Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Kovář: Nyní to byl pozměňovací
návrh ustanovení § 10 kolegy poslance pana
Blažka, který navrhuje, aby se § 10 doplnil o
odstavec 5, který by zněl:
"Jde-li o objekt, který prokazatelně slouží
humanitárním účelům a oprávněná
osoba v takové činnosti nemůže nebo
nechce pokračovat, bude oprávněné
osobě za takový objekt nabídnuta finanční
náhrada zvýšená o 100 % původního
odhadu, nebo jí bude v rámci tzv. malé privatizace
nabídnut k bezplatnému převzetí objekt
podobného charakteru a hodnoty."
Chtěl bych k tomu říci několik věcí:
nájemní poměr se zachovává
a nelze jej vypovědět, jak vyplývá
z § 15 odst. 2 zákona č. 116/1990 Sb. a ten
bych si dovolil ocitovat:
"Pokud se jedná o nájem, který vznikl
z práva užívání nebytových
prostor podle předpisů platných před
účinností tohoto zákona k poskytování
služeb zdravotnických, sociálních, spojů,
k zabezpečení činnosti politických
stran, pracovišť základního výzkumu,
umělecké tvůrčí činnosti,
k vykonávání divadelní, koncertní
a osvětové činnosti, je možné
jej vypovědět jen po předchozím souhlasu
národního výboru."
Národní výbory mohou určit, že
v tomto objektu nebude z důvodů atraktivity místa
zvyšováno nájemné nad stanovenou nejvyšší
cenu.
Návrh pana poslance Blažka de fakto předjímá
právní úpravu, která bude předmětem
jiného zákona. To znamená, nedoporučoval
bych tento jeho pozměňovací nebo doplňovací
návrh akceptovat vzhledem k tomu, co jsem uvedl.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Blažek, trváte na
vašom návrhu alebo ho beriete späť? Pán
poslanec berie späť svoj pozmeňovací návrh.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Další pozměňovací
návrh není, ale je tady žádost zpravodajů,
protože jsme objevili jednu technickou závadu ve znění
dodatku ke společné zprávě výborů
Sněmovny lidu...Týká se to § 15, tam
jsme chtěli požádat, aby bylo možno zapracovat
formální správnost do této zprávy,
o 5ti minutovou přestávku.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosil by som, keby ste sa nerozchádzali,
umožníme spravodajcom 5 minútovú prestávku.
Očakávame ich o 14.10 hodín a budeme pokračovať.
Ešte máme dva pozmeňovacie návrhy a
potom budeme hlasovať o celom zákone, ako celku.
(Jednání přerušeno ve 14.06 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.16 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím pana spravodajcu, poslanca Senjuka,
aby predniesol pozmeňovací návrh, ktorý
sa týka § 15 uvedeného zákona.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Změna se týká dodatku, který máte před sebou, § 15 nového odstavce 2. Vypadla slova - přečtu celý odstavec 2:
"Zachováno zůstává i vlastnické
právo podniku se zahraniční majetkovou účastí
a obchodní společnosti, jejímiž společníky
jsou výhradně fyzické osoby, bylo-li na ně
převedeno v době před 1. říjnem
1990.
Další znění odstavce 2 zůstává
jak je předloženo v dodatku. To je změna v
textu § 15.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, budeme hlasovať o tejto zmene,
ktorú navrhuje pán poslanec Senjuk.
Budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)
(Osmdesát sedm.)
Kto je proti? (Čtyři.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Devatenáct.)
Snemovňa národov tento pozmeňovací
návrh prijala.
Budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)
(Devadesát čtyři.)
Kto je proti? (Jeden.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Sedmnáct.)
Snemovňa ľudu tento pozmeňovací návrh
prijala.
Prosím, pán poslanec, abyste pozmeňovací
návrh ešte raz prečítali.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Přečtu celý odstavec. Zachováno
zůstává i vlastnické právo
podniku se zahraniční majetkovou účastí
a obchodní společnosti, jejímiž společníky
jsou výhradně fyzické osoby, bylo-li na ně
převedeno v době před 1. říjnem
1990. Oprávněné osobě vzniká
nárok na vydání náhrady od příslušného
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej musíme rozhodnúť
o variantoch, ktoré máte v doplnku alebo v dodatku
k spoločnej správe. Tam sú uvedené
dva varianty. Prvý variant je návrh ústavno
právnych výborov, ktoré boli gestorskými
výbormi a spracovateľmi spoločnej správy,
a druhý variant je návrh výborov pre plán
a rozpočet. Navrhujem, aby sme hlasovali o druhom variante
ako o pozmeňovacím návrhu.
Predpokladám, že je to jasné - hlasujeme o
druhom variante. Chcú sa k tomu páni spravodajcovia
vyjadriť? Hlási sa spravodajca pán Kovář.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Kovář: Jak jsem v dopoledních hodinách
hovořil o tom, že přijetím varianty
2 by došlo k vrácení velmi hodnotných
staveb bez jakýchkoliv jiných majetkových
vyrovnání - výbory ústavně
právní si byly vědomy, že osobám,
kterým bylo vlastnické právo přerušeno,
byla způsobena velká újma - a proto navrhují
odstavec 3 tak, jak jej máte předložen ve variantě
1, protože to považují za nejspravedlivější.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Kovář odôvodnil
stanovisko ústavno právnych výborov. Hlasujeme
teda o variante č. 2, to je o návrhoch výborov
pre plán a rozpočet ako o pozmeňovacím
návrhu.
Prosím poslancov Snemovne národov, kto je pre tento
pozmeňovací návrh, ktorý je uvedený
vo variante číslo 2 dodatku, nech zdvihne ruku a
stlačí tlačítko! (Čtrnáct.)
Ďakujem.
Kto je proti? (Sedmdesát dva.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet devět.). Ďakujem.
Konštatujem, že Snemovňa národov variant
číslo 2, teda návrh výborov pre plán
a rozpočet neprijala.
Budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto je
pre tento návrh, teda pre variant číslo 2,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.) - (Devatenáct.) Ďakujem.
Kto je proti? (Sedmdesát šest.) Ďakujem.
Kto sa zdržal? (Dvacet devět.) Ďakujem.
Ani Snemovňa ľudu tento návrh neprijala. Platí
teda variant číslo 1, tak, ako je uvedený
v spravodajskej správe. Samozrejme, platí vtedy,
keď odsúhlasíme zákon ako celok. Čiže
teraz chápeme variant číslo 1 ako súčasť
spravodajskej správy, resp. spoločnej správy
výborov, ktorú ste dostali predloženú
aj s dodatkom obsahujúcim variant číslo 1.
Ďalšie pozmeňovacie návrhy neboli.
Poslanec SN J. Lédl: Mám dotaz na oba zpravodaje,
případně na předsedajícího
společné schůze. Vzhledem k tomu, že
v proceduře až dosud byla přijata celá
řada pozměňujících návrhů,
které podle mého názoru nerespektují
rovnoprávnost vlastnických forem podle novelizace
Ústavy ČSFR z května letošního
roku a lze očekávat celou řadu ústavních
sporů o náhradu majetkové újmy, nedomníváte
se, že je nutné, aby pro přijetí tohoto
zákona hlasovala kvalifikovaná třípětinová
většina a platí zákaz majorizace? To
je můj dotaz. Děkuji.
Předsedající místopředseda
SN J. Stank: Ďakujem. Chce sa k tomu vyjadriť niekto
zo spravodajcov?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Kovář: Když minulý komunistický
režim tyto majetky protiústavně bral, nikoho
se neptal, jestli tato vládní nařízení
jsou v souladu s ústavou. To za prvé.
Za druhé. Jedná se o normální obyčejný
zákon, který nevyžaduje tuto proceduru. (Potlesk.)
Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, skutečně
nechci věc prodlužovat. Mně nejde o to, zda
budeme hlasovat s kvalifikovanou většinou se zákazem
majorizace, nebo ne. Ale odpověď, že majorizační
princip zde nemá místa, protože se jedná
o běžný zákon, je absolutně neuspokojivá,
protože ústavní zákon o československé
federaci předepisuje aplikaci majorizačního
principu samozřejmě i celé řady běžných
zákonů, a to podle tématické oblasti,
kterou pokrývají. Děkuji.
Místopředseda SL E. Valko: Ovšem upozorňujem,
že z ustanovenia článku 42 ústavného
zákona nevyplýva skutočnosť, že
by malo dôjsť k zákazu majorizácie.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Čiže k prijatiu tohto zákona
stačí iba nadpolovičná väčšina
prítomných.
Poslanec SN J. Mečl: Kolegové a kolegyně,
chtěl bych jen doplnit dotaz kolegy Lédla, který
zdaleka nebyl nekvalifikovaný. Ono se to týká
především článku čtyři,
který jsme zde upravovali. V tomto zákoně
poskytujeme výjimky pro obchodní společnosti
a poskytujeme výjimky pro společnosti se zahraniční
účastí. Na druhé straně - na
zcela jiné místo - dáváme družstevní
organizace, to znamená družstevní majetek.
Z tohoto hlediska bych chtěl upozornit, že vůbec
nelze vyloučit, že po nabytí účinnosti
tohoto zákona dojde k řadě soudních
sporů, které se budou přímo opírat
o ústavu, kde v dodatku sedm je zakotvena rovnost, rovná
ochrana všech forem vlastnictví, a v článku
devět je zakotveno, že vyvlastnit lze pouze za náhradu.
V tomto případě tímto zákonem
se dotkneme majetkových práv družstev. To znamená,
že to není tak zcela jednoduché, článek
čtyři není zcela v souladu se zmíněnými
dodatky k ústavě, to znamená článku
sedm a devět. To je třeba si uvědomit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Rozprava bola ukončená,
zobrali sme túto poznámku na vedomie. Pristúpime
teda k hlasovaniu. Konštatujem, že obe snemovne sú
uznášania schopné.
Budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Kto
z poslancov Snemovne národov je pre prijatie uvedeného
zákona s doplnkami a zmenami, ktoré sme si schválili,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.) (Devadesát osm.) Ďakujem.
Kto je proti? (Šest.) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Čtrnáct.) Ďakujem.
Budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto je
za prijatie uvedeného zákona? (Hlasuje se.) (Jednosto
čtyři.) Ďakujem.
Kto je proti? Ďakujem. Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet tři.) Ďakujem.
Aj Snemovňa ľudu tento zákona prijala. (Potlesk.)
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon
o zmiernení následkov niektorých majetkových
krívd. Ďakujem spravodajcom. (Potlesk).
(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 42, SL
č. 73, SN č. 73)
Môžeme pristúpiť k prerokovaniu
13
Návrhu zákona o štátnych vyznamenaniach
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (tisk
(tisk 114) a spoločná správa výborov
SĽ a výborov SN (tisk 144).
Upozorňujem, že predmetom rokovania nie je tlač
86, uvedená na pozvánke, pretože bola navrhovateľom
v medzidobí prepracovaná. Tento nový návrh,
tlač 114, bol prerokovaný výbormi ústavnoprávnymi
a výbormi sociálnymi a kultúrnymi, ale bol
i predmetom mnohých ďalších konzultácií.
Ústavnoprávne výbory po prerokovaní
predkladajú správu ústavnoprávnych
výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov k
návrhu zákona o štátnych vyznamenaniach
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, tlač
144, ktorú ste dostali do poslaneckých lavíc,
a ktorá je predmetom rokovania snemovní.
Predtým, než budeme pokračovať v rokovaní, prihlásil sa s technickou poznámkou poslanec Černý.
Poslanec SL J. Černý: Vzhledem k důležitosti
zákona, který jsme právě schválili,
chtěl bych poprosit, zda by bylo možné, aby
poslanci dostali v brzké době úplné
znění tohoto zákona. Myslím, že
by to mohla být stálá praxe i u ostatních
zákonů, které jsou důležité
pro ostatní činnost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pokúsime sa veci zariadiť. S nikým
som nekonzultoval, aby ste na zasadnutiach výborov, ktoré
sú na budúci týždeň, mali kompletný
text tohto zákona. O slovo sa prihlásil poslanec
Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Mám pouze procedurální
prosbu. Před časem jsme předložili návrh
na doplnění bodu pořadu tohoto plenárního
zasedání Federálního shromáždění
s tím, že upozorňuji za navrhovatele tohoto,
že ústavní zákon o československé
federaci čl. 56 v odstavci 4 říká:
"Členové předsednictva Federálního
shromáždění jsou odpovědni sněmovně,
která je zvolila a sněmovna je může
kdykoliv odvolat."
Prosím, aby byla připravena technicky v Kanceláři
Federálního shromáždění
možnost toto odvolání provést ještě
na této 6. společné schůzi obou sněmoven.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Chcel by som k tejto veci konštatovať,
že to je záležitosť, ktorá sa týka
len Snemovne ľudu, nie je to predmetom spoločného
zasadnutia oboch snemovní. Samozrejme, že po skončení
môže Snemovňa ľudu zasadať a rokovať
ďalej, podľa dispozícií predsedníctva
danej snemovne.
Poslanec SL J. Wagner: Je samozřejmě možné
to takto přijmout, ovšem s tou výhradou, že
na zahájení 6. společné schůze
jsme volili jednoho člena předsednictva. V každé
věci postupujeme poněkud odlišně. Považujeme-li
první případ za chybu, nestane se nic, pokud
Sněmovna lidu zůstane déle, a provede to
samostatně.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme pokračovať v programe. Z poverenia
prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
podá výklad podpredseda federálne vlády
pán Jozef Mikloško.
Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško:
Vážení prítomní, ide o zákon
o štátnych vyznamenaniach, ktorý sa prerokúval
v niekoľkých výborov i v Slovenskej národnej
rade a v Českej národnej rade. Myslím, že
ste s ním dostatočne oboznámení, preto
budem stručný.
Konštatoval by som, že v minulosti necitlivou aplikáciou
sovietskeho vzoru sme sa v oblasti radov a vyznamenaní
dostali tam, kde momentálne sme. Výsledkom bola
veľká inflácia medailí a vyznamenaní,
ktorá došla tak ďaleko, že počet
vyznamenaní v minulosti, ktoré prepožičiaval
len prezident republiky, činil ročne 20 - 30 tisíc
kusov.
Spôsob a mechanizmus výberu vyznamenaní tiež
plne zodpovedal bývalej totalite. Všetky návrhy
na vyznamenania prechádzali aparátom KSČ
a nakoniec boli schvaľované v ústredných
orgánoch strany - podľa dôležitosti buď
v predsedníctve, alebo v niektorých sekretariátoch.
Dobre vieme, že i výber osôb bol subjektívny
a že mnohí, najmä špičkoví
funkcionári, doslova súťažili v počte
vyznamenaní a keď niektorým nestačili
mnohé z nich, tak často dostávali niektoré
vyznamenania opakovane. Tým došlo k silnej diskreditácii,
formálnosti a k strate dôvery u našich občanov
k takej forme ocenenia.
Treba konštatovať, že každý kultúrny
štát Európy má svoje vyznamenania, svoje
rady, svoje medaile a tým oceňuje zásluhy
špičkových kultúrnych, vedeckých
a humanistických hodnôt. Jedným z tradičných
prejavov vyspelosti štátu je i vzťah k tvorivým
činom svojich občanov.
Cieľom predkladaného zákona je vrátiť
vážnosť a dôstojnosť tejto sfére,
ktorá bola dosiaľ tak silno poznamenaná. V
zákone, ktorý máte pred sebou, by som zdôraznil
niektoré fakty. Vyznamenania sa udeľujú iba
jednotlivcom, výnimku tvoria vojenské útvary,
ktoré majú svoj prápor - zástavu.
Vyznamenaní a radov je celkove 5. Prvý je Rad bieleho
leva, ktorý sa udeľuje občanom iných
štátov. Je to starý, tradičný
rad, ktorý sa dosiaľ väčšinou udeľovali
len špičkovým politikom bývalých
socialistických štátov. Ďalej sú
tam dva rovnocenné rady, Rad T. G. Masaryka, ktorý
sa udeľuje za boj o demokraciu a ľudské práva.
Je to rad civilný. Ďalej je to Rad M. R. Štefánika,
to je rad vojenský, ktorý sa udeľuje za obranu
a bezpečnosť. Národné rady si môžu
ďalšie rady a vyznamenania určiť.