(1) V senátním úřadu a obvodních
úřadech se zřizuje funkce tajemníka.
V místních úřadech se zřizuje
funkce tajemníka, pokud se tak usnese místní
zastupitelstvo.
(2) Tajemník je pracovníkem úřadu.
Je nadřízený všem pracovníkům.
Ze své činnosti je odpovědný radě.
Stanoví vnitřní organizační
strukturu odborů. Plní funkce vedoucího organizace
podle zvláštních předpisů a stanoví
plat pracovníků úřadu. Tajemník
může některé své pravomoci delegovat
na vedoucí odborů. Koordinuje a kontroluje činnost
pracovníků úřadu a zabezpečuje
plnění usnesení Senátu, zastupitelstva
a rady.
(3) Tajemník se účastní s hlasem poradním
zasedání Senátu nebo příslušného
zastupitelstva a schůzí rady.
(4) Není-li zřízena v místním
úřadu funkce tajemníka, plní úkoly
vedoucího organizace podle zvláštních
předpisů starosta.
V případech stanovených zákonem zřizuje
rada zvláštní orgány.
(1) Rada může zřizovat komise jako své
iniciativní a kontrolní orgány, stanovit
úkoly komise a jmenovat předsedy a další
členy komisí.
(2) Komise může vykonávat státní
správu v otázkách přenesené
působnosti, usnese-li se tak rada nebo stanoví-li
tak zvláštní zákon.
(3) Komise se usnáší většinou hlasů
všech svých členů. Primátor nebo
starosta může pozastavit výkon usnesení
komise v otázkách samostatné působnosti,
má-li za to, že je nesprávné. Věc
předloží k rozhodnutí radě na
její nejbližší schůzi.
(4) Komise je ze své činnosti odpovědna radě;
ve věcech výkonu přenesené působnosti
na svěřeném úseku je komise obvodní
a místní rady podřízena magistrátu
hlavního města Prahy.
Orgány hlavního města Prahy a orgány
městských částí mohou zřizovat
trvalé nebo dočasné poradní, iniciativní
a kontrolní aktivy. Orgán, který aktiv zřídil,
jmenuje a odvolává členy aktivu a vymezí
jeho úkoly.
(1) Orgánem státní správy vykonávané
nad rozsah přenesené působnosti (dále
jen "státní správa") v hlavním
městě Praze je magistrát hlavního
města Prahy (dále jen "magistrát").
(2) Státní správu v městských
částech vykonávají pověřené
obvodní úřady a místní úřady
(§28 odst. 2 písm. e).
(3) Pověřený obvodní nebo místní
úřad vykonává státní
správu na území stanovených městských
částí (§ 28 odst. 2 písm. f).
(1) Magistrát a pověřené obvodní
a místní úřady vykonávají
státní správu ve svých územních
obvodech.
(2) Místní působnost jiných orgánů
státní správy, jakož i ostatních
státních orgánů a institucí
se řídí rozdělením území
hlavního města Prahy na obvody [§
2 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu], pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak.
Magistrát a pověřené obvodní
a místní úřady vydávají
potvrzení a vyhotovují zprávy pro potřeby
občanů, pokud tak stanoví obecně závazný
právní předpis.
Magistrát a pověřené obvodní
a místní úřady se ve své činnosti
řídí zákony, ostatními obecně
závaznými právními předpisy,
usneseními vlády a směrnicemi ústředních
orgánů státní správy.
(1) Do působnosti pověřených obvodních
a místních úřadů náleží
výkon státní správy ve věcech,
které nebyly přeneseny na samosprávné
orgány (§ 26) a které ke dni účinnosti
tohoto zákona náležely do působnosti
obvodních a místních národních
výborů v prvním stupni.
(1) Do působnosti magistrátu náleží
výkon státní správy ve věcech,
které nebyly přeneseny na samosprávné
orgány (§ 26) a které ke dni účinnosti
tohoto zákona náležely do působnosti
Národního výboru hlavního města
Prahy v prvním stupni.
(2) Magistrát přezkoumává rozhodnutí
vydaná ve správním řízení
orgány městských částí
ve věcech přenesené působnosti a pověřenými
obvodními a místními úřady
ve věcech státní správy.
(3) Magistrát kontroluje výkon přenesené
působnosti orgány městských částí
a výkon státní správy pověřenými
obvodními a místními úřady
a poskytuje jim odbornou pomoc.
(4) Při výkonu státní správy
jsou pověřené obvodní a místní
úřady podřízeny magistrátu.
(1) Rozhodnutí ve věcech přenesené
působnosti vydaná ve správním řízení
orgány hlavního města Prahy a rozhodnutí
vydaná ve správním řízení
magistrátem přezkoumávají ústřední
orgány státní správy České
republiky.
(2) Ústřední orgány státní
správy kontrolují výkon přenesené
působnosti orgány hlavního města Prahy
a poskytují jim odbornou pomoc.
(1) V čele magistrátu stojí přednosta,
kterého jmenuje a odvolává na návrh
primátora hlavního města Prahy vláda
České republiky.
(2) Magistrát se dělí na referáty.
Organizační strukturu magistrátu a působnost
jednotlivých referátů stanoví přednosta
se souhlasem ministerstva vnitra České republiky.
(3) Referáty jsou řízeny vedoucími
referátů. Vedoucí referátů
jmenuje a odvolává přednosta.
(4) Přednosta jedná jménem magistrátu,
je nadřízeným všech pracovníků
magistrátu a plní úkoly vedoucího
organizace; některá svá oprávnění
může svěřit vedoucím referátů.
(5) Přednosta je podřízen vládě
České republiky.
(1) Magistrát sestavuje svůj rozpočet a hospodaří
podle něj.
(2) Rozpočet magistrátu stanoví dotace k
úhradě výdajů spojených s výkonem
státní správy pověřenými
obvodními a místními úřady
do rozpočtů příslušných
městských částí.
Ve věcech organizace a činnosti magistrátu
neupravených tímto zákonem se použije
právní úpravy organizace a činnosti
okresních úřadů [zákon
ČNR o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících].
(1) Rozhodne-li místní referendum o zřízení
nové městské části, členové
dosavadního obvodního nebo místního
zastupitelstva a nezvolení kandidáti (dále
jen "náhradníci") volení v příslušné
městské části se stávají
členy nového místního zastupitelstva
a jejich náhradníky. Takto vzniklý mandát
členů nového místního zastupitelstva
zanikne nejpozději do 31. prosince 1992.
(2) Do 31. prosince 1992 může být počet
členů obvodního nebo místního
zastupitelstva nižší nebo vyšší
než připouští tento zákon (§
31), jestliže poklesne nebo se zvýší z
důvodu zřízení nové městské
části. Počet členů nového
místního zastupitelstva může být
doplněn prohlášením náhradníků
za členy tohoto zastupitelstva.
(3) Nově vzniklé místní zastupitelstvo
ustaví další orgány městské
části s ohledem na počet svých členů
přiměřeně podle ustanovení
tohoto zákona.
(1) Do zvolení senátní rady nebo obvodní
či místní rady plní její úkoly
rada Národního výboru hlavního města
Prahy nebo příslušného obvodního
či místního národního výboru.
(2) Ustavující zasedání Senátu
nebo zastupitelstva svolá rada příslušného
národního výboru tak, aby se konalo do 15
dnů od vyhlášení výsledků
voleb.
(1) Do dne účinnosti statutu hlavního města
Prahy se působnost orgánů městských
částí při výkonu přenesené
působnosti a působnost pověřených
obvodních a místních úřadů
při výkonu státní správy řídí
právními předpisy upravujícími
ke dni účinnosti tohoto zákona působnost
obvodního nebo místního národního
výboru, který měl sídlo na území
městské části.
(2) Senát schválí statut hlavního
města Prahy nejpozději do 6 měsíců
od účinnosti tohoto zákona.
Věci, které nevyřídily národní
výbory do dne účinnosti tohoto zákona,
vyřídí orgány příslušné
podle tohoto zákona.
Do vydání právní úpravy zakládání
a zřizování organizací obcemi se použije
přiměřeně předpisů o
zakládání státních podniků
a zřizování rozpočtových a
jiných státních organizací.
(1) Práva a závazky místních a obvodních
národních výborů přecházejí
k počátku účinnosti tohoto zákona
na městské části, v nichž měly
tyto národní výbory sídlo.
(2) Práva a závazky Národního výboru
hlavního města Prahy přecházejí
k počátku účinnosti tohoto zákona
na hlavní město Prahu.
(3) K počátku účinnosti tohoto zákona
přecházejí v plném rozsahu práva
a povinnosti z pracovně právních a jiných
vztahů pracovníků
a) z místních a obvodních národních
výborů na místní a obvodní
úřady v městských částech,
v nichž bylo sídlo uvedených národních
výborů;
b) z Národního výboru hlavního města
Prahy na senátní úřad.
Zrušuje se
1) zákon č. 111/1967 Sb., o hlavním městě
Praze, ve znění zákona ČNR č.
116/1971 Sb. a zákona ČNR č. 115/1988 Sb.
2) zákon České národní rady
č. 31/1974 Sb., o změně území
hlavního města České socialistické
republiky Prahy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem voleb do Senátu a zastupitelstev v roce 1990.
Příloha
Seznam katastrálních území v hlavním
městě Praze
1) | Benice | 37) | Klánovice |
2) | Běchovice | 38) | Kobylisy |
3) | Bohnice | 39) | Koloděje |
4) | Braník | 40) | Kolovraty |
5) | Břevnov | 41) | Komořany |
6) | Březiněves | 42) | Košíře |
7) | Bubeneč | 43) | Královice |
8) | Čakovice | 44) | Krč |
9) | Černý most | 45) | Křeslice |
10) | Čimice | 46) | Kunratice |
11) | Dejvice | 47) | Kyje |
12) | Dolní Chabry | 48) | Lahovice |
13) | Dolní Měcholupy | 49) | Letňany |
14) | Dolní Počernice | 50) | Lhotka |
15) | Dubeč | 51) | Libeň |
16) | Ďáblice | 52) | Liboc |
17) | Háje | 53) | Libuš |
18) | Hájek | 54) | Lipany |
19) | Hloubětín | 55) | Lipence |
20) | Hlubočepy | 56) | Lochkov |
21) | Hodkovičky | 57) | Lysolaje |
22) | Holešovice | 58) | Malá Chuchle |
23) | Holyně | 59) | Malá Strana |
24) | Horní Měcholupy | 60) | Malešice |
25) | Horní Počernice | 61) | Michle |
26) | Hostavice | 62) | Miškovice |
27) | Hostivař | 63) | Modřany |
28) | Hradčany | 64) | Motol |
29) | Hrdlořezy | 65) | Nebušice |
30) | Chodov | 66) | Nedvězí |
31) | Cholupice | 67) | Nové Město |
32) | Jinonice | 68) | Nusle |
33) | Josefov | 69) | Petrovice |
34) | Kamýk | 70) | Písnice |
35) | Karlín | 71) | Pitkovice |
36) | Kbely | 72) | Podolí |
73) | Prosek | 93) | Točná |
74) | Přední Kopanina | 94) | Troja |
75) | Radlice | 95) | Třebonice |
76) | Radotín | 96) | Třeboradice |
77) | Ruzyně | 97) | Uhříněves |
76) | Řeporyje | 96) | Újezd |
79) | Řepy | 99) | Újezd nad Lesy |
60) | Satalice | 100) | Veleslavín |
81) | Sedlec | 101) | Velká Chuchle |
62) | Slivenec | 102) | Vinohrady |
83) | Smíchov | 103) | Vinoř |
84) | Sobín | 104) | Vokovice |
65) | Staré Město | 105) | Vršovice |
86) | Stodůlky | 106) | Vysočany |
87) | Strašnice | 107) | Vyšehrad |
86) | Střešovice | 108) | Záběhlice |
69) | Střížkov | 109) | Zadní Kopanina |
90) | Suchdol | 110) | Zbraslav |
91) | Šeberov | 111) | Zličín |
92) | Štěrboholy | 112) | Žižkov |
k návrhu zákona České národní
rady o hlavním městě Praze
Obecná část
Koncepce návrhu zákona ČNR o hlavním
městě Praze vychází z pojetí
hlavního města Prahy jako jednoho městského
organismu, jedné samosprávné obce. Subjektem
samosprávy je hlavní město Praha jako celek
a své samosprávné působnosti svěřuje
v maximálně možném rozsahu jednotlivým
městským částem.
Hlavní město Praha je v zásadě jasně
strukturovaný organismus, který má poměrně
přesně definované vnitřní vazby,
funkční strukturu, relativně pevně
definovanou koncepci a historickým vývojem, tradicí
a kulturně historickým významem determinované
postavení. V případě města
Prahy se jedná o hodnoty zcela mimořádné
nejenom v evropském měřítku; odpovědná
péče o kulturně historický fenomén
takového významu vyžaduje jednotné a
koncepční řízení. Úspěchy
ve výstavbě, rychlé proměny a zároveň
uchování obrazu města v období mezi
válkami, potvrzují do značné míry
opodstatněnost existence silné radnice, řídící
sjednocenou a integrovanou obec pražskou. Takto historicky
vzniklý, relativně integrovaný organismus,
i přes neblahé následky minulého vývoje,
nelze nyní nahodile, na základě okamžitých
tlaků, rozčleňovat na víceméně
nezávislé části bez důsledků.
Dopady by bylo možno očekávat v kolapsech základních
funkcí města, tíživých zejména
pro obyvatelstvo "slabých" sídlištních
městských částí a nejen pro
ně. Hlavní město Praha stojí totiž
před mimořádně těžkým
a pro město a jeho další vývoj patrně
nejosudovějším obdobím. Město
bude v dohledné době nuceno čelit řadě
bezprecedentních situací, týkajících
se ekologické a energetické koncepce a politiky;
stojí před zásadní změnou v
přístupu k ekonomice města, musí nalézt,
a to urychleně - nové situaci odpovídající
urbanistické a architektonické řešení,
včetně nového chápání
i organizace dopravy ve městě. Hlavní město
Praha totiž až v nadcházejícím
období přistoupí k řešení
těch základních problémů, které
ostatní světová velkoměsta překonávala
a zpravidla i úspěšně překonala
již ve druhé polovině sedmdesátých
a na počátku osmdesátých let, kdy
byla nucena reagovat na energetickou krizi, překonávat
desurbanizační tendence a ztrátu atraktivity,
projít rozsáhlými rehabilitačními
(modernizačními) a revitalizačními
zásahy apod. Této situaci musí přirozeně
odpovídat i nové koncepce správy a řízení
rozvoje provozu a údržby města a jeho částí.
Z historického pohledu šlo při vývoji
správy města vždy o střet partikularistických
a integrujících tendencí, přičemž
o prvé integrační kroky se pokoušel
již císař Karel IV.
Skutečně jednotná městská správa
byla vytvořena až v průběhu josefínských
reforem, kdy došlo v r. 1764 ke spojení do té
doby samostatných měst pražských v jedno
město Prahu. Od 70. let 19. století postupně
docházelo k určité integraci dalších
částí. Až zákonem č. 114/1920
Sb., o Velké Praze, byla s účinností
od 1. 1. 1922 vytvořena tzv. Velká Praha a "pražská"
města a obce tak zanikly jako samostatné právní
subjekty. Přičemž jest třeba podotknout,
že ztráta samostatnosti byla pro tato města
a obce ekonomicky značně výhodná.
Rozpad hlavního města Prahy na samostatné
pražské obce a města by znamenal z hlediska
uvedených vývojových trendů městské
správy v Praze u většiny území
hl. m. Prahy návrat před rok 1920. U území
vymezeného v podstatě dosavadním obvodem
Prahy 1 by se potom nejednalo o nic jiného než o návrat
před rok 1784.
Obdobným vývojem procházela řada dalších
evropských měst (Vídeň, Berlín,
Krakov apod.). Současný model správy většiny
předních evropských velkoměst je charakterizován
poměrně vysokým stupněm centralismu,
často nesrovnatelně vyšším než
je navrhován pro hlavní město Prahu (Paříž,
Vídeň). Typickým příkladem
takovéto centralistické správy města
je Vídeň, město v mnoha ohledech Praze velice
podobné. Vídeň je řízena v
podstatě z jednoho centra, její obvody mají
pravomoce ve srovnání s postavením a pravomocemi
pražských městských částí
tak, jak je koncipuje navrhovaná právní úprava,
v podstatě zanedbatelné. Přesto, anebo možná
právě proto, je Vídeň dobře
fungujícím městským organismem, zajišťujícím
svým obyvatelům všechny městské
funkce na vysoké úrovni.
Pojetí hlavního města Prahy jako jednoho
celku potvrdily i závěry sympozia expertů
C.C.R.E. (Evropské rady měst a regionů) pro
místní správu a samosprávu, které
se konalo v květnu t. r. v Praze. Alternativu možného
fungování a prosperity velkoměsta jako více
méně volně koncipovaného sdružení
nebo svazku samosprávných a tedy i nezávislých
jednotek (obcí, měst) považovali experti za
neslučitelnou s potřebami řízení
organismu velkoměsta, jakým je i Praha.
Navrhovaná právní úprava umožňuje
respektovat snahu jednotlivých integrovaných komunit
řešit záležitosti svého místa
vlastními silami. Takové komunity (v návrhu
zákona nazývané městskými částmi)
se však musí vytvářet demokratickou
cestou zdola na základě rozhodnutí občanů.
Vymezení městských částí
zákonem nebo jiným aktem státní moci
k datu podzimních voleb by bylo direktivním administrativním
rozhodnutím, které by nemuselo být v souladu
s přáním většiny občanů
dané městské části a jehož
důsledky by se obtížně odstraňovaly.
Návrh zákona proto v tomto směru umožňuje
vytvářet nové městské části
(v hlavním městě Praze) zcela podle vůle
občanů, bez jakéhokoliv zásahu orgánů
jak státních, tak samosprávných. O
vytvoření městské části
(a tím i o její samosprávě) rozhodují
přímo sami občané v místním
referendu.
Delegování mnoha samosprávných funkcí
na stávající a nově vzniklé
městské části zaručuje do značné
míry požadavky na samosprávu jednotlivých
městských částí. Návrh
nové právní úpravy ovšem zaručuje
i účast občanů na rozhodování
o tvorbě a uspořádání jak města
jako celku, tak i jednotlivých částí
tím, že veškeré koncepční
dokumenty a návrhy plánu rozvoje jest nutno předem
projednat s občany.
Formy projednání zákon nespecifikuje. To
by mělo být stanoveno statutem hlavního města
Prahy. Nicméně existuje celá řada
legislativních i kvalitativních sociologických
metod, které umožňují zjistit názory
a stanoviska obyvatel. Kromě toho existují metody
politického nátlaku, veřejné mínění
a kontrolní funkce masmedií, což vše jest
a zejména bude zárukou transparentnosti koncepční
politiky reprezentantů města i míst.
V základních rysech pojetí samosprávy
samozřejmě návrh zákona ČNR
o hlavním městě Praze musí být
v souladu s návrhem zákona ČNR o obcích.
Znamená to, že i na území hlavního
města Prahy dochází k oddělení
samosprávy od státní správy a v rámci
samosprávy pak k rozlišení samostatné
a přenesené působnosti. Zvláštností
samosprávy v hlavním městě Praze je
především vytvoření dvou stupňů
orgánů samosprávy - obvodních a místních
zastupitelstev v městských částech
a Senátu v hlavním městě Praze jako
celku.
Tato zvláštnost, která s výjimkou statutárních
měst nemá na ostatním území
České republiky obdobu, je odůvodněna
charakterem hlavního města Prahy jako miliónového
velkoměsta.
Rozdělení samosprávných funkcí
mezi oba stupně samosprávných orgánů
je v nejdůležitějších věcech
provedeno přímo zákonem. Podrobnosti budou
upraveny ve statutu hlavního města Prahy. Výslovně
se přitom stanoví, že v rámci samostatné
působnosti, která tvoří rozhodující
složku samosprávy, lze přenést ve statutu
některé úkoly pouze směrem dolů,
tj. na městskou část a nikoli též
směrem nahoru, tj. na hlavní město Prahu.
Tím je přímo zákonem zabráněno
oklešťování samosprávy.
Vyváženost a provázání zájmů
města a městských částí
a respektování zejména městských
částí by měl zajišťovat
zvláštní orgán - Sněm starostů.
Jeho základním posláním je rozhodování
vybraných celoměstských záležitostí
z pozice zástupců městských částí,
kromě jiného bude například schvalovat
statut hlavního města Prahy.
Státní správa jako činnost státu
bude i na území hlavního města Prahy
vykonávána v zásadě stejně
jako na ostatním území České
republiky. Základní stupeň výkonu
státní správy nebude ani v hlavním
městě Praze v souladu s navrhovanou obecnou úpravou
institucionálně oddělen od výkonu
samosprávy. Výkon státní správy
v základním stupni budou na území
hlavního města Prahy zabezpečovat určené
obvodní a místní úřady (obdoba
pověřených obecních úřadů
na ostatním území České republiky).
Druhý stupeň výkonu státní
správy bude stejně jako jinde tvořit místní
orgán státní správy v hlavním
městě Praze nazývaný magistrát
hlavního města Prahy. Ten bude (stejně jako
okresní úřady na ostatním území
České republiky) i institucionálně
oddělen od samosprávných orgánů.
Zvláštní část:
K § 1 až 4:
Jde o významnou část, která není
předmětem úpravy zákona ČNR
o obcích a vyjadřuje specifiku Prahy jako hlavního
města. Vzhledem k tomu, že jde o zákon ČNR,
je upraveno pouze postavení Prahy jako hlavního
města České republiky a jeho vztahy k orgánům
České republiky. Postavení Prahy jako hlavního
města federace a jeho vztahy k federálním
orgánům přísluší upravit
zákonu FS.
Dosavadní administrativní členění
hlavního města Prahy na obvody se nadále
nekonzervuje a vytváří se podmínky
pro vznik nového územního členění
na demokraticky (na základě referenda) zřizované
městské části (§ 2). K zachování
nezbytné kontinuity se stanoví, která území
jsou považována za městské části
ke dni účinnosti zákona.
Územní změny hlavního města
Prahy mohou mít dvojí charakter v závislosti
na tom, zda dochází či nedochází
ke vzniku nebo zániku obce. Jde-li o pouhou změnu
hranic bez vzniku nebo zániku obce, je právní
režim podstatně zjednodušen (§ 2 odst. 4).
Připojení obce k hlavnímu městu Praze
nebo odloučení městské části
od hlavního města Prahy vyžaduje souhlas občanů
v referendu (§ 2 odst. 5 pro odloučení, §
11 zákona ČNR o obcích pro připojení
obce vzhledem k tomu, že jde o obec mimo hlavního
města Prahy, pro níž platí režim
zákona o obcích) a souhlas vlády České
republiky.
Specifické postavení Prahy jako hlavního
města České republiky je založeno na
přímých vztazích k vládě
České republiky, na povinnosti ústředních
orgánů České republiky projednávat
s hlavním městem Prahou svá opatření
a na účasti primátora hlavního města
Prahy na jednání vlády České
republiky.
Nově oproti dosavadní úpravě se zakládá
právo primátora účastnit se jednání
vlády České republiky nebo jejího
předsednictva a předkládat vládě
návrhy. Pojetí § 4 odst. 2 se přebírá
pro svůj význam a opodstatnění z dosavadní
právní úpravy.
K § 5 až 9
V koncentrované podobě je zde vyjádřen
základní princip samosprávy v hlavním
městě Praze. Původním subjektem samosprávy
a jediným vlastníkem městského majetku
je hlavní město Praha jako celek. Působnost
městských částí je odvozená
a její rozsah musí být vymezen zákonem,
jiným obecně závazným právním
předpisem nebo statutem hlavního města Prahy.
Vymezuje se pojem občana hlavního města Prahy
a stanoví se jeho základní oprávnění.
V podstatě se přebírá obecná
úprava. Odlišností je právo občana
na vyjádření názoru při projednávání
návrhů koncepcí rozvoje hlavního města
Prahy, zásad rozpočtů a výsledků
hospodaření.