Čtvrtek 16. května 1991

K tomu, co tady říkal pan poslanec Žáček o té spalovně, tak o tom si budeme muset promluvit někde bokem, protože já o tom něco vím. Asi těžko spalovnu, která je zapotřebí v Ostravě, bychom měli stavět v Praze nebo v Bratislavě, čili to je otázka vyjasnění pojmů a znalosti věci v detailech. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, slovo má paní poslankyňa Kaplanová, pripraví sa pán poslanec Ransdorf.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážený pane předsedající, vážení přátelé, chtěla bych začít jednou otázkou na pana ministra. Přečetla jsem si, že Slovensko vydává 656 miliónů na vzdělávací programy, nikdy jsem se nedočetla, kolik jich vydává Česká republika.

Dále bych chtěla dát několik konkrétních návrhů k sociální problematice rodin. Myslím, že nemusím zdůrazňovat, že většina rodin s dětmi nebo neúplné rodiny se dnes pohybuji pod průměrem celostátních příjmů, a že většině z nich hrozí životní minimum. Dvojí zaměstnání muže není dnes možné. Z toho důvodu mám tedy několik návrhů. Nedoporučuji, aby bylo plošné posílení sociálních příjmů všech rodin s dětmi. Nevím proč by se měla sociálně podporovat např. rodina dobře prosperujícího podnikatele. Ale doporučuji, aby o to účinněji a více se posílil příjem u sociálně slabých vrstev rodin s dětmi, které budou ve velké většině téměř všechny postiženy, a aby ta pomoc byla diferencována, a to podle těchto faktorů:

- podle výše příjmů,

- podle počtu dětí,

- podle výše činže,

- podle výše energetického dopadu podle druhu vytápění.

Mám další návrh. Myslím, že by se měly zcela zrušit jesle a rozhodně také dotace na školky. Vysvětlím proč. Je to nejenom z ekonomických důvodů, protože tak se získají určité prostředky, ale také z psychologických a filozofických důvodů. Psychologové už několikrát dokázali, že dítě předškolního věku potřebuje individuální přístup. Ve školkách je kolektivní výchova a myslím, že problémy, které dnes máme s mládeží, že jsou důsledky kolektivních příčin, kdy rodiče sotva stačili dát dětem najíst a uložit je do postele.

Myslím, že musíme začít s výchovou preventivní. Další návrh je, aby se změnila otázka sociálního systému sociálních pracovnic. Jejich práce byla celkem neefektivní a nepřinášela takový užitek, jaký by bylo třeba. Doporučuji, aby se zvýšil počet sociálních pracovnic, a to tak, aby každá sociální pracovnice měla na starost určité rodiny, většinou takové, které mají problémy. Ze zkušenosti, protože jsem pracovala jako poslankyně v péči o rodinu vím, že jsme se začali zabývat rodinami, až když tam byly problémy s policií, a to už bylo pozdě. Musíme tomu všemu předejít. Proto bych navrhovala, aby i rodiny romské anebo rodiny takových sociálních případů, tzn. rodiny alkoholiků atd. byly řešeny odděleně, nikoliv formou peněžní pomoci, ale formou pomoci konkrétní, že se jim buď zaplatí činže, obědy dětem a prostě tak, aby peníze neměli v ruce, protože s nimi nedovedou často hospodařit.

Sociální pracovnice by se měly zabývat těmito rodinami od začátku, a ne, když už je pozdě a mít určité rodiny na starost, aby to stačily a mohly by dokonce soutěžit, které z nich se podaří více rodinám pomoci, protože ta pomoc není vždy pouze v ekonomii, ale také v jiných ohledech, a to už je věcí vynalézavosti té které sociální pracovnice, ale to by bylo na delší povídání.

Myslím, že to je tak vše. Chtěla bych pouze ještě jednou zdůraznit, že to, co do rodin vložíme, se nám stonásobně vrátí. Když se nám podaří, aby ženy mohly zůstat doma, aby vychovávaly děti nebo použili mikrojeslí a mikroškolek, to jsem zapomněla říci, tím se to dá vyřešit, protože to dítě bude mít individuální přístup a navíc si matka může vybrat, ke komu to dítě dá. Ženy, které se starají třeba o jedno dítě, vezmou si na starost třeba i další. Tedy, řešit tyto otázky za pomoci mikrojeslí a mikroškolek. Prostředky, které ušetříme, vložit na prevenci rodin, na pomoc rodinám s dětmi, protože v těchto rodinách je budoucnost našeho národa. Jestliže se jim nyní budeme věnovat, potom nebudeme mít problémy s dospívající mládeží, jak je máme dnes. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hovorí pán poslanec Ransdorf. Pripraví sa pán poslanec Zlocha.

Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, náš svět je zařízen tak, že obvykle ty nejpodstatnější tendence se dají vypozorovat z nejjednodušších faktů. Domnívám se, že pokud jde o průběh ekonomické reformy, takovým aktem je třeba věc, kterou zažívám v místě, kde bydlím, že tam už děti delší dobu mají uhelné prázdniny v květnu, což se nestalo ani v dobách hitlerovské okupace. (Potlesk.)

Když se projednávala otázka svátků, zda to má být 8. nebo 9. květen, říkal jsem si, že by bylo nejlépe uzákonit oba dva termíny, protože alespoň tak by děti měly část uhelných prázdnin legalizovány.

Vraťme se ale k otázce hospodářské reformy. Každá doba bledá své příbuzné v minulosti. Mnohokrát jsme se s tím setkávali tady také na půdě parlamentu. Ostatně, tento parlament chce být nejenom tvůrcem dějin, ale i jejich kodifikátorem.

Domnívám se, že pro průběh ekonomické reformy, jak to naznačil můj přítel pan Zeman, v rozhovoru pro Rudé právo, je takovým příbuzenstvím v minulosti rozhodně epocha velkého skoku a kulturní revoluce. Kdyby někdo pochyboval, mohu uvést i konkrétní citáty.

Tak např. v březnu 1966 Mao-ce-tung, tehdejší velký kormidelník - také už jsme dospěli vlastně tak daleko, že máme velké kormidelníky - říká: "Musíme svrhnout krále pekel a osvobodit malé zloduchy". Král pekel v podobě byrokratického centralistického plánu byl svržen a malí zloduchové jsou na scéně. Skutečně, základní podmínkou podnikání je, aby prostředí bylo opravdu transparentní, aby se dal odhadnout jeho vývoj. V tomto prostředí podnikání možné není. Je to prostředí naprosto netransparentní. Je možně pouze krást, podvádět a šidit.

Hodně se hovoří o tom, že nás nepochybně čeká vzestup, dokážeme-li sestoupit až na dno. Ale i to je, koneckonců věc, která připomíná kulturní revoluci. Už připomínaný velký kormidelník 23. 8. 1966 řekl: "Jsem pevně přesvědčen, že několik měsíců chaosu bude nejvýš prospěšných a že z tohoto zmatku vzejde jen velmi málo škody. I to vlastně připomíná dnešní dobu.

Domnívám se, že stejně pozoruhodně je i to, že ekonomická reforma je porovnávána se šachovou partií, že se všichni nalézáme na určité šachovnici. I to je koneckonců Maoův příměr. Vládní deník Žen-min-ž-pao...

24. února 1959 v době velkého skoku uvedl výrok velkého kormidelníka, že,,celá země je šachovnice". Samozřejmě, že šlo o to, dosáhnout zásadního převratu, Tak jako dnes chce československý lid někdo přeměnit na čistý list papíru, na který by bylo možno psát. I tehdy Mao-ce-tung řekl, že čínský lid je "čistý list papíru, na který je možno napsat nejnovější a nejkrásnější slova a nekreslit nejnovější a nejkrásnější obrazy".

Domnívám se, že naši občané mají ovšem plné právo odmítnout, aby byli čistým listem papíru, na který může někdo podle své síle kreslit a psát.

Hodně se hovoří o tom, že v naší zemi dochází k přechodu k tržní ekonomice. Tentokrát už bez přívlastků. 4. července 1990, když se projednávalo vládní prohlášení, ministerský předseda Čalfa pravil, cituji: "osou úsilí vlády se musí stát sociálně a ekologicky orientované tržní hospodářství. Tedy s těmito přívlastky - sociálně orientované a ekologicky orientované tržní hospodářství."

Velmi jednoznačně se v tomto směru také vyjádřil prezident ČSFR 29. června minulého roku, kdy řekl: "Náš mnohokrát deklarovaný úmysl provést reformu tak, aby nevedla k velkým sociálním otřesům, velké inflaci nebo dokonce ke ztrátě sociálních jistot, musí naši ekonomové přijmout jako úkol, který jim byl zadán. Zde neplatí žádné: "Nejde to. "

Domnívám se, že jestliže se tady hovoří o tom, že kritikově reformy patří mezi sociální demagogy, tak v tom případě by mezi ně musel být zařazen i náš prezident, který se shoduje s námi v tom, aby reforma byla provedena bez drastických dopadů na obyvatelstvo.

Ale slyšeli jsme i jiné názory. Jestliže minulý rok analýza Světové banky hodnotila naše výchozí šance poměrně dobře ve srovnání s jinými zeměmi bývalého sovětského bloku, ministr financí 26. dubna 1990 řekl:,,Nejsme si jisti, zda naše nynější ekonomická situace - o československé ekonomice se často říká, že má nejlepší výchozí pozici (pokud jde o zahraniční zadluženost a míru nerovnováhy na základních domácích trzích), pro ekonomickou restrukturalizaci je ve skutečnosti přednosti nebo nevýhodou, zda usnadní reformu, nebo ji bude blokovat. Obávám se, že pomáhá vytvářet sny o tom, že je možno takhle dále pokračovat, protloukat se a částečně vylepšovat dosavadní systém."

Tento výrok svědči o tom, že příčinou rostoucích hospodářských potíží nemusí být jen nedostatky v provádění hospodářské reformy.

Nedávno na setkání s poslanci pan guvernér Státní banky ing. Tošovský ukázal i na některé příčiny hospodářského poklesu, zakotvené ve struktuře ekonomické reformy. Totiž, že chybí strukturální politika, která by vytvářela předpoklady pro rychlejší přizpůsobení hospodářských subjektů podmínkám světového trhu. Ale mohly by se uvést i jiné věci.

Např. to, že se nám podařilo díky určitým necitlivostem v oblasti zahraničně politické si rozvrátit jediné možné záložní trhy, které potřebujeme v této citlivé době přechodu.

Kvalitativní pokles výkonnosti ekonomiky byl vyjádřen snížením objemu produkce. V roce 1990 se snížila výroba případné výkony ve všech základních odvětvích národního hospodářství. Průmyslová výroba klesla o 3,7 %, průměrná denní výroba o 2,6 %, objem stavebních prací o 6,6 %, nákupy jatečních zvířat o 2,3 %, přeprava zboží po železnici o 10,5 %.

Údaje, které máme k dispozici pro tento rok, svědčí o tom, že propad se akceleruje. Místo toho, aby se zastavil, a aby došlo k určité stabilizaci. Pokles průmyslové výroby nelze vysvětlovat ani tím, že se snižuje neúčelná výroba vyvolaná neúměrně vysokou výrobní spotřebou, plýtváním, neúměrnými rezervami všeho druhu a vysokými zásobami v centrálním direktivním řízení ekonomiky.

Tento názor byl publikován v německém týdeníku Wirtschaftswoche a byl přetištěn v Týdeníku Hospodářských novin č. 3 ze 17. ledna t.r. Ale stačí to konfrontovat s rekordním přírůstkem zásob a neuspokojenou poptávkou ve vnitřním obchodě a ukáže se nepravdivost tvrzení, že při přechodu k trhu klesá - výroba, aniž se zhoršuje životní úroveň.

S výjimkou petrochemie nelze označit za příčinu poklesu ani nedostatek surovin a materiálů. Výrobní zásoby v ústředně řízených organizacích naopak vzrostly od počátku roku o 28 miliard Kčs, zatímco v roce 1989 činil jejich přírůstek za stejně období jen 3,3 miliardy Kčs a v roce 1988 stagnoval na úrovni dosažené v roce 1987.

Zejména závažná je konfliktní situace v zemědělství. Podstatné a nárazové omezení dotací do zemědělství, které přesahuje svým rozsahem existující stav v západoevropských státech, sleduje spíš rozložení zemědělských podniků než ekonomicky účelný tlak na zefektivnění výroby. Řádově omezení dotací a růst maloobchodních cen blokovaly možnosti odbytu a zemědělské organizace začaly proto omezovat stavy skotu, (v průběhu roku se jedná o řád 4 %) a samozřejmě i prasat, kde bylo dosaženo poklesu o 5,4 %. Tento pokles není ještě úměrný rychlému snížení nákupu živočišných výrobků. Ten se snížil proti stejnému období roku 1990 u jatečních zvířat a vajec o víc než 25 % a u mléka o 17 %.

Jestliže shrneme fakta o poklesu průmyslově výroby i zemědělské produkce, lze hovořit o počátku hospodářské krize, jejíž hloubku a délku trvání nelze při současné hospodářské politice vlády vůbec ani odhadnout.

Při poklesu tvorby národního důchodu se zvýšilo jeho vnitřní užití podle kvalifikovaného odhadu o 1,4 %. Předstih užití národního důchodu před vytvořením dosáhl podle údajů Federálního statistického úřadu 24 miliard Kčs ve stálých cenách roku 1984. Jestliže tedy byla právem kritizována okolnost, že minulý režim žil na úkor budoucnosti, a to mělo podobu zastarávání základních fondů a zhoršování ekologické situace, tak nové k tomu přistoupilo žití z rezerv. Jestliže tento trend bude prolongován, už v tomto roce budeme čelit žití na dluh.

Dále bývá bagatelizována otázka platební neschopnosti průmyslových podniků. Není problémem zděděným z minulosti. Koncem roku představovala 53 miliard Kčs. Ale největší nárůst byl právě v posledních měsících roku, v listopadu o 8,8 miliard, v prosinci o 8,32 miliardy Kčs. V lednu vystoupila tato platební neschopnost na 77,6 miliard Kčs. Došlo i k velkému úvěrovému zatížení podnikové sféry. Bez podniků zahraničního obchodu se jedná o řád 2,4 miliardy Kčs. A samozřejmě - a to je velice závažně - se zhoršila devizová pozice státu, o čemž budu ještě mluvit. Federální ministerstvo financí hledalo cestu k prosazení restriktivního působení státního rozpočtu a udržení jeho vyrovnanosti při klesající výkonnosti ekonomiky, v prvé řadě ve zvýšené účasti obyvatelstva na krytí rozpočtových příjmů. Dnes je situace taková, že podle dostupných údajů, kdyby vláda už neudělala žádnou chybu, tak výkonnosti ekonomiky z roku 1989 bude dosaženo v roce 1995.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Pán kolega, prosím stručnejšie, máme v 17,30 hodin končiť, abychom to ešte stihli.

Poslanec SN M. Ransdorf: Dobře. To je návrh i pro další bod programu, který tato schůze bude projednávat - plnění rozpočtu. Rozsah úpravy státního rozpočtu provedený ministerstvem financí na základě opatření přijatých vládou v průběhu roku 1991 vyžaduje zvážit, zda by pro příště neměl parlament omezit možnost resortu provádět přesuny mezi rozpočtovými položkami a možnost zásadně měnit rozhodnutími vlády původní koncepci parlamentem schváleného rozpočtu.

Pokles efektivnosti výroby a zhoršení hospodaření organizaci vedlo k tomu, že rozpočtované odvody hospodářských organizací nebyly splněny a stagnovaly na úrovni dosažené v roce 1989. Odvody z finančně ekonomických nástrojů zahraničního obchodu klesly o téměř 30 % a odvody pojišťovnictví a peněžnictví klesly o víc než 5 %. Proklamovaný ekonomický tlak se za této situace v roce 1990 soustředil výhradně na člověka jako na spotřebitele a nikoliv jako na výrobce. Vláda tak v podstatě ztratila celý rok na cestě k nezvyklému zvýšení výkonnosti ekonomiky.

To všechno ve mně vzbuzuje vážné pochybnosti o finanční a měnové politice, kterou praktikuje vláda, ministerstvo financí a do určité doby i Státní banka. Zvyšování maloobchodních cen se totiž odrazilo v růstu životních nákladů, a to v domácnostech dělníků a zaměstnanců v průměru za celý minulý rok o 9,9 %, především v domácnostech s nižšími příjmy. V domácnostech důchodců o 10,2 %, v rodinách s větším počtem dětí o 10,5 % a ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku už růst životních nákladů byl proti tomuto průměru dvojnásobný.

Reálné příjmy obyvatelstva, další faktor, na kterém je možné měřit úspěšnost reformy včetně kompenzačního příspěvku ve srovnání s rokem 1989 poklesly o 1,3 %, reálné mzdy o 5,6 % za rok 1990. Reálná mzda ve 4. čtvrtletí 1990 ve srovnání se stejným obdobím roku 1989 klesla o 10,2 %. V rodinách zemědělců je to dokonce ještě více, o 23 %.

Já se domnívám, že vzhledem k tomu, že ve srovnání se stejným obdobím roku 1990 v letošním lednu a únoru se zvýšily životní náklady rodin dělníků a zaměstnanců o 53,5 %, rolníků o 54,5 %, důchodců o 51,3 %, ceny spotřebního zboží a služeb ve srovnání se stejným obdobím roku o 55,6 %, že slibovaný pokles cen v důsledku konkurence výrobků a obchodníků je vzhledem k tomu, že do nových maloobchodních cen nejsou ještě promítnuty důsledky posledních devalvací koruny, zcela nereálný a takový slib je podle mého soudu buď výsledkem nedokonalých informaci nebo je balamucením veřejnosti. Za významný fakt pokládám také to, že poprvé od roku 1953 absolutně klesly vklady obyvatelstva a nedůvěra v naši měnu, které opakovaně vláda vyslovila nedůvěru, se projevila tím, že devizové úspory stouply během roku šestkrát a dosáhly téměř 10 miliard Kčs.

Za zvlášť významné, abych dlouho nehovořil, pokládám to, že se podařilo rozbít devizové hospodaření státu. Čisté devizové pasivum během jednoho roku vyrostlo třikrát z řádu 1,5 amerických dolarů na 4,4 až 4,9 miliard amerických dolarů. Poprvé za celou dekádu došlo k tomu, že vytvořené devizové zdroje jsou menší než dluhová služba a pokud tento vývoj bude pokračovat dál, nebude nejen na krytí dluhové služby, ale vlastně i na nezbytné vstupy do ekonomiky.

Bylo nám řečeno, že nejbližší dva roky bychom si měli utahovat opasky. I to koneckonců připomíná hesla z období velkého skoku. Tehdy vytýčil Mao-Ce-tung heslo "Tři roky houževnatě bojovat a dosáhnout změny v základní tvářnosti většiny oblastí v naší zemi."

Kolega Zeman se vyslovil pro protestantskou etiku. Já jsem o protestantské etice kdysi napsal knížku a myslím, že v řadě oblasti je to vzor hodný následování, především v tom, že heslem těchto pánů ze 17. století bylo "Pomoz si sám" a "Bůh ti pomůže". V naší zemi nic jiného nezbude, než abychom hledali naše domácí zdroje, protože na pomoc ze zahraničí se nedá spoléhat.

Hodně se na půdě parlamentu hovoří o totálním režimu, o totalitě. Ale připomněl bych v této souvislosti výrok amerického prezidenta Trumana, který v roce 1947, když se projednával Fair Deal, který navazoval na Rooseweltův New Deal, řekl: "Sémě totalitního režimu klíčí v bídě a nedostatku. Množí se a roste v nedobré půdě chudoby a sváru. Vyroste do plné výše, když naděje lidu na lepší život je mrtva. Musíme udržet tuto naději při životě."

Já se domnívám, že korekce vládního scénáře ekonomické reformy je nezbytná, aby tato naděje při životě udržena byla.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. V 17.30 hodin bolo plánované prerušenie, lebo budú zasadať výbory. Já bych vám teraz povedal návrh postupu na prerokúvaní bodov 15. spoločnej schôdze Snemovny ľudu a Snemovny národov 4. deň rokovania.

(Hlas z plína: Vážené Federální shromáždění, chtěl bych panu Ransdorfovi připomenout, že uhelné prázdniny za protektorátu byly. Byly dlouhé a časté. Další hlas: Ale v zimě, ne v květnu.

Mluvilo se o uhelných prázdninách. A pokud se týče příměru se šachovnicí, pokud se na ní nacházíme, a že tam lze snad jen krást a podvádět, chtěl bych připomenout, že mistři světa se v poslední době rekrutují právě ze Sovětského svazu.)

(Hlas z pléna: Vážení přátelé, dovolte mi také tak stručně něco říci panu Ransdorfovi. Naši lidé už dávno odmítli být čistým listem papíru, a to nejméně dvakrát, poprvé v listopadu a pak ve volbách. Neudivuje, že pan kolega Ransdorf zná tak dobře výroky velkého kormidelníka. Spíš udivuje, že stejně dobře zná správné podmínky pro soukromé podnikání a ještě více udivuje, jak upřímně lituje, že tyto podmínky u nás nejsou a že privatizace vázne.

Nepochybuji o tom, že pan kolega Ransdorf přesně ví, co udělat, aby náš ekonomický převrat uspěl a aby se obešel bez poklesu životní úrovně. Jen je škoda, že nám z toho prozradil tak málo. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Budem pokračovať v predčítaní návrhu na zajtrajšiu schôdzu. Navrhujem, aby zajtra sme začali jednať už od 9.00 hodiny a pokračovali až do 17.00 hodiny. (Hlasy: piatok.) Nijakým spôsobom nie sme schopní náš program do budúceho týždňa dodržať, tak si to musíme rozmyslieť.

Ja vám to prečítam a potom sa dohodneme, ako budeme pokračovať. Pretože zajtra dopoludnia tu bude pán minister Dlouhý a potom musí odcestovať, tak by sme prejednali:

1. Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 105/1990 Zb., o súkromnom podnikaní občanov, návrh uznesenia (tlač 613)

2. Vládny návrh zákona o patentových zástupcov (tlač 526), návrh uznesenia (tlač 607)

3. Vládny návrh, ktorým sa predkladá federálnemu zhromaždeniu k vysloveniu súhlasu Dohoda medzi ČSFR a Talianskou republikou, medzi ČSFR a Francúzskou republikou, medzi ČSFR a Spolkovou republikou Nemecko, medzi ČSFR a Švajčiarskom a medzi ČSFR a Rakúskou republikou o podpore a ochrane investícii (tlač 562)

4. Pokračovanie v rozprave o správe vlády o hospodárskej situácii, sociálnej politike a o riešení ekologickej situácie

5. Návrh uznesenia k hodnoteniu období od 25 februára 1948 do 17. novembra 1989 (tlače 525, 535, 536).

Toto je návrh na zajtrajšie jednanie. Zajtra rozhodneme, či to budeme plniť alebo si to zmeníme.

(Ďalej predsedajúci oznámil, v ktorých miestnostiach sa za 30 minút po skončení schôdze stretnú jednotlivé výbory.)

Ďakujem. Dnešné rokovanie končím.

(Schůze přerušena v 17.40 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP