Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane kolego, máte poslední minutu.
Poslanec SN J. Šolc: To je hodně málo. (Předsedající
předseda SL R. Battěk: Lituji.)
Chtěl bych dospět k rychlému závěru.
I já jsem přesvědčen, že naši
voliči nás sem nezvolili, abychom tu vedli akademické
debaty, abychom se tu chovali jako v háji "Akademově"
a na peripatetických špacírech jen filozofovali.
My skutečně budeme muset přijmout lustrační
zákon. Je to politickou nezbytností. Poněvadž
mi ale času ubývá a nemohu se k tomu vyjádřit
obšírněji, vznáším pozměňovací
návrh.
§ 1, tuším odst. 2. V čs. armádě
a na funkcích vojenských přidělenců
doplnit novou větu: "Netýká se vojenského
obranného zpravodajství a vojenské policie."
To je podmínka, pod kterou budu za lustrační
zákon hlasovat.
Dámy a pánové, předevčírem
pět pater nad námi jsme přijali americkou
delegaci AAAS, která reprezentuje 130 tisíc členů
a zabývá se široce pojatými otázkami
obrany a ohrožení. Členka této delegace
nám řekla: "Mám pocit, že jste
žili 40 let v obrovské pavučině, jejíž
centrum bylo v Moskvě. Obávám se, abyste
si nyní ze zvyku podobnou pavučinu na sebe neupletli
sami."
Na závěr, poněvadž nerad končím
nehezkými obrazy, poděkování. Poděkování
do Ostravy do Mackovy ulice, knihkupectví Artforum a reklamní
agentuře Andy. Minulý týden nám položili
na desky lavic moudrou knížku Karla Čapka.
Když jsem jel autobusem, spontánně jsem ji
rozevřel v místě a uprostřed kapitoly
o kompromisu. Dámy a pánové, nebudu hovořit
dál. Umění kompromisu by nás mělo
dnes nás přivést k potřebnému
konsensu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Musím konstatovat, že Federální shromáždění
není Československý rozhlas, aby vysílalo
pozdravy mimo své plénum.
Prosím pana poslance Šamalíka, připraví
se Daniel Kroupa.
Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové,
musím říci, že to, co bych tady chtěl
přednést, je zároveň něčím,
co ve mně vzbuzuje určité obavy, protože
zde již několikrát zaznělo, že
hájit právní jistotu nebo opírat se
o listinu základních práv v podstatě
znamená, v této chvíli, hájit tzv.
staré struktury nebo starý režim.
Chtěl bych, abych byl od tohoto podezření
úplně odpoután, protože jestliže
nyní, v této chvíli chci zdůrazňovat
to, co jsme tady sami přijali jako základ naší
práce a naší budoucnosti. Kdykoliv tedy budeme
někoho hodnotit, tak především budeme
vycházet z toho - a to před všemi ostatními
stereotypy, které mu chceme dát - že je to
člověk a občan. Tedy jednotka, na kterou
se vztahují základní práva a svobody,
které jsme zde přijali.
Chtěl bych zdůraznit, že je samozřejmě
zcela přirozené, že ti, kdo byli poraženi,
kdo jsou slabí, kdo se dopustili hříchu či
špatných věcí, se obracejí k
tomu, co jim skýtá dobrodiní zákona.
Neboť evropská civilizace je evropskou civilizací
jako zvláštní kulturní a morální
tvar právě tím, že má toto pochopení
v obou liniích, v linii náboženské,
v níž je člověk pojat jako jedinečná,
nezastupitelná hodnota, a v rovině právní,
v níž je vždy odlišen od všech okolností
a je hodnocen jako autonomní jednotka. Jako taková
jednotka, která sama nese odpovědnost za svoje jednání.
Domnívám se, že vláda, když připravovala
tento zákon, nedostatečně přihlédla
k těmto dvěma základním evropským
liniím. Kdyby to udělala, musela by přihlédnout
k řadě těch právních a morálních
vět, na nichž v podstatě evropská kultura
a evropská civilizace spočívá. Je
v nich princip individuality, individuální odpovědnosti.
Nemohla by přejít bez jakéhokoli normativního
zařazení fakt, že této vládě,
jaká dnes je, předcházela historie dobývání
svobody. Každá vláda, která chce dodržovat
práva a být garantem svobody a lidských práv,
musí a měla by tedy už pro sebe a z pedagogických
důvodů pro celý národ zařadit
do této historie každé svobodomyslné
hnutí, které směřovalo touto cestou.
Tady se mnoho hovořilo o tom, jak probíhala v Německu
denacifikace, ale chtěl bych upozornit na to, jaké
trápení mají Němci z toho, že
nikdy u nich nedošlo k vnitřní, ze svých
vlastních zdrojů vedené očistě,
ke vzpouře. K tomu, k čemu u nás docházelo
ne až v roce 1968-69, to byl už výsledek toho,
že opozice, opřená o demokratické myšlení,
o uznání lidských hodnot, začínala
daleko dříve. Toto považuji za jednu ze základních
vad této předlohy a za jednu, řekl bych,
ze základních chyb, kterých se vláda
dopustila. A mohu tedy jenom doufat, že toto shromáždění
tuto chybu napraví, napraví právě
z hlediska těch základních principů,
které z Evropy dělají Evropu, jak už
jsem říkal. Že tak budeme věrni tomu,
co zde tolik zdůrazňujeme, to je principu liberalismu.
Nemohu samozřejmě souhlasit s kolegou Černým,
že nikde nelze vyčíst právo na funkci.
To máme v ústavě, to máme v Listině,
neboli jinak řečeno, jako občan má
každý za stejných podmínek právo
přístupu ke státním funkcím.
Že tyto podmínky mohou být kvalifikované,
to je druhá věc, ale tato kvalifikace je obecná.
A jestliže my nyní touto předlohou vytváříme
v podstatě skupinu lidí s odchylným právním
režimem, pak jsme nevěrni tomu principu liberalismu,
který u nás chceme v plném rozsahu zakotvit.
Myslím si, že jestliže formulujeme takovou menšinu,
formulujeme ji i z hlediska podezření, a tedy vytváříme
svým způsobem jakousi kategorii nepřátel.
Když si promítnu tuto menšinu do souvislosti
s příslušnými pasážemi zákona
o FIS nebo o policejních sborech (prokurátorské
povolování sledování atd., atd.),
pak je jasné, že se tímto zákonem vytváří
určitá skupina občanů, která
je apriorně podezřelá. Vytváříme
něco, co by mělo být - z naší
povinnosti - beze zbytku vykořeněno.
Samozřejmě jsem pro to, aby zločiny byly
potrestány, ale jestliže ustupujeme, ať už
jsou důvody jakékoli, od toho, že místo
vyhledávání konkrétních zločinců
apriorně stanovíme konkrétní nebo
určitou skupinu, která by byla nositelem těchto
zločinů, pak jsme na cestě velmi nebezpečné.
Domnívám se, že skutečně nemůžeme
vytvářet nové vědomí, novou
právní politiku, nové právní
myšlení na základě starých schémat.
Jestliže je zde nějaké nebezpečí
ze strany "starých sil", musím říci,
že je nevidím. Neboť všechny dokumenty,
jsou v rukou státních orgánů, které,
jak samozřejmě předpokládáme,
budou fungovat příslušným způsobem
jako ochránci státu a ústavy. Toto nebezpečí
zde tedy není. Mluví se, že tady nejde o pomstu,
ale já stále z těch diskusí, které
zde zazněly, mám zato, že zde je spíš
přítomen Hospodin Starého zákona,
bůh pomsty, než poselství evangelia. Dáváme
lhůtu pěti roků v tomto zákoně.
Včera jsme se tady rozhořčovali, když
byl rozdán dopis italského kolegy Pergoliho, že
je to nátlak. Ale ten neříká nic jiného,
než každá expertíza, která vyšla
z domácích zdrojů, neboť právní
principy, jak jsem řekl, jsou evropské a nemohou
být jiné. A je tady otázka, jak tu bylo řečeno,
zda se to dotýká nějak i naší
suverenity. Chtěl bych k tomu říci jednu
věc. Vstoupili jsme do situace - a napsali jsme to do preambule
Listiny základních práv a svobod - že
nemáme vládu lidí, ale vládu zákonů.
Nemáme vládu parlamentu, ale vládu práva.
A právě proto, že nemáme ani vládu
lidí, ani vládu parlamentu a kteréhokoli
jiného státního orgánu, jsme všichni
podřízeni právu a té instituci, kterou
jsme vytvářeli, to jest ústavnímu
soudu. Tam je především třeba se obrátit
a promyslet, když stanovíme lhůtu pěti
let, kde vlastně je tato suverenita. A jak vytváříme
podmínky pro to, aby ti, kteří budou postiženi,
našli tu ochranu, o které mluvíme v Listině,
to je ochranu ústavního soudu. Ten existuje zatím
jako něco, co je normou, ale co není skutečností.
A my ji musíme realizovat. Stejně tak musíme
brát v úvahu, že jsme vstoupili do širšího
evropského společenství, do společenství,
které je zároveň normativní, a my
jsme také v Listině určili, že normy
tohoto společenství, neboli mezinárodní
dokumenty, mají vyšší platnost než
zákon.
Chtěl bych říci (Předsedající
předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, také
vám plyne závěrečná minuta.)
- ano, budu končit. Chtěl bych tedy říci,
že tyto věci musíme mít na zřeteli
dříve, než začneme hájit suverenitu
nás, tohoto shromáždění.
Nakonec bych chtěl říci dva konkrétní
pozměňovací návrhy. K § 2 odst.
2, kde se jedná o vědomé spolupráci,
aby byla doplněna věta za "důvěrník
státní bezpečnosti" "znal toto
zařazení a souhlasil s ním", což
tam dodávám proto, neboť, jak víme z
existující praxe, se objevily případy,
že někdo byl v registru, aniž sám o tom
věděl.
Druhá připomínka se týká poslední
věty § 11.
Jestliže komise tady funguje jako jakýsi soudní
orgán, pak bych prosil, aby se tu objevil i princip zaujatosti:
"Při jednání komise má právo
vyjádřit se ke všem důkazům a
namítat zaujatost komise."
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Dalším přihlášeným je poslanec
D. Kroupa. Upozorňuji vás, že je zde ještě
22 poslanců přihlášeno písemně
do rozpravy. Budete-li vyčerpávat svůj časový
limit, budeme jednat do večera.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
17. listopad jsme nazvali re- volucí. K této revoluci
jsme pozvali spoluobčany a vzbudili jsme v nich důvěru,
že dojde k zásadním změnám způsobů
vlády a řízení v této zemi.
Tuto důvěru jsme naplnili jen z malé části.
Nedávno za mnou jako za poslancem přišel člověk,
který mi řekl, že v jejich závodě
měli ředitele, kterého po 17. listopadu zaměstnanci
ze závodu vyhnali jako člověka, který
zde zaváděl po roce 1968 komunistickou totalitu.
Tento člověk se zakrátko ocitnul na podnikovém
ředitelství jako náměstek a lidé,
kteří se po 17. listopadu angažovali, byli
z podniku propuštěni. Řekl jsem tomuto člověku:
Byl byste ochoten o tomto někam jít svědčit?
A ten člověk mi řekl: Vám důvěřuji,
ale bojím se institucí v tomto státě,
nemám důvěru, že mě ochrání.
Lidé, kteří se zde dopouštěli
čtyřicet let zločinů, chodí
po svobodě a smějí se nám do očí.
A lidé, kteří se po 17. listopadu angažovali,
jsou propouštěni ze zaměstnání
a nenacházejí odvolání ani ochranu.
(Potlesk.)
Je to situace, ve které žijeme a se kterou naléhavě
cosi musíme učinit. Očekávali jsme
a doufali, že k zásadním změnám
přikročí vlády, a zjistili jsme, že
lidé, kterým důvěřujeme, jakmile
se stanou ministry, velmi rychle ztrácejí ochotu
přistupovat k radikálním a zásadním
změnám na ministerstvu. Patrně se obávají,
že by tím mohli ohrozit jakousi funkci tohoto ministerstva.
Lidé, kterým jsme důvěřovali
a učinili je členy vlády, mají prostě
jiné starosti. Doufali jsme, že na základě
našich pokynů, pokynů tohoto Federálního
shromáždění zpracují zákon,
který by těmto pokynům vyhovoval a umožnil
aspoň nejkřiklavější změny
ve státní správě.
Tito lidé nám podali zákon, který
si troufám nazvat bastardní. Je to zákon,
který v plném rozsahu vychází ze způsobu
myšlení minulého režimu. Je na tomto myšlení
závislý. Souhlasím s těmi řečníky,
kteří zde upozorňovali, že všichni
jsme dětmi tohoto totalitního režimu a naše
myšlení je stále myšlení totalitní.
Rád bych k tomu dodal, že jestliže dáme
k totalitnímu myšlení záporné
znaménko, zůstává stále totalitním
myšlením. Dodal bych, že toto dědictví
se projevuje také v tom, že mnohé z nás
motivuje vůči reprezentantům minulého
režimu duch pomsty na jedné straně, a na druhé
straně hysterický strach z ducha pomsty, který
se brání jakékoliv změně.
Proto bych chtěl apelovat, abychom se pokusili z této
situace a z tohoto způsobu myšlení vymanit
a podívat se na věc trochu střízlivěji.
Co vlastně sledujeme tímto zákonem, je ochrana
funkcí ve státní správě před
lidmi, kteří by tyto funkce mohli zneužít.
Jsou to především lidé, kteří
už jednou některé funkce zneužili, kteří
se už jednou postavili do funkcí, které byly
zneužitím pravomoci. Funkce v organizaci, která
si vytkla za hlavní cíl násilnou změnu
a likvidaci demokratického řádu, je myslím
dostatečným důvodem k tomu, abychom lidem
tohoto typu další funkce nesvěřovali.
Členství v tajné službě, v tajné
polici je také dostatečným důvodem,
abychom těmto lidem funkce nesvěřovali. Hovořím
o tajné službě obecně, nikoli pouze
o tajné službě minulého režimu.
Nechci, aby funkce byly svěřovány příslušníkům
KGB, ale nechci také, aby byly svěřovány
příslušníkům CIA, MOSSAO a vůbec
žádné zahraniční tajné
službě. (Potlesk.)
Proto mě mrzí, že pozměňovací
návrh v tomto duchu vyšel z úst komunistického
poslance. Na to měli přijít všichni
demokraté. Naší povinností je chránit
funkce před jakýmkoliv vlivem. Chápu, že
lidé, kteří se dali do služeb CIA a
bojovali proti komunistické totalitě, se zasloužili
o demokracii a přísluší jim vyznamenání,
ale nikoliv funkce ve státní správě
Československa. Proto k překvapení mnohých
z vás budu podporovat pozměňovací
návrh poslance Ransdorfa.
Měl bych ještě řadu dalších
námětů, jak by bylo možno zákon
vylepšit, ale bojím se, abychom ho tím nezničili.
Proto budu v předkládání těchto
návrhů velmi zdrženlivý. Podporujeme
pozměňovací návrh poslance Tomana
v důvěře, že předseda komise
17. listopadu ví, co činí, když takový
návrh podává. Ale přesto bych rád
podal jeden pozměňovací návrh, který
vychází z přesvědčení,
že po 17. listopadu, a právě po 17. listopadu
je třeba hodnotit minulost z hlediska pravdy.
A touto pravdou podle mého názoru je, že v
roce 1968 vstupovali do funkcí lidé nikoliv s úmyslem
jejich zneužití, nikoliv s tím, že by
se snažili likvidovat demokratický systém,
ale s tím, že se snažili totalitní systém
přivést k demokracii. Že se jim to nepodařilo,
a podle určitých názorů ani podařit
nemohlo, je jiná věc. Ale je historickou pravdou,
že tito lidé své funkce nezneužili a mnozí
z nich za to trpěli dalších 20 let.
V žádném případě tím
nechci pardonovat zločiny padesátých let.
Hovořím o letech 1968,1969, proto formuluji svůj
pozměňovací návrh jako výjimku
k § 2 c).
Zní: "s výjimkou těch, kteří
tyto funkce zastávali pouze v období od 1.1. 1968
do 1.5. 1969". V pozměňovacím návrhu
poslance Tomana je do § 2 písm. d).
Myslím si, že tím je pokryta činnost
lidí, kteří se angažovali v r. 1968
a tito lidé nejsou vyloučeni ze hry. Domnívám
se, že je tím dáno najevo, že tito lidé
se zasloužili o demokracii v této zemi, i když
i nadále zůstávají mými politickými
protivníky. Posláním tohoto zákona
ale není likvidovat politické protivníky,
nýbrž chránit státní funkce.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. To byl poslanec Daniel Kroupa. Dalším
přihlášeným je poslanec A. Blažek,
připraví se poslanec František Pernica.
Poslanec SN A. Blažek: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, také já bych
zde rád ztratil několik slov na obhajobu skupiny
spoluobčanů, kteří jsou nejčastěji
charakterizováni pojmem "osmašedesátníci".
Jsou to lidé, kteří se angažovali v
různých funkcích ve struktuře komunistické
moci v období, které jsme si navykli nazývat
"pražské jaro". Nejprve mi však dovolte
udělat několik všeobecných poznámek.
Někteří předřečníci
zde připomínali denacifikaci jako způsob,
jakým se v SRN dokázala německá společnost
vypořádat s nacistickou minulostí. Rád
bych zde právě na tomto příkladu ukázal
některé problémy, které námi
projednávaný vládní návrh zákona
- budou-li v plném rozsahu přijaty pozměňovací
návrhy, které předložil poslanec Toman
- nebude moci řešit. Domnívám se, že
je to především rezignace na možnost nápravy
viny a způsobených škod, která se zde
upírá lidem, kteří se na různých
místech ve struktuře moci totalitního režimu
podíleli na jeho zločinech, v určité
chvíli však se proti tomuto režimu dokázali
postavit a nést za své postoje často důsledky,
někdy i srovnatelné s důsledky, jimiž
byly postiženy některé z jejich dřívějších
obětí.
Pojem denacifikace po r. 1945, který zde byl před
časem připomenut, mě vede k úvaze
o jedné historické události z dějin
tzv. třetí říše. Mám na
mysli děje 20. července 1944, tj. nezdařený
pokus plukovníka hraběte Staufenberga a jeho skupiny
násilným odstraněním Hitlera zabránit
katastrofě, do které se Německo již
nezadržitelně řítilo. Německé
společenské vědomí nemá věru
příliš mnoho příkladů
o rezistenci německé společnosti vůči
nacistickému moru. Proto i současná demokratická
společnost v SRN tyto tzv. "muže 20. července"
považuje za hrdiny, i když jejich cílem nebylo
svržení nacistického režimu a obnovení
demokracie v Německu, ale pouze odstraněním
Adolfa Hitlera a jeho kliky vytvořit podmínky pro
jednání se západními mocnostmi o separátním
míru a odvrácení zdrcující
porážky Německa. Tito hrdinové byli
po atentátu většinou povražděni
a nemohli se proto podrobit denacifikaci po roce 1945.
Neumím si ale představit, že by například
právě hraběti Staufenbergovi byla odepřena
možnost podílet se na budování nové
armády, Bundeswehru, nebo že by lidé jako např.
Karl Goerdeler, který byl starostou Lipska, podotýkám
nacistickým starostou Lipska, byli zbaveni možnosti
podílet se na vytváření nového
správního aparátu demokratického státu.
Také v našem prostředí a naší
novodobé historii se vyskytli občané, kteří
se na naší společnosti provinili faktickým
podílem na bezpráví a zločinech páchaných
zde v době totalitní vlády KSČ a jí
ovládaných státních institucích,
kteří však posléze našli odvahu
postavit se proti zlu, kterému předtím sami
napomáhali. Jsem přesvědčen, že
bychom jim měli případně - a to případ
od případu - vyslovit uznání, že
by ovšem sami měli pochopit nutnost vzdát se
nároků na funkce a odpovědná místa
ve struktuře našeho nového demokratického
státu prostě proto, že by jejich setrvávání
v nich či snahou taková místa získat
utrpěla důvěra občanů v tyto
dosud tak křehké a nestabilní instituce.
Chci zde však promluvit ve prospěch občanů,
kteří se do stranických funkcí uvedených
v § 2 předkládaného vládního
návrhu dostaly v závěru toho období
komunistického režimu, které bylo představováno
vládou Antonína Novotného, a kteří
z těchto funkcí museli odejít a pak byli
většinou i vyloučeni ze strany po nástupu
normalizačního režimu. Tito občané
přišli do často i vysokých stranických
funkcí s představami a cíli, které
nám dnes sice mohou připadat jako nedostatečné
nebo i jako cíle, které humanizací režimu
a jeho chování mohli objektivně vládu
komunistického režimu prodloužit o desetiletí
i bez vojenské intervence v srpnu 1968, přesto však
svými skutky začali otvírat prostor pro svobodu,
která nám, pamětníkům a účastníkům
těchto dějů, mezi které jsem nucen
se také počítat, začala připadat
jako cíle, ke kterému, jak jsme začali po
letech beznaděje věřit, lze i v naší
společnosti a za trvání našich životů
dospět. Vyřadit tyto občany z možnosti
podílet se dnes na funkcích a místech, která
díky svým schopnostem mohou zastávat, na
rozšiřování našich svobod a upevňování
naší demokracie mi připadá nejen nespravedlivé,
ale domnívám se, že by to ani nebylo moudré.
Proto podávám společně s poslanci
Tylem a Stomem pozměňovací návrh k
§ 2 odst. 1 d) souboru pozměňovacích
návrhů kolegy Tomana s tímto zněním:
"Toto omezení se netýká občanů,
kteří tyto funkce vykonávali pouze od 1.
9. 1967 do 31. 12. 1969 a v tomto období se jich vzdali
nebo jich byli normalizačním režimem zbaveni."
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, to byl poslanec Blažek. Nyní má
slovo poslanec Pernica.
Poslanec SN F. Pernica: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, dovolte abych zareagoval na
námitky některých kolegů poslanců.
Poslanci Komunistické strany zde hovoří o
tom, že máme dodržovat lidská práva.
Chci se jich ale zeptat, zda jejich strana, které jsou
zde zástupci, se také zabývala lidskými
právy, které měly oběti v padesátých
letech, kdy byli lidé vyháněni z domů,
kdy řinčela vrata kriminálů, kdy tábory
byly plné tak zvaných nepřátel socialismu.
Chtěl bych poprosit toto shromáždění,
aby se zamyslelo nad tímto zákonem, který
není soudem, ale který chce pouze, abychom ochránili
nejen veřejný život a demokracii pro naše
děti, ale abychom ochránili také ekonomiku.
Jak zde řekl pan kolega Kroupa, v mnoha podnicích
lidé hovoří o tom, že soudruzi ředitelé
se stali pány řediteli a dnes praktikují
zkušenosti z minula. Člověk, který jim
nesedí, který měl v listopadu odvahu se ozvat,
je bez milosti propuštěn ze zaměstnání.
Pouze vinou minulého režimu došlo k tomu, že
máme plné sklady neprodejného zboží,
zastaralé výrobní programy. Do Evropy se
musíme vracet bez těchto lidí. Proto věřím
tomu, že všichni, jak jsme v tomto sále, tento
zákon přijmeme a s pozměňujícími
návrhy, které podala Občanská demokratická
strana a další strany a hnutí, budeme souhlasit.
Chtěl bych zareagovat jenom na pana poslance Ransdorfa,
škoda, že v této místnosti není.
Hovořil o tom, že v padesátých letech
McCarthy sbíral v Americe otisky prstů. Myslím,
že zapomněl na jedno velké údobí,
které bylo v našich dějinách. V době,
kdy Američané sbírali otisky prstů,
u nás se objevovaly také otisky, ale u konopných
provazů na hrdlech tzv. nepřátel socialismu.
Chtěl bych ještě dodat pozměňovací
návrh k návrhu poslance Tomana - je to § 3
odst. 2, čímž bych chtěl podpořit
návrh kolegy Šolce - za poslední slovo, tj.
účel tohoto zákona vložit: "pokud
tito lidé prošli prověrkovými komisemi".
(Potlesk.)