55. § 27 odst. 1 zní:
"(1) Právnickým osobám, jakož i
fyzickým osobám provozujícím podnikatelskou
činnost [§ 12a až
§ 12e zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů, ve znění
zákona č. 219/1991 Sb., zákon č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon).], které poruší
povinnosti uvedené v odstavci 2, jsou orgány ochrany
zemědělského půdního fondu
oprávněny ukládat pokuty až do výše
1.000.000 Kčs."
56. § 27 odst. 2 písm. b) zní:
"b) provedení změny kultury zemědělské
půdy v rozporu s podmínkami uvedenými v §
4,".
57. § 27 odst. 2 písm. c) zní:
"c) nedodržování podmínek nebo
n plnění povinností při hospodaření
na zemědělském půdním fondu
(§ 5),".
58. V § 27 odst. 2 se vypouští písmeno
d). Dosavadní písmeno e) se označuje jako
písmeno d).
59. V § 27 odst. 3 v první větě se slovo
"organizace" nahrazuje slovy "právnické
osoby nebo fyzické osoby provozující podnikatelskou
činnost [§ 12a až
§ 12e zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů, ve znění
zákona č. 219/1991 Sb., zákon č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon).]". Slova "nebo
přečin" se vypouštějí.
60. § 27 odst. 5 zní:
"(5) Uložením pokuty podle odstavce 1 zůstává
nedotčena trestní odpovědnost pracovníků
právnické osoby nebo fyzické osoby provozující
podnikatelskou činnost [§
12a až § 12e zákona č. 105/1990 Sb., o
soukromém podnikání občanů,
ve znění zákona č. 219/1991 Sb., zákon
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon).].
Nedotčena zůstává i odpovědnost
za náhradu škody podle zvláštních
předpisů."
61. § 27 se doplňuje odstavcem 6, který zní:
"(6) Dojde-li k poškození nebo znehodnocení
zemědělské půdy a pozemků uvedených
v § 1 odst. 3 fyzickou osobou, postupuje orgán ochrany
zemědělského půdního fondu
podle zvláštních předpisů [Zákon
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.]."
62. § 28 zní:
Na řízení podle § 8 odst. 2, §
9 odst. 2, § 10 odst. 3 a § 26 se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení."
63. V § 29 odst. 1 se slova "zemědělství
a výživy České socialistické
republiky nebo ministerstvo zemědělství a
výživy Slovenské socialistické"
nahrazují slovy "životního prostředí
České".
64.. V § 29 se vypouští odstavec 2; zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
65. V § 30 odst. 1 se slova "Federální
ministerstvo zemědělství a výživy"
nahrazují slovy "Ministerstvo životního
prostředí České republiky".
66. § 30 odst. 1 písm. a) zní:
"a) o tom, které pozemky náležejí
do zemědělského půdního fondu
a o změnách kultur,".
67. § 30 odst. 1 písm. b) zní:
"b) technických podmínek hospodaření
na zemědělské půdě z hlediska
požadavků na ochranu životního prostředí,".
68. V § 30 odst. 1 písm. c) se slova "zejména
při odnímání pro účely
zalesnění nebo zařazení mezi pozemky,
které nelze zemědělsky obdělávat"
nahrazují slovy "včetně způsobů
nakládání se skrývanými kulturními
vrstvami půdy".
69. V § 30 odst. 1 písm. d) se slova "přípravné
dokumentaci staveb a při těžební a průmyslové
činnosti" nahrazují slovy "zpracování
zadání staveb, při stavební, těžební
a průmyslové činnosti a při dostavbě
chatových lokalit".
70. V § 30 odst. 2 se slova "zemědělství
a výživy České socialistické
republiky a ministerstvo zemědělství a výživy
Slovenské socialistické" nahrazují slovy
"životního prostředí České".
1. Rozhodnutí orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu vydaná podle zákona
č. 53/1966 Sb., ve znění zákona č.
75/1976 Sb. (§ 1 odst. 4, § 2, § 3, § 4, §
5, § 12 odst. 4, § 13a, § 14, § 15, §
19, § 21 a § 27) před účinností
tohoto zákona zůstávají v platnosti.
2. Povinnost odstranit ekonomickou újmu, která byla
stanovena v pravomocných rozhodnutích vydaných
podle § 13a nebo § 12 odst. 4 zákona č.
53/1966 Sb., ve znění zákona č. 75/1976
Sb. před účinností tohoto zákona,
se nevykoná.
3. V případech, že povinnost odstranit ekonomickou
újmu, vzniklou zřízením ochranných
pásem k ochraně zdravotní nezávadnosti
nádrží povrchových vodních zdrojů
pitné vody pro hromadné zásobování
obyvatelstva nebo k ochraně přírodních
léčivých zdrojů, byla stanovena podle
dosavadních předpisů rozhodnutím orgánu
ochrany zemědělského půdního
fondu, zůstává tato povinnost nedotčena.
4. Má-li být na základě předchozího
souhlasu, který byl udělen přede dnem účinnosti
tohoto zákona, na žádost vydáno po dni
účinnosti tohoto zákona rozhodnutí
o odnětí zemědělské půdy
zemědělské výrobě podle §
14 zákona č. 53/1966 Sb., ve znění
zákona č. 75/1976 Sb., orgán ochrany zemědělského
půdního fondu v tomto rozhodnutí upustí
od předepsání odvodů za odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě, půjde-li o odnětí pro
účely uvedené v § 22 písm. a),
c), d) a h) tohoto zákona.
Zrušuje se nařízení vlády Československé
socialistické republiky č. 102/1976 Sb., o odstraňování
ekonomické újmy socialistických zemědělských
organizací.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, jak vyplývá z pozdějších
zákonů.
I. Všeobecná část
V důsledku změn v oblasti vlastnických a
užívacích vztahů, vyplývajících
z nově přijatých zákonů v oblasti
ekonomiky (např. zákon č. 105/1990 Sb., o
soukromém podnikání občanů,
ve znění zákona č. 219/1991 Sb., zákon
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku) a dále v návaznosti na zákon č.
367/1990 Sb., o obcích, zákon ČNR č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
a na vyhlášku Č. 393/1991 Sb., o cenách
staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách
za zřízení práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků, jakož i
z hlediska maximálního uplatňování
zájmů a požadavků na ochranu životního
prostředí a jeho složek se některá
ustanovení zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu,
ve znění zákona č. 75/1976 Sb. (úplné
znění vyhlášeno pod č. 124/1976
Sb., dále jen "zákon") dostávají
do zásadního rozporu s principy tržního
hospodářství, privatizace, cenové
politiky a se zásadami uplatňování
výkonu vlastnických či uživatelských
práv. Jejich ponechání v platnosti by znamenalo
vytvoření téměř nepřekonatelných
překážek jak pro výkon státní
správy na úseku ochrany zemědělského
půdního fondu, tak pro naplňování
konkrétních cílů ekonomické
reformy. Koncepce citovaného zákona je založena
na výlučně administrativních principech
rozhodování orgánů státní
správy ve všech otázkách týkajících
se využívání zemědělské
půdy a její kvantitativní ochrany, přičemž
není vytvořen prostor pro uplatňování
požadavků na takovou ochranu zemědělského
půdního fondu, která by zabránila
poškozování, znehodnocování a
devastaci těch vlastností zemědělské
půdy, které jsou rozhodné pro to, aby tato
půda mohla rovněž plnit funkci jedné
z nejvýznamnějších složek životního
prostředí.
Z uvedených důvodů je navrhována novelizace
některých ustanovení citovaného zákona.
K přijetí navrhovaných změn s působností
pro Českou republiku je příslušná
Česká národní rada, neboť z hlediska
nového rozdělení působností
podle novely ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci (ústavní
zákon č. 556/1990 Sb.) bylo zákonodárství
ve věcech ochrany zemědělského půdního
fondu přeneseno z působnosti federace do působnosti
republik.
Odvody za odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě
mají povahu úhrady a nejedná se v žádném
případě o odvody a daně ve smyslu
čl. 12 odst. 2 písm. c) ústavního
zákona o čs. federaci.
Pokud se jedná o vyhlášku č. 36/1987
Sb., kterou se upravují některé podrobnosti
ochrany zemědělského půdního
fondu, byla nedávno provedena její novelizace vyhláškou
MZP ČR č. 528/1991 Sb., s účinností
od 1. 1. 1992.
Zákon ČNR č. 77/1976 Sb., o působnosti
orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu ČSR se zabývá
kompetencemi orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu; jedná se tedy o právní
předpis procesní povahy. V současné
době se připravuje návrh zásad zákona,
na základě kterých bude vypracován
nový předpis, kterým bude dosavadní
zákon ČNR č. 77/1976 Sb. nahrazen.
Zásadní změny v přístupu k
ochraně zemědělského půdního
fondu vyžadují podstatně delší
přípravu a časově náročný
legislativní proces, a jsou teprve připravovány.
Navrhované úpravy nepředstavují žádné
požadavky na rozpočet republiky ani na zvýšení
počtu pracovních míst orgánů
státní správy.
II. Zvláštní část
K bodu 1 až 3
Úpravou se m.j. sleduje dosažení souladu se
změnami navrhovanými v dalších bodech,
zejména v bodu 4 (§ 2), 6 (§ 4) a 7 (§ 5).
K bodu 4
Přeměna nezemědělských pozemků
na pozemky zemědělské je při rozšiřování
podnikatelské činnosti právnických
a fyzických osob v nových podmínkách
umožňována za předpokladu, že tomu
nebude bránit ochrana dalších zájmů
na území podle zvláštních předpisů
nebo nebudou-li tím ohrožovány zájmy
ochrany životního prostředí a jeho jednotlivých
složek. Nelze však připustit, aby se takové
přeměny uskutečňovaly živelně
a bez souhrnného odborného posouzení jejich
důsledků, které bude závazným
podkladem pro vydání rozhodnutí o změně
ve využití území podle zvláštních
předpisů.
K bodu 5
Dřívější společenský
tlak na rozšiřování orné půdy
vedl v řadě případů k nežádoucím
a těžko odstranitelným důsledkům.
Kromě toho administrativní metody tohoto procesu
jsou v rozporu s výkonem vlastnických (uživatelských)
práv. Proto se navrhuje zrušit ustanovení §
3 zákona a věcnou stránku problematiky řešit
podle jednotných kriterií změn kultur zemědělské
půdy, které jsou v bodu 6 (§ 4).
K bodu 6
Za současné situace je především
věcí vlastníka (nájemce - uživatelů
zemědělské půdy, v jaké kultuře
ji bude při zemědělském obhospodařování
užívat. Z hlediska obecných ekologických
požadavků je však nezbytné, aby prováděním
změn kultur nebyly ohrožovány zájmy
ochrany životního prostředí a jeho jednotlivých
složek nebo aby nebyly uskutečňovány
na pozemcích, na které se vztahují omezení
vyplývající ze zvláštních
předpisů. V souvislosti s tím se pak zdůrazňuje,
že v některých případech může
být zamýšlená změna kultury provedena
až na základě rozhodnutí orgánu
státní správy, vydaného v řízení
o využití území podle stavebních
předpisů. To se týká takových
změn kultur, které představují významné
změny v dosavadním využití území
z hlediska územního plánování
a stavebního řádu. Navrhovaná úprava
ovšem umožňuje, aby orgány ochrany zemědělského
půdního fondu mohly vlastníku (nájemci
- uživateli) zemědělského pozemku uložit
změnu kultury, pokud by byly dosavadním využíváním
půdy ohroženy zájmy životního prostředí.
Protože tento administrativní zásah bude zpravidla
pro povinného znamenat zvýšení nákladů,
je mu umožňováno, aby podal návrh na
zmírnění ekonomických důsledků
z toho vyplývajících.
K bodu 7
Dosavadní právní úprava je zaměřena
především na intenzívní a tzv.
"racionální" využívání
zemědělské půdy pro zemědělskou
výrobu bez ohledu na jiné ekologické funkce.
Z tohoto hlediska je upraven i administrativní přístup
orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu, což je v zásadním
rozporu s výkonem vlastnických (uživatelských)
práv a s principy tržního hospodářství.
Navrhovaná úprava klade důraz na takové
způsoby hospodaření na zemědělských
pozemcích, kterými nebude docházet k poškozování
a zhoršování vlastností půdy,
k ohrožování životního prostředí
a požadavků na ochranu jeho jednotlivých složek.
Zároveň se vymezují základní
povinnosti vlastníků (nájemců - uživatelů)
zemědělské půdy z hlediska zajišťování
ochrany životního prostředí a jeho složek.
Rovněž se vymezují povinnosti vlastníků
(nájemců - uživatelů) zemědělské
půdy postarat se o řádnou ochranu těch
pozemků, které nebudou moci po určitou dobu
plně využívat pro zemědělskou
výrobu.Návrh na úhradu nákladů
nebo na zmírnění ekonomických důsledků
zůstává nedotčen a lze ho uplatnit
například podle usnesení vlády České
republiky č. 332/1990. Působnost orgánů
ochrany zemědělského půdního
fondu je formulována jako činnost kontrolní
s tím, že jsou oprávněny ukládat
opatření k odstranění zjištěných
nedostatků.
K bodu 8
V návaznosti na změny navrhované v bodu 7
je třeba nově formulovat dosavadní ustanovení
z hlediska uplatňování vlastnických
(uživatelských) práv k některým
pozemkům, pokud jde o funkční využití
půdy podle zvláštních předpisů.
Vychází se ze zásady, že tyto pozemky
nejsou určeny k zajišťování zemědělské
výroby, neboť mají ve smyslu zvláštních
předpisů zcela jiné účelové
funkce. Novými ustanoveními se vymezují povinnosti
vlastníků (nájemců uživatelů)
těchto pozemků z hlediska zajišťování
ochrany životního prostředí.
K bodu 9
Navrhovaná drobná úprava směřuje
k odstranění věcné nepřesnosti
dosavadního znění v návaznosti na
názvosloví zvláštních předpisů
(zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu - stavební zákon,
a související právní předpisy)
a zároveň umožňuje upustit v dalších
ustanoveních zákona od pojmu "zastavěné
území obce k 1.9.1966 (intravilán)".
K bodu 10 a 11
Navrhované drobné úpravy směřují
k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy,
které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující, a aby byly odstraněny
formální nepřesnosti původních
ustanovení zákona, které vznikly jinými
nově navrhovanými změnami a úpravami.
K bodu 12
Navrhované doplnění směřuje
ke zpřesnění dosavadní úpravy
týkající se možnosti odnímat
zemědělskou půdu pro účely
zalesnění nebo zařazení mezi pozemky,
které nelze zemědělsky obdělávat.
Zároveň se odstraňují formální
nepřesnosti původních ustanovení zákona,
které vznikly jinými nově navrhovanými
změnami a úpravami.
K bodu 13
Navrhovaná úprava je nutná v zájmu
zpřesnění původního ustanovení
o zákazu odnímat zemědělskou půdu
pro výstavbu rekreačních chat a rekreačních
objektů s ohledem na změny navrhované v bodu
35 (§ 13a odst. 8), kterými se vymezují případy,
kdy se řízení podle zákona nezahajuje.
K bodu 14 až 17
Navrhovanými změnami je z dosavadní právní
úpravy vypouštěna část týkající
se problematiky ekonomické újmy (viz bod 53) a působnosti
orgánů státního hospodářského
řízení zemědělství,
které byly zrušeny zákonem č. 194/1986
Sb., o působnosti federálních orgánů
státní správy. Současně se
uvádí navrhované znění do souladu
s názvoslovím zvláštních předpisů
(stavební zákon a související právní
předpisy) a s postupy uplatňovanými v uplynulém
období orgány ochrany zemědělského
půdního fondu při posuzování
územně plánovací dokumentace a územně
plánovacích podkladů, neboť je nesporné,
že koncepční ochranu zemědělského
půdního fondu lze v maximální míře
zajistit právě na úrovni územně
plánovací činnosti. Dále se nahrazují
některé výrazy, které již nejsou
z hlediska současné situace vyhovující,
a odstraňují se formální nepřesnosti
původních ustanovení zákona, které
vznikly jinými nově navrhovanými změnami
a úpravami. K vypuštění části
ustanovení, která se týká obecných
předpisů o správním řízení,
se přistupuje s ohledem na to, že v bodu 62 (§
28) se souhrnně uvádějí případy,
při kterých se nepostupuje podle správního
řádu.
K bodu 18 až 20
Navrhované drobné úpravy směřují
k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy,
které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující, vypuštěna působnost
orgánů státního hospodářského
řízení zemědělství (viz
komentář k bodům 14 až 17) a odstraněny
formální nepřesnosti původních
ustanovení zákona, ke kterým došlo v
důsledku jiných nově navrhovaných
změn a úprav. Část ustanovení
týkající se obecných předpisů
o správním řízení se vypouští
z důvodů uvedených v komentáři
k bodům 14 až 17.
K bodu 21 až 23
Navrhovanými drobnými úpravami se uvádí
dosavadní znění do souladu s názvoslovím
zvláštních předpisů (vyhláška
č. 43/1990 Sb., o projektové přípravě
staveb) a zároveň se nahrazují některé
výrazy, které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující.
K bodu 24
Působnost dosavadní úpravy se rozšiřuje
i na pozemní komunikace, celostátní dráhy
a vodní cesty a jejich součásti, neboť
jde o akce, které se zásadním způsobem
dotýkají zájmů ochrany životního
prostředí a jeho jednotlivých složek.
K jejich posuzování z hlediska důsledků
na zemědělský půdní fond dosud
přistupovaly orgány ochrany zemědělského
půdního fondu pouze na základě ustanovení
§ 15 vyhlášky č. 36/1987 Sb., kterou se
upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského
půdního fondu ve znění vyhlášky
č. 528/1991 Sb., s tím, že při udělování
souhlasu s návrhy jejich tras byla nezbytná věcná
součinnost orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu prvního stupně s orgány
zemědělského půdního fondu
vyšších stupňů, šlo-li o trasy
dálnic, silnic I. a II. třídy, celostátních
drah a vodních cest. Část ustanovení
týkající se obecných předpisů
o správním řízení se vypouští
z důvodů uvedených v komentáři
k bodům 14 až 17.
K bodu 25 až 27
Navrhovanými drobnými úpravami se doplňuje
dosavadní znění zákona, protože
povinnost zabránit škodám na zemědělském
půdním fondu a řídit se zásadami
ochrany zemědělského půdního
fondu je třeba vyžadovat i při stavební
činnosti na zemědělské půdě,
jak to ostatně vyplývá ze znění
§ 11, a to právnickými a fyzickými osobami,
které se uvedenými činnostmi zabývají.
Zároveň se nahrazují některé
výrazy, které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující.
K bodu 28
Navrhovanou drobnou úpravou se vypouští ustanovení
o působnosti orgánů státního
hospodářského řízení
zemědělství (viz komentář k
bodům 14 až 17) a zakotvuje se povinnost projednat
zamýšlené záměry též
s vlastníkem (nájemcem uživatelem) dotčené
zemědělské půdy.
K bodu 29
Navrhuje se nové vymezení pojmu dočasného
odnětí zemědělské půdy
zemědělské výrobě s tím,
že za rozhodné kritérium se považuje schválený
způsob a zaměření následné
rekultivace. Jako dočasné odnětí se
vymezuje jen takové odnětí zemědělské
půdy, při kterém bude po ukončení
nezemědělské činnosti provedena zemědělská
rekultivace a pozemky budou vráceny zemědělské
výrobě bez ohledu na dobu odnětí.
Přitom se vychází ze skutečnosti,
že dosavadní hranice 12 let se jeví z hlediska
vlastnických nebo užívacích vztahů
k dotčeným pozemkům jako nepřijatelná.
V souvislosti s tím se stanovuje, jaký charakter
bude mít zamýšlené odnětí
zemědělské půdy v případech,
že v době rozhodování orgánů
ochrany zemědělského půdního
fondu podle zákona nebude možno spolehlivě
určit konečný způsob rekultivace.
K bodu 30
Navrhovaná drobná úprava zpřesňuje
okruh osob oprávněných podat žádost
o udělení předchozího souhlasu k odnětí
zemědělské půdy za účelem
zalesnění nebo zařazení mezi pozemky,
které nelze zemědělsky obdělávat,
a to s ohledem na nově konstituované vlastnické
a užívací vztahy k pozemkům.
K bodu 31
Znění dosavadní úpravy se zpřesňuje
a mění s ohledem na vypuštění
problematiky ekonomické újmy (viz bod 53) a působnosti
orgánů státního hospodářského
řízení zemědělství (viz
komentář k bodům 14 až 17). Dále
se nahrazují některé výrazy, které
již nejsou z hlediska současné situace vyhovující.
Současně se doplňuje o konkrétní
výčet základních věcných
náležitostí, kterými je nutno doložit
žádost o udělení předchozího
souhlasu k odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě.
K bodu 32
Navrhovaná drobná úprava směřuje
k vypuštění té části ustanovení,
která se týká problematiky ekonomické
újmy (viz bod 53).
K bodu 33
Dosavadní ustanovení se zcela vypouští,
protože se týká problematiky ekonomické
újmy (viz bod 53). Nahrazuje se novým ustanovením,
kterým se definuje účastník řízení
o udělení předchozího souhlasu, protože
absence obdobné definice v dosavadním právním
předpisu působí značné potíže
při výkonu státní správy na
úseku ochrany zemědělského půdního
fondu. Vydáním předchozího souhlasu
se totiž neřeší žádné
majetkoprávní nebo uživatelské vztahy
k dotčeným pozemkům, které i nadále
zůstávají zemědělskou půdou,
a to až do doby, kdy bude pravomocně rozhodnuto o
jejím odnětí.
K bodu 34
Dosavadní ustanovení se zcela vypouští,
protože se týká problematiky ekonomické
újmy (viz bod 53). Nahrazuje se novým ustanovením,
kterým se vymezuje, kdy a za jakých podmínek
lze předchozí souhlas změnit podle analogie
se změnou územního rozhodnutí (§
41 stavebního zákona). Absence tohoto vymezení
v dosavadním právním předpisu působí
značné potíže při výkonu
státní správy na úseku ochrany zemědělského
půdního fondu, protože orgány ochrany
zemědělského půdního fondu
rozhodují o odnětí zemědělské
půdy podle § 14 zákona v souladu s pravomocným
rozhodnutím o udělení předchozího
souhlasu v mnoha případech etapovitě a se
značným časovým odstupem (5 i více
let) a přitom nemají možnost patřičně
reagovat na změnu územně technických
nebo jiných podmínek, z nichž se vycházelo
při udělování předchozího
souhlasu.
K bodu 35
Navrhuje se doplnit dosavadní právní úpravu
novým ustanovením, kterým jsou definovány
případy, při nichž se řízení
o udělení předchozího souhlasu nezahajuje,
takže nepřichází v úvahu ani
rozhodování o odnětí zemědělské
půdy podle § 14 zákona. Tato výjimka
bude přicházet v úvahu tehdy, půjde-li
o odnětí zemědělské půdy
na pozemcích taxativně vymezených v §
6 (viz bod 8), které z hlediska své účelové
funkce neslouží zemědělské výrobě.
Navrhovaná úprava přitom představuje
výrazné snížení rozsahu rozhodovací
činnosti orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu se značnou administrativní
náročností.
K bodu 36
Nově navrhovaným ustanovením se odstraňují
zásadní technické překážky
při vyřazení odnímaného pozemku
ze zemědělské půdy při vedení
evidence nemovitostí, je-li odnětím dotčena
jen část parcely, na které v uplynulém
období orgány geodézie a kartografie soustavně
upozorňovaly.
K bodu 37
Navrhovaná drobná úprava směřuje
k vypuštění té části ustanovení,
která se týká problematiky ekonomické
újmy (viz bod 53).
K bodu 38
Dosavadní ustanovení se vypouští, protože
z hlediska jiných nově navrhovaných změn
a úprav nemá praktický význam. Nahrazuje
se novým ustanovením, kterým se zabezpečí,
že kulturní vrstvy půdy na zemědělských
pozemcích dotčených navrhovaným trvalým
odnětím, zejména pak svrchní kulturní
vrstvy půdy (ornice, drnové vrstvy), se nestanou
předmětem nezákoných záměrů
a postupů žadatelů o toto odnětí
pro nezemědělskou činnost. Jsou to totiž
mimořádně cenné materiály,
které je nutno pokládat za prakticky neobnovitelné
přírodní bohatství pro jejich půdotvorné,
fyzikálně chemické, agronomické, produkční
a krajinotvorné vlastnosti.