ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

410

Vládní návrh

Zásady zákona České národní rady

kterým se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona České národní rady č. 210/1990 Sb., o změnách v působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

Zásada č. 1

Zdravotní péče se poskytuje ve zdravotnických zařízeních státu, fyzických a právnických osob v souladu se současnými a dostupnými poznatky lékařské vědy.

Odůvodnění:

Jedním z hlavních principů nového systému zdravotní péče, který byl schválen usnesením vlády ČR č. 339/1990, je zrušení státního monopolu na poskytování zdravotnických služeb zakotveného dosud v § 11 odst. 1 zákona č. 20/1966 Sb. Nový systém vychází z celospolečenské strategie obnovy a podpory zdraví, je založen na demonopolizaci zdravotnictví a na mobilizaci svépomoci a dobrovolnosti. Zdravotnické služby budou poskytovány státem ve státních zdravotnických zařízeních, fyzickými a právnickými osobami, např. ve zdravotnických zařízeních soukromých osob, obcí, charitativních a církevních institucí, a to za podmínek stanovených zvláštními zákony, zejména zákonem ČNR o zdravotnickém zařízení, zákonem ČNR o poskytování zdravotní péče v nestátních zdravotnických zařízeních a zákonem ČNR o všeobecném zdravotním pojištění.

Zásada č. 2

Všem občanům České a Slovenské Federativní Republiky, kteří mají trvalý pobyt nebo jsou pracovně činni na území České republiky se poskytuje na základě všeobecného zákonného zdravotního pojištění potřebná zdravotní péče dostupná v místě a čase bez nutnosti její přímé úhrady. Rozsah této péče stanoví zvláštní zákon.

Zdravotní péči, která není poskytována na základě všeobecného zdravotního pojištění, lze občanům poskytnout:

- bez přímé úhrady z prostředků státního rozpočtu České republiky, popřípadě z prostředků charitativních, církevních a dalších institucí;

- za plnou nebo částečnou finanční úhradu.

Úhrada je vybírána od občanů za:

a) vyšetření, prohlídky a jiné výkony provedené výlučně v osobním zájmu fyzických osob, nebo výlučně v zájmu právnických osob, které nesledují léčebný účel;

b) poskytnutí zdravotních pomůcek a jiných zdravotnických potřeb nad rámec účelného provedení.

Výkony zdravotní péče spadající do skupiny a), b), za které občan platí plnou nebo částečnou úhradu, popřípadě i jejich výši, blíže vymezí ministerstvo zdravotnictví České republiky vyhláškou vydanou v dohodě s ministerstvem financí České republiky.

Odůvodnění:

Ustanovení § 11 odst. 2 a 3 zákona č. 20/1966 Sb. se uvádí do souladu s článkem 31 Listiny základních práv a svobod, která zaručuje všem československým občanům právo, aby jim byla poskytnuta na základě veřejného pojištění bezplatně, tj. bez přímé finanční úhrady od pacienta, zdravotní péče a zdravotní pomůcky za podmínek stanovených zákonem. Tímto zákonem je připravovaný zákon ČNR o všeobecném zdravotním pojištění a zákon ČNR o Všeobecné zdravotní pojišťovně, které také vymezí rozsah poskytování potřebné zdravotní péče. Potřebnou zdravotní péči budou na základě všeobecného zdravotního pojištění poskytovat zdravotnická zařízení včetně soukromých ordinací a zařízení provozovaných fyzickými a právnickými osobami, která budou ve smluvním vztahu ke zdravotní pojišťovně. Zdravotním pojištěním nebudou kryty veškeré výkony zdravotní péče. Nadále budou financovány státem např. některé výkony vyplývající z celostátních programů podpory a obnovy zdraví, činnost hygienické služby a péče sociálního charakteru; státem budou financovány také náklady na výstavbu zdravotnických zařízení, případně na jejich rekonstrukci. Za plnou nebo částečnou finanční úhradu od pacienta budou poskytovány výkony zdravotní péče, které nesledují léčebný účel (zdravotně kosmetické služby, lékařské prohlídky prováděné výlučně v zájmu fyzických nebo právnických osob, apod.), zdravotní pomůcky a jiné zdravotnické potřeby v náročnějším než účelném (standartním) provedení a za zaopatření ve zdravotnickém zařízení, např. ve zvláštních dětských zařízeních, v souladu se zákonem ČNR o všeobecném zdravotním pojištění.

Zásada respektuje úmluvy Mezinárodní organizace práce č. 102/1952 o minimální normě sociálního zabezpečení a č. 130/1969 o léčebné (zdravotnické) péči a nemocenském, podle nichž pro poživatele dávky nebo pro jeho živitele, pokud se podílejí podle vnitrostátního zákonodárství na nákladech léčebné péče, nesmějí pravidla upravující jeho účast na léčení představovat přílišné finanční zatížení, které by mohlo oslabit léčebně preventivní a sociální ochranu.

Zásada č. 3

Občanům se umožňuje volba lékaře a zdravotnického zařízení. Tato možnost se týká i občanů pracujících v organizacích, v nichž je zřízeno závodní zdravotnické zařízení. Do doby účinnosti zákona o všeobecném zdravotním pojištění může být rozsah volby lékaře a zdravotnického zařízení vymezen vyhláškou.

Odůvodnění:

Svobodná volba lékaře a zdravotnického zařízení je jednou ze zásadních změn, které přináší nový systém zdravotní péče. Jejím cílem je změnit vztah pacienta k lékaři ze stavu závislosti a podřízenosti na vztah rovnoprávných partnerských subjektů a vytvořit konkurenční prostředí mezi lékaři, resp. zdravotnickými zařízeními. Dosud není možnost volby lékaře stanovena zákonem, ale pouze vyhláškou č. 42/1966 Sb., o poskytování léčebně preventivní péče, ve znění vyhlášky č. 318/1990 Sb; nevztahuje se na občany, kteří mají svého závodního lékaře. V poslední době je s pozitivními výsledky ověřována volba lékaře v širším rozsahu v řadě okresů.

Navrhovanou zásadou bude novelizováno ustanovení § 12 odst. 2 zákona č. 20/1966 Sb. Rozsah volby lékaře a zdravotnického zařízení bude vymezen zákonem ČNR o všeobecném zdravotním pojištění; do doby účinnosti tohoto zákona upraví rozsah volby lékaře a zdravotnického zařízení vyhláška ministerstva zdravotnictví České republiky.

Zásada č. 4

Vyšetřovací a léčebné výkony se provádějí se souhlasem nemocného; odmítá-li nemocný přes náležité vysvětlení potřebnou péči, vyžádá si ošetřující lékař o tom písemné prohlášení (revers). Vyšetřovací a léčebné výkony včetně ústavní péče lze provést také, není-li možno vzhledem ke zdravotnímu stavu nemocného souhlas vyžádat a jde o neodkladné vyšetřovací a léčebné úkony nezbytné k záchraně života či zdraví.

Nemocného je možno vzít do ústavní péče, i když takovou péči odmítá, jestliže:

a) jde o nemoci, u nichž lze uložit povinné léčení,

b) nemocný stižený duševní poruchou ohrožuje sebe nebo své okolí.

Odůvodnění:

Otázky související s ústavní péčí bez souhlasu nemocného a detenčním řízení nově upravuje článek 8 odst. 6 Listiny základních práv a svobod. Podle tohoto článku rozhoduje o ústavní péči bez souhlasu nemocného soud na základě oznámení zdravotnického zařízení o převzetí nebo držení v ústavní péči učiněného do 24 hodin od převzetí (držení). Případy, v nichž může být osoba převzata nebo držena v ústavní péči, má stanovit zvláštní zákon. Dosud jsou hmotně právní důvody detence vymezeny velmi široce v § 23 odst. 4 zákona č. 20/1966 Sb. V souvislosti se zavedením soudního rozhodování v zájmu zvýšené ochrany práv občanů se nejeví jako důvodné zahrnovat mezi případy povinně oznamované soudu také situace, kdy ústavní péče je realizována nikoli proti vůli občana, ale bez jeho souhlasu, neboť zdravotní stav (např. stav bezvědomí) vylučuje, aby mohl být souhlas vyžádán, a jde o neodkladné vyšetřovací a léčebné úkony nezbytné k záchraně života či zdraví. Ostatní důvody detence se přejímají z dosavadní úpravy. Zásadou budou novelizovány odstavce 2 a 4 § 23 a § 24. Orgánům státní správy nebude již přiznáno oprávnění přezkoumávat ústavní péči bez souhlasu nemocného.

Zásada č. 5

Občanům České a Slovenské Federativní Republiky, kteří mají trvalý pobyt nebo jsou pracovně činni na území České republiky, se hradí na základě všeobecného zákonného zdravotního pojištění náklady nutného a neodkladného léčení v cizině, a to do výše nákladů spojených s takovým léčením na území České republiky. Náhrada zbývající části nákladů se občanům zabezpečuje na základě smluvního pojištění.

Odůvodnění:

Dosavadní formy pojištění pro případ úrazu nebo náhlého onemocnění v cizině nepokrývají plně náklady nutného a neodkladného léčení, které je našim občanům v těchto případech zahraničními zdravotnickými zařízeními poskytováno. Přitom úhrada zbývající části nákladů léčení představuje často velmi vysoké částky, které českoslovenští občané nejsou schopni hradit bez vážných majetkových důsledků pro ně, resp. pro jejich rodinu. K zamezení uvedených důsledků se navrhuje, aby cestou všeobecného zákonného zdravotního pojištění byly kryty alespoň částečně náklady nutného léčení československých občanů v cizině. S ohledem na značný rozsah nákladů léčení v cizině lze garantovat všeobecným zákonným zdravotním pojištěním náhradu pouze ve výši, která by byla zdravotní pojišťovnou poskytnuta, pokud by se stejné léčení uskutečnilo ve smluvním zdravotnickém zařízení zdravotní pojišťovny v České republice.

Navrhovanou zásadou bude novelizován § 29 zákona č. 20/1966 Sb. Pokud jde o ustanovení prováděcích předpisů vztahujících se k této problematice (§ 67 vyhlášky č. 42/1966 Sb. a obecně závazné směrnice č. 10/1975 Věst. MZ ČSR, o poskytování zdravotnických služeb československým občanům při jejich cestách a pobytu v zahraničí, ve znění směrnic č. 4/1987 Věst. MZ ČSR) budou zrušeny zákonem ČNR o všeobecném zdravotním pojištění a novelizovány.

Zásada č. 6

Cizincům pobývajícím na území České republiky se poskytují zdravotnické služby:

a) bezplatně na základě mezinárodních smluv,

b) na základě všeobecného zákonného zdravotního pojištění nebo smluvního pojištění anebo

c) za přímou úhradu.

Státním občanům České a Slovenské Federativní Republiky s trvalým pobytem v cizině pobývajícím na území České republiky se poskytují zdravotnické služby na základě smluvního zdravotního pojištění nebo za úhradu.

Odůvodnění:

Zásada respektuje dosavadní závazky ČSFR vyplývající z již uzavřených mezinárodních smluv. Na zdravotní péči poskytovanou na základě mezinárodních smluv se nebude vztahovat všeobecné zákonné zdravotní pojištění. V těchto případech se bude jako dosud péče poskytovat cizincům bez přímé úhrady od nich z prostředků státního rozpočtu; rozsah prostředků zdrojů ze státního rozpočtu na profinancování bezplatně poskytnutých zdravotnických služeb na základě uzavřených mezinárodních smluv uplatní FMZV. Na cizince, kteří jsou na území České republiky v pracovněprávním vztahu, se bude vztahovat všeobecné zákonné zdravotní pojištění. V ostatních případech budou mít cizinci možnost uzavřít pojistnou smlouvu. Nevyužije-li cizinec této možnosti, bude mu poskytována péče za přímou úhradu na základě smluvních cen. Obdobné podmínky poskytování zdravotnických služeb je na místě stanovit i pro československé občany, kteří mají trvalý pobyt v cizině.

Zásada č. 7

Zdravotnická zařízení mohou zřizovat ministerstvo zdravotnictví České republiky, okresní úřady, obce, fyzické a právnické osoby. Podmínky pro vznik, změnu, zánik a kontrolní činnost zdravotnického zařízení stanoví zákon.

Zdravotnická zařízení zřizovaná ministerstvem zdravotnictví České republiky, okresními úřady nebo obcemi jsou povinna poskytovat zdravotnické služby v mezích spádových území určených podle jednotných zásad, které stanoví ministerstvo zdravotnictví České republiky vyhláškou. Zdravotnická zařízení zřizovaná okresními úřady nebo obcemi lze zrušit pouze se souhlasem ministerstva zdravotnictví České republiky.

Odůvodnění:

Ustanovení § 39 zákona č. 20/1966 Sb. zakládá kompetenci národních výborů zřizovat zdravotnická zařízení, vymezit jejich spádová území a zdravotnické obvody. Kromě nutnosti reagovat na zrušení národních výborů, na vydání zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecním zřízení) a zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, je třeba v souladu se zásadou č. 1 přiznat oprávnění zřizovat zdravotnická zařízení také fyzickým a právnickým osobám. Podmínky pro vznik, změnu a zánik zdravotnického zařízení stanoví připravovaný zákon ČNR o zdravotnickém zařízení.

V současné době dochází k rozpadu ústavů národního zdraví a ke změnám v síti a struktuře zdravotnických zařízení. Jedním z nejdůležitějších požadavků přitom je, aby nedošlo ke zhoršení dostupnosti a kvality péče poskytované občanům. Zdravotnickým zařízením se proto ukládá povinnost poskytovat zdravotnické služby v mezích spádových území určených podle jednotných zásad stanovených vyhláškou MZ ČR; touto vyhláškou je pro zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí vyhláška č. 242/1991 Sb., o soustavě zdravotnických zařízení zřizovaných okresními úřady a obcemi. Obdobná vyhláška bude vydána i pro zařízení zřizovaná MZ ČR.

Podle zákona o obcích může obec zřizovat a spravovat zdravotnická zařízení, může také požádat okresní úřad o přenesení pravomoci zřizovat, řídit a zrušovat zdravotnická zařízení, která mají sídlo v obci, z okresního úřadu na obec. Požádá-li o to obecní zastupitelstvo, musí k přenesení uvedené pravomoci na obec dojít. Aby byla pro přechodné období zajištěna náležitá péče o občany dostačující sítí zdravotnických zařízení, navrhuje se, aby k zániku stávajících zařízení muselo dát souhlas ministerstvo zdravotnictví ČR jako orgán státní správy garantující občanům právo na poskytování zdravotní péče. V přechodném období, kdy probíhá "rozvolňování" OÚNZ, nelze připustit rozpad sítě stávajících zdravotnických zařízení; z uvedeného důvodu je pro nejbližší období určitá míra státní ingerence ještě nutná.

Navrhovanou zásadou bude novelizován § 39 zákona č. 20/1966 Sb.

Zásada č. 8

Ministerstvo zdravotnictví České republiky provádí odborné a pedagogické řízení zdravotnických škol a domovů mládeže zdravotnických škol a určuje jejich síť. Tím není dotčena působnost České školní inspekce, pokud jde o odborný dozor nad vyučováním všeobecně vzdělávacích předmětů ve zdravotnických školách a domovech mládeže.

Odůvodnění:

Ustanovení § 57 zákona č. 20/1966 Sb. se uvádí do souladu s novelou školského zákona č. 171/1990 Sb. a se zákonem České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství. Jde o úpravu inspekční činnosti a rozšíření jejich působnosti na domovy mládeže, soukromé a církevní zdravotnické školy. Podmínky zařazování soukromých a církevních škol včetně zdravotnických do sítě škol stanoví zvláštní předpisy, a to u soukromých škol ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR v dohodě s ministerstvem zdravotnictví ČR vyhláškou č. 353/1991 Sb., u církevních škol společnou vyhláškou ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a ministerstvo zdravotnictví ČR, která je nyní schvalována.

Zásada č. 9

Další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví řídí ministerstvo zdravotnictví České republiky v dohodě s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. K tomu účelu zřizuje odborné a poradní orgány. Další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví zajišťují zdravotnická zařízení akreditovaná k této činnosti ministerstvem zdravotnictví České republiky. Zařazování pracovníků do jednotlivých forem dalšího vzdělávání provádějí ředitelé (vedoucí) zdravotnických zařízení.

Odůvodnění:

Zásada vychází z návrhu nového systému dalšího vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví založeného na jeho demonopolizaci, funkční a územní decentralizací. Cílem uvedeného systému je rovněž větší dostupnost a hospodárnost dalšího vzdělávání, vytvoření konkurenčního prostředí v této oblasti a optimální spojení teoretické výuky s praxí. Na základě zkušeností vyspělých zemí a doporučení komise Evropských společenství pro specializační výcvik lékařů bude při ministerstvu zdravotnictví ČR zřízena jako jeho odborný a poradní orgán Rada pro další vzdělávání s pluralitním zastoupením všech organizací a institucí, které se na dalším vzdělávání podílejí, a vymezuje jeho kompetence. Jedním z nejvýznamnějších úkolů bude podávání návrhů k udělování oprávnění (akreditací) zdravotnickým zařízením k zajišťování dalšího vzdělávání.

Zařazování zdravotnických pracovníků do specializační průpravy v jednotlivých oborech bylo přeneseno zákonem ČNR č. 425/1990 Sb. z KNV na MZ ČR. Jde o zcela formální administrativní činnost, jejímž účelem by mělo být především posouzení vhodnosti zařazení do oboru z hlediska potřeb zaměstnavatele. Není důvodné, aby zařazování prováděl ústřední orgán státní správy. Ustanovení vychází ze skutečnosti, že zaměstnavatel zařazením svého zaměstnance do konkrétního oboru garantuje vhodnost zařazení, eviduje, kontroluje a odpovídá za průběh specializační průpravy a vytváří ve formě pracovních úlev podmínky pro její absolvování. Nemůže být však omezeno právo každého občana svobodně se vzdělávat v jiných formách vzdělávací činnosti bez souhlasu zaměstnavatele a z vlastních prostředků.

Zásada bude realizována novelizací § 58 zákona č. 20/1966 Sb. a vyhlášky ministerstva zdravotnictví ČSR č. 77/1981 Sb., o zdravotnických pracovnících a jiných odborných pracovnících ve zdravotnictví.

Zásada č. 10

Vyrábět, dovážet, distribuovat a používat při poskytování zdravotní péče lze jen ty druhy léčiv a zdravotnických potřeb, které byly schváleny ministerstvem zdravotnictví České republiky, popřípadě orgánem jím pověřeným.

K výrobě, dovozu nebo distribuci léčiv a zdravotnických potřeb s výjimkou zdravotnické techniky je nutné povolení ministerstva zdravotnictví České republiky, popřípadě orgánu jím pověřeného; pokud jde o zdravotnickou techniku, je nutné povolení k jejímu použití při poskytování zdravotní péče. Uživatel zdravotnické techniky je povinen pravidelně kontrolovat, zda jím používaná zdravotnická technika splňuje podmínky, za nichž bylo povolení uděleno.

Nejsou-li dodržovány podmínky, za nichž bylo uděleno povolení k výrobě, dovozu, distribuci nebo k používání při poskytování zdravotní péče, je ministerstvo zdravotnictví České republiky, popřípadě orgán jím pověřený oprávněno povolení odejmout a činnost zakázat.

Na rozhodování o udělování a odnímání povolení a o zákazu činnosti se vztahují obecné předpisy o správním řízení.

Odůvodnění:

Podle § 20 odst. 2 zákona č. 20/1966 Sb. podléhají povolení ministerstva zdravotnictví před použitím při výkonu zdravotnických služeb pouze léky. S ohledem na ochranu zdraví pacientů je nutné rozšířit uvedené oprávnění na všechny druhy léčiv a zdravotnických potřeb včetně prostředků zdravotnické techniky. Přitom je nutné odděleně upravit pravidla pro schvalování a kontrolu zdravotnické techniky, neboť se jedná o zcela specifickou problematiku. Není na místě, aby výroba a dovoz zdravotnické techniky byly regulovány stejně jako je tomu u léčiv a ostatních zdravotnických potřeb. Odpovědnost je nutno přenést na uživatele, který bude povinen kontrolovat, zda zdravotnická technika je užívána v souladu s podmínkami schvalovacího rozhodnutí MZ ČR. Pokud jde o výrobu, dovoz a distribuci léků a zdravotnických potřeb s výjimkou zdravotnické techniky, měly by uvedené činnosti podléhat povolení ministerstva zdravotnictví ČR, zejména z hlediska povinnosti výrobců a dovozců dodržovat podmínky správné výrobní praxe stanovené vyhláškou ministerstva zdravotnictví ČR č. 284/1990 Sb. Jedná se o mezinárodně uznávané požadavky, které byly převzaty do československého právního řádu a jejichž dodržování ve vztahu ke Světové zdravotnické organizaci garantují ministerstva zdravotnictví republik.

Zásada č. 11

Pro plnění odborných úkolů souvisejících s vědeckou a výzkumnou činností je zřízena vědecká rada ministerstva zdravotnictví České republiky. Členy vědecké rady ustanovuje a statut vědecké rady schvaluje ministr zdravotnictví České republiky.

Odůvodnění:

Postavení vědecké rady jako odborného poradního orgánu MZ ČR se zachovává v souladu s dosavadní právní úpravou v § 66 odst. 1 zákona č. 20/1966 Sb. Není však účelné blíže specifikovat její úkoly přímo v zákoně. Nepřejímá se ustanovení § 66 odst. 3, podle něhož statut vědecké rady schvaluje vláda. Členství ve vědecké radě nezakládá pracovně právní vztah k MZ ČR, jde o funkci čestnou. Navrhovanou zásadou bude novelizován § 66 zákona č. 20/1966 Sb.

Zásada č. 12

Krajský hygienik (na území hlavního města Prahy hygienik hlavního města Prahy) může plnit úkoly stanovené v § 75 odst. 4 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., i pro území města, v němž má krajská hygienická stanice (Hygienická stanice hl. m. Prahy) sídlo; v takovém případě se sloučí hygienické stanice působící na území tohoto města.

Odůvodnění:

Podle dosavadního znění § 75 odst. 5 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., je krajský hygienik oprávněn vykonávat prvoinstanční dozor ve věcech přesahujících okresní význam (např. ve věcech týkajících se vodovodních a silničních sítí apod.) nebo v případech, v nichž posouzení není možno zajistit v okresu. Navrhovanou zásadou se rozšiřuje možnost výkonu prvoinstančního dozoru prováděného krajským hygienikem i na území města, ve kterém má krajská hygienická stanice sídlo. Je tak umožněno v tomto městě sloučit městskou hygienickou stanici s krajskou hygienickou stanicí v jediné zařízení a již v tomto přechodném období řešit účelněji plnění úkolů hygienické služby.

Zásada č. 13

Lékaři nebo odborné komise zdravotnických zařízení ustavené podle zvláštních předpisů rozhodují v mezích zákona při výkonu zdravotnických služeb na základě posouzení zdravotního stavu o právech a povinnostech občanů týkajících se ochrany jejich zdraví.

Má-li občan zato, že rozhodnutí nebo opatření učiněné při výkonu zdravotnických služeb je nesprávné, může podat návrh na přezkoumání řediteli (vedoucímu) zdravotnického zařízení, který o něm rozhodne. Návrh na přezkoumání rozhodnutí nebo opatření může občan podat do 15 dnů, ve věcech dočasné pracovní neschopnosti do 3 dnů ode dne, kdy mu bylo rozhodnutí doručeno nebo opatření sděleno. Nevyhoví-li ředitel (vedoucí) zdravotnického zařízení návrhu na přezkoumání ve věci týkající se posuzování zdravotní způsobilosti k práci, předloží jej jako odvolání.:

a) ministerstvu zdravotnictví České republiky, jde-li o rozhodnutí jím řízeného zdravotnického zařízení;

b) okresnímu, popřípadě obecnímu úřadu (v hl. m. Praze magistrátnímu nebo obvodnímu úřadu), jde-li o rozhodnutí zdravotnického zařízení v jejich působnosti.

Uvedené orgány rozhodují také o návrzích na přezkoumání rozhodnutí vydávaných v prvním stupni řediteli (vedoucímu) podřízených zdravotnických zařízení; za taková rozhodnutí se považují i rozhodnutí lékařů samostatných ordinací.

O návrhu o přezkoumání rozhodnutí, jímž bylo odmítnuto přijetí dítěte do jeslí, rozhoduje její zřizovatel.

Jinak se vztahují na rozhodování při výkonu zdravotnických služeb obecné předpisy o správním řízení.

Odůvodnění:

Pro přechodné období se zachovává úprava vydávání rozhodnutí nebo opatření při výkonu zdravotnických služeb a jejich přezkoumávání; bude se však týkat pouze zdravotnických zařízení v působnosti ministerstva zdravotnictví České republiky, okresních úřadů a obcí. Veškerá opatření a rozhodnutí, s výjimkou rozhodnutí ve věcech posuzování zdravotní způsobilosti k práci, budou přezkoumávána ředitelem (vedoucím) zdravotnického zařízení. Pouze v případech posuzování zdravotní způsobilosti k práci a v případech prvoinstančního rozhodnutí (opatření) ředitele (vedoucího) zdravotnického zařízení, resp. lékaře samostatné ordinace bude dána ještě přezkumná pravomoc nadřízených orgánů státní zdravotní správy (obce). Zásada reaguje na změny v podřízenosti zdravotnických zařízení provedené zákonem ČNR č. 425/1990 Sb. a na připravované "rozvolnění" okresních ústavů národního zdraví. Nahrazuje dosavadní komplikovaný procesní postup založený na možnosti dvojí autoremedury a završený v případě nevyhovění předložením návrhu na přezkoumání národnímu výboru jako odvolacímu orgánu. Navrhovanou zásadou bude novelizován § 77 odst. 1 až 5 zákona č. 20/1966 Sb.

Zásada č. 14

Pro posouzení případů, v nichž vznikly pochybnosti, zda byl při výkonu zdravotnických služeb dodržen správný postup, popřípadě zda bylo ublíženo na zdraví, ustanovuje ministr zdravotnictví České republiky a ředitelé (vedoucí) fakultních a dalších vybraných nemocnic jako své poradní orgány znalecké komise. Vybrané nemocnice, postavení a činnost znaleckých komisí stanoví ministerstvo zdravotnictví České republiky vyhláškou.

Odůvodnění:

Znalecké komise byly zřízeny jako odborné poradní instituce orgánů státní zdravotní správy, konkrétně odborů zdravotnictví KNV a MZ, tj. jako expertní komise bez rozhodovací pravomoci. V souvislosti se zrušením KNV bylo zákonem ČNR č. 425/1990 Sb. přeneseno zřizování znaleckých komisí na MZ ČR. I když k činnosti znaleckých komisí jsou určité výhrady (např. je zpochybňován význam jejich závěrů pro řízení před státními orgány s ohledem na instituci soudních znalců) a nově budou garantem odbornosti výkonu zdravotnického povolání také vznikající stavovské a profesní organizace, jsou znalecké komise pro přechodné období považovány za nezbytný nástroj odborného usměrňování výkonu zdravotnických služeb ministerstvem zdravotnictví ČR a garance státu za poskytování zdravotní péče. Přitom však není únosné, aby veškeré znalecké komise byly ustavovány pouze u MZ ČR. Postavení a činnost znaleckých komisí je nutno jako dosud upravit obecně závazným předpisem ve formě vyhlášky. Navrhovanou zásadou bude novelizován § 77 odst. 6 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., a směrnice č. 46/1967 Věst. MZ, o znaleckých komisích (reg. v částce 41/1967 Sb.).

Zásada č. 15

Ministerstvo zdravotnictví České republiky stanoví vyhláškou vedoucí funkce, které se ve zdravotnických organizacích a zařízeních v působnosti ministerstva zdravotnictví České republiky, okresních úřadů a obcí obsazují konkursem, podmínky vyhlášení konkursu a konkursní řízení.

Odůvodnění:

Výkon vedoucích funkcí ve zdravotnictví je mimořádně náročný. Vyžaduje vysokou odbornost, morálně volní vlastnosti a řídící schopnosti. Tradičně jsou proto ministerstvem zdravotnictví ČR stanovené vedoucí funkce obsazovány na základě konkursu, neboť tato forma výběru je i přes některé oprávněné výhrady k průběhu konkursů formou nejobjektivnější. V poslední době se vyskytují názory, že dosavadní výnos MZ ČR čj. OP-602-24. 4. 90 o obsazování některých funkcí konkursem (reg. v částce 28/1990 Sb.) postrádá oporu v zákoně; zejména je poukazováno na skutečnost, že ustanovení § 54 odst. 1 ani 70 odst. 1 písm. c) zákona č. 20/1966 Sb. nejsou zmocňovacím ustanovením pro vydání prováděcího právního předpisu tohoto druhu. V souvislosti s přípravou novelizace citovaného výnosu se proto jeví jako nezbytné zařadit do zákona č. 20/1966 Sb. speciální zmocňovací ustanovení, kterým bude doplnění § 54 odst. 1 zákona č. 20/1066 Sb.

Zásada č. 16

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. 1. 1992

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP