Středa 2. října 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, predbežne sa domnievam, že predseda Federálneho zhromaždenia, z titulu svojej funkcie, má právo isté veci konzultovať podža toho, ako uzná za vhodné. To je ale môj predbežný názor, pretože nepoznám text, ktorý bol odoslaný z Federálneho zhromaždenia.

Teraz je prihlásený poslanec Világi, poslanec Magyar a ešte sa hlásil pán poslanec Jičínský.

Poslanec SL 0. Világi: Nechcel by som sa vyjadriť k tomu, čo povedal pán poslanec Benda. Viem, že pán predseda je chorý, je mimo Prahu. Mal by som otázku, prečo sa jedná o osobný list, kto dal pokyn k tomu, aby list bol rozdaný nám poslancom. Myslím, že to je záležitosť pána Dubčeka. Pokiaž tu nie je, niekto to musel zariadiť. Alebo to zariadil pán Dubček telefonicky osobne?

Poslanec SL F. Magyar: Mňa zaráža, že pán predseda vtedy, keď sme prejednávali ústavnú Listinu základných práv, nesnažil sa doviesť zo Štrasburku práva národných a etnických menšín, ale teraz sa obracia na zahraničie, aby sa chytal každého stebla.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Jičínský, prosím faktická poznámka.

Poslanec SN Z. Jičínský: K tomu, co říkal pan poslanec Benda: Myslím, že je-li někdo jedním z nejvyšších tří ústavních činitelů země, že samozřejmě má jistá práva, včetně práva obrátit se na Radu Evropy s žádostí o stanovisko. Jestliže jsme tam byli slavnostně přijati za členy, jestliže tam byl pan předseda Federálního shromáždění přijat s obrovským uznáním a ovacemi, zdá se mi některé stanovisko pana poslance Bendy, mírně řečeno, neadekvátní.

Pokud jde o to - a to je otázka poslance Világiho - kdo dal souhlas nebo pokyn, aby se toto stanovisko dalo poslancům k dispozici: Vzhledem k tomu, že tu není pan předseda, zastupuji ho já, učinil jsem to já. Mám za to, že informace jakéhokoliv druhu nemůže škodit tomu, abychom mohli rozhodovat. Překvapuje mě stanovisko některých poslanců, kteří se pozastavují nad tím, že tu je určité stanovisko jistého orgánu, který není pro nás relevantní, ale myslím, že bychom se jím zabývat měli. (Hlas z pléna: Pan Pergola není orgán.)

Já jsem jen říkal, že v jiných souvislostech vše, co přijde do parlamentu, dáváme poslancům k dispozici, protože nepovažujeme za vhodné cenzurovat.

Ještě k tomu, co říkal pan poslanec Valko: My samozřejmě jsme parlament, v tomto směru nejvyšší zákonodárný orgán republiky, budeme rozhodovat my. Není nad námi žádná mezinárodní instituce, která nám naše rozhodnutí může zrušit. Jenom musíme brát v úvahu, zda naše rozhodnutí, naše zákony jsou v souladu s mezinárodními závazky, které jsme přijali, a připomínám kolegům, že v Chartě lidských práv jsme uznali prioritu mezinárodních smluv a závazků týkajících se občanských práv nad vnitrostátními zákony. To je jedna věc.

Druhá věc: Chtěl bych říci, že tu existuje například Mezinárodní organizace práce, řada konvencí, které v rámci Mezinárodní organizace práce podepsalo i Československo. My jsme povinni je respektovat. Pokud je nerespektujeme, můžeme se dostat na černou listinu, což byl příklad Československa v 70.letech.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S faktickými poznámkami sa ešte hlási poslanec Šebej a poslanec Kulan.

Ja by som ale navrhoval, aby sme toto intermezzo s faktickými poznámkami pomaly skončili, pretože mám k dispozícii dvadsať písomných prihlášok a nesie sa dvadsiata prvá.

Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, vzhžadom k tomu, že som členom a vedúcim našej delegácie v Rade Európy, považujem za potrebné aspoň jednu poznámku k tejto diskusii povedať.

Pred sebou máte list od pána L. A. Pergoly, ktorý je šéfom komisie, o ktorej sme v Rade Európy vôbec nepočuli, že existuje. Bola taká zriadená pravdepodobne, ale nepovedal by som, že je to jedna z tých zabehaných vežkých inštitúcií, ktoré k Rade Európy patria.

Po druhé, máte v rukách osobný list tohto pána pánu Dubčekovi a podža mňa, pre rokovanie o tomto zákone, má možno informatívnu hodnotu, ale inak je irelevantný.

Po tretie, chcem povedať, že nepripúšťam takúto možnosť, aby sa Rada Európy vážne zaoberala v dohžadnej dobe detailmi zákona, ktorý tu bol predložený. V každom prípade sa Rada Európy nenechala znervózniť ani ostrým "berufsverbotom", ktorý bol prijatý v Spolkovej republike Nemecko.

Takže myslím, že by bolo vhodné, keby sa diskusia otočila späť k pôvodnej textácii zákona a toto by sme vzali na vedomie.

Ale chcel som sa ešte pripojiť k pánu predsedajúcemu s poznámkou, že naozaj predseda Federálneho zhromaždenia asi má právo a nárok, korešpondovať s medzinárodnými inštitúciami a tiež využívať možnosti prekladu a rozmnožovania. 0 tom by sme snáď nemali diskutovať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem praje si pán poslanec Kulan faktickú poznámku? Prosím, poslanec Kulan.

Poslanec SN P. Kulan: Budem stručný. Ja som sa domnieval, že toto je zhromaždenie rovných a že pán Dubček je prvý medzi rovnými. Osobne budem žiadať, aby to takto bolo aj v budúcnosti.

Ja si živo spomínam na causu, keď sme nemohli zbaviť funkcie šéfa zahraničného odboru, ktorý bol preukázatežne pracovníkom našej rozviedky predtým, a stalo sa, že pán Dubček tohto človeka so sebou bral na zahraničné cesty. Viackrát sme boli napríklad americkou stranou upozornení na to, že neslúži ku cti tomuto štátu, aby takýto človek sprevádzal predsedu najvyššieho zákonodarného zboru tejto republiky.

Preto je viac ako pravdepodobné, že táto aktivita mala slúžiť k tomu, aby naše rozhodovanie bolo do značnej miery ovplyvnené týmto listom.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ešte jedna faktická poznámka a bol by som rád, keby bola posledná, pretože medzitým je prihlásených do rozpravy 28 poslancov.

Poslanec SL 0. Világi: Chyba sa stala, že je to osobný list a bez súhlasu pána Dubčeka sa nemal dostať do lavíc. To je v tomto smere vežmi neobvyklé.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán prvý podpredseda vysvetlil motívy svojho rozhodnutia, nebudem ich ďalej rozvádzať.

Pristúpime k rozprave. Pardón, chcem vám oznámiť poradie prihlásených do rozpravy. Najprv musia vystúpiť parlamentní spravodajcovia. Takže pán poslanec je 29., ale pretože je za klub, vystúpi ako tretí.

Dovožte mi, aby som povedal, že sa prihlásili poslanci Bačinský, Fišera, Benda, Petrová, Mlynárik, Uhl, Jičínský, Huml, Kvasnička, Doležal, Dostál,L. Kováč L., Kostya, Boroš, Bratinka, Toman, Adrianová, Kulan, Hubálek, Rothmayerová, Michálek, Roček, Kříž, Černý, Ransdorf, Malina, Vidim, Zeman, Horník, Mlčák, Šolc, Šamalík a Kroupa.

Poslanec SL J. Konečný: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, vážení hosté, před námi je projednávání návrhu zákona, který je veřejností sledován s maximální pozorností. Nejsem historik ani sociolog, ale neodpustím si ve zpravodajské zprávě připomenout některé drobné obecné, nicméně však zajímavé historické, sociologické a společensko-kritické souvislosti.

Především bych chtěl připomenout, že v historii naší republiky od roku 1918 došlo v posledních 73 letech k mnoha podstatnějším změnám režimu - v roce 1918, 1938, 1939, 1945, 1948, 1968, 1969 a 1989. Obyvatelé naší republiky si na to zvykli. Zvykli si na to, že při jakékoli změně režimu na tom lze také jaksepatří vydělat. Zvykli si na to, že podobná změna režimu je nejen velkou změnou celospolečenského a politického významu, ale je i velmi vhodnou příležitostí k odstranění nepříjemného souseda, konkurenta v obchodě, v kariéře, v lásce. Pokud ne k odstranění, tak ke značnému poškození jeho zájmů nebo jeho osoby, případně příbuzných. Zčásti k tomu lidi vedla zištnost, zčásti škodolibost, zlomyslnost nebo také jakýsi pud sebezáchovy.

Každá revoluce, každá změna režimu, jak se říká, požírá své děti, tak proč toho nevyužít a nenastrčit jí někoho jiného, než sebe? Změna režimu je vždy doprovázena menší či větší destabilizací ve společnosti a nový režim má většinou jiné starosti, než odhalovat upřímnost a motivaci těch "nových lidí".

Řada lidí se domnívala, že hlášením nebo informací o člověku vlastně prokazuje společnosti službu, že tím přispívá k očistě společnosti od nekalých živlů. To ovšem bylo dovedeno k vrcholu v oné orwellovské společnosti, ve které jsme všichni v posledních 43 letech žili a jejíž začátek se s titulem knihy George Orwella tak dokonale kryje. Někteří dotyční, kteří určitým způsobem využívali různými odsouzeníhodnými formami komunistický režim, se v poslední době opět hlásí bez jakýchkoli skrupulí do funkcí ve státní správě, v úřadech a na různá další místa. Tento zákon jim v tom má na pět let zčásti zabránit a má tomu dát zákonný rámec. Veřejné mínění, které by mohlo tento zákon do určité míry nahradit, se v dnešní době velmi těžko orientuje, podobně jako orgány výkonné moci,které by po své linii snad mohly různé věci a problémy odstranit.

Celý proces vzniku tohoto zákona začal v souvislosti s vyšetřováním událostí kolem 17.listopadu 1989. Na základě průběhu vyšetřování komise 17.listopadu a na základě požadavků poslanců FS byla přijata usnesení, která postupně mířila k vytvoření tohoto zákona. Tímto zákonem, který vláda připravila, se budeme snažit obyvatele naší republiky dovést k názoru, že využívání změny režimu k přechodné destabilizaci společnosti, k osobnímu prospěchu prostřednictvím mocenských struktur je nemorální a postižitelné. Budeme se tak snažit vytvořit také určité memento pro naši společnost, jakési varování pro každého jedince v naší společnosti před chováním, které by v demokratické společnosti nemělo mít místo.

Návrh zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí ve státních orgánech ČSFR, ČR a SR, zpracovala vláda České a Slovenské Federativní Republiky na základě usnesení sněmoven č. 123/91, kterým jí byl tento úkol uložen a na základě připomínek výborů FS k zásadám návrhu zákona z poslední předprázdninové společné schůze.

K návrhu se vyjádřily výbory SNR, výbor ústavně právní a výbor branně bezpečnostní a nedoporučily jej ke schválení. Vyjádřily se také výbory ČNR, ústavně právní, rozpočtový a kontrolní a doporučily jej schválit. Návrh zákona projednávalo sedm výborů FS, všechny mimo mandátových a imunitních a mimo iniciativního a petičního výboru. Výbory mimo výborů pro plán a rozpočet SL doporučují sněmovnám po projednání a případném uplatnění připomínek vládní návrh zákona schválit.

Zpravodajové se rozhodli všem poslancům ve sněmovnách předložit všechny pozměňovací a doplňovací návrhy ze všech výborů FS pro informaci, jako přílohu k tiskům. Návrhy jsou zařazeny podle paragrafů a máte je v lavicích.

Minulý týden projednávaly návrh nakonec pověřené ústavně právní výbory a jejich stanovisko je odlišné. Na společném zasedání výbory přijaly devět pozměňovacích návrhů a připomínek. Výbor SN tento pozměněný návrh zákona doporučil při celkovém hlasování ke schválení sněmovnám. Text, ke kterému se přijímalo usnesení, máte v lavicích jako tisk 877 a odmítavé stanovisko ústavně právního výboru SL máte v lavicích jako tisk 876. Výbor SL totiž při projednávání schválil dalších 15 pozměňovacích návrhů, které ovšem nepřijal výbor Sněmovny národů. Dále u sedmi pozměňovacích a doplňovacích návrhů bylo při hlasování ve Sněmovně lidu dosaženo minoritní votum. To, že do textu společné zprávy navržené ke schválení společné schůzi sněmoven se nedostaly dvě třetiny pozměňovacích návrhů ústavně právního výboru SL, bylo pro výbor SL hlavním důvodem pro to, aby návrh usnesení ústavně právního výboru odmítl.

Na základě jednacího řádu FS a na základě požadavků poslanců z výborů SL vás seznámím s těmi pozměňovacími návrhy, které ve výboru ústavně právním SL obdržely při hlasování minoritní votum, a s těmi, které výbor SL při hlasování přijal.

Takže návrhy, které obdržely minoritní votum. V § 1 za první větu: "Tento zákon stanoví některé další podmínky pro výkon funkcí obsazovaných volbou..." vložit "... a funkcí, pro něž je předepsáno vysokoškolské vzdělání".

Druhý návrh v § 1 na konci věty přidat slova "... a zákaz výkonu těchto funkcí při jejich nesplnění".

V § 2 odstavec 1 nové písmeno g): "studentem na vysoké škole F.E.Dzeržínského při radě ministrů SSSR pro příslušníky StB, vysoké školy ministerstva vnitra SSSR pro příslušníky VB, vyšší politické škole ministerstva vnitra SSSR nebo vědeckým aspirantem anebo účastníkem dlouhodobých kursů na těchto školách".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP