K bodu 39

Navrhuje se doplnit dosavadní právní úpravu novými ustanoveními, jejichž absence v uplynulém období působila značné obtíže při výkonu státní správy na úseku ochrany zemědělského půdního fondu. Proto se vymezuje okruh účastníků řízení o odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě podle § 14 zákona a stanoví podrobnosti o tom, za jakých okolností a z jakých důvodů lze dodatečně změnit některé technické podmínky dříve vydaných rozhodnutí o odnětí zemědělské půdy podle § 14 zákona, vyjde-li najevo, že jsou v praxi nevykonatelné.

K bodu 40

Navrhovaná úprava je nutná s ohledem na to, že je třeba vymezit oprávnění orgánů geodézie a kartografie k vyřazení zemědělských pozemků ze zemědělské půdy v případech, kdy se o odnětí zemědělské půdy podle tohoto zákona nerozhoduje.

K bodu 41 až 43

Navrhované drobné úpravy směřují k tomu, aby byla vypuštěna slova týkající se ekonomické újmy, nahrazeny výrazy, které již nejsou z hlediska současné situace vyhovující, a odstraněny formální nepřesnosti původních ustanovení zákona, které vznikly jinými nově navrhovanými změnami a úpravami. K vypuštění § 16 odst. 2 se přistupuje proto, že se připravuje vydání nového zákona ČNR o odvodech za odnětí zemědělské půdy, který bude koncipován odlišně od dosud platného nařízení vlády ČSSR č. 39/1984 Sb., o sazbách odvodů za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě. Tento předpis bude ovšem v platnosti až do doby přijetí shora zmiňovaného nového zákona ČNR a proto není v poznámce uváděn v souvislosti s pojmem "podle zvláštního předpisu" příslušný odkaz.

K bodu 44

Navrhovaná drobná úprava je nutná s ohledem na změny navrhované v bodu 48 (§ 21 odst. 2) a bodu 50 (§ 22 písm. c/).

K bodu 45

Znění dosavadní právní úpravy se zpřesňuje a upravuje s ohledem na nově navrhované vymezení pojmu dočasného odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě (viz komentář k bodu 29) a na úpravy navrhované v bodu 31 (§ 13a odst. 2).

K bodu 46 a 47

Navrhované drobné úpravy směřují k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy, které již nejsou z hlediska současné situace vyhovující.

K bodu 48

Navrhovaná úprava je nutná s ohledem na změny navrhované v bodu 44 (§ 17 odst. 2) a v bodu 50 (§ 22 písm. c/).

K bodu 49

Navrhovaná drobná úprava je nutná s ohledem na změny navrhované v bodu 8 (§ 6), v bodu 9 (§ 7 odst. 2) a v bodu 35 (§ 13a odst. 8).

K bodu 50

Dosavadní ustanovení o tom, že od odvodů je osvobozeno odnětí zemědělské půdy pro těžbu rašeliny pro zemědělské účely, se jeví z hlediska negativních důsledků na životní prostředí, ekologickou stabilitu území a další složky životního prostředí v současné době jako neodůvodněné a proto se navrhuje jeho vypuštění. S ohledem na současný politický, společenský a hospodářský vývoj je však třeba toto zvýhodnění naopak přiznat právnickým a fyzickým osobám, které na zemědělských pozemcích zamýšlejí uskutečnit stavby zemědělské prvovýroby potřebné pro jejich výrobní činnost na zemědělské půdě. Proto se navrhuje dosavadní právní úpravu v tomto směru rozšířit. Současně se nahrazují některé výrazy, které již nejsou z hlediska současné situace vyhovující.

K bodu 51 a 52

Navrhuje se rozšířit dosavadní právní úpravu tak, aby osvobození od odvodů za odnětí zemědělské půdy se vztahovalo i na ochranná pásma zdrojů přirozeně se vyskytujících minerálních vod stolních a prakticky na všechny případy, kdy má být zemědělská půda odnímána pro účely zlepšování a ochrany životního prostředí a jeho jednotlivých složek, pro ochranu přírody a pro paleontologické či archeologické účely.

K bodu 53

Povinnost odstranit ekonomickou újmu je v dosavadní právní úpravě vztažena pouze k zemědělským organizacím s ohledem na to, že půda nebyla úředně ani reálně patřičně oceněna. V podmínkách tržního hospodářství a z hlediska obnovy vlastnických práv k půdě nemá institut odstraňování ekonomické újmy žádné opodstatnění, zejména ve vztahu k nájemci (uživateli) zemědělské půdy. Vlastníku zemědělské půdy přísluší úplata za převod vlastnického práva nebo náhrada za dočasné užívání půdy podle zvláštních předpisů, a to za veškerou půdu, nikoliv jen v případech, kdy zamýšlené akce představují tzv. podstatný zásah do hospodaření. Kromě toho má institut ekonomické újmy vysloveně intenzifikační charakter a jeho konkrétní realizace se dostává do rozporu s právy a zájmy vlastníků zemědělské půdy. Proto se navrhuje ustanovení týkající se ekonomické újmy zcela vypustit.

K bodu 54

Navrhovaná úprava směřuje k tomu, aby orgány geodézie a kartografie mohly bez vyjmenovaných rozhodnutí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu samy odstraňovat jimi zjištěné drobné přirozeně vzniklé odchylky v údajích evidence nemovitostí o druzích pozemků (kultur) od stavu v přírodě, pokud k nim došlo dlouhodobými pozvolnými posuny hranic zemědělských pozemků, například působením vodních toků, vlivem sousedních lesních porostů, samovolného zamokření nebo eroze. V uplynulém období byly takto zjištěné nesoulady odstraňovány administrativně náročnými řízeními, vedenými orgány ochrany zemědělského půdního fondu z podnětu orgánů geodézie a kartografie, která však neměla z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu žádný zásadní význam. Je samozřejmé, že podle tohoto ustanovení nebude možno postupovat, došlo-li k takové změně úmyslně fyzickou nebo právnickou osobou.

K bodu 55 až 61

Navrhované drobné úpravy směřují k tomu, aby bylo jednoznačně formulováno oprávnění orgánů ochrany zemědělského půdního fondu k ukládání pokut, byly nahrazeny výrazy, které již nejsou z hlediska současné situace vyhovující, a aby byly odstraněny formální nepřesnosti původních ustanovení zákona, které vznikly jinými nově navrhovanými změnami a úpravami. Současně se navrhuje nové ustanovení, kterými je řešena otázka uplatňování sankcí vůči fyzickým osobám při poškozování nebo znehodnocování zemědělské půdy. Důvodem navrhovaného zvýšení horní hranice pokuty je jednak valorizace, jednak - a to zejména - zájem na zintenzívnění hrozby sankčních postihů.

K bodu 62

Navrhovaná úprava je nutná s ohledem na to, že při úpravách navrhovaných v bodech 17 (§ 8 odst. 2), 20 (§ 9 odst. 2) a 24 (§ 10 odst. 3) byly vypuštěny části ustanovení, kterými bylo vymezeno, že v daných případech se nepostupuje podle obecných předpisů o správním řízení. Přitom souhrnné vymezení případů, kdy se nerozhoduje podle těchto předpisů, přispívá k jednoznačnosti při výkonu státní správy na úseku ochrany zemědělského půdního fondu.

K bodu 63 až 65

Navrhované drobné úpravy směřují k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy, které již nejsou z hlediska současné situace vyhovující, bylo vypuštěno ustanovení týkající se problematiky ekonomické újmy (viz bod 53) a odstraněn formální nepřesnosti původních ustanovení zákona, které vznikly jinými nově navrhovanými změnami a úpravami.

K bodu 66 až 68

Navrhovanými úpravami se uvádí dosavadní znění zákona do souladu s navrhovanými změnami, které se týkají zejména § 4 (viz bod 6), § 5 (viz bod 7), § 13a odst. 1 (viz bod 30) a § 14 odst. 3 (viz bod 38).

K bodu 69 a 70

Navrhované drobné úpravy směřují k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy, které již nejsou z hlediska současné situace vyhovující, a aby byly odstraněny formální nepřesnosti původních ustanovení zákona, které vznikly jinými nově navrhovanými změnami a úpravami.

K čl. II

Jde o nově navrhovaná přechodná ustanovení, která jsou nezbytná k tomu, aby byl zajištěn jednotný postup zejména orgánů ochrany zemědělského půdního fondu v případech, kdy při dalším řízení podle zákona bude třeba řešit problematiku odstraňování ekonomické újmy, pokud byla stanovena přede dnem účinnosti tohoto zákona. Dále se jimi zaručuje platnost rozhodnutí vydaných podle zákona přede dnem účinnosti tohoto zákona. Zvláštní přechodné ustanovení řeší postupy v případech, kdy v předchozím souhlasu orgány ochrany zemědělského půdního fondu obecně stanovily povinnost úhrady odvodů za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě, ale na které se podle navrhované úpravy placení odvodů podle tohoto zákona nevztahuje (viz body 35, 49, 50, 51 a 52).

K čl. III

Nařízení vlády ČSR č. 102/1976 Sb., o odstraňování

ekonomické újmy socialistických zemědělských organizací se zrušuje, protože zaniká institut ekonomické újmy.

K čl. IV

Z hlediska přehlednosti a úplnosti se zmocňuje předsednictvo ČNR, aby vyhlásilo úplné znění zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, jak vyplývá z pozdějších zákonů.

K čl. V

Navrhuje se, aby zákon vzhledem k naléhavosti nabyl účinnosti dnem vyhlášení.

V Praze dne 4. března 1992

předseda vlády

České republiky

JUDr. Petr Pithart, v.r.

ministr životního prostředí

České republiky

Ing. Ivan Dejmal

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP