Odůvodnění:

Vydáním novely zákona č. 20/1966 Sb. je limitována příprava speciálních zákonů z oblasti péče o zdraví lidu, zejména zákona ČNR o poskytování zdravotní péče v nestátních zdravotnických zařízeních a zákona ČNR o zdravotnickém zařízení. Rovněž je nutné do 31. 12 1991 uvést zákon č. 20/1966 Sb. do souladu s Listinou základních práv a svobod. Z uvedených důvodů je nutné vydání novely zákona č. 20/1966 Sb. nejpozději s účinností od 1. 1. 1992.

Politický a ekonomický rozbor

k vládnímu návrhu zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o péči o zdraví lidu

Usnesením vlády ČR č. 339 z 30. 11. 1990 byl schválen návrh nového systému zdravotní péče, který má být součástí celospolečenské strategie obnovy a podpory zdraví. Cílem nového systému je odstranit dnešní centralistický model zdravotnictví s monopolem státní zdravotní správy a vytvořit kvalitativně odlišný systém zdravotní péče založený na

- demonopolizaci tvorby, provádění a kontroly zdravotní politiky a vytvoření konkurenčních poměrů ve zdravotnických službách,

- více zdrojovém financování zdravotnictví, podpoře efektivnějšího vynakládání prostředků,

- přesunutí těžiště léčebné péče na léčbu ambulantní, zejména na primární zdravotní péči a na

- svobodném jednání informovaných občanů a občanských společenství.

Nejde pouze o reformu zdravotnictví, o změny v organizaci a způsobech jeho řízení, ale o stanovení nových principů pěstování a upevňování zdraví v celém jeho komplexním pojetí. Z uvedených důvodů bude nutné postupně novelizovat celý zdravotnický právní řád, který v současné době představuje 143 obecně závazných právních předpisů zastřešených zejména zákonem č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů. S ohledem na rozsah předpokládaných změn není reálné provedení celkové novelizace zákona č. 20/1966 Sb. a jeho nahrazení jedním novým "zdravotnickým kodexem", který by rámcově upravil všechny úseky péče o zdraví, ale je připravováno vydávání speciálních zákonů nahrazujících jednotlivé části, resp. hlavy zákona č. 20/1966 Sb. na úsecích primární ochrany zdraví, léčebné péče, lázeňství, výroby, distribuce léčiv a zdravotnických potřeb, zdravotnických povolání apod. spolu s prováděcími předpisy. V souladu s touto legislativní koncepcí je nutno již nyní odstranit bariéry a vytvořit právní předpoklady pro tvorbu speciálních zdravotnických zákonů dílčí novelizací zákona č. 20/1966 Sb. a provedením nezbytných úprav reagovat na změny v čsl. právním řádu uskutečněné od roku 1990.

Zrušuje se monopol státu na poskytování zdravotní péče, kterou budou moci poskytovat také zdravotnická zařízení jiných než státních subjektů (např. soukromé osoby, obce, církevní instituce apod.). Tím se rozšíří možnosti výběru lékařů a zdravotnických zařízení, zvýší efektivnost využívání zdrojů a motivace zdravotnických pracovníků. Podmínky poskytování zdravotní péče v nestátních zdravotnických zařízeních stanoví zvláštní zákon.

Potřebná zdravotní péče se stane věcnou dávkou všeobecného zdravotního pojištění založeného na principu návratnosti prostředků. Povinné zdravotní pojištění nejlépe ze všech známých způsobů financování zdravotnictví hájí zájem občana, podněcuje zdravotnická zařízení i pracovníky ke kvalitní a efektivní činnosti a občany k zájmu o vlastní zdraví. Občanům bude umožněna rozšířená volba lékaře, kterou vymezí zákon ČNR o všeobecném zdravotním pojištění s prováděcí vyhláškou.

Listinou základních práv a svobod byla přenesena pravomoc k rozhodování o ústavní péči bez souhlasu nemocného z orgánu státní správy (s omezenou přezkumnou pravomocí soudu) na soudy v zájmu zvýšené ochrany práv občanů. V této souvislosti se upravují hmotně právní důvody detence, přičemž detenční řízení bude součástí novely občanského soudního řádu.

Na přechodnou dobu, kdy ještě nebude plně rozvinuta činnost nových profesních organizací, je třeba zachovat instituty, které jsou výrazem státní garance práv občanů na ochranu zdraví. Jde zejména o úpravu přezkoumávání rozhodnutí nebo opatření učiněných při výkonu zdravotní péče a činnosti znaleckých komisí (§ 77). Tyto instituty se přizpůsobují změnám ve struktuře orgánů místní státní správy a samosprávy. Rovněž je třeba zabránit v rámci probíhající transformace zdravotnických organizací zabránit rozpadu dosavadní sítě zdravotnických zařízení, resp. neodůvodněnému zániku zdravotnických zařízení, která mají nadokresní význam. Do oblasti materiálního zabezpečení zdravotnických služeb - výroby, dovozu, distribuce léků a zdravotnických potřeb, výroby a oprav zdravotnické techniky začínají výrazně vstupovat nové podnikatelské subjekty. Rada podnikatelů projevuje zájem o zmíněné činnosti bez konkrétnějších znalostí zdravotnictví a se snahou o dosazení maximálního zisku na úkor respektování požadavků na ochranu zdraví. Z těchto důvodů se novelou zpřesňuje ustanovení o povolování činností souvisejících s materiálním zabezpečením zdravotní péče včetně oprávnění povolení odejmout a činnost zakázat.

Zákon č. 20/1966 Sb. byl vydán v době existence ČSSR jako unitárního státu, tj. jako zákon s celostátní působností. Podle čl. 37 odst. 3 ústavního zákona o československé federaci uskutečňuje zákonnou úpravu ve věcech péče o zdraví lidu Federální shromáždění, vyžaduje-li to jednota právního řádu. V průběhu příprav novelizace byly ústavně právní aspekty dílčí změny zákona č. 20/1966 Sb. předmětem jednání zástupců Úřadu vlády ČSFR, Úřadů vlád ČR a SR, ČNR a SNR a republikových ministerstev zdravotnictví; opakovaně byly tyto aspekty předmětem jednání ministrů zdravotnictví ČR a SR. Byl přijat závěr, že provedení změn a doplňků citovaného zákona nevyžaduje vydání federální právní úpravy. Ministerstvo zdravotnictví ČR proto předkládá návrh zásad, kterými se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb. pouze s působností pro Českou republiku. Obdobná zákonná úprava je připravována ve Slovenské republice.

Vzhledem ke skutečnosti, že v návrhu jsou zohledněny zásady zákona ČNR o všeobecném zdravotním pojištění a zákona ČNR o Všeobecné zdravotní pojišťovně, bude vydání novely zákona spojeno s dopady na státní rozpočet. Tyto dopady jsou podrobně specifikovány v návrhu hlavních zásad systému a zákonů všeobecného zdravotního pojištění, které byly předloženy vládě ČR 30. 6. 1991. S výjimkou zmíněných dopadů týkajících se zavedení všeobecného zdravotního pojištění si návrh nevyžádá nároků na státní rozpočet.

V Praze dne 18. září 1991

Předseda vlády České republiky:

JUDr. Petr Pithart v. r.

Ministr zdravotnictví České republiky:

MUDr. Martin Bojar, CSc. v. r.
Zpracoval:Doc. JUDr. Petr Tröster, CSc.
náměstek ministra zdravotnictví České republiky




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP