Pátek 12. července 1991

Poslanec SN M. Ransdorf: Jsem rád, že pan poslanec Magyar zde zmínil problematiku, kterou jsem v interpelaci připomenul už v lednu tohoto roku. Obracel jsem se ve věci bytové politiky a hrozeb s ní spojených na pana ministerského předsedu. Konstatoval jsem na minulém zasedání Federálního shromáždění, že moje interpelace dosud nebyla dána na pořad jednání. Ani na tomto 16. plenárním zasedání obou sněmoven se tak nestalo. Věc už jsem konsultoval s pracovníky aparátu Federálního shromáždění a mohu jen potvrdit naléhavost celé věci, jak o tom zde mluvil kolega Magyar. Skutečně v terénu už - jak to na zasedání rozpočtového výboru uváděli příslušníci Svazu bytových družstev a příslušníci odborů - vznikají spontánní hnutí na obranu nájemníků, a pokud se nepřijme nějaké rozumné opatření v oblasti bytové politiky, hrozí výrazná rozpočtová díra, která by poškodila náš stát více než určité překlenovací opatření na tomto poli.

Chtěl bych tedy požádat - protože se to asi nestihne na tomto zasedání - aby na 17. společnou schůzi byla moje interpelace zařazena.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, pozriem sa na to, čo sa stalo s vašou interpeláciou, budem sa informovať v aparáte. Ostatné záležitosti si zoberie k srdcu vláda. Hlásila sa paní poslankyňa Záležáková s faktickou poznámkou, videl som i poslanca Kováča.

Poslankyně SL E. Záležáková: Prikláňam sa k tomu, čo povedali kolegovia Ransdorf a Magyar. Totiž v interpelácii bolo hovorené o ekonomickom nájomnom. Ekonomické nájomné nie je v silách týchto ľudí, ktorí majú hrozne nízke príjmy, zaplatiť. Keď chcete, aby sme boli ako v Sovietskom zväze, kde bývajú v trojizbovom byte `tri štyri rodiny, tak to je návrat do Afriky a nie do Európy. Myslím, že keď táto vláda nie je schopná urobiť pre ľudí sociálne zabezpečenie, nezaslúži si našu dôveru.

Poslanec SN M. Kováč: Chcel by som reagovať na slová pána ministra Millera, ktorý hovoril o slobodných odboroch. Dostal som list od 10 podnikov, od slobodných odborov v okrese Poprad. Poprosil som podpredsedu vlády Valeša, sú to dva mesiace, nedostal som odpoveď. Ako sa s odbormi jedná, tak sa k tomu potom stavajú. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto k tejto problematike? (Ne.) Diskusia vznikla spontánne. Pán poslanec Gandalovič.

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, interpeluji ústně generálního prokurátora. Vzhledem k tomu, že tady není, přesto vás seznámím s obsahem své interpelace a budu žádat písemnou odpověď.

Jak jistě všichni víte, soudní rehabilitace mají v současné době velmi žalostný průběh. Lidé, kteří bojovali proti komunismu, se vracejí od soudů se zbytkovými tresty, což je z morálního hlediska zcela nepřijatelné. Co ale bohužel je velmi zarážející, že dle mých informací řádoví prokurátoři navrhují zbytkové tresty podle § 2 odst. 2 zákona o soudní rehabilitaci vesměs v horní polovině rozpětí. V případě odsouzení na nižší sazbu nebo v případě osvobození se velmi často odvolávají k vyšší instanci.

Ptám se tedy generálního prokurátora, jestli existuje nějaká směrnice pro prokurátory v tom smyslu, a nějaká statistika a rozbory zbytkových trestů při soudních rehabilitacích?

Na závěr bych chtěl říci, že když už je zákon o soudních rehabilitacích schválen, tak jak je, a to ve svých důsledcích v řadě případů novou křivdou na politických vězních, měli by aspoň prokurátoři s touto citlivou problematikou zacházet citlivě.

Dále bych se rád zeptal pana ministra Nezvala, jak probíhají další jednání odborné komise při federálním ministerstvu dopravy o rozdělení kompetencí a jakým způsobem došlo k delimitaci kompetencí v dálniční síti, jaký je osud mezinárodní soutěže vypsané na stavbu nových dálnic, neboť vím, že neustále dochází k nejasnostem mezi federální a republikovou úrovní.

Dále bych chtěl položit otázku panu ministru Dlouhému. Pokládám ji tedy ministerskému předsedovi panu Čalfovi. Chci se zeptat, jaký je osud energetické koncepce federální vlády, neboť po schválení zákona o ovzduší se celá problematika energetiky samozřejmě dostává do popředí. Podotýkám, že výbor pro životní prostředí byl informován, že tato koncepce bude předložena do 15. 7.

A dále bych chtěl panu ministerskému předsedovi položit otázku, jestli vláda projednala nebo projedná a kdy zákon o životním prostředí. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Interpelácia bude generálnemu prokurátorovi doručená. Pán minister Nezval, prosím, aby ste odpovedal na otázky.

Ministr dopravy ČSFR J. Nezval: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, zazněly zde na mě celkem tři otázky. První se týkala stavu dálnice. Dálnice byly s jedinou výjimkou uzavřeny před přijetím novely ústavního zákona o čs. federaci. Ta jediná výjimka byla v tom, že se dále řešila a měla se do 30. 6. vyřešit otázka železniční dopravy, zda železniční doprava bude jednotná nebo rozdělená na republiky. Závěr zatím ještě nebyl učiněn, veškeré materiály, které byly zpracovány, hovoří pro to, aby železniční doprava zůstala jednotná.

Pokud se týká otázky dálnic, dálnice přešly na republiky, i když já osobně nepovažuji toto řešení za nejšťastnější a není ani obvyklé v okolních státech. Na dálnice, pokud byly ještě na úrovní federace, byla vypsána mezinárodní soutěž na jejích budování. Bylo to proto, že z celkové délky dálniční sítě 1 825 km k dnešnímu dni je hotovo zhruba 547 km dálnic a jsou vybudovány z evropského hlediska tak nešťastně, že vedou odnikud nikam. Je třeba dálnice napojit na evropskou dálniční síť. Na to, aby je bylo možné v dohledné době napojit, nestačí prostředky státního rozpočtu. Je to asi 800 km dálniční sítě, která by měla být vybudována. Vypsali jsme proto mezinárodní soutěž, aby se toho mohl účastnit zahraniční kapitál. Urychlilo by to jednak vybudování dálniční sítě a zajistilo pracovní příležitosti pro naše lidi. Přihlásilo se do soutěže celkem 28 firem. V té době ale už došlo k přesunu kompetencí na republiky, takže jsme všechny materiály předali příslušným republikovým ministerstvům, oznámili jsme firmám, které se do soutěže přihlásily, že další kolo proběhne na republikové úrovni, a že se mají spojit s republikovými ministerstvy, to znamená ministerstvem pro hospodářství SR, dnes pravděpodobně už to přejde pod nově vytvořené ministerstvo dopravy a spojů. To je všechno, co mohu k mezinárodní soutěži říci. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, uspokojuje vás odpoveď? (Ano.) Pán poslanec R. Sacher, prosím. Ešte pán poslanec Gandalovič chce niečo povedať.

Poslanec SN P. Gandalovič: Ptal jsem se pana ministerského předsedy, jestli bude odpovězeno písemně nebo jinou formou dostanu odpověď?

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím o krátke vyjadrenie pána premiéra.

Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Pokiaľ ide o energetickú koncepciu, výbory pre životné prostredie obidvoch snemovní nám dali termín do 31. 7. predložiť to do Federálneho zhromaždenia. Je tam jedna ťažkosť. Pán minister Dlouhý ju charakterizuje tak, že republiky spracovávajú svoju koncepciu energetickej politiky ako uzavretú koncepciu pre republiku. Keď sa to skutočne potvrdí, presadí sa inkopaktibilita koncepcie slovenskej s českou alebo českej so slovenskou, hlavne preto, že je tam iná štruktúra a iné kvalitatívne zdroje pre výrobu elektrickej energie. Zároveň z tejto koncepcie vyplýva úplne iná nákladovosť v Českej republike a v Slovenskej republike, ktorá v zapätí vyvolá potrebu dotácie zo štátneho rozpočtu, a to vyvolá úplne inú potrebu daňovej politiky danej republiky. Je vám jasné, že rozhodnutie o takomto základnom odvetví národného hospodárstva vyvolá celú reťaz, ktorá nakoniec môže charakterizovať ekonomiku republiky ako samostatnú. Takéto uvažovanie má dopady i do toho, ako sme pred chvíľou počuli interpeláciu, pokiaľ ide o ceny za dodávky tepla. Keď sa udrží uzatvorená palivoenergetická koncepcia, bude nákladná. Keď chceme na ňu odbúrať dotácie, budú to musieť zaplatiť odberatelia. Alebo budeme vyžadovať dotácie, ale to musíme povedať, odkiaľ to zoberieme. Zatiaľ som to nepočul. Niekoľkokrát bola už navrhovaná určitá dotácia zo štátneho rozpočtu, ale nikto z poslancov nepovedal, odkiaľ peniaze zobrať. Musíme ich zobrať tomu, kto ich vyrobí. Povedzme komu.

Je obtiažné viesť o týchto veciach diskusiu takto z rozbehu. Domnievam sa, že ide o mimoriadne polemickú záležitosť, ktorá má veľmi širokú konseqenciu. Chcem zdôrazniť, s čím sa stretávame, keď odpovedáme na otázku, keď dáme do Federálneho zhromaždenia otázku palivoenergetickej koncepcie.

Pokiaľ ide o zákon o životnom prostredí, máme termín predložiť ho do Federálneho zhromaždenia do 15. 7. U zákona o životnom prostredí máme negatívne záporné stanovisko Slovenskej vlády. V týchto dňoch túto problematiku opäť riešime spôsobom, ako sme riešili dve predchádzajúce veci. Že sa vyplatí trochu dať čas, aby sme to vyriešili, to sme videli u zákona o ochrane ovzdušia.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Je souhlas s touto odpovědí? Prosím pana poslance Sachera.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že tento parlament nepřijal usnesení ke zprávě generálního prokurátora o stavu evidované kriminality, jsem nucen užít formy interpelace.

Ve zprávě generálního prokurátora se konstatuje: "V důsledku nedostatečné zákonné úpravy došlo k miliónovým ztrátám při vyplácení státního vyrovnávacího příspěvku na tak zvané černé duše." Někdo měl povinnost zákonnou úpravou buď navrhnout, nebo v okamžiku zjištění úniku finančních prostředků na titul státního vyrovnávacího příspěvku formou černých duší okamžitě vydat pokyn či jiným administrativním způsobem tomuto úniku zamezit. Moje otázka zní: Jaký časový interval uplynul od prvotní informace, kterou avizovaly orgány Veřejné bezpečnosti o této činnosti k přijetí odpovídajícího administrativního či jiného opatření, které by zabránilo těmto únikům?

Druhá otázka: kdo z členů vlády nebo představitel kterého úřadu nekonal to, co konat měl?

I přestože skupina poslanců vládních stran Sněmovny lidu, jak svědčilo hlasování, nemá o tuto informaci zájem, věřím, že milióny daňových poplatníků toto zajímat bude. Interpelace je směřována k paní ministryní Kořínkové.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Chce sa vyjadriť pán premiér? Nechce. Paní ministerke Kořínkovej bude interpelácia doručená.

Pán poslanec Cuhra mi oznámil, že podá interpeláciu prostrednictvím kolegu poslanca.

Prosím poslanca Motyčku. Môže sa pripraviť poslanec Žáček, prihlásený je poslanec Zeman, Mikan a Devátý.

Poslanec SN L. Motyčka: Vážený pane předsedo vlády, vznáším dotaz, jak hodlá federální vláda do budoucna zabezpečit, aby zpravodajství a publicistické pořady Československé televize informovaly o názorech, činnostech a stanoviscích jednotlivých představitelů stran, které nejsou zastoupeny ve federální vládě přiměřené té skutečnosti, že jsou zastoupeny svými poslanci ve Federálním shromáždění, případně v národních radách. Tím se rovněž významně podílejí na zprávě věcí veřejných. Preferování některých členů vlády v Československé televizi je manipulací s veřejným míněním.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: odpovie v túto chvíľu pán predseda vlády?

Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Federálna vláda nemá žiadne nástroje na to, aby obmedzovala programovú skladbu alebo vysielanie Československej televízie alebo Rozhlasu. Nástroje, ktoré má vláda k dispozícii, sú dva: návrh rozpočtu a obsadenie ústredného riaditeľa Československej televízie. Je otázka, či ústredný riaditeľ Československej televízie zabezpečuje skladbu vysielania spravodajských programov. Ako som informovaný o vnútornej činnosti Československej televízie, upozorňujem, že rovnako nemôžeme zabezpečiť riadenie spravodajstva a odovzdávanie správ v akýchkoľvek iných masmédiách, ktorých činnosť by som nechcel z titulu svojej funkcie tuná rozoberať.

Na vašu otázku, ako to hodláme zabezpečiť, musím povedať, že pokiaľ ide o konkrétnu skladbu programu a o jej riadenie, preferenciu alebo nepreferenciu, federálna vláda ako výkonný orgán štátnej moci k tomu nemá žiadny nástroj a ani kompetenciu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Bola to interpelácia poslanca Cuhry prednesená iným poslancom, preto sa nemôžem opýtať, či je poslanec s odpoveďou spokojný. Pri najbližšej príležitosti sa vysloví sám. Do diskusie sa hlási pán poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, vážení hosté, vážené Federální shromáždění, to co jsme vyslechli z úst pana premiéra nás nutí, abychom se vážné zamysleli nad situací prakticky monopolních dodavatelů obrazových zpráv jako je Československá televize. Nechci hovořit o vysíláních, která jsou trpěna a snad z části povolena, ale ve svém vlivu omezena. Záležitost není pouhou momentální situací, ale je systémová.

Já bych chtěl tomuto Federálnímu shromáždění sdělit, že 2. června přijel vlak s tisíci Němci z Degendorfu do Prahy, kde byli přijati na terase Paláce kultury panem předsedou Federálního shromáždění Alexandrem Dubčekem, ministrem české vlády panem Ing. Dybou za účasti prezidenta bavorského parlamentu. Den předtím jsem zajistil dodání faxu do Československé televize o této návštěvě se stručným popisem této návštěvy a jejího významu a totéž do Československého rozhlasu a ještě dalším agenturám.

Já bych chtěl upozornit toto Federální shromáždění, že žádný reportér se k tomuto nedostavil a od všech institucí jsem se dozvěděl, že tyto faxy se nevysvětlitelným způsobem ztratily.

Já chci říci, že jsme svědky některých pozitivních počinů sdělovacích prostředků a tedy i televize v tomto Federálním shromáždění, ale my si je musíme správně vyložit. Je to osobní snahou jednotlivců a jednotlivých pracovníků televize vyvažovaný vadný systém informatiky Československé televize. Já se domnívám, že nemůže-li ředitel ovlivňovat programy a priority, tak je jeho povinností vypracovat takový systém, aby tyto záležitosti byly v určitém balancu. A tento balanc, tuto rozvahu, tuto vyváženost programů Československé televize bohužel postrádám.

Chtěl bych upozornit toto Federální shromáždění, že je velice nezvyklým, aby ústřední ředitel jakékoli televize vystupoval pravidelně co moderátor nějakých pořadů a domnívám se, že je to situace, kterou můžeme přijmout na určitou dobu, ale že je to situace, kterou nemůžeme přijmout na trvalo, a dokonce nechat uzuálně ji zaužívat. Podíváme-li se na programy Československé televize, tak se příliš neliší od takových programů, které by jako velice lehce zábavné mohly být označeny pro některá soukromá vysílání. A pokud nemáme jinou možnost, než nám pan ministerský předseda zde nabídl, že by Federální shromáždění mělo uvážit, co s Československým rozhlasem a s Československou televizí, abychom se dále nemuseli dívat na to, jak někteří pracovníci těchto orgánů svou osobní snahou vyvažují vady toho, co jsem nazval vadou systému. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlási sa ešte niekto do diskusie k tejto interpelácii. Pán poslanec Soukup.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP