Poslanec SL M. Čič: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
ja neodporúčam prijat tento termín pretože
to do ústavného zákona nepatrí. Ja
si myslím, že vlády federálna i republikové,
urobia všetko preto, aby ústavný zákon,
nedobudne účinnost, okamžite realizovali. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Čičovi a domnívám
se, že můžeme přistoupit k hlasování,
pokud ještě zpravodajové se nechtějí
k něčemu vyjádřit.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Já tedy pro pořádek beru svůj
návrh zpět a je na autorech pozměňovacího
návrhu, jaký návrh dávají nebo
nedávají.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Poslanec Mikule.
Poslanec SN V. Mikule: Já jenom jednu větu. Plně
podporuji to, co zde řekl pan Čič, protože
se domnívám, že takovéto termínování
úkolů do ústavního zákona skutečně
nepatří a měli bychom si uvědomit,
že tady jde o úkoly vlád, čili ne nějakých
správních orgánů na úrovni
obce nebo okresu, ale ústavních orgánů,
které mají svoji politickou odpovědnost ve
vztahu k parlamentu. Doporučoval bych tedy předkladateli
pozměňovacího návrhu, aby je vzal
zpátky, protože si myslím, že ta formulace,
která je navržena, naprosto postačuje.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Sám se přimlouvám za tuto explikaci. Ještě
poslanec Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Rád bych připomněl,
že zákonné opatření předsednictva
FS, o kterém budeme během dneška jednat, ukládá
vládě, aby tuto věc vyřídila
do 31. 3. příštího roku.
Poslanec SN S. Devátý: V tom případě
to stahuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Přistoupíme tedy k hlasování. Pro
přijetí ústavního zákona je
potřebný souhlas třípětinové
většiny poslanců zvolených ve Slovenské
republice. Současně je třeba souhlasu třípětinové
většiny poslanců Sněmovny lidu.
Budeme hlasovat nejprve ve Sněmovně národů.
Prosím, aby se dostavili k volbě všichni poslanci,
kteří jsou mimo zasedací sál. Děkuji.
Budou volit poslanci SN zvolení v České
republice. Opakuji, že číslo 45, které
znamená přesně tři pětiny všech
poslanců platí pro obě sněmovny. Táži
se tedy poslanců SN, zvolených v České
republice, zda jsou pro přijetí tohoto ústavního
zákona? (Hlasuje se.) 53. Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Devět.)
Devět.
Děkuji. Konstatuji, že poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice návrh ústavního
zákona přijali. Nyní budou hlasovat poslanci
Sněmovny národů zvolení v SR. Táži
se, kdo z nich je pro přijetí tohoto ústavního
zákona? (Hlasuje se.) Padesát čtyři.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Šest)
Šest.
Děkuji. Také ve Slovenské části Sněmovny národů byl ústavní zákon schválen.
Ptám se nyní poslanců Sněmovny lidu,
kdo z nich je pro přijetí tohoto ústavního
zákona? (Hlasuje se.) Jednosto devět.
Je někdo proti? (Dva.) Dva.
Zdržel se někdo hlasování? (Devět.) Devět.
Konstatuji, že také poslanci Sněmovny lidu schválili návrh tohoto zákona. (Potlesk.)
Vážené Federální shromáždění,
vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven,
konstatuji, že FS schválilo ústavní
zákon, kterým se mění ústavní
zákon č. 100/1960 Sb. Ústava ČSFR
ve znění ústavního zákona č.
135/1989 Sb.
(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 21., SL
č. 47, SN č. 48)
Dovolte, abych neprodleně přikročil k ukončení
bodu, který jsme projednávali předtím.
Jedná se o volbu člena předsednictva FS.
Prosím předsedu komise poslance Bobovnického,
aby se ujal slova.
Předseda komise pro Zjišťování
výsledků voleb poslanec SL J. Bobovnický:
Vážené Federálne zhromaždenie,
za komisiu poslancov na zisťovanie výsledkov volieb
v Snemovni ľudu vám prečítam zápis
o voľbe poslancov SĽ za člena Predsedníctva
FZ.
Komisia poslancov SL oznamuje, že na voľbu člena
Predsedníctva FZ bolo poslancom vydané 122 hlasovacích
lístkov. Po skončení hlasovania komisia zistila,
že sa hlasovania zúčastnilo 87 poslancov, zdržalo
sa 35 poslancov, odovzdaných bolo celkove 87 platných
hlasovacích lístkov. neplatný nebol ani jeden.
Za navrhnutného kandidáta posl. Ing. Jozefa Bakšaya
bolo odovzdaných 62 hlasov, proti bolo 25 hlasov.
Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb
zistila, že navrhnutý kandidát bol zvolený
nadpolovičnou väčšinou hlasov z počtu
hlasujúcich poslancov v Sněmovni ľudu.
Komisia si nemôže odpustiť poznámku, že
35 poslancov neuplatnilo svoje hlasovacie právo. Voľba
je ovšem platná. V Prahe dňa 20. 9. 1990. Podpísaný
predseda komisie MUDr. Bobovnický a 7 ďalších
členov. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji pane poslanče. Omlouvám se poslancům
SL i panu poslanci Bakšayovi, že jsem ho před
jednáním tohoto bodu nepředstavil. Prosím
ho, aby se nyní představil poslancům.
(Poslanec Bakšay se představuje.)
Děkuji za oznámení výsledku voleb
a mohu konstatovat, že poslanec Jozef Bakšay byl zvolen
za člena předsednictva FS. Blahopřeji a současně
vám prosím, abyste si sedl na předsednickou
tribunu.
Než budeme pokračovat v programu, je zde požadavek,
abych vyhlásil toto sdělení: VPR se sejdou
zítra v 8.30 hodin v místnosti č.102.
Nyní máme na programu bod číslo
Zákonné opatření předsednictva
FS, které bylo přijato 30. 8. 1990 a vyžaduje
schválení FS.
Jako první zákonné opatření
projednáme zprávu předsedy FS o zákonném
opatření předsednictva FS a o rozšíření
okruhu vedoucích funkcí obsazovaným jmenováním,
tisk 91. Podle článku 58 odst. 4 ústavního
zákona č. 143/68 Sb., o čs. federaci, musí
být každé zákonné opatření
schváleno na nejbližším zasedání
FS, jinak ztrácí platnost. V parlamentním
tisku č. 91 se navrhuje schvalovací usnesení,
týkající se zákonného opatření
o rozšíření okruhu vedoucích
funkcí obsazovaných jmenováním. Jsou,
prosím, nějaké dotazy k navrhovanému
usnesení? Pan poslanec Jenerál.
Poslanec SL J. Jenerál: Pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, zákonné
opatření předsednictva, které máme
v souladu s ústavním zákonem o československé
federaci nyní schválit, vyvolalo mimořádně
širokou, a je třeba říci, že značně
rozpornou reakci mezi našimi občany. Pomineme-li,
že tak závažné otázky, které
řeší toto i další zákonné
opatření z 30. srpna, by bylo správné
přijímat formou zákona na společných
schůzích Federálního shromáždění
a že naše zasedání nebylo svoláno
dříve, což díky i nepřesným
informacím některých sdělovacích
prostředků nám, poslancům, na autoritě
nepřidalo, je zejména upozorňováno
na různost výkladu zákonného opatření,
které při značném rozsahu blíže
nespecifikovaných funkcí může vést
k lavinovité kampani, k výměně řídících
pracovníků bez ohledu na funkčnost tohoto
procesu, potřebu posilování demokratických
zásad při výběru a hodnocení
řídících pracovníků
a zvyšování jejich odpovědnosti. Obavy
tohoto charakteru umocňují veřejná
prohlášení některých politických
představitelů, různé návrhy
kritérií na posuzování způsobilosti
k výkonu té či oné funkce, jejichž
posláním v podstatě je dosáhnout urychlené
a rozsáhlé výluky pracovníků,
nebo jejich převedení na méně placená
místa z důvodu politického přesvědčení.
Znepokojuje otázka postavení odborů, jejich
reálného vlivu při řešení
sporných případů. Řada konkrétních
příkladů dokazuje, že nebezpečí
politického zneužití, vyřizování
osobních sporů nebo sledování zájmů
pouze politické linie je reálné. K odvolání
z řídící funkce i nedávno zvolených
či jmenovaných vedoucích pracovníků
často postačuje, že jde o bývalé
nebo současné členy KSČ, nebo jiných
politických stran působících v minulém
období. Klub komunistických poslanců je si
plně vědom, k jakým deformacím v minulosti
v personální práci při posuzování
kádrových předpokladů z hlediska prosazování
politické linie jedné strany docházelo. Máme-li
se v naší společnosti s tímto dědictvím
plně rozejít, pak je potřebné v souladu
s úmluvou č. 111, kterou Československo ratifikovalo
jako člen Mezinárodní organizace práce
nepřipustit jakoukoli diskriminaci při výkonu
zaměstnání, splňuje-li pracovník
předpisy požadovanou kvalifikaci. Zvýhodnění
mohou být jen ti, jejichž kvalifikace, zkušenosti
a výkonnost jsou vyšší, než u ostatních
pracovníků.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, to jsou hlavní důvody, proč komunističtí
poslanci nemohou podpořit schválení tohoto
zákonného opatření. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci. Chci jenom konstatovat, že rozprava
k tomuto bodu, to je k zákonnému opatření
schválenému předsednictvem, se nemůže
konat. Zákonné opatření je možno
buď schválit nebo odmítnout, jinak by to vyvolalo
celou řadu komplikací a celý proces schvalování
by se prostě převedl do legislativní podoby.
Moment, přihlášený s poznámkou
je pan Karel Stome. Ale znovu žádám - poslanci
mohou mít jen dotazy, jinak nemůžeme žádnou
rozpravu připustit. Má poslanec Stome příspěvek
tohoto charakteru?
Poslanec SN K. Stome: Já samozřejmě, vážené
shromáždění, jsem si vědom toho,
jaké jsou procedurální uzance a předpisy
ohledně schvalování takovéhoto druhu,
které máme před sebou. Ovšem na druhé
straně musím respektovat to, že v podstatě
byla rozprava tady připuštěna, resp. příspěvek
předřečníka nebyl přerušen
s odkazem na příslušné procesní
ustanovení. Nyní můžeme buďto respektovat
to, že někdo tady něco pronesl, nebo to musíme
považovat za nepronesené a pak není o čem
diskutovat, pak samozřejmě svůj příspěvek
stahuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Jsem nucen dodržet základní procedurální
pravidla jednacího řádu. Protože jsem
připustil v podstatě příspěvek
pana Jenerála, který měl sice pouze zdůvodňovací
charakter za jeho poslaneckou skupinu, povoluji tedy ještě
vystoupení poslance pana Sokola. Jde pouze o odpověď
na otázku poslance Jenerála.
Místopředseda SN J. Sokol: Já bych se chtěl,
vážené Federální shromáždění,
omluvit za zdržování. Chtěl bych připomenout
některé skutečnosti, které tu byly
zpochybněny. Tento krok je jen malým rozšířením
kroku, k němuž sáhl už předchozí
režim na začátku roku 1989, kdy narazil na
tentýž problém, se kterým se setkáváme
dnes. Otázka by vůbec nevznikla, kdyby tu nebyl
dlouhá léta zaveden systém tzv. komplexních
hodnocení. Každý vedoucí pracovník
je vybaven spoustou kladných hodnocení o tom, jak
je vynikající, jak dobře pracuje a plní
svěřené úkoly, tak by se výměna
neschopných vedoucích odehrála bez zákonného
opatření. Za stávajícího stavu
každý předchozí vedoucí pracovník
se zásobou komplexních hodnocení hladce vyhraje
každý pracovně právní proces.
S odbory byla záležitost projednána a některé
z jejich připomínek byly dokonce do zákonného
opatření vtěleny. Právě i ta
věc, týkající se mezinárodních
pracovně právních úmluv byla projednána
s ženevským úřadem Mezinárodní
organizace práce. Děkuji vám.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci za zodpovězení dotazu.
Technická? Dotaz. Prosím.
Poslanec SN L. Kostya: Mám dotaz na předsednictvo,
jestli byl čas na projednávání obsahu
tohoto zákonného opatření s odbory
a s Mezinárodním úřadem práce,
proč byla tato zásadní věc projednána
jako zákonné opatření a proč
my jako zákonodárný sbor této země,
jsme nebyli svoláni v závěru srpna tak, jak
nás na poslední schůzi před parlamentními
prázdninami upozornil pan poslanec Battěk, když
předsedal poslednímu zasedání, abychom
počítali s tím, že budeme svoláni
v posledním týdnu měsíce srpna?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Je zde ještě další technická
poznámka.
(Hlas z pléna: Keď som už bol pánom predsedajúcim
poučený, že môžeme klást
otázky, chcel by som sa pána Jenerála spýtať
či v tejto situácii, kde sú masovo perzekvovaní
ľudia práve nomenklatúrnymi kádrami
v jednotlivých podnikoch jeho príspevok nevyznieva
ako trapný žart či toto nevyznieva ako trapná
záležitosť v tejto situácii. Len toľko
som sa chcel spýtať.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Uděluji slovo členu předsednictva
panu poslanci Ernestu Valkovi.
Místopředseda SL E. Valko: Vážený
pán predsedajúci, dámy a páni, ja
by som veľmi stručne poukázal na jednu, podľa
môjho názoru rozhodujúcu skutočnosť,
týkajúcu sa tohto problému. Pán Sokol
už jednoznačne naznačil, že už od
1. januára 1989 na základe novely Zákonníku
práce a nariadenia vlády z roku 1988 existoval (to
chcem zdôrazniť,) okruh pracovníkov, ktorí
týmto spôsobom boli do funkcie menovaní. Tento
okruh bol prijatý zákonodarným zhromaždením
v roku 1988. Vtedy, pokiaľ si veľmi dobre spomínam,
nebola ani jedna takáto námietka zo strany Federálneho
zhromaždenia, že by nejako tento okruh pracovníkov,
ktorých sa tento problém dotýka, bol nejakým
spôsobom diskriminovaný.
Na strane dve na prijatie tohoto zákonodarného opatrenia
došlo k posunu len o jednu priečku vedúcich
funkcií. Naraz sa dozvedáme o akejsi pofidernej
diskriminácii týchto pracovníkov na ďaleko
nižších funkciách, ako tých, ktorí
boli už od 1. 1. 1989 predchádzajúcim zákonodarných
sborom schválení. Neviem z akých príčin
táto námietka zo strany poslancov príslušnej
strany je vznášaná. Ďalej by som upozornil
na jednu vec: Čo sa týka dohody 111, ktorá
tu bola spomínaná, tam sa vôbec nehovorí
o väzbe na toto zákonné opatrenie. Tam sa hovorí
všeobecne o diskriminácii všetkých pracovníkov.
Zrejme si mnohí ľudia uvedomujú akí
ľudia na týchto funkciách fungovali a z akých
dôvodov tam boli, a preto sa obávajú tzv.
diskriminácie týchto pracovníkov, podľa
môjho názoru, často úplne neschopných
príslušných funkciách. Ďakujem.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Využívám svého práva
i své povinnosti dodržet zásady jednacího
řádu. Jakoukoliv další rozpravu nepřipustím.
Přistoupíme ve smyslu jednacího řádu
k hlasování. Upozorňuji, vážené
poslankyně, vážení poslanci, že
zákonné opatření bylo projednáno
a schváleno v předsednictvu podle všech procedurálních
zásad. Vaše rozhodnutí můžete vyjádřit
pouze hlasováním - odsouhlasením nebo odmítnutím.
(Z pléna se hlásí poslanec k technické
poznámce.) Já na technické poznámky
nevěřím. Rozhodl jsem, že budeme hlasovat
o zákonném opatření, jak bylo předloženo.
Nejprve bude hlasovat Sněmovna národů. Ptám
se poslanců ve Sněmovně národů,
kdo je pro odsouhlasení tohoto zákonného
opatření, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
(Osmdesát devět.) Osmdesát devět.
Kdo je proti? (Devatenáct.) Devatenáct.
Zdržel se někdo hlasování? (Osm.) Osm.
Konstatuji, Že zákonné opatření
Sněmovny národů schválila. Táži
se nyní poslanců Sněmovny lidu. Kdo souhlasí
s navrženým zákonným opatřením,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát.) Osmdesát.
Kdo je proti? (Šestnáct.) Šestnáct
.
Kdo se zdržel hlasování? (Sedm.) Sedm.
Konstatuji, že rovněž Sněmovna lidu předložené
zákonné opatření schválila.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, vzhledem na souhlasná opatření
obou dvou sněmoven, konstatuji, Že Federální
shromáždění ČSFR schvaluje podle
článku 58 odstavec 4 ústavního zákona
číslo 143/1968 Sb., o československé
federaci zákonné opatření předsednictva
FS z 30. srpna 1990 číslo 362 Sb. o rozšíření
okruhu vedoucích funkcí obsazovaných jmenováním.
(Potlesk.)
(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 30, SL
č. 56, SN č. 57)
Pan poslanec Tahy mě poprosil o oznámení.
Hospodářské výbory se sejdou zítra
21. 9. v 8.30 hodin v místnosti č. 209.
Dovolte, abych pokračoval. Měli bychom projednat
bod číslo 18. Než k tomu přistoupíme,
hlásí se s poznámkou pan poslanec Doležal.
Poslanec SN S. Doležal: Mám technickou poznámku
k předcházejícímu jednání.
Chtěl bych konstatovat, že podle mého názoru
se stala chyba v tom, že byl připuštěn
projev poslance Jenerála. Byl bych nerad, jak to probíhalo,
se zamezením technických poznámek, stal precedens
pro další jednání FS.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji pane poslanče za upozornění.
Je to poučení pro nás pro všechny, bohužel
prezidiální zpráva se dopustila určité
chyby. Omlouvám se, ale budu již nyní postupovat
přísně podle platného jednacího
řádu a všichni dodržíme základní
proceduru.
Zpráva předsedy FS o Zákonném opatření
předsednictva FS o nakládání s majetkem
svěřeným státnímu podniku -
tisk 93.
Podle ústavního zákona číslo
143/1968 Sb., o československé federaci, ztrácejí
další platnost zákonná opatření,
která nebyla schválena na nejbližším
zasedání. Proto se sněmovnám předkládá
k projednání parlamentní tisk číslo
93, kde se navrhuje schválit zákonné opatření
o nakládání s majetkem svěřeným
státnímu podniku. Předpokládám,
že se poslanci s tiskem seznámili, že znají
jeho obsah a proto můžeme přistoupit k hlasování.