Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
poslanci, pokračujeme v jednání o vládním
návrhu zákona o živnostenském podnikání.
Rozprava byla ukončena. Uděluji slovo místopředsedovi
vlády P. Rychetskému.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
soudím, že váš čas je velice drahý
na to, abych v závěrečném slově
předváděl řečnické výkony
ohledně významu živnostenského zákona.
Omezím se pouze na tři body:
Na zodpovězení dotazů, které byly
v rozpravě vzneseny, na zásadní stanovisko
ke způsobu hlasování o předloze návrhu,
neboť máme zde vládní návrh a
máme zde společný tisk hospodářských
výborů, a na stanovisko předkladatele k jednotlivým
pozměňovacím návrhům tak, jak
zazněly v průběhu rozpravy.
Pokud se týče dotazů, mám na mysli
dva dotazy, které vznesl pan poslanec Kincl a jeden, který
vznesl pan poslanec Šilhán.
Pan poslanec Kincl se dotázal na to, jak třídění
živností harmonuje s klasifikací Evropských
společenství. Chtěl bych říci,
že klasifikace Evropských společenství
zvaná NARE, je určena pro statistické účely
sloužící ekonomickým analýzám.
Toto kritérium není vždy vyhovující
pro potřeby třídění činností
z hlediska živnostenskoprávního. Proto také
žádný z členských států
Evropských společenství, které mají
zákonem stanovenou úpravu reglementovaných
živností, pro tyto účely nepoužívá
třídění NARE.
Nicméně snahou autorů dnes předloženého
zákona bylo v maximální míře
se základnímu třídění
na skupiny živností, tak zvané odvětvové
klasifikaci ekonomických činností, přizpůsobit
a to té, kterou vydává a která je
platná v rámci Federálního statistického
úřadu. Tím jsme zajistili aspoň základní
kompatibilitu s naším právním řádem
v rámci Federálního statistického
úřadu.
Druhý dotaz poslance Kincla se týkal skutečnosti,
že zákon neobsahuje právní úpravu
upravující povinnosti živnostníků
ohledně výchovy učňů. Tento
dotaz je namístě, neboť vskutku předložený
zákon neupravuje uvedenou problematiku. Musím ovšem
podotknout, že ani nemůže upravovat. Platný
školský zákon, naposled vámi novelizovaný
v roce 1990, jednoznačně svěřuje tuto
úpravu školským předpisům včetně
oblasti zřizování soukromých škol,
soukromých učilišť a soukromých
pracovišť praktického vyučování
v podnikové sféře i v oblasti živnostenských
podniků.
Otázka provedení nějaké úpravy
v živnostenském zákoně dnes projednávaném
byla v průběhu prací zvažována,
došlo se však k názoru, že by byla duplicitní,
tedy nadbytečná.
Třetí dotaz vznesl pan poslanec Šilhán
k výkladu § 5 odst. 3, zda termín státní
organizace v sobě zahrnuje i organizace příspěvkové.
Tento termín je definován v § 62 hospodářského
zákoníku tak, že jednoznačná
odpověď je kladná.
Druhá část problematiky, kterou se chci zabývat
je podstatně závažnější.
Je to skutečnost, že společná zpráva
hospodářských výborů tak, jak
je obsažena v tisku 875, ve dvou místech, u §
10 a u § 47 obsahuje alternativy, které byste měli
rozhodnout vy. V alternativě I. je předložena
alternativa hospodářských výborů,
v alternativě II. je obsažen text vládního
návrhu zákona.
Už v úvodním slově jsem zdůraznil,
jaký je mezi nimi rozdíl. Vládní návrh
zákona se rozhodl pro koncepci živnostenského
zákona liberálního. Živnostenský
zákon, který převážnou část
živností staví na principu právního
nároku a na principu ohlašovacím. Pro vznik
práva provozovat živnost, tedy podle vládního
návrhu, postačuje skutečnost, že příslušný
uchazeč ohlásí tuto skutečnost. Princip
ohlašovací není v našem právním
řádu po 17. listopadu 1989 neobvyklý, zvolili
jsme ho bezezbytku v celé sféře práv
politických, v právu sdružovacím i shromažďovacím
a zvolili jsme ho i v předložené osnově
živnostenského zákona.
Právní řád zná tři možné
principy - princip ohlašovací, kde materiální
práva vznikají již ex lege a pouhým
ohlášením vzniká situace, kdy je může
subjekt uplatnit. Právní řád ovšem
zná ještě dva možné principy -
registrační, kdy právní účinky
se nespojují se skutečností předvídanou
zákonem, tedy ex lege, ale s účinností
zákona, ani se nespojují s aktem ohlášení,
ale až s aktem státního orgánu, to je
registrací.
Právní předpisy znají i třetí
princip, a to je princip povolovací, kdy je třeba
rozhodnutí státního orgánu, kterým
se povoluje.
Hospodářské výbory v té zprávě,
pokud se týče § 10 a 47 navrhují, aby
princip, který zvolila vláda, to je princip ohlašovací,
byl nahražen principem registračním. Bude nepochybně
na vás, abyste tuto základní otázku
svým hlasováním rozhodli. Chci jenom poukázat
na skutečnost, že v tomto případě
se vláda neztotožnila se společnou zpravodajskou
zprávou, takže předmětem projednávání
musí být vládní návrh a návrh
alternativy I. v tisku 875 u § 10 a 47 je tedy návrhem,
o kterém bude nutno hlasovat. Pokud byste ovšem přijali
alternativu navrhovanou hospodářskými výbory,
to je zrušení ohlašovacího principu a
jeho nahražení principem registračním,
bylo by třeba v celém textu zákona, který
na mnoha místech používá, a to i v textu
předloženém hospodářskými
výbory termín "ohlašovací živnosti",
nahradit novým termínem "registrační
živnosti", termín "ohlášení"
nahradit termínem "registrace" a tyto návrhy
předneseny v rozpravě nebyly.
Předložený návrh ještě obsahuje
další alternativu, a to je v závěrečných
ustanoveních u § 74: Alternativa I. je alternativou
hospodářských výborů a alternativa
II. je text vládního návrhu. Zde mohu za
předkladatele říci, že netrváme
bezpodmínečně na vládním návrhu,
ta alternativa I. je alternativou, která jasně zpřesňuje
a výrazně činí rigidním přechodné
období přechodu z podnikatelského oprávnění
na živnostenské, na druhé straně je
to alternativa, která připouští po jistou
dobu vlastně dvojí právní režim
pro stejný právní subjekt, to je jedna její
jistá nevýhoda, druhou jistou její nevýhodou
je skutečnost, že není jasné, zda živnostenský
úřad má rozhodnout z moci úřední,
ex officio, nebo zda živnostenský úřad
má rozhodnout na základě žádosti.
Zdůrazňuji ovšem, že toto je problém,
který lze řešit při aplikaci zákona
výkladem a není třeba jej řešit
legislativními zásahy. U § 74 tedy za předkladatele
mohu říci, že i alternativa předložená
hospodářskými výbory je alternativou,
která by nenarušila vládní koncepci
v návrhu živnostenského zákona.
Dovolte mi, abych přešel k výčtu stanovisek
předkladatele k jednotlivým pozměňovacím
návrhům, tak jak zde zazněly a jak vám
jsou v tuto chvíli rozdány, jako přehled
pozměňovacích návrhů k tisku
761. Uvedu je chronologicky.
Prvním návrhem je návrh pana poslance Černého,
aby v § 3 odst. 1 písm. c) byl vypuštěn
bod 11. Fakticky to znamená, že negativní enumerace
to je z výčtu toho, co nemůže být
předmětem živnostenského podnikání,
aby byla vypuštěna i umělecká činnost
v oblasti restaurování a konzervování
památek. Vládní návrh byl vlastně
v plném souladu s tím, co navrhuje poslanec Černý.
Na druhé straně musím říci,
že vláda přivítala iniciativu Federálního
shromáždění i obou národních
rad, které naopak požadovaly tuto změnu zákona
, a považuje za velmi správné doplnění
zákona v tom směru, že se rozlišuje skutečně
umělecká činnost v oblasti restaurování
a konzervování uměleckých památek,
která není živnostenskou činností,
a proto by měla zůstat v odst. 1 písm. 3
§ 3 ustanovení bodu 11, od činnosti řemeslné
v této oblasti, která je mezi živnostmi v příloze
uvedenými. Zestručním to, za předkladatele
mohu sdělit, že s návhem pana poslasnce Černého
vláda nesouhlasí.
V pořadí druhý návrh máme návrh
pana poslance Vilda, který navrhoval, aby negativní
enumerace § 3 byla doplněna o poskytování
erotické zábavy s využitím pouze vlastní
osoby. Právní předpisy, týkající
se veřejných produkcí tím nejsou dotčeny.
Dovolte mi, abych trochu objasnil stanovisko vlády. (Smích
v sále.)
Připouštím, že při zpracování
vládního návrhu nikdo z autorů ani
z legislativních míst nepředpokládal,
že text, který vám byl předložen,
by se stal textem, který je právním základem
i pro úpravu tohoto nejstaršího řemesla.
§ 2 předloženého textu říká,
že živností je soustavná činnost
provozovaná samostatně, vlastním jménem,
na vlastní odpovědnost za účelem dosažení
zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem.
Musím připustit, že je nepochybné, že
vymezení paragrafu 2 je vymezením, které
toto nejstarší řemeslo v sobě zahrnuje.
Při vědomí této skutečnosti
musíme dospět k závěru, že jde
o živnost volnou, neboť není uvedena v žádné
z příloh.
Musíme si postavit otázku, zda je žádoucí,
aby jednou z volných živností bylo i provozování
prostituce. Platný právní řád
nepovažuje prostituci za trestný čin. Je to
analogie celé řady dalších právních
řádů a musím říci, že
nikoliv proto, že by převažující
mravní a právní mínění
bylo, že jde o živnost, kterou nepovažujeme za
společensky nebezpečnou, nýbrž proto,
že dosavadní právní řády
nebyly schopny zkonstruovat takové skutkové podstaty,
které by byly skutečně s to prostituci postihnout.
Proto tam, kde společnost přistupuje k postihu prostituce,
hledá jiné formy postihu.
Dnešní právní situace v československém
právním řádu je taková, že
teoreticky vzato by bylo možno prostituci postihovat podle
ustanovení trestního zákona o krácení
daně. Fakticky je to ustanovení, které v
praxi nelze aplikovat. Přijetím tohoto zákona
v navržené podobě se však vytváří
a připouští vlastně nepředpokládaně
a nechtěně velice specifický právní
základ pro postihování jistých forem
prostituce, a to těch, které budou provozovány
bez odvádění daní. Tak se stává
prostituce volnou živností, to znamená, že
ta osoba, která ji bude provozovat a neohlásí
tuto skutečnost a nebude mít živnostenský
list, se bude nesporně dopouštět trestného
činu nedovoleného podnikání.
Musím říci, že tato úvaha nás
vede k tomu, abychom návrh pana poslance Vilda odmítli,
neboť se vytváří právní
základ pro to, aby tato činnost, které se
lidstvu nepodařilo zabránit za několik tisíc
let, byla alespoň podrobena jasnému právnímu
režimu. Návrh pana poslance Vilda tedy na to, aby
z živností, v tomto případě volných
živností, bylo vyloučeno poskytování
erotické zábavy využitím vlastní
osoby, vláda nedoporučuje.
Skupina tří dalších návrhů
pana poslance Jedináka, Maliny a Šilhána se
týká ustanovení § 5, odst. 3. Chtěl
bych zdůraznit, že tisk, který vám byl
rozdán a pánové zpravodajové to upřesní,
má jeden malý drobný nedostatek. V §
5 odst. 3 by bylo dobré ještě dodat, že
návrh, který jsem jménem předkladatele
četl já, nahrazení termínu "vedoucí
postavení" termínem zákoníku
práce "vedoucí pracovník" si osvojil
pan zpravodaj, takže to je ten návrh, který
nemáme zde napsán, ale který vláda
podporuje. To znamená, že se všemi návrhy
co do smyslu a obsahu souhlasí, jenom by bylo vhodné,
aby byly dány do souladu se zákoníkem práce.
Z tohoto hlediska je třeba dát za pravdu návrhu
pana poslance Maliny, a pokud by vyslovil souhlas, tak modifikovat
návrh tak, že půjde nejen o vedoucí
pracovníky ve státních podnicích a
státních organizacích, ale i v akciových
společnostech, kde rozhodující podíl
akcií je ve vlastnictví státu. I tento návrh
vláda doporučuje.
Pan poslanec Kincl v § 6 odst. 1 písm. c) navrhoval
zařadit dnešní termín navrhovaný
"bezúhonnost"
- víme, že jde o relativní bezúhonnost
- termínem "spolehlivost". Chtěl bych
říci, že s ohledem na to, že termín
"spolehlivost" je jedním ze základních
termínů pro koncesované živnosti v §
27 odst. 2 - jsem si ovšem vědom, že pan poslanec
současně navrhl toto ustanovení vypustit
- nepovažujeme tento návrh za správný,
protože jde o dvě různé kategorie. Termín
"bezúhonnost" je vázán na spáchání
dvou oblastí trestných činů. Termín
"spolehlivost" ve smyslu předložené
osnovy zákona je termín, který klade daleko
vyšší požadavky jenom na velice úzký
okruh živností, to jsou ty koncesované, kde
je zvlášť velký zájem na velice
rigidním právním režimu.
Musím říci, že ani s dalším
návrhem pana poslance Kincla nesouhlasíme, a to
na nové znění § 6 odst. 2, ve kterém
navrhuje za ztrátu spolehlivosti považovat soudní
rozhodnutí v trestním řízení,
které může mít za následek...
atd. Tento pozměňovací návrh patrně
směřoval k zpřesnění dosavadní
dikce, nedomníváme se však, že by zpřesnění
této dikce přinesl. Naopak, termín "každé
soudní rozhodnutí" může znamenat
i soudní rozhodnutí o tom, že se přibral
znalec, udělala se přestávka v soudním
řízení - to je termín velice obecný.
Proto považujeme u § 6 text, který navrhla vláda,
a se kterým se ztotožnily gesční výbory
a zpravodajové, za optimální.
Dá se říci, že tato slova platí
i k pozměňovacím návrhům pana
poslance Černého k § 6 i pana poslance Bratinky,
ale protože tam byly různé modifikace, pokusím
se k nim též vyjádřit.
Pan poslanec Černý vznesl dvě námitky
k § 6. Prvou, že to vypadá jako doživotní
trest zákazu činnosti. Chtěl bych ji vyvrátit.
V právním řádu - mám na mysli
naše platné trestní právo - se termín
"odsouzen" jednoznačně spojuje s tím,
kdo byl pravomocně odsouzen a jehož trest nebyl zahlazen.
Trestní právo zná termín osoby, na
které se hledí jakoby odsouzeny nebyly, tj. osoby,
kterým byl zahlazen trest, a osoby, které se osvědčily
ve zkušební době. Takže toto zpřesnění
nepovažujeme za potřebné, protože je obsaženo
v trestním zákoně.
Druhý návrh pana poslance Černého
vyplývá z toho, aby byla omezena podmínka
pro výkon živnostenského oprávnění
pouze s takovými uloženými tresty, kde byl
uložen zákaz činnosti. Domníváme
se, že by to bylo nesmírně zužující,
neboť je řada trestných činů,
pro které považujeme za nezbytné neumožnit
příslušnému občanu stát
se subjektem podnikání, např. trestný
čin vraždy, kde se trest zákazu činnosti
neukládá.
Pan poslanec Bratinka navrhoval, aby se v odst. 2 § 6 vypustilo
písmeno b). Dovolte mi, abych se pokusil vysvětlit,
proč odst. 2 v § 6 má mít písmena
a) i b). V písmenu a) považujeme za překážku
výkonu živnostenského oprávnění
spáchání takového trestného
činu, jehož skutková podstata souvisí
s předmětem příslušného
podnikání. Jako příklad bych uvedl
fingovaný úpadek. Zatímco v písm.
b) téhož ustanovení máme na mysli ty
úmyslné trestné činy, které
ne ve vztahu k samotnému typu podnikání,
ale ve vztahu osoby pachatele a předmětu podnikání
mohou odůvodnit obavu, že by provozování
činnosti, abych to zjednodušil, umožňovalo
pokračování v trestné činnosti.
Jeden z příkladů zde myslím v rozpravě
zazněl v dopoledních hodinách. Jeden z poslanců
hovořil o případu, kdy živnostenský
úřad vydal oprávnění k živnostenské
činnosti, dnes k soukromé podnikatelské činnosti,
na úklid bytů člověku opakovaně
odsouzenému za bytové krádeže. Druhý
klasický příklad by byl takový, že
bychom pachateli, který byl odsouzen například
za trestný čin související s jeho
deviací pedofilního charakteru, což samo o
sobě nemá s podnikatelstvím nic společného,
umožnili podnikat například v takové
oblasti, kde je v neustálém styku s malými
dětmi, apod. Proto je zde odůvodněno i písmeno
b) odst. 2 § 6.
Pan poslanec Černý dále navrhuje zcela vypustit
§ 8. Paragraf 8 obsahuje skutečně překážky
provozování živnosti, je to naprostá
analogie jak naší právní úpravy
z první republiky, tak právní úpravy
okolních zemí, která má zabránit
tomu, aby někdo, kdo například jako podnikatel
byl na základě konkursu v úpadku, který
má celou řadu neuspokojených věřitelů,
aby se do téhož dobrodružství a téhož
stupně ohrožení svých spoluobčanů
nemohl pustit znovu. Přitom to není absolutní
zákaz. Osnova předpokládá, že
i v tomto případě může orgán
určený zákonem národních rad,
tj. živnostenských úřad, prominout překážku
uvedenou v odst. 1 a 2, nasvědčují-li hospodářské
poměry osoby a její chování tomu,
že při provozování živnosti bude
řádně plnit své závazky a zjistí-li
se, že je solventní a vyrovná-li své
závazky, není důvod, aby se mu v dalším
podnikání bránilo.
Pan poslanec Kincl dále navrhuje v § 11 jak v odst.7,tak
9 nahradit slovo "neprodleně" slovy "do
patnácti dnů". Po poradě se zpravodaji
se vláda nedomnívá, že by tento návrh
osnově příliš pomohl. Jde o povinnost
ohlásit živnostenskému úřadu
některé skutečnosti. Například
smrt živnostníka nebo povinnost ohlásit nového
oprávněného zástupce. Když zde
bude mít zákon lhůtu 15 dnů, a zákon
obsahuje dost přísné finanční
sankce za nedodržení, můžeme budoucího
živnostníka nebo podnikatele vystavit riziku, že
právě v okamžiku, kdy počne běžet
tato lhůta, bude třeba v Kanadě a lhůtu
15 dnů nestihne. Proto považujeme termín "neprodleně"
i s ohledem na subjektivní stránku věci,
na posuzování konkrétních okolností,
za lhůtu výhodnější. Jakmile
bychom sem zahrnuli lhůtu počítanou na dny,
pak by patrně tento zákon musel mít i ustanovení
o prominutí zmeškání lhůty a
různá další procesní ustanovení,
která však neobsahuje.
Dále pan poslanec Kincl navrhuje stejným způsobem
v § 13 odst. 2 a 3 nahradit slovo "neprodleně"
lhůtou 15 dnů. Chtěl bych říci,
že i v tomto případě platí stejná
argumentace.
Pan poslanec Kincl dále navrhuje, aby v § 17 odst.
2, kde lhůta obsažena není vůbec, byla
lhůta zahrnuta a navrhuje, aby v odst. 2 byl vložen
text "oznámení ve lhůtě jednoho
kalendářního měsíce živnostenskému
úřadu...", atd. S tímto návrhem
se ztotožňujeme, jen prosíme pana poslance
Kincla, pokud je zde přítomen, aby souhlasil s vypuštěním
slova "kalendářního". V právním
řádu je třeba používat termín
měsíc, neboť jakmile se použije termín
"kalendářní měsíc",
dostaneme se do problému s takovými měsíci,
jako je únor.
Další návrh je návrh pana poslance Bratinky
na změnu ustanovení § 17, a to konkrétně
na vypuštění odst. 3. Dovolte, abych se pokusil
vysvětlit, co je v odst. 3. Je tam řečeno,
že ten, kdo má povolenou koncesovanou žádost,
pokud se rozhodne v jiném územním obvodu
pro tuto koncesovanou živnost zřídit další
provozovnu, je povinen to oznámit. Je nutno si uvědomit,
že v daném případě nejde o to,
že by žádal o novou koncesi ke stejné
činnosti, ale jde o to, že on žádá
o koncesi nikoli na osobu - tu už má a ta platí
skutečně na celém území ČSFR
- ale o novou koncesi na provozovnu. Vypuštění
odst. 3 § 17 by učinilo naprosto nesmyslným
ustanovení § 53 tohoto zákona. Navíc
nemůžeme s tímto návrhem souhlasit proto,
že platné zákony národních rad
vyžadují, aby se obci, v jejímž územním
obvodu má být zřízena provozovna,
dala možnost nejen se dovědět, že tam
provozovna bude, ale také se k tomu vyjádřit,
neboť zde se bude posuzovat nikoli to, jestli ten člověk
je způsobilý, aby v další obci provozoval
stejnou živnost, to už má zaručeno ze
zákona a z koncese, ale jestli ta provozovna je z hygienických
nebo lokálních podmínek skutečně
na vhodném místě, jestli ta obec, anebo živnostenský
úřad souhlasí, aby veřejný
dům či jiné zařízení
bylo umístěno zrovna v té ulici, anebo na
tom místě.
Další návrh přednesl pan poslanec Konečný.
Návrh se týká § 22 odst. 1 d), kde navrhuje
vypustit za slovy "středního odborného
učiliště" slova "jakož i příslušného
živnostenského společenstva". Chtěl
bych říci, že by to znamenalo ovšem vypustit
i smysl § 69 odst. 2 zákona a navíc se domníváme,
i když to není v tuto chvíli aktuální,
že by měl tento zákon vytvořit co nejširší
prostor pro to, aby vznikající živnostenská
společenstva mohla přebírat byrokratické
a někdy nesmyslné funkce státu a sama nahradit
různé průkazy kvalifikace, které dnes
zatím nemůžeme vyžadovat jinde než
od státních orgánů.