Úterý 30. října 1990

Bližší vám objasní zpravodajové tohoto návrhu. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Návrh bol prerokovaný v ústavnoprávnych výboroch obidvoch snemovní. Poprosím teraz pána poslanca Tomana ako spravodajcu zo Snemovne národov, aby vystúpil so svojím návrhom.

Zpravodaj ústavně právního výboru SN poslanec P. Toman: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jako zpravodaj ústavně právních výborů Sněmovny národů vám sděluji, že návrh zákona - tisk 197 - projednaly ústavně právní výbory dnes dopoledne.

Všichni jste ve výborech projednávali nový jednací řád.Ten obsahoval i § 93 a následující, týkající se vyšetřovací komise. Vzhledem k objektivním okolnostem nemohl být jednací řád dnes projednáván.

Z důvodů, které uvedl pan poslanec Ruml, je však zcela nezbytné, aby v současném právním řádu byl upraven institut vyšetřovací komise. Proto vám poslanci - členové vyšetřovací komise předkládají tento návrh, coby novelizaci dosud platného jednacího řádu.

Z jednání ústavně právních výborů vyplynulo několik pozměňovacích návrhů, se kterými se navrhovatel ztotožňuje a které byly i ústavně právními výbory. Prosím vás proto, abyste si v tisku 197 udělali tyto změny:

Po úvodních dvou řádcích si doplňte článek 1 takto: "Federální shromáždění se usneslo na tomto zákoně: článek 1."

Další změna se týká odstavce 2, v němž se škrtá poslední věta. Vypouští se věta: "Pokud byl svědek povinnosti mlčenlivosti zproštěn, nemůže výpověď odepřít. "

Zcela se z textu vypuští odstavec 4. Tím se přečíslovávají další odstavce. Mezi odstavec 4 a odstavec 5 podle přečíslovaného znění se vkládá nový odstavec tohoto znění: "Členové vyšetřovací komise jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvědí při výkonu své funkce. Tato povinnost trvá i po skončení výkonu funkce." To by byl odstavec pátý.

Dosavadní odstavec šestý by zůstal odstavcem šestým a zněl by: "Vyšetřovací komise předkládá svá zjištění s příslušným návrhem ..."

Dále by se do tohoto tisku doplnil článek 2. Jednalo by se o změnu trestního zákona. Článek 2 by zněl: "Paragraf 175/1 trestního zákona číslo 140/61 Sb., ve znění pozdějších předpisů zní: Kdo jako svědek, znalec nebo tlumočník před soudem, prokurátorem nebo před vyšetřovatelem nebo vyhledávacím orgánem, pokud konají vyšetřování nebo vyhledávání podle trestního řádu nebo před vyšetřovací komisí zákonodárného sboru nebo před státním notářem nebo orgánem hospodářské arbitráže, pokud vykonávají rozhodovací činnost

a) uvede nepravdu o okolnosti, která má podstatný význam pro rozhodnutí nebo

b) takovou okolnost zamlčí bude potrestán odnětím svobody až na 3 léta."

Zbývá doplnit článek 3: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení."

To jsou změny, které vyplynuty ze společného jednání obou ústavně právních výborů a já, jako společný zpravodaj, vás žádám, abyste tento zákon (tisk 197) se změnami, které vyplynuly z jednání ústavně právních výborů, přijali.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem spravodajcovi pánu Tomanovi. Teraz prosím spravodajcu Snemovne ľudu pána poslanca Pohanku o slovo.

Zpravodaj ústavně právního vyboru SL poslanec M. Pohanka: Vážený pane předsedo, pane předsedající, paní a panové, moji dva předchůdci zde u tohoto pultu řekli snad vše potřebné. K věcným sdělením, která těsně předcházela, bych chtěl dodat, že bude samozřejmě nutné zrušit derogační klauzuli, dosavadní znění prvního odstavce § 175 trestního zákona, protože se nahrazuje vsuvkou a pozměněným zněním.

Je třeba se omluvit za množství změn ve srovnání s tiskem, který nám byl předložen do poslaneckých lavic. Vzešlo to z obvyklého chvatu, který v tomto případě vznikl z toho, že jsme nebyli schopni přípravit celý jednací řád. Abychom umožnili co nejbližší začátek činnosti této naší důležité komise, oba naše ústavně právní výbory se rozhodly pro takové řešení, že by se zatím přijala jen novela dosavadního jednacího řádu v té podobě, jak jste ji právě slyšeli.

Vzhledem k diskusi, která zazněla dopoledne v ústavně právních výborech, bych k tomu řekl, že podle mého názoru jde o orgán nesmírně důležítý, na který přenáší nejvyšší zákonodárný sbor (vlastně vrcholný státní orgán) část své pravomoci.

Jde o to, aby vyšetřovací komise, jako naše prodloužená ruka, zjistila důležité skutečnosti (v otázkách veřejného zájmu), které mají značný význam politický v souvislosti s tím, co právě naše zasedání v posledních dvou dnech mělo na programu (to znamená hodnocení minulého období), abychom se konečně pokud možno dozvěděli pravdu, jak to tady uvedl pan Jiří Ruml.

K tomu je třeba komisi vybavit přiměřenou pravomocí. Je představa, že v praxi - když bude komise tyto skutečnosti zjišťovat - bude vycházet z různých materiálů a dokumentů, ale také z výpovědí lidí, které bude vyslýchat buď informativně (jak to dosud činila) nebo v případě závažnějších výpovědí, po poučení podle ustanovení trestního řádu o svědecké výpovědi. Komise nebude vyslýchat osoby podezřelé ve smyslu trestního řádu o svědecké vý- povědi. Komise nebude vyslýchat osoby podezřelé ve smyslu trestního řádu ani obviněné nebo obžalované.

Každý z lidí, kteří tam příjdou vypovědět co vědí, to řekne buď prostě (bez pohrůžky stíhání, když něco zamlčí, nebo se nedostaví, nebo řekne nepravdu), nebo je-li poučen o tom, že není povinen jako svědek před komisí vypovídat v případě, že by pravdivá a úplná výpověď mohla jeho samotného, nebo osoby jemu blízké přívést do nebezpečí trestního stíhání. Když bude po tomto poučení vypovídat, rozhodne se přes toto riziko vypovídal, nebo bude vypovídat, protože nemá právo podle tohoto poučení výpověď odepírat. Pak ponese podle této naší předlohy stejnou odpovědnost jako svědek před sou- dem, jak před občansko právním, tak před trestním soudem, nebo dokonce - jak byl zákon citován - jako svědek v řadě dalších případů.

Domníváme se tedy, že tato komise pro své postavení je tak významná vzhledem k záležitostem, jimiž se bude zabývat, že musí být vybavena alespoň těmi pravomocemi, jako ostatní orgány, jak jsou uvedeny v § 175 odst. 1 trestního zákona. Děkuji.

Doporučuji tedy, aby návrh byl v předložené podobě schválen.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu spravodajcovi Pohankovi. Otváram rozpravu. Konštatujem, že písomne sa do rozpravy nikto nepríhlásil. O slovo sa teraz hlási pán poslanec Dienstbier.

Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolil bych si přednést jeden doplňující návrh, a to zařadit za nynější odst. 2 v tisku 197 odst. 3, a doplnit tak ustanovení, které bylo v původním návrhu jednacího řádu: "Vyšetřovací komise může zprostit svědka povinnosti mlčenlivosti o skutečnostech tvořících předmět státního tajemství." Toto ustanovení by usnadnilo komisi práci. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Rozprava pokračuje. Hlásí sa pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, chci se omluvit kolegovi poslanci Rumlovi, že jsem nepochopil jednu část z jeho expozé (protože nejsem právník, nemám právní vzdělání). Chtěl bych se zeptat, co bylo myšleno tím, když zde dvakrát ve svém vystoupení vzpomněl, že budou svědkové před touto vyšetřovací komisí vypovídat pod přísahou.

Chtěl bych se zeptat, zda bude mít tato vyšetřovací komise nějaký zvláštní institut přísahy, protože i při svém chabém právním vzdělání se domnívám, že institut přísahy náš trestní řád nezná. Zda to bylo myšleno jako nějaké další nóvum či zda šlo jen o opomenutí. Děkují.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán Ruml bol oslovený. Chce reagovať?

Poslanec SL J. Ruml: Ani já nejsem právník, takže není třeba se mi omlouvat. Nechtěl jsem používat slova "pod sankcemi". Je to v podstatě to, co zde vysvětlili zpravodajové, to co platí o svědecké výpovědi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlásil sa poslanec Pospíšil.

Poslanec SL J. Pospíšíl: Chtěl bych sledovat za návrh poslance Dienstbiera. Vysvětlím proč. Komise někoho předvolá a bude chtít, aby byl zbaven povinnosti mlčenlivosti. V daném případě zatím máme možnost - podle novelizace zákona 102 - obrátit se na předsednictvo Federálního shromaždění a požádat, aby svým usnesením zrušilo jeho mlčenlivost. V tomto návrhu musíme samozřejmě napsat, proč žádáme, aby byl zbaven mlčenlivosti. V podstatě tím dostáváme zprávy ven z komise ještě dříve, než předložíme plénu zprávu podle odst. 6.

Další věc je, že předsednictvo se neschází zase tak často, pokaždé, když bychom to potřebovalí. Vyšetřování by se zdrželo o týden, případně dva týdny i déle. Domnívám se tedy, že návrh poslance Dienstbiera by velmi urychlil práci. Myslím si, že předsednictvo by nám bez objasnění buďto věřilo a řeklo by nám prostě proto, že to potřebujeme, tak by komisi umožnilo, případně delegovalo určitou pravomoc. Pokud by to však bylo přímo v jednacím řádu, bylo by to daleko praktičtější, rychlejší a operativnější. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Je to podpora doplňujúceho návrhu. Hlásí sa poslanec Černý.

Poslanec SL J. Černý: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, nevím, zda jsem dobře zachytil doplnění odst. 6 tisku 197. Týká se to trestně právních důsledků za křivou výpověď.

Ptám se, nebylo by jednodušší, kdyby tento problém byl řešen v odst. 2, a to takto: "Vyšetřovací komise může vyslýchat svědky. O povinnosti svědčit, předvolání a předvedení, zákazu výslechu, právu odepřít výpověď, nároku na svědečné, jakož i o trestně právních důsledcích křivé výpovědi, platí ustanovení trestního řádu."? Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, to je zaujímavý pozmeňujúci návrh. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Ne.) Vyhlasujem rozpravu za ukončenú a žiadam spravodajcu pána Tomana.

Zpravodaj ústavně právního výboru SN poslanec P.Toman: Vyjádřil bych se k oběma návrhům. Nejprve k návrhu poslance Dienstbiera. Pravda je, že původně text, který pan poslanec navrhuje, v jednacím řádu a v části týkající se vyšetřovací komise byl. Posléze byl vypuštěn z toho důvodu, že jsme asi před měsícem projednávali novelu zákona č. 102 o státním tajemství, kde oproti původnímu znění, v němž povinnosti mlčenlivosti zprošťoval orgán, který mlčenlivost uložil (tzn. ministr), jsme rozšířili možnost zprostit povinnosti mlčenlivosti i na předsednictvo Federálního shromáždění, na předsednictvo zákonodárného sboru, v oblasti jeho působnosti.

Byli jsme názoru, že za této situace předsednictvo zastupuje celý parlament, tzn. i svou vlastní komisi, a že by to mělo být právě ono, které povinnosti mlčenlivosti může zbavit, a to na návrh vyšetřovací komise. Předpokládali jsme i postup, že by předsednictvo Federálního shromáždění svým usnesením delegovalo tuto svou pravomoc na konkrétní vyšetřovací komisi. Musíme si uvědomit, že neupravujeme pouze komisi k 17. listopadu, ale vůbec existenci mnoha jiných dalších vyšetřovacích komisí v budoucnu. Z tohoto jsme vycházeli. Proto se znění, které uváděl poslanec Dienstbier, v návrhu neobjevilo.

Myslím, že bude záviset nyní čistě na vašem vlastním posouzení a hlasování, zda jste názoru, že by možnost zprostit mlčenlivosti svědka, měla zůstat zachována právě předsednictvu Federálního shromáždění, nebo zda tímto oprávněním chcete vybavit i naši vyšetřovací komisi. Pravda je, že by to práci vyšetřovací komise usnadnilo, zefektivnilo a zoperativnilo. Přesto to ponechávám pouze na vašem zvážení.

Pokud jde o druhý návrh pana poslance Černého. Zde jsme v původním návrhu měli odstavec 4, který se týkal výslechu svědka. Pokud si všimnete, týkal se i nepravdivého znaleckého posudku. Původní návrh jednacího řádu procházel vládou a legislativním odborem vlády. Byla to právě federální vláda, která navrhla, aby se toto ustanovení přeneslo do samostatného článku tohoto zákona a do samostatné změny trestního zákona.

Z trestního zákona totiž vyplývá - § 3 - co je trestní čin. Tam je uvedeno, že trestným činem jsou jednání popsaná v tomto zákoně. Z tohoto důvodu jsme vlastně provedli novelizaci trestního zákona. Jako zpravodaj - u návrhu poslance Dienstbiera ponechávám na vás, návrh poslance Černého byste myslím neměli přijmout a mělo by se ponechat znění, jak vyšlo z legislativního odboru vlády i z ústavně právních výborů. Prosím poslance Pohanku o vyjádření.

Zpravodaj ústavně právního výboru SL poslanec M. Pohanka: Nemám rozdílné stanovisko. Bylo by potřeba se podívat, zda bychom se nedostali do rozporu se zákonem o státním tajemství, který byl přijat. Ale v zásadě by to bylo možné, v některých případech by to urychlilo jednání výboru, kdyby sám mohl zprošťovat mlčenlivosti. Jistě by to přispělo i k vážnosti tohoto výboru. Pan poslanec Černý navrhoval jakési zjednodušení, ale byla by to spíš komplikace v důsledcích, protože musíme promítnout procesní ustanovení, která dnes přijímáme, kterými se bude řídit po formální stránce činnost komise. Aby mohla fungovat, musí být opřena také o hmotně právní ustanovení trestního zákona. Kdybychom ho pojali do navrhované osnovy, bylo by to možné řešení, ale bylo by méně přehledné, protože je snaha všechny trestné činy shrnout do jednoho zákona, a pokud možno je nenechávat v různých předpisech. Doporučuji, aby byl doplněn § 175 trestního zákona o trestný čin křivé výpovědi a nepravdivého znaleckého posudku.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S technickou poznámkou sa prihlásil poslanec Černý.

Poslanec SL J. Černý : Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vždycky je mi trapně, kdykoliv tu někdo zdržuje, je mi trapně za něho i za sebe. V tom postavení jsem nyní já, ale přesto si myslím, že před chvílí jsme byli svědky toho, že po krátké době měníme zákon. Obrátil bych se na specialisty legislativce. Nejsem si jist, zda řešení jest správné, které zde bylo oběma zpravodaji předneseno. Chápu to jako právník tak, že dopustí-li se svědek - ať už v občanskoprávním procesu či kdekoliv jinde - křivé výpovědi, dopadá na něj ustanovení trestného činu o křivé výpovědi. Čili, jestliže tento zákon činí z toho, kdo je vyslýchán vyšetřovací komisí svědka a vztahuje na něj veškerá ustanovení trestního řádu, domnívám se, že dokonce je to i nadbytečné. Přesně si nepamatuji dikci ustanovení trestního zákona.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, upozorňujem vás, že rozprava bola ukončená. To mala byť technická poznámka.

Poslanec SL J. Černý: Domnívám se, že můj návrh má smysl, že by to tam ani nemuselo být, že by to bylo lepší, než vytvářet novou skutkovou podstatu. K tomu by se měl vyjádřít někdo z legislativců.

Zpravodaj ústavně právního výboru SL poslanec M. Pohanka: Jde spíš o nedorozumění. Vůbec nejde o vytváření nové skutkové podstaty, ale jen o malé doplnění dosud platné skutkové podstaty ustanovení § 175 trestního zákona o křivé výpovědi a nepravdivém znaleckém posudku, a to vsuvkou, která zahrnuje pod vyjmenované případy, jak je první zpravodaj přečetl, také nepravdivou výpověď před vyšetřovacím výborem Federálního shromáždění. Vždyť podle dosavadní úpravy se může tohoto trestného činu dopustit i ten, kdo vypovídá např. před orgánem hospodářské arbitráže, nemluví pravdu. Domnívám se, že je to naprosto v pořádku a odpovídá to podstatě ustanovení, aby se doplnil další případ takové možné křivé výpovědi. Je to sice věc legislativní techniky, ale bylo by neorganické, abychom novou skutkovou podstatu jako speciální zaváděli do dnes projednávaného zákona, respektive novely jednacího řádu, která se týká komise parlamentu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Máme tu 2 pozmeňovací návrhy. Prvý pána poslance Dienstbiera. Pýtam sa, či na ňom trvá? (Ano.) Druhý poslanca Černého. Aj on na ňom trvá. Prosím pána spravodajcu, ktorý zachytil presné znenie návrhu, aby ho zopakoval.

Zpravodaj ústavně právního výboru SN poslanec P. Toman: Poslanec Dienstbier navrhuje vložit nový odstavec - 3. - který by zněl: "Vyšetřovací komise může zprostit svědka povinnosti mlčenlivosti o skutečnostech tvořících předmět státního tajemství, namísto orgánu k tomu oprávněného, podle zvláštního předpisu."

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Je to to, čo pán poslanec Dienstbier mal na mysli? (Ano.) Dávam hlasovať o tomto pozmeňovacom návrhu. Najskôr bude hlasovať Snemovňa národov. (Hlasuje se.)

Kto je za? (Čtyřicet čtyři.)

Kto je proti? (Pět.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet šest.)

Konštatujem, že pozmeňovací návrh poslanca Dienstbiera v Snemovni národov neprešiel. Teraz bude hlasovať Snemovňa ľudu.

Kto je za? (Šedesát čtyři.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP