Pátek 20. března 1992

Zpráva vlády České republiky o průběhu a výsledcích transformace české ekonomiky v roce 1991

Zprávu jste obdrželi v úterý prostřednictvím svých klubů. Prosím nyní pana ministra Dybu, aby předloženou zprávu uvedl.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel Dyba: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, vláda České republiky mne pověřila, abych na dnešním jednání sněmu uvedl zprávu o hospodářských výsledcích roku 1991, prvního roku transformace české ekonomiky.

Jak známo, základní linie vládní hospodářské politiky se v roce 1991 opírala o klíčové systémové změny, v první řadě o liberalizaci obchodu, zahraničního obchodu a cen a o vnitřní konvertibilitu koruny. Tyto změny se realizovaly v daném makroekonomickém rámci tvořeném příslušnou stabilizační rozpočtovou a měnovou politikou a mzdovou politikou.

V analýze, která vám byla předložena, se usiluje o maximálně objektivní přístup ve snaze ukázat na to, co se podařilo, tak i "cenu", kterou jsme za to zaplatili. Zvolený přístup spočívá ve srovnání záměrů hospodářské politiky, tak jak byly ilustrativně uváděny vždycky ve scénáři transformace na podzim roku 1990, se skutečností roku 1991. Čili znovu opakuji: porovnání představ o možném vývoji v roce 1991, ilustrativních představ vyjádřených ve scénáři, se skutečností dosaženou v roce 1991.

Dále se pokoušíme odlišit pozitivní výsledky od nákladů na transformaci, dále pak v analýze příčin odchylek skutečnosti od projekce, výsledků od scénáře a konec konců také v analýze vývoje chování hlavních ekonomických subjektů v ekonomice, tzn. podniků, obyvatelstva, bank a vlád, která pak ukazuje úlohu jednotlivých aktérů ve hře.

Z konfrontace mezi skutečným vývojem hospodářství a záměry, které vláda prezentovala ve scénáři ekonomické transformace, také v Generální dohodě a jinde, je podle názoru vlády nesporné, že první rok transformace přinesl prokazatelně pozitivní prvky, zejména výrazné stabilizační tendence, jak na vnitřním trhu tak ve vnějších vztazích.

Vláda přitom nijak nezakrývá, že za tato pozitiva bylo nutno zaplatiti určitou daň v podobě odchylek v reálných veličinách, jež byly poněkud větší, než se původně předpokládalo. Ukazuje se však, že tyto odchylky od skutečnosti lze do značné míry vysvětlit dodatečnou devalvací, než bylo založeno v předpokladu scénáře, připomínám ze 24, což bylo ve scénáři, na 28 korun za dolar - a hlubším poklesem vnější poptávky, než byl založen v předpokladech scénáře. A tady jde především o to, že zmizela prakticky přes noc velká část sovětského trhu z důvodů, které spočívají mimo tuto republiku, mimo scénář a došlo, jak známo, k rozpadu obchodu v zemích RVHP, což mělo také podstatné důsledky na československou a tedy i českou ekonomiku.

Vláda je proto přesvědčena, že česká ekonomika jako celek, stejně jako federace, postupuje správným směrem a v zásadě v mezích uvažovaného scénáře.

Vážená sněmovno, dovolte mi nyní, abych ve stručnosti připomněl hlavní fakta uplynulého roku. Za hlavní pozitivní výsledek transformace v r. 1991 považuje vláda obrat ve vztahu mezi nabídkou a poptávkou prakticky na všech trzích. Pod dlouhá léta nedostatková ekonomika se během několika měsíců přeměnila v ekonomiku s převahou nabídky, i když platí, že její struktura a regionální či místní rozložení nebyly vždy plně v souladu s koupěschopnou poptávkou. Dále spotřebitelské ceny se po lednovém vzestupu v roce 1991 a v dalších měsících stabilizovaly zhruba od poloviny roku a měsíční míra inflace se pohybovala kolem nuly. Míra inflace se tedy dostala pod kontrolu.

Ve srovnání s původními předpoklady byla sice hladina cen v roce 1991 poněkud vyšší, což bylo, jak už jsem řekl, mimo jiné i důsledkem vyšší devalvace devizového kurzu, než se očekávalo, tedy z 24 na 28 korun za dolar, avšak připomínám, že tato devalvace byla nezbytná z hlediska podpory platební bilance a vnější rovnováhy ekonomiky a také, což je velmi důležité, rozumné míry ochrany vnitřní ekonomiky v procesu jejího I přizpůsobování novým skutečnostem.

Rád bych upozornil na to, že v průběhu letošního roku příznivý vývoj cen pokračuje a měsíční míra inflace se pohybuje pod hranicí jednoho procenta měsíčně, přičemž cenový přírůstek měl zatím sestupnou tendenci. V lednu se spotřebitelské ceny zvýšily zhruba o 0,9 % oproti prosinci předchozího roku a v únoru měsíční míra inflace se pohybovala kolem půl procenta. Devizový kurz byl po celý uplynulý rok ustálený a jeho výchozí rovnovážnou polohu vůči koši pěti měn se dařilo udržovat bez větších intervenčních injekcí. Systém vnitřní konvertibility koruny se tedy jednoznačně osvědčil a připomínám, že byl v průběhu r. 1991 ještě posílen oproti tomu, jak se startovalo.

Devalvace devizového kurzu měla stimulační účinky na exportní výkon ekonomiky a to zvláště od druhé poloviny loňského roku. Obchodní bilance České republiky skončila přebytkem ve výši téměř 40 miliard korun, který se zhruba ze dvou třetin realizoval vůči zemím s tržní ekonomikou. Česká republika se tak významně podílela na příznivém výsledku devizově platebních vztahů federace. Federální bilance, resp. bilance za Československo, co se týče vnějších vztahů, tedy platební bilance, vykázala nakonec přebytek ve výši 0,9 miliard dolarů a devizové rezervy vzrostly zhruba z 1,2 miliardy amerických dolarů v roce 1990 na zhruba 3,3 miliardy dolarů v roce 1991.

V podstatě na této úrovni se jejich výše udržuje i v prvních dvou měsících letošního roku a přijatelná zůstává i výše vnější zadluženosti. Její objem dosáhl ke konci loňského roku zhruba 9,3 mld. dolarů, zůstal tak hluboko pod hranicí 12 mld. dolarů, s níž se původně uvažovalo ve scénáři. Uvedené pozitivní stabilizační výsledky, jak ve vnitřní, tak vnější rovnováze ekonomiky byly doprovázeny některými negativními odchylkami, především poklesem agregátního výkonu ekonomiky. Reálný objem hrubého domácího produktu se proti roku 1990 v roce 1991 snížil zhruba o 14 %, zatímco původní předpoklad ve scénáři uvažoval s poklesem 5-10 %.

Podle názoru vlády nejde však o nijak mimořádný propad s ohledem na ztrátu vnějších odbytišť, nezávislou na hospodářské transformaci, zejména na ztrátu v bývalém Sovětském svazu a v dalších zemích východoevropské oblasti a také s ohledem na chování podniků, předprivatizační očekávání dosud ještě státních podniků. V chování některých se už prosadilo tržní uvažování a úsilí zlepšit vlastní odbytovou a finanční situaci, u jiných však převládala krátkozraká sebezáchovná snaha přežít za každou cenu do období privatizace.

Podle očekávání na trhu práce se objevila nezaměstnanost a také v průběhu roku procento nezaměstnanosti rostlo. Celkový počet nezaměstnaných překročil v České republice ke konci loňského roku 220 tisíc osob a míra nezaměstnanosti činila 4,1 %. Její nerovnoměrný vývoj v jednotlivých oblastech, který je problémem, souvisel s útlumem některých výrob a s počátky strukturálních přeměn. Platí však, že nezaměstnanost dosáhla nižší úrovně, než se očekávalo. V letošním roce, po přechodném vzestupu v lednu, se v únoru počet nezaměstnaných absolutně snížil z 231 tisíc zhruba na 218 tisíc osob a míra nezaměstnanosti klesla z 5 na 4,1 %, to neznamená, že v této oblasti už nedojde k opačnému vývoji. Důvody pro tento pokles spočívaly jednak v tom, že se podařilo do pracovního procesu opětovně vrátit větší počet uchazečů o zaměstnání, jednak v tom, že v souladu se zákonným zkrácením doby poskytování podpory v nezaměstnanosti z 12 na 6 měsíců nastal úbytek registrovaných žadatelů o vyplácení podpor.

Dále vzhledem k růstu životních nákladů se průměrná reálná mzda podle oficiálních statistických údajů snížila meziročně zhruba o 24 %, to znamená, v roce 1991 oproti roku 1990. Avšak ve srovnání s prosincem roku 1990 byl pokles průměrných reálných mezd mírnější a činil pouze 13 a 14 %, tedy jen o málo více, než bylo zakotveno v generální dohodě mezi vládou, odbory a zaměstnavateli, v níž se počítalo s poklesem reálných mezd zhruba o 10 - 12 % v roce 1991 oproti roku 1990. V žádném případě však vláda nepodceňuje závažnost situace a oceňuje, že zdrženlivost všech účastníků tripartitních jednání se stala důležitým faktorem, který se podílel na zachování sociálního smíru. Připomínám, že k tomu přispěla i opatření realizovaná v průběhu loňského roku, zejména dvojí valorizaci důchodů, zvýšení státního vyrovnávacího příspěvku nezaopatřeným dětem a důchodcům, zvednutí podpory při narození dítěte a posunutí maximální hranice čisté denní mzdy, z níž se stanoví peněžité dávky nemocenského zabezpečení.

Vážená sněmovno, česká vláda se pohybovala v rámci, který byl její hospodářské politice vymezen a usilovala zejména o zabezpečení chodu institucí poskytujících veřejné statky, jako je zdravotnictví, školství, policie atd., o účelnou sociální politiku, která by korigovala dopady transformace do životní úrovně vybraných skupin obyvatelstva, o aktivní politiku zaměstnanosti, o podporu nabídkové strany ekonomiky, především prostřednictvím podpory malých a středních podniků a vybraných regionů.

Vláda se domnívá, že významnou úlohu při částečném vyrovnávání sociálních dopadů transformace sehrál statní rozpočet, jehož výdaje byly během roku ve dvou etapách valorizovány v souladu s rozhodnutím ČNR. Předpokládaný objem valorizovaných výdajů byl v konečné fázi dodržen, avšak s ohledem na nižší plnění příjmů státního rozpočtu skončilo roční hospodaření státního rozpočtu deficitem ve výši zhruba 10,8 mld. korun. Připomínám, že jak sociální politice vlády bude věnována hlubší samostatná pozornost ve zprávě připravované pro jednání Rady hospodářské a sociální dohody, tak rozpočtu bude věnována podrobnější analýza fiskální politiky, a ta bude předložena v souvislosti se zprávou o státním závěrečném účtu.

Dovolte mi proto, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, několik dodatečných slov k dalším aspektům české hospodářské politiky, zejména k otázce podpory růstových prvků ekonomiky. Pokles produkčního výkonu hospodářství v loňském roce byl kromě těch čísel, o kterých už jsem hovořil, ovlivněn i útlumem domácí poptávky. Případná snaha o její plošnou stimulaci v zájmu oživení ekonomiky nemohla mít v loňském roce úspěch. Při nepružnosti státních podniků s největší pravděpodobností podnítila dovozy s negativními důsledky pro vnější rovnováhu a platební bilanci a zcela jistě by vedla k obnovení už potlačených inflačních procesů.

Vláda proto v rámci svých pravomocí a možností přistupovala k omezené obezřetně orientované a v převážné míře návratně financované podpoře růstových prvků v ekonomice a případně k některým selektivním opatřením tam, kde k tomu existoval prostor, a kde ho bylo možno využít bez rizika informačních a devizově platebních důsledků.

Mám na mysli právě podpory soukromého sektoru v průmyslu, v zemědělství, program regionální politiky včetně podpory pohraničí a v neposlední řadě zmíněnou aktivní politiku zaměstnanosti.

Vážená sněmovno, říká se, že rok 1991 si vyslouží označení rok liberalizace, rok uvolnění, zatímco rok 1992 bude rokem privatizace. To je pravda potud, že výraznější efekty privatizace lze očekávat až v letošním roce. Avšak již vloni bylo vykázáno velmi mnoho pozitivního na poli privatizace. Česká vláda byla přitom aktivní i v oblasti legislativního zabezpečení tohoto klíčového prvku transformace.

Vláda i příslušní ministři usilují o to, aby se splnily všechny požadavky privatizace, cílem české vlády je zabezpečit zejména dostatečnou a pokud možno kvalitní nabídku pro kupónovou privatizaci. Dále majetkové posílení střední vrstvy českých podnikatelů, tedy malých a středních podniků, a připravit programy jejich finanční podpory. Dále finanční přínos privatizace pro Fond národního majetku, dále masivnější a diverzifikovanější vstup zahraničního kapitálu do české ekonomiky a těmito cestami restrukturalizaci klíčových odvětví, především průmyslu, zemědělství, energetiky a dalších jako součást vládní politiky.

Mimořádnou důležitost přikládá vláda také řešení sociálních důsledků restrukturalizace. V oblasti privatizace nejdále postoupila jak známo malá privatizace, při níž se do konce února letošního roku vydražilo celkem zhruba 17 tisíc provozních jednotek za více než 21 mld. Kčs. Zároveň se začala v loňském roce připravovat nabídka majetku pro velkou privatizaci. Počet předložených privatizačních projektů činil téměř 6 tisíc, z toho bylo 2,8 tisíce projektů základních a přes 3 tisíce projektů konkurenčních.

Z hlediska výsledků privatizace v loňském roce lze říci, že soukromý sektor už měl nezanedbatelnou roli a podílel se zhruba okolo 8 - 10 % na tvorbě hrubého domácího produktu a více než 10 % na celkové zaměstnanosti v ekonomice.

Vážená sněmovno, podrobné zhodnocení průběhu a výsledků transformace české ekonomiky je obsaženo ve zprávě, kterou mate k dispozici. Vláda při jejím projednávání dospěla k závěru, že hospodářství České republiky se po provedených liberalizačních krocích pohybuje s plusovými či minusovými odchylkami po předpokládané dráze. Transformační proces je poměrně rychlý a jeho ekonomické, sociální a politické náklady jsou přiměřené. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Dybovi za podání zprávy. Protože předpokládám, že na závěr tohoto jednání budeme přijímat usnesení, chtěla bych navrhnout, abychom uložili národohospodářskému výboru ČNR, aby připravil jeho návrh.

Dala bych hlasovat, ale obávám se, že nejsme usnášeníschopní. Prosím proto poslance, kteří se zdržují v kuloárech, případně jinde, aby se dostavili do sněmovny. (Poslanci přicházejí.)

Znovu opakuji. Navrhla jsem, abychom národohospodářskému výboru uložili připravit usnesení k tomuto bodu programu. Pan poslanec Chromý má věcnou připomínku.

Poslanec Heřman Chromý: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, vážená sněmovno. Souhlasil bych s tímto návrhem, ale s tím, že bychom přijetí tohoto usnesení měli udělat až na příští schůzi, protože s tímto materiálem, který je poměrně velmi obsáhlý, nebyla možnost se důkladněji seznámit. Mám za to, že by měl být projednán na výborech, které o něj budou mít zájem. Takže můj návrh zní, aby případně návrh na usnesení byl přijat na příští schůzi po projednání ve výborech, které se tímto materiálem budou chtít zabývat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Chromému. Dala bych hlasovat o tomto usnesení ve dvou částech:

1. zda uložíme národohospodářskému výboru, aby zpracoval usnesení,

2. zda má toto usnesení být předloženo ke schválení sněmovně teprve na příští schůzi.

Má někdo námitky nebo jiný návrh? Pan poslanec Kozánek.

Poslanec Petr Kozánek: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, upřesnil bych návrh pana poslance Chromého v tom smyslu, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno na příští schůzi, aby se mohli poslanci s materiálem lépe seznámit. Dostali jsme ho v úterý a materiál je skutečně tak rozsáhlý, že vyžaduje daleko hlubší studium.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Kozánkovi, hlásí se pan poslanec Ledvinka.

Poslanec Karel Ledvinka: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážený sněme, poprosil bych o to, abychom byli vstřícní. Totiž, kdybychom přijali bez rozpravy to, co se zde navrhuje, tak se mi zdá, že bychom zabránili tomu, kdo tady chce vystoupit, v reakci na materiál, když už jsme se sem dostali. Myslím, že by rozprava měla proběhnout, že by výbor měl k tomu zaujmout stanovisko, popřípadě další výbory, ale to důležité je uskutečnit rozpravu, protože na příští 34. schůzi nám bude vláda předkládat zprávu o činnosti vlády za celé volební období. Kdybychom třeba přijali usnesení, kterým bychom doporučili české vládě, aby odpovědi na všechny připomínky vzešlé z rozpravy zapracovala do své závěrečné zprávy, kterou nám předloží v dubnu, tak bychom, myslím, splnili pensum svých povinností a navíc měli kvalifikovanou odpověď, na jejíž přípravu by vláda měla čas. Moc bych prosil, abychom přistoupili na to provést rozpravu a eventuálně teprve potom tuto záležitost řešit přerušením. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Ledvinkovi. Ze strany pana poslance Kozánka šlo o procedurální návrh, abychom přerušili tento bod a pokračovali v něm teprve na příští schůzi vzhledem k tomu, že materiál jsme obdrželi teprve v úterý. Jsem nucena dát o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu pana poslance Kozánka, ať zvedne ruku. 28

Kdo je proti? 43

Děkuji, návrh nebyl přijat, nemusím dávat hlasovat o tom, kdo se zdržel hlasování.

Vrátili bychom se tedy k tomu původnímu námětu, že v jedné části budeme hlasovat o tom, že pověříme národohospodářský výbor přípravou návrhu usnesení, v druhé části, že toto usnesení bude připraveno teprve na další schůzi.

Dávám hlasovat o prvé části návrhu tohoto usnesení.

Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať zvedne ruku. 89 Děkuji.

Kdo je proti. Nikdo.

Zdržel se hlasování? 17 Děkuji.

Tato část usnesení byla přijata.

Nyní jde o druhou část usnesení, že to má být předneseno teprve na příští schůzi tak, aby se k němu sněmovna mohla vyjádřit po řádné přípravě.

Kdo je pro tuto druhou část usnesení, ať zvedne ruku. 32

Kdo je proti? 26 Děkuji.

Ani tato část usnesení nebyla přijata.

Zůstává tedy jako přijaté usnesení, že ukládá ČNR národohospodářskému výboru ČNR připravit návrh usnesení k tomuto bodu.

Prosím tedy členy národohospodářského výboru, aby se ujali svého úkolu a současně otevírám diskusi. Zatím se připravil do rozpravy pan poslanec Jan Petr. Prosím ty, kdo se chtějí přihlásit do rozpravy, aby své přihlášky podali písemně. Prosím pana poslance Petra, aby se ujal slova.

Poslanec Jan Petr: Dámy a pánové, v souvislosti s projednávaným materiálem jsem povinen říci, že jsem na této problematice zainteresován ne méně, jako každý občan České republiky. V úvodu, aby nedošlo k nějakému nedorozumění, chci říci zcela zřetelně, že mně nejde o zpochybnění charakteru reformy.

Především je třeba kladně ocenit, že vláda České republiky předložila k projednávání souhrnnou zprávu o hospodaření a o sociálním vývoji České republiky v roce 1991. Za správné považuji i základní zaměření zprávy. Materiál poskytuje svým způsobem utříděná, i když samozřejmě nekompletní fakta, která umožňují analyzovat a činit závěry.

Při zamyšlení nad výsledky roku 1991 hodlám vyslovit některé závěry, které se liší od závěrů přijatých vládou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP