Pátek 24. května 1991

Proto vás velmi důrazně žádám, abyste v žádném případě onen bod b) neschvalovali, protože je zmatený, není spojen s žádným zákonným podkladem, a navíc není ani použitelný pro ČTK, Čs. rozhlas a Čs. televizi, i když podřízenost vládě zde určitá je, ale není taková, jak se domnívají autoři tohoto návrhu.

Poslední můj požadavek je ten, aby se u bodu 1) hlasovalo odděleně v tom smyslu, že by se oddělilo - bere na vědomí a druhý odstavec, kdy konstatujeme, že komise splnila úkol, který pro ní vyplynul z usnesení č. 94 z ledna.

Mohu dobře hlasovat pro to, že bereme na vědomí tuto zprávu. Rád bych hlasoval i o některých dalších bodech - např. 2 a), b), případně bod 3 písm. a), tak jak to navrhuje federální vláda, ale nemohu říci i já konstatuji, že komise splnila úkol, který vyplynul z usnesení, které jsme v lednu vydali.

Já jsem pro to usnesení nejenom hlasoval, ale přímo jsem ho propagoval a jsem jeden z toho malého, asi 5-ti členného kolektivu poslanců, kteří připravovali návrh tohoto usnesení. A musím říci, že to bylo snad jedno z nejhorších usnesení, které tento parlament přijal, svou nepromyšleností. Byli jsme vedeni všichni svou dobrou vůlí a snad to je důvod, proč si mohu dovolit požádat ty, kteří byli postiženi tímto usnesením, o prominutí. Žádám o prominutí nejenom ty, o nichž jsem přesvědčen, že nebyli vědomými tajnými spolupracovníky Státní bezpečnosti, jako je to v případě Jana Kavana, ale žádám o prominutí i ty, o nichž jsem se na základě studia spisů jako laik přesvědčil, resp. získal jsem dojem, že těmi spolupracovníky skutečně byli a že nemají v tomto parlamentě skutečně co pohledávat, protože způsob, jakým to bylo celé provedeno, byl nedůstojný tohoto parlamentu a tohoto nového demokratického státu. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Petr Uhl. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Jenom poznámku i informaci od pana velvyslance Gruši: při nedávné návštěvě pana Dubčeka ve Spolkové republice jsem se informoval u kolegů z východní části Spolkové republiky, jak u nich probíhají okolnosti toho uveřejnění v podstatě mi bylo sděleno, že dosud nejsou známy žádné konkrétní nevhodné kroky, které by byly učiněny proti osobám, které byly označeny jako spolupracovníci.

Za druhé jsem se ptal na to, jestli už došlo k nějakým případům; tak zatím nedošlo a pokud sledují sdělovací prostředky Spolkové republiky Německo, tak zatím, pokud já vím, nebyly podány žádné žaloby proti tomuto listu, které by měly nějaký větší ohlas. Možná, že k tomu došlo, ale nevím zatím o nich.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě poslanec Bohumil Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Mám malou technickou poznámku k tomu, co tady říkal pan poslanec Uhl o tom, že dosud nejsou známy žádné případy toho, že by bývalí agenti Státní bezpečnosti byli vydíráni bývalými příslušníky Státní bezpečnosti, ale o to snad tady nejde. Tady jde o to, že informace o spolupráci se Státní bezpečností jsou nebezpečným materiálem, který je potenciálně zneužitelný v ruce každého vlastníka, který ji bude mít, i do budoucna. Chápu důvěru pana poslance Uhla v dnešní vládu, já třeba tu důvěru tak úplně nesdílím, ale na tom nezáleží: speciálně v rukou exekutivy je tato informace už z povahy exekutivy nesmírně nebezpečná a zveřejnění bude znamenat jenom to, že se tento nebezpečný náboj nějakým způsobem odstraní. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlásila se ještě paní poslankyně Nováková. Uděluji jí slovo k technické poznámce.

Poslankyně SL E. Nováková: Pane předsedající, dovoluji si navrhnout ve smyslu jednacího řádu, abychom se usnesli bez rozpravy na zkrácení vystoupení na 10 minut, tak jak nám to dovoluje jednací řád. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já s tím vřele souhlasím. Prosím, pan poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, jenom bych chtěl říci, že včera jsme zjišťovali s panem poslancem Valkem, jak je to v Německu a tam podle našich informaci skutečně došlo pouze k neoficiálnímu zveřejnění v listu, jako je u nás třeba Špígl, takže bych chtěl, abychom k tomu také tak přistupovali, aby to bylo uvedeno na pravou míru.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslancovi Vildovi.Takže nyní bych poprosil paní poslankyni Janu Petrovou, protože zatím nás není dost, abychom hlasovali. Předpokládám, že poslankyně Petrová 10 minut nevyčerpá. Paní poslankyně Petrová promluví za Občanskou demokratickou stranu, resp. přednese její stanovisko.

Poslankyně SN J. Petrová: Pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, máme se dnes vyjádřit ke dvěma závažným materiálům, které jsme dostali do lavic, to je ke zprávě komise 17. listopadu a k návrhu usnesení této komise. Za Klub Občanské demokratické strany jsem pověřena, abych zde vyslovila náš návrh a připomínky k těmto materiálům.

Komise ukončila svou práci v souvislosti s lustracemi poslanců, ministrů, náměstků a dalších zaměstnanců, tak jak měla zadáno usnesením našeho parlamentu z ledna 1991. Byla to práce jistě nepříjemná, ale podle našeho a podle i mého osobního názoru nutná a nevyhnutelná. Mnoho lidí upozorňuje v těchto souvislostech na nespravedlivé zveřejnění jmen těch poslanců, kteří byli registrováni v registru svazků. Zde osobně však spoléhám na určitou lidskou soudnost, která umí rozlišit mezi poslanci, kteří dobrovolně, v určitých případech za jisté finanční obnosy spolupracovali se Státní bezpečností, škodili svému okolí a svým přátelům, a tím je dostávali do velkých nepříjemností a mezi lidmi, kteří pod velkým nátlakem a pod dlouhodobým trýzněním, vězněním a jinými okolnostmi podlehli. Takže víme, že se to dá takovýmto způsobem rozlišovat. Nic to však nemění na našem názoru, že všichni tito poslanci by měli odejít z parlamentu, měli by se svých mandátů vzdát a potom se s velkou vehementností soudně hájit. Já tomu budu velice ráda.

Nyní k návrhu usnesení komise. Práce ve Státní bezpečnosti, v bývalé Státní bezpečnosti, naštěstí, spolupráce s ní, byla protizákonná. Její pracovníci porušovali základní lidská práva. Z tohoto důvodu bude Občanská demokratická strana návrh tohoto usnesení podporovat s několika doplňky.

Stejně, tak jak zde bylo řečeno od premiéra Čalfy, i my říkáme a myslíme si, že otázka lustrací hýbe už delší dobu naší politickou scénou. Každým dnem může dojít k další politické aféře, jak jsme toho v současnosti svědky ve Slovenské republice. Obracejí se na nás různí občané, kteří se chtějí vzájemně vylustrovat, nevěří si, kandidují na různé funkce, píší jeden na druhého, existuje určitá nedůvěra a podezíravost mezi lidmi.

Z těchto a dalších důvodů je třeba tuto otázku důstojně ukončit. Nemyslíme si, že by plošným zveřejněním došlo k větší nenávisti mezi občany. Osobně jsem zatím nic takového nezaznamenala proti těm, jejichž jména byla zveřejněna. Naopak, podle mého názoru by se tím situace určitým způsobem vyjasnila. Nezapomínejte také na stanovisko České národní rady, která podobně usnesení už přijala a vyzývá náš parlament, abychom se k němu připojili. Ano, chceme se pochopitelně, jak zde bylo několikrát řečeno, z úst jiných řečníků, pohybovat na půdě zákonnosti. Jsme například pro vypracování zákona, kde by byly stanoveny podmínky pro zaměstnance státní správy, kde by nebylo možné, aby zde příslušníci a spolupracovníci Státní bezpečnosti pracovali.

Dále klub poslanců Občanské demokratické strany podporuje návrh zástupce Křesťanského demokratického hnutí rozšířit usnesení v návrhu této komise a bod č. 5: "...a vyzýváme tímto vládu ČSFR, aby návrhy těchto zákonů co nejdříve předložila Federálnímu shromáždění."

K bodu č. 3 usneseni máme pozměňující návrh: Navrhujeme doplnit písm. d): "...aby zveřejnila seznamy bývalých příslušníků Státní bezpečnosti s funkčním zařazením s výjimkou těch, kteří prošli prověrkami v poslední době." Klub Občanské demokratické strany bude v tomto znění návrh usnesení podporovat. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni Petrové a dávám teď hlasovat podle sněmoven o návrhu, aby nebyla překračována lhůta deseti minut pro přednesení přihlášky v rozpravě. Jsme usnášení schopní.

Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny národů. (11.00 hodin.) Kdo je pro uvedené omezení časové lhůty pro diskusní příspěvek, nechť hlasuje. (Hlasuje se.) Děkuji. (Šedesát devět.) Šedesát devět.

Kdo je proti? (Dva.) Dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Deset.) Deset.

Děkuji. 69 pro, 2 proti, 10 se zdrželo, 4 ignorovali hlasování. Sněmovna národů s návrhem souhlasí.

Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro uvedený návrh? (Osmdesát šest.) Osmdesát šest.

Kdo je proti? (Dva.) Dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Osm.) Osm.

Děkuji. 86 pro, 2 proti, 8 se zdrželo, nikdo neignoroval. Také Sněmovna lidu návrh schválila. Prosím tedy, abychom se řídili tímto usnesením.

Do rozpravy se přihlásil za klub poslanců Sociálně demokratické orientace poslanec Ivan Fišera, uděluji mu slovo. Další z přehlášených je poslanec Jan Kavan.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, věc, o které hovoříme, je velmi vážná a má také velmi vážné důsledky pro společnost. Vyžaduje rychlá a neodkladná řešení.

Zvážili jsme návrhy, které byly předloženy, i stanovisko vlády a v principu stanovisko vlády podporujeme, protože je stanovisko uvážlivé, stanovisko, které by mělo vést k rozhodnému řešení problému.

Doporučujeme, aby odst. 3 byl zařazen pod bod b), který by nahradil body ostatní: "Federální shromáždění žádá vládu, aby urychlila přípravu zákona, podle něhož by byl jednoznačně stanoven výčet institucí a funkcí, pro které by platila povinnost nebo právo vyžadovat lustrace a jenž by také přesné vymezoval způsob lustrace i postup ochrany občanských práv všech osob, které budou lustrací podrobeny." Dále by bylo řečeno, že Federální shromáždění je rozhodnuto projednat návrh takového zákona okamžitě a bez průtahu.

Myslím, že návrh je jasný, že by omezoval rizika, která vznikají z neuváženého jednání, a současně by to vedlo k tomu, abychom velmi rychle zamezili tomu, co se v naší společnosti děje. Myslím si, že opravdu působí síly, které nemusíme označovat jen jako temné, ale za síly velmi nebezpečné. Jsem přesvědčen, že bychom pomocí tohoto návrhu byli v souladu i s mezinárodním právem a svým vlastním svědomím. Doporučuji, abyste náš návrh zvážili. Za chvíli jej předám písemně. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Fišerovi. Nyní uděluji slovo poslanci Janu Kavanovi, dále je přihlášena poslankyně Samková.

Poslanec SL J. Kavan: Vážené Federální shromáždění, mám teď velký problém. Plně respektuji stanovisko obou sněmoven, ale nezbývá mi, než na vás apelovat, abyste mi povolili výjimku tak krátce po rozhodnutí, které jste právě učinili o 10 minutové lhůtě. Nevystoupil jsem v tomto plénu od 22. března a nezneužívám tohoto pléna, vystupuji zde velmi málo. od té doby, kdy jsem byl označen v tomto plénu jako tajný spolupracovník StB, mám velmi ztíženou možnost vystupovat ve sdělovacích prostředcích. Návrh usnesení, o němž budeme hlasovat, se mě bytostně, úzce dotýká. Proto jsem si k němu připravil příspěvek a nedovedu si představit, jak bych jej mohl zkrátit do rozmezí několika minut a abych přitom mohl říci, co si skutečně myslím. Zatím jsem na tuto sněmovnu od svého zvolení takto neapeloval, prosím, zda by sněmovny mohly zvážit, zda bych mohl tuto lhůtu o něco překročit.

(Řízení schůze převzal místopředseda FS a předseda SN M. Šútovec.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, nechám hlasovať o vašej žiadosti. (Svolávají se poslanci.) Medzitým vystúpi poslankyňa Nováková s faktickou poznámkou.

Poslankyně SL E. Nováková: Dovolte, abych se otázala, jestli je to podle jednacího řádu možné.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: V zásade áno. Vážení kolegovia, pán poslanec Kavan tu vyslovil žiadosť, aby, aj keď sme si odhlasovali skrátenie vystúpení jednotlivých poslancov na lehotu 10 minút, sa v jeho prípade urobila výnimka a povolili sme mu dlhšie vystúpenie. Prosím, aby ste sa vyjadrili, či mu túto výnimku udelíme. Prosím, aby sa vyslovili poslanci Snemovne ľudu, či súhlasia s tým, aby v prípade pána poslanca Kavana bola 10-minútová lehota predĺžená. (Hlasuje se v 11.09 hodin.) Ďakujem. (Padesát šest.) Páťdesiatšesť. Ďakujem. Pán poslanec, môžte hovoriť.

Poslanec SL J. Kavan: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážení kolegové poslanci a poslankyně, chtěl bych se vyjádřit ke zprávě Komise Federálního shromáždění pro objasnění událostí 17. listopadu a k návrhu na usnesení (tisk 657).

Především mě zajímají 3 aspekty. Za prvé. Komise považuje svou úlohu v oblasti lustrací ve smyslu usnesení č. 94 za ukončenou. Za druhé. Komise na základě skutečnosti, že po odtajnění spisů týkajících se poslanců jmenovaných 22. března a zaregistrovaných ve spisech StB, si tyto spisy přečetlo jen 30 poslanců, navrhuje, aby tyto spisy byly odtajněny pro masové sdělovací prostředky, neboť tak by prý veřejnost mohla posoudit věrohodnost obrany registrovaných poslanců.

A za třetí, komise upozorňuje na zneužívání materiálů bývalé StB k politickému vydírání a destabilizaci společnosti, a proto navrhuje postup obdobný tomu, k němuž údajně přistoupili ve sjednoceném Německu, a to zveřejnění agenturní sítě veřejných spolupracovníků včetně uveřejnění seznamu příslušníků StB.

Začnu od konce, nebudu se tady zabývat rozporem mezi tvrzením komise a konstatováním federálního ministra pana Langoše, neboť o tom už hovořil Petr Uhl. Chci se však zastavit u návrhu řešení této nedoložené situace. Dovedu si představit, jak bude společnost reagovat vůči asi 150 tisícům údajných spolupracovníků a desítkám tisíc jejich rodinných příslušníků. Nevím, kdo má právo soudit tyto lidi, o jejichž motivacích či okolnostech, za nichž se do takového seznamu dostali, nebudou mít čtenáři ani ponětí. Lidé nejrůznějšího druhu, od slušných lidí, kteří za své přesvědčení třeba i strávili mnoho let ve vězení a pak jednou podlehli obyčejné lidské slabosti či strachu, až po skutečné bezcharakterní konfidenty a vyděrače, všichni tito lidé budou hozeni do jednoho pytle.

O morální stránce takových soudů bylo už napsáno mnoho knih a statí a tento problém tady dnes nevyřešíme. Máme však možnost rozhodnout o tom, že nebudeme vypouštět džina z láhve, po jehož řádění ve společnosti beztak již oslabené mnohaletou tendencí ke konformitě a neodporování zlu, bychom si dnešek připomínali jako oázu klidu a racionality. Včera se mne skupina britských expertů na mezinárodní vztahy, která navštívila i tento parlament, ptala, proč chceme takto nezodpovědně riskovat poté, co všechny ostatní postkomunistické země se rozhodly v zájmu vlastní stability tyto seznamy zapečetit. Vysvětloval jsem něco o naší tradici jít ode zdi ke zdi a styděl jsem se.

Komise považuje za jediné východisko z neprokázané situace postup obdobný tomu, k němuž přistoupili ve sjednoceném Německu. Domnívám se, že komise je v naprostém rozporu s realitou. Tvrdí, že příkladem tohoto postupu je uveřejnění agenturní sítě tajných spolupracovníků. Ještě včera jsem telefonoval do Bundestagu, hovořil jsem s poslancem Gerdem Wiesskirchenem, který mi vysvětlil, že teprve příští zasedání Bundestagu se bude zabývat návrhy několika parlamentních frakcí, co udělat s neblahým dědictvím Stasi. Pan Wiesskirchen mě ujistil, že v žádném případě však nebudou publikovat seznamy tajných spolupracovníků, neboť by to podle něj vedlo k nezvladatelnému chaosu. Zatím bylo publikováno asi 4 až 5 tisíc jmen lidí, kteří zastávali dobře placená místa ve struktuře Stasi. Vypadá to prý, že dojde k dohodě, podle níž budou publikována jména důležitých zaměstnanců Stasi a jména těch stranických funkcionářů, kteří byli zodpovědní za práci této nechvalně známě organizace. Nic víc. To je samozřejmě více, než bylo zveřejněno v kterékoli jiné zemi. Další detaily máte v dopise pana velvyslance Gruši v lavicích. Domnívám se, že odhlasujeme-li navržené usnesení, získáme primát, který nám věru nebude nikdo závidět.

Za nejzajímavější považuji skutečnost, že se komise nepoučila ze zkušeností s nešťastně formulovaným usnesením Federálního shromáždění č. 94 a zase nenavrhuje žádnou možnost obrany, žádné soudní přezkoumání pravdivosti estébáckých údajů. Takové přezírání role nezávislých soudů a lhostejnosti k občanským právům jednotlivců nemá obdoby v žádné zemi, kde se potýkají s podobnými problémy. V Bulharsku parlament zastavil lustrační proces, který tam probíhal už od loňského prosince, když poslanci pochopili, že není možné se stoprocentní jistotou oddělit bývalé spolupracovníky od nevinně obviněných bývalých disidentů.V Polsku se vláda i opozice shodly na tom, že riziko obvinění nevinných je tak vysoké, že je pro demokracii lepší tuto Pandořinu skříňku problémů ani neotevírat.

Přiznám se, že až díky vlastní zkušenosti s vyšetřovací komisí jsem pochopil, že do seznamu tajných spolupracovníků mohou být zařazeni i lidé zcela nevinní. K bodu 3 c) navrženého usnesení přiřazuji pro vaši pozornost i bod 2 c). Nechci se detailně zabývat právní stránkou věci. Právníci, s nimiž jsem hovořil, poukázali na fakt, že právo odtajnit jakékoliv materiály má jen orgán, který je původně utajil, tedy ministr vnitra, a tím vlastně zpochybňovali i legálnost rozhodnutí předsednictva Federálního shromáždění odtajnit materiály Federálního ministerstva vnitra pro poslance, natož nyní pro sdělovací prostředky. Není mi jasné, podle jakého zákona komise navrhuje, abychom postupovali, anebo zda bychom měli přijmout novelu nějakého nového zákona. Nelze přece přistoupit na tezi, že plénum Federálního shromáždění může rozhodnout naprosto cokoli si zamane.

Teď mě však zajímá více logika předloženého návrhu. Pokud je mi známo, několik z deseti poslanců jmenovaných jako pozitivně lustrovaní na posledním plénu, se obrátilo k soudu. Jejich cauzy jsou sub judice Soud, pokud se k tomu bude cítit oprávněn, si vyžádá od federálního ministerstva vnitra zmíněné spisy a já doufám, že federální ministerstvo vnitra pro tento účel tyto spisy odtajní a pak ve složitém důkazním řízení bude zjišťovat pravdivost údajů ve spisech obsažených. Komise však navrhuje, že ještě před tímto jednáním u soudu, by měla být veřejnosti předložena jen ta estébácká verze, neboť prý tak veřejnost bude moci posoudit věrohodnost obrany registrovaných poslanců. Ať se snažím jak se snažím, tak si nedovedu představit, jak to ta veřejnost má dokázat. To si bude veřejnost předvolávat naše svědky a konfrontovat naše výpovědi se záznamy ve spisech? Anebo bude veřejnost delegovat toto právo novinářům? Anebo se novináři stanou soudci a budou si ze spisů vybírat ty kousky, které budou pro své čtenáře považovat v dané chvíli za nejzajímavější? A budou po takovém "veřejném soudu" ještě někoho zajímat závěry skutečných soudců, až se k nim soud pečlivě propracuje?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP