V některých NVÚ byl zahájen ověřovací
provoz zařízení (Valdice, Pardubice, Horní
Slavkov) pro hospodářskou činnost na tržních
a tedy i na stimulujících principech. V návaznosti
na to se připravují jednání se zástupci
Sdružení podnikatelů ČR se záměry
uplatnit se i v této perspektivní oblasti. Je ověřována
možnost spolupráce s Národním informačním
střediskem při vládě ČR v oblasti
marketingu. Tato spolupráce se musí opírat
i o nově připravovaná technická zabezpečení
úzce související s koncepcí vybudovat
ve SNV automatizovaný informační systém,
který z hlediska řízení a správy
považujeme za nezbytný.
V souvislosti s propouštěním odsouzených
z výkonu trestu nabývá na významu
problematika postpenitenciární péče,
kterou je třeba zaměřovat na vytváření
nabídek pracovního zařazení se současnou
možností ubytování, neboť řada
propuštěných odsouzených je bez sociálního
zázemí. Efektivitě postpenitenciární
péče by mohlo přispět např.
obnovení statutu domovských obcí, kde jedině
propuštěný by dostal podporu.
Spolupráce s církvemi a náboženskými
společnostmi se rozvíjí vcelku úspěšně.
Existuje mnoho pozitivních poznatků o působení
zástupců církví na odsouzené,
i když se občas vyskytují některé
dílčí pseudohumanizační tendence.
Zvlášť je však třeba ocenit pozitivní
vliv duchovní péče v NVÚ. Uskutečňují
se i první kroky k zapojení církví
a náboženských společností na
úseku postpenitenciární péče.
Zástupci církví si berou odsouzené
na přerušení trestu, pokoušejí
se vytvářet azylové domy pro první
dny, či týdny, kdy odsouzení po propuštění
nejčastěji selhávají.
Na výkon trestu odnětí svobody musí
tedy navazovat účinný systém postpenitenciární
péče, v jehož rámci by osoby propouštěné
z výkonu trestu získaly potřebnou sociální
pomoc a podporu při svém znovuzačlenění
do společnosti. Jde přitom nejen o pomoc při
získání zaměstnání a
ubytování, ale i o poradenskou pomoc při
řešení různých zátěžových
situací a osobních problémů, které
mohou být zejména u osob propuštěných
po odpykání dlouhodobých trestů, velmi
obtížně zvládnutelné.
Ve všech demokratických zemích dospěli
odborníci i politici k závěru, že ochrana
společnosti před kriminalitou nekončí
odhalením pachatele a jeho odsouzením do vězení.
Jde hlavně o to, aby většina pachatelů
dále nepokračovala v kriminální kariéře.
Vězeňství je v každé společnosti
nákladná záležitost a proto je třeba,
aby fungovalo efektivně. Bez rozvinutého a promyšleného
systému postpenitenciární péče
nemůže být ani činnost vězeňských
zařízení dostatečně účinná.
Ve většině zemí jsou zřízeny
profesionální orgány, které postpenitenciární
péči zajišťují i přímo
vykonávají. V Československu existuje pouhé
torzo takového systému, ve formě funkčních
míst sociálních kurátorů zřízených
u sociálních odborů bývalých
národních výborů. Je proto nezbytné
celou problematiku postpenitenciární péče
nově posoudit z hlediska organizačního, finančního
i obsahového, a iniciovat vytváření
adekvátního systému (integrovat do něj
např. charitativní organizace apod.).
Zvláštní oblastí se specifickou problematikou
je ve vězeňství poskytování
zdravotní péče odsouzeným a obviněným
ve výkonných zařízeních Zdravotnické
služby SNV (která mimo to na úrovni závodní
lékařské péče zdravotnicky
zabezpečují i příslušníky
a pracovníky SNV). Současný stav, který
nelze zvláště v podmínkách probíhající
humanizace vězeňství hodnotit jako plně
uspokojivý, je způsoben řadou okolností.
Dlouhodobě se projevují problémy v personální
situaci, t. j. v náboru a stabilizaci zdravotnických
pracovníků, zejména lékařů.
Práce ve vězeňském zdravotnictví
byla vždy považována za neatraktivní a
společensky dehonestující. V poslední
době přibyl i strach z obecně známého
zhoršeného chování vězněných
osob po rozsáhlé amnestii a projevují se
důsledky často nevhodně jednostranné
informovanosti veřejnosti o vězeňské
problematice.
Posledně zmíněná okolnost nepříznivě
ovlivnila i dosavadní více méně vyhovující
spolupráci Zdravotnické služby SNV se zařízeními
civilního zdravotnictví. Problémy se vyskytují
při poskytování ambulantních i nemocničních
služeb vězněným v těchto zařízeních
a zvlášť intenzívně je narušeno
zabezpečování lékařské
služby první pomoci. V některých útvarech
bylo dokonce třeba zřídit ekonomicky neefektivní
zabezpečení této služby vlastními
pracovníky.
Podstatným problémem je zaostávání
výkonných zařízení, zejména
nemocničních, a to jak po stránce prostorové,
tak ve vybavení technickém a zdravotnicko-technickém.
Proto je mimořádně naléhavé
zahájení výstavby nemocničního
pavilónu v Brně a přestavby a přístavby
nemocnice Zdravotnické služby v Praze.
V zásobování léky a zdravotnickým
materiálem se dík některým vlastním
radikálním, ne vždy žádoucím
omezením podařilo udržet v proběhlých
měsících t. r. stav na ještě
přijatelné úrovni. Naléhavým
se jeví dovybavení výkonných zařízení
zdravotnickou technikou tam, kde chybí vůbec, nebo
tam, kde již morálně a provozně zastarala.
Podle Standardních minimálních pravidel OSN
pro zacházení s vězni mají osoby ve
vazbě a ve výkonu trestu odnětí svobody
nárok na stejnou zdravotní péči (ambulantní
i nemocniční ošetření, službou
první pomoci, léky aj.) jako ostatní občané,
neboť z hlediska lékařské péče
se nesmí přihlížet k právnímu
postavení, ve kterém se osoby ve vazbě a
ve výkonu trestu nacházejí. V některých
zemích (např. v Norsku) je proto zdravotnické
zabezpečení vězeňství řešeno
tak, že zdravotní péči obviněným
a odsouzeným v plném rozsahu poskytují územní
zdravotnická zařízení, na jejichž
teritoriu se věznice nacházejí. To je zřejmě
optimální řešení, ke kterému
bychom měli směřovat i v České
republice, čímž by odpadla celá řada
shora uvedených problémů.
Vzhledem k faktickému současnému stavu českého
zdravotnictví bude však nezbytné ještě
pro nejbližší léta nadále zabezpečovat
relativně autonomní a nákladnou vězeňskou
zdravotnickou službu, i když jde vlastně o dublování
všeobecné zdravotnické péče.
V tomto smyslu přijatá opatření považujeme
za přechodná a budou postupně omezována
tak, jak budou vytvářeny nové podmínky
v souvislosti s očekávanou komplexní reorganizaci
zdravotnictví v České republice.
Častým předmětem ne vždy odůvodněné
kritiky je i hygienická situace v zařízeních
SNV ČR. Je dána nejen okolnostmi prostorovými,
technickými a některými režimovými,
ale v poslední době do značné míry
i devastující činností vězněných
osob. Svou roli sehrávají i některé
mimořádné situace, které si vyžadují
dislokaci zejména obviněných do nevyhovujících
náhradních prostor.
Zlepšení současného stavu lze očekávat
od zintenzívnění hygienicko-epidemiologického
dohledu a nekompromisnějšího vymáhání
nápravných opatření. Je připravena
nová koncepce hygienické služby včetně
stanovení jasně vymezených kompetencí.
Předpokladem je rovněž příslušnými
dohodami zabezpečená spolupráce s veřejným
zdravotnictvím.
Aby zmíněné nezbytné kvalitativní
změny v českém vězeňství
bylo možno uskutečnit, bylo nutné očistit
i SNV od příslušníků kteří
v předchozím období byli oporou komunistického
represivního aparátu, a kteří se svými
postoji a činy podíleli na porušování
základních občanských a lidských
práv vězněných osob.
Počínaje obdobím po 17. listopadu 1989 až
do současné doby postupně ze SNV z různých
důvodů odešlo 1841 příslušníků.
Prověrky morální a odborné způsobilosti
příslušníků započaly v
červnu 1990 a činnost prověrkových
komisí a koordinační komise, která
přezkoumávala odvolání a jiná
podání, byla ukončena 15. dubna t. r. V důsledku
prověrek muselo ze SNV odejít 498 příslušníků.
K 1. 8. 1991 měl tedy SNV celkem 6.523 příslušníky
a pracovníky, což je o 1.026 méně proti
plánovanému stavu (7.549). Nejvíce je nedostatek
příslušníků pociťován
ve věznicích a téměř katastrofální
situace je v pražských útvarech, kde do plánovaných
počtů chybí více než 200 příslušníků
pro úseky výchovy, strážní a
eskortní služby.
K podstatné změně v personální
práci SNV došlo při obsazování
řídících funkcí, které
se uskutečnilo formou výběrového řízení.
Během 1. pololetí t. r. byli tímto způsobem
vybráni a ustanoveni do funkcí noví ředitelé
odborů ředitelství SNV a útvarů
SNV.
Plnění náročných úkolů
vyžaduje jak odborné znalosti, tak i nový způsob
chování vězeňského personálu.
Jednou z hlavních forem takové přípravy
je i rekvalifikace, která je však pouhým počátkem.
Připravuje se zcela nový program vzdělávání
s cílem vytvořit vlastní vzdělávací
institut. Řešení personálních
otázek by významně přispělo
vytvoření zákonných možností
pro výkon civilní a základní služby
v SNV. Jde o formu, která by umožňovala získávat
kvalifikované odborníky a také mladé
muže pro výkon strážní, popřípadě
eskortní služby.
V současné době je třeba hlavní
pozornost zaměřit na doplnění počtu
chybějících příslušníků
a pracovníků. Jednou z podmínek jejich získání
a udržení je též jejich mzdové
a sociální zabezpečení, které
by i do budoucna mělo oceňovat náročnost
a potřebnost této práce, a odpovídat
úpravám obdobným i v jiných ozbrojených
sborech (policie).
Stav a úkoly českého vězeňství
vyžadují, aby se soustředila pozornost na přijetí
potřebných zákonů, jejichž obsah
musí odpovídat změněným společenskoekonomickým
podmínkám.
Obzvlášť naléhavou se jeví problematika
nové zákonné úpravy:
- postavení a působnosti Vězeňského
sboru včetně práv a povinností jeho
příslušníků, jakož i druhů
a podmínek použití donucovacích prostředků
k zajištění stanoveného režimu
ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody,
- výkonu vazby, která je dosud upravena podzákonným,
byť registrovaným a novelizovaným předpisem
- rozkazem ministra spravedlnosti ČSR č. 4/1969
o Řádu výkonu vazby, ve znění
RMS č. 5/1988 a č. 20/1990,
- výkonu trestu odnětí svobody, a to v návaznosti
na předvídané záměry rekodifikace
trestního zákonodárství.
V této souvislosti by bylo vhodné zejména
přehodnotit účel výkonu trestu odnětí
svobody včetně nápravně výchovné
činnosti, zrušit nápravně výchovné
skupiny jako prostředek vnější diferenciace
odsouzených za současného zřízení
např. vězeňského diagnostického
ústavu, v němž by osobnost odsouzeného
byla všestranně posouzena a navrženy odpovídající
penitenciární postupy, a důsledně
se vyrovnat s obsahem Listiny základních práv
a svobod, zejména s politickými právy odsouzených,
kdy především svoboda projevu, právo
pokojně se shromažďovat, svobodně se sdružovat
a přímo se podílet na správě
veřejných věcí jsou omezeny podmínkami
výkonu trestu, jakož i zcela nově upravit problematiku
nákladů výkonu trestu.
Ředitelství SNV v součinnosti s příslušnými
odbory ministerstva spravedlnosti ČR provedlo inventarizaci
existujících právních norem upravujících
státní správu vězeňství,
výkon vazby a výkon trestu a navrhlo zrušení
celé řady interních norem poplatných
překonanému pojetí organizace a řízení
vězeňství a vytvořilo časový
harmonogram pro zpracování či novelizaci
některých směrnic a rozkazů.
Vězeňský personál musí mít
pro svou službu jasné a přehledné pokyny
a pravidla, obsažené v interních směrnicích
a rozkazech, které jsou odvozeny od norem vyšší
právní síly, aby nevznikal prostor pro pseudohumanizační
ústupky od stanovené koncepce vězeňství.
Financování vězeňství
Útvary SNV mají od 1. ledna 1991 statut rozpočtových
organizací (dříve byly příspěvkovými
organizacemi) a jsou přes centrálu SNV napojeny
na státní rozpočet. K uvedené změně
došlo proto, že nebylo únosné, aby výdaje
uvedených útvarů (včetně výdajů
na personální zabezpečení, bezpečnostní
techniku apod.) byly kryty dosaženými příjmy.
Při výpadku těchto příjmů,
které jsou ovlivněny počty odsouzených,
jejich výdělky, pracovními možnostmi
apod., by bylo ohroženo financování vězeňství.
Tímto opatřením jsou ve výdajové
části rozpočtu zajištěny potřebné
prostředky pro činnost SNV. Obdobně jako
útvary SNV jsou samostatnou rozpočtovou organizací
i Ústřední služby SNV. Jde o útvar
centrálně zajišťující materiálně
technické zásobování ve vybraných
položkách, jakož i některé technické
a sociální služby.
Pro zvýšení zainteresovanosti útvarů
SNV na dosahovaných ekonomických výsledcích
je postupně zaváděna hospodářská
činnost (v souladu s § 14 vyhl. č. 205/1991
Sb.). Jejím předmětem je zejména vlastní
výroba, ve které jsou zaměstnáni odsouzení,
příp. obvinění, jakož i využívání
základních prostředků pro poskytování
služeb dalším subjektům mimo SNV. Jde
o služby prádelen, využití kapacit různých
dílen apod. Tato hospodářská činnost
přinese další zlepšení rozpočtové
situace jednotlivých útvarů SNV i rozšíření
pracovních příležitostí pro vězně.
Zabezpečení činnosti SNV rozpočtovými
prostředky se v tomto roce vyvíjí tak, jak
je tento rozpočet postupně valorizován. Původní
požadavky uplatněné u ministerstva financí
ČR, jakož i ve zprávě o stavu a perspektivách
vězeňství projednané vládou
ČR dne 13. 3. 1991, byly značně kráceny,
a to v investicích cca o 50% a neinvestičních
výdajích o cca 10%. Toto krácení představovalo
částku 225 mil. Kčs. Uvedený rozpor
se dále prohloubil především nárůstem
cen (potravin, což vyvolalo nutnost zvýšení
stravního limitu pro vězně), zvýšením
cen energií, valorizací mezd a důchodů,
jakož i zvýšením cen léků
a zdravotnického materiálu.
Dopad na rozpočet SNV má i nutná humanizace
vězeňství, zejména zvýšení
předepsané ubytovací plochy na jednoho odsouzeného,
dále pak i značný nárůst obviněných
a z toho vyplývající nutnost rozšíření
kapacity ústavů pro výkon vazby.
Nezanedbatelný je vliv mimořádných
událostí ve věznicích a NVÚ
z hlediska hmotných škod způsobených
obviněnými a odsouzenými na majetku SNV.
Od roku 1989 došlo ke značnému nárůstu
těchto škod v důsledku hromadných nepokojů.
V roce 1990 škody činily 1 750 tis. Kčs. Odepsána
byla částka 1 040 tis. Kčs. Za první
pololetí 1991 činily škody 830 tis. Kčs,
odepsáno bylo 177 tis. Kčs a předepsáno
k úhradě 560 tis. Kčs, zbývající
rozdíl se řeší.
Vymáhání náhrad za škody způsobené
odsouzenými je problematické, neboť ředitel
útvaru SNV je oprávněn rozhodnout ve správním
řízení podle § 32 zákona o výkonu
trestu odnětí svobody pouze o škodě
způsobené odsouzenými na majetku SNV, která
nepřevyšuje částku 500 Kčs. O
všech ostatních škodách rozhoduje soud.
Zkrácení a zjednodušení řízení
o náhradě škody by bylo možné zvýšením
částky náhrady škody o níž
může rozhodnout ředitel NVÚ v zákoně
o výkonu trestu odnětí svobody, případně
v zákoně o výkonu vazby svěřit
odbornou pravomoc řediteli věznice pokud jde o obviněné.
Přes řadu úsporných opatření
musel SNV uplatnit požadavky na zvýšení
rozpočtu celkem o 325 mil. Kčs v neinvestiční
oblasti, a to v následujícím členění:
- na zvýšení cen potravin - 50 mil.,
- na zvýšení cen energií - 152 mil.,
- na zvýšení cen léků, zdravotnického
materiálu a techniky - 40 mil.,
- na zvýšení cen ostatních materiálů
- 30 mil.,
- na valorizaci mezd - 42 mil.,
- na valorizaci důchodů - 11 mil.,
Na základě rozhodnutí příslušných
orgánů byl rozpočet SNV navýšen
o 105 mil. Kčs, určených ke krytí
zvýšených cen potravin, valorizace mezd a důchodů.
Ostatní požadavky jsou řešeny v úzké
součinnosti s ministerstvem financí České
republiky.
Zvláštním opatřením bylo provedeno
zvýšení rozpočtu, a to v souvislosti
s odkupem objektů po Sovětské armádě
v lokalitě Jiřice. V tomto případě
byl rozpočet SNV posílen o dalších 88
mi Kčs.
S růstem výdajů bude nutné počítat
i v následujících letech. Vedle výstavby
nového nápravně výchovného
ústavu Říčany půjde o rekonstrukci
zmíněných objektů "Jiřice",
některých zdravotnických zařízení,
dále pak o zprovoznění některých
dalších ústavů pro výkon vazby,
bytovou výstavbu, postupné zvýšení
počtu příslušníků SNV,
jakož i dopad legislativních úprav, a to zejména
zákona o služebním poměru, zákona
o výkonu vazby a novely zákona o výkonu trestu.
Nárůst výdajů ze stanovených
důvodů činí cca 450 mil. Kčs
a byl již předběžně uplatněn.
SNV dosáhl v posledních 3 letech následujících
ekonomických výsledků:
Ukazatel | rok 1989 | rok 1990 | rok 1991 (očekávaná skutečnost) |
celkové příjmy | |||
celkové výdaje | |||
saldo |
Nárůst výdajů v roce 1991 je zapříčiněn
zvýšením cen, mezd a důchodů,
jakož i zvýšeným objemem investiční
výstavby v souvislosti s odkupem objektů "Jiřice".
Snížení příjmů v roce
1990 a 1991 je odrazem sníženého počtu
odsouzených a problémů vzniklých s
možnostmi jejich zaměstnávání.
Investiční výstavba
Investiční výstavba v SNV ČR v roce
1991 je ovlivněna především výší
přidělených investičních prostředků,
které na rok 1991 byly kráceny z požadovaných
242 mil. Kčs na 105 mil. Kčs.
V důsledku podstatného zvýšení
cen stavebních materiálů je částka
105 mil. Kčs nedostatečná a ve svém
důsledku znamená omezení investiční
výstavby v SNV a z časového hlediska i zaostávání
celého procesu rozvoje a humanizace vězeňství.
Zabezpečení rozvoje SNV ČR investičními
prostředky v nejbližších letech musí
být proporcionálně směrováno
do následujících oblastí:
- výstavba zařízení ke zvýšení
ubytovací kapacity pro odsouzené a obviněné
a rekonstrukce stávajících ubytovacích
kapacit v důsledku uplatňování humanizačních
opatření, což zejména vyžaduje:
dokončit rekonstrukci stávajících
ubytovacích kapacit a dostavbu rozestavěných
nových ubytovacích kapacit ve většině
útvarů SNV ČR,
postupně realizovat záměr získávání
nových ubytovacích kapacit pro výkon vazby,
tj. rozšíření sítě věznic
na celkový počet 23 objektů,
realizovat výstavbu nového NVÚ Říčany
a rekonstrukci a dostavbu objektů získaných
po Sovětské armádě v Jiřicích.
- výstavba a rekonstrukce zařízení
zabezpečujících zdravotní péči
pro odsouzené a obviněné.
Jedná se o rekonstrukci a přístavbu vězeňské
nemocnice v útvaru Sboru nápravné výchovy
č. 2 Praha, výstavbu vlastního zdravotnického
zařízení v Brně, případně
výstavbu specializovaného psychiatrického
pavilónu v Praze.
- výstavba, rekonstrukce, modernizace provozně technických
zařízení zabezpečujících
nepřetržitý provoz stávajících
útvarů SNV ČR a výstavba výrobních
prostor pro zaměstnávání odsouzených
a obviněných.
Jedná se především o realizaci energetických
a ekologických staveb (kotelny, čistírny
odpadních vod a zdroje pitné vody) a výstavbu
výrobních objektů pro zaměstnávání
odsouzených uvnitř nápravně výchovných
ústavů.
- výstavba zařízení pro realizaci
záměrů sociálního programu
pro příslušníky a občanské
pracovníky SNV ČR za účinné
spolupráce se starosty měst a obcí v místě
dislokace útvarů SNV ČR.
Jedná se zejména o problematiku bytů.
Pokud má Sbor nápravné výchovy ČR
zajistit v příštích letech realizaci
záměrů uvedených ve výše
citovaných oblastech, je nezbytné již v roce
1992 přidělit Sboru nápravné výchovy
investiční prostředky ve výši
cca 330 mil. Kčs s tím, že potřeba investičních
prostředků i v dalších letech bude obdobná
jako v roce 1992.
Materiálně technické zabezpečení
V oblasti materiálně technického zabezpečení,
které je v posledních letech převážně
směrováno na pokrytí nezbytných materiálních
potřeb souvisejících s humanizací
vězeňství, se projevuje nedostatek přidělených
finančních prostředků.
Prioritní zabezpečování požadavků
souvisejících s humanizací je doprovázeno
podstatným snížením nákupu materiálů
v ostatních oblastech. Tím došlo např.
k výraznému snížení nákupu
osobních vozidel a ostatní techniky. Zřízením
volných vazeb se zásadně změnila koncepce
v budování signálně zabezpečovacích
prostředků, a to jak v přímém
zabezpečení prostor, tak i v základním
vybavení. Do cel je zaváděn rozhlas, zásuvky
STA, včetně videookruhů a společenské
místnosti jsou postupně vybavovány televizory.
Rozšiřuje se poskytování hygienických
a čistících prostředků pro
hygienu obviněných a odsouzených. Postupně
jsou zaváděny pro odsouzené muže povlaky
na přikrývky (což si v letošním
roce vyžádalo více než 5,5 mil. Kčs).
Zaváděny jsou nové výstrojní
součástky pro odsouzené. Značných
finančních prostředků si vyžádá
rovněž materiální zabezpečení,
vybudování automatizovaného informačního
systému v SNV, ale i modernizace a rekonstrukce výrobních
prostor a vlastních dílen.
V závislosti na finančních možnostech
je perspektivně připravováno zavedení
nových stejnokrojů pro příslušníky
SNV (Vězeňského sboru ČR), které
je třeba odlišit od policejních uniforem.
Humanizace českého vězeňství
je proces náročný, postupný a jeho
úspěšné ukončení na úrovni
odpovídající evropským zvyklostech
si vyžádá určitý čas.
K jeho realizaci je třeba vytvářet příslušné
podmínky, a to nejen po stránce materiální
a personální v zařízeních SNV,
ale také v dalších oblastech společenského
života.
Jedním z klíčových problémů
českého vězeňství je v současné
době obecný nárůst kriminality, který
svými důsledky se právě vězeňství
nejvíce dotýká. Dá se očekávat,
že růst vězeňské populace bude
trvat i v příštích letech a souvisí
s podstatnými ekonomickými, sociálními,
demografickými a dalšími změnami v ČR.
V důsledku nepříznivé kriminologické
prognózy vývoje zločinnosti se předpokládá
nárůst obviněných a odsouzených
v průbě příštích let až
na průměrných 25.000 osob. Hovoří
o tom nejen statistika vývoje kriminality, ale i prodlužující
se délka nepodmíněných trestů,
která činila v roce 1989 483 dnů, v roce
1990 731 dnů a k 1. 7. 1991 697 dnů. Jde tedy o
náročnou perspektivu, se kterou se vězeňství
ČR musí vyrovnat.
Samotná změna výchovných přístupů
k vězňům se zlepšuje a potřebné
úrovně lze dosáhnout v poměrně
krátké době a s minimálními
náklady. Nicméně to samo o sobě situaci
ve vězeňství neřeší. Současně
se musí projevit i v novém pojetí trestní
politiky a ve vztahu k závažnosti deliktu daleko častěji
ukládat i tresty nespojené s odnětím
svobody. Tak by se mělo předejít podstatnému
zvýšení počtu vězňů.
Reakcí na ukončení dřívější
záměrné tabuizace vězeňství
je zvýšený zájem o práci Sboru
nápravné výchovy ČR. Jakkoli je a
nesporně i nadále bude názor veřejnosti
rozporný, odráží se v něm přání
vytvořit rozumně fungující systém
vězeňství jako účinnou a potřebnou
sociální službu, která uzavírá
řetězec opatření k bezpečnosti
občanů a jejich majetku v právním
státě. SNV ČR také proto usiluje o
co nejotevřenější spolupráci
s hromadnými sdělovacími prostředky,
s veřejností, a se starosty a zastupitelstvy měst
a obcí. Rozšiřuje se tak prostor pro výměnu
informací i prostor pro oboustranně prospěšnou
spolupráci např. v investiční výstavbě,
zabezpečování nedostatkové výroby,
v oblasti kultury apod. Dobré výsledky spolupráce
s představiteli obcí a měst se již projevily
na konkrétních případech při
vyhledávání nových míst či
objektů pro vězeňské účely.
V postpenitenciární péči lze kladně
hodnotit návrh zákona o sociálním
zabezpečení osob po propuštění
na svobodu. Již sama nová opatření v
nápravně výchovné činnosti
s odsouzenými v zařízeních SNV směřují
k tomu, aby se zmírnila zátěžovost situací
v době po propuštění a aby na ně
harmonicky navazovaly formy sociální adaptace prostřednictvím
postpenitenciární péče sociálních
kurátorů okresních úřadů
v příslušných regionech. Cílem
nápravně výchovné činnosti
uskutečňované vůči odsouzeným
v NVÚ je vytvořit předpoklady pro úspěšnou
reintegraci těchto osob do společnosti, a to bez
iluzí o možnostech dokonalé převýchovy
během výkonu trestu odnětí svobody.
Příloha č. 1: Stav plnění úkolů
z usnesení vlády ČR č. 68/1991
Příloha č. 2: Grafická a tabulková
část
Příloha č. 1
Stav plnění úkolů uložených
bodem II. usnesení vlády ČR ze dne 13. března
1991 č. 68 ke zprávě o stavu vězeňství,
je následující:
II/1. a) - "do 30. 6. 1991 předložit návrh
zásad zákona ČNR o Sboru nápravné
výchovy s příslušným předpisem
o služebních poměrech jeho příslušníků".
V prodloužené lhůtě byl předložen
návrh zásad zákona ČNR o vězeňském
sboru, v jehož závěrečných ustanoveních
se stanoví, že služební poměr příslušníků
vězeňského sboru se řídí
zákonem ČNR o služebním poměru
příslušníků policie,
II/1. b) - "do 31. 12. 1991 předložit návrh
zákona FS o výkonu vazby"
Pokud jde o zákon FS o výkonu vazby, byly zpracovány
jeho zásady, které prošly vnějším
připomínkovým řízením.
Na přípravě návrhu zákona se
dále pracuje,
II/1. c) - "spolupracovat s ministrem spravedlnosti Slovenské
republiky na přípravě návrhu zákona
o výkonu trestu odnětí svobody"
Gescí přípravy nového zákona
o výkonu trestu odnětí svobody bylo pověřeno
ministerstvo spravedlnosti Slovenské republiky, které
zatím návrh k připomínkám nezaslalo.
Z podnětu ředitelství SNV ČR byla
prostřednictvím ministerstva spravedlnosti ČR
iniciována již v I. čtvrtletí t. r.
alespoň dílčí novela dosavadního
zákona o výkonu trestu, a to zejména ve vztahu:
a) k § 20 odst. 6 cit. zákona,
které zavádí každodenní lékařské
posuzování zdravotní schopnosti osob, umístěných
do samovazby a do celodenního umístění
do uzavřeného oddělení, podrobit se
tomuto kázeňskému trestu, což činí
problémy ve dnech pracovního volna, kdy výkonná
zařízení Zdravotnické služby
SNV nejsou v provozu a automatické převedení
této povinnosti na územně příslušnou
lékařskou službu první pomoci je obsahově
i technicky nemožné,
b) k § 26 odst. 1 cit. zákona,
kdy dosavadní termín "hospodářské
organizace" byl nahrazen termínem "státní
organizace (dále jen "organizace")", což
v současných podmínkách přechodu
na tržní ekonomiku ve svých důsledcích
vylučuje možnost jak obnovit spolupráci s již
tradičními partnery, jimiž v minulosti byla
např. družstva, tak navazovat v oblasti zaměstnávání
odsouzených spolupráci s jinými než
státními hospodářskými subjekty,
II/1. d) - "zabezpečit úzkou spolupráci
ředitelů útvarů SNV ČR se starosty
měst a obcí při hospodářském,
sociálním a kulturním rozvoji územního
obvodu a při tvorbě zdravého životního
prostředí",
Spolupráce ředitelů útvarů
SNV se starosty měst a obcí je více než
potřebná a oboustranně prospěšná.
Ředitel SNV ČR uložil ředitelům
útvarů SNV ČR, aby spolupracovali se starosty
měst a obcí, zejména při vytváření
vhodných pracovních příležitostí
pro odsouzené ve výkonu trestu a obviněné
ve výkonu vazby, a obecně, tedy nejen v územním
obvodu příslušného útvaru SNV
ČR, společně usilovali o účinnou
pomoc osobám propouštěným z výkonu
trestu a z výkonu vazby při jejich znovuzačlenění
do společnosti, zejména těm, které
jsou bez sociálního zázemí,
II/1. e) - "řešit problematiku zaměstnanosti
a pracovní činnosti odsouzených ve výrobních
provozech SNV",
S ohledem na trh pracovních sil, jehož důsledkem
jsou omezené možnosti zaměstnávání
odsouzených a zejména obviněných,
se postupně budují v NVÚ a věznicích
výrobní objekty a též současně
hledají vhodné výrobní programy, přičemž
SNV ČR usiluje o vlastní hospodářskou
činnost,