Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, iba niekoľko poznámok. Jeden z mojich
kolegov tu povedal, že mu chýbajú presnejšie
vysvetlenia rozpočtu a potom sa i veľmi ťažko
kvalifikovane vyjadriť k jednotlivým položkám.
Mame veľkú zodpovednosť, aby sme schválili
rozpočet, ktorý sa bude týkať celého
štátu, bude sa týkať aj nás samotných
ako jedincov. Preto som si dovolil i poprosiť pána
predsedajúceho, aby ma posunul na koniec, pretože
niektoré údaje, ktoré sú uvedené
a ktoré sme dostali, boli pomerne veľmi všeobecné.
Pán poslanec Zeman tu spomínal napr. rozšírenie
položky pre Federálny výbor pre životné
prostredie, ukázal mi údaje, ktoré podľa
môjho názoru mali byť súčasťou
materiálov, ktoré sme dostali.
Chcel by som podporiť návrh poslanca Bakšaya
o prácach na letisku v Košiciach, ale s jeho odôvodnením
nemôžem úplne súhlasiť. To nemá
byť ako odmena za určité politické či
iné názory občanov žijúcich na
východnom Slovensku, ale má to vychádzať
z normálneho trhového a ekonomického mechanizmu.
Košice samozrejme sú významnou metropolou nielen
Slovenska, ale aj Československa, sú excentricky
položené a ako také musia mať, spojenie
s ďalšou časťou republiky. Takže je
to samozrejme nutné.
Ďalej by som už potom nechcel mojich kolegov zdržovať.
Mal som celý rad námietok, ale napriek tomu, bol
by som veľmi rád, keby pán poslanec Zeman predsa
trošku zdôvodnil čiastku 300 mil. Kčs,
aby sme teda vedeli presnejšie, o čo ide. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Technická poznámka poslanca Savčinského.
Poslanec SL V. Savčinský: Ja by som chcel k vystúpeniu
predrečníka upozorniť, že akonáhle
je to istá práca parlamentu, všetky položky
kapitoly, predsa každý výbor rozoberá.
Nedokážem si teraz predstaviť, že by sme
tu, v tomto pléne každú položku, každých
100 mil. korún rozoberali dopodrobna. Považujem za
irelevantné takéto vystúpenie a vôbec
sa mi vidí, že už to, že tu bolo takéto
vystúpenie - a bolo ich tu viac - svedčia o tom,
že výbory zrejme nepracovali tak, ako by mali pracovať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Slovo má poslanec Rynda, pripraví sa
poslanec Storne.
Poslanec SL I. Rynda: Vážení kolegové,
děkuji poslanci Savčinskému za poznámku,
se kterou se ztotožňuji. Ztotožňuji se
i s tím, co tady bylo řečeno, že není
nejvhodnější po slušné práci
výborů zde na plénu zpochybňovat některé
položky, ke kterým výbory došly. Z toho
důvodu jsem se nepokusil ani já, přesto,
že by to bylo jistě populární, napadnout
položku federálního ministerstva obrany a zvýšit
položky např. pro dopravu, což tady bylo navrženo
a co by životnímu prostředí jistě
pomohlo, položku pro životní prostředí
jako takové, případně položku
pro ministerstvo vnitra.
Poslanec Zelenay vystoupil s určitým požadavkem.
Jeho požadavku jsem vyhověl, předvedl jsem
mu velmi podrobný, domnívám se, rozpis, který
se týká oněch 300 miliónů.
Poslanec Zelenay přesto pokládal za nutné
seznámit s těmito údaji plénum, protože
jinak si nedovedu jeho vystoupení vysvětlit. On
osobně tato vysvětlení totiž obdržel.
Jestliže jste shodného požadavku s poslancem
Zelenayem, vy jste obdrželi tabulku, máte ji všichni
k dispozici, kde je oblast životnímu prostředí
podrobně rozpracována. Veškeré položky
jsou tam uvedeny. Za každou jednotlivou z nich se samozřejmě
- předpokládám, že je tomu tak i u jiných
resortů - skrývá velmi obsáhlý
materiál. Například zde je k dispozici návrh
státního programu péče o životní
prostředí, který má přes 100
stran, který položky rozvádí do podrobností,
jež si, doufám, nepřejete slyšet. Proto
se zaměřím jenom k jednotlivým číslům.
Původní návrh rozpočtu pro Federální
výbor pro životní prostředí byl
500 mil. Kčs. Ten byl redukován na 100 miliónů
do všeobecné pokladní správy, což
bylo nesmyslné - troufám si to tak říci
- ze dvou hledisek: z hlediska čistě formálního
i z hlediska věcného, z hlediska výše
té částky. Ta byla pro nás těžko
přijatelná.
Dále byla redukována položka na neinvestiční
finance, která byla redukována z původních
20,5 mil. Kčs na pouhých 5 mil. Kčs. Jestliže
se odborné - podotýkám odborné - výbory
dohodly na tom, že je možné zkrátit rozpočet
federálního ministerstva obrany a sanovat tím
alespoň částečně původní
požadavek Federálního výboru pro životní
prostředí, samozřejmě jsme to s radostí
akceptovali jako garanční výbory a pořídili
jsme nový, velmi podrobný rozpis ve variantách
na 100 miliónů, 120 miliónů a 300
miliónů Kčs navíc.
Těch 300 mil. nejsou peníze navíc, jak bylo
uvedeno. Těch původních 100 mil. bylo obsaženo
ve všeobecné pokladní zprávě
a mělo být federálnímu ministerstvu
pro životní prostředí převedeno.
Rovněž znovu opakuji, místo 5 mil. mělo
být 20,5. Tedy ani tento údaj není přesný.
Jedná se o navýšení o 185 mil. Kčs.
Zde jsou rozepsány. Jsem ochoten za výbory pro životní
prostředí vás kdykoliv seznámit s
velmi podrobným rozpisem a plánem. To je 5. verze,
neustále na tom pracujeme, neustále to rozvíjíme,
jak budou tyto prostředky využity.
Poslední věc - ty oblasti neinvestiční
povahy v životním prostředí, které
bychom měli v příštím roce rozvinout,
tzn. projekty a expertízy, jsou právě takovým
typem investice, které by v letech následujících
měly přinést zhodnocení, které
si teď ani neuvědomujeme.
Na základě těchto projektů a expertíz
sem teprve může efektivně plynout zahraniční
kapitál, mohou efektivně fungovat naše podniky
a můžeme něco udělat pro životní
prostředí, které je v současné
době v takovém stavu, že nejsme schopni, a
prosím, velmi dobře poslouchejte, zastavit růst
jeho znečištění. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ryndovi. Poslanec Zelenay
má faktickú pripomienku.
Poslanec SN R. Zelenay: Som veľmi rád, že práve
teraz tu zazneli tieto slová, ktoré, ak by zazneli
predtým, tak by som nemal také pochybnosti. V mojom
vystúpení bola pochybnosť, určitá
požiadavka by nemusela zaznieť. Musím povedať,
že údaje, ktoré pán kolega citoval,
sú na dvoch stranách. Žiadnych 100 strán
sme nemuseli dostať. Mohli sme dostať 2 strany. Pre
mňa osobne nie je 300 miliónov taká maličká
položka, aby som o nej nechcel vedieť. Bol by som veľmi
rád, aby sa presne citovalo, čo tu kto presne povedal
(nechám vyhľadať stenografický záznam...)
Ja som nespochybňoval, pýtal som sa. Mohol som sa
pýtať ešte na iné veci v rozpočte,
ktoré sa týkajú napr. počtu pracovníkov,
ktoré nespochybňoval, ale - pýtal sa na ne
jeden môj predrečník. Mali bysme to vedieť.
Tieto veci sú i pre nás dôležité.
Samozrejme, uznávam, pracovali na tom odborné komisie,
pracovali na tom experti, ale v konečnom dôsledku
ako poslanec budem dvíhať ruku. Myslím si,
že keď je presun tých 300 miliónov, tak
mám aspoň právo sa spýtať, na
čo by tých 300 miliónov konkrétne
malo ísť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Bolo to, pán poslanec, vysvetlené,
áno.
Slovo má pán poslanec Stome. Pripraví sa
pán poslanec Deyl.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
vážení hosté, dámy a pánové
- poslanci, k připomínkám, které chtějí
nafouknout výdajovou část rozpočtu,
bych chtěl říci, že jde o rozpočet
federace, tedy celého státu. Je založen na
vyvážené snaze, abychom výdajovou a
příjmovou část měli v takové
bilanci, že zůstane určitý přebytek.
Velice rád bych slyšel od těch, kteří
chtějí přidat na tu či onu kapitolu,
aby řekli odkud a jak. Chceme-li něco subvencovat,
aby bylo řečeno - těm a těm podnikatelům
se určí vyšší odvody, aby se řeklo
- z té a té kapitoly se ubere a předá
se to na jinou kapitolu, aby se řeklo - tam a tam se bude
subvencovat, a budeme dodávat do těch a těch
podniků, které jsou soukromé jako subvence,
aby se řeklo, z čeho budeme platit komisi, která
určí, který druh literatury má být
subvencován a který nikoli a abychom řekli,
z čeho budeme platit ty, kteří o tom budou
rozhodovat. To je jedna věc, kdy jsem já nepochopil,
jakým způsobem implantováním dalšího
struku bychom ze státního celku měli dostat
více peněz...
Hovořilo se zde o armádě. Dovolte, abych
jako člen branného a bezpečnostního
výboru Sněmovny národů něco
k tomu řekl. Dostali jsme do vínku základy
československé vojenské doktríny.
Poslanci s ní byli seznámeni před nějakým
časem. Chtěl bych akcentovat, že tam jsou zejména
tři body: rozumná vyzbrojenost, tedy ne odzbrojit,
nebo se ozbrojit zastarale, ochrana území státu
ze všech směrů, tedy ne jeho bezbrannost a
tedy přesunutí armády na Slovensko, na jeho
jižní, východní a severní hranici
a posléze umožnit začlenění našeho
státu do evropského systému kolektivní
bezpečnosti. Tedy ne bez vlastního systému
a ne s nějakou halapartnou.
Za těchto okolností se vtírá otázka,
zda útoky na armádu jsou po právu. Padla
zde metodická poznámka, že totiž nebyl
dostatek času k zprůhlednění této
kapitoly. Pěkně prosím, možná,
že je to tak a že spousta lidí mělo jiné
práce tolik, že se nemohli zúčastnit
zasedání branných a bezpečnostních
výborů a že tedy nebyli schopni zorganizovat
svůj čas takovým způsobem, aby do
této problematiky pronikli. Na adresu těch, kteří
mají dojem, že to možné nebylo, chci říci,
že procesně § 98 a 99 stávajícího
jednacího řádu umožňuje, aby
i neveřejných schůzí výborů
se zúčastnili jiní poslanci, a to s hlasem
poradním.
Branné a bezpečnostní výbory se touto
problematikou velice pečlivě zabývaly a velice
nepříjemnými dotazy a požadavky určitým
způsobem trpěly garanční exekutivy
- tedy ministerstvo obrany a ministerstvo vnitra. Nutno říci,
že se jim dostalo od obou těchto orgánů
toho, že v té míře v jaké bylo
možno, byli jsme informováni o tom, co bylo skutečně,
a potud mají kolegové pravdu, určitým
způsobem zamlženo; byly předloženy cifry,
byla předložena východiska a očekávání,
aby chybělo racionální zdůvodnění.
Nicméně stanovisko branných a bezpečnostních
výborů je poslancům známo.
Domnívám se, že nic nebrání poslancům,
aby metodikami, které zná jednací řád
a které si mohou obstarat, aby materiály mohli zpracovat,
neboť to je naše odpovědnost, zato jsme určitým
způsobem také zajištěni, abychom tuto
odpovědnost unesli a toto zpracování dovedli.
Abychom zaujali názor a abychom rozhodli.
Myslím si, že přiměřená
tajnost těchto věcí je na místě
a je prolomitelná tím, že je možno se
zúčastnit i zasedání, která
jsou neveřejná. Pro mne osobně, čas,
který jsem dostal na prostudování rozpočtu
v té míře, abych mohl hlasovat, byl dostatečný,
a já se domnívám, že můžeme
rozpočet podpořit. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Deyl. Pripraví
sa poslanec Molnár, ktorý je posledným zprihlásených
do tejto chvíle.
Poslanec SL P.Balgavý: K vystúpeniu poslanca Stomeho
mám malú vecnú pripomienku. Pokiaľ ide
o presun armády na Slovensko, nejedná sa o presun
k hraniciam, ale o rovnomernú dislokáciu po území
celej republiky. Ďakujem.
Poslanec SL V. Deyl: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,já
jsem po projevu mého kolegy Storneho téměř
na rozpacích, zdali se nemám vzdát slova,
protože část jeho projevu, kde hovořil
o armádě, má velmi podobnou intenci s tím,
co bych zde chtěl říci já. Přece
jen dvě - tři věty k tomu bych chtěl
říci.
Dostali jsme novou vojenskou doktrínu, což považuji
za jeden z rozhodujících a velice důležitých
skutků nové politické skutečnosti.
Základním pojmem vojenské doktríny
je suverenita. Není to pojem ohrožení, nebezpečí
nebo vytváření nepřítele zvenčí.
Je to pojem naší státní suverenity.
Je nepochybné - každý to ví - že
fundamentem suverenity je také armáda a že
suverenita není zadarmo.
Když jsme hovořili o problematice výdajů,
rozpočtu a dotací na armádu, také
jsme pokládali otázky, zda snížení
rozpočtů - a musíme si uvědomit, že
současné výdaje už představují
poměrně významné snížení
rozpočtu oproti předchozímu roku - by se
nedalo prohloubit, zda je dostatečné. Dozvěděli
jsme se - a já mám z určitých materiálů
důvody předpokládat, že tato informace
byla oprávněná - že existuje hranice,
pod kterou už by nemělo vlastně vůbec
smysl do armády investovat a bylo by smysluplnější
a rozumnější armádu prostě rozpustit.
Pod určitou hranicí by armáda pouze jaksi
vegetovala a už by neměla možnost se připravovat,
neměla by možnost se transformovat a do pěti
šesti let bychom se klidně mohli zříci
armádu mít.
Jestliže vyústěním nové filozofie
branné politiky je mít moderní profesionální
armádu, pak bych žádal, aby při úvahách
o rozpočtech - letošním i příštích
- se uvažovalo i nad tím, že rozpočet
na armádu pod určitou hranicí, pod určitou
úrovní, pak nemá už vůbec žádný
význam. Budeme-li nyní uvažovat o rozpočtu
letošním, prosím kolegy, aby i tuto okolnost
vzaly v úvahu. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec
Molnár, pripraví sa poslanec Malina.
Poslanec SL P. Molnár: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne, kolegovia a poslanci, dámy a páni, chcel
by som vám predložiť, - a odpusťte, že
budem trochu zdržovať - problém rozpočtový
a celkom iste i problém typicky federálny. Týka
tak Čiech, Moravy, ako aj Slovenska.
Ide o závažnú vec, ktorá bude mať
v každom prípade dopad na budúcnosť. Mám
na mysli to, čoho sa dožadujú na mne moji voliči
- prezentácie názoru ľudí, ktorí
v tejto republike - v Čechách, na Morave i na Slovensku
- vyrábajú nákladné vagóny.
Možno sa zdá, že je to v tejto chvíli
nepodstatný problém a že je to len zdržiavania
kolegov poslancov. Ale posúďte sami.
V danej situácii, pri danom rozpočte je výdaj
na ministerstvo dopravy niečo vyše 1 miliardy, a keď
taký zostane, bude to prakticky mat, taký dopad,
že sa nebudú objednávať nákladné
vagóny na budúci rok, čo môže
mať taký následok, že prakticky v tejto
továrni dojde k určitej reprofilizácii, resp.
k zameraniu výrob iným smerom. Už v nasledujúcich
rokoch sa môže stať, že budeme tieto vagóny
dovážať za devízy.
Nechcem tu hovoriť o tom, že v minulosti bolo našim
vagónkam znemožnené dodávať tieto
vagóny do zahraničia za pomerne výhodných
podmienok. Keby som prečítal, čo mi napísali
moji voliči, možno by sme sa zasmiali, možno
by nám bolo veľmi smutno, ale nechcem vás tým
zdržiavať.
Chcem navrhnúť, konkrétne riešenie. Keby
teda došlo k takému stavu a takto by sme rozpočet
Federálneho ministerstva dopravy odsúhlasili, môže
sa stať, že v budúcich rokoch to bude mať
na nás veľmi vážny dopad. Navrhujem toto
riešenie. Bolo tu povedané, že by bolo vhodné
znížiť federálny rozpočet na armádu
o 10 %. Vrelo sa k tomu pripojujem, ale môj návrh
ide ešte ďalej. Navrhujem znížiť ho
o 15 %. Možno sa zdá, že je to veľa. K tomu
malý argument: Myslíme si, že naše armáda
vagóny nepotrebuje? A keď ich bude na nás za
pár rokov požadovať, nebude ich požadovať
za devízy?
Ešte jednu požiadavku. Prezeral som si rozpočtový
návrh na rekonštrukciu Pražského hradu.
Je tam okolo 660 mil. Kčs. Navrhujem túto čiastku
znížiť na 50 %, nie preto, že by som si
nevážil kultúrne pamiatky, ale preto, že
tieto kultúrne pamiatky snáď môžu
ešte jeden rozpočtový rok prežiť
i v takom stave, resp. v o 50 % menšej starostlivosti. Ale
veci, ktoré musíme vyriešiť tohoto roku
a neznesú odklad, musíme riešiť tak, aby
boli pre tento štát a našu federáciu prínosom.
Snáď sa zdá, že som trochu príliš
radikálny. Nie som tu na to, abysom siahal do svedomia
našej armády, napr. v letectve. Ak sú argumenty
také, že naši piloti musia mať nalietaný
určitý počet hodín, s tým súhlasím.
Ale môžeme mať menej pilotov a menej lietadiel
a nalietaný dostatočný počet hodín.
Ide tu možná určitá reštrikcia,
ja sa za ňu plne prihováram. (Předsedající
místopředseda FS J. Stank: Je to ako pozmeňujúci
návrh?) Áno, prakticky dva pozmeňovacie návrhy:
na rekonštrukciu Pražského hradu o 50 % a na
armádu mínus 15 % s tým, že by sa prostriedky
presunuli Federálnemu ministerstvu dopravy.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi v rozprave
poslanec Malina, po ňom poslanec Šimko.
Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající,
dámy a pánové, přidržím
se návodu pana poslance Sokola a nebudu podávat
pozměňovací návrh. Přesto bych
vás rád seznámil s pocitem jistého
zklamání nebo jisté bezmoci, se kterým
jsme se při projednávaní rozpočtu
kapitoly ministerstva zahraničního obchodu ve výboru
hospodářském potýkali.
Pan náměstek Pancíř byl schopen nám
objasnit -domnívám se, že se snažil nám
to objasnit a nezatemnit - činnost ministerstva zahraničního
obchodu, ale mohu říci za řadu svých
kolegů, že nás zcela neuspokojil. Nespokojili
jsme se s tím, že na činnost ministerstva zahraničního
obchodu je vydávaná částka 1,5 mld.
korun.
Připadá mi podivné, že vlastně
na obchodní činnost stát cosi doplácí,
ale při projednávání jsme opravdu
uznali, že složitost a propletenost této činnosti
je takového rázu, že skutečně
jsme nebyli schopni udělat radiální řez.
Částky vydávané na obchodní
zastupitelství apod. se dělí na částky
západní, kde je činnost našich zástupců
velice úspěšně zpochybnitelná,
o čemž mluví zkušenosti a naše styky
s experty a manažery, kteří přicházejí
do našeho výboru referovat, ale větší
problém je zřejmě obchodní činnost
na Východě, kde jsme byli přesvědčováni
o tom, že jiná forma obchodní spolupráce
zatím v úvahu nepřichází, což
se asi brzy změní.
Nemám, bohužel, pozměňovací návrh,
nevím, zda je možné nebo není možné
ušetřit, přesto bych rád, kdyby se pan
ministr ve svém závěrečném
slově k této problematice vyjádřil
a doufám, že v dalším období, pokud
ministerstvo vůbec bude, bude ministerstvem, které
bude skutečně obchodovat, to znamená spíš
vydělávat než utrácet peníze
nás poplatníků.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec
Šimko. Pán poslanec Kováč sa chce ešte
vyjadriť.