Druhá část návrhu pana poslance Konečného
je alternativou, pokud nebude první přijata. Navrhuje
ustanovení modifikovat tak, že náhradní
doklady, náhradní zkouška, když ten člověk
nesplňuje kvalifikaci, ale je ochoten se podrobit zkoušce,
by se konala před živnostenským společenstvem
pouze v případě, že o to projeví
zájem uchazeč. Chci tady říci, že
když o to neprojeví zájem, tak ji nebude dělat,
to je samozřejmé. Podrobit se náhradní
zkoušce je vyloženě věcí rozhodnutí
toho uchazeče. Proto nepovažujeme tyto upřesňující
návrhy za potřebné.
Pan poslanec Kincl dále navrhuje vypustit z § 27 odst.
2.
§ 27 odst. 2 je jedním z ústředních
bodů celého zákona. Řekli jsme si,
že tento zákon rozlišuje dva druhy živností.
Ohlašovací a koncesované. Rozdíl mezi
nimi je v tom, že u těch ohlašovacích
je na provozování této činnosti právní
nárok. U živností koncesovaných není
právní nárok. Může příslušný
orgán rozhodnout, když jde o věci zvlášť
závažné (nakládání se
zbraněmi, střelivem, s jedy atd.), že nepřizná
koncesi. Jedinou zákonnou podmínkou pro možnost
tohoto rozlišení je právě odst. 2 §
27. Vypuštění tohoto odstavce by neumožnilo
vyhovět např. návrhům pana poslnce
Hubálka, Dostála a dalších - dát
do tohoto zákona u některých druhů
živností podmínku právě té
spolehlivosti, o které hovoříme v případě
zákona o ustanovení některých podmínek
pro výkon státních funkcí. (Předsedající
první místopředseda FS Z Jičínský:
Pane místopředsedo, mohl byste své odůvodnění
poněkud zkrátit.) Proto v § 27 odst. 2 nenavrhujeme
tento odstavec vypustit.
Další připomínka se týkala návrhu
poslance Haška. Návrh je věcně naprosto
odůvodněný. V podstatě se navrhuje,
aby v § 31 odst. 5, dnešní znění
bylo označeno jako a) a bylo doplněno o b), podle
kterého se uloží živnostníkům,
aby vedli doklady o tom, jak nabyli své zboží,
zásoby a materiál. Jen formulace, kterou navrhl,
není z hlediska legislativního nejšťastnější.
Předpokládám, že zpravodajové
se dohodli a pan poslanec to potvrdí, upřesnění
termínu tak, že se vypustí některá
slova. Písmeno b) by znělo:" Podnikatel na
sebe přebírá odpovědnost před
kontrolním orgánem za hodnověrné prokázání
způsobu nabytí zboží a materiálu."
Pan poslanec Malina navrhuje v § 31 odst. 2 - vypustit jednu
z povinností živnostníků, kteří
mají provozovny, povinnost vyvěšovat provozní
dobu a vypustit povinnost, pokud je to možné, oznámit
tři dny předem, že dojde k zavření
provozovny. Domníváme se, že tato ustanovení
mají v předložené osnově svoje
místo, a že není třeba je vypouštět,
i když jsme si vědomi toho, že je to především
zájem živnostníků.
Pan poslanec Bobovnický v § 31 odst. 5 navrhuje -
vrátit se k vládnímu textu zákona,
tzn. aby platila vždy povinnost živnostníka vydávat
potvrzení o prodeji. Musím říci, že
vláda přivítala návrh hospodářských
výborů doplnit slova - "na vyžádání"
- neboť bychom zákonem založili povinnost při
prodeji každého kornoutku zmrzliny současně
vydat i paragón. Asi bychom nevytvářeli normální
právní ovzduší.
Poslanec Bratinka má pozměňovací návrh
k § 31, konkrétně navrhuje doplnění
v odst. 2 novým písm. f) tohoto znění
(nejsem si jist, zda je to správně vytištěno).
Je tam vytištěno, že by měl být
vlastně zákon doplněn o povinnost živnostníka
vyvěsit na veřejném místě,
na dveřích nebo jiném místě,
informace o odborné způsobilosti zaměstnanců.
Domnívám se, že by to mohl být návrh,
který by mohl být stažen zpět. Uvědomme
si, že podle tohoto zákona bude např. provozovat
podnikatelskou činnost podnik takového typu, jako
je dnes Škoda Mladá Boleslav, tedy na jejích
vratech by musely být vyvěšeny údaje
o všech 30 tisících zaměstnancích
a jejich odborné způsobilosti - to by nebylo jistě
praktické. Nešlo by o princip, který by byl
v duchu liberálního tónu zákona.
Dále pan poslanec Haško navrhuje, aby byl § 35
doplněn textem - " obec uvědomí příslušný
daňový úřad k zamezení daňových
úniků". Chci zdůraznit, že tento
návrh není průchodný. Není
v působnosti federace ukládat obcím nějaké
povinnosti. Je to věcí daňových zákonů.
Pan poslanec Kincl navrhuje, aby v § 33 odst. 3 byla slova
"oznámí živnostenskému úřadu"
nahrazena slovy "schvaluje živnostenský úřad".
Všude jinde v zákoně nám stačí
oznámení. Nedomnívám se, že bychom
zrovna v tomto případě měli použít
systém schvalování.
Pan poslanec Haško navrhuje vypustit celý § 37
z textu zákona, protože se domnívá,
že z prodejních automatů by měl mít
možnost prodávat jenom stát, nikoli osoby fyzické
nebo soukromí podnikatelé. (Nebo se domnívá,
že jde o automaty herní.) Tento zákon v úvodních
ustanoveních zcela vylučuje herní automaty.
Zde jde opravdu o automaty na limonádu nebo žvýkačky.
Vláda se nedomnívá, že by mělo
být zakázáno soukromým podnikatelům
tyto automaty používat. Nedoporučujeme.
Pan poslanec Bobovnický, a zde se dostáváme
k alternativě I. a II., navrhuje pro případ,
že by byla přijata alternativa I. v § lO prodloužit
lhůtu ze 7 na 15 dnů. Chtěl bych říci,
že vláda, jak jsem již zdůraznil, nepovažuje
alternativu I. za správnou. Pokud by však byla přijata,
považuje za správné tuto lhůtu prodloužit.
Poslanec Haško navrhuje v § 47 odst. 2 doplnit text,
že Živnostenský úřad, abych tak
řekl, přidělí živnostníkovi
číslo účtu a uvede mu, zda provozuje
činnost hlavní nebo vedlejší, zda je
jeho hlavním nebo vedlejším zdrojem příjmu.
S těmito návrhy opět nesouhlasíme.
Jednak proto, že je věcí živnostníka,
jaký peněžní ústav si zvolí,
kterému svěří své peníze.
Nemůže to být rozhodnutí Živnostenského
úřadu. A jednak proto, že kdyby rozhodoval
Živnostenský úřad, zda má být
živnost hlavním nebo vedlejším zdrojem
příjmu, také by to neodpovídalo potřebě
tohoto zákona. Navíc to do živnostenského
listu nepatří. On může změnit
rozsah provozované živnosti.
Pan poslanec Haško v případě, že
by tento návrh byl přijat, navrhuje podle toho upravit
také § 47.
Pan poslanec Bratinka navrhuje z § 61 vypustit odst. 2 a
3. Chtěl bych zdůraznit, že § 61 obsahuje
sankce za neoprávněné podnikání
právnických osob. Sankce za neoprávněné
podnikání fyzických osob jsou už v trestním
zákoně. (Trest odnětí svobody a pokuta
až jeden milión Kčs.) Kdybychom tady vypustili
odst. 2 a 3, neuvěřitelným způsobem
bychom zvýhodnili osoby právnické při
podnikání. Navíc, když bychom vypustili
odst. 2 a 3, učinili bychom tak jen u volných živností.
Stejný režim bychom nechali v § 61 u vázaných
a ostatních. Proto ani tento návrh nedoporučujeme.
Tím jsem vyčerpal celý text zákona.
Zbývají pozměňovací návrhy
týkající se příloh. Pokusím
se být vskutku velice stručný.
První návrh je návrh pana poslance Filipa
- vyjmout ze skupiny řemeslné činnosti oční
optiku a zahrnout ji do přílohy 3, tzn. zpřísnit
režim, udělat z toho koncesovanou živnost. Já
chápu motivy tohoto návrhu, ale u koncesovaných
živností se zjišťuje zvláštní
způsobilost, nikoliv odborná nebo řemeslná,
ale zvláštní, já bych řekl mravní,
lidská. To u oční optiky není potřeba,
to je potřeba u těch soukromých detektivních
služeb, výbušnin apod. Proto tento návrh,
byť je velice logický, není na místě.
Pan poslanec Bratinka navrhuje z celé přílohy
1 ponechat vlastně jenom 4 okruhy. Já bych chtěl
zdůraznit, že je to věc hlasování.
Ale příloha 1 byla projednána s Úřadem
bezpečnosti práce, který nás ujistil,
že všechny činnosti, které tam jsou, jsou
nějakým způsobem způsobilé
ohrozit zdraví nebo život, a proto je tam vláda
zahrnula. Pan poslanec Benda navrhuje, aby se všude, kde
se kombinuje požadavek vzdělání a praxe
vypustila praxe, a preferovalo se vzdělání.
Nejsme si jisti správností tohoto návrhu.
V řadě případů mám pocit,
že odborná práce je důležitější,
než - abych tak řekl - ten papír.
Pan poslanec Konečný navrhuje - jeho návrh
je opačný než návrh pana poslance Vilda,
- aby prostituce zůstala živností, ale živností
vázanou, nikoliv koncesovanou, nikoliv řemeslnou,
nikoliv volnou, ale vázanou, přičemž
předpokládá, že by se prokazovala odborná
způsobilost pro tuto živnost. Chtěl bych zdůraznit,
že u vázaných živností, kde se
skutečně prokazuje odborná způsobilost,
je možno ji prokázat jenom vzděláním
nebo praxí. V daném případě
se domnívám, že kdyby tento návrh byl
přijat, stála by ministerstva zdravotnictví
obou republik před neřešitelným problémem.
U živností řemeslných se sice nevyžaduje
vzdělání a praxe, nýbrž kvalifikační
zkouška, ale ani v tomto případě se
nedomnívám, že by to bylo řešení.
Paní poslankyně Šormová navrhuje, aby
v průvodcovské činnosti došlo k rozlišení
průvodců zájezdů a průvodců
místních s tím, že pro ty místní
by byl stanoven zvláštní právní
režim a to osvědčení vydávaná
obcí. Tento návrh má jistě logiku,
ale územní omezení oprávnění
průvodců cizinců by bylo možno ve skutečnosti
jen při přeřazení této činnosti
do činností koncesovaných - jak říká
§ 27 odst. 3 jednacího řádu. Jinak jsou
všechny živnosti podle tohoto zákona územně
neomezené. Myslím, že by z toho vznikl značný
problém a že není nutno tento návrh
akceptovat.
Pan poslanec Pobežal navrhuje vypustit z podmínek
pro průvodcovskou činnost vzdělání
s maturitou. Naprosto souhlasím. Totéž řada
poslanců navrhuje u vyučování v oboru
umění a cizích jazyků. Zcela souhlasíme.
Pan poslasnec Černý navrhuje z vázaných
živností vypustit restaurování a konzervování,
ale souvisí to s návrhem na to, aby i umělečná
činnost v této oblasti byla vlastně činností
živnostenskou. Z těchto důvodů tento
návrh nedoporučujeme.
Doporučujeme návrhy na s. 7 pana poslance Hubálka,
pana poslance Bratinky a pana poslance Dostála. Nevím,
jakým způsobem to procesně provedeme, ale
vidíme jedinou možnost. Spojit jakýmkoliv způsobem
výkon těchto živností s tou zvláštní
podmínkou, která se např. objevuje v návrhu
zákona o stanovení dalších podmínek
pro výkon některých funkcí, lze jenom
tehdy, půjde-li o živnost koncesovanou, půjde-li
o aplikaci § 27 odst. 2 o zvláštní způsobilosti,
což lze u všech návrhů kromě těch,
které jsou v příloze 2. Musel by tedy pan
poslanec Hubálek vyslovit souhlas s tím, aby montáž
a opravy telekomunikačních zařízení
a investorských prací byly přeřazeny
do přílohy 3, tedy mezi živnosti koncesované,
a tam by v podmínce bylo uvedeno, že spolehlivost
u těchto a potom u všech dalších, detektivních
atd., se zjišťuje podle § 27 odst. 2 a posuzuje
podle zákona o stanovení některých
podmínek pro výkon státních funkcí
atd. Stejně tak souhlasíme i s návrhem pana
poslance Ryndy.
Dostávám se k posledním dvěma návrhům.
Pan poslaneac Bratinka navrhuje vypustit provozování
cestovních kanceláří z přílohy
č. 3. Chtěl bych říci, že vláda
měla naprosto stejný názor, ale bohužel
musela do přílohy č. 3 tyto cestovní
kanceláře zahrnout, protože podle platných
zákonů České národní
rady a Slovenské národní rady o místním
obchodu se k provozování cestovních kanceláří
i v České republice i ve Slovenské republice
vyžaduje souhlas ministerstva obchodu. To je jediný
důvod, proč se to muselo objevit v této příloze.
Tím jsem vyčerpal všechny připomínky.
Poslední je připomínka pana poslance Vilda,
ale souvisí již s tou první, pokud se týče
zvláštní živnosti. Takže považuji
materiál za vyčerpaný.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi
vlády za jeho obsáhlé vystoupení.
Nyní mají slovo zpravodajové.
Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal:
Vážený pán predsedajúci, vážené
kolegyne poslankyne, kolegovia poslanci, myslím, že
záverečné slovo predkladateľa pána
podpredsedu vlády, bolo pomerne dosť vyčerpávajúce.
Chcel by som len upozorniť na to, čo som už tu
povedal, že hospodárske výbory vám uvedený
návrh zákona predložili v dvoch variantoch,
s ohľadom na § 10 a v nadväznosti by sa riešili
i § 47 a § 74.
Určité pripomienky, na základe ktorých
sa hospodárskej výbory vyjadrili v zmysle variantu
č. 1, ktorý odhlasovali a ktorý sa pokúsili
predložiť ako prvý som vám objasnil, už
na úvod prejednávania tohto zákona vo svojej
spravodajskej správe. Predkladateľ nás do určitej
miery v celom priebehu prejednávania tohto zákona
nepresvedčil úplne o všetkých možných
nedostatkoch ohlasovaných povinností, i keď
vieme, že v zahraničí systém ohlásenia
je definovaný do určitej miery obdobne, ako je predložený
vo vládnom návrhu, avšak ďaleko jednoznačnejšie
je definovaný v zahraničných zákonoch,
či už francúzskom, rakúskom, kde sú
definované pojmy ako bezúhonnosť, pojmy odborného
vzdelania a ďalšie súvislosti.
Chcel by som upozorniť, že vznikajú nezrovnalosti,
nielen v ochrane spotrebiteľa, ale tiež v ochrane ďalších
podnikateľov, ktorí vstupujú do zmluvných
vzťahov, povedzme i čo sa týka bánk,
u ktorých si živnostník otvorí úver
a je tu základný problém, že jednotlivé
spory je dosť problematické riešiť vzhľadom
k tomu, či sa bude postupovať podľa občianskehos
alebo podľa nejakého iného zákona.
Z tohto dôvodu, že vláda nesúhlasí
s variantom, ktorý predložili hospodárske výbory,
musíme pristúpiť k tomu, že o tomto variante
bude nutné ďalej hlasovať, Tu by som povedal,
že navrhujem nasledujúci postup:
Ako prvý bod bolo rozriešenie tejto alternatívy,
po prvé by sa hlasovalo o § 10. Následne by
sa hlasovalo o pozmeňovacích návrhoch postupne
tak, ako tu k jednotlivým paragrafom zazneli. Pritom by
som mal takúto žiadosť k jednotlivým predkladateľom
pozmeňovacích návrhov, či neplánujú,
alebo či na základe záverečného
slova pána podpredsedu vlády neuvažujú
o tom, aby sa svojich pozmeňovacích návrhov
zriekli. Iná situácia je k § 74, ktorý
tu spomínal pán podpredseda vlády. Paragraf
74 by bola vláda ochotná rešpektovať.
Vzhľadom k tomu, že po roku platnosti tohto zákona
vytvárame jednotný právny vzťah a každý
živnostník v zmysle § 74 by podnikal na základe
živnostenského listu, resp. vydanej koncesie.
Pán podpredseda vlády sa tiež vyjadril k jednotlivým
prílohám, alebo pozmeňujúcim návrhom,
ktoré sa týkajú jednotlivých príloh.
Už na začiatku sme sa do určitej miery obaja
spravodajcovia vyjadrili, že máme mnoho materiálov,
mnoho rôznorodých materiálov pre členenie
jednotlivých živností a z toho dôvodu
dávame k úvahe a predkladáme na rozhodnutie
snemovne, aby sa rozhodlo o členení jednotlivých
živností v rámci hierarchie, ktorá je
stanovená.
Záverom, v rámci toho, že ako spravodajca som
sa pripojil k určitým pozmeňujúcim
návrhom, ktoré tu na začiatku dal pán
podpredseda vlády, tak by som vás v priebehu prejednávania
upozornil na určité nedostatky v tlači.Ide
sa o dva prípady, určitých nedostatkov tlače,
ktoré sa nám vlúdili i do tohto textu, ktorý
ste teraz dostali ako predložené pozmeňujúce
návrhy. Pokiaľ v podstate nič nenamietate,
tak by som požiadal predsedajúceho, nech rozhodne
o postupe hlasovania, takým spôsobom, aký
som mu pred chvíľou navrhol.