi a (a to bych rád zdůraznil) prostřednictvím jejich představitelů, v jejich zájmu od prvního okamžiku vytvořit svým majetkovým podílem potřebné podnikatelské klima.

V této fázi plní IPF vůči svému budoucímu statutu a své budoucí funkci velice dílčí roli - pouze koncentrují zájemce a připravují se na vstup, na startovní čáru kupónové privatizace se zájmem o nákup akcií. Jejich poměrně velmi jednoduchá činnost je dostatečně vymezena pravidly kupónové privatizace. Jejich razantní rozběh a nerespektování termínu tzv. předkola způsobil všeobecné překvapení, které bylo umocněno intenzívní a až příliš konkrétní reklamou. Podívejme se na hlavní námitky, které se vyskytly.

Pokud jde o reklamu, případné přehmaty a výstřelky, je třeba a možno řešit v rámci platných zákonů. Obavy z určitého cílového monopolního postavení IPF vyústily v iniciativu vlády ČR, o níž jste byli právě informováni. Zevrubný rozbor problémů absolutního omezení IPF, tzn. omezení jejich celkové velikosti, celkového podílu, po dlouhé diskusi shledala vláda jako bezpředmětný. Byla vzata v úvahu změna chování obyvatelstva, především ohromný zájem o kupónovou privatizaci v posledních týdnech. I když výsledná velikost jednotlivých investičních privatizačních fondů bude velmi rozdílná, při jejich počtu blížícím se jenom v ČR 300 a při očekávaných v ČR 5,5 miliónech zaregistrovaných osob nemohou se ani největší IPF domoci podílu, který by představoval několik desítek procent (10 % je 550 000 osob). Kromě toho nelze brát na IPF běžná monopolní měřítka, jak o tom jistě bude hovořeno.

K frekventovaným obavám v polemikách o IPF patřila i pochybnost o tom, zda a jak budou moci tyto fondy dostát závazkům, které slibují ve svých reklamách. Chtěl bych obrátit vaši pozornost ke dvěma skutečnostem.

Předně žádný ze slibů, kterými jsou naši občané od IPF zavalováni, není časově splatný dříve než za rok. Nejenže za rok budou již působit příslušné zákony, vymezující i další možné kroky IPF (ostatně, jak jste slyšeli, vláda ČR doporučila vládě federální, aby urychleně dopracovala nejen zákon o privatizačních fondech, ale i zákon o burzách a cenných papírech, a to zvláště z psychologických důvodů), ale bude již za rok zcela jiné společenské povědomí o celé věci. Již v okamžiku, kdy druhý investiční privatizační fond nabídl více než první (posunul nabídku z 10 na 11, pak na 15 tisíc), pochopila většina občanů, že dostává do rukou hodnotu, kterou si nemůže nechat vyrvat prvním fondem, že "ve hře" je určitě víc peněz, než se teď na potkání nabízí. Za rok bude jen málo lidí, kteří si skutečně půjdou pro dnes slibovaných 10 000,-. Většina do roka pochopí, že má možnost a asi i povinnost vůči svému sociálnímu okolí časem získat víc. Tím se zmenšuje obava z inflačních peněz, které by touto hromadnou transakcí, pokud by nastala, vznikly. Potvrdili jsme si zároveň, že v této fázi nehrozí možnost úniku majetku do zahraniční, neboť jakoukoli transakci tohoto typu nelze udělat bez kontroly a souhlasu SBČs.

Jakoukoliv charakteristiku IPF, jakékoliv zjištění o jejich činnosti nelze při jejich velkém počtu zobecňovat. Mnohé z nich mají lokální význam a dílčí cíle, např. vlastnické propojení vlivu zemědělské prvovýroby na zpracovatelský průmysl. Dnes jsou ještě investiční privatizační fondy jakési "prázdné nádoby", připravené plnit svou první roli: soustředit na sebe zájem DIKů. Jsou jednostranně ovládány zájmem svých zakladatelů o co nejlepší splnění této první role. Jejich počet vytváří konkurenční klima a motivuje jejich chování, které pozorně sleduje veřejnost i vláda. Nehodnotíme negativné, že v první fázi jejich činnosti se v jejich rozhodovacích orgánech objevují i pracovníci státní správy, pro další období jejich činnosti vláda sdílí obavu z možného střetu zájmů a vyjádřila ji ve svém stanovisku federální vládě 29. 1. 1992.

Stále je však třeba mít na zřeteli, že rozhodovací orgány investičních privatizačních fondů jsou dočasné a po vstupu obyvatel do těchto zvláštních akciových společností budou automaticky rekonstruovány. Občan stojí dnes před volbou, zda se stane přímo akcionářem nějakého podniku nebo akcionářem této zvláštní instituce, kterou jsou investiční privatizační fondy. V obou případech na sebe bere odpovědnost, ale získává rovněž práva, a to úměrně svému aktivnímu přístupu k roli, kterou v privatizaci chce hrát.

Privatizace je v původním slova smyslu celospolečenský proces, na jehož kvalitě a tempu závisí vytvoření základních předpokladů pro znovuobnovení rozvoje našeho hospodářství. Složitost a unikátnost tohoto neopakovatelného procesu vyžaduje průběžné korekce. Vláda ČR schválila 15. 1. 1992 Zásady účasti vlády ČR na dalším průběhu privatizace podle zákona č. 92/91 Sb., v nichž přesně vymezila svůj rozhodovací okruh. V souladu se zákonem rozhoduje vláda o všech privatizačních procesech, v nichž se vyskytuje zcela nebo zčásti přímý prodej předem určené osobě, ať již právnické nebo fyzické, ať již tuzemské nebo zahraniční. Dále podle těchto schválených zásad rozhoduje na návrh ministra pro správu národního majetku a privatizaci o všech privatizačních projektech podniků, které zaměstnávaly k 31. 8. 1991 více než 3 000 osob, a dále podniků, bez ohledu na tuto hranici, které jsou významné z hlediska tradic a své ochranné značky. Chci vás ubezpečit, že vláda věnuje tomuto konečnému rozhodnutí, které navazuje na posuzování resortních komisí, ministrů - zakladatelů, ministerstva pro správu národního majetku a privatizaci (a práce v těchto komisích se řada poslanců účastní), velkou pozornost.

Poněvadž masovým vznikem akciových společností zejména na počátku roku 1991, především vznikem tzv. holdingů, dochází z jejich rozhodnutí k významným předprivatizačním krokům, které svými důsledky ovlivňují další privatizační postup právě u velkých a významných podniků, rozšířila vláda ČR svým rozhodnutím z 29. ledna 1992 svou účast i na rozhodování o vzniku dceřinných obchodních společností se zahraniční majetkovou účastí. Právě vstupu zahraničního kapitálu, jakkoliv je obecně jednoznačně žádoucí, věnuje vláda z hlediska diverzifikace velkou pozornost. Byl vytvořen útvar, který se cíleně zabývá získáváním kapitálového zájmu mimo oblasti střední Evropy. Vláda jako celek i jednotliví členové vyvíjejí aktivitu i vůči diplomatickým zastoupením v tomto směru. Vláda průběžně hodnotí strukturu původu kapitálu, přicházejícího do naší země. Je ovšem třeba podtrhnout, že kapitálové vztahy jsou nadnárodně promísené a že zatím i strukturálně převažuje celkový nedostatek zahraničního kapitálu a jeho potřeba. To nic nemění na tom, že bychom rádi starost o hledání zahraničních partnerů co nejrychleji přesunuli na privatizované podniky.

Jsme uprostřed privatizačního procesu. Základní i tzv. konkurenční privatizační projekty obsahují množství rozumných podnikatelských záměrů, které čekají na svou realizaci. V poslední době se potvrdil zájem našeho obyvatelstva i o nejdiskutovanější formu - o kupónovou privatizaci. Na všechna skutečná i domnělá úskalí privatizačního procesu je vláda připravena reagovat. Je však třeba je hodnotit střízlivě a věcně. Jde o historicky významný proces, který by neměl být deformován jakýmikoliv krátkodobými zájmy. Tento proces se zatím vyvíjí příznivě. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Stráskému, nyní prosím, aby se slova ujal pan ministr Ježek.

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, kladu si dnes za cíl, abych vám podal zprávu o průběhu přípravy nabídkové stránky kupónové privatizace a zvláště o přípravě a schvalování privatizačních projektů vůbec. Začnu stručnou informací o tom, kde jsme v tomto okamžiku.

Jak už jsem říkal na minulé schůzi, tempo naší práce si měříme částkou, kterou se blížíme k objemu 140 mld. Kčs, které budou z majetku ČR vloženy jako nabídka do kupónové privatizace. V současné době máme připraveno čistých 56 mld. Čistých znamená projektů, které jsou pečlivě připraveny a které jsou podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí schopny být podkladem pro fond národního majetku, který předloží příslušné dokumenty k zaregistrování k soudům.

Pan předseda vlády se už o tom zmiňoval, tato pečlivost je naprosto nezbytná, neboť kdyby se objevily jakékoliv správní závady, akciové společnosti nově zakládané by žádný soud nezaregistroval a tím by kupónová privatizace nemohla vůbec proběhnout.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP