Samospráva se v hlavním městě Praze uskutečňuje jednak formou přímé demokracie (místní referendum), jednak formou nepřímé demokracie (soustava volených orgánů samosprávy). Místní referendum je obligatorní v případě zřízení městské části a jejího odloučení od hlavního města Prahy a dále v případech, kdy o to požádá určitá část členů Senátu nebo zastupitelstva nebo určitá část občanů. V ostatních případech může být vyhlášeno fakultativně. Referendum se koná o konkrétním návrhu systému "ano - ne".

Na rozdíl od obecné úpravy se předpokládá vydání obecně závazného nařízení, které upraví podrobnější náležitosti místního referenda v souladu s principy zákona ČNR o volbách do zastupitelstva v obcích.

Orgány samosprávy volené občany hlavního města Prahy jsou na úrovni celého města Senát hlavního města Prahy a v městských částech obvodní a místní zastupitelstva. Se zřízením nové městské části vzniká zároveň i nové místní zastupitelstvo.

Orgánem zajišťujícím vyváženost zájmů hlavního města Prahy jako celku a městských části je Sněm starostů. Sněm má charakter shromáždění starostů městských částí a jeho základním úkolem je rozhodování vybraných celoměstských záležitostí z pozice zástupců jednotlivých městských částí.

K § 10 až 12:

Upravuje se základní postavení členů Senátu a zastupitelstev, pokud jde o jejich volbu, složení slibu, funkční období, zánik mandátu, osobní poměry a nejdůležitější práva a povinnosti, a to obdobně jako v § 37 až 43 zákona o obcích. Odlišným způsobem je upraven pouze text slibu členů Senátu a zastupitelstev.

K § 13 až 24:

Vymezuje se samostatná působnost hlavního města Prahy a městských částí a upravují se základní právní instituty, které do samostatné působnosti spadají. Většina těchto institutů náleží do působnosti obou stupňů samosprávy (hospodaření s majetkem, rozpočet, účelové fondy, organizace a zařízení, koncepce a plány rozvoje, obecně závazná nařízení, užívání symbolů, udělování čestného občanství a jiných poct, ukládání úkolů útvarům Veřejné bezpečnosti). V těchto případech přísluší hlavnímu městu Praze řešení záležitostí celoměstského významu (příkladný výčet viz § 15), ostatní záležitosti řeší městské části samostatně. Některé věci jsou přímo v zákoně ponechány pouze hlavnímu městu Praze (stanovení sazeb místních daní a poplatků, zřízení městské policie, souhlas s umístěním provozovny právnické osoby a podnikatele), další věci jsou svěřeny ze zákona pouze městským částem (ukládání povinností při odstraňování živelných pohrom).

Mezi základní pravomoci nezbytné pro samosprávu náleží především samostatné hospodaření s majetkem a právo samostatného rozpočtového hospodaření.

Pokud jde o majetek, odkazuje se na připravovaný zvláštní zákon. V § 15 se rozlišuje hospodaření s vlastním majetkem, jehož subjektem je hlavní město Praha a hospodaření se svěřeným majetkem prováděné městskými částmi.

K § 25 až 27:

Samosprávné orgány vykonávají část úkolů státní správy v tzv. přenesené působnosti. Na rozdíl od zákona o obcích, kde je rozsah přenesené působnosti vymezen pomocí dosavadní působnosti MNV a MěNV III. kategorie, bylo v tomto zákoně nutné vymezit přenesenou působnost taxativním výčtem úseků státní správy. V hlavním městě Praze totiž neexistuje obdobná kategorizace národních výborů jako u MNV a MěNV na ostatním území České republiky. V navrhované úpravě je dále provedeno přesné rozdělení přenesené působnosti mezi oba stupně samosprávných orgánů, které vylučuje případné kompetenční spory.

Návrh předpokládá, že podrobnosti o rozdělení přenesené působnosti budou precizovány ve statutu hlavního města Prahy. Přitom dochází k velmi výraznému posílení pravomocí místních zastupitelstev jako nástupů dnešních MNV.

Ustanovení o pokutách se odlišuje od obecné úpravy. U většiny skutkových podstat jsou zvýšeny horní hranice sazeb. Důvodem je snaha zlepšit úroveň životního prostředí v hlavním městě Praze, které je oproti většině ostatních území České republiky v daleko horším stavu.

K § 26 a 29:

Otázky rozdělení úkolů v samostatné i přenesené působnosti mezi hlavní město Prahu a městské části řeší zákon pouze v základních rysech. Podrobnosti budou upraveny ve statutu hlavního města Prahy, který schvaluje Senát po projednání se Sněmem. Tím je zajištěn vliv jednotlivých městských částí na obsah tohoto závažného dokumentu.

Různorodé a neustále se měnící podmínky života v hlavním městě Praze vyžadují možnost pružně přizpůsobovat organizaci samosprávy a státní správy hlavního města Prahy těmto proměnám. Tuto možnost zajišťuje institut tzv. přenosu působnosti, který byl zakotven i v dosud platném zákoně č. 111/1967 Sb., o hlavním městě Praze. Přenos působnosti byl dosud zpravidla prováděn jednotlivými vyhláškami NVP a docházelo tak ke značné roztříštěnosti a nepřehlednosti úpravy. Napříště by měly být všechny přenosy působnosti soustředěny ve statutu hlavního města Prahy a neměly by tak vznikat kompetenční pochybnosti a eventuální spory.

K § 30 až 32:

Senátu a zastupitelstvům jako nejvyšším orgánům samosprávy v hlavním městě Praze se svěřují nejdůležitější kompetence v oblasti samostatné působnosti. Senát a zastupitelstva však nemohou vykonávat přenesenou působnost. Při jejím zabezpečování je totiž nutné zachovat i určité řízení ze strany magistrátu hlavního města Prahy a nebylo by na místě, aby Senát a zastupitelstva byly v tomto směru řízeny uvedeným státním orgánem.

Při stanovení počtu členů zastupitelstva se musí přihlížet k počtu obyvatelstva a velikosti území dané městské části. Městským částem se poskytuje prostor, aby si konkrétní počet stanovily samy v rámci určeného rozpětí.

Horní hranice počtu členů Senátu a zastupitelstev městských částí jsou stanoveny v souladu s obecným trendem snižovat počet členů obecních samospráv, vyjádřeným dikcí návrhu zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích. Přihlíží se i ke zkušenostem světových velkoměst a k požadavkům na vyšší operativnost a rozhodovací schopnost volených orgánů.

Principy jednání Senátu a zastupitelstev se stanoví v zásadě shodně s obecnou úpravou s výjimkou nutnosti kvalifikované většiny ke schválení rozpočtu. Vychází se z dosavadních zkušeností při schvalování tohoto dokumentu v hlavním městě Praze. Předpokládá se, že si Senát a zastupitelstva upraví bližší podmínky v jednacím řádu.

K § 33 až 37:

Rada je výkonným orgánem hlavního města Prahy nebo městské části. V otázkách samostatné působnosti odpovídá Senátu nebo zastupitelstvu, při výkonu přenesené působnosti je podřízena magistrátu hlavního města Prahy. Zákon upravuje způsob ustavení rady, její složení, pravomoci a zásady jednání. Samostatně je upraveno postavení primátora hlavního města Prahy a starostů jednotlivých městských částí.

K § 38 až 40:

Plnění úkolů hlavního města Prahy a městských částí zajišťují Senátní úřad a obvodní a místní úřady. V oblasti zabezpečování výkonu samostatné působnosti je úřad podřízen radě, při výkonu přenesené působnosti je úřad podřízen magistrátu hlavního města Prahy. Zákon upravuje postavení a úkoly úřadů, samostatně je upraveno zřizování funkce tajemníka a jeho postavení.

Na rozdíl od obecné úpravy tvoří úřad pouze pracovníci úřadu. V důsledku toho primátor hlavního města Prahy a starostové městských částí nejsou podřízeni magistrátu hlavního města Prahy.

K § 41 až 43:

Upravuje se zřizování zvláštních orgánů, komisí a aktivů a pokud jde o komise, též jejich působnost. Komise může být výkonným orgánem v oblasti přenesené působnosti v rozsahu stanoveném radou nebo zvláštním zákonem. Tato funkce komisí bude nezbytná v městských částech, které nemají potřebný správní aparát.

K § 44 až 52:

Organizace výkonu státní správy v hlavním městě Praze vychází ze systému výkonu státní správy na ostatním území České republiky. Na celoměstské úrovni se vytváří místní orgán státní správy oddělený od soustavy orgánů samosprávy - magistrát hlavního města Prahy, který na území hlavního města Prahy plní funkce příslušející okresnímu úřadu. Na úrovni městských částí státní správu vykonávají pověřené obvodní a místní úřady, které na území hlavního města Prahy plní funkce příslušející pověřeným obecním úřadům. Pověřené obvodní a místní úřady, jakož i městské části, pro něž budou tyto úřady vykonávat státní správu, budou určeny statutem hlavního města Prahy.

Působnost magistrátu hlavního města Prahy a pověřených úřadů je vymezena negativně - spadá do ni vše, co nebylo přeneseno na samosprávné orgány. Rozdělení výkonu státní správy mezi magistrát hlavního města Prahy a pověřené úřady přejímá dosavadní rozdělení výkonu státní správy mezi NVP a národní výbory nižších stupňů (ONV a MNV).

Na rozdíl od obecné úpravy bude podle tohoto zákona přezkoumávat rozhodnutí senátního úřadu vydaná v první instanci příslušné ústřední orgány státní správy. Důvodem je tu racionalita a kvalifikovanost výkonu odvolací agendy, která je v podmínkách ústředních orgánů státní správy lépe zabezpečena. Ústřední orgány státní správy tuto činnost dosud vykonávaly a mají pro ni potřebné vybavení. Na magistrátu hlavního města Prahy by bylo nutno pro tuto činnost nově vybudovat rozsáhlý aparát.

K 53 až 60:

Přechodná a závěrečná ustanovení řeší otázky spojené se zánikem soustavy národních výborů v hlavním městě Praze a se vznikem orgánů samosprávy a státní správy. Stanoví se rovněž způsob vzniku místního zastupitelstva v nově zřízené městské části a to tak, aby nemuselo dojít k novým volbám.

Vzhledem k tomu, že území hlavního města Prahy je nově vymezeno v 2 odst. 1 tohoto zákona ve spojení s přílohou, je nutno zrušit nejen dosavadní zákon o hlavním městě Praze, ale zákon ČNR č. 31/1974 Sb., o změně území hlavního města ČSR Prahy.

V Praze dne 17. července 1990

JUDr. Petr Pithart v.r.

předseda vlády

České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP