Středa 6. května 1992

Všechna tato ustanovení se ovšem netýkají jednání orgánů svazku obcí. Přičemž si musíme uvědomit, že obce, jakmile vytvoří svazek rozhodnutím obecního zastupitelstva, mohou zároveň na tento svazek přenést část svého obecního majetku a mohou se zavázat, že do majetku ve vlastnictví svazku budou např. každoročně poskytovat část ze svého rozpočtu. A to už je i záležitost státu, protože obce jsou dotovány ze státního rozpočtu.

Domnívám se, že toto všechno jsou tak závažné problémy, které měla už vláda řešit při předložení svého návrhu.

Pokud jsem správně informována, v některé z předchozích verzí vládního návrhu, které byly projednávány ještě na ministerstvu vnitra, byla řada ustanovení, která řešila postavení svazku obcí, orgánů svazku obcí i to, že pozitivně vymezovala pravomoci, které obce mohou na svazek přenést.

Předložený vládní návrh zákona se už ovšem pouze spokojil s odkazem na občanský zákoník, na § 20 e) občanského zákoníku a všechno ostatní přenechal výkladu.

Myslím, že je to skutečně nedostatečné, a proto bych nejdříve navrhla alternativně, abychom hlasovali o pozměňovacím návrhu, že se vypouští ustanovení § 20a), 20b a 20c) ze společné zprávy a to z toho důvodu, že ta úprava je nedostatečná a že se domnívám, než schválit takovouto úpravu, je lépe počkat, než vláda řádně zpracuje tuto problematiku.

Pokud by nebyl přijat tento návrh, předkládám alternativní návrh, který podle mého názoru alespoň částečně řeší problémy, na které jsem upozornila.

Navrhla bych tedy do § 20a) místo znění odst. 2 toto znění: "Předmětem činnosti svazku mohou být jen pravomoci obce uvedené v § 14 odst. 1 písm. m), o), p), což odpovídá tomu, co bylo v jedné z původních verzí vládního návrhu, která se projednávala na ministerstvu vnitra." Pak by tedy na svazek obcí nemohly být přeneseny pravomoci jako např. vydávání obecně závazných vyhlášek, zřizování obecní policie a další problémy. Jde tedy o pozitivní vymezení pravomocí svazku.

Dále navrhuji v § 20 a) doplnit nový odstavec 3, který by zněl: "Obec může na svazek přenést svůj majetek včetně finančních prostředků jen v rozsahu, který slouží k vykonávání činností, které na svazek přenesla." Pochopitelně původní odst. 3 § 20 a) by se nyní stal odstavcem 5.

Dále navrhuji za § 20 a) vložit nový paragraf, který by měl 4 odstavce a řešil by záležitost rozpočtu a ukládal by svazku povinnost sestavovat rozpočet a řešil by určité souvislosti s kontrolou hospodaření.

Odst. 1 tohoto nového paragrafu by zněl: "Svazek sestavuje svůj rozpočet a hospodaří podle něj. Rozpočet sestavuje na příslušný kalendářní rok a vyúčtování výsledků svého hospodaření provede do 3 měsíců po skončení kal. roku."

Odstavec 2: "Svazek vede účetnictví o stavu a pohybu majetku, o svých příjmech a vydáních a o finančních vztazích k rozpočtu obcí, které svazek vytvořily."

Odstavec 3: "Návrh rozpočtu a vyúčtování hospodaření za uplynulý kal. rok musí být vhodným způsobem zveřejněny nejméně 30 dnů před projednáním na zasedání orgánu svazku, aby se k němu mohly občané obcí, které svazek vytvořily, vyjádřit. Připomínky k návrhu rozpočtu a k vyúčtování hospodaření za uplynulý rok mohou občané uplatnit buď písemně ve stanovené lhůtě nebo ústně na zasedání orgánu svazku."

Odstavec 4: "Svazek dá přezkoumat příslušným okresním úřadem hospodaření svazku za uplynulý rok a výsledek přezkoumání předloží na zasedání orgánu svazku spolu s vyúčtováním hospodaření za uplynulý kal. rok."

Ještě pokud jde o vysvětlení tohoto mého návrhu. Plně jsem vycházela z dikce dosavadních ustanovení zákona o obcích, o rozpočtu a kontrole rozpočtového hospodaření obcí.

Dále ještě navrhuji za tento nový paragraf vložit další nový paragraf, který je podstatně kratší: "Občané obcí, které vytvořily svazek, pokud dosáhli věku 18 let, jsou oprávněni a) zúčastnit se zasedání orgánu svazku a nahlížet do zápisů o jeho jednáních, b) podávat orgánům svazku písemné návrhy."

Zde jsem přesně vycházela z dosavadního ustanovení § 7 odst. 2 písm. a) a c) zákona o obcích, tedy oprávnění občanů obce. Domnívám se, že by občané obce měli mít podobná oprávnění jako mají vůči orgánu obce a vůči orgánu svazku.

To je poměrně rozsáhlý pozměňovací návrh týkající se svazku obcí.

Závěrem bych ještě navrhla pět drobných pozměňovacích návrhů, které už nejsou zásadní a které jen vylepšují - podle mého názoru - vládní návrh.

Především v § 7 odst. 2 dosavadního zákona o obcích navrhuji vypustit písm. b). V tomto písmenu se totiž říká, že občané obce, kteří dosáhli věku 18 let, jsou oprávněni vyjádřit svůj názor v místním referendu. Jak všichni víme, na některé z minulých schůzí jsme schválili zákon o volbách do zastupitelstev obcí a o místním referendu, kde jsme řešili problematiku místního referenda. Víme také, že podle ústavy a podle tohoto zákona o místním referendu občané v referendu nevyjadřují svůj názor, ale v referendu rozhodují. Zároveň víme, že v referendu mohou rozhodovat občané, kteří jsou zároveň oprávněni volit obecní zastupitelstvo.

Tedy nikoli všichni občané obce, ale jenom ti, kteří v obci mají trvalý pobyt. Upozorňuji, že podle § 7 jsou občany obce nejen ti, kteří v obci mají trvalý pobyt, ale i ti, jimž bylo uděleno čestné občanství obce. Je samozřejmé, že schválený návrh zákona o místním referendu byl vlastně nepřímou novelou tohoto ustanovení a nyní toto ustanovení písmena b) už ztrácí smysl a navrhuji jeho vypuštění.

Dále navrhuji zpřesnění § 10a ve společné zprávě, kde se říká v prvním řádku: "Nový městský obvod nebo novou městskou část v územně členěném statutárním městě lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva města" Navrhuji, aby byla vypuštěna slova "územně členěném", aby tedy zůstala: "nový městský obvod nebo novou městskou část ve statutárním městě lze zřídit ..." atd. a to z toho důvodu, že ne všechna statutární města musí být územně členěna. To vyplývá z dikce § 3. Dále navrhuji u § 11 ještě vložit do druhé věty odst. 1 text: "... ode dne vyhlášení výsledků místního referenda". Myslím, že zde totiž chybí přesné určení lhůty. Takže by věta zněla: "Nepodali obec návrh do 30 dnů ode dne vyhlášení výsledků místního referenda, učiní tak Okresní úřad. Podle mého názoru jde o nutné zpřesnění.

Dále ještě navrhuji v § 36 z dosavadního zákona o obcích, který není měněn předloženým vládním návrhem, v odst. 1 určitou dikční změnu. Za § 36 a odst. 1 písm. e) se uvádí: "... peněžitých i nepeněžitých vkladech do obchodních společností a sdružení obcí podle § 17". Pokud bude námi schválen § 20 a 20b o svazcích obcí, pak je nutné přizpůsobit tomu i zmíněnou dikci písm. e) v §, 36a a nehovořit tedy o "sdružení obcí" ale o "svazcích obcí".

Proto tedy navrhuji, pokud bude přijata. společná zpráva tak, že budou zavedeny svazky obcí, aby zde písmeno e) znělo: "... peněžitých i nepeněžitých vkladech do obchodních společností a svazcích obcí".

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Marvanové, prosím pana poslance Nerada, připraví se pan poslanec Fejfar. Zatím jsou do rozpravy přihlášeni poslanci Kříž, Marek Benda, Balcárek, Foniok.

Poslanec František Nerad: Vážená paní předsedkyně, vážení přítomní, dovolte, abych tady řekl dva pozměňovací návrhy. První k § 14 písm. d), kde myslím, že by bylo vhodné za termín "za uplynulý kalendářní rok" s odkazem na 3b) nahradit slovy "za uplynulé rozpočtové období" s odkazem na 3b, protože se domnívám, že rozpočtová pravidla tak, jak platí ještě v letošním roce, už v příštím roce nebudou uváděna, takže rozpočtové období by se nemuselo krýt přímo s kalendářním rokem.

V § 15a se mi hrubě nelíbí termín, že "... obce jsou povinny zabezpečit pro tyto orgány důstojné místnosti". Navrhuji místo "jsou povinny zabezpečit" termín "zabezpečí". Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Neradovi, prosím pana poslance Fejfara, připraví se pan poslanec Kříž.

Poslanec Tomáš Fejfar: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, kolegové a kolegyně, mám. pozměňovací návrh k § 3 odst. 1, kde jsou názvy statutárních měst. Můj návrh zní doplnit město Jihlava.

(Smích, potlesk.)

Odůvodnění: Jistě si, kolegyně a kolegové, pamatujete, jaká situace zde byla na podzim roku 1990, kdy jsme určovali, která města jsou statutární a která ne. Tehdy stačilo, kdybych vystoupil a navrhl Jihlavu a určitě by tam město Jihlava bylo. Já jsem neměl tehdy nejmenší mandát k tomu, abych tak učinil, a proto jsem to neudělal.

Dnes je to poněkud jinak a chci vám říci, že na své 39. schůzi dne 2. dubna 1992 přijala městská rada v Jihlavě usnesení č. 629, kterým pověřila starostu města požádat dle § 3 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb. o zařazení Jihlavy mezi statutární města a dle § 5 téhož zákona o udělení znaku a praporu města.

Jihlava samozřejmě měla obrovský historický význam. Vznikla jako horní město nad starší tržní vsí ve 40. letech 13. století na základě rozvoje dolování stříbrných rud v okolí. Těžba stříbra tu pak probíhala do roku 1783. Plánovitou výstavbu města potvrzuje privilegium Přemysla Otakara II. z roku 1270, jež je nejstarším stavebním řádem v našich zemích.

Od svého vzniku byla Jihlava správním, obchodním i kulturním centrem rozsáhlé oblasti Českomoravské vrchoviny a od roku 1637 střediskem starého jihlavského kraje, jehož orgány po tereziánských a josefínských reformách ve druhé polovině 18. století se tu konstituovaly jako řádný úřad spravující až do roku 1489 svěřené území. Krajský úřad byl v Jihlavě ještě krátce obnoven v letech 1865 - 1860.

Jihlavský magistrát vykonával trestní pravomoc na území celého kraje v letech 1787 - 1850.

I v nové době byla Jihlava vždy největším a nejlidnatějším městem Vysočiny. V letech 1850 - 1940 a 1945 - 1960 zde sídlil krajský soud a další regionální instituce. Podle zákona z roku 1864 obdržela zvláštní statut, jehož užívala v letech 1865 až 1928 a jenž ji vřadil mezi tehdejší statutární města. Tím byla postavena na roveň politickým úřadům první instance a podřízena přímo Moravskému místodržitelství, později Zemské správě politické v Brně.

Také po roce 1945, kdy bylo dovršeno její zprůmyslnění, zůstala Jihlava nejvýznamnějším centrem celé rozsáhlé oblasti. Děkuji.

(Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Fejfarovi, prosím pana poslance Kříže, připraví se pan poslanec Benda.

Poslanec Karel Kříž: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolte, abych předložil pozměňovací návrh, který by dost výrazně zasáhl do § 44, který hovoří o obecní radě a její skladbě.

Navrhuji ve 4. odstavci tohoto paragrafu ve druhé větě, kde je stanoven dolní počet obecní rady na 5 osob, změnu na 3 osoby. Tím by se ovšem musela měnit dikce druhé části věty.

Navrhuji tedy, aby druhá věta čtvrtého odstavce zněla: "Počet členů obecní rady je lichý a činí nejméně 3 a nejvýše 13 členů, přičemž zpravidla nepřesahuje jednu třetinu počtu členů zastupitelstva".

Poslední větu tohoto odstavce 4 navrhuji zrušit, vypustit.

Tím pádem bychom ovšem museli zasáhnout i do odstavce 2 písm. d) a vypustit pod tímto písmenem celou větu.

Co mě k tomu vede? Vedou mě k tomu signály z okresu, signály z menších obcí do 3000 obyvatel, kde je stanoven počet členů zastupitelstva 7 až 15, kde funkci rady plní starosta. Mnohé tyto hlasy považují starostovskou moc za příliš silnou a to zvláště v případech, kdy to je nepovedený starosta.

Domnívám se, že by navrhovaná úprava věci velmi prospěla. Zvažte to prosím.

Děkuji za vyslechnutí a posouzení.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Křížovi. Prosím pana poslance Bendu a připraví se pan poslanec Balcárek.

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, dámy a pánové, dovoluji si přednést jen jeden návrh k § 15 ve znění společné zprávy, kde se původní § 15 - kde byl souhlas obce s umístěním provozovny - právnické nebo fyzické osoby - tento paragraf se vypouští bez náhrady. Já s tím souhlasím, měli jsme to na ústavně právním výboru, ale přesto jsem byl upozorněn, že by obce potřebovaly alespoň vědět, že provozovna na jejich území je umístěna z různých důvodů. Ač již kvůli dislokačním poplatkům, které ještě půl roku budou platit, tak např. kvůli tomu, že na orgány obce se občané chodí ptát, kde je to či ono a obec by potřebovala vědět, že na té a té ulici je provozovna ševce nebo někoho podobného. Proto navrhuji jednu změnu k bodu 9 společné zprávy, dosavadní § 15 se nahrazuje novým, který by zněl: "Právnické a fyzické osoby jsou povinny do 30 dnů oznámit orgánům obce umístění své provozovny nebo její části na území obce." To by byl návrh můj s tím, že by se bod 9 nahradil, za něj by se doplnil bod 10, kde by bylo - vkládá se nový § 15a a bylo by znění: "Obce, v nichž sídlí státní orgány České republiky jsou povinny zabezpečit pro tyto orgány důstojné místnosti odpovídající jejich významu." Toto by se jenom posunulo a přejmenovalo na § 15a. Tolik můj návrh. Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Bendovi, prosím pana poslance Balcárka, připraví se pan poslanec Foniok.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy a pánové, vystupuji s těmito dvěma pozměňujícími návrhy. První se vztahuje ke společné zprávě. Navrhuji doplnění § 14 odst. 1, tj. paragraf do samostatné působnosti obce patří nový bod n) a následuje přečíslování n) až t). Text nového bodu n) by měl znít následovně: "povinnost zřizování a spravování veřejných knihoven". Zdůvodnění - zákon o obcích ani jeho novela, kterou právě projednáváme nezakotvuje povinnost obcí zřizovat a spravovat veřejné knihovny. Vycházím tímto pozměňovacím návrhem vstříc široké obci knihovníků. Poukazuji totiž na tu skutečnost, že při neexistenci zákona o veřejných knihovnách obecních, který tuto povinnost obcím přikazoval a to jak v době první republiky zákonem z roku 1919, tak socialistickým zákonem o knihovnách z roku 1959. V tomto zákoně v tomto § 6 dochází už dnes v celé řadě obcí, konkrétní fakta mám např. z Brna, k rušení veřejných knihoven, a to z toho důvodu, že obec dá v převážné většině při zvažování výdajů z obecní pokladny přednost úplně jiným materiálním zájmům. Knihovny jsou nuceny z nedostatku finančních prostředků rušit své místní pobočky, což poškozuje zejména sociálně slabé vrstvy obyvatelstva. V knihovnách si knihy vypůjčují zejména školou povinné a nevýdělečně činné děti, mládež a důchodci a to ze 70 % všech jejich návštěvníků. Tvrdím, že touto málo humánní politikou by došlo v průběhu dalších let, pokud bychom nepřijali tento pozměňovací návrh k velkým kulturním škodám, že by byla navozena situace, že místo do vyspělé Evropy, kde jsou ve vyspělých západoevropských zemí knihovní služby zdarma, bychom se rozjeli někam do Absurdistanu či Kocourkova, kde se rozdávají rady, že se knihovny musí samy prosadit, že si musí samy na sebe vydělat. Knihovny dnes nemají žádnou ochranu. Současný ministr České republiky je vydává naprosto v plen tržnímu hospodářství.

Prosím, abyste podpořili můj pozměňující návrh, který by přece jenom tento neblahý vývoj zastavil. Nyní mi dovolte přednést druhý pozměňující návrh.

Navrhuji vložit k § 34 odst. 1 podle zákona České národní rady o obcích, který zní - § 34 odst. 1 člen obecního zastupitelstva má při výkonu své funkce právo vložit nový bod d) s tímto zněním: "účastníci s hlasem poradním všech jednání obecní rady a jejích komisí". Zdůvodnění - člen zastupitelstva by měl mít právo zúčastnit se jak zasedání rady, tak i všech komisí, obdobně jak je tomu u poslanců České národní rady. Děkuji vám za pozornost a podporu těchto dvou návrhů.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Prosím pana poslance Fonioka, připraví se pan poslanec Vlk.

Poslanec Karel Foniok: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh. Navrhuji v § 62 zákona č. 367/1990 Sb., připojit odst. 4, 5 a 6, místo navrhovaných odstavců 4 a 5 ve znění společné zprávy. Jde o doplnění hlavy IV č. 367/1990 Sb. - náprava nesprávných opatření.

Navrhované znění odst. 4 § 62 zní: "V členěných statutárních městech vykonává působnost okresního úřadu podle předchozích odstavců příslušný ústřední orgán státní správy."

Odst. 5 "V městských obvodech nebo v městských částech členěných statutárních měst vykonává působnost okresního úřadu podle odst. 1 a 2 magistrátní úřad, který věc předkládá k rozhodnutí zastupitelstvu města." V odst. 6 je toto znění: "V městských obvodech nebo v městských částech členěných statutárních měst vykonává působnost okresního úřadu podle odst. 3 magistrátní úřad."

Zdůvodnění - v navrhovaném paragrafu 62 odst. 4 ve znění společné zprávy vykonává působnost okresního úřadu magistrát, který věci předkládá k rozhodnutí zastupitelstvu města. Další věta ovšem zní: "Není-li zjednána náprava tímto způsobem u měst uvedených v první větě, okresní úřad pozastaví výkon rozhodnutí a předloží věc k rozhodnutí České národní radě." Tyto dvě věci si protiřečí. V první větě statutárním městům členěným na městské obvody či městské části se prvoinstanční stupeň státní správy přenáší na městské obvody či městské části a odvolací stupeň na magistrát města. Je to obdobný vztah jako mezi obcí a okresem.

Ve větě druhé dochází k zpochybnění rozhodnutí magistrátu, resp. zastupitelstva města a do hry vstupuje jako mezičlánek okresní úřad.

V souvislosti s navrhovanou změnou § 62 dále navrhuji v § 62a ve znění společné zprávy tuto změnu: v odst. 1 slova "zastupitelstva města Brna, Ostravy a Plzně" nahradit slovy "územně členěného statutárního města". Je to vlastně naprosto jasné a vyplývá to ze změny § 62. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím pana poslance Vlka, připraví se pan poslanec Hrazdíra.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP