Odůvodnění:
Vydáním novely zákona č. 20/1966 Sb.
je limitována příprava speciálních
zákonů z oblasti péče o zdraví
lidu, zejména zákona ČNR o poskytování
zdravotní péče v nestátních
zdravotnických zařízeních a zákona
ČNR o zdravotnickém zařízení.
Rovněž je nutné do 31. 12 1991 uvést
zákon č. 20/1966 Sb. do souladu s Listinou základních
práv a svobod. Z uvedených důvodů
je nutné vydání novely zákona č.
20/1966 Sb. nejpozději s účinností
od 1. 1. 1992.
Usnesením vlády ČR č. 339 z 30. 11.
1990 byl schválen návrh nového systému
zdravotní péče, který má být
součástí celospolečenské strategie
obnovy a podpory zdraví. Cílem nového systému
je odstranit dnešní centralistický model zdravotnictví
s monopolem státní zdravotní správy
a vytvořit kvalitativně odlišný systém
zdravotní péče založený na
- demonopolizaci tvorby, provádění a kontroly
zdravotní politiky a vytvoření konkurenčních
poměrů ve zdravotnických službách,
- více zdrojovém financování zdravotnictví,
podpoře efektivnějšího vynakládání
prostředků,
- přesunutí těžiště léčebné
péče na léčbu ambulantní, zejména
na primární zdravotní péči
a na
- svobodném jednání informovaných
občanů a občanských společenství.
Nejde pouze o reformu zdravotnictví, o změny v organizaci
a způsobech jeho řízení, ale o stanovení
nových principů pěstování a
upevňování zdraví v celém jeho
komplexním pojetí. Z uvedených důvodů
bude nutné postupně novelizovat celý zdravotnický
právní řád, který v současné
době představuje 143 obecně závazných
právních předpisů zastřešených
zejména zákonem č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů. S ohledem na rozsah předpokládaných
změn není reálné provedení
celkové novelizace zákona č. 20/1966 Sb.
a jeho nahrazení jedním novým "zdravotnickým
kodexem", který by rámcově upravil všechny
úseky péče o zdraví, ale je připravováno
vydávání speciálních zákonů
nahrazujících jednotlivé části,
resp. hlavy zákona č. 20/1966 Sb. na úsecích
primární ochrany zdraví, léčebné
péče, lázeňství, výroby,
distribuce léčiv a zdravotnických potřeb,
zdravotnických povolání apod. spolu s prováděcími
předpisy. V souladu s touto legislativní koncepcí
je nutno již nyní odstranit bariéry a vytvořit
právní předpoklady pro tvorbu speciálních
zdravotnických zákonů dílčí
novelizací zákona č. 20/1966 Sb. a provedením
nezbytných úprav reagovat na změny v čsl.
právním řádu uskutečněné
od roku 1990.
Zrušuje se monopol státu na poskytování
zdravotní péče, kterou budou moci poskytovat
také zdravotnická zařízení
jiných než státních subjektů
(např. soukromé osoby, obce, církevní
instituce apod.). Tím se rozšíří
možnosti výběru lékařů
a zdravotnických zařízení, zvýší
efektivnost využívání zdrojů
a motivace zdravotnických pracovníků. Podmínky
poskytování zdravotní péče
v nestátních zdravotnických zařízeních
stanoví zvláštní zákon.
Potřebná zdravotní péče se
stane věcnou dávkou všeobecného zdravotního
pojištění založeného na principu
návratnosti prostředků. Povinné zdravotní
pojištění nejlépe ze všech známých
způsobů financování zdravotnictví
hájí zájem občana, podněcuje
zdravotnická zařízení i pracovníky
ke kvalitní a efektivní činnosti a občany
k zájmu o vlastní zdraví. Občanům
bude umožněna rozšířená
volba lékaře, kterou vymezí zákon
ČNR o všeobecném zdravotním pojištění
s prováděcí vyhláškou.
Listinou základních práv a svobod byla přenesena
pravomoc k rozhodování o ústavní péči
bez souhlasu nemocného z orgánu státní
správy (s omezenou přezkumnou pravomocí soudu)
na soudy v zájmu zvýšené ochrany práv
občanů. V této souvislosti se upravují
hmotně právní důvody detence, přičemž
detenční řízení bude součástí
novely občanského soudního řádu.
Na přechodnou dobu, kdy ještě nebude plně
rozvinuta činnost nových profesních organizací,
je třeba zachovat instituty, které jsou výrazem
státní garance práv občanů
na ochranu zdraví. Jde zejména o úpravu přezkoumávání
rozhodnutí nebo opatření učiněných
při výkonu zdravotní péče a
činnosti znaleckých komisí (§ 77). Tyto
instituty se přizpůsobují změnám
ve struktuře orgánů místní
státní správy a samosprávy. Rovněž
je třeba zabránit v rámci probíhající
transformace zdravotnických organizací zabránit
rozpadu dosavadní sítě zdravotnických
zařízení, resp. neodůvodněnému
zániku zdravotnických zařízení,
která mají nadokresní význam. Do oblasti
materiálního zabezpečení zdravotnických
služeb - výroby, dovozu, distribuce léků
a zdravotnických potřeb, výroby a oprav zdravotnické
techniky začínají výrazně vstupovat
nové podnikatelské subjekty. Rada podnikatelů
projevuje zájem o zmíněné činnosti
bez konkrétnějších znalostí zdravotnictví
a se snahou o dosazení maximálního zisku
na úkor respektování požadavků
na ochranu zdraví. Z těchto důvodů
se novelou zpřesňuje ustanovení o povolování
činností souvisejících s materiálním
zabezpečením zdravotní péče
včetně oprávnění povolení
odejmout a činnost zakázat.
Zákon č. 20/1966 Sb. byl vydán v době
existence ČSSR jako unitárního státu,
tj. jako zákon s celostátní působností.
Podle čl. 37 odst. 3 ústavního zákona
o československé federaci uskutečňuje
zákonnou úpravu ve věcech péče
o zdraví lidu Federální shromáždění,
vyžaduje-li to jednota právního řádu.
V průběhu příprav novelizace byly
ústavně právní aspekty dílčí
změny zákona č. 20/1966 Sb. předmětem
jednání zástupců Úřadu
vlády ČSFR, Úřadů vlád
ČR a SR, ČNR a SNR a republikových ministerstev
zdravotnictví; opakovaně byly tyto aspekty předmětem
jednání ministrů zdravotnictví ČR
a SR. Byl přijat závěr, že provedení
změn a doplňků citovaného zákona
nevyžaduje vydání federální právní
úpravy. Ministerstvo zdravotnictví ČR proto
předkládá návrh zásad, kterými
se mění a doplňuje zákon č.
20/1966 Sb. pouze s působností pro Českou
republiku. Obdobná zákonná úprava
je připravována ve Slovenské republice.
Vzhledem ke skutečnosti, že v návrhu jsou zohledněny
zásady zákona ČNR o všeobecném
zdravotním pojištění a zákona
ČNR o Všeobecné zdravotní pojišťovně,
bude vydání novely zákona spojeno s dopady
na státní rozpočet. Tyto dopady jsou podrobně
specifikovány v návrhu hlavních zásad
systému a zákonů všeobecného
zdravotního pojištění, které
byly předloženy vládě ČR 30.
6. 1991. S výjimkou zmíněných dopadů
týkajících se zavedení všeobecného
zdravotního pojištění si návrh
nevyžádá nároků na státní
rozpočet.
Zpracoval: | Doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví České republiky |