/1/ Území přírodovědecky či
esteticky velmi významná nebo jedinečná
lze vyhlásit za zvláště chráněná;
přitom se stanoví podmínky jejich ochrany.
/2/ Kategorie zvláště chráněných
území jsou
a) národní parky,
b) chráněné krajinné oblasti,
c) národní přírodní rezervace,
d) přírodní rezervace,
e) národní přírodní památky,
f) přírodní památky
/1/ Rozsáhlá území, jedinečná
v národním či mezinárodním
měřítku, jejichž značnou část
zaujímají přirozené nebo lidskou činností
málo ovlivněné ekosystémy, v nichž
rostliny, živočichové a neživá
příroda mají mimořádný
vědecký a výchovný význam,
lze vyhlásit za národní parky.
/2/ Veškeré využití národních
parků musí být podřízeno zachování
a zlepšení přírodních poměrů
a musí být v souladu s vědeckými a
výchovnými cíli sledovanými jejich
vyhlášením.
/3/ Národní parky, jejich poslání
a bližší ochranné podmínky vyhlašuje
Česká národní rada zákonem.
/1/ Na celém území národních
parků je zakázáno
a) hospodařit na pozemcích způsobem vyžadujícím
intenzivní technologie, zejména těžké
mechanismy, chemizaci a terénní úpravy,
b) ukládat odpady, které mají původ
mimo území národního parku a ukládat
ostatní odpady mimo místa vyhrazená se souhlasem
orgánu ochrany přírody,
c) tábořit a rozdělávat ohně
mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu
ochrany přírody,
d) parkovat s motorovými vozidly a obytnými přívěsy
mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu
ochrany přírody, kromě parkování
vozidel orgánů státní správy,
vozidel potřebných pro lesní a zemědělské
hospodaření, obranu státu a ochranu státních
hranic, požární ochranu a zdravotní
službu,
e) pořádat a organizovat hromadné sportovní
a rekreační akce,
f) provozovat horolezectví a létání
na padácích a závěsných kluzácích,
g) sbírat či odchytávat rostliny a živočichy
kromě lesních plodů, není-li stanoveno
jinak v tomto zákoně, bližších
ochranných podmínkách či návštěvním
řádu národního parku,
h) povolovat nebo uskutečňovat záměrné
rozšiřování geograficky nepůvodních
druhů rostlin a živočichů,
i) zavádět intenzivní chovy zvěře,
např. obory, farmové chovy a bažantnice, a
používat otrávených návnad při
výkonu práva myslivosti,
j) měnit stávající vodní režim
pozemků,
k) stavět nové dálnice, silnice, železnice,
sídlení útvary a plavební kanály,
l) provádět chemický posyp cest,
m) těžit nerosty, horniny a humolity kromě
stavebního kamene a písku pro stavby na území
národního parku,
n) měnit dochované přírodní
prostředí v rozporu s bližšími
podmínkami ochrany národního parku.
/2/ Na území I. zóny národního
parku je dále zakázáno
a) povolovat a umisťovat nové stavby,
b) vstupovat mimo cesty vyznačené se souhlasem orgánu
ochrany přírody kromě vlastníků
a uživatelů pozemků,
c) měnit současnou skladbu a plochy kultur,
d) hnojit, používat kejdu, silážní
šťávy a ostatní tekuté odpady.
/1/ Metody a způsoby ochrany národních parků
jsou odstupňovány na základě členění
území národních parků zpravidla
do tří zón ochrany přírody
vymezených s ohledem na přírodní hodnoty.
Nejpřísnější režim ochrany
se stanoví pro první zónu. Bližší
charakteristiku a režim zón upravuje obecně
závazný právní předpis, kterým
se národní park vyhlašuje.
/2/ Vymezení a změny jednotlivých zón
ochrany přírody stanoví orgán ochrany
přírody v dohodě s Federálním
ministerstvem obrany a ministerstvem zemědělství
České republiky (dále jen "ministerstvo
zemědělství") a po projednání
s dotčenými ústředními orgány
státní správy, okresními úřady
a obcemi a zaznamená je v mapových podkladech vhodného
měřítka, uložených též
u všech orgánů, s nimiž byly zóny
projednány. Hranice zón vyznačí orgán
ochrany přírody vhodným způsobem v
terénu.
/1/ Pro každý národní park navrhuje
a schvaluje orgán ochrany přírody plán
péče o národní park (dále jen
"plán péče"), a to na období
zpravidla deseti let. Jeho východiskem je členění
území národního parku do jednotlivých
zón (§ 17), obsahem pak zejména stanovení
dlouhodobých i krátkodobých úkolů
pro ochranu rostlin a živočichů, péči
o les i půdu, vzhled krajiny, ekologické limity
osídlení, dopravu a turistiku na území
národního parku.
/2/ Plán péče obsahuje též úkoly
na úseku strážní a informační
služby a zásadní vnitřní úkoly
pro činnost orgánu ochrany přírody
v národním parku. Slouží jako závazný
podklad pro jiné plánovací dokumenty týkající
se území národního parku a pro činnost
orgánu ochrany přírody. Součástí
plánu péče jsou lesní hospodářské
plány platné na území národního
parku schvalované orgánem ochrany přírody.
/3/ Plán péče se může členit
do podrobnějších záměrů,
i na kratší časové úseky, a může
být zpracován pro části území
národního parku.
/1/ Na území národních parků
je omezen vstup, vjezd, volný pohyb osob mimo zastavěné
části obcí, rekreační a turistická
aktivita osob. Podmínky tohoto omezení a výčet
turistických a rekreačních činností,
které jsou povoleny, stanoví tento zákon
a návštěvní řády.
/2/ Návštěvní řád vydává
orgán ochrany přírody národního
parku formou obecně závazné vyhlášky;
osoby trvale bydlící či pracující
v národním parku mohou být z její
působností ve stanoveném rozsahu vyňaty.
Návštěvní řád může
být vydán také pro část území
národního parku.
/1/ K projednání a posouzení všech důležitých
dokumentů ochrany a řízení národního
parku, zejména členění území
národního parku do zón ochrany přírody,
plánu péče o národní park,
návštěvního řádu, způsobu
péče o les a územních plánů
zřizuje orgán ochrany přírody národního
parku radu národního parku (dále jen "rada")
jako iniciativní a konzultační orgán
pro záležitosti příslušného
národního parku.
/2/ Členy rady jsou delegovaní zástupci obcí
a okresních úřadů, na jejichž
území se národní park rozkládá.
Další členy rady jmenuje orgán ochrany
přírody národního parku z nejvýznamnějších
právnických a fyzických osob s podnikatelskou
činností na území národního
parku, zejména z oblasti lesnictví, zemědělství,
obchodu a cestovního ruchu, odborníků z vědeckých
a odborných pracovišť, popřípadě
z jiných orgánů státní správy.
Výkon práva myslivosti a práva rybářství
podle zvláštních předpisů [Zákon
č. 23/1962 Sb., o myslivosti, zákon č. 102/1963
Sb. o rybářství,] může být
omezen nebo vyloučen v určitých částech
národního parku nebo na celém jeho území
orgánem ochrany přírody.
Lesy v národním parku nelze zařazovat do
kategorie lesů hospodářských [Zákon
č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon ČNR
č. 96/1977 Sb. o hospodaření v lesích
a státní správě lesního hospodářství,];
ustanovení o zásazích proti škůdcům
[§ 20 zákona ČNR č. 96/1977 Sb.]
a o případech mimořádných okolností
a nepředvídaných škod [§ 21
zákona ČNR č. 96/1977 Sb.] lze použít
jen se souhlasem a v rozsahu stanoveném orgánem
ochrany přírody.
Lesy, lesní půdní fond, vodní toky
a vodní plochy na území národních
parků, které jsou ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona ve státním vlastnictví,
nelze zcizit. Tím nejsou dotčena práva fyzických
a právnických osob podle předpisů
o majetkové restituci [Např. zákon č.
298/1990 Sb., o úpravě některých majetkových
vztahů řeholních řádů
a kongregací a arcibiskupství olomouckého,
zákon č. 403/1990 Sb., o odstranění
některých majetkových křivd, zákon
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, zákon
ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí, zákon č. 229/1991
Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku.]
/1/ Za vjezd motorovými vozidly na území
národního parku nebo za vstup do jeho vybraných
míst může orgán ochrany přírody
vybírat úplatu. Úplatu za vjezd motorovými
vozidly nelze vybírat od osob pracujících
nebo trvale bydlících na území národního
parku.
/2/ Za jízdu na území národního
parku motorovým vozidlem, jehož vjezd podléhá
úplatě podle odstavce 1, může orgán
ochrany přírody rovněž vybírat
úplatu. Maximální výši a způsob
vyměření této úplaty stanoví
ministerstvo životního prostředí obecně
závazným právním předpisem.
/3/ Výši úplaty podle odstavců 1 a 2
a způsob vybírání úplaty stanoví
orgán ochrany přírody národního
parku vyhláškou.
/4/ Úplaty v národních parcích jsou
příjmem příslušného orgánu
ochrany přírody národního parku.
/1/ Rozsáhlá území s harmonicky utvářenou
krajinou, charakteristicky vyvinutým reliéfem, vysokým
podílem lesních a trvalých travních
porostů s hojným zastoupením dřevin,
popřípadě s dochovanými památkami
historického osídlení, lze vyhlásit
za chráněné krajinné oblasti.
/2/ Hospodářské využívání
těchto území se provádí podle
zón odstupňované ochrany tak, aby se udržoval
a zlepšoval jejich přírodní stav a byly
zachovány a vytvářeny optimální
ekologické funkce těchto území. Rekreační
využití je přípustné, pokud nepoškozuje
přírodní hodnoty chráněných
krajinných oblastí.
/3/ Chráněné krajinné oblasti, jejich
poslání a bližší ochranné
podmínky vyhlašuje vláda České
republiky nařízením.
/1/ Na celém území chráněných
krajinných oblastí je zakázáno
a) hospodařit na pozemcích mimo zastavěná
území obcí způsobem vyžadujícím
intenzivní technologie, zejména těžké
mechanismy, použití biocidů, změnu vodního
režimu či terénní úpravy značného
rozsahu,
b) ukládat odpady mimo místa vyhrazená se
souhlasem orgánu ochrany přírody,
c) tábořit a rozdělávat ohně
mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu
ochrany přírody,
d) parkovat s motorovými vozidly a obytnými přívěsy
mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu
ochrany přírody kromě parkování
vozidel orgánů státní správy,
vozidel potřebných pro lesní a zemědělské
hospodaření, požární ochranu
a zdravotní službu,
e) povolovat nebo uskutečňovat záměrné
rozšiřování geograficky nepůvodních
druhů planě rostoucích rostlin a volně
žijících živočichů,
f) zavádět intenzivní chovy zvěře,
např. obory, farmové chovy, bažantnice a používat
otrávených návnad při výkonu
práva myslivosti,
g) stavět nové dálnice, sídelní
útvary a plavební kanály,
h) pořádat automobilové a motocyklové
soutěže,
i) měnit dochované přírodní
prostředí v rozporu s bližšími
podmínkami ochrany chráněné krajinné
oblasti.
/2/ Na území I. zóny chráněné
krajinné oblasti je dále zakázáno
a) umisťovat a povolovat nové stavby,
b) povolovat a měnit využití území,
c) měnit současnou skladbu a plochy kultur,
d) hnojit pozemky, používat kejdu, silážní
šťávy a ostatní tekuté odpady.
/1/ K bližšímu určení způsobu
ochrany přírody chráněných
krajinných oblastí se vymezují zpravidla
čtyři, nejméně však tři
zóny odstupňované ochrany přírody;
první zóna má nejpřísnější
režim ochrany. Zóny vymezuje orgán ochrany
přírody po projednání s dotčenými
ústředními orgány státní
správy, okresními úřady a obcemi.
Podrobnější režim zón ochrany přírody
chráněných krajinných oblastí
se stanoví při vyhlášení či
změně bližších ochranných
podmínek chráněných krajinných
oblastí (§ 25 odst. 3) obecně závazným
předpisem.
/2/ K usměrňování a ovlivňování
lidské činnosti s ohledem na poslání
chráněných krajinných oblastí
a ke stanovení střednědobých a dlouhodobých
úkolů ochrany přírody v těchto
oblastech, zejména v péči o rostliny a živočichy,
orgány ochrany přírody navrhují a
schvalují oborové dokumenty ochrany přírody
v chráněných krajinných oblastech
(dále jen "oborové dokumenty"), a to zpravidla
na období deseti až patnácti let.
/3/ Oborové dokumenty vycházejí z ochranných
podmínek a z režimu zón ochrany přírody
chráněných krajinných oblastí
(odstavec 1), jsou výchozím podkladem pro územně
plánovací dokumentaci, lesní hospodářské
plány, směrný vodohospodářský
plán a jiné druhy plánovací dokumentace.
/1/ Menší území mimořádných
přírodních hodnot, kde jsou na přirozený
reliéf s typickou geologickou stavbou vázány
ekosystémy významné a jedinečné
v národním či mezinárodním
měřítku může orgán ochrany
přírody vyhlásit za národní
přírodní rezervace; stanoví přitom
také jejich bližší ochranné podmínky.
/2/ Využívání národní
přírodní rezervace je možné jen
v případě, že se jím uchová
či zlepší dosavadní stav přírodního
prostředí.
Na celém území národních přírodních
rezervací je zakázáno
a) hospodařit na pozemcích způsobem vyžadujícím
intenzivní technologie, zejména těžké
mechanismy, chemizaci, změnu vodního režimu
a terénní úpravy,
b) povolovat a umisťovat stavby,
c) těžit nerosty a humolity,
d) vstupovat mimo cesty vyznačené se souhlasem orgánu
ochrany přírody kromě vlastníků
a uživatelů pozemků,
e) povolovat nebo uskutečňovat záměrné
rozšiřování geograficky nepůvodních
druhů rostlin a živočichů,
f) provozovat horolezectví a létání
na padácích a závěsných kluzácích,
g) zavádět intenzivní chovy zvěře,
např. obory, farmové chovy a bažantnice, a
používat otrávených návnad při
výkonu práva myslivosti,
h) vjíždět motorovými vozidly kromě
vozidel orgánů státní správy,
vozidel potřebných pro lesní a zemědělské
hospodaření, obranu státu a ochranu státních
hranic, požární ochranu a zdravotní
službu,
i) sbírat či odchytávat rostliny a živočichy,
nejde-li o případy podle § 30,
j) tábořit a rozdělávat ohně
mimo místa vyhražená se souhlasem orgánu
ochrany přírody,
k) měnit dochované přírodní
prostředí v rozporu s bližšími
podmínkami ochrany národní přírodní
rezervace.
Výkon rybářského a mysliveckého
práva v národních přírodních
rezervacích je možný jen se souhlasem orgánu
ochrany přírody.
Lesy v národních přírodních
rezervacích nelze zařazovat do kategorie lesů
hospodářských [Zákon č.
61/1977 Sb. o rybářství, zákon ČNR
č. 96/1977 Sb. o hospodaření v lesích
a státní správě lesního hospodářství,];
ustanovení o zásazích proti škůdcům
[§ 20 zákona ČNR č. 96/1977 Sb.]
a o případech mimořádných okolností
a nepředvídaných škod [§ 21
zákona ČNR č. 96/1977 Sb.] lze použít
jen se souhlasem a v rozsahu stanoveném orgánem
ochrany přírody.
Lesy, lesní půdní fond, vodní toky
a vodní plochy na území národních
přírodních rezervací, které
jsou ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
ve státním vlastnictví, nelze zcizit. Tím
nejsou dotčena práva fyzických a právnických
osob podle předpisů o majetkové restituci
[Např. zákon č. 298/1990 Sb., o úpravě
některých majetkových vztahů řeholních
řádů a kongregací a arcibiskupství
olomouckého, zákon č. 403/1990 Sb., o odstranění
některých majetkových křivd, zákon
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, zákon
ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí, zákon č. 229/1991
Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě jinému zemědělskému
majetku.].
Menší území soustředěných
přírodních hodnot se zastoupením ekosystémů
typických a významných pro příslušnou
geografickou oblast může orgán ochrany přírody
vyhlásit za přírodní rezervace; stanoví
přitom také jejich bližší ochranné
podmínky.
Na celém území přírodních
rezervací je zakázáno
a) hospodařit na pozemcích způsobem vyžadujícím
intenzivní technologie, zejména těžké
mechanismy, použití biocidů, změnu vodního
režimu a terénní úpravy,
b) povolovat a umisťovat nové stavby,
c) povolovat nebo uskutečňovat záměrné
rozšiřování geograficky nepůvodních
druhů rostlin a živočichů,
d) sbírat či odchytávat rostliny a živočichy
kromě výkonu práva myslivosti a rybářství
či sběru lesních plodů,
e) měnit dochované přírodní
prostředí v rozporu s bližšími
podmínkami ochrany přírodní rezervace.