ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

6. volební období

422

Zpráva vlády České republiky pro Českou národní radu o stavu vězeňství a postpenitenciární péče v České republice

Obsah:

I. ÚVOD

II. BEZPEČNOSTNÍ SITUACE VE VĚZNICÍCH A NVÚ

III. VÝKON VAZBY

IV. VÝKON TRESTU A POSTPENITENCIÁRNÍ PÉČE

V. ZDRAVOTNICKÁ A HYGIENICKÁ PÉČE O OBVINĚNÉ A ODSOUZENÉ

VI. PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ ČINNOSTI SNV

VII. VĚZEŇSKÁ LEGISLATIVA

VIII. FINANČNÍ A MATERIÁLNĚ TECHNICKÉ ZABEZPEČENÍ

IX. ZÁVĚR

X. PŘÍLOHY č. 1 a č. 2



I.

ÚVOD

Zacházení s pachateli trestných činů přináší v každé společnosti řadu problémů a nastoluje závažné otázky. Druhy trestů, podmínky pro jejich ukládání a způsob, jakým jsou vykonávány, mnoho napovídá o povaze státní moci, o obecně kulturním vývoji národa i o respektování občanských a lidských práv.

Výkon trestu odnětí svobody, který je ve většině zemí považován za hlavní složku systému trestů, tvoří spolu s výkonem vazby podstatu vězeňství. Státní správa vězeňství může mít různé organizační formy a materiální podmínky, avšak ve všech členských státech Rady Evropy musí zajistit obecně uznávaný standard při zacházení s vězni.

Lze konstatovat, že ve vězeňství v České republice byly již učiněny podstatné kroky, aby zacházení s pachateli odpovídalo Standardním minimálním pravidlům OSN pro zacházení s vězni a Evropským vězeňským pravidlům, jejichž aplikaci v zákonodárství i v praktické činnosti doporučil dne 12. února 1987 na svém 404. zasedání výbor ministrů členských států Rady Evropy.

Velmi mnoho je však ještě třeba vykonat. Výchozí stav pro kvalitativní změny v českém vězeňství, t. j. situace ve věznicích a nápravně výchovných ústavech (dále jen NVÚ) před listopadem 1989, byl krajně nepříznivý. Po dobu více než čtyřiceti let totalitní moci byl v Československu budován rozsáhlý represivní policejní, justiční a vězeňský aparát, který plnil především úkoly zaměřené na ochranu a upevnění socialistického státu a postavení komunistické strany. Při zacházení s pachateli byly uplatňovány zejména donucovací metody, ve vězeňských zařízeních docházelo k excesům, hrubě porušujícím občanská a lidská práva odsouzených osob. Vězeňství, stejně jako jiné složky mocenského aparátu, bylo budováno podle sovětského vzoru. I v Československu měla vězeňská zařízení, pokrytecky nazvaná nápravně výchovné ústavy, charakter především pracovních táborů, které byly rezervoárem pracovní síly vylepšující hospodářské výsledky mnoha odvětví socialistického hospodářství.

Vězeňství v Československu v 80. letech bylo samozřejmě jiné, civilizovanější, než po roce 1948 v období bezuzdné zvůle nastupující komunistické moci, kdy výkon trestu odnětí svobody ve vězeňských lágrech jáchymovského typu tak drasticky poznamenal životy desetitisíců našich občanů. Stín padesátých let však dopadá na české vězeňství dodnes - tady jsou zřejmě kořeny převažujícího negativního vztahu veřejnosti k vězeňství jako celku, i společenské dehonestace vězeňského personálu.

Nositelem naznačených rysů vězeňství minulých let byl Sbor nápravné výchovy který byl organizačně i kádrově budován v podstatě jako autonomní aparát, jen volně přičleněný k resortu ministerstva spravedlnosti (původně byl SNV vytvořen jako složka ministerstva vnitra). Všechny nezbytné kvalitativní změny ve vězeňství v České republice, které jsou obvykle, a ne zcela výstižně označovány pojmem "humanizace vězeňství", se tedy týkají i Sboru nápravné výchovy, jehož činnost nyní již přestala být ukryta za hradbou státního a služebního tajemství, které bylo dříve mnohdy jen záminkou pro nekontrolovatelný postup vězeňských orgánů.

Rozhodnutím ministra spravedlnosti byla v lednu t. r. zrušena správa SNV a jako řídící, metodická a kontrolní složka vězeňství bylo zřízeno Ředitelství Sboru nápravné výchovy, přičemž byly výrazně posíleny pravomoce a odpovědnost ředitelů jednotlivých útvarů SNV, při kterých se vykonává vazba a trest odnětí svobody.

Je připraven návrh zásad zákona ČNR o Vězeňském sboru České republiky (tak by se zřejmě měl přejmenovat Sbor nápravné výchovy, aby již v názvu byla bez příkras vyjádřena podstata jeho činnosti) a o služebním poměru jeho příslušníků. Vězeňský sbor by měl mít podstatně civilnější charakter než nynější SNV, i nadále však zůstane ozbrojeným bezpečnostním sborem, ve kterém vedle příslušníků sloužících se zbraní (vězeňská stráž, justiční stráž) budou ve stejném služebním poměru působit i odborníci zejména s pedagogickým, psychologickým a sociálně právním zaměřením.

Výrazným prvkem při řešení problémů českého vězeňství je skutečnost, že v České národní radě při Výboru petičním, pro právní ochranu a bezpečnost byla zřízena Komise pro vězeňství, která kvalifikovaně projednává aktuální záležitosti i koncepční záměry týkající se výkonu vazby a trestu odnětí svobody.

Na počátku roku 1991 byl ustaven poradní sbor ředitele SNV, složený z předních odborníků z oblasti teorie i praxe, který se vyjadřuje k zásadním opatřením a záměrům vězeňských orgánů. Ředitelství SNV zpracovalo obsáhlou studii zabývající se teoretickými i koncepčními otázkami změn ve vězeňství v České republice, rovněž byla zpracována srovnávací penologická studie, konkretizující požadavky na úpravu vězeňské legislativy a interních směrnic SNV tak, by byly v souladu s Evropskými vězeňskými pravidly a Listinou základních práv a svobod (ústavní zákon ČSFR č. 23 ze dne 9. 1. 1991).

Jaký vězeňský systém je třeba v České republice vybudovat a jaké způsoby zacházení s pachateli trestných činů používat, je v hlavních rysech zřejmé. Zbavení svobody ve vazbě a ve výkonu trestu se má uskutečnit v takových materiálních a morálních podmínkách, které zabezpečují respektování lidské důstojnosti. Cílem výkonu trestu odnětí svobody je rozvíjení smyslu pro zodpovědnost u odsouzených osob a jejich příprava pro život na svobodě.

Z povahy trestu vyplývá, že je jím způsobována určitá újma pachateli. Trest je právním následkem spáchaného činu, újma pachateli musí být přiměřená jeho osobě, závažnosti deliktu i dalším okolnostem. Při uložení trestu odnětí svobody je dostatečnou újmou již samotné zbavení svobody (tato újma je odstupňována délkou trestu) a není třeba pobyt odsouzených ve vězeňských zařízeních nijak zostřovat. Naopak, vězeňský režim má přispívat k tomu, aby si odsouzení během výkonu trestu osvojovali sociální pravidla, zvyklosti a chování běžné v občanském životě na svobodě.

Zkušenosti všech demokratických zemí s humánním výkonem trestu odnětí svobody jednoznačně potvrzují, že materiální komfort ve vězeňských zařízeních (vybavení cel, společenských místností, prostor pro zájmovou činnost a výuku odsouzených apod. je např. ve skandinávských zemích podle našich měřítek na jen těžko dosažitelné úrovni) naprosto neoslabuje u odsouzených osob tíživý pocit ze ztráty svobody. Slušné materiální podmínky jsou naopak důležitým faktorem pozitivního penitenciárního působení na odsouzené a významně přispívají k jejich reintegraci do společnosti. Z vězení by neměli vycházet lidé zastrašení a ponížení státní mocí, plni nenávisti ke všemu a ke všem. Skutečnost, že zhruba 40% pachatelů trestných činů jsou recidivisté, kteří již byli ve výkonu trestu odnětí svobody, hovoří sama za sebe. Odstrašující účinek trestu odnětí svobody nespočívá jenom v podmínkách jeho výkonu.

Uvedené úvahy, které naznačují, jak je třeba chápat humanizaci vězeňství, nejsou dosud ve veřejnosti jednoznačně přijímány. Na jedné straně dosud přetrvávají romantické a pseudofilantropické názory na pachatele, možnosti jejich převýchovy a poslání vězeňských zařízení (existenci těchto názorů lze ovšem pochopit, neboť jde o přirozenou reakci na represivní vězeňský systém totalitního období), a nositelé těchto názorů se dožadují mnohdy nereálných zásahů do vězeňství. Na druhé straně nemalá část veřejnosti, zřejmě znepokojená prudkým růstem zločinnosti a s pocitem ohrožení osobní bezpečnosti a bezpečnosti majetku, požaduje pro pachatele trestných činů odstrašující tresty. Tyto názory lze shrnout v požadavek, aby ve vězení byl takový režim, "aby se tam pachatelé báli znovu vrátit".

Ministerstvo spravedlnosti České republiky a Ředitelství Sboru nápravné výchovy se při svých koncepčních záměrech v oblasti vězeňství opírají o zkušenosti společenství demokratických zemí s humánním výkonem vazby a trestu odnětí svobody a přihlížejí přitom k současným společenským podmínkám, materiálním a personálním možnostem. O problematice vězeňství jednala vláda České republiky poměrně nedávno (13. března t. r.) a přijala usnesení č. 68 ke zprávě o stavu vězeňství, v němž mj. schválila postup ministerstva spravedlnosti a Ředitelství SNV při humanizaci výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody a uložila řadu konkrétních úkolů, přehled o jejich plnění je uveden v příloze č. 1.

II.

BEZPEČNOSTNÍ SITUACE VE VĚZNICÍCH A NVÚ

Změny, k nimž ve věznicích a NVÚ došlo od počátku roku 1990 do současné doby, vyloučily hlavní příčiny napjaté atmosféry typické pro první měsíce roku 1990, ale neklid a nervozita stále přetrvávají. Přestože materiální podmínky života obviněných a odsouzených se výrazně zlepšily a změnil se i způsob jednání příslušníků SNV s nimi, nesnížil se úměrně tomu počet mimořádných událostí, stále dochází ke hladovkám, sebevraždám, k sebepoškozování i k pokusům o útěky.

Příslušníci SNV stále musí čelit nejen slovním, ale i fyzickým útokům ze strany obviněných a odsouzených, kteří svými nezákonnými vystoupeními (individuálními nebo hromadnými) narušují proces humanizace vězeňství. Nemalá část odsouzených si vykládá humanizaci jako právo na anarchii a nekázeň a odmítá se podrobovat stanoveným podmínkám výkonu trestu odnětí svobody.

Je stále zřetelnější, že k násilnostem, jak ve vztahu k sobě samým (sebepoškozování), tak i ke svému okolí, se v řadě případů uchylují lidé s psychopatickými rysy osobnosti. Někteří vězni se nadále považují za nespravedlivě obviněné nebo odsouzené a s odvoláním na humanizaci požadují další a další neopodstatněné výhody nebo se snaží z vazby či výkonu trestu uprchnout. Některé hlavní příčiny tohoto stavu lze spatřovat zejména:

- ve zhoršení skladby vězňů, neboť se zvyšuje počet recidivistů a přibývá věkově mladších, kriminálně narušených lidí, s výraznějšími dispozicemi pro agresivní řešení konfliktních situací,

- v nevyhovujících prostorových podmínkách, jelikož počet obviněných a odsouzených se přiblížil dostupné kapacitě. Některé věznice jsou přeplněné, a přes veškerou snahu orgánů SNV nelze dodržet minimální plochu 3,5 m2 na osobu,

- v růstu nezaměstnanosti odsouzených a ve zcela minimálních možnostech zaměstnávání obviněných, což komplikuje jejich finanční situaci a navíc nadbytek volného času a často i nezájem využít ho jiným vhodným způsobem (např. zájmovou činností), vede k podrážděnosti a agresivitě v chování a jednání,

- ve dlouhých vazebních lhůtách u obviněných, které ovšem orgány SNV nemohou ovlivnit,

- v nedostatku příslušníků SNV a v neposlední řadě též i v neplnění povinností některými příslušníky SNV. Je třeba zdůraznit, že v SNV byl nastolen zcela jednoznačný kurz ve vyvozování osobní odpovědnosti (disciplinární i trestní) za neplnění služebních povinností. V řadě případů byli v poslední době za hrubě nedbalý výkon služby příslušníci SNV citelně potrestáni nebo propuštěni ze Sboru.

K neuspokojivé bezpečnostní situaci ve vězeňských ústavech přispívá i technická nedokonalost zabezpečovacích prostředků (primitivní zámky, zvětralé zdivo, málo odolné mříže, zastaralá a nefungující signální technika aj.) a nevyhovující stavební dispozice některých vězeňských objektů a prostor. Nejnaléhavější nedostatky jsou postupně řešeny v závislosti na finančních, investičních a dodavatelských možnostech.

Některá hromadná vystoupení vězňů v uplynulém období je třeba kvalifikovat jako trestný čin vzpoury a zakládání požáru na celách jako trestný čin obecného ohrožení. Vyšetřování těchto činů a trestní stíhání iniciátorů a účastníků však probíhá neúnosně zdlouhavě, takže se do značné míry oslabuje preventivní účinek rozhodných zákroků vězeňských i policejních orgánů při potlačování těchto hromadných akcí vězňů. Je nezbytné, aby orgány činné v trestním řízení zajišťovaly podstatně rychlejší trestní postih trestných činů spáchaných během výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody (např. pokusů o útěky, případů násilí mezi vězni a pod.), což by výrazně přispělo k lepší bezpečnostní situaci ve vězeňských zařízeních. Je rovněž třeba, aby orgány vojenské prokuratury rozhodněji a důrazněji stíhaly trestnou činnost příslušníků SNV, zejména případy závažných porušování služebních povinností.

III.

VÝKON VAZBY

Počet obviněných ve věznicích se neustále zvyšuje. K 1. 1. 1991 se ve výkonu vazby nacházelo 4.172 obviněných, k 1. 7. 1991 již 5.170 obviněných, což představuje nárůst o 23,9%.

Kapacita věznic k 1. 7. 1991 je 3.708 míst pro obviněné. K zabezpečení výkonu vazby je proto nezbytné využívat 1.000 - 1.500 míst určených k zabezpečení výkonu trestu odnětí svobody v nápravně výchovných ústavech Bělušice, Opava, Pardubice, Příbram, Rýnovice, Valdice, Vinařice a Horní Slavkov

Prostorové možnosti věznic znemožňují zařadit do práce obviněné, kteří mají zájem pracovat. Ve většině věznic je možno vytvořit prostory pro zaměstnávání obviněných pouze na úkor ubytovací kapacity. Chybí výrobní programy a podmínky pro podnikatelskou činnost.

Plán komplexního řešení výkonu vazby v České republice předpokládá vytvoření sítě 9 krajských a 23 místních věznic. V rámci tohoto záměru se předpokládá využití 13 stávajících objektů využívaných jako věznice, 4 objektů SNV vyžadujících rozsáhlejší stavební úpravu (přestavbu) a 15 objektů, které zatím SNV nemá k dispozici (v současném období probíhají jednání o získání 3 objektů bývalých věznic - Břeclav, Znojmo, Karviná).

V 9 krajských věznicích s kapacitou cca 2.500 osob budou umístěni obvinění pro potřebu odvolacích soudů a obvinění pro trestné činy, které řeší odvolací soudy jako prvoinstanční. Pro přesně vymezené regiony budou tyto věznice plnit i úlohu místních věznic.

23 místních věznic s celkovou kapacitou cca 3.500 osob bude sloužit vždy pro území 2 - 3 stávajících okresů. Jako nejvýhodnější se jeví objekty pro 120 - 200 vězněných osob. Vytváření dalších ubytovacích kapacit pro obviněné tak, aby byla zachována jejich práva vyplývající z připravovaných zásad návrhu zákona o výkonu vazby a současně byl zajištěn účel vazby, je prioritním úkolem SNV ČR na úseku výkonu vazby.

V průběhu I. pololetí 1991 byl vyhodnocen přínos novely Řádu výkonu vazby vydané s účinností od 1. 7. 1990 a experimentální ověřování realizace tzv. volné vazby. Plně se projevila skutečnost, že v době vydání novely nebyl k dispozici překlad Evropských vězeňských pravidel a chyběly zkušenosti s humánnějším výkonem vazby. Roční existence oddělení volných vazeb prokázala oprávněnost a užitečnost tohoto směru humanizace výkonu vazby.

Na základě získaných zkušeností byl zpracován návrh novely Řádu výkonu vazby, ve kterém je předkládáno 37 změn a doplňků dosavadního Řádu výkonu vazby. Po projednání s Generální prokuraturou ČR vstoupí novela v platnost pravděpodobně ve 4. čtvrtletí tohoto roku.

Protože uvalení vazby v trestním řízení představuje značný zásah do občanských práv obviněného, je třeba, aby podmínky výkonu vazby byly upraveny zákonem, který by zejména stanovil, která občanská práva obviněného, v jakém rozsahu a jakým způsobem se ve vazbě omezují. Takový zákon dosud v ČSFR neexistuje.

Návrh zásad zákona o výkonu vazby připravuje ve spolupráci se zúčastněnými orgány ministerstvo spravedlnosti ČR. Zákon by měl při důsledném respektování presumpce neviny vytvářet podmínky pro další humanizaci výkonu vazby.

Vedle zastaralosti a přeplněnosti objektů věznic je zásadním problémem při výkonu vazby zdlouhavé vazební řízení. U většin obviněných dochází k neadekvátním reakcím na stresové situace ve vazbě a k psychickému hroucení při mnohaměsíční délce vazebního řízení před vlastním odsouzením. Ke zmírnění uvedených negativních důsledků jsou ve všech věznicích zřízeny funkce psychologů a sociálních pracovníků.

Další humanizace výkonu vazby v České republice spočívá zejména v postupném vytváření podmínek pro:

- estetičtější a hygieničtější stravování obviněných,

- širší možnosti uplatňování práva obviněných používat po dobu výkonu vazby vlastní prádlo, obuv a oděv,

- zvýšení možnosti používání vlastních elektrospotřebičů obviněnými (budování elektrických zásuvkových obvodů),

- umožnění sportovně rekreativního charakteru vycházek,

- rozšíření nabídky kulturních a církevních akcí, výpůjček knih, společenských her, poslechu rozhlasu a televize včetně videoprogramů,

- zvýšení nabídky pracovních příležitostí pro obviněné,

- rozšíření vybavenosti cel včetně rozvodů teplé vody.

Přednostní pozornost je věnována vytvoření odpovídajících podmínek pro výkon vazby mladistvých obviněných, obviněných žen a obviněných cizinců.

IV.

VÝKON TRESTU A POSTPENITENCIÁRNÍ PÉČE

Změny ve vězeňství v České republice se nejvýrazněji projeví ve výkonu trestu odnětí svobody. Je třeba zajistit, aby ve vězeňských zařízeních byly za všech okolností podmínky slučitelné s lidskou důstojností a aby byly co nejvíce omezeny nežádoucí účinky, které umístění do vězení sebou přináší.

Daleko výrazněji bude třeba posilovat pozitivní vztahy odsouzených osob s vnějším světem (zejména s členy rodiny) a umožňovat odsouzeným připravovat se na plnohodnotný život na svobodě.

Vzhledem k současnému neuspokojivému stavu bezpečnosti a disciplíny ve vězeňských ústavech je však třeba klást velký důraz na všestranné upevňování kázně a pořádku. Ředitelství SNV jednoznačně uložilo vedoucím pracovníkům všech útvarů SNV, aby v rámci své působnosti důrazně vyžadovali upevňování kázně příslušníků SNV i dodržování ustanovení Řádu výkonu trestu odnětí svobody, Řádu výkonu vazby a ústavních řádů obviněnými a odsouzenými.

I Evropská vězeňská pravidla zdůrazňují, že dodržování stanoveného režimu a discipliny je předpokladem pro dosažení cílů výkonu trestu.

Právní vymezení penitenciárního zacházení s odsouzenými je jedním ze základních předpokladů pro fungující vězeňský systém. Od 1. 7. 1990 platí novela zákona o výkonu trestu odnětí svobody. V souvislosti s touto novelizací bylo potřebné provést změny i ve stávajícím Řádu výkonu trestu odnětí svobody. Proto platí nyní Prozatímní řád VTOS a je nově zpracován návrh Řádu výkonu trestu odnětí svobody, který zakotvuje nově zaváděné prvky do vězeňství, respektuje mezinárodní dokumenty o vězeňství a konkrétně se v něm zrcadlí principy demokratizace a humanizace našeho vězeňství. Naše i zahraniční zkušenosti, které byly zúročeny při tvorbě nového Řádu výkonu trestu odnětí svobody, ukazují na to, že je možno s odsouzenými úspěšně pracovat, jestliže jsou vytvořeny optimální podmínky - právní, organizační a personální. V současné době se připravuje vydání uvedené normy ve formě vyhlášky ministerstva spravedlnosti ČR.

Současný systém penitenciárního působení respektuje komunitní principy a zároveň diferencuje mezi metodami a formami vzhledem k osobnosti odsouzených. Tím dochází ke zvýraznění individuálního přístupu a vytváření podmínek pro účelné využívání skupinových forem jako jsou skupinové poradenství, skupinová psychoterapie, realitní terapie, sociálně psychologický výcvik, meditační techniky aj.

Uvedené přístupy, metody a formy penitenciárního ovlivňování je třeba využívat modifikovaně, což předpokládá účelnou a realizovatelnou diferenciaci výkonu trestu. Dosud platná vnější (soudní) diferenciace, rozdělující odsouzené do tří nápravně výchovných skupin se nejeví již delší dobu jako účelná. Vyjadřuje především právní hledisko a dostatečně nepřihlíží k osobnosti člověka, od níž se odvíjí adekvátně zvolené penitenciární ovlivňování, a současně zamezuje následné vnitřní diferenciaci.

Proto SNV ČR podporuje myšlenku zrušení nápravně výchovných skupin a předpokládá legislativní úpravu trestního zákona a zákona o výkonu trestu odnětí svobody zavedením diferenciace, vycházející z následujících kritérií:

- socio-demografická charakteristika (regionální princip, pohlaví, věk)

- penologická charakteristika (rejstřík trestů, délka uloženého trestu, kriminální narušenost apod.)

- osobnostní charakteristika (psychosociální dominanty osobnosti, výskyt psychopatologických symptomů, předpoklady k sociálnímu učení, sociální prognóza aj.)

Na základě těchto kritérií SNV ČR zpracoval profilaci nápravně výchovných ústavů pro muže, které budou rozděleny dle intenzity ostrahy na uzavřené, polootevřené a otevřené. Vždy je přihlíženo k regionálnímu členění NVÚ včetně poboček tak, aby diferenciace představovala funkční systém prostupný oběma možnými směry. Současně jsou vytipovány 2 ústavy s maximálním stupněm zabezpečení, do kterých jsou postupně umisťováni zvlášť nebezpeční jedinci (v Čechách NVÚ Plzeň-Bory, na Moravě NVÚ Mírov).

Současná skladba odsouzených signalizuje relevantní změnu vzrůstem podílu osob s psychopatickou strukturou osobnosti, zvyšujícím se počtem osob závislých na toxických látkách a nárůstem podílu sexuálních deviantů. Proto je nezbytné vytvářet postupně specializovaná oddělení. Jedním z prvních je nově koncipované specializované oddělení pro diferencovaný výkon trestu odnětí svobody odsouzených s psychopatickou strukturou osobnosti a odsouzených toxikomanů v NVÚ Plzeň. Nepůjde tu o léčbu, nýbrž o diferencovaný výkon trestu, přičemž seskupení těchto dvou kategorií není samoúčelné, protože výzkumy prokazují, že mezi psychopaty je značné procento toxikomanů. S odsouzenými psychopaty určité pozitivní zkušenosti z minulosti jsou, ve vztahu k toxikomanům se zavádí program, který ve vězeňství nemá léčebný, nýbrž spíše režimový charakter. Cílem je připravit toxikomany na budoucí život bez drog. Na pobyt v tomto oddělení bude navazovat pobyt na "farmě" - obdoba předpropouštěcího oddělení. Farma bude v objektu Pernarec, který SNV pro útvar Plzeň získá převodem od naší armády. Projekt resocializace odsouzených psychopatů a toxikomanů ve specializovaném oddělení NVÚ Plzeň je progresívním krokem českého vězeňství.

Diferencované zacházení s odsouzenými a profilace ústavů má základ v kvalitní klasifikaci (třídění) odsouzených. Ne ve všech NVÚ jsou místa penitenciárních psychologů obsazena, úroveň psychodiagnostické činnosti je rozdílná. K tomu přijal SNV ČR opatření, směřující ke zvýšení úrovně práce penitenciárních psychologů. Je připravována i nová náplň práce pro penitenciární sociology.

Za nedílnou součást nápravně výchovné činnosti je zcela právem považováno vzdělávání odsouzených. V praxi je jeho rozsah zaměřen především na základní a učňovské školství. Tato oblast spadá do činnosti středního odborného učiliště SNV ČR. Odsouzení mají možnost vyučení v následujících dvou a tříletých učebních oborech:

- stavební výroba, zahradník (pro mladistvé odsouzené)

- švadlena, výroba konfekce (pro odsouzené ženy)

- obráběč kovů, obrábění kovů, klempíř (pro odsouzené muže)

Výuka těchto oborů probíhá v NVÚ Všehrdy, Pardubice, Valdice, Plzeň, Rýnovice.

Lze konstatovat, že uvedená nabídka nestačí zájmu odsouzených, ani reálným potřebám zvyšování kvalifikace u osob ve výkonu trestu odnětí svobody. Proto činnost středního odborného učiliště je zaměřena na rozšíření nabídky nejen tzv. perspektivních oborů (stavebnictví, elektrotechnika atd.). Za tímto účelem jsou vedena opakovaná jednání mezi resorty ministerstva spravedlnosti, ministerstva školství a ministerstva práce a sociálních věcí.

Vedle odborného vzdělávání odsouzených je součástí nápravně výchovné činnosti i pracovní výchova odsouzených. I když její obsah je značně modifikován změněnými společenskoekonomickými podmínkami, faktem zůstává, že pracovních příležitostí pro odsouzené je citelný nedostatek. V současné době z celkového počtu odsouzených v ČR jich pracuje zhruba polovina (3000), pro zbývající část odsouzených práce není, avšak převážná většina z nich by chtěla být zařazena do práce (pouze cca 400 odsouzených trvale odmítá pracovat). Protože v některých sdělovacích prostředcích se objevily nepřesné informace, je třeba jasně říci, že odsouzení mají ve výkonu trestu povinnost pracovat, pakliže to jejich zdravotní stav dovoluje. Práce ve vězení je pokládána za pozitivní prvek penitenciárního působení na odsouzené.

Určitý prostor pro hospodářskou činnost útvarů SNV byl vytvořen vyhláškou ministerstva financí ČR č. 205/1991 Sb., o hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací, kdy útvary SNV jako rozpočtové organizace mohou provozovat hospodářskou činnost mimo svoji hlavní činnost, a to především za účelem zaměstnávání odsouzených, popř. obviněných. V této souvislosti nabývá na významu úzká spolupráce ředitelů NVÚ a věznic se starosty měst a obcí, kteří by mohli účinně pomoci při vytváření tolik potřebných pracovních příležitostí.

Pro potřeby zaměstnávání odsouzených by bylo vhodné přehodnotit uplatňování nařízení vlády ČSFR o minimální mzdě, podle kterého musí být vyplacena mzda ve stanovené výši bez zřetele na množství a kvalitu odvedené práce.

Klíčový problém k zaměstnanosti vězňů lze vidět v nutnosti připravit vhodné výrobní programy, které by mohli zastavit klesající trend celkových příjmů z dosud prováděné činnosti a současně s tím i zmírnit dosud neznámý fenomén nezaměstnanosti odsouzených.

S určitou mírou nezaměstnanosti je nutné počítat i v budoucnosti, a to v přímé návaznosti na trh pracovních sil ve společnosti. Nelze ji však srovnávat s celostátními ukazateli, neboť pracovníci z řad odsouzených mají řadu specifik a omezení jakými jsou např. odborná kvalifikace, mentální úroveň, nebezpečnost, apod.

Současný stav naznačuje, že nelze očekávat od podniků výraznější zájem o zaměstnání odsouzených na pracovištích mimo NVÚ, ledaže by nové podniky a společnosti byly výrazně motivovány ze strany státu na zaměstnávání osob ve výkonu trestu, případně osob po odpykání nepodmíněných trestů či jejich částí. Těžiště zaměstnávání se bude proto postupně přenášet do NVÚ, a to v podobě převažujících kooperačních vztahů kdy pracovní činnost budou řídit příslušníci a pracovníci SNV. Část odsouzených bude nadále zaměstnávána na pracovištích zabezpečujících chod NVÚ a věznic a větší část bude orientována na hospodářskou činnost ve výrobních zařízeních SNV, který bude pro ni vytvářet nezbytné předpoklady.

Pro zlepšení současného stavu jsou přijímána následující opatření:

a) výběr nového a rozšíření stávajícího sortimentu výrobků pro potřeby SNV, který lze vyrábět ve výrobních provozech NVÚ,

b) zvýšení směnnosti v ústavních prádelnách a rozšíření těchto služeb pro širší okruh odběratelů,

c) zařazování co nejvyšších počtů odsouzených na investiční akce SNV,

d) vytváření potřebných podmínek pro udržení, případně rozšiřování stávající spolupráce se smluvními partnery,

e) využívání netradičních forem zaměstnání pro odsouzené, např. v podobě krátkodobých sezónních zemědělských prací, prací pro obec, apod.,

f) navazování kontaktů s dalšími podniky a společnostmi včetně soukromých firem, při respektování současné právní úpravy pro uzavírání smluvních vztahů,

g) organizování odborného vzdělávání odsouzených, zejména formou krátkodobých kursů,

h) rozvíjení zprostředkovatelské činnosti střediska výroby Ústředních služeb SNV v oblasti nabídky vhodných výrobních programů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP