K bodu 39
Navrhuje se doplnit dosavadní právní úpravu
novými ustanoveními, jejichž absence v uplynulém
období působila značné obtíže
při výkonu státní správy na
úseku ochrany zemědělského půdního
fondu. Proto se vymezuje okruh účastníků
řízení o odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě
podle § 14 zákona a stanoví podrobnosti o tom,
za jakých okolností a z jakých důvodů
lze dodatečně změnit některé
technické podmínky dříve vydaných
rozhodnutí o odnětí zemědělské
půdy podle § 14 zákona, vyjde-li najevo, že
jsou v praxi nevykonatelné.
K bodu 40
Navrhovaná úprava je nutná s ohledem na to,
že je třeba vymezit oprávnění
orgánů geodézie a kartografie k vyřazení
zemědělských pozemků ze zemědělské
půdy v případech, kdy se o odnětí
zemědělské půdy podle tohoto zákona
nerozhoduje.
K bodu 41 až 43
Navrhované drobné úpravy směřují
k tomu, aby byla vypuštěna slova týkající
se ekonomické újmy, nahrazeny výrazy, které
již nejsou z hlediska současné situace vyhovující,
a odstraněny formální nepřesnosti
původních ustanovení zákona, které
vznikly jinými nově navrhovanými změnami
a úpravami. K vypuštění § 16 odst.
2 se přistupuje proto, že se připravuje vydání
nového zákona ČNR o odvodech za odnětí
zemědělské půdy, který bude
koncipován odlišně od dosud platného
nařízení vlády ČSSR č.
39/1984 Sb., o sazbách odvodů za odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě. Tento předpis bude ovšem v platnosti
až do doby přijetí shora zmiňovaného
nového zákona ČNR a proto není v poznámce
uváděn v souvislosti s pojmem "podle zvláštního
předpisu" příslušný odkaz.
K bodu 44
Navrhovaná drobná úprava je nutná
s ohledem na změny navrhované v bodu 48 (§
21 odst. 2) a bodu 50 (§ 22 písm. c/).
K bodu 45
Znění dosavadní právní úpravy
se zpřesňuje a upravuje s ohledem na nově
navrhované vymezení pojmu dočasného
odnětí zemědělské půdy
zemědělské výrobě (viz komentář
k bodu 29) a na úpravy navrhované v bodu 31 (§
13a odst. 2).
K bodu 46 a 47
Navrhované drobné úpravy směřují
k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy,
které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující.
K bodu 48
Navrhovaná úprava je nutná s ohledem na změny
navrhované v bodu 44 (§ 17 odst. 2) a v bodu 50 (§
22 písm. c/).
K bodu 49
Navrhovaná drobná úprava je nutná
s ohledem na změny navrhované v bodu 8 (§ 6),
v bodu 9 (§ 7 odst. 2) a v bodu 35 (§ 13a odst. 8).
K bodu 50
Dosavadní ustanovení o tom, že od odvodů
je osvobozeno odnětí zemědělské
půdy pro těžbu rašeliny pro zemědělské
účely, se jeví z hlediska negativních
důsledků na životní prostředí,
ekologickou stabilitu území a další
složky životního prostředí v současné
době jako neodůvodněné a proto se
navrhuje jeho vypuštění. S ohledem na současný
politický, společenský a hospodářský
vývoj je však třeba toto zvýhodnění
naopak přiznat právnickým a fyzickým
osobám, které na zemědělských
pozemcích zamýšlejí uskutečnit
stavby zemědělské prvovýroby potřebné
pro jejich výrobní činnost na zemědělské
půdě. Proto se navrhuje dosavadní právní
úpravu v tomto směru rozšířit.
Současně se nahrazují některé
výrazy, které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující.
K bodu 51 a 52
Navrhuje se rozšířit dosavadní právní
úpravu tak, aby osvobození od odvodů za odnětí
zemědělské půdy se vztahovalo i na
ochranná pásma zdrojů přirozeně
se vyskytujících minerálních vod stolních
a prakticky na všechny případy, kdy má
být zemědělská půda odnímána
pro účely zlepšování a ochrany
životního prostředí a jeho jednotlivých
složek, pro ochranu přírody a pro paleontologické
či archeologické účely.
K bodu 53
Povinnost odstranit ekonomickou újmu je v dosavadní
právní úpravě vztažena pouze
k zemědělským organizacím s ohledem
na to, že půda nebyla úředně
ani reálně patřičně oceněna.
V podmínkách tržního hospodářství
a z hlediska obnovy vlastnických práv k půdě
nemá institut odstraňování ekonomické
újmy žádné opodstatnění,
zejména ve vztahu k nájemci (uživateli) zemědělské
půdy. Vlastníku zemědělské
půdy přísluší úplata za
převod vlastnického práva nebo náhrada
za dočasné užívání půdy
podle zvláštních předpisů, a
to za veškerou půdu, nikoliv jen v případech,
kdy zamýšlené akce představují
tzv. podstatný zásah do hospodaření.
Kromě toho má institut ekonomické újmy
vysloveně intenzifikační charakter a jeho
konkrétní realizace se dostává do
rozporu s právy a zájmy vlastníků
zemědělské půdy. Proto se navrhuje
ustanovení týkající se ekonomické
újmy zcela vypustit.
K bodu 54
Navrhovaná úprava směřuje k tomu,
aby orgány geodézie a kartografie mohly bez vyjmenovaných
rozhodnutí orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu samy odstraňovat jimi zjištěné
drobné přirozeně vzniklé odchylky
v údajích evidence nemovitostí o druzích
pozemků (kultur) od stavu v přírodě,
pokud k nim došlo dlouhodobými pozvolnými posuny
hranic zemědělských pozemků, například
působením vodních toků, vlivem sousedních
lesních porostů, samovolného zamokření
nebo eroze. V uplynulém období byly takto zjištěné
nesoulady odstraňovány administrativně náročnými
řízeními, vedenými orgány ochrany
zemědělského půdního fondu
z podnětu orgánů geodézie a kartografie,
která však neměla z hlediska ochrany zemědělského
půdního fondu žádný zásadní
význam. Je samozřejmé, že podle tohoto
ustanovení nebude možno postupovat, došlo-li
k takové změně úmyslně fyzickou
nebo právnickou osobou.
K bodu 55 až 61
Navrhované drobné úpravy směřují
k tomu, aby bylo jednoznačně formulováno
oprávnění orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu k ukládání pokut,
byly nahrazeny výrazy, které již nejsou z hlediska
současné situace vyhovující, a aby
byly odstraněny formální nepřesnosti
původních ustanovení zákona, které
vznikly jinými nově navrhovanými změnami
a úpravami. Současně se navrhuje nové
ustanovení, kterými je řešena otázka
uplatňování sankcí vůči
fyzickým osobám při poškozování
nebo znehodnocování zemědělské
půdy. Důvodem navrhovaného zvýšení
horní hranice pokuty je jednak valorizace, jednak - a to
zejména - zájem na zintenzívnění
hrozby sankčních postihů.
K bodu 62
Navrhovaná úprava je nutná s ohledem na to,
že při úpravách navrhovaných
v bodech 17 (§ 8 odst. 2), 20 (§ 9 odst. 2) a 24 (§
10 odst. 3) byly vypuštěny části ustanovení,
kterými bylo vymezeno, že v daných případech
se nepostupuje podle obecných předpisů o
správním řízení. Přitom
souhrnné vymezení případů,
kdy se nerozhoduje podle těchto předpisů,
přispívá k jednoznačnosti při
výkonu státní správy na úseku
ochrany zemědělského půdního
fondu.
K bodu 63 až 65
Navrhované drobné úpravy směřují
k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy,
které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující, bylo vypuštěno ustanovení
týkající se problematiky ekonomické
újmy (viz bod 53) a odstraněn formální
nepřesnosti původních ustanovení zákona,
které vznikly jinými nově navrhovanými
změnami a úpravami.
K bodu 66 až 68
Navrhovanými úpravami se uvádí dosavadní
znění zákona do souladu s navrhovanými
změnami, které se týkají zejména
§ 4 (viz bod 6), § 5 (viz bod 7), § 13a odst. 1
(viz bod 30) a § 14 odst. 3 (viz bod 38).
K bodu 69 a 70
Navrhované drobné úpravy směřují
k tomu, aby byly nahrazeny některé výrazy,
které již nejsou z hlediska současné
situace vyhovující, a aby byly odstraněny
formální nepřesnosti původních
ustanovení zákona, které vznikly jinými
nově navrhovanými změnami a úpravami.
K čl. II
Jde o nově navrhovaná přechodná ustanovení,
která jsou nezbytná k tomu, aby byl zajištěn
jednotný postup zejména orgánů ochrany
zemědělského půdního fondu
v případech, kdy při dalším řízení
podle zákona bude třeba řešit problematiku
odstraňování ekonomické újmy,
pokud byla stanovena přede dnem účinnosti
tohoto zákona. Dále se jimi zaručuje platnost
rozhodnutí vydaných podle zákona přede
dnem účinnosti tohoto zákona. Zvláštní
přechodné ustanovení řeší
postupy v případech, kdy v předchozím
souhlasu orgány ochrany zemědělského
půdního fondu obecně stanovily povinnost
úhrady odvodů za odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě,
ale na které se podle navrhované úpravy placení
odvodů podle tohoto zákona nevztahuje (viz body
35, 49, 50, 51 a 52).
K čl. III
Nařízení vlády ČSR č.
102/1976 Sb., o odstraňování
ekonomické újmy socialistických zemědělských
organizací se zrušuje, protože zaniká
institut ekonomické újmy.
K čl. IV
Z hlediska přehlednosti a úplnosti se zmocňuje
předsednictvo ČNR, aby vyhlásilo úplné
znění zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu,
jak vyplývá z pozdějších zákonů.
K čl. V
Navrhuje se, aby zákon vzhledem k naléhavosti nabyl
účinnosti dnem vyhlášení.