Středa 12. prosince 1990

9. den jednání - středa 12. prosince 1990

(Pokračování schůze v 9.15 hodin.)
Přítomno:138 poslanců Sněmovny lidu
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice

Omluvení poslanci:

Sněmovny lidu:

Andelová, Bartončík, Černý A., Čičmanec, Dienstbier J. st., Gürtler, Hubálek, Kos, Miller, Špaček, Tomsa, Žalud

Sněmovny národů zvolení v České republice:

Bratinka, Mečl, Motyčka, Svoboda, Tichý

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

Kanis, Kočtúch, Miklós, Poslúch, Slota

(Řízení schůze převzal první místopředseda FS Z. Jičínský.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové a kolegyně, budeme pokračovat v projednávání kompetenčního zákona diskusí. Před jejím začátkem bych chtěl uvést poznámku, aby nedocházelo ke sporům. Včera jsme odhlasovali jako začátek jednání, že bereme za základ zprávu ústavně právního výboru včetně dodatku. Poslanec Valko to potom problematizoval tím, že první bod dodatku není vlastně součástí této zprávy, ale my jsme to schválili, čili musíme vycházet z toho, že základem našeho jednání je zpráva plus dodatek, který je její integrální součástí včetně bodu jedna.

K faktické poznámce se přihlásil pan ministr Klaus. Dávám mu slovo.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážení poslanci a poslankyně, jsem jedním z těch, kteří se spolupodíleli na přípravě návrhu tohoto zákona, prožil jsem nad ním mnoho hodin, byl jsem v Hrzánském paláci a jinde. Proto jsem neměl pocit, že bych se k němu měl vyjadřovat. Samozřejmě jsem vázán tím, abych pro něj hlasoval.

Nicméně chci uvést jednu poznámku ke včerejšímu vystoupení pana ministra Kováče. Byl jsem označen za tvůrce absurdního návrhu o rotování guvernérů banky. Chtěl bych říci, že po neskonalých hodinách, kdy pan ministr Kováč chtěl za každou cenu rozbíjet jednotu centrálních emisí banky, jsme navrhli spoustu východisek, jak bychom z toho mohli vyjít nějakým možným způsobem za cenu toho jediného, a to je uchování jednotné emisní centrální banky. V těchto hodinách jsem také mezi jinými návrhy řekl: pokud by nás mohlo uspokojit rotování guvernéra po uplynutí funkčního období, tak je to třeba jedna z možností. Na to pan ministr Kováč velmi ochotně kývnul a tím se to stalo součástí velmi podivného spletence kompromisního, který byl v tomto návrhu uveden. Takže prezentovat mě za autora tohoto návrhu, aniž by se řeklo, že to byl vynucený ústupek za cenu toho, abychom udrželi jednu emisní banku, je skutečně velmi nepřesné. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru Klausovi, ke slovu se přihlásil poslanec Rašev.

Poslanec SN P. Rašev: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, dámy a páni, nie som ani ekonóm, ani právnik. Táto veta tu včera zaznela niekoľkokrát. Vždy s určitým podtextom ospravedlnenia. Ja sa neospravedlňujem, hovorím to ako fakt. A som rád, že dnes nie som ani ekonóm, ani právnik, pretože problém, ktorý práve riešime, je problémom ekonomickým a právnym len na povrchu. Pod jeho povrchom sa totiž navŕšili ďalšie problémy, ktoré s ekonomikou a právom nemajú nič spoločné a ktoré sú možno o to dôležitejšie. Dnes sa mi však takto javí a preto mi nedá nezaujať k nim stanovisko. Keby som bol ekonóm, asi by som ako kolega Zukal argumentoval všetkými ekonomickými argumentami, ktoré sú schopné presvedčiť o riskantnom kroku, ktorý sa chystajú urobiť obe národné republiky. Keby som bol právnik, poukázal by som na zbytočnosť tejto novely ústavného zákona a určite by som spomenul pripravované nové ústavy. Keby som bol historikom Slovenskej národnej strany, určite by som pripomenul, že slovenské kráľovstvo bolo dávno pred Veľkou Moravou a že než Česi vymysleli ř, mali sme my, Slováci, svoje ô a široké ä, ktoré nám potom ukradli Maďari. (Smiech a potlesk.)

Ani v tom však nevidím hlavný problém. Ten vidím v tom, a berte to ako môj osobný názor - že časť tohoto najvyššieho zákonodarného zboru ČSFR bola a je akosi zaskočená vývojom situácie okolo prerokúvania kompetenčného zákona. Má zrazu pocit úradníka, ktorý má dať vopred razítko na vopred dohodnutú vec. Ja osobne tento pocit nemám. Naďalej sa cítim byť poslancom najvyššieho zákonodarného zboru federácie, ktorý má dnes zvážiť a posúdiť rozhodnutie dvoch slobodne a zákonne zvolených národných rád a troch rovnako slobodne a zákonne zvolených vlád tohto štátu. Zvážiť, posúdiť a - hovorím to veľmi zodpovedne - akceptovať.

Akceptovať, samozrejme, neznamená hlucho a slepo súhlasiť. Ostatne, návrh tohoto zákona bol veľmi poctivo prerokovaný vo všetkých našich výboroch, s radom prijateľných pripomienok. Akceptovať, podľa môjho názoru, znamená predovšetkým nespochybňovať legitimitu týchto národných rád a všetkých troch vlád našej federácie. Znamená to priznať obom republikám právo na ich vlastné a samostatné úspechy a omyly, ktoré v konečnom súčte aj tak budú úspechmi a omylmi celej federácie.

Ubezpečujem vás, že ak sa ukáže cena týchto samostatných úspechov nízka a omylov príliš vysoká, zákonite dôjde k opätovnému prerozdeleniu práv a povinností dvoch subjektov federácie, pokiaľ do tej doby nebude tých subjektov viac, kolega Bárta.

My dnes nemáme právo neakceptovať vôľu českého a slovenského národa vyjadrenú ich národnými radami, vôľu prevziať na seba možnosť rozhodovať samostatne o veciach dôležitých a svojbytných. Staré príslovie hovorí "Kto chce kam, pomôžme mu tam."

Prosím vás, páni kolegovia a kolegyne, pomôžte obom republikám, ktoré sa chcú vydať na cestu hľadania slobodnejšieho a práve preto možno zodpovednejšieho a pevnejšieho postavenia a zotrvania v novej českej a slovenskej federácii.

Pomôžme im svojím súhlasom. A úplne na záver ako post scriptum. V politických kruhoch som bol vždy označovaný za federalistu. Niekedy označovaný, niekedy mi tým bolo dokonca "nadávané". Myslím si, že dnes som hovoril ako realista. Ďakujem vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Raševovi. Slovo má poslanec Vosček.

Poslanec SN J. Vosček: Važený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia. Nadväzujem na sympatické vystúpenie kolegu Raševa, ktoré, samozrejme, plne podporujem a k nemu sa pripájam. Preto i úvodnú časť svojho vystúpenia vypustím a obmedzím sa len na niektoré vecné stránky prerokúvaného návrhu.

Tou vecnou stránkou mám na mysli predovšetkým bod 1 dodatku ku správe ústavno-právnych výborov, tlač 369, na ktorú už teraz upozornil pán predsedajúci Jičínský. Tento bod sa dostal do spravodajskej správy, ako tu už potvrdil pán poslanec Valko, na základe odporučenia ústavno-právneho výboru Snemovne ľudu. Snemovňa národov ho neprijala. Do spravodajskej správy, resp. k dodatku k nej sa dostala na základe podnetov zástupcov federálnej vlády na včerajšom predpoludňajšom zasadnutí ústavno-právnych výborov. To znamená, že zástupcovia federálnej vlády by týmto podnetom prinajmenšom prekročili rámec trojstrannej dohody národných vlád a federálnej vlády. Presahuje on i rámec návrhov Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady. Na druhej strane pán premiér Čalfa vo svojom vystúpení tu včera vyhlásil, že podporuje prijať návrh Slovenskej národnej rady. Ide mi teda o dve veci. Predovšetkým som chcel poprosiť pána premiéra Čalfu, aby k bodu 1 dodatku zaujal stanovisko, pretože je nad rámec dosiahnutých dohôd na úrovni troch vlád a myslím si, že tieto dohody by sa mali plne rešpektovať. Na druhej strane som toho názoru, že o bode 1 dodatku by sa malo hlasovať ako o pozmeňovacom návrhu, ktorý nutne musí mať takýto charakter, pretože nebol prijatý výborom Snemovne národov. V prípade, že by takýto názor nebol prijatý, podávam týmto pozmeňovací návrh a žiadam o vypustenie bodu 1 z dodatku 1 ku správe.

Keďže záležitosť sa týka ropovodu, tranzitného plynovodu a rozvodných sietí elektrickej energie, chcem ešte zdôrazniť, že som nikde v prerokovaných návrhoch a materiáloch nezistil, aby sa slovenská strana domáhala technického rozdelenia týchto sietí. Preto iné tvrdenia nezodpovedajú skutočnosti. Požiadavka sa týka len využitia výnosov z nich podľa územného republikového princípu ich umiestnenia, teda sa to týka len ekonomického rozdelenia. Osobne podporujem návrh kompetenčného zákona a budem zaň hlasovať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S faktickou poznámkou se přihlásil poslanec Zeman. Pokud jsem dobře rozuměl, chápu to tak, že pan poslanec Vosček navrhuje vypuštění tohoto bodu a dává to jako pozměňovací návrh. Prosím, slovo má poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové. Pro upřesnění bych chtěl konstatovat, že na včerejším jednání ústavně právního výboru byl původně mnou, z hlediska výboru pro plán a rozpočet, předložen návrh na doplnění bodu d), kterým se jednoznačně do kompetence federace dávají plynovody, ropovody a další rozvodné systémy celostátního významu. Pokud vím, tento návrh podporovaly též hospodářské výbory. Protože jsme si uvědomovali, že tento bod je sporný a že pod časovým tlakem v rozjitřené atmosféře ztěží najdeme tak rychlé řešení, souhlasili jsme s kompromisním návrhem pana místopředsedy vlády Rychetského, aby se tento bod odsunul způsobem, jak je vyjádřeno v článku 1 dodatku. Samozřejmě, pokud by tento článek byl zpochybněn, museli bychom svůj návrh, což bychom neradi, vznést znova. Čili nejde především nebo pouze o stanovisko federální vlády, jde o stanovisko federální vlády, jde o stanovisko, které vzešlo z jednání výborů FS.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě pan místopředseda vlády pan Rychetský. Prosím.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, s politováním musím říci, že se mne trochu dotkla slova pana poslance Vosčeka, že zástupci federální vlády překročili svou pravomoc při jednání ústavně právních výborů. Jsem toho názoru, že tomu tak nebylo. Při jednáních ústavně právních výborů, jak se právě zmínil poslanec Zeman, byl vznesen doplňující návrh v tom směru, aby předložená osnova byla doplněna o ustanovení, které by expresis verbis zahrnovalo do působnosti federace zmíněné zařízení pro dálkové přenosy médií nebo surovin. Podle názoru nikoliv pouze mého, ale celé řady členů ústavně právních výborů, je nevhodné, nedůstojné a z hlediska legislativního i zcela neadekvátní řešit ústavní listinou problém plynovodu a ropovodu. Není žádné druhé země na světě, která by takový problém řešila v ústavě. Navíc nejde vůbec o problém ústavní, nejde o problém právní. Vážení, jde o problém, za který bychom se mohli dokonce stydět. Jde o problém majetkový. Jde o pozůstatek minulosti, o fakt, že jsme prostě nestihli do dnešního zasedání přetvořit tato zařízení na akciové společnosti, zprivatizovat je. Tento problém by mezi námi vůbec nebyl a nestál by při řešení ústavních otázek, kdyby k dnešnímu dni už prostě bylo vyřešeno místo dnešního centrálního řízení těchto zařízení jejich řízení například formou akciové společnosti s příslušnou participací všech dotčených subjektů.

Z těchto důvodů se rozvinula na výborech diskuse, neboť pochybné i v tuto chvíli (alespoň já si to myslím) je to, komu vůbec patří ropovody a plynovody podle předloženého návrhu ústavní listiny. V článku 4 odstavec 4 se totiž vychází z principu, že ve vlastnictví federace jsou všechny ty části státního majetku, které jsou svěřeny tímto ústavním zákonem do její působnosti. Dále je zde to obecné naprosto nutné ustanovení, že ostatní části majetku, který je státním majetkem, jsou ve vlastnictví republik. Toto ustanovení je naprosto nezbytné, jinak bychom mohli vytvořit právní stav tzv. "věci bez pána".

Nyní jde o to, co je a co není v působnosti federace. Podle předložené osnovy je v působnosti federace mimo jiné tvorba základních zásad surovinové a energetické politiky. Pan ministr Dlouhý se domnívá, že má-li v působnosti tuto oblast, má v působnosti i zmíněné ropovody a plynovody. Je ovšem možný - a právníci mi jistě dají za pravdu - i jiný přistup. Je možný přístup přísně legalistický, který řekne: "ústava zná pouze tři druhy působnosti - zákonodárnou, výkonnou a soudní, protože ostatní působnosti vlád jsou v podstatě působnosti politické." Zcela jistě, pokud se myslí na některou z ústavních působností ve zmíněném článku, nemyslí se tím působnost soudní nebo zákonodárnou přitom, aby se kvalifikovalo, co je ve vlastnictví toho kterého subjektu. Protože v oblasti plynovodu a ropovodu žádná výkonná působnost není ani na úrovni federace, ani na úrovni republik, nejde o oblast státní správy, jde o oblast, kterou by se vlastně stát takto ani neměl v budoucnosti zabývat, měl by ji pouze ovlivňovat. Nenavrhl jsem jménem vlády žádny návrh, ale řekl jsem, že považuji za nedůstojné nás všech, abychom Federální shromáždění ať již na úrovni výborů nebo pléna zatížili v tomto historickém okamžiku takovou věcí, jakou vskutku je dohadování o majetku, a abychom tuto věc neřešili, neboť není součástí ústavního zákona. Navrhl jsem, aby některý z poslanců využil svého práva na vložení jedné jediné věty do zmíněného článku, kterou se to svěřuje dodatečnému řešení zákonem.

Já osobně jsem přesvědčen - a z včerejšího sdělení to vyplývá - že takový zákon nebude třeba sem nikdy předložit, že prostě budeme schopni nadnárodní akciové společnosti s příslušnou participací dotčených subjektů vytvořit do konce roku na úrovni všech tří vlád a že nebude třeba tím zatěžovat Federální shromáždění, protože to opravdu není v jeho kompetenci. Tato věta nám umožní vytvořit právní stav, vytvořit takové jistoty, aby nedošlo ke konfliktům. I když je to nepříjemné, zdá se, že není pochyb o tom, že pokud by byl předložen návrh ústavního zákona, podle kterého by se expresis verbis řeklo, že tyto sítě jsou výlučně ve vlastnictví republiky, na jejímž území probíhají, důležitý ústavní zákon by nebyl přijat pro nesouhlas české části Sněmovny národů. Pokud bychom zde dali opačný návrh, že ústavně zakotvíme, že pouze federace může být vlastníkem těchto sítí, plně chápu, že slovenská část Sněmovny národů by hlasovala proti. Jen z důvodů majetkových sporů mezi těmito národy bychom nebyli schopni přijmout kompetenční zákon. Z tohoto důvodu doplněk ke společné zprávě v bodě 1, který umožňuje, abyste v tom případě, že nebudeme schopni rozhodnout na úrovni vlád, rozhodli vy zákonem, považuji za jediné možné a přijatelné řešení. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Valko.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Vážený pán predsedajúci , vážené dámy a páni, nerád by som zdržoval, ale chcel by som nadviazať na expozé podpredsedu vlády pána Rychetského. To, o čo tu vlastne ide, sa dá zrejme vyjadriť jednou vetou. V navrhovanom článku 4 odsek 4 ide o otázku riešenia vlastníctva. To je nesporné. V navrhovanom ustanovení plánu a rozpočtu, ako o tom hovoril poslanec Zeman, ide o absolútne inú vec. Ide o výkon v oblasti energetických a rozvodných sietí s celoštátnou pôsobnosťou. To sú dve veci, ktoré sa spolu nedajú zamieňať a sú absolútne rozdielne. Samozrejme, ako schodné riešenie vidím to riešenie, ktoré je uvedené v článku 4 odsek 4.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Chcel by som podporiť tú časť prejavu pána Rychetského, kde povedal, že keby vznikla nadnárodná spoločnosť, tento zákon nikdy nepríde na pretras. Včera sme boli informovaní s odkazom na premiéra českej vlády pána Pitharta, že k takej dohode došlo. Pán vicepremiér Rychetský tu večer už zrejme nebol a nepočul to.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Zlocha. Připraví se poslanec Valtr.

Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne a poslanci, vážení hostia! Je zvykom viacerých poslancov používať pri vystúpeniach rôzne citáty na podporu ich názorov a stanovísk. Dovoľte mi, aby som niečo podobné urobil i ja.

Okolo pracujúceho maliara prechádzal obuvník a začal kritizovať topánky, ktoré mali postavy na obraze namaľované. Maliar chyby odstránil. Posmelený švec však v kritike pokračoval, až ho maliar poslal niekam.

Keď sme dostali na prerokovanie návrhy kompetenčného zákona, väčšina z nás zrejme zvažovala, ako sa k nim postaviť. V dôvodovej správe je jednoznačne uvedené, že návrhy vypracovali pracovné komisie z dvoch národných vlád a jedna z federálnej vlády.

Predpokladám, že komisie boli zložené z toho najlepšieho, čo u nás v republike máme. Pre mňa ako poslanca z toho jednoznačne vyplynulo, že môžem niečo doplniť alebo upraviť v paragrafoch, týkajúcich sa životného prostredia, teda niečoho, čo je blízke môjmu civilnému povolaniu, a že návrh a jeho schválenie by som mal podporiť. Budem za návrh tohto zákona hlasovať z viacerých dôvodov. Po prvé preto, že federálnej vláde sme dali dôveru a potom i z toho dôvodu, že slovenská vláda, jej podstatná časť, je tvorená predstaviteľmi hnutia, ktoré reprezentujem i ja, teda VPN.

Niektorí predrečníci vyjadrili údiv nad dôvodmi predkladania tohto návrhu. Myslím, že tento návrh zákona sa predkladá i preto, že si ešte stále nedôverujeme. Myslím tým Čechov a Slovákov, a samozrejme i národnosti. Pravdepodobne musí prejsť ešte veľa rokov, než si dôverovať budeme. Som presvedčený o tom, že každý z nás by vedel uviesť množstvo dôvodov tejto nedôvery, či už Čechov voči Slovákom, alebo Slovákov voči Čechom. Je zbytočné uvádzať konkrétne dôvody, ale predpokladám, že vyjasnenie kompetencií túto situáciu pomôže prinajmenšom zlepšiť alebo i vyriešiť. Potom budeme hospodáriť v republikách na svojom. Máme predsa dosť prípadov z nedávnej minulosti, keď sme hospodárili pre niekoho a nikoho, na niečom, čo patrilo každému a nikomu, keď všelijaké odvodené viacstupňové zodpovednosti a prerozdeľovanie neviedlo k dobrým výsledkom a dostali sme sa tam, kde sme; či na Slovensku alebo v Čechách. Som presvedčený, že až potom sa ukáže, čo vlastne vieme a akí vlastne sme, či sme skutočne schopní do vytúženej Európy vstúpiť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP