Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mlynárikovi. Ďalej
v rozprave vystúpi poslanec Zdeněk Jedinák,
pripraví sa Michal Malý.
Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych se aspoň
stručně vyjádřil k navrhované
předloze zákona a sdělil své osobní
názory.
Já, jako právník vysoce hodnotím předlohu
zákona, která velmi podrobně řeší
problémy ochrany ovzduší, ukládá
povinnosti provozovatelům, výrobcům, znečišťovatelům,
organizacím znečišťujícím
ovzduší, stanoví emisní limity. Mám
pouze jediný problém, na který se chci otázat
pana ministra životního prostředí, který
spatřuji ne v povinnostech, které organizacím
budou ukládány v provozech, které budou
uváděny do provozu, ale z hlediska těch
provozů, které byly uvedeny před mnoha lety.
Tam spatřuji hlavní problém, tedy ve zdrojích
velkého znečištění nad 5 megawatt.
Konkrétně mám na mysli elektrárnu
Tisová nebo výrobu expanzích plynů
v Chodově u Karlových Varů.
Zajímalo by mě, zda u všech velkých
typů elektráren budou uplatňována
technicko-organizační opatření, která
směřují do výroby, tedy ne taková,
která by výrobu pouze omezovala, snižovala
by výrobu svítiplynu nebo koksu, ale opatření,
která by zabránila znečištění
ovzduší vypouštěním imisí,
technickými opatřeními, zaváděním
odsiřovacích zařízení. Vím,
že budování odsiřovacích zařízení
byl dlouhá léta velký problém. Elektrárny,
provozy, které jsem uváděl, neměly
dlouhá léta tato zařízení v provozu
a byly největšími znečišťovately
anebo jedním z největších znečišťovatelů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jedinákovi. Slovo
odovzdám poslancovi Malému, pripraví sa poslanec
Rynda.
Poslanec SL M. Malý: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych navázat
na předřečníka a chtěl bych
vaši pozornost obrátit k tisku 743 strana 13
§ 18 - pokuty.
Domnívám se, že s naším životním
prostředím neuděláme nic, dokud nevyvineme
tak silný ekonomický tlak na podniky, aby se jim
přestalo vyplácet platit pokuty a aby začaly
opravdu poctivě pracovat na odsiřovacích
zařízeních, čistírnách
odpadních vod, odlučovačů popílku
apod.
V § 18 je nejvyšší pokuta do 10 miliónů
Kčs za 1 rok. Dovolte, abych vás seznámil
s 11 podniky v našem státě a s jejich
zisky. Upozorňuji a zdůrazňuji, že se
jedná o zisky vykázané za I. čtvrtletí
tohoto roku a jsou to zisky po zdanění.
Českomoravská plynárenská akciová
společnost 4 miliardy 677 miliónů Kčs.
Českomoravský elektrárenský svaz 3
miliardy 622 miliónů Kčs, VCHZ Košice
2 miliardy 117 miliónů Kčs, Naftový
a plynárenský průmysl Bratislava 1 miliarda
864 miliónů Kčs, CHZ Litvínov 1 miliarda
84 miliónů Kčs, Kaučuk Kralupy 985
miliónů Kčs, Československý
tabákový průmysl Kutná Hora 853 miliónů
Kčs, Nová Huť Ostrava 841 miliónů
Kčs, Doly Komořady 680 miliónů Kčs,
doly Nástup Tušimice 611 miliónů Kčs.
Doly Ležáky Most 409 miliónů Kčs.
Jsou to čisté zisky za I. čtvrtletí
tohoto roku. Vedle toho se mně výši maximálních
pokut zdá přinejmenším směšná
a dávám proto tento pozměňovací
návrh.
Paragraf 18 článek 1: "Maximální
výše z 10 na 100 miliónů Kčs."
Článek 2: "Maximální výše
z 1 na 3 milióny Kčs".
Odstavec 3: "Z 1 miliónu na 3 milióny Kčs", u odstavce 4 ze 100 000 Kčs na 500 000 Kčs, u odstavce 5 z 5 miliónů Kčs na 10 miliónů Kčs a odstavce 6 z 10 miliónů Kčs na 30 miliónů Kčs.
Odstavec 7 a odstavec 8 zůstávají. To je
vše. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, dajte nám to písomne.
Ďalej vystúpi v rozprave Ivan Rynda, pripraví
sa Miroslav Richter, ktorý je posledným písomne
prihláseným rečníkom.
Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, nebudu přinášet
další slova na podporu návrhu zákona
o ovzduší, protože si myslím, že
v tomto ohledu dokonale splnil svoji úlohu jak navrhovatel,
tak zpravodajové i všichni předřečníci
bez výjimky.
Soustředím se na jediný drobný pozměňovací
návrh, který myslím vznikl právě
díky tomu, že návrh zákona byl projednáván
velmi podrobně a velmi důkladně nejen ve
výborech pro životní prostředí,
ale i ve výborech ostatních, za což jim touto
cestou děkuji a myslím, že byl těmito
výbory vylepšen. Snažili jsme se na základě
upozornění hospodářských výborů
dojít ke shodě s jejich návrhy. Jeden z nich,
o kterém budu hovořit, se týká §
11 písm. c).
Formulace, která byla v původním návrhu
zákona, skutečně není zcela přesná,
protože by mohla způsobit dojem, že u nových
zdrojů znečištění je možné
překračovat míru stanovenou zákonem.
Proto jsme vítali připomínky hospodářských
výborů a navrhli jsme dvě možná
řešení. Buď tento bod c) vůbec
vypustit, což je varianta, kterou máte obsaženou
v posledním materiálu doplňků k tisku
743 jako bod 10 a), varianta I. Druhý návrh, který
pokládám za věcně správnější
a souhlasí s ním i navrhovatel, je tam rovněž
uveden jako varianta II, ale protože nezískal potřebnou
podporu, je nezbytné ho zde formálně uvést
jako návrh pozměňovací. Zní
takto: "K projektům na zavedení nových
výrob a technologií u velkých a středních
zdrojů znečištění."
Já osobně soudím, že u velkých
a středních zdrojů, tedy nikoliv u malých
zdrojů, má být požadován souhlas
orgánů státní správy a že
tato varianta je vhodnější než bod c)
vypustit zcela. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, prosím pána poslanca
Richtera, aby nás zoznámil so svojím príspevkom
do rozpravy.
Ďalej sa prihlásili poslanci Zlocha, Cuhra, Jambor
a Kučera.
Poslanec SL M. Richter: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, chtěl
bych obrátit vaši pozornost na několik variantních
hlasování. První je v § 6 odstavec 4,
kde jako varianta II je předložen návrh na
vypuštění části věty,
která kdyby zůstala v zákoně, může
v sobě skrývat nebezpečí vymáhání
úlev znečišťovatelů s poukazem
na vysoké náklady potřebné pro úpravu
technologií nebo pro instalaci čistícího
zařízení. Dovoluji si vám doporučit
hlasovat pro variantu II.
Další variantní hlasování už
zde zmínil předřečník, je v
§ 11 odstavec 1 písm. c), kde je navržena změna
textu, neboť původní text vzhledem k formulaci
"které mohou znečišťovat", není
zde jednoznačný. Dovoluji si vám doporučit
variantu II, neboť podle mně úplné vypuštění
je nevýhodné z toho důvodu, že proti
znečištění se vždycky snáze
bojuje před postavením vlastního zařízení,
to znamená ve stádiu projektu, než po jeho
dokončení, kdy provozovatel vyvíjí
značný ekonomický a sociální
tlak na orgány ochrany ovzduší ke změkčení
podmínek.
Jako nejdůležitější považuji
variantní hlasování v § 14 odstavec
3, kde jako varianta II je navrženo prodloužení
ochranné lhůty stávajících
zdrojů znečistění z pěti na
sedm let. Je zde paradoxní, že žádný
z výborů Federálního shromáždění,
který projednával tento zákon, nenavrhl prodloužení,
pouze výbor pro životní prostředí
Sněmovny národů tuto variantu prodloužení
přijal, a proto je také zde navrženo toto variantní
hlasování. Tento výsledek je pravděpodobně
výsledkem tlaku průmyslu na změkčení
podmínek pro jejich další činnost s
poukazem na časovou náročnost tohoto řešení.
Je třeba si položit otázku, chceme stále
odsouvat zásadní řešení tohoto
problému, který nás tak palčivě
tíží? Proto za nejzazší mez považuji
původní návrh na 5 let. Před chvílí
zde byly zmíněny i zisky, které některé
podniky dosahují. Ukazuje se, že na to podniky budou
mít peníze.
Na závěr bych chtěl vyjádřit
svůj optimistický názor na to, že všechny
orgány, které jsou dotčeny tímto zákonem,
budou řešit problémy ochrany ovzduší
stejně energicky, jako řešily problémy
kompetenční. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Zlocha, pripraví
sa poslanec Cuhra.
Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predsedajúci,
vážené panie poslankyne, vážení
páni poslanci. V súvislosti s prípravou tohto
návrhu zákona sme sa dostávali do dosť
paradoxnej situácie. Na jednej strane sme si všetci,
alebo aspoň väčšina z nás uvedomovali,
že situácia v životnom prostredí Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky je na hranici katastrofy.
Uvedomovali sme si aj to, čo by sme mali urobiť, aby
sa zhoršovanie situácie aspoň zastavilo, ale
na druhej strane, či už vedome alebo nevedome, sme
sa akosi nedokázali rozhodnúť k urobeniu ďalšieho
tak prepotrebného kroku, tzn., ku schváleniu druhého
návrhu zákona, ktorý sa týka životného
prostredia, teda zákona o ochrane ovzdušia pred znečisťujúcimi
látkami.
Mali by sme si uvedomiť, že vyhľadávaním
umelých problémov a oddiaľovaním schválenia
účinných zákonov vôbec, neprispejeme
k zastaveniu devastácie, ale v konečnom dôsledku
budeme za naše hriechy z minulosti, z minulých desaťročí,
a nakoniec i za našu určitú nerozhodnosť
doplácať my sami a samozrejme i naše deti a naše
vnúčatá. Doplácať budeme svojim
zdravím a predpokladám, že odkladaním
riešenia problémov budeme neskôr platiť
i oveľa viac peňazí na riešenie situácie,
do ktorej sme sa so životným prostredím dostali.
Keď sme koncom minulého roku prejednávali a
schvaľovali tzv. kompetenčný zákon,
zrejme sme si dostatočne neuvedomili, aké problémy
nám urobí článok 21, časť
a), ktorý vymedzuje pôsobnosť Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky v oblasti životného
prostredia. Už za niekoľko mesiacov sa ukázalo,
že zákonná úprava zásadných
vecí a životného prostredia sa dá vysvetľovať
veľmi odlišne.
Vspomínam si, že v našich výboroch pre
životné prostredie sme požadovali, aby zásadné
veci, mali sme tým na mysli hlavne vodu, ovzdušie,
pôdu a zákon o životnom prostredí, boli
v zákone taxatívne uvedené. Nestalo sa tak
ku škode veci. Teraz sa môžeme skutočne
len dohadovať, či v kompetencii federálnych
orgánov je vypracovanie a schválenie kompletných
návrhov zákonov pre zásadné veci životného
prostredia, alebo či v našej kompetencii sú
len zásadné veci pre jednotlivé zložky
životného prostredia.
Podľa môjho názoru, správnejšie
je prvé vysvetlenie. Keď by sme chceli pristúpiť
na druhú variantu, potom by bod a) článku
21 musel znieť takto: "Zákonná úprava
zásadných vecí v zásadných
veciach životného prostredia."
Som presvedčený o tom, že schválenie
oklieštených federálnych zákonov by
výrazne znížilo i ich účinnosť
pri praktickej realizácii, a to ešte nehovorím
o tom, že by pri každom návrhu zákona,
ktorý sa týka životného prostredia muselo
dôjsť k dohode republikových a federálnych
orgánov o tom, čo je a čo nie je zásadné.
Zaradenie nezásadných vecí do republikových
zákonov o štátnej správe v oblasti životného
prostredia, alebo do zákona o životnom prostredí
by ich učinilo málo prehľadnými.
Je isté, že i republikové orgány by
vedeli vypracovať tieto návrhy zákonov, ktoré
sa týkajú životného prostredia, a že
by to mohli byť zákony dobré. Keď však
niektoré zložky životného prostredia,
mám na mysli niektoré z tých zásadných,
a ovzdušie sem určite patrí, nepríliš
rešpektujú hranice medzi republikami a štátmi,
mali by byť hodnotené rovnako v oboch našich
republikách a mali by byť rovnaké alebo aspoň
blízke kritériám, ktoré pri hodnotení
jednotlivých zložiek životného prostredia
používajú i v susedných krajinách.
Oných, tzv. nezásadných vecí zostáva
i tak dosť pre samotné republiky, či to už
je zákon o ochrane prírody, zákony o chránených
územiach, ekosystémoch, štátnej správe
v životnom prostredí, štátnych fondoch
životného prostredia, zákony o lesoch, využívaní
nerastného bohatstva, ochrane poľnohospodárskeho
pôdneho fondu, a dalo by sa ich uviesť ešte nepomerne
viac.
V poslednom období sme si akosi zvykli pri hodnotení
situácie o schválení či neschválení
návrhov zákonov v pléne Federálneho
zhromaždenia vyjadrovať sa za iných, nie za seba,
za svoje stanoviská a názory, ba dokonca ani nie
za strany alebo hnutia, ktoré reprezentujeme. Včerajšie
stanoviská niektorých poslancov, odvysielané
v televízii a v rozhlase, sú toho príkladom,
kedy vina za neschválené návrhy zákonov
sa pripisuje tým iným, teda opozícii. Už
ale nehodnotia svoje postoje, vyjadrené dostatočne
a výrazne svojou neúčasťou pri hlasovaní.
Na záver tu poviem svoje stanovisko na zákon, ktorý
dnes prejednávame a ktorý, dúfam, bude i
schválený. Z vecnej, odbornej stránky je
ťažké mu niečo vyčítať.
Pokladám ho za kompletný, dobrý a hlavne
praktický zákon. Nesúhlasím so stanoviskami
uverejnenými v niektorých novinách, že
je to podobne ako už schválený zákon
o hospodárení s odpadmi, zákon zlý.
S výhradami k nemu sme sa nedostali ani k pracovníkom
štátnej správy, či už Českej
alebo Slovenskej republiky, ktorý budú ich dodržiavanie
uplatňovať.
Z týchto dôvodov som prijatie zákona o ochrane
ovzdušia pred znečisťujúcimi látkami
podporoval pri prejednávaní vo výboroch pre
životné prostredie a budem pre jeho prijatie hlasovať
i dnes. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zlochovi. Ďalej v rozprave
vystúpi pán poslanec Cuhra, pripraví sa poslanec
Jambor.
Poslanec SN J. Cuhra: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolím si předložit pouze jednoduchou změnu
k § 18 odstavec 8 předloženého návrhu
zákona.
Tento osmý odstavec by zněl: "Orgán
ochrany ovzduší ukládá pokutu v nejkratším
možném termínu po zjištění
porušení povinnosti, případně
do jednoho roku ode dne zjištění porušení
povinnosti, nejpozději však...".
Pokračování by bylo ve znění,
které je uvedeno.
Domnívám se, že vysvětlení k
tomu není nutné. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Cuhrovi. Slovo
má pán poslanec Jambor, pripraví sa poslanec
Stanislav Kučera.
Poslanec SL A. Jambor: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie.
Predložený návrh zákona by som chcel
pripomienkovať hlavne v § 21 (tlač 743), kde
sa hovorí o tom, že celá ochrana ovzdušia,
ktoré súvisia s prevádzkou jadrových
zariadení bude upravená zvláštnym predpisom.
Som obyvateľom Piešťan, ktoré sú
neďaleko Jaslovských Bohuníc, a preto mám
povinnosť i z hľadiska svojej rodiny, svojich voličov,
svojho okolia, ale i z hľadiska energetických zariadení,
ktoré sú v tak bezprostrednej prevádzke,
uviesť niekoľko konštatovaní.
Česká tlač Panorama uverejnila konštatovanie
stavu nasledovne, citujem: "Elektráreň V 1
bola spustená v rokoch 1979 - 1980, koncepcia havarijnej
ochrany je tu nedostatočná. Preto je správne
nové vládne rozhodnutie, prevádzkovať
elektráreň do roku 1995, za podmienky, že každý
rok sa bude znovu zisťovať stav elektrárne a
rozhodovať sa o tom, či bude prevádzkovať
ďalej alebo či bude odstavená."
V tomto roku je spracovaný projekt na odstavenie. Bez hysterickej
a demagogickej kampane v Rakúsku by presadenie rozumného
riešenia bolo oveľa ťažšie. Ovšem
niektorí naši politici a odborníci bagatelizujú
riziká, tejto kampani nahrávajú na smeč.